600-am van, első autóhoz az már elég lesz

Nagy elsőautó-tanácsadó III.

2012.05.11. 06:21

STÍLUSOS vétel 600-ért

Talán vicces, de így, kicsivel fél misi fölött már lehet érdekesnek látszó autókat kifogni. Ott van például az Audi. Kívánatos? Egyre inkább. A piac retrospektíve ismeri fel az Audik nagyságát, mely felismerés tartalmaz ugyan szubjektív elemeket, de a tömegekkel nehéz vitázni. Tehát: akár jók a régi Audik, akár nem azok, akkor is jók, hiszen ma már milyen jók (összebólogatás, szakértői hümmögés). A népi logika már csak ilyen. Pedig józanul az ember inkább csak tisztességes kárpitozású, ám térkínálattól megfosztott Volkswageneknek mondanám azokat a régi, szappan 80-asokat és korai A4-eseket (hiszen technikailag tényleg azonosak a Passatokkal), de tény, hogy szép autók, bizonyos körökben le lehet tenni velük a névjegyet, és jó nagy, piros világítású műszereik vannak... 1993-1995 közötti példányokra számítsunk.

Akkor már inkább vennék Alfa 156-ost, ami nem is problematikus, ha a kétliteres Twin Spark motor hajtja. Sajnos a magyar piacon szinte csak zűrökre hajlamos 1,6-osok és sokszor szintén problémás 1.9 JTD-k vannak. Kár. Szerencsére BMW-ből már inkább van választék, a nagy választékból meg könnyebb is találni megfelelőt. És mint tudjuk, húszéves korában az ember nem tudja, hogy egy női fenékre, vagy egy propelleres müncheni logóra izgul-e jobban... E36-osok 1994-1996 között, kiváló utolsó szériás E30-asok vannak ennyiért, csak győzzük pénzzel, amikor valami közepesen lényeges alkatrész meghibásodik bennük... És akad 90-es évek eleji 5-ös is hat kilóért, de annyira faragott állapotban, amire az ember még Simicska pénzével a háta mögött sem biztos, hogy belevágna.

Inkább valami terepjárót, "esszjúveíjt", ahogy Amerikába rándult haverjaink mondanák? Ford Explorert, ráadásul a V8-as fajtát is kapni ennyiért. Még csak nem is régi az autó, 1999-es. Hogy honnan lesz hozzá alkatrész, az maradjon az amerikaiautós közösség dolga, lényeg, hogy van ilyen. De Mitsubishiék L200-as 4x4-es pickupja is megvan ennyiből, az meg garantáltan fenntartható, a Nissantól pedig a szögletes Terrano I (megkímélten, frissen Németből), illetve az újabb, de kiemelkedően jelentéktelenebb és egérarcúbb Terrano II is elérhető hat kilóért.

Vesézzük csak tovább a behemót-szektort! Mert akad Opel Frontera (ami, ugye, egy Isuzu Rodeo) vászontetősben és vásznatlanban is, kétliteressel és 2,4-essel, 1994-esben és 1993-asban egyaránt. És kicsivel lejjebb a méretskálán megtaláljuk minden idők egyik legjobb 4x4-esét, igaz, kicsit szakadtan: Suzuki SJ, 1997-es kiadás. Nincs mentség – akinek akad otthon hatszázezre, ezek után semmiképpen sem teheti meg, hogy el ne pusztítson még egy kicsit a vegetációból, hiszen ilyen árak mellett ez nem lehetőség, hanem kötelesség.

Nem mindenki küzd azonban olyan késztetéssel, hogy azonnal közelebb kell kicsivel hoznia a világvégét, avagy láthatóvá kell tennie, hogy pénisze toldalék után kiált. Van, aki csak egy egyedi tárggyal szeretné megédesíteni az autóhoz jutás első pillanatait. Rosszul megválasztott szín esetében, pláne férfiaknál, egy Ford Ka nem a legjobb döntés, de ez az egyszerű, jól vezethető, már-már izgalmasnak mondható kiskocsi mindenképpen megér egy próbát. Konstrukciós hibából fakadóan az összes Ka a benzinbetöltő nyílás körül kezd porrá rohadni, erre figyeljünk, de pénzünkért már 2001-es példányokat kapunk.

No és persze a stílusos autók közé tartozik minden Mercedes is, függetlenül attól, hogy a márka akkor gyártotta talán fennállásának legrohadósabb autóit. És milyen vicces, akkor vezette be a harminc éves átrozsdásodás elleni garanciát is. De azért egy hamvas C180-as (1995) nem olyan taszító dolog, még metálpirosas-hússzínben sem, és még akkor sem, ha a kilométerszámláló 320 ezret mutat... És van ennyiért egy évvel idősebb, de egy mérettel nagyobb, klímás C200 is, vagy például szintén 1995-ös, utolsó szériás, W124-es E220, igen finom állapotban. De vigyázat, egy hátsófutómű-felújító szett (csak a szilentek) 100 ezer forint körüli kiadás. És tud ezekkel annyi baj lenni, hogy ihaj.

És egy hókotró-elejű Galant? Az micsoda vagány autó! Van ilyen is, ráadásul 1998-as, igaz, csak a kisebb, kétliteres motorral. Szép kocsi, szabad elcsábulni. Viszont Opel Omega B-t annyira nagyon azért ne vegyen, aki nem mozog otthonosan a csak diagnosztikai műszerrel kibogozható (vagy azzal sem) elektronikákban. Míg a modell elődje a megbízhatóság egyik szobra volt, ez az utód sok-sok villanyos, s nem egy mechanikai hibával keserítette gazdáinak életét. Ne mi vigyük tovább a nehéz stafétabotot.

Ha már Opel kell, akkor inkább válasszuk az 1993-as Astra F kabriót (a Pininfarina stúdióban tervezték), vagy a jópofa, első generációs Tigrát. Megjegyzésképpen: utóbbinak pont olyan gatya a váltója és a futóműve, mint a Corsa B-nek, összetörni pedig tilos, mert gyárilag nincs rajta egyetlen, az egyengetéshez szükséges referencialyuk a karosszériáján...

Inkább keressünk egy Twingót. Érdekes a kínálat, mert 600 ezrünkért 1995-től 2005-ig mindenféle kocsik beleférnek. Előbbi véglet konkrétan egy teljesen spártai, alap-Twingo, amiről nehéz elhinni, hogyan maradhatott meg ilyen szép állapotban, utóbbi viszont egy csúcskivitelű, hosszú vászontetős, bőrüléses példány, amiről el se tudjuk képzelni, hogyan sikerült ennyire lelakni hét év alatt.

Persze ezen az árszinten jönnek elő további ínycsiklandó autók, amelyeket közelmúltban elpusztult márkák állítottak elő: Rover 214-esek, 25-ök és 45-ök, Saab 9-3 2.0 T-k – igen ám, de ki szereli őket? Majd második autónak jó lehet egy, de elsőre ne ilyenbe vágjunk bele.

TAKARÉKOS gépek 600-ért

Skót nemzetiségi gyűlés következik, avagy a megszorító csomagok magyar autós társadalomra tett lenyomatát vizsgáljuk. Egyik első alanyunk a Chevy Matiz, amely amellett, hogy zsenge kora (2005) mellett nem kerül sokba, még benzint is alig fogyaszt. Méretben, korosztályban, árban hasonló, térdben szűkebb, vállban tágasabb, és talán kicsit jobban is megy a Fiat Seicento 1.1. Inkább hasonlít a Matizra a Hyundai Getz, amely azonban 1,1-es motorral, klímával, 2006-os gyártással tudja a hatszázezer forintot – gyöngyszem ő a piacon.

Nem rossz a Corsa B 1.5 TD sem, enni alig kér, jól is néz ki, van belőle szörnyen pimpelt 1996-os és szinte szalonállapotú 1998-as is (tehát lehet választani) a piacon, ráadásul a motorja a legendás Isuzu 1,5-ös, ami elpusztíthatatlanságáról vált híressé. Ha valaki nagyon meregeti a szemit, talál akár szívó közvetlen befecskendezéses dízel (SDi) Polót, finom motoros, ügyes Clio II 1.5 dCi-t klímával is – ezek is gázolajpárával működnek, új korukban feláras extra volt hozzájuk az üzemanyag-tank. De hatszázért meg lehet kapni ma a fillérbaszós autózás kulcsfiguráját is, a Citroen Saxo 1.5D-t. Ha az ember nem vigyáz, egy ilyennek simán lemegy 4 liter alá is a fogyasztása...

NYOMULÓS verdák 600-ért

Mi a nyomulás? Sok-sok száz lóerő? Olyat nem kapni alig több mint félmillió forintért. De nyomulni nem csak feleslegesen nagy motorral, hanem ügyes futóművel, kis tömeggel, korrekt gépészettel is lehet, az igazi nördök tudják ezt. Az elsőautósok nem okvetlenül, nekik adjuk tovább e tanokat.

BMW-ből például egészen olcsón lehet első szériás Compactot kapni (E36), amely rövidebb tengelytávjával, a régebbi, E30-asból származó futóművével eleve ügyes autó, egy olyan 318ti pedig, amilyen most is van a hirdetésekben, az erősebbik változat. Hogy el lehet-e indítani a farát egy körfogalomban? Kérdés ez?

A kis tömeg, ügyes motor és tűrhető futómű kombinációját kínálja egy ismert Fiat egy talán kevéssé ismert motorral: Punto II 1.2 16V. Ez már csak 80 lóerős, ellentétben a hasonló motorral szerelt I-es Punto 86 lóerejénél, de azért ebben is benne van néhány zamatos autózás ígérete.

Aztán ott van még a Golf III GTI is 1993-ból – lehet, hogy ötajtós a kaszni, lehet, hogy öreg, de meglesz vele a nagy vigyor Gyöngyöstől Mátraházig, az garantált. Aki pedig egyenesen halálközeli élményre vágyik, az túrja ki az internet bugyraiból a Suzuki Swift 1.3 16V-t. Az állapot csodás, az évjárat 2003-as (tehát kifejezetten az újabbak közül való), a motor ereje pedig messze meghaladja mind a karosszéria, mind a futómű, mind a fékek, mind a gumik képességeit. Aki ezzel az autóval gumicsikorgás nélkül tud elindulni a pirostól, az nevezheti magát a gáz- és kuplungpedál Leonardo da Vincijének.

SZOBOR az álmodozóknak

Mert 600-ért van ilyen is. Inkább csak felsorolom, miket találtam – aki kellően benne él az álomvilágában, egy perc alatt megtalálja őket:

  • Honda Legend 2.7 V6 kupé, gázzal, 1989
  • Mercedes-Benz W124 E280, sorhat, klíma, 320 ezer km, 1995
  • Mercedes-Benz W116 280 SE 1978
  • Mercedes-Benz W126 300 SE (zsírosra használva)

Végül a PRAKTIKUS autók, mert ennyiért már ilyenre is lehet gondolni

Magyarországra vetődött amish családapák, egylovas kordéról autóra váltó nagycsaládosok, a mobilitás előnyeit felismerő, több famíliát eltartó késő-hippik, figyelem, nektek is van megoldás.

A 2002-es Mitsu Space Starba (közvetlen befecskendezéses benzinmotor!), az 1997-es Renault Mégane Scénicbe, valamint a 1999-es Citroen Jumpy-ba ugyan csak három gyerek fér be hátra, de ők mind biztonsági ülésben (mutasd ezt be egy normál személyautóban) ülhetnek. A Citroen ráadásul 1,9-es dízel, tehát enni sem kér sokat. Ha több a gyerek, az ugyanilyen motorral szerelt, 1998-as Fiat Ulysse épp megfelel majd hét üléssel, de ha ez sem elég, akkor hatszázért van Mitsubishi L300 is, kilencszemélynyi hellyel bent. Igaz, az autó kicsit öregecske, 1997-es. De az ennyire praktikusa autókat általában jobban lelakják, mint az egyszerűbb személykocsikat, ezért vásárolni csak óriási körültekintéssel javasolt.

Vigyázat, a választék ma óriási, az árak meg a 2-es metró szintjén szántanak. De szakember mindenképpen kell a vásárláshoz, mert, ahogy fogy az emberek pénze, az autóállomány úgy romlik, mind jobban. És ne a kilométerszámlálót nézzék...

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!