Már indiai gumit is szabad venni?

ADAC nyárigumi teszt 2013

2013.03.24. 16:12
Így március vége felé már talán tényleg vége lesz a télnek, nem kell újabb havazástól rettegnünk, jöhetnek a nyári gumik. Akinek nincs a garázs sarkában egy kupac jó állapotú gumija tavalyról, nem teszi rosszul, ha belenéz az ADAC tesztjébe - az ár és a minőség között idén sincs egyértelmű összefüggés.

Két méretet vettek elő idén az ADAC-nál, a hétköznapi autóknál nem ritka 185/60 R15-ösöket és a 270 km/h-ig jóváhagyott 225/45 R17-eseket, amelyek között leginkább felső kategóriás abroncsok szerepelnek. Míg a nagyobbaknál a leggyengébb abroncs is rezgő léccel, de átment a teszten, a kisebbek között négy típus is megbukott, köztük nagy meglepetésre egy Kléber is, a Dynaxer HP3.

Lehet, hogy fárasztó kibogarászni a kacifántos típusmegjelöléseket, de anélkül félműveltek vagyunk. Ahogy az autóknál is butaság kijelenteni olyasmit, hogy a Toyota szar vagy jó a Renault, a gumiknál sem lehet általánosítani: attól, hogy egy Kléber megbukott, még lehetnek jó abroncsaik, illetve láttunk már olyat is, hogy a jó hírű Bridgestone egy-egy típussal rosszul szerepelt az ADAC-nál.

Sőt, az abroncsoknál még rosszabb a helyzet, mint az autóknál, ahol némely frissítés érezhetően más skatulyába tolja az adott modellt. Idén például kénytelenek voltak a németek három lábjegyzettel is korrigálni a táblázatot, mert azok a gumik, amiket jó előre megvettek, hogy nekünk időben megcsinálhassák a tesztet, már más keverékkel, illetve profillal szerepelnek a kínálatban. Vagyis az autós analógiára visszautalva egy-egy fészlift vagy modellciklus közti módosítás is jókorát változtathat az eredményeken, csak éppen az abroncsoknál nem követjük olyan figyelemmel a fejlesztéseket, illetve nem is nagyon tudjuk követni, akkora a titkolózás.

A Pirelli Cinturato P7 például három éve megnyerte az ADAC tesztjét, vizes úton a legjobbak között volt, kopása átlagos. Idén ugyanez a típus, ugyanebben a méretben csak a középmezőnybe fért be, és nem azért, mert a többiek annyit fejlődtek volna. Vizes úton közepesen gyengén szerepelt, viszont meghökkentően tartósnak bizonyult. A magyarázat az lehet, hogy idén már egészen más keverékkel készül a P7 - ha mással szeretnénk indokolni a rossz eredményt, az rágalmazás volna.

Vagyis amikor beütjük mondjuk a Totalcar fejlécéből elérhető gumikeresőbe a saját méretünket, ne csak a márkát nézzük, hanem a pontos típust is. A Michelin Energy Saver és az Energy Saver + között például annyi a különbség, hogy előbbi három éve a vizes úton nyújtott gyengébb tapadása miatt csak a középmezőnybe fért be, utóbbi viszont megnyerte az idei ADAC-tesztet.

185/60 R15 H nyárigumik

Az idei kisebb méretben, amely például Swifthez, Clióhoz, Corsához való, nincs meglepetés az élmezőnyben. Győztes a Michelin Energy Saver +, a márkától megszokott kimagasló tartóssággal, második a Continental PremiumContact 5, amely vizes és száraz úton is valamivel jobban tapad, de gyorsabban kopik. A Dunlop Sport BluResponse, amely tapadásban az egész mezőnyt megveri, ráadásul fogyasztásban is a teszt legjobbjai között van, a harmadik helyre került, amit a viszonylag gyors kopásnak köszönhet.

Furcsának tűnhet ez a végeredmény, ami a németek súlyozási stratégiájából ered, éppen ezért nem feltétlenül az abszolút sorrendet érdemes nézni, hanem a számunkra fontos kritériumokat. A táblázat felső sorában található nyolc abroncs mind értékelést kapott, ezekkel nemigen lehet mellényúlni, inkább a számunkra megfelelő árú típusok közül a nekünk legfontosabb paramétert érdemes figyelni. Ha például az első hármat nézzük, a számok alapján a Michelin lehet a legjobb vétel a sokat járóknak, hiszen az bírja legtovább, akinek viszont a maximális tapadás a fontos, válassza a Dunlopot, és vegye tudomásul, hogy hamarabb elkopik.

Hogy olvassuk a táblázatot?

Először is fejben meg kell fordítanunk az iskolás osztályzatokat, mivel a németeknél az 1-es a jeles, az 5-ös a bukó. Majd kicsit ki kell bővítenünk a skálát, mivel az ADAC-sok 0,5-től 5,5-ig osztályoznak. Ezzel már értelmezni tudjuk a táblázat húsát, a sorrendet meghatározó összesített osztályzatnál pedig normális esetben egy súlyozott átlagot látunk (száraz út 20%, vizes út 40%, zaj 10%, fogyasztás 10%, kopás 20%).

Kivétel ez alól, amikor az átlag alapján kapott besorolásból kilóg egy vagy több, biztonság szempontjából lényeges kritérium, vagy a kopás értékelése, ilyenkor a legrosszabb osztályzat lesz a végeredmény is. A 185/60 R15-ös Pirelli Cinturato P1 például 2,4-es átlaga alapján az élmezőnyben, minősítéssel végzett volna, ha vizes úton nem kap 2,6-ot, ami túl van a minősítés 2,5-ös határán. Így viszont összesítésben is 2,6-at kapott a P1-es, és ezzel a tizedik helyre csúszott vissza. A 185-ösök között a teljes második sor ennek a szabálynak köszönheti az összesített osztályzatát.

A rangsorolás tehát nem feltétlenül szent és sérthetetlen, el kell fogadnunk, hogy az ADAC-nál a kiegyensúlyozottság mindenek felett áll. Aki egy-egy kritériumban szerencsétlenül a határérték fölé csúszik, annak súlyos büntetés jár. Fair viszont, hogy a táblázatban megnézhetünk minden egyes értéket, és ha úgy gondoljuk, számunkra nem sorsdöntő a pár centivel hosszabb fékút vizes úton, nyugodtan választhatunk a középmezőnyből, ha oda került a kedvenc gumink.

A minősítést kiérdemlő hat típus a dobogósok mögött nagyon hasonló értékelést kapott; ezek mind ismert márkák termékei. A Goodyear Efficient Grip Performance-tól a Semperit Comfort-Life 2-ig ízlés vagy pénztárca szerint válogathatunk. A második sor a közepes értékelésű abroncsokkal kezdődik, amelyek a Barum Brillantis 2 kivételével a vizes úton nyújtott gyengébb teljesítményük alapján kapták osztályzatukat; a Barum száraz úton tapad jelentősen gyengébben, mint a konkurensei. Ezek viszont még mind elfogadható eredmények, az utolsó hat típus az, ahol már érdemes elgondolkodni, hogy az alacsonyabb árral tényleg jól járunk-e.

A Nexen N Blue HD igazából még beférne a középmezőnybe, ha nem kopna gyorsabban az összes többinél, de itt állítólag 2013 elején változtattak a gumi összetételén. Rajta kívül elégséges osztályzatot kapott még a GT Radial Champiro 228, amely vizes úton tapad viszonylag gyengén. Utánuk következik a négy megbukott típus.

Nem emlékszem rá, hogy valaha is láttunk volna Klébert az ADAC-teszt bukói között - a Dynaxer HP 3 vizes úton mért teljesítménye az idei legnagyobb meglepetés, főleg, hogy a tavaly bevezetett energiamatricán kötelező feltüntetni ezt a kritériumot. A Marangoni Verso, a Rotalla Radial F108 és a Sailun Atrezzo SH402 hallatán kevésbé csodálkozunk a gyenge eredményen - ezek feltörekvő márkák, amelyeknek nincs sok vesztenivalójuk.

Az idén tesztelt méretek a következő autókra lehetnek jók

Gondosan mérlegelve választja meg az ADAC a tesztelt méreteket, és évről évre más-más méretet vesznek elő. A kör általában három évente zárul be: 2010-ben a nagyobb méret megegyezett, de a kisebb is alig különbözött az ideitől. Az autótípusok listáját mégsem lehet készpénznek venni: a gyártók évjárattól, kiviteltől, motorváltozattól függően különböző abroncsokat szerelnek fel a különböző modellekre, de azért jó eséllyel stimmelni fog a méret, ha az ön autója szerepel a felsorolásban.

185/60 R 15

Audi A1
Citroen C3
Fiat Punto
Hyundai i20
Mini Mini
Nissan Micra
Opel Agila, Corsa, Meriva
Peugeot 208, 1007
Renault Clio, Modus, Mégane (régebbi modellek)
Seat Ibiza
Skoda Fabia
Suzuki Swift
Toyota Yaris
VW Polo

225/45 R 17

Alfa Romeo 147, 156, 159, 166, GT
Audi A3, A4 (B6, B7), A6 (C5), TT
BMW 1-es, 3-as, Z3, Z4
Chevrolet Evanda
Chrysler PT Cruiser
Citroen C4
Fiat Bravo, Stilo, Croma
Ford Focus, C-Max, Mondeo, Galaxy
Honda Civic, FR-V, Accord, S2000
Hyundai i30, Coupé
Kia Cee'd
Lancia Lybra
Lexus IS
Mazda 3, 5, 6
Mercedes Benz B és C osztály, C sportkupé, CLK, SLK
Nissan Almera, 200SX
Opel Astra, Zafira, Vectra, Signum
Peugeot 307, 308, 406
Renault Mégane, Laguna, Scenic
Seat Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Skoda Oktavia, Superb
Subaru Impreza, Legacy
Toyota Auris, Avensis, Corolla Verso
Volvo C30, S40, V50, S60, V70
VW Golf, Bora, Jetta, New Beetle, Eos, Passat, Touran, Sharan

Ha nem biztos benne, hogy milyen méretű gumi való az autójára, a legbiztosabb forrás a gépkönyv, illetve az ajtóoszlopra, magára az ajtóra, a tankfedélre vagy a csomagtartóba ragasztott guminyomás-matrica. Végső elkeseredésében gumidoktorunkhoz is fordulhat.

Amennyiben az idei tesztben nem találja az ön autójára szerelt méretet, korlátozottan érvényesek az eredmények a szomszédos szélességekre is: 175/60 R 15-ös, illetve 195/60 R 15-ös gumikhoz előveheti a 185-ös táblázatot, 215/45 R 17, valamint 235/45 R 17 méretekhez pedig a 225-ösök listája használható. A tavalyi teszten a 165/70 R14-es, a 205/55 R16-os, valamint a 215/65 R16-os abroncsokat vizsgálta az ADAC, tavalyelőtt a 175/65 R14-esek és a 195/65 R15-ösök voltak terítéken.

225/45 R17 W/Y nyárigumik

Egyértelműen jó hír, hogy az ADAC által tesztelt nagyobbik méretben egyetlen típus sem bukott meg idén. Persze vannak jobbak és rosszabbak, de a két legrosszabbul szereplő tajvani, illetve koreai abroncsok is elégséges minősítést értek el a németeknél, akikről tudjuk, hogy nem félnek megbuktatni a gyengébb termékeket.

Míg a legrosszabb osztályzatot kiérdemlő Syron német fejlesztőbrigáddal hirdeti magát, miközben Koreában gyártanak, a legérdekesebb jelenség mégis az utolsó előtti High Performer Sport HS-2. Esetében a High Performer lenne a márkanév, a Sport HS-2 pedig a típus, viszont ez a gumigyártó, amely a 2013-as ADAC-teszten elégséges eredményt ért el, nem rendelkezik honlappal, olyannal legalábbis nem, amit egy kiadós Google-kereséssel meg lehetne találni.

A talányt Andróczi Balázs hírszerkesztőnk fejtette meg az orosz, illetve cseh internet legmélyebb bugyraiban fellelt információmorzsákból, amelyek arra utalnak, hogy a High Performer az 1959-ben alapított tajvani Nankang márkaneve. Így legalább be tudtuk azonosítani, hogy honnan származik ez az elfogadható minőségű noname termék.

Hátulról előrefelé haladva a közepes minősítést kiérdemlő középmezőny jellemzően vizes úton teljesít gyengébben a legjobbakhoz képest. Kivétel ez alól a Nexen N8000, amely gyorsan kopó keveréke miatt csúszott le a táblázat végére, illetve a hasonlóan kevéssé tartós, viszont vizes úton kimagaslóan jó Uniroyal RainSport 2. Említést érdemel még a nálunk kevéssé ismert Esa-Tecar Spirit UHP és a Pirelli Cinturato P7-es, a két leglassabban kopó abroncs a tesztben, amelyek a vizes úton elért tapadásukat kivéve nem teljesítenek rosszul.

Egyeseknek meglepetés lehet az Apollo Aspire 4G jó szereplése, de az indiai márka az utóbbi években, főleg, mióta felvásárolta a holland Vredesteint, többször végzett különböző teszteken előkelő helyen. Ha megnézzük az ADAC szerint ötödik Vredestein Ultrac Vorti és az Apollo mintázatát, egyértelműen látszik is a rokonság - a holland abroncs feltehetően nem véletlenül, talán egy ügyesebb keveréknek köszönhetően előzi meg néhány helyezéssel az indiai testvért.

Ezzel el is érkeztünk az élmezőnyhöz, ahhoz a hét abroncshoz, amelyek minősítést kaptak az ADAC-tól. Az eredményeket elnézve nehéz lenne különbséget tenni közöttük, annyira közel vannak egymáshoz teljesítményben. A tesztgyőztes Continental SportContact 5-össel azonos átlagot ért el a második Goodyear F1 Asymetric 2, amely a már említett Vredesteinnel a legjobb tapadást nyújtja száraz úton, a harmadik helyre a Dunlop Sport Maxx RT futott be - róla nehéz lenne többet mondani annál, hogy rendkívül kiegyensúlyozott.

Jól látni a Michelin példáján, amely általában rendkívül nagy hangsúlyt fektet a tartósságra, hogy ezeknél a 270 km/h-ig vagy még nagyobb tempóhoz jóváhagyott, W, illetve Y sebességindexű abroncsoknál más szempontok dominálnak, mint a hétköznapibb gumiknál. A Michelin Pilot Sport 3 egyáltalán nem kopik lassan, fogyasztásban sem remekel, de még csak nem is különösen csendes. Nála is, mint a legtöbb minősítésű guminál, a száraz tapadás tűnik a legfontosabbnak, ennek rendelik alá a többi kritériumot, illetve annak, hogy egyáltalán kibírják a 270-es tempót.

Ne féljen végigböngészni a táblázatot, mielőtt gumit venni indul. Ha megvannak a szimpatikus versenyzők, használja bátran árösszehasonlító gumikeresőnket - egy gumiszett minden autósnak jelentős befektetés, viszont jó esetben több évig fogjuk használni.