Nyári gumit a céges autóra

június 19., 16:12 Módosítva: 2017-06-19 16:13:58
0

Tisztelt, Gumidoktor!

A céges autónk (BMW F10 520) új nyári abroncsának kiválasztásához szeretnék tanácsot-javaslatot kérni. Az előző (most még használatban lévő) gumiköpennyel sajnos nagyon mellényúltam, pedig alapos ember lévén, honi és külföldi abroncsteszteket olvasgattam, fórumoztam, érdeklődtem. Ezek után esett a választásom 2015-ben, a Dunlop Sport Maxx 245/45ZR18 (100Y)-re, ami normál használat mellet is, 40e km alatt TWI-ig kopott és már eredetileg is nagyon hangos volt. A Pirelli és a Continental termékein gondolkodom. Örülnék bármilyen hasznos tippnek, javaslatnak.

Előre is köszönöm, további jó munkát kívánok, üdvözlettel: Karesz

Kedves Karesz,

Sajnos rossz hírem van, ebben a teljesítmény-, tömeg- és méretkategóriában már illúzió 70 ezer km-es futásteljesítményeket elvárni az abroncsoktól. Egy ilyen 300 km/h feletti végsebességre képes, 18"-os defekttűrő abroncstól egy nyomatékos, sportos hangolású futóművel rendelkező autón nem rossz a 40 ezer km. Ilyen kaliberű járműveken nem kirívó, ha szezononként (~20-25 ezer km) új gumit szereltet fel a használója.

DSC 3717

Persze márka és mintázatok között vannak szolgáltatásbeli különbségek, de olyat nem fog találni, ami futásteljesítményben lényegesen többet tud azonos használat mellett. Mindenképpen azt javaslom, hogy gyári, homológ abroncsot válasszon, mert ezek működnek együtt minden szempontból a legharmonikusabban az autóval. A Pirellinek és a Continak is van ilyen "csillagos" terméke. Ha pedig a valamivel nagyobb futásteljesítmény és a jobb komfort a cél, véleményem szerint a Cinturato P7 a szerencsésebb választás.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Forgásirány változtatása

június 11., 08:27 Módosítva: 2017-06-21 06:13:40
70

Kedves Gumidoki,

Kérdésem az lenne, hogy forgásiránnyal nem jelölt gumi forgásirányát meg lehet-e változtatni úgymond menet közben. Tehát valamennyit futott a gumi és megcserélném az oldalakat? Lehet ebből bármilyen gond vagy kifejezetten tilos ezt csinálni?

Köszönöm: Zoli

Kedves Zoli,

A mai modern radiális szerkezetű abroncsokkal kapcsolatban a legtöbb gyártó azon az állásponton van (én is), hogy a forgásirányuk megfordítható bármilyen negatív következmény veszélye, vagy esélye nélkül. Ez természetesen csak a nem forgásirányos szimmetrikus és aszimmetrikus mintázatokra igaz. Amely mintázatnak forgásiránya van, azt kifejezetten nem szabad az oldalfalán is jelölt forgásirányának ellentétesen használni. Az ön esetében tehát semmi akadálya ennek.

Üdv, Gumidoki

Aszimmetrikusak a gumik

június 3., 11:53 Módosítva: 2017-06-11 08:28:01
28

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy R14 ET15 7J és egy 9J garnitúrám. Érdeklődni szeretnék, hogy a fent említett felnik feltehetőek-e 206 pug-ra (2000 évjárat, 1.4 benzin). Nem fog-e nagyon kilógni a 7" ill. 9" széles ilyen kis ET-vel? "Jogilag" használhatóak-e egyáltalán az autón ezek a felnik? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: János

Kedves János, Kezdem azzal, hogy - ahogy ön írja - "jogilag" nem használhatók ezek a felnik ezen az autón ebben a felállásban. Azaz műszaki vizsgán ez a bukás kategóriája. A 9"-os nagyon kilógna a kerékjáratból. A 7"-okkal igazából semmi gond nincs, a 206-os eleve kis ET-s felniket kíván. S még egy 185/60 R14 még bírná is a 7" széles felnit.

No de milyen gumit tenne a 9" szélességűre 14"-ban?! Vagy "robbantott" gumira gondol? Az megint csak nem jogszabály-barát.

Üdv, Gumidoki

Megpadkáztam a gumit

június 1., 10:11 Módosítva: 2017-06-05 06:26:45
0

Tisztelt Gumidoktor!

Hyundai Santa Fe 4x4 jobb oldali első gumiját padkáztam meg úgy, hogy az oldalán sérült. A gumi 2015.03-ban vásárolt, és akkor lett felhelyezve, ez lesz tehát a harmadik szezonja. Kérdésem, hogy mindkét első párban (tehát mindkét elsőt) cseréljem, vagy elég csak ezt az egyet. Kb. 10e km-t fut az autó egy nyári szezonban.

Üdvözlettel,

Tibor

Kedves Tibor,

A tapasztalat szerint egy első-, vagy összkerekes autón általában a jobb első abroncs kopása a legintenzívebb. Az a mérvadó ebben a kérdésben tehát, hogy hány mm jelenleg a bal első abroncsának a profilmélysége. Szintén a praxis szerint kb. 1,5 mm-es profilmélység-különbség okozhat már elhúzást, főleg fékezéskor, illetve vizes úton. Gyaníthatóan egy nem túl pehelysúlyú Santa Fe nagyjából 22ezer km-t futott első abroncsai többet koptak már, mint 1,5 mm, így azt gondolom, hogy javasolt mindkét abroncsát lecserélnie. De mérje meg és hasonlítsa össze az újjal, az a biztos!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Lecserélném a gumikat a Corsán

május 28., 10:26 Módosítva: 2017-06-03 19:54:32
0

Tisztelt Gumidoktor!

Nyári gumi vásárlás előtt állok,és tanácsot szeretnék kérni. 2004-es Opel Corsa C 1.2-es autómon 185/55R15-ös gumi van. Lecserélném, de nem tudom milyen gumiméret a legjobb. A Barum az a márka amiben gondolkodom, ha ebből a márkából kapnék tanácsot a mérethez annak örülnék.

Válaszát előre is köszönöm! István

Kedves István,

Ez egy kis, városi autó nem túl nagy motorerővel és tömeggel. Én azt gondolom, hogy ide teljesen helyénvaló, hogy közepes tudású és árfekvésű abroncsban gondolkodik. A Barum egykori tradicionális cseh márka, ma a Continental égisze alatt fejleszt és gyárt. Szerintem az ex kelet-európai márkák (Matador, Debica, Sava, Kormoran, Taurus stb.) közül a legjobb. Még nagyobb méretekben is megállja a helyét. Azaz véleményem szerint teljesen jó választás az az ön autójára is. Ha árban is megfelel önnek, akkor ne keresgéljen tovább! Ha mégis kicsit bővítené a kört, ajánlom figyelmébe szintén a középkategóriából a Toyo, Falken, vagy akár Hankook mintázatait.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nagyobb felnit szeretnék a Golfra

május 19., 11:42 Módosítva: 2017-05-21 00:07:37
0

Tisztelt Címzett!

Golf2-re szeretnék nagyobb kerekeket rakni hivatalosan, mivel frankón büntetnek most már mindenért, de sehol nem találok gyári javaslatot. A gyári méret 13", én 15" 195/50-et szeretnék alá rakni, úgy tudom ez a váltó méret.

Hol találnék ilyen táblázatot vagy leírást, ahol a gyártó ezt a méretet még elfogadja.

Válaszát előre is köszönöm

Kedves Levélíró,

Ha szigorúan az előírások irányából közelítjük a dolgot, akkor hivatalosan csak olyan felnit-gumit használhat az autóján, amely annak gyári specifikációjában szerepel. Azaz a konkrét Golf2 esetében maximum 15"-os kereket.

Ebből is csak olyat, amely gyári VW, vagy annak megfelelő méretű. Esetünkben ez 6J*15" 4*100*57 ET35. Gumiméret tekintetében két lehetőségünk van, a 185/55 R15 és a 195/50 R15. Felszereltségtől, kiviteltől függően mindkettővel szerelték a kettes Golfot.

Persze vannak utángyártott felnik, amelyek bírnak olyan típusbizonyítvánnyal, hogy mely autótípusokra megfelelők, ezekből is választhatunk. De a jofogas-on vett noname, nem bizonyítható eredetű felni hiába passzol egyébként az autóra, hivatalos oldalról beleköthető.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Musára Stilo-felnit

május 12., 11:14 Módosítva: 2017-05-21 00:07:46
0

Tisztelt Gumidoktor!

Arra a kérdésre keresném a választ, miszerint vásároltunk nemrégiben egy garnitúra Fiat Stilo alufelnit (7Jx16H2-ET41), ez felhelyezhető-e Lancia Musa típusú autóra? A felnire 205/50/16 gumi menne, ami elvileg a gyári mérete, a jelenleg rajta lévő lemezfelni 6Jx15H2-ET40.

Köszönettel Gábor

Kedves Gábor,

Ebben az esetben mindkét autó kerekének osztóköre és középfurata megegyezik, illetve az ET értékében olyan minimális az eltérés, hogy simán felcserélhető a kettő egymással. A gumiméret viszont nyilván nem egyforma, a Stilo 205/55 R16-a nem jó a Musa-ra, ide - ahogy ön is írta - a 205/50 R16 kell. Ámen!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Magasabb oldalfalú gumit szeretnék

május 10., 14:41 Módosítva: 2017-05-16 06:15:43
0

Kedves Doki!

S-Maxomra a gyári 235/45R18-as méretű abroncs helyett 245/45R18-at tennék, a magasabb oldalfal miatt. Van hogy hozza adatbázis ennek az abroncsnak a használatát, de a B oszlopom matricáján nincs feltüntetve.

Tudom, hogy ezzel a pofonfát rázogatom a műszaki vizsgán, de az utak állapota indokolná az említett méretet. Ön megtenne-e hasonlót az autójával a komfort érdekében?

Üdv.

Kedves Levélíró,

Nem, én nem tenném meg. Vagy maradnék a gyári 18"-as méretnél, vagy ha annyira zavar a sérülékenység és sprődség, kisebb - mondjuk 17"-os, szintén gyári méretű - kereket tennék az autóra.

És nem csak a hatóságok miatt, hanem mert a csomó elektromos segéd (ABS, ASR, ESP stb.) és a felfüggesztés és hajtáslánc hibamentes működését ez szavatolja. Esetleg egy lehetőség van még, ha mégis marad a 18", nevezetesen a 215/50 R18. Ez sem hatóságbarát, de váltómérete a gyárinak, így műszakilag nem zavar bele semmibe.

Üdv, Gumidoki

Lancer felni a Kiára

május 7., 17:51 Módosítva: 2017-05-09 06:18:40
0

Tisztelt Gumidoktor!

Kia Nirot fogunk vásárolni, amire a Mitsubishi Lancer /2009/ évjárat gyári alufelnijét vagy lemezfelnijét meghagynám télikeréknek. A Niro még ritka itthon és ezért kevés az információ a felnivel kapcsolatban. Nézelődtem a neten, főleg német oldalakon és ez alapján nekem az jött le, hogy a két autó minden felni paramétere megegyezik. Ez mondjuk ritka szerencse. A gumik (205/60R16) szintén egyezőek és ha a Lancer felnibe a nyomásszenzor is belemegy akkor királyság, nem kell téli kerekeket vennem a Niróra.

Jól gondolom? Türelemmel várom válaszát - Mihály

Kedves Mihály,

Nagyon úgy tűnik, hogy jól gondolja! A kerékparaméterek közül egyedül ez ET-számban van 1 mm-es eltérés (45 vs 46), ami elhanyagolható. De valóban, a többi felni- és abroncsméret megegyezik. Egyedül a nyomásszenzor a kérdés, ami ha a lemezfelnihez nem is, az alufelnihez nagy eséllyel illeszkedni fog. Királyság!

Üdv, Gumidoki

Szélesebb nyári gumit az XC60-ra?

május 1., 11:25 Módosítva: 2017-05-07 18:07:55
0

Kedves Gumidoktor!

Egy XC60-as Volvon 235/60 R18-as téligumit használok. Ha a nyárit 255/55 R18-ra cserélném, akkor a jelenlegi felnimmel kompatibilis lenne? Másrészt eléggé "ballonos" maradna a kerék? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Imre

Kedves Imre,

Ha pusztán a méretváltás szabályait nézzük, akkor nincs akadálya ennek a váltásnak. Feltéve, hogy a felnije legalább 7,5" széles, mert minimum az kell a 255/55 méretnek. De megéri-e ez a csere? Ez az érdekesebb kérdés. Az autója abroncsméretét a gyári futómű-alkatrészekkel és felfüggesztéssel nem véletlenül a 235/60 R18-cal "találta ki" a Volvo. Nagy eséllyel ez az a méret, ami megfelelő teherbírású, de még fogyasztás és dinamika szempontjából összeegyeztethető az XC60 tömegével és motorerejével.

Ha ezt az optimális egységet megbontjuk, valami változni fog. És feltehetően nem előnyére. A fogyasztás biztos, hogy mérhetően megugrik, a menetteljesítmények viszont ezzel párhuzamosan visszaesnek. Felléphet instabil viselkedés, az egyenesfutás romolhat. Természetesen a szélesebb-peresebb és főleg nehezebb gumi a futóművet is jobban igénybe veszi. Cserében a nagyobb kerék dögösebb kinézetet kölcsönöz a gépjárműnek. De megéri-e mindezt? Ezt önnek kell eldöntenie...!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen gumit tegyek a GT-re?

április 25., 12:04 Módosítva: 2017-05-01 17:46:02
0

Kedves Gumidoki!

Most vettem egy Peugeot 207 1.6 THP Feline GT Turbot, viszont a gumik cserére szorulnak. Ez életem első saját tulajdonú autója így az abroncsok világában nem vagyok otthon. Az autóra 205/45 R17-es gumi kell.

Nem nagyon tudtam hogy milyen paramétereket vegyek figyelembe a keresésnél, ezért az EU-s energiahatékonysági címke adataira próbáltam támaszkodni és ez alapján egy preferenciát meghatározni. Alacsony zajszintű és gördülési ellenállású abroncsot kerestem. A 205/45 R17 Nexen NFERA SU1 88V-t és a Toyo PROXES CF2 XL-t találtam. Ezek jók lennének? Mit ajánl még? Mindennel együtt a keret kb. 110 000 Ft.

Köszönettel: Attila

Kedves Attila,

Az EU-s abroncscímke kiindulásnak jó, de alapvetően három paraméterét veszi figyelembe az abroncsnak, pedig van vagy 100. Tehát érdemes így, az alapján is összehasonlítani a gumikat, de csak irányadónak tekinthető ez az összevetés, mert tudni kell, hogy sok - főleg - ázsiai gyártó az EU piacra szánt mintázatait e három paraméter szerint fejleszti, a többi viszont háttérbe szorul. Így bizony érheti nagy csalódás a vevőt a használat során.

Mindezek ellenére, vagy éppen ezekkel együtt mondom, hogy a kinézett két mintázat jó választás. Különösen a japán Toyo nagyon jó - szerintem - ár-minőség-tudás tekintetében. Az említett árkategóriában nem is tudnék jobbat ajánlani.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Astra felni a Focusra?

április 17., 12:54 Módosítva: 2017-04-25 17:54:31
0

Jó napot!

Megmaradt egy Opel Astra G-ről alufelni 4x100 16" et35-ös garnitúra. Fel lehetne-e tenni egy 2004-es évjáratú Ford Focusra? 205/50 R16-os gumik vannak rajta, esetleg valahogy meg lehet-e oldani?

Köszönettel.

Kedves Levélíró,

A Focusnál 2004-ben volt a modellváltás. A korábbira 4x108-as, az újabbra 5x108-as osztókörű felni való. A Focus-felni középfurata is nagyobb, mint az G-Astráé; 63,3 vs 56,5 mm.

Gumi tekintetében azt tudom mondani, hogy a Focus I-re passzol a 205/50 R16-os gumi, a Focus II-re nem, arra 205/55 R16 kell. Az ET-szám is kissé szűkös a Focusra. Szóval summa summarum sajna nem lesz sehogy sem jó ez a felniszett Focusra, esetleg a gumi, ha Focus I-ről van szó.

Üdv, Gumidoki

Eltérő a DOT-szám. Baj?

április 14., 10:31 Módosítva: 2017-04-21 11:36:40
0

Kedves Gumidoktor!

A kérdésem az lenne, hogy az autómon azonos típusú méretű és kopottságú gumi van, de most a nyárira való átszerelésnél vettem észre, hogy eltérő a DOT szám (ami úgy gondolom nem számít) és a súly és sebesség index is. Erre van valami szabályozás? 99W és 100Z, az autó egy 1820 kg önsúlyú és 243 km/h végsebességű BMW 530xd 2006-os. Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Üveges György

Kedves György,

A gumiabroncsokra vonatkozó szabályzás egyik oldalról elég nagyvonalú, miszerint hasonló jellegű abroncsokat ír elő azonos tengelyen. Másik oldalról pedig ragaszkodik az adott autó gyári specifikációihoz. Pl. műszaki vizsgán simán beleköthetnek - jogosan - ebbe a felállásba. Egy ilyen nagy teljesítményű és tömegű autón műszakilag is problémás, sőt veszélyes, ha nem egyformák a terhelési- és sebességindexek.

Gondoljon bele, ezek az abroncsok súlyban, formailag, belső szerkezetben, rugózásban, mintakialakításban egyaránt eltérhetnek egymástól, ami főleg nagy sebességű haladáskor, vagy éppen erős fékezésnél (főleg kanyarban) bizony okozhatnak galibát, amik komoly következményekkel is járhatnak. Javaslom tehát a helyzet megoldását, azaz az abroncsok minden szempontból egyformává tételét!

Üdv, Gumidoki

Alufelni vásárlás H Astrára

március 30., 14:23 Módosítva: 2017-04-17 19:11:31
0

Jó estét!

Alufelni vásárlás előtt állok. Autóm egy 2006-os Opel Astra H Cosmo 1.4 benzin.

A jelenlegi alufelni méretei: 6,5x16" ET37 a kinézett alufelni méretei 6,5x16" ET35. Kérdésem az lenne, hogy a kinézett alufelni megfelelő lehet? Abban biztos vagyok, hogy tehermentesítő gyűrű kellesz hozzá amit adnak is a felnihez, csak azt nem tudom, hogy a 35-ös ET-vel nem lesz-e gond. Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Gergő.

Kedves Gergő,

Azzal a 2 mm ET-eltéréssel semmi gond nem lesz, ne foglalkozz vele! A H-Astrára 56,5 mm-es középfuratú felni kell. Ha a kinézett darabé nagyobb, akkor valóban kell a tehermentesítő gyűrű, ami erre a méretre szűkít. Ha kisebb - ami nem valószínű - , akkor viszont nem jó ez a felni H-Astrára.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Fura jelek a gumin

március 29., 11:34 Módosítva: 2017-04-21 13:17:22
0

Tisztelt Gumidoktor!

Gumiabroncsok jelölése felől érdeklődnék. Általában a típus megnevezése, méretei és egyéb jelölése mellett van olyan hogy: A0, A01, A02, R01, R02 amivel eddig találkoztam. Ezek mit is jelentenek pontosan? Kézbevéve mintha puhábbak lennének a keverékek, kb ilyen sorrendben.

Köszönettel, István

Kedves István,

A felsorolt abroncs-jelölések mind az Audi gyári homologizációt jelzik. Előbbiek jellemzően az elsőkerekes, míg utóbbiak inkább a quattro modellekét.

A homológ abroncsok eltérhetnek egymástól, illetve a másodpiaci gumiktól keverékükben, szerkezetükben, kialakításukban, futófelületük mintázatában. Szóval a keverék puhasága csak egy paraméter és nem is gondolom, hogy a leírás sorrendjében egyértelműen nőne. Minden egyes Audi-típusnak megvan, hogy milyen abroncsgyártók mintázatai, méretei vannak rá homologizálva és azok melyik homologizációs jellel vannak ellátva. Olvasnivaló a témában.  

Üdv, Gumidoki

E46-ra mi az optimális méret?

március 20., 10:26 Módosítva: 2017-03-29 13:54:16
0

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i, 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel.

Kérdésem hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni hogy szabályos-e vagy sem ? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Kiss Zoltán

Kedves Zoltán,

Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne.

Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek és a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.

Üdv, Gumidoki

Nyári gumi a Lagunára

március 13., 12:47 Módosítva: 2017-03-29 13:54:15
0

Üdvözlöm!

Sajnos elvesztem az információk rengetegében, kérem, segítsen! Tavaly nyáron vásároltam egy 2009-es Laguna III-as 150 LE-s 2,0 literes dízel kombit, ami 205/50/17 91Y jelölésű nyári gumikkal volt szerelve. Ezeket szeretném újakra cserélni, ahogy néztem, a gyári méret 215/50/17 95W lenne.

Több gumis műhelyben érdeklődtem a választék után. Több helyen mondták, hogy a 225/45/17 méretben nagyobb és kedvezőbb árú a választék, máshol a gyári méretben ajánlatként szerepelt a Laufenn LK01 S FIT, illetve jó tapasztalatokra hivatkozva az Infinity Ecomax a kedvezőbb kategóriából, majd a Falken Ziex 914 és a Hankook Ventus Prime 3. Ismeri-e Ön ezeket a típusokat, illetve okozhat-e valamilyen problémát az esetleges minimális méretbeli eltérés, javasolt-e erősített oldalfalú gumi választása?

Köszönettel: Veronika

Kedves Veronika,

Megmondom én a tutit! (o: A '09-as Laguna gyári 17"-os abroncsmérete a 215/50 R17. Ehhez ragaszkodjon, ne hagyja magát eltéríteni! Mert ugyan a 225/45 R17 valóban egy kommersz méret; nagyobb a választék, kedvezőbbek az árak, csakhogy nem az ön autójára való méret, átmérőben túl kicsi rá.

Bár sokan esküsznek rá, de én az Infinity irányt nem javaslom, de egy Laufenn (Hankook másodmárka), vagy egy Falken már valóban megfelelő választás lehet. Ha már a Hankook is szóba jött, akkor helyett ajánlom figyelmébe a japán Toyo mintázatait is. Lehetne, de nem színezem tovább a képet, mert újra elveszne a gumirengetegben. 

Üdv, Gumidoki

Nyári gumik: biztonság és fogyasztás

március 1., 11:58 Módosítva: 2017-03-13 13:24:08
0

Kedves Gumidoki,

Honda Insightra szeretnék nyárigumikat. Szempont a biztonság és a jó fogyasztás. Az ára ehhez viszonyítva másodlagos szempont, de csak a névért nem szeretnék fizetni. Méret: 185/55R16 83T.

Segítségét előre is köszönöm!

Imre

Kedves Imre,

Ez egy nem túl kurrens abroncsméret, de azért van miből választani. Én az ún. "eco" abroncsok felé fordítanám a figyelmét. Csendes futás, kiegyensúlyozott menetteljesítmények, alacsony gördülési ellenállás.

Középkategóriában szerintem remek választás lenne mondjuk egy Toyo CF2, felső kategóriában pedig az idei középkategóriás ADAC-győztes Pirelli Cinturato P1 Verde lehet megfelelő választás, de, hogy mondjak itt is egy japánt: Bridgestone Turanza T001.

Üdv, Gumidoki

17-es felnit szeretnék az E46-ra

február 24., 16:07 Módosítva: 2017-03-03 06:26:43
0

Kedves Gumidoktor!

Szeretnék egy 17 colos felnit a BMW E46 320i 1999-es Limuzin-hoz, de amik igazán tetszenek azoknak az ET száma túl kicsi, vagyis például az ET30 eléggé neccesnek tűnik számomra, egy 225/45/17 gumimérettel. Kérdésem, hogy milyen mértékben befolyásolná ez az autó viselkedését negatív vagy pozitív irányban? Más szempontból pedig mi az az ET szám ahol már a rendőrök is előveszik a centit nézegetni, hogy szabályos-e vagy sem? Szeretnék egy szabályos felnit választani ésszerű határokon belül, ehhez kérem a tanácsát. Előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Kiss Zoltán

Kedves Zoltán,

Az E46-ra 17"-ban leginkább az ön által is írt 225/45 R17 méretű abroncs illik. Ehhez legjobb egy 7,5" széles felni, aminek legalább 40 körüli ET-értéke van. Jól érzi, az ET30 itt már necces. Ami azt jelenti, hogy nagyon kilógna a kerék a sárvédőből és esélyes, bele is érne. Csak jelezném, hogy a gyári, 8*17"-es BMW kerekek ET47-esek. Csak a rend kedvéért írom le, hogy erre az autóra egyébként 5*120 osztókörű és 72,5 mm-es középfuratú felni szükségeltetik.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Vajon mi lehet a Colt ET száma?

február 24., 11:59 Módosítva: 2017-02-28 06:29:23
0

Üdv Gumidoki!

Szeretnék alufelnit vásárolni az autómra, de nem nagyon tudom az et számot, amivel a jelenlegi lemezfelnim bír. A gép: Mitsubishi Colt 1.3 Gl 1997. Jelenlegi abroncs 175/70 R 13 14"-es felnin gondolkodtam.

Köszönöm válaszát!

Kedves Levélíró,

Az említett autó gyári felnimérete a következő: 4*100*56 5.00*13" ET46 De azt akár ön is leolvashatja a felniről. E helyett 14"-ban feltehető pl. egy 6*14" ET38-as alufelni. Az ajánlott abroncsméret a 185/60 R14.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Porsche felnit a Golfra

február 15., 14:52 Módosítva: 2017-02-24 17:47:44
173

Kedves Gumidoktor!

Nagyon tetszik a Porsche turbo felni vagy RH turbo (Porsche) felni, nem tudom melyik a pontos megnevezése, de ami ennél fontosabb, hogy ezzel a felnivel szeretném ékesíteni a 2002-es 1.9 tdi 130 lovas Golf IV-em. Találtam is ilyet mégpedig ezekkel a paraméterekkel

  • Szélesség 8"
  • Átmérő 17"
  • Furatszám 5
  • Osztókör 130 mm
  • ET szám 47 mm
  • 5 középfurat

Más használt adokveszek oldalon viszont 17" 5x112 8j et 60-as méretben találtam új fekete fényezéssel így ezt preferálnám! Na de az a kérdés, hogy működik-e a dolog vagy sem? Milyen opciók, lehetőségek vannak? Köszönöm válaszát kedves Gumidoktor!

Üdv Bálint

Kedves Bálint,

Egyik Porsche-felni sem fog felmenni "csak úgy" a IV-es Golfra. A Porsche hagyományosan 5*130-as osztókörrel gyártja a felnijeit, a Golfé pedig 5*100-as. Az ET-számok is nagyon nagyok a VW lehetőségeihez képest.

Egy megoldás van, méretre gyártott pogácsát (nyomtávszélesítőt) kell a kerékagyakra tenni, amely egyrészt megfelelő osztókörre módosít, valamint csökkenti az ET-t, harmadrészt pedig a helyes középfuratot is biztosít. De ezt, ha megvan a felni, mérni kell és le kell gyártatni. Tuning-műhelyek lehetnek ebben a segítségére. Gumiméretben a 225/45 R17 a Golf IV-re való helyes váltóméret.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Készüljünk a nyárra

február 8., 10:07 Módosítva: 2017-02-10 11:31:35
0

Kedves Gumidoki!

Bár kinézve az ablakon ez még nem látszik, de lassan és biztosan közeledik a jó idő. Ezért a családi flotta tagjainak szükséges a nyárigumi beszerzése. Az alábbi autókról lenne szó:

- Citroen Xsara Picasso 1.6 / 2003-as évjárat (185/65R15) évi 5-10 ezer km, többnyire gyerekszaladgálós használatban

- Renault Laguna II. Grandtourer 1.6 / 2001-es évjárat (205/55R16) évi 10-15 ezer km, munkábajárós, utazós üzemmódban.

A kérdés, hogy milyen típusú gumit ajánlatos venni (konkrét típus)? Közepes kategóriát, vagy esetleg a prémium kategória alja is belefér? A Citroenre kb 15ezer Ft/db, míg a Renaultra 20ezer Ft/db a körülbelül rászánt összeg. Előre is köszönöm!

Üdv, Szabó Gábor

Kedves Gábor,

Előrelátását értékelem! (o: Mindkét autóra szerintem bőven megfelel egy kiegyensúlyozott középkategóriás márka. A Xsara Picassora a 15 ezres keretbe belefér pl. egy Toyo, vagy Semperit. Főleg előbbit jó szívvel ajánlom figyelmébe. A Lagunára 20 ezerbe már sokkal jobb gumik - prémiummárkák - is beleférnek akár.

De ide is teljesen jó lehet egy hazai gyártású Hankook pl. Én azt tenném, hogy itt levinném a költségkeretet 18 ezerre és a Xsaránál fel 16-17-re, így mindkét autóra válogathat a remek középkategóriások közül.

Üdv, Gumidoki

Felemás gumik a Nissanon

február 4., 09:28 Módosítva: 2017-02-10 06:41:05
6

Tisztelt Gumidoki!

Nissan Qashqai 2007-es évjáratú autóm van. Vettem 2 db használt Michelin Alpin A4 téli gumit, jó állapotú, 2013-as gyártású. Valamint vettem 2 db BF Goodrich G-Force Winter 2 XL 215/65 R16 102H új gumit. Kb. évi 10 000 km-t megyek, télen keveset, csak Mo-on belül, van közöttük 250 km-es utam is.

Fontosnak tartom mind magam/családom számára a biztonságot, mind autóstársaimmal szemben is, ezért évszaknak megfelelően cserélem a téli-nyári szetteket.

Eddig azt olvastam/hallottam, hogy ha nem egyformák a gumipárok, akkor a "jobbakat" a hajtott kerekekre szereljük, mert az jobban átviszi a vonóerőt, jobban kapaszkodik. Mostanában pedig ezzel ellentétes véleményeket olvasok, hogy ilyen esetben a "kevésbé jó" gumikat előre szereljük (általában már elöl hajtanak ma már), mert az autó eleje nehezebb, ott a kopottabb is jobban tapad, hátul pedig könnyebb az autó(mi is csak ketten utazunk általában) és a könnyebb részen még a gumi is kopottabb, ott így nem sokat fog. Kérném segítő tanácsát, hova javasolja Ön az új gumikat és hova a kopottakat, illetve megfelelőek-e ezek a típusú gumik az autómra (a méret természetesen gyári méret)?

Üdvözlettel Koczkás Csaba

Kedves Csaba,

Nem igazán értem: nagy hangsúlyt fektet a biztonságra, aztán vesz felemás gumikat, amiből ráadásul kettő használt... De, hogy a kérdésére is válaszoljak, természetesen méretben megfelelőek ezek az abroncsok az autójára.

A gumis szakemberek általában egyetértenek azzal, hogy a kevésbé kopott abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre, mert ez nagyobb biztonságot jelent váratlan és nehéz helyzetekben (mint a vészfékezés kanyarodáskor, nagy sebességű kanyarvétel stb), különösen, amikor az útfelület nedves, illetve csúszós.

Amennyiben a kevésbé kopott marad az első tengelyen:

· Az autó viselkedése meg fog változni, mert az első és hátsó tengely tapadási egyensúlya megfordul, az első kerekek jobban fognak tapadni. A vezetőt, aki hozzá van szokva, hogy az első kerekek kevésbé tapadnak, meglepi ez a változás.

· Egy csúszós úton, kanyarban, a hátsó kerék hamarabb veszíti el a tapadását, mint az első. A vezetőnek így nem lesz esélye, hogy a hátsó kerekeket kontrollálja, esetleg tovább gyorsít, ami viszont felerősítheti a túlkormányzottságot. Csak egy tapasztalt vezető képes arra, hogy kikerüljön ebből a veszélyes helyzetből.

Amennyiben a kevésbé kopott kerül a hátsó tengelyre:

· A jármű kezelése hasonló lesz, mint ahogy a vezető korábban megszokta, mert a tapadás egyensúlya ugyanaz lesz.

· A hátsó tengely tapadása jobb lesz, és a vezető képes lesz kontrollálni és irányítani a járművet gond nélkül a gáz elvételével, és a kormánykerék kanyar irányába történő továbbforgatásával.

Ezért javasolt tehát, hogy a kevésbé kopott, illetve jobb állapotú gumik mindig hátra kerüljenek, így az autónak jobb a tapadása kanyarokban, ezzel biztonságosabb lesz. Ez természetesen a hátsókerék-hajtású autókra is igaz, ott is a jobban tapadó hátsótengely tartja stabilan az autót a váratlan helyzetekben.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Azonos típusú, de eltérő verziójú gumi egy tengelyen

január 29., 11:50 Módosítva: 2017-02-10 06:41:05
79

Tisztelt Gumidoktor!

Három hónapja vettem 4 új téligumit az autómra. (Continental Wintercontact Ts 850). A héten viszont volt egy defektem, így az egyiket cserélni kellett. A szervizben az egyel újabb verziót, tehát a Ts 860-ast tudták megrendelni, így most azonos típusú de eltérő verziójú gumi van azonos tengelyen.

A kérdésem az lenne Önhöz, hogy ilyen esetben kell/érdemes-e a másik oldalon is lecserélni a gumit? A szerviz állítása, hogy olyan minimális a különbség, hogy ez semmi problémát nem okoz. Mi az Ön véleménye? Csökkenhet a menetbiztonság? Baleset esetén problémázhat ezen a biztosító? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Dávid

Kedves Dávid,

A válasz az, hogy a biztosító problémázhat rajta, a hatályos hazai jogszabályok szerint viszont beleköthetetlen ez a megoldás. Műszakilag pedig az ajánlás érthetően az, hogy - legalább - tengelyenként azonos mintázatú (és méretű!) abroncs legyen felszerelve a járműre.

Lehet, hogy a konkrét esetben csak minimális a különbség a két minta között, de van. Márpedig a közlekedésben a lehető legnagyobb biztonságra kell törekedni, én azt vallom. Ha ez is marad a felállás, azt javaslom, hogy hátsó tengelyre kerüljenek a különböző generációjú abroncsok, így kisebb az esélye kellemetlen mellékhatásnak.

Üdv, Gumidoki

Beleér a kerék

január 25., 13:32 Módosítva: 2017-02-05 09:02:43
0

Kedves Gumidoktor!

Ma vásároltam egy 15" alu kerékszettet 195/65 R15 ös gumival és bele ér a kerékdobba. A régi kerekem 16" 205/55 R16 nem ér bele. Milyen gumit kellene vegyek a 15" kerékre hogy ne érjen bele?

Kedves Levélíró,

A 205/55 R16-nak tökéletes váltómérete a 195/65 R15. Nem a gumimérettel van tehát a baj, hanem a felnijével. Szinte bizonyos, hogy a 15"-os keréktárcsa ET-értéke nem megfelelő (feltehetően túl kicsi) és ez okozza a tapasztalt jelenséget. Ennek kellene utánajárnia! (o; Valószínűleg le kell cserélnie a felnit, az lesz a megoldás...

Üdv, Gumidoki