Rossz a külső hőmérséklet érzékelő

október 31., 09:48 Módosítva: 2020.11.27 06:24
0

Kedves Kütyüdoktor!

2005. évi, 1.6-os benzines Volvo S40 MkII gépkocsim van. 2013. óta használom, azóta elő-előjön az a hiba, hogy a külső hőmérséklet érzékelő nyilvánvalóan rossz értéket mutat - jellemzően 4-6 Celsius fokkal alacsonyabbat, de néha akár 10-15 fokkal alacsonyabbat is a valóságosnál, és mindig csak alacsonyabbat.

Amikor az autót megvettem, az OBD-kiolvasásnál volt egy hibajelzés: "hőmérséklet érzékelő túlfeszültség" jelzéssel - ekkor azonban a kijelzett hőmérséklet teljesen normálisnak tűnt, csak hónapokkal később jelentkezett a fent írt hiba. Amúgy csak rövid ideig áll fenn ez a probléma, olykor menet közben megjavul - vagy csak a következő indításkor. Vagy egy hét múlva. Azután hosszú hetekig látszólag normális a kijelzett érték. Úgy is jelentkezik, hogy elinduláskor normálisnak látszik a kijelzett érték, majd menet közben esik. Legkövetkezetesebben az őszi időjárás bekövetkeztekor jelentkezik.

Több autószerelőnél is jeleztem ezt a hibát, legtöbben azonban csak széttárták a kezüket. Egy alkalommal az ajtókárpitot lebontva kontakttisztítóval kezelték az itt lévő csatlakozókat - én nem voltam jelen, nem láttam, hogy valójában hogy csinálták. Ezután kb. egy évig nem tapasztaltam a fenti hibát, most ősszel viszont újra jelen van. Kérdésem, hogy van-e ötlete, mi okozhatja a hibát, hogy lehetne javítani, illetve ismeretei szerint a hibás hőmérséklet érték hatással lehet-e az autó egyéb rendszereinek (motorvezérlés, klímaberendezés) működésére? (Különösebb eltérést az autó fogyasztásában nem látok, az eltelt 6 és fél évben ez rendre 7,0 liter (6,8 - 7,2) volt 100 km-re.)

Válaszát előre is köszönöm, Dr. Timár Ferenc

Lehet rossz a jeladó, de ez ritka, valószínűbb az ajtóátvezető csatlakozó. Ha a jeladó a hibás, akkor azt cserélni kell, de előtte érdemes a tükör csatlakozóját ellenőrizni.

Ha a csatlakozó a kontakthibás, nem érdemes próbálkozni kontakt spray-vel, célravezetőbb, ha egyszerűen átforrasztja a vezetékeket és örökre kiiktatja a csatlakozót, de úgy gondolom, akármi is a hiba, érdemes áthidalni ezt a csatlakozót, így később sem lesz vele probléma és a hiánya nem okoz problémát.

Ha az ajtóátvezető csatlakozója hibás, annak otthon ne álljon neki, bízza inkább autóvillamossági szakemberre, mert nagyon nagy bontással jár és itt sem segít a kontakt spray, ki kell cserélni a csatlakozó tüskéit és mindezt a csatlakozó mindkét oldalán.

A Volvo szakavatott szerelője szerint kis mértékben hatással van a motorra és ennél nagyobb mértékben a klíma működésére, érdemes megjavíttatni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Jó zene kis helyre

október 24., 19:21 Módosítva: 2020.11.01 09:36
0

Üdvözletem!

A következő problémában kérnék hozzáértő segítséget. Szeretném frissíteni a meglévő hangrendszert egy 1991-es Eunos Roadster V-spec csodában (MX-5 NA japán piacos). Az előző tulaj kicseréltette mind a 4 hangszórót, de ezzel is vannak fenntartásaim: az ülésekbe kétutas hangszórók kerültek a gyári pici oválok helyére, és a bal oldali ajtóban található hangszóró időnként recseg.

Általában közép hangerőn hallgatok régebbi rock, pop-punk stb. számokat, de néha lenne hangulatom kicsit ordíttatni is. Legfőképp a mély hangokat hiányolom a mostani összeállításban, amennyit tudtam, állítottam a fejegységen, de nem elég.

Nehezítő körülmények bőven vannak: számomra fontos a gyári kinézet, ezért szeretném megtartani a jelenlegi gyárias fejegységet: kb. 2002-es OEM Mazda fejegység NC72669R0.

Ha lehetséges ehhez a rendszerhez párosítani egy kis teljesítményű mélynyomót, ami jó lenne, de maximum az ülések alá vagy a mögötte található kb. 10 cm-es hézagba férhetne. A csomagtartó jelképes, minden köbcenti szükséges utazáskor.

Eléggé tanácstalan vagyok, nem bánnám, ha nem kellene "kísérletezni".

Előre is köszönöm! Üdv.: Zsolt

Kedves Zsolt

A gyári fejegységgel bajban lesz, mert forrásként olyan gyér hangot ad ki, amiből nehéz az építés, és bármit teszünk mögé, az nem tud jó hatásfokkal dolgozni a hiányzó magas és mélyhangból.

Az ajtóban lévő hangszórókkal nincs probléma, vérmérséklet kérdése, hogy mennyit költ rá az ember, egészen jó közép és mélyközép hangokat lehet reprodukálni. Minimum a Pioneer TS-A sorozatából ajánlanék, esetleg FOCAL PS sorozatot, ez utóbbinak a magashangja jobban fekszik a rockzene magasaihoz.

A fejtámlában lévő hangszórók számomra értelmezhetetlenek, úgy gondolom, hogy semmi szükség nincs rájuk, és nem is hiszem, hogy meg tudnak szólalni, hiszen nincs mögöttük tér, így nincs miből leképezni a hangot. Esetleg magassugárzóként egy térjavítást tudok elképzelni, de annak behangolása nagy felkészültséget igényel, én nem állnék neki, hiába gyári az ötlet, számomra ez az elhelyezés inkább meglepő, mint műszaki alapokat tartalmazó megoldás.

Léteznek aktív mélysugárzók, amik rásegítenek az ajtóhangszórókra, meg kell mérni, hogy mi fér az ülés alá, de úgy emlékszem, hogy nincs hely, ha tévedek, akkor mindenképpen ajánlom.

Lényeges, hogy a gyári rádió azon kívül, hogy nem HiFi-re gyártották, és szűk hangminőséget produkál, a végfokozata sem dicsekedhet nagy energiával, így mindenképpen szükséges egy erősítő, hogy a hangszórók élni tudjanak. Nem kell hatalmas Wattszámokban gondolkodni, szerintem egy Pioneer GM-A1004, két csatornába kötve kiváló lenne. Ez egy digitális erősítő, hangos, pici, és nem melegszik, bárhová elrejthető.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Kiegészítés - Nem jön fel az ablak a Skodában

október 21., 13:44 Módosítva: 2020.11.16 06:11
0

Korábbi tanácsunkra jött ez a hasznos kis kiegészítés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –  www.duett.hu

Tisztelt "Doki"!
A fent nevezett cikkhez lenne kis kiegészítésem:
Nekem is 2011-es Octaviam van és hasonló gondom volt.
A német szakszerviz 2016-ban garanciában cserélte a jobb 1 ablakemelő motorját én viszont "jó magyarként" elkértem a kiszerelt egységet.
Szétszedtem és a mechanika teljesen ki volt száradva, egy csepp kenőanyag nem volt benne.
Ezt pótoltam, összeszereltem és eltettem a polcra.
Tavalyelőtt a garanciában cserélt is produkált hibát, a kilépőfény nem világított (ami ugye a BUS-rendszer által van vezérelve) így a komplett motor cserés lett.
Visszaszereltem az általam "javítottat", ami azóta is szépen teszi a dolgát.
A német szervizben pedig garanciában cserélték az ő általuk beszerelt/én általam kiszerelt egységet.
Így jelenleg is van egy új tartalék a polcomon... :)
Bár a válaszban nem állítottál valótlanságot ("...Általában a két szélén tapad..."), gondoltam kiírom magamból, hogy hol szorulhat még. :)
További szép napot,
Zsolt

Nem jön fel az ablak a Skodában

október 14., 18:20 Módosítva: 2020.10.25 09:55
0

Tisztelt Kütyüdoktor,

Van egy 2011-es Octaviám, aminek a következő hibája hosszabb ideje zavar. Az utas oldali elektromos ablakot gond nélkül le tudom engedni, viszont felhúzni már nem egyszerű! Felhúzáskor az ablak automatikusan lemegy, és csak akkor tudom teljesen felhúzni, ha felfelé játszva kattintgatom az emelő gombot.

Esetleges észrevételed, segítséged előre is köszönöm!

Okozhatja a hibát az ablak szorulása, amitől leold az elektronika, de okozhatja az elektronika hibája is, amivel már találkoztunk - beázás miatt működött hibásan.

A szorulást úgy lehet ellenőrizni, hogy kézzel finoman rásegítünk az ablakra, ha így nem old le, akkor valószínűleg szorul. Általában a két szélén tapad, ezt szilikonnal orvosolni lehet. Le kell engedni az ablakot és a két oldalt lévő vezetőt szilikonnal befújni, de csak finoman, hogy az ablaküveg ebből ne kapjon, mert nehezen lehet letisztítani utána.

Ha nem segített, akkor az ajtóban kell keresni a szorulás okát, de ez már szakember feladata, az Octavia ajtaját otthon nem érdemes megbontani.

Az ablakvezérlő elektronika meghibásodása is okozhat ilyen jelenséget, ezt szintén szakember vagy szakszerviz tudja beigazolni, kimérni nem igazán lehet, célravezetőbb, ha van cseredarab és egy próba idejére átrakja a szerelő. Alapesetben kézzel mindig működnie kell, van, hogy néha elfelejti az automata funkciót, és vissza kell tanítani a végállásokat, de ha kézzel működtetve leáll, az vagy a nagy áramfelvétel miatt van. Ezt a szorulás okozza, vagy az elektronika hibája.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

CarPlay a H Astrába

október 11., 16:02 Módosítva: 2020.10.25 09:55
0

T Kütyüdoktor!

Egy Astra TT-m van amit nagyon szeretek a különlegessége miatt. Gyárilag (ami ritka) színes nagy kijelző van benne DVD-s navival, ami valljuk meg, elavult. Viszont az autó fedélzeti computerének kijelzője is ez a képernyő.

A minap ültem egy K astrába, aminek a fejegysége car play funkciós színes kijelzős, amit ha összedugok a telómmal, azt azonnal tükrözi és ha nem is mindent, de nagyon sok funkciót az érintő képernyőről lehet kezelni.

A H astra alapokra épített TT-ba vajon lehet ilyet tenni, úgy, hogy a lehető legkisebb átalakítás legyen?

És milyen megoldás lenne ez? Köszi: Carlos

Cserélhető a rádió, adapterrel befér a helyére a szabványos dupla DIN fejegység, amikből én a Kenwood és Pioneer készülékeit ajánlom, ezek megbízhatóan működnek.

Természetesen a világhálón találhatók olcsóbb, sokat ígérő távol-keleti fejegységek, amiket Astrába ajánlanak, de ezek minősége és megbízhatósága kérdéses. Cserélhető, de van hátránya a cserének.

A központi kijelzőn megmaradnak a funkciók, de az utólagos rádióról nem kezelhető csak a kormánytávkapcsolókról. Ami kimarad, az az óra beállítása, erre csak a gyári rádió alkalmas.

A nagyobb probléma a rálátás. Míg a gyári rádió a központi kijelzőn jelenít meg, az utólagos a saját kijelzőjén, ami az Astra esetében eléggé lent van, nem is túl praktikus kezelni és lepillantva elveszítjük a figyelmünket az útról, ami vezetés közben nem szerencsés.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Új zene a Wagon R-be

szeptember 29., 12:13 Módosítva: 2020.10.11 16:08
0

Kedves Kütyüdoktor!

2004-es Wagon R-emben szeretném a gyári fejegységet lecserélni JVC KD-X 262-re. A gyári hangszórókat szintén cserélném, viszont itt már bizonytalan vagyok. JVC CS-DR420, Pioneer TS-G1020F, SAL WRX 310 amikről azt gondolom, hogy megfelelőek lennének. Ennél többet nem költenék. Normál használatra szeretném. Tudom, hogy kis hangszórók és nem várok nagy durranást, de szeretném a legoptimálisabb választást eldönteni. Esetleg, ha van más ajánlata örömmel fogadom.

Üdvözlettel, Tamás

Kedves Tamás!

Ebben a fizikai méretben a JVC és a Pioneer jó választás. Valóban nem lehet különösebb hangminőséget várni, hiszen 10 cm-es membrán nem tud annyi levegőt megmozdítani, ami mély vagy középmély hanggal dicsekedhetne. A Wagon R esetében, ha hangminőségben is szeretne előbbre lépni, akkor a kalaptartóba kell belevágni egy 15x23cm-es ovál hangszórót, ami a csomagtartóval összezengve jelentős mosolyt csal a hallgatók arcára.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Vita a világításról

szeptember 20., 07:24 Módosítva: 2020.10.14 18:40
0

Üdvözlöm!

Egyre több típusú autóhoz lehet kapni után gyártott LED főfényszórót. A garázsoknál vita indult, hogy utólag lehet-e, szabad-e ilyenre cserélni a lámpákat. Volt aki a típus engedélyre hivatkozott, volt aki a vezetékelés eltérésére. (tompított fényszóró esetében)

Válaszát előre is köszönöm.

Sajnos nem vagyok jogász, így csak azt tudom leírni, amit a KÖHÉM rendeletben megtalálok:

37. § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged…

38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni. A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett. Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.

Izzó nem cserélhető LED fényforrásra, hiszen csak és kizárólag olyan izzó tehető be a lámpatestbe, aminek miden paramétere megegyezik a gyárival és az izzón ez fel is van tűntetve. Ha az egész lámpatestet cseréljük, akkor a lámpatesten szerepelnie kell az „E” jelzésnek és a bevizsgálást azonosító számnak, ez alapján visszaellenőrizhető, hogy a lámpatest valóban átesett-e bevizsgáláson és azt az adott gépjárműben tesztelték és megfelelt.

Vannak forgalmazók, gyártók, akik azt hirdetik, hogy az általuk gyártott, forgalmazott lámpatest rendelkezik a megfelelő tanúsítvánnyal, ha ez igaz, akkor a KÖHÉM sem tiltja, tehát cserélhető, de mindezek mellett érdemes kikérni a hatóság állásfoglalását, ami valószínű, hogy NEM, lesz, mert az általam eddig látott utólagos LED-es lámpatestek nem igazán lettek bevizsgálva sehol.

Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nagy kijelzős rádió a Puntóba

szeptember 8., 10:31 Módosítva: 2020.09.23 06:14
0

Tisztelt Doktor Úr!

Van egy Grande Puntom, aminek a rádiója a kezdetek óta (nincs BT, MP3, Mirroring - pl. iPhone, stb) nem fogott meg, de akkor megfelelt. Mostanra "megöregedett", így felmerült, hogy valami 7"-10"-os Androidos egységre kicserélném.

Ami kérdésként felmerül: egy ilyen csere alkalmával mit lehet tenni, illetve mit tesznek azzal, hogy a rádió kivágása nem egyezik a beépítendő (az eredeti díszkeretének kialakítása eltér) méretével. Mi a helyzet a CAN buszos csatlakozóval, vagy "bűvészkedni" kell és végül, a kormányoszlopról hogy vezérelhető az új egység, ha nem eredeti kerül be? Szíves válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Carlos

Alpine, Pioneer márkákban tud gondolkodni, ők dobtak piacra ilyen méretű kijelzővel fejegységet. A beépítésre pár autótípus esetében a gyártó készített adaptert, ami illeszti a nagyméretű rádiót a műszerfalba, de sajnos a Punto nincs közöttük.

Így is megpróbálható univerzális illesztőkerettel, de ehhez látni kell az autót, sokat mérni és csak utána tudunk biztosat mondani a lehetőségre. A kormányról vezérelhetőség nem szűnik meg, minden rádió fel van készítve olyan modul fogadására, ami lefordítja a gyári kormánygombok jelét.

Ez opcionális modul, a Punto esetében 34 900Ft-ba kerül, ami sajnos megnöveli a fejegység bekerülési árát. Természetesen távol-keleti kínálatban talál az interneten néhány gyári jellegű rádiót, de ezeknek a minősége, tapasztalatunk alapján nem üti meg a használható kategóriát, de ez az árukból is látszik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A Fiestám néha nem érzi, hogy zárva van az ajtóm

augusztus 26., 14:46 Módosítva: 2020.09.09 06:22
0

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 2007-es Ford Fiestám, amiben időnként gondol egyet és jelez az ajtó nyitva lámpa. Aztán magától elalszik menet közben. Amikor fent áll az említett hiba akkor nem alszik el a belső világítás, csak ha lekapcsolom.

De ez még hagyján, a riasztó is megszólal mikor bezárom. Utána megint gondol egyet és napokig hetekig semmi. Tisztelettel kérném a segítségét és a tanácsát hogy mit tudnék ezzel kezdeni, vagy hogy mi lehet a hiba.

Köszönöm!

Zárja be az ajtókat és zárt állapotban finoman mozgassa meg egyenként mind a négyet, majd a csomagtartót és a motorteret is. Amelyiknél felvillan a belső világítás annak a nyitásérzékelő kapcsolója hibás, megkopott.

Szerencsés esetben a motortér kapcsoló lesz a bűnös, ez az egy nem gyári, ezt a riasztószerelő tette be és ezt könnyű cserélni, vagy beállítani. Ha valamelyik ajtónál jelentkezik a hiba, az már nagyobb baj, mert gyárilag, ha jól tudom, a zárba van építve a kapcsoló és csak zárral együtt lehet cserélni.

Zárat nem szabad bontóból vásárolni, mert az valószínű, hogy már szintén kopott, így a javítás csak rövid ideig hozna eredményt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem jön be levegő a szellőzőn - olvasói megfejtés

augusztus 23., 09:48 Módosítva: 2020.08.25 06:11
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

A tárgyban említett 2020.07.23-ai cikkéhez lenne észrevételem. Tamás problémájához megszólalásig hasonló problémával szembesültünk nagyjából egy hónapja 2011-es 1.5 dci Megane-unkban. Ha elég ideig járattuk a klímát, egy idő után hiába pörgött a ventilátor, nem jött be levegő egyáltalán. Megfelelő idejű leállítás után a probléma megszűnt.

A megoldás a klímarendszer utántöltése volt.

A problémát az okozta, hogy a lecsökkent hűtőközeg szint miatt a klíma magasnyomású köre sose érte el azt a nyomást, ahol a kompresszor lekapcsol, így -15 fok alá is lehűlt az elpárologtató, ami így eljegesedett és nem engedett át több levegőt. Miután az autót leállítottuk és a jég elolvadt, a befúvás ismét működött. Nagyjából egy hónap telt el a klíma feltöltése óta, azóta a probléma nem jelentkezett. Remélem, tapasztalatom másoknak is hasznos lehet.

Üdvözlettel: Tamás

Ez is lehet megoldás, köszönjük.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Lekólázott középkonzol

augusztus 13., 09:59 Módosítva: 2020.08.28 14:56
0

Kedves Doki!

Vettem nemrég egy 2003-as Avensist, és valószínűleg lefolyathattak valami ragadós-cukros italt a középkonzolon, mert a jobb oldali nyomógombok nem, vagy nagyon nehézkesen működnek úgy a hifi, mint a fűtéspanelen.

A kérdés, hogy ezen lehet-e különösebb bontás nélkül segíteni? Fújhatok-e például bele féktisztítót, hogy feloldjam a ragacsot a nyomógombok alól? Vagy létezik-e más trükk, vegyszer, vajákolás, bármi, amitől jobb lehet?

Köszönettel, Tamás

Nincs általános megoldás, mindig a szennyeződés határozza meg, hogy mivel lehet letisztítani. Úgy gondolom, hogy, ha befolyt, akkor bontani is kell a tisztításhoz, csak úgy utána kergetni valami oldószert vagy akár vizet sem mernék, nehogy az okozzon nagyobb bajt. Összeszerelt állapotban van az autó és a rádió is, a fűtéskonzol is áram alatt van, ha becsorgatunk valamit és az eléri az elektronikát, azonnal bontani kezdi a fém alkatrészeket.

Szívesen segítünk, nézzük meg, lássuk, hogy valóban mekkora bontást igényel, hogy minden résből kitakarítsuk a ragacsot, lehet, hogy elsőre nagyobbnak látszik, mint ami a valóság.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Focus rádió dekódolása

augusztus 3., 15:02 Módosítva: 2020.08.14 06:17
0

A 2006-os Ford Focusom rádiója visszaszerelés után nem fogadja el a kódot, ami a szervizkönyvben van.

A kód beírása után el kell fogadtatni a kódot, rádiótípustól függően az 5-ös programgombbal, vagy a keresőgombbal, erről itt olvashat. Ha a rádió tiltásba kerül a hibás kódok miatt, akkor bekapcsolva kell hagyni fél-egy óra időtartamra és újra kérni fogja a kódot. Amennyiben nem fogadja el, akkor a kód nem ehhez a rádióhoz tartozik, ilyen esetben fel kell keresni egy autórádió-szervizt, ahol segítenek a kód kiolvasásában. Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem jön be levegő a szellőzőn

július 23., 10:25 Módosítva: 2020.08.06 06:11
0

Kedves Kütyüdoktor!

2013-as KIA Ceed 1.6 GDI autómban automata klíma van, amely szépen szabályozza is a ventilátort, azonban egy idő után hiába zúg a ventilátor a legmagasabb fokozaton, a levegő nem, illetve csak alig áramlik a rostélyokon.

Manuálisan állítva a ventilátort ugyanez a helyzet. Az a kevés levegő, ami jön, továbbra is hűvös, tehát úgy tűnik, hogy a klímával nincsen gond, de a levegő nyomása szinte teljesen eltűnik annak ellenére, hogy a hangja alapján a ventilátor továbbra is teljes fordulaton pörög.

A hiba sajnos nehezen reprodukálható, mivel indulás után általában hosszú ideig rendesen működik minden, a hiba csak hosszabb úton, kb. egy óra után jelentkezik. Ha egy időre megállok, újraindulás után egy ideig ismét rendesen működik minden. Próbálkoztam a belső levegőkeringetés és a klíma ki-be kapcsolásával, de nem sikerült semmilyen összefüggést felfedeznem.

Előre is köszönöm a segítséget! Tamás

Automata állásban az autó szabályozza, hogy melyik nyíláson, mennyi levegő juthat át, ilyenkor a motor ugyan annyi levegőt biztosít, tehát ugyan olyan hangon zúg, de időnként más lyukon érkezik az utastérbe.

Ha manuálisan beállítja, hogy pl. lábra érkezzen és emellett csökken az intenzitás, akkor valamelyik zsalu működhet rendellenesen. Megkeresni nehéz, mert a műszerfal alatt, nehezen hozzáférhető helyen kell nézelődni és nyúlkálni, és az sem könnyíti a keresést, hogy időszakos a hiba.

Érdemes megkérdezni a márkaszervizt, hogy tudják-e tesztelni a rendszert. KIA esetében nem tudom, de általában a diagnosztikai programból vezérelhető a rendszer, így talán jelentkezhet a probléma. Érdemes még ellenőrizni a pollenszűrőt, mert, ha régen volt cserélve, akkor lehet rajta annyi kosz és falevél, ami eltorlaszolja a levegő teljes áramlását.

Üdvözlettel, Kütyüdoki –  www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Akkucsere a start-stoppos Mazdában

július 18., 13:05 Módosítva: 2020.07.24 06:19
366

Tisztelt Kütyüdoktor!

2013 évjáratú Mazda 3 G120 típusú autómban lassan esedékessé válik az akkumulátor cseréje. Azt olvastam hogy ezt csak Mazda szervizben ajánlott elvégeztetni, mert újra kell programozni a start-stop rendszert. A kérdésem az lenne, hogy ezt az újra programozást megúszhatnám úgy, hogy a csere idejére megtáplálnám egy másik akkuról a rendszert? Mondjuk egy bika kábellel. Mennyi ideig lehet megszakítani a pólusokat úgy, hogy a rendszerből ne törlődjenek adatok.

Előre is köszönöm a válaszát! Üdvözlettel: Zoltán

Tanítani kell, akár egy akkumulátor, akár kettő van az autóban, így márkaszervizt, vagy márkára szakosodott szervizt kell keresni, nem érdemes otthon nekiállni. Mivel paraméterezni kell az új akkumulátort, nem lesz megoldás a külső tápfeszültséggel történő kiváltás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Zajong a generátor

július 2., 13:56 Módosítva: 2020.07.24 06:19
0

Kedves Kütyüdoktor,

egy 2009-es Hyundai ix55-em van amelyben gyárilag Infinity hangrendszer volt gyári erősítővel. A gyári fejegység elég butuska, de a hangzása az igényeimnek tökéletesen megfelelt. Sajnos megadta magát a rádió, és néha teljesen váratlanul kikapcsolt, majd kicsivel később be.

Az autóba egy Kenwood DMX8019DABS fejegység került, de amíg a generátor tölt az autóban addig halk de határozott vinnyogó hang hallható, illetve a különböző elektromos egységek fel illetve lekapcsolt állapota is befolyásolja ez a generátor zajt. (Pl. ajtó nyitás, fényszoró felkapcsolás). A gyári fejegységet visszatéve a jelenség megszűnik, és másik nem gyári (Pioneer) fejegységgel is hallható a generátorzaj.

Próbáltam külön leföldelni a fejegységet de nem segített, földhurok leválasztóval megszűnik a zaj (érdekes, hogy csak két külön típussal sikerült megoldani, és nem mindegy hogy melyik kerül az első és melyik a hátsó hangkimenetre), de az csökkenti a hangerőt, és érezhetően rontja a hangot. Időközben új generátort kapott az autó azzal sem változott a helyzet. Van esetleg ötlete, hogy mit érdemes kipróbálni?

Köszönettel, Péter

Ha benne maradt a gyári erősítő, akkor az a baj okozója, mert a gyári erősítőnek szimmetrikus bemenete van, innen ered a földhurok. A megoldás nem egyszerű, mert, ha jól tudom, a gyári erősítőt csak úgy lehet kiváltani, ha passzív hangváltókat szerelünk be, mert csatornánként, aktívan hajtja a hangszórókat.

Valóban a másik megoldás a zavarszűrő dobozka, ami leválaszt, de mivel a leválasztást és szimmetrizálást transzformátorral teszi, annak sajnos erőteljes hatása van a hangminőségre, akár olcsó, akár drága, a transzformátornak szűk az átviteli sávja.

Az erősítő kiváltása passzív hangváltókkal jó eredményt hoz, de elég nehéz összeválogatni a hangváltót, hogy az megfeleljen az autóban lévő hangszóróknak, de autó hifi-vel foglalkozó szerviznek ez nem lehetetlen feladat.

A generátorzaj ellen lehet még próbálkozni tápfeszültség oldalról, akár fojtótekercs beiktatásával, akár a rádió tápfeszültségének átkötésével, de nem hiszem, hogy eredménnyel járna.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Segít-e az akku levétele az elektromos hibáknál?

május 18., 13:20 Módosítva: 2020.05.26 06:22
95

Kedves Kütyüdoktor,

Reménykedem benne, hogy tudsz segíteni, kicsit hosszú lesz...

Az autó 2006-os Seat Leon 1p, 1,6 benzin. Elromlott a csomagtérzár, vettem bele egy új, de olcsó utángyártottat. Bezárt, nyitott, de a computer folyamatosan nyitva mutatta és nem is állt jól. Mindegy. Rendeltem eredetit.

Mielőtt megjött az eredeti, az olcsó "szar" is elromlott. Gondoltam, mindegy, mindjárt beszereljük az eredeti újat. Beszereltük, és a csomagtartó hibátlanul működött, a computer se jelezte, viszont hirtelen a bal hátsó ablak se le se föl, egyáltalán nem reagált, se a kulcsra, se az ajtónál a gombra.

Barátom lehúzta az akksit, de csak egy pár másodpercre. Ez után a pozitív, hogy a bal tükröt, amit eddig nem húzott be (korábban tükörcsere volt) bezárásnál, most behúzta újra ahogy kell, de pl a tetőablakot már nem húzza be magától bezárásnál. Észrevettük, hogy ugyanaz az ajtó, ahol az ablak gond lett, egyáltalán nem is zár be. Egyébként korábban ugyanezt az ajtót sokszor nem tudtam kinyitni, de bezárni mindig.

Szóval most nem tudom, mit cseréljek? Ugye az ablak sem működik hirtelen, ez gyanús. A lényeg amit kérdeznék, hogy olvastam, ha legalább 5-10 percre lehúzzuk az akksit, akkor a vezérlőegység nullázódik, elfelejt dolgokat és sokminden megjavul. Szerinted lehetséges, hogy utána bezár az ajtó és működik az ablak, és behúz a tetőablak?

Előre is köszönöm szépen *

Szilvi

Kedves Szilvi!

Valóban, az akkumulátor sarujának levétele, azaz egy áramtalanítás sok mindent megjavít az autóban, hiszen a sok pici számítógép újraindul, mint ahogy a Windows-al is tesszük néha.

A zárcsere és az ajtó, illetve ablak hibája között nem látom az összefüggést, szerintem két külön probléma egybeesése, de lehet, hogy tévedek. A központi zár és az ablak, főként, hogy már előtte is volt baj a zárral, nekem, az ajtóátvezető hibájára utal. Az utastér és az ajtó között van egy átvezetőgumi, ahol a kábelek mennek, ezek a kábelek szoktak eltörni az ajtónyitogatástól. Érdemes megrángatni és újra kipróbálni, hogy lett-e változás.

Ha éreztek magatokban annyi szerelhetnéket, akkor ki kell pattintani az ajtóátvezetőt és visszahúzni a gumit, így szemmel is ellenőrizhető a törött vezeték. Ez nagyon rossz munka, az ajtó és a karosszéria között nagyon kicsi a hely, én inkább bíznám szakemberre. Ha törött a kábel, nem elegendő csak összeforrasztani, mert a forrasztás kemény kötés és nagyon hamar eltörik mellette. A helyes megoldás, ha az ajtó és a karosszéria között egy jókora darabon új vezetékkel váltjuk ki a töröttet, mert így a mozgó részen kívül esik a forrasztás és az új vezeték ismét hosszú időn át kiszolgálja az autót.

Ha az átvezető jó, akkor mérni kell. Le kell venni az ajtókárpitot és megmérni, hogy eljut-e a vezérlőjel az ablakhoz, központi zár motorhoz. Ha a többi működik, ennek is kell. Ha a motornál nincs jel, akkor visszafelé haladva minden csatlakozási ponton ellenőrizni szükséges, amíg meg nem találjuk a szakadást.

Az egyetlen pont, ami ellentmond az átvezető problémának, hogy régen zárt az ajtó csak nem nyitott. ha egy kábel eltörik, akkor az nem nyit, nem zár, ez arra utal, hogy lesz még más probléma is pl. a motor beállítása a zár kopása miatt vagy zárcsere. Mielőtt bármit is vásárolnátok, mindenképpen ellenőrizzétek, hogy valóban az a hibás alkatrész, vagy mérjétek ki, vagy forduljatok szakemberhez, a próbálkozás általában többe kerül.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Ledes H7-es izzó? Létezik ilyen?

május 13., 16:34 Módosítva: 2020.05.22 10:33
191

Tisztelt Kütyüdoktor!

Sokat vezetek este, ezért már régóta keresek megoldást arra, hogy jobban lásson az ember és talán ezáltal kevésbé fáradjon a szeme. A led-es fényforrásokat eddig elvetettem, mivel törvényt sért a szabályok alapján.

Azonban az utóbbi időben már lehet szabvánnyal rendelkező "izzókat" találni. Jelen esetben a CARGUARD nevű cég hirdeti magát elfogadott típusként (jelen esetben H7). Lehet ennek hinni, vagy csak egy újabb marketing fogás? Válaszát előre is köszönöm!

Üdv: Csaba

Kedves Csaba!

A tiltás alapját az képezi, hogy a LED fényének vetülése nem egyezik meg egy izzó fénykibocsátásával, emiatt az autó lámájának visszaverése sem lesz helyes, ezért vakíthatja a szembejövőket, ami kiemelten balesetveszélyes.

Nem ismerem az említett forgalmazó termékeit, de előítélettel próbálnám ki. Ha az említett H7-es fényforrást úgy árusítja, mint közúti közlekedésben használható homológ termék és ezt engedéllyel és bevizsgálással alátámasztja, akkor szabad ilyet használni, de én még nem láttam ilyen terméket.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Fejleszteném a rádiót a Fusionban

május 2., 08:11 Módosítva: 2020.05.15 10:51
172

Jó napot!

2003-as Ford Fusion-om van. Idáig megfelelt a gyári rádió-FM transmitter kombó, de most már szeretném lecserélni egy kicsit korszerűbb darabra. Egy 2-dines, navigációs (vagy legalább mirror link-es, hogy a telefon navigációját mutassa) darabra, mert már unom, hogy a transmitter kátyús úton kimozdul stb.

Nagyon sok félét láttam és olvastam teszteket, de nem lettem okosabb. Kínait vegyek? Abból is milyet? Vagy márkásat? Ha már veszek tolató kamerát vegyek hozzá? Érdemes? És menetrögzítő kamerát?

Köszönöm a választ! Szegi Ádám

Óva intek mindenkit a kínai csodáktól, azaz csak az vásároljon mindent ígérő olcsó rádiót, aki szereti a kihívásokat. Ha megbízható, mindennapos használatra gondolunk és egy használati eszköznél erre törekszünk, akkor maradnak a régi jól csengő márkák, mint Alpine, Kenwood, Pioneer. Ilyenkor sokan azt mondják, hogy jó, de ezek drágák, de rossz a gondolatmenet, nem ezek drágák, hanem a kínai minden szolgáltatást és funkciót ígérő készülékek ára indokolatlanul alacsony, ami sugallja, hogy valaminek hiányoznia kell belőle, anyagnak, minőségnek, fejlesztésnek, szervizháttérnek például.

FUSION-03
Fotó: Andróczi Balázs / Totalcar

iOS esetében CarPlay, Android rendszerben Androidauto a szolgáltatás, amivel az autórádió együttműködik. Ezek nem tudnak teljes tükrözést, csak annyi szolgáltatást vesznek át a telefonról, amennyi vezetés közben biztonságosan kezelhető. Hallgathatunk zenét, telefonálhatunk kihangosítva, navigálhatunk az operációs rendszer által kínált térképszoftverrel vagy a Waze-el. De, nem lehet menetközben filmet nézni vagy Pac Man-el játszani, mert az elvonná a figyelmet a vezetésről. Pár évnek el kellett telnie, voltak mindenféle tükrözési próbálkozások kisebb és kicsit nagyobb sikerrel, de ma már meg szabad venni a CarPlay és androidauto kompatibilis fejegységeket, kiválóan működnek.

A tolatókamera nem olyan összeg, amin nagyon gondolkodóba kéne esni. Az, hogy jó dolog, szerintem mindenki érzi és mindenképpen ajánlom, ha már van egy jó minőségű monitor az autóban.

A menetrögzítő szintén jó dolog, viszont tudni, kell, hogy hazánkban legális, de például az osztrák sógorok tiltják a használatát és büntetnek érte. Nálunk általában elfogadják egy közlekedési baleset bizonyítékaként, de törvényben nincs pontosan szabályozva. Menetrögzítőből elég széles a kínálat és ebben a kategóriában elveimmel ellentétben akár kínai gyártótól is érdemes választani, de előtte természetesen nagyon körül kell járni a terméket és csak olyan helyről vásárolni, ahová vissza lehet térni egy esetleges problémával.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Nagyzene a Mantába

április 27., 11:51 Módosítva: 2020.04.29 12:52
370

Sziasztok,

Autó HIFI átépítésbe fogtam, mert kb 13 éve, mikor megépítettem, engem is a számok vezéreltek és nem lett megfelelő a végeredmény. A lényeg: az autó egy '79-es Opel Manta szedán. Ajtóba kerül egy pár 16 cm mélyközépnek, műszerfal a két magas, kalaptartó ami kérdés, mert oda vagy 20 cm koax, vagy 6x9" ovál. A csomagtartóba mélyláda monoblock-kal.

Az ajtó+magas+kalaptartót erősítő hajtaná, valami nem túl neves, de nem rossz minőségű 4x250W hidalható, amiből értelem szerűen a 4x250W menne a 4 hangszóróra. Így a fejegység erősítőjére nem lenne szükség, ami tapasztalat alapján nagy előny lesz.

A kalaptartó a klasszikus préselt acél lemez, rajta 20 mm-es MDF lap 3 helyen lecsavarozva és rezgéscsillapítóval kitömve, jó merev alap. Vezetékelés kiépítve, és kondi is van.

Amit nem tudok, hogy ovál (6x9"), vagy kör koax (20 cm)? Van tapasztalat?

Ha számokat nézem, kb ugyan azt tudják. Illetve, tudom, hogy nem célszerű a kalaptartóra hangszórót tenni, de a csomagtartóban a mélyláda tapasztalatom szerint nem túl hatékony. A kalaptartó nem a csomagtérbe lóg be, mint a mai autóknál, hanem a benzin tank fölé. A tank és a csomagtér között van még egy kárpit.

Az utastérbe meg úgy jutna el a hang a csomagtér felől, hogy csomagtér kárpit --> üzemanyag tank --> kárpit --> hátsó ülés támla. Elég sokat megfog. Ha esetleg van más tapasztalatotok, azt is megírhatjátok. Az ár természetesen fontos, de nem kizáró.

Köszönöm.

A feladat többrétű, hiszen egy Mantáról van szó, ami meghatározó autócsodája volt korának, a nyugatról érkező fiatalok a hátsó szélvédőt beborító Kenwood matrica alatt a sofőrablakon kilógó kezükkel ütötték a ritmust, Mo Do – ens, zwei, policei számára.

 Egy felújítandó autóban erre szerintem nagy gondot kell fordítani, így mindenképpen tennék hangszórót a kalaptartóba és ovált választanék. Nem csak a megjelenés és a korhűség miatt, hanem azért, mert az ovál hangszóró formája miatt egyenletesebb hangátvitellel rendelkezik.

Ezt a formát azért választották elődeink, mert a keskenyebb oldal és a nagyobb átmérő között a membrán a közép és középmély átvitelt könnyedébben valósítja meg, mint egy kerek membrán. Ez az elmélet, a gyakorlat régen ezt alátámasztotta, de ma már az ovál hangszóró piaca szinte nullára csökkent, így nehéz belőle kiváló minőséget találni, azaz magasabb árkategóriában kell gondolkodni. Ez nem hátrány, mert a 20 cm-es szélessávú hangszóró pont ugyan ebbe a kategóriába tartozik, így mindenképpen ovál a favorit nálam. A legjobb ilyen hangszóró, amit az elmúlt években láttam, az a Pioneer TS-7150F (kb. 45-50 000 Ft), és ez nem 6x9, hanem 7x10 inch méretű, ami emlékeim szerint befér a kalaptartóba és megjelenése a 80-as éveket idézi.

A leírt rendszer véleményem szerint így helyes. A kalaptartóba épített hangszóró megöli a zene hangképét, ez helytelen, de jelentősen javítja az összes elhelyezési hibából származó hangzásproblémát.

Ha a tökéletes zenei élmény a cél, a színpadkép, a magasság, mélység, szélesség, akkor nem jó, ha egy nagyon jól szóló Mantáról van szó, amit úgy raknak rendbe, ahogyan az hírnevét szerezte, akkor hibátlan. A kalaptartóba szerelt hangszóró nem kell, hogy belelógjon a csomagtartóba, de bele kell, hogy szóljon, tehát a tér legyen nyitott mögötte.

A mélyhangot csökkenti majd a tank elhelyezkedése, de a mély átmegy mindenen, 80Hz alatt nem akadály semmi, szépen fog szólni. A kárpit, az üléstámla mintha ott sem lenne, nem csökkent, a fém az sajnos igen, de ezt lehet pótolni teljesítménnyel.

Én zárt ládát használnék, mert a csomagtartó és a zárt láda együtt már bandpass ládaként, szűk, de göbölyű hangot eredményez majd. A hangszórókat merev környezetbe kell helyezni, ahogy a kalaptartón az MDF lap gondoskodik erről, az ajtóban is elkel egy MDF gyűrű, hogy ne rezegjen a lemez. Esetleg egy kis rezgéscsillapítás is jól jöhet az ajtó lemezeinek belső felén, ez csökkenti az üres olajoshordóhoz hasonló kongó hangokat, bár a Manta elég merev ajtóborítással készült. Szívesen meghallgatnám a végeredményt.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Meghalt az USB a Mondeóban

április 23., 15:49 Módosítva: 2020.05.03 06:49
38

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 2013-as Ford Mondeo Tournierről lenne szó melynek a könyöklője alatti tárolóban található egymás mellett egy 12 voltos, egy aux és egy usb csatlakozó. Minden szépen ment egészen egy másfél héttel ezelőttig, amikor az usb-be dugott pendrive nem akart működni, nem jelezte a központi fejegység, hogy be lenne dugva. Gépen jó volt, vittem másik pendrivet, de az se működött.

Szétszedtem, a csatlakozó és a kábel ameddig látom épnek tűnik az aux és 12 v tökéletesen megy. Nem tudom mi ilyenkor a teendő, hogyan lehetne elindulni merre mit keressek mik okozhatják a problémát? Válaszát előre is köszönöm!

Bálint

Kedves Bálint!

Először szemrevételezéssel ellenőrizze, hogy a csatlakozóba nem került-e valami idegen tárgy és a csatlakozó ép-e, nem roncsolódtak esetleg az érintkezők.

Ha minden épnek tűnik, akkor vegye le az akkumulátor sarut és egy perc múlva helyezze vissza. Ez egy reset, egy újraindítás, amitől minden elektronika újra betölti a saját programját és nagy valószínűséggel megjavul az USB is. Sajnos az újraindítás után egy-két dolgot újra kell tanítani az autónak, mint pl. az elektromos ablak automata funkcióját, kérni fogja a rádió kódját, ha van ilyen. Az autó használati utasításában erre talál információt.

Ha a reset nem segített, akkor ki kell venni a rádiót és ellenőrizni a csatlakozást, ha az rendben van, akkor kihúzni a kábelt és egy kéziműszerrel ellenőrizni, hogy nem szakadt-e, bár nem hiszem, mitől sérülne.

A következő gyanúsított a rádió, amivel otthon nem igazán lehet mit kezdeni, ezzel már szervizhez kell fordulni. A márkaszervizek általában nem javítanak rádiót csak cserélnek, de léteznek autórádió szervizek, mint pl. mi, de az internetes kereső segít a legközelebbi megtalálásában.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Jobban világító fényszórót szeretnék a Golfra

április 16., 12:54 Módosítva: 2020.05.03 06:46
333

Tisztelt Küyüdoki!

Szeretnék jobban és fehérebben világító fényszóró izzót, milyet tanácsolna? Lehet nagyobb teljesítményűt beletenni? Halogénes VW Golf 6.

Köszönöm.

Lumendoktor barátomat hívtam segítségül, mert ez az Ő szakterülete, ezt válaszolta:

Kedves Golf68!

Több neves autóizzógyártó is készít a hagyományos izzók színhőmérsékleténél hidegebb fényű fényforrásokat. A színhőmérséklet növelését egy speciális színszűrőréteg felhordásával érik el, melynek járulékos hatása a fényerő csökkenése. Ennek ellensúlyozására az izzószálakat alulméretezik, ezzel kényszerítve a nagyobb fényteljesítményre. Az így készült fényforrások színhőmérséklete magasabb, de a várható élettartamuk kb. fele egy standard autóizzóénak.

A közúton is használható termékek maximálisan 4000-4200 K-es hidegfehér fényt bocsátanak ki.

Vásárlói igényre készülnek ennél magasabb, kb. 5000 K-es izzók is. Ezeknél a termékeknél olyan mértékű színszűrést alkalmaznak, ahol a fényerő csökkenését már csak a teljesítmény növelésével lehet valamelyest korrigálni. Ezek a fényforrások már közúton hivatalosan nem használhatók a nagyobb teljesítmény, a halogén izzókra vonatkozó színhőmérsékletkorlát, és a végeredményben kisebb fénykibocsátás miatt.

A nagyobb teljesítmény nagyobb áramot, nagyobb hőterhelést jelent a fényszóró áramkörén. Bár az autók elektromos rendszerét jellemzően túlméretezik, a tartós plusszterhelés idővel káros elváltozásokat is okozhat a jármű világításrendszerében.

Bármilyen izzót választasz, azt tudnod kell, hogy az autóiparban használatos 6000 K-es LED-lámpák fényét halogén technológiával nem lehet elérni. Javaslom valamelyik neves európai gyártó 4000 K-közeli fényforrását. Ilyenek például az Osram Cool Blue Intense, a Philips White Vision, a Hella Blue Light, vagy a magyar Tungsram gyár Sportlight Ultra termékei.

Üdvözlettel: Szauter Sándor

Üdvözlettel, Kütyüdoki –  www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Elveszti a jelet az autórádió

április 10., 07:57 Módosítva: 2020.04.25 07:02
33

Tisztelt Kütyüdoktor!

Segítségét kérném: a nemrég beépített fejegység (Erisin) rádiója bekapcsolás után elveszti a jelet és a jellegzetes sercegő hangot adja. Az egy másodperc kihagyás után visszatér az adóra és ez megy felváltva. Kikapcsolás és újraindítás után hol ugyanez a jelenség, hol normálisan működik. A kulcs kivétele utáni indításkor elfelejti az adókat, az időt, stb.

Laikus lévén végig csináltam amit a "Fórumon" eddig olvastam (sárga-piros vezeték csere, biztosítékok jók, kontakt hiba stb) de semmi javulás. Közben rájöttem, hogy a canbus adapter kiiktatása utáni bekapcsoláskor rögtön jó a "műszer", de ha kikapcsolom és megint bekapcsolom ismét a régi nóta!

Próbaként visszatettem a gyári rádiót, ami kormányról (külön doboz nélkül) is vezérelhető és teljesen jó, hibátlan, tehát nem az antenna a ludas. Arra kérem, hogy adjon tanácsot, mit tehetek! (Csak azt ne, hogy dobjam ki a ketyerét, mert sokban van...) Előre is köszönöm!

Sajnos ez a márka is abba kategóriába esik, amiről rengeteget írtam és ma is azt mondom, nem szabad megvásárolni csak annak, akinek hobbija a számítástechnika, mert ezzel rendszeresen foglalkozni kell.

Egy Erisin a sok közül
Egy Erisin a sok közül

Szinte biztos, hogy szoftveres hibával állunk szemben, meg kell látogatni a gyártó honlapját és megkeresni, hogy talán van rá szoftverfrissítés.

Ellenőrizni kell az autó és a rádió kompatibilitását a gyártó referenciatáblázatában, mert évjáratból vagy ráncfelvarrásból eredhet probléma. Ha nincs frissítés, akkor el kell olvasni a fórumot és/vagy kérdezni a gyártótól.

Sajnos többet egy felhasználó nem tehet, mint frissíti a készülék szoftverét és nyom egy resetet. Szerencsére, ennek a modellnek legalább van gyártói honlapja.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Világít a légzsák visszajelzője

április 5., 12:21 Módosítva: 2020.04.12 07:16
0

Üdvözlöm,

András vagyok. A jármű, amire a kérdés vonatkozik: AUDI A4 B5 1,9 TDI AFN 1998.

A gyári ülésekben volt oldallégzsák szerelve, viszont kicseréltem az üléseket gyári sport ülésekre, amiben viszont nincs légzsák. A művelet óta világít a műszerfalon a légzsák visszajelző (4 éve), többször műszaki vizsgázott is az autó így, az akkor készült fotókon is világít.

A kérdésem az, hogy ezen felállás alatt a kormányban és műszerfalban lévő első légzsákok baj esetén működnek-e?

További kérdés: a sport ülések fűthetőek, a gyáriak nem voltak azok. Amennyiben szeretném ezt a funkciót üzembe helyezni, kell e kábelezni is, vagy esetleg gyárilag benne lehet e az autóban? A kapcsolók beépítése egyértelmű.

Köszönettel, András

Mindenképpen egy Audi szerviz szerelőjével kell konzultálni, hogy hogyan lehet kitiltani a hiányzó légzsákokat rendszerből. Általában, ha világít a visszajelző, akkor a teljes rendszer tiltásban van, gondolom az Audi esetében is így van.

Az ülésfűtés kábelei nincsenek benne abban az autóban, amiben gyárilag nincs ez az extra, ilyenekkel nem kedveskedik az autógyár, hiszen ezen rengeteget spórol.

Ha az ülés ülőrészéből és a támlából csak egy-egy pár vezeték lóg ki, akkor a fűtőlap és a termoelem egyben van, ebben az esetben, ha 12V-ot kapcsolunk rá, már fűt is és a termoelem szabályoz, ha eléri az üzemi hőfokot, ezt le lehet, le kell tesztelni. A működéshez csak egy kapcsoló kell, ami elviseli ezt az áramfelvételt, vagy bármilyen kapcsoló, amit relével illesztünk a fűtéshez.

Ha több vezeték lóg ki az ülésből, az azt jelenti, hogy a fűtőlap és a termoelem külön van és a működéshez egy elektronika is tartozik. Ha ismerjük annak az autónak a paramétereit (típus, évjárat, felszereltség) amiből az ülések származnak, akkor lehet keresgetni, hogy pontosan milyen elektronika és ahhoz milyen kapcsolószett tartozik, de a tapasztalatunk szerint eddig még senkinek nem sikerült összeszedni az összetevőket.

Ilyen esetben célravezetőbb egy utólagos ülésfűtés szett beépítése. Az utólag beépített ülésfűtés használati értéke és megbízhatósága egyenértékű a gyári ülésfűtéssel, bár magasabb kategóriába tartozó autók esetében a fűtőlap mérete jóval nagyobb, ezzel nem lehet versenyezni, nincs lehetőség lábtámasz, oldaltámasz fűtésére, de a gyári átlagot bőven teljesíti az utólagos megoldás.

A nagy előnye, hogy a bontóból összevásárolt gyári összetevők is jóval magasabb költséggel bírnak, mint az utólagos komplett szett és a beépítés ugyanannyi munka. Itt még meg kell említeni, hogy egy idősebb ülés esetében előfordulhat, hogy a fűtőlapban szakadás van, így nem teljes felületen fűt. Elegendő, ha valaki egyszer beletérdepel az ülésbe és a karbonszálak már el is pattannak és középen nincs fűtés. Mielőtt belevágna a gyári rendszer kiépítésének, mérlegeljen és, ha ajánlhatok, akkor szereltessen be egy utólagos szettet egy megbízható szervizzel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Éjjellátó szemüveg?

március 31., 16:47 Módosítva: 2020.04.12 14:31
58

Tisztelt Kütyüdoktor,

az imént futottam bele egy hirdetésbe, amiben az éjszakai látást javító sárga lencséjű szemüveget hirdetnek. Kisse szkeptikus vagyok... Hallott mar erről a termekről? Működik/legális?

Köszönettel, Balázs

Létezik polarizált lencse, ami kiválóan szűri a csillogást és létezik sárga lencse, ami szürkületben világosságérzetet kölcsönöz, ez kapható és használható.

Az említett szemüveget nem ismerem, de a reklámja egy kicsit hasonlít a használhatatlan termékeket reklámozó TV adásokhoz, lehet, hogy jó, de gyanús a tálalás.

Ha van rá mód, hogy kipróbálás után, ha nem tetszik visszaküldje a terméket, akkor talán megér egy próbát, de bevásárlóközpontokban, szemüveget árusító helyeken is lehet polarizált szemüvegeket kapni, márkásat, ami már bizonyított, én ott tesztelném. (az éjjellátás természetesen nem működik)

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A címlapfotó illusztráció

Távolról sincs vége, olvasson még

Problémás gyári tolatókamera a Hyundai-ban

március 26., 08:58 Módosítva: 2020.04.02 06:17
20

Kedves Kütyüdoktor!

Adott egy 2015-ös gyártású Hyundai i30 1,6 crdi cw családi kombi gyári tolatókamerával szerelve. Sajnos az előző tulajdonos miatt már nem él az 5 éves garancia.

Az egyik reggelen a tolatókamera képe sűrűn váltakozva fekete illetve valós képek között felmondta a szolgálatot. Azóta már a kijelző át sem kapcsol, tolatáskor is csak a rádió látható rajta. Felkerestem egy Hyundai szervizt, ahol 150-160 ezres ajánlatot kaptam a kamera cseréjére. Ezen elkeseredve felvettem a Hyundai Magyarországgal is a kapcsolatot és a segítségüket kértem. Azt tanácsolták, hogy amennyiben nem a gyári kamerát választom (az ára miatt), úgy beépíthető a Kenwood CMOS130-as kamera kb 50 ezres áron.

A google a barátom, ezért rákerestem az interneten is. Itt kb 20 ezer forint körül beszerezhető.

Az első kérdésem az, hogy Ön ajánlja-e az univerzális kamerákat a gyári fejegységhez?

A második kérdésem pedig az lenne, hogy kínai webáruházakban kedvező áron lehet vásárolni Hyundai Elantra-hoz tolatókamerát, ez jó lehet az i30-hoz még ha más is a csatlakozása?

Segítségét előre is köszönöm, és bocsánat, hogy ilyen hosszúra sikerült a levelem!

Üdvözlettel: Zsolt

Ha a kamera meghibásodik, akkor még a kijelző átváltja a képet csak sötétség vagy ugráló képet mutat. Tudomásom szerint ebben az autóban a fejegység látja el tápfeszültséggel a kamerát és a képváltást is a fejegység végzi CAN hálózatról kapott információval.

Az átlagos univerzális kamera, legyen az márkás vagy kínai, 12V-ról működik, ezzel szemben itt 5-6V-ról működő példányra van szükség.

Az Alpine dedikált kamerái közül lehet megfelelőt választani, de a csatlakozása nem ugyan az, azt le kell vágni és újrakötni, a feladathoz némi szakértelemre van szükség.

Én nem vásárolnék semmit, amíg nem tudom pontosan, hogy mi a hiba. Mivel nem vált át a fejegység kijelzője tolatókamerára, vagy a fejegység, vagy a tolatójel hibás. Mindemellett lehet hibás a kamera is, sőt, lehet, hogy a kamera meghibásodása okozott valami rendelleneset a fejegységben, ezt mind ki kell mérni. Mielőtt nagyon megijednénk, egy reset sokat segíthet. Le kell venni az akkumulátor egyik saruját és pihentetni az elektromos rendszert két-három percig, majd visszahelyezni. Ettől minden elektronika újraindul és lehet, hogy helyreáll a rend. Az akkumulátor levétele miatt újra kell állítani az időmérő órát és újratanítani az automata ablakokat, ennek módja le van írva az autó használati utasításába.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu