Egyre kevesebb ajtót nyit a központi zár

január 19., 08:06 Módosítva: 2019-01-21 08:28
91

Üdvözletem!

2001-es évjáratú, 5 ajtós Civicem eddig jól működő, kulcsos központi zárja kezdi megadni magát: először az anyósülés ajtaját nem nyitotta és zárta, most már a mögötte lévőt sem. Próbálja megemelni a gombot, de az csak mocorog egy kicsit majd semmi, marad lenn. Mit lehetne tenni, mert kisbaba szállítása miatt így elég nehézkes az élet.

Köszönöm a választ!

Nem jellemző, hogy központi zár motor meghibásodjon, inkább a zárszerkezet szorulására tippelnék. Mindenképpen le kell venni az ajtókárpitot, megmérni, hogy a motor megkapja-e a vezérlést és ellenőrizni, hogy a zárszerkezet könnyedén mozog.

Ha nem kapja meg a működéséhez szükséges jelet ( 12V, 1,4 másodpercre), akkor meg kell keresni a kontakthibát visszafelé indulva a vezetékeken.

A rendszer egyetlen gyengének ítélhető pontja az ajtóátvezető, ahol az ajtóban lévő kábelek átlépnek a karosszériába, itt felléphet kontakthiba. Ami valószínűbb, hogy a zárszerkezet szorul és a motor már nem bírja leküzdeni a megnövekedett mechanikus ellenállást.

Idővel a kenőanyagok kiszáradnak, megfogyatkoznak, ilyenkor ki kell tisztítani a zárat és gondoskodni a kenésről, ami újabb tíz év problémamentességet jelent. Sajnos a művelet bontással jár és jártasságot feltételez. Ha megvan a műszaki alap, akár otthon is elvégezhető, de érdemesebb szakemberre bízni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Kihangosítós rádiót keresek

    január 11., 10:32 Módosítva: 2019-01-21 11:46
    166

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    A munkám miatt sajnos elég sokat kell vezetés közben is telefonálnom. Eddig headset-et használtam, viszont nem túl hosszú idejű az életük. Gondolkodtam már autós kihangosítón is, de a bluetooth-os verziót a folyamatos töltögetés miatt, a kábeles verziót pedig a pontos hely meghatározása és a kábelek tömkelege miatt vetném el. Így jutottam el ahhoz a gondolathoz, hogy mi lenne, ha beszereznék egy bluetooth-os autórádiót.

    A kérdésem annyi lenne ezzel kapcsolatban, hogy gondolom ha össze lenne párosítva a telefonommal, akkor szolgálna egyfajta kihangosítóként? A telefon mikrofonját használná, vagy esetleg vennem kellene valamilyen plusz eszközt hozzá? Illetve ha rádiót hallgatok és jön egy hívás, akkor automatikusan átkapcsol a rádió, vagy kézzel kellene átállítani a megfelelő csatornára? Válaszát előre is köszönöm, illetve ha lenne bármilyen más ötlete akkor azt is szívesen meghallgatnám!

    Üdvözlettel: Gábor

    Ha rádió csere, akkor Pioneer vagy Kenwood készüléket ajánlok, ezeknek van a legjobb kihangosítójuk. A rádióhoz jár egy külön kisméretű, esztétikus mikrofon, amit a belső tükör környékére kell szerelni, ügyelve, hogy ne fújjon bele a jármű szellőzőrendszere, mert az zavarná a beszélgetés minőségét.

    Ha hívás érkezik vagy hívást kezdeményez, automatikusan lehalkul az éppen hallgatott műsor, majd a beszélgetés végén visszaáll. A telefonáláson kívül, a telefonon tárolt zenék és az applikációk hanganyaga is megszólaltatható az autó hangrendszerén, így lehet strímelni a megosztó oldalakról vagy youtuberól.

    A rádió cserének lehetnek vonzatai, mint rádióillesztő keret, csatlakozó, kormány-távkapcsoló illesztő, melyek feltornázhatják az amúgy elfogadható költséget.

    Ha a rádió cseréje bonyolult, vagy talán nem is lehetséges, mert a gyári rádió az autó komputerét is kezeli, akkor külön kihangosító egységet kell választani. Ebben csak a Bury-t ajánlom. Kihangosítja a telefonbeszélgetést és ezen is lehet zenét hallgatni Bluetooth-on keresztül.

    A műszerfalra csak egy kis kezelő kerül, amin a felvevő és elutasító gomb mellett a hangerőszabályozás kerül. Ez is némítja az autó hangrendszerét a beszélgetés idejére. Szoftvere frissíthető, így a későbbiekben megjelenő új telefonok kompatibilitása is megoldott. A rádiócsere sok esetben olcsóbb és több szolgáltatást hozó megoldás. Ha az autó adta lehetőségek miatt a szerelvények megdrágítják a cserét vagy a gyári rádió nem cserélhető, akkor a Bury-t kell választani. Mindkét megoldás tökéletes.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Fejre állt a világ a tolatókamerán

    január 7., 17:20 Módosítva: 2019-01-21 08:34
    75

    Üdvözlöm!

    Egy éve vásároltunk egy Mlogic tolatókamerát, ami egy Pioneer, vagy Alpine (most nem emlékszem melyik van) rádióhoz van kötve. Eddig jól működött, de kb. 2 hete elkezdte, hogy fordított képet mutat, illetve használat közben is váltogatja a képet. Mi lehet az oka?

    Köszönöm válaszát.

    Nem ismerem az Mlogic márkát, de a képfordítás általában a kamera kábelkötegén egy plusz vezeték testelésével történik. Ha ez is ilyen, amit valószínűnek tartok, akkor ez a vezeték kontakthibás.

    A kameráról egy kompozit videojel csatlakozó jön le, ez könnyen felismerhető, mellette van egy vezeték, ami a tolatólámpához megy, ez adja a tápfeszültséget a kamera számára, amikor hátramenetbe kapcsolja a sebességváltót.

    A következő vezeték egy test, a negatív tápfeszültség, ez le van csavarozva a karosszériára vagy a lámpához menő kötegbe van csatlakoztatva. Itt kell lennie még egy vezetéknek, ami a képfordításért felelős és nagy valószínűséggel itt jelentkezik kontakthiba.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Autórádióból nappali menetfény?

    január 4., 14:02 Módosítva: 2019-01-09 11:34
    0

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Egy N16-os Nissan Almera gazdája vagyok. Kettő éve nyüstölöm a gépet. Így már elérkezettnek láttam az időt, hogy beruházzak egy új rádióra. Választásom egy Blaupunkt Bt170 -re esett. Beszerelés könnyen zajlott. Gyári csatlakozó végére rádug az átalakító kábel és kész is.

    Utána lettem arra figyelmes,hogy világít a mind az első, mind a hátsó helyzetjelző, illetve a műszerfal világítás is úgy, hogy a világításkapcsoló off állásban van. Biztosítékok rendben vannak.

    Mitől lehet ez? Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

    Amennyiben a rádiócsere után történt a változás, ki kell húzni a rádiót a helyéről és ellenőrizni a rádiócsatlakozó bekötését. Sajnos hivatkozást vagy képet nem tudok küldeni, de egyszerűen írja be a keresőbe, hogy ISO csatlakozó bekötése.

    Két félből áll a csatlakozó, az egyik a hangszórókimeneteket, a másik a táp és vezérlő ki- és bemeneteket tartalmazza. A táprészben van egy világítás vezeték, általában narancssárga, ezen felkapcsolt világítás esetén, az autó felől +12V jelenik meg.

    A legtöbb autórádió esetében, ha ki van kapcsolva és felkapcsoljuk az autó világítását, a rádió élvilágítása is bekapcsol, illetve este, felkapcsolt világításnál csökkenti a rádió világításának fényerejét.

    Ha hibásan kötötték be az autórádió DIN csatlakozóját vagy az átalakítókábelt, akkor a rádió az autó világításszálára 12V-ot ad, amitől visszafelé táplálva felkapcsol a helyzetjelző. Helyére kell tenni az eltévedt vezetéket és kész. Ha mér, a mérésnél ne használjon izzós próbalámpát, mert az nagy terhelés az autórádió kimeneteinek, tönkre teheti, így is nagy teljesítmény részéról, hogy kibírta az autó világításának kapcsolását.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Bekapcsoláskor pattan a hangszóró

    2018. december 10., 10:32 Módosítva: 2018-12-10 10:32
    0

    Üdvözlöm!

    Segítségét szeretném kérni! A problémám az lenne hogy, van egy fejegységem, erősítőm és mikor bekapcsolom, egy pattanás kíséretében kilengenek a hangszórók is. Ezt csinálja 0 hangerőről 1-re tekerve! Természetesen csak az RCA-t használom, a fejegység erősítőjét nem!

    Cseréltem már fejegységet újra, ugyanez a jelenség, kicseréltem az összes kábelt  is (rca, + ,- ,remote ). Egyszóval mindent kipróbáltam már, kivéve új akkumulátort! A fejegység úgy van bekötve, hogy nincs kapcsoló áramom, csak állandó plusszal oldottam meg (kapcsoló állandó pozitívra kötve).

    Tudna nekem ötletet írni? Nem szeretnék autóvillamosságihoz menni! Válaszát előre is köszönöm! Üdv:D Zsolt

    A fejegység RCA kimenetének negatív pontját, közvetlenül testelje a fejegység vázára egy darab vezetékkel és ellenőrizze, hogy ilyenkor is puffan-e az erősítő.

    Ha nem, akkor a fejegység RCA kimenetének negatív fele megszakadt. Ez általában akkor következik be, ha az erősítő beszerelésekor már be van kötve a pozitív vezeték és az RCA-val már összekötötte a rádiót, de még nincs testelve az erősítő.

    Akkor is előfordulhat ilyen, ha az erősító testelése bizonytalan, kontakthibás. Az erősítő testeletlensége miatt a bekapcsoláskor a rádió RCA kimenetén keresztül záródna az áramkör, de az természetesen nem bírja a terhelést és megszakad.

    Általában egy fóliabiztosíték van a rádióban védelemként, de ezt csak műszerész tudja cserélni. Mivel már cserélt rádiót és a cseredarabbal is ezt produkálja, inkább a nem megfelelő testelésre gyanakodnék.

    Gyakori hiba, hogy a hátul elhelyezett erősítőt az üléscsavar vagy a biztonsági öv csavarja alá testelik, ami közel sem biztos, hogy valóban testpont.

    Bekapcsoláskor okozhat még puffanást a gyenge minőségű erősítő. A silányabb termékek esetében a gyártó nem fordít gondot a bekapcsolási késleltetésre, ami minden erősítő esetében szükséges. Ha az ellenőrzés nem jár sikerrel, szívesen megnézzük és behatároljuk a hibát, nálunk a hibameghatározás nem kerül pénzbe, csak időt kell rá szánnia.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Nem zár a központi zár

    2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2019-01-04 14:09
    0

    Tiszteletem!

    Van egy 2000-es (Z16XE, ferdehátú) évjáratú G-s Astrám. Amikor vásároltam (3 éve) a központi zár nem működött. Akkor elemcsere megoldotta a problémát. Tavaly újra kellett forrasztanom az elemtartót mert eltört a forrasztás. Megcsináltam... működött. Kb három hónapja hogy nem működik. Nem bírom betanítani se. Kulcslyukból meg zár-nyit minden ajtó. szétszedtem a távirányítókat, kitakarítottam a gombokat is. Még multival is rámértem, a gombok átadják a feszkót. A biztiket rendben találtam! Így ezen levél alapján tudna-e valami tanácsot adni hogy mi lehet a baj?

    Mit keressek és hol? Előre is köszönöm a válaszát!

    Sajnos, otthon nem tudja detektálni, hogy a távkapcsoló ad-e, így nem tudhatja, hogy a problémát az autóban vagy a távkapcsolóban kell keresni. Szívesen segítünk a hibakeresésben. Mi javítunk mindenféle távkapcsolót, tudjuk ellenőrizni, hogy magában az adórészben vagy az autóban kell kutakodni.

    Általában a kapcsolók a hibásak, amit nem igazán lehet javítani. Ha kontakthibás, időszakosan segít rajta a kontakt tisztító spray, de nem szokott sokáig tartani, inkább javasoljuk a cserét.

    A távkapcsoló szétszedésénél sérülhet, az amúgy forrasztási hibával is küzdő kis tekercs az antenna mellett, ezt is ellenőrizni kell. Az autó oldala, a vevő nem jellemző, hogy meghibásodna, inkább elfelejti a távkapcsolóját, amit vissza kell tanítani. Tegye rá a gyújtást az autóra, majd nyomja meg a távkapcsolót. A központi zár kattan egyet, így jelzi a rendszer, hogy összepárosodott.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Farmotoros Skodába milyen hangszórót?

    2018. november 25., 15:09 Módosítva: 2018-12-07 07:13
    54

    Üdvözlöm!

    Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy véleménye szerint milyen hangszórót lenne célszerű beszereznem egy farmotoros Škodába.

    Olyan megoldás érdekelne, amihez nem szükséges sem az ajtókat, sem a kalaptartót fúrni-faragni. Utóbbinak korábbi megfelelője a Videoton AB 1011 volt, de ezekben ma már nem bíznék meg (deformált doboz, szakadt membránok...) Létezik még hasonló dobozzal szerelt hangszóró? Esetleg előre, műszerfal alá rejtve vagy ülés alá elhelyezhető darabra volna ötlete?

    Köszönettel: oliver

    Ha korhűnek kell lenni, akkor csak a Videoton AB1010 (1011) jöhet szóba. A doboz deformálódása csak az utolsó években jött divatba, előző verziói bírták a napsütést, de hangszórójának membránpereme biztos, hogy lebomlott.

    A hangszóró cserélhető, de a méretben odaillő példányok sajnos minőségromlást hoznak. Ha nem kell korhűnek lenni, akkor Pioneer TS-X150.

    A Videoton magasra tette a mércét annak idején, a lehetőségekhez képest kiváló hangja volt a hangdobozának, amit a mai szűk kínálatból csak a Pioneer tud felülmúlni, de ez az árában is megmutatkozik. Nincs választék, mert az elmúlt húsz évben az autók már rendelkeztek gyárilag kialakított hangszóróhellyel, így a dobozos megoldás háttérbe szorult.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Van-e különbség gyári illetve utólagos riasztók esetén?

    2018. november 18., 10:39 Módosítva: 2018-12-01 09:54
    0

    Helló Doki,

    Remélem jó helyre címzem a kérdést. Szóval a cégünk új telephelyre költözött és az új parkoló, nagy kerítés, sorompó, élőerős biztonsági szolgálat mögött található. Tehát akár nyitva is hagyhatjuk a kocsikat.

    A kérdés annyi, hogy mikor kíméljük jobban az akkut, ha "ráriasztunk" vagy csak bezárjuk kulccsal, esetleg még kulccsal sem zárunk? Van-e különbség "gyári" illetve utólagos riasztók esetén?

    Köszi és üdv, Vhb

    A gyárilag szerelt autóriasztó minden azonos típusú autóban ugyan azt a megoldást alkalmazza, ugyan oda szerelik, így támadhatóbb, mint egy utólag beépített védelem. A gyári rendszer biztonsági szintje jóval alacsonyabb, mint egy utólag beépített védelemé.

    Az autóriasztók, immobiliserek egyik alapkövetelménye a minimális fogyasztás, hiszen akkor aktívak, amikor a jármű nem töltődik. Természetesen van fogyasztásuk, de használatban lévő autó esetében ez elenyésző, ezzel az akkumulátor merítő áramfelvétellel nem kell számolni.

    Ha egy autót hosszabb ideig nem használunk, akkor le kell venni az akkumulátor sarut, így nincs fogyasztás és a saru visszahelyezésekor az autóriasztó vagy immobiliser is aktív lesz, így a védettsége is megmarad.

    Ha csak a központi zárat zárja, az nem jelent fogyasztást, a zár csak a zárás pillanatában vesz fel energiát.

    Ha a riasztót bekapcsolja, mindegy, hogy gyárit vagy utólagost, az általában 15-30mA áramfelvételt jelent, ami, mint említettem, egy használatban lévő jármű esetében elhanyagolható, másfél-két hét, mire meríti az akkumulátort.

    Akármilyen védett helyen parkol, élesítse a védelmi rendszert, mert baj mindig előfordulhat és a biztonság megéri a befektetett akkumulátor üzemórát.

    Üdvözlettel, kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Védelem az Astrának

    2018. november 14., 16:45 Módosítva: 2018-11-15 17:43
    0

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Érdeklődni szeretnék, hogy milyen típusú védelmi rendszert ajánlana szívesebben 2014-es Gtc Astrába? Az egyik a Blue16, a másik a Cerberos, amelyeket kinéztem. Mit kell ezekről tudni? Melyik a megbízhatóbb?

    Tudna ajánlani esetleg egy jobb megoldást? Egyáltalán szükséges egy ilyen komplex rendszer vagy elegendő egy egyszerűbb központi zár és motortér zár egy riasztóval? Mindenképpen fontosnak tartanék egy RFID kártyás központi zár nyitást és indításgátlás feloldást. Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel! T. Gyula

    Nem ismerem a Cerberos rendszert, azaz mi nem szereljük, így nincs róla tapasztalatom. A Blue16 kiváló védelmi rendszer, ezt szereljük, bízunk benne. A motortér zárat nagyon sokan szerelik, de sok esetben indokolatlan a használata. Csak akkor van értelme motortér zárat alkalmazni, ha a védelmi rendszer „lelke” a motortérben van elrejtve.

    Ha a Blue16-ot vesszük alapul, a rendszer központja a motortérbe szerelendő és a motor blokkolásait is ott kell kötni, így van értelme rázárni a motorteret, még egy akadályt képezni egy esetleges eltulajdonítási kísérletnek.

    Ha egy egyszerű autóriasztót vagy immobilisert veszünk alapul, az az utastérbe van szerelve, blokkolása is ott van bekötve, így a motortér zárnak nincs semmi biztonsági szerepe. Az RFID általában kényelmi funkciót takar az autóriasztók és immobiliserek között.

    Ha a Blue16-ot választja, tudnia kell, hogy a kódkulcs nem közelítőkártya, azt oda kell érinteni a szélvédőn elhelyezett vevőrészhez, ami felfogható kényelmetlen mozdulatnak, de mi inkább biztonságos megoldásnak ítéljük.

    Egy védelmi rendszer kiválasztásánál a legnagyobb kiépítéssel nem lehet hibázni, de van, hogy az autóhasználati szokások nem kívánják a teljes körű kiépítést, elegendő egy szinttel lejjebb keresgetni.

    Üdvözlettel, kütyüdoki – www.duett.hu

    Hogyan szóljon szépen a noname rádióm?

    2018. október 29., 12:29 Módosítva: 2018-11-18 10:44
    66

    Tiszteletem!

    Van egy VW Polom, és vettem bele egy új rádiót, ami 2 csatornás. Az előző 4 volt, de azon is 2 volt csak használva, viszont jobban szólt. Egy DEH-602-es 4X50W autórádióról van szó (sanszos, hogy "noname"). 1-es hangerőn már egyből hangos, de utána kb. 15-ös hangerőtől emelkedik csak.

    A kérdésem az lenne, hogy ha szeretném, hogy szépen szóljon és a mélyet is kiadja hátul, mindenképp kell egy erősítőt vennem? Előre is köszönöm a válaszát.

    A DEH 602 egy kínai hamisítványa a Pioneer rádiónak. Megjelenésében, csomagolásában, színeiben utánozza, de belseje csak egy silány izét rejt. Két kimenettel rendelkező rádiót harminc éve nem gyárt senki, ez már arra utal, hogy nem az, aminek látszik.

    Ma már minden autórádió szépen szól, egy Pioneer vagy Kenwood belépő modell 20 000 Ft alatti áron megvásárolható, három év garanciával és USB csatlakozási lehetőséggel. Nem kell erősítő és egyéb kiegészítő ahhoz, hogy a zene élvezhetően megszólaljon az autóban, csak egy vagy két pár hangszó és egy autórádió. Az említett DEH 602-vel nincs mit kezdeni, valamelyik szekrény mélyének lesz dísze.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Hogyan javítsam a fűtőszálat?

    2018. október 14., 11:37 Módosítva: 2018-11-08 11:25
    0

    Tisztelt Kütyüdoki!

    Suzuki Swiftem 2006-s évjáratú. Az autó hátsó szélvédőjénél található fűtőszál csatlakozó mindegyik oldalon lóg. Az, ami a szélvédőhöz fekszik fel. Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e ragasztani a csatlakozót a 2006-s Swift hátsó szélvédőjéhez, ahová eredetileg is tartozott?

    Üdvözlettel: Tamás

    Szélvédőjavítóra bíznám a dolgot. Van speciális ragasztó, amivel a csatlakozó rögzíthető, ez nem csak ragaszt, de önmagában vezeti is az áramot.

    Lehet vásárolni, de a kiszerelés nagyobb, mint amennyi egy autóhoz szükséges, így gazdaságosabb, ha a szélvédőjavító rutinos kézzel felragasztja.

    Nem szabad egyéb ragasztót használni ide sem, ahogy a leszakadt visszapillantóhoz sem. Az üveggel azonos hőtágulású ragasztót kell használni, egyéb esetben a ragasztó eltöri a szélvédőt, ami lehet meglepő, de ettől még igaz.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Wifis tolatókamerát szabad?

    2018. szeptember 28., 10:43 Módosítva: 2018-10-15 07:26
    83

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Utólag beszerelt Kínából rendelt wifis tolatókamerának mennyire van létjogosultsága? Biztonsággal használható? Mit tudnak ezek minőségileg? Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel, Gábor

    A vezeték nélküli megoldás azzal kecsegtet, hogy nem kell előre húzni a kamera vezetékét, így könnyű a beépítés. Sajnos ez a legegyszerűbb. A kamera elhelyezése, bekötése a nehéz, nem a kábel elvezetése, így nem nyertünk semmit.

    Amit kapunk, az nem jó, ugyanis a rendszer jelátvitele lassú, emiatt egy komoly késleltetéssel jelenik meg a tolatókamera képe, ami tolatásnál igen nagy probléma. A vezetékes megoldás kiváló képminőséget és valós idejű képet ad, nem szabad mást választani.

    Vezeték nélküli megoldást talán egy lószállító utánfutó belső terében tudok elképzelni, ami csak az állat viselkedését figyeli és az utánfutó miatt a kábelezés nehézségét oldja meg.

    Ilyen megoldást használ a Dometic is, akik ipari rendszereket gyártanak, de csak raktérfigyeléshez alkalmazzák a vezeték nélküli megoldást. Az eddig látott kínai szettek egyébként nem adtak el az autó elejéig, zavart szedtek össze és elveszítették a képet. Egyáltalán nem ajánlom használatát.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Ledes fényhíd utólag

    2018. szeptember 21., 13:20 Módosítva: 2018-10-28 10:59
    85

    Kedves Kütyüdoktor!

    Sajnos nem találtam eddig pontos választ, ezért Önhöz fordulnék. Szeretnék jobban látni a sötétben. Mivel közeleg a tél és rövidülnek a nappalok, én pedig esténként többet járok autóval, (nem egyszer a Bakony vaddal teletűzdelt kanyargós ösvényein) ismét felmerült bennem egy probléma. Adott egy 2003-as Citroën Berlingo, aminek a lámpája nem elég erős számomra. Szeretném jobban látni a vadakat.

    Próbáltam már emelt fényerejű izzókat is a H4 foglalatban, de ezek sem kielégítőek. Mivel a kamionokon is sokszor látok extra fényszórókat, amik csak reflektor esetén működnek, így úgy gondolom, ha ott járható ez az út, akkor itt is "kicsiben". Kicsit kutakodva a témában rátaláltam a led fényhidakra, és ezek közül némelyik E9-es minősítéssel is ellátott. Természetesen ezt úgy köttetném be, hogy csak távolsági fényszóró bekapcsolása esetén működne. Egy darab kb 80 centis fényhíd pont elférne a két lámpatest között.

    Kérdésem pedig arra irányul, hogy egy ilyen minősítési jelzéssel ellátott fényhíd beszerelésének van e hivatalos módja? Ha igen mi ennek a menete? Ha nincs erre mód, de nem közúton használnám, majd ismét visszatérek a közútra, és csak rajta van az autón, de nincs bekapcsolva, azzal is jogszabályt sértek? (Offroad-os autókból kiindulva) Előre is köszönöm a segítségét!

    Üdvözlettel: Tamás

    KÖHÉM rendelet

    (5) Előre piros, hátra fehér fényt - a hátrameneti lámpa, a munkahelymegvilágító lámpa, taxi vészjelző lámpája, továbbá a jármű belső világítására szolgáló lámpa kivételével - világító és fényjelző berendezés nem bocsáthat ki és nem verhet vissza.

    51. § Munkahely megvilágító lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

    Olyan lámpával, amely az álló jármű körül a területet megvilágítja (munkahely megvilágító lámpa, ideértve a keresőlámpát is) minden járművet fel szabad szerelni.

    Menet közben, közúton nem lehet semmiféle kiegészítő lámpát használni, de felszerelni lehet és ha fel van szerelve, annak működnie kell, egy külön kapcsolóról.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rendes rádiót szeretnék az Astrába

    2018. szeptember 13., 10:35 Módosítva: 2018-09-18 07:18
    80

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    4 éve vettem egy 2004-es Opel Astra H 1.6 XEP hatchback-et, azóta nem sikerült rendes megoldást találnom a rádió kiváltására. Szükségem van a fedélzeti számítógép kezelhetőségére, amit a gyári rádió gombjaival tudok csak megoldani multikormány hiányában.

    Jelenleg egy CD30 MP3 típusú gyári rádió van benne, amivel ez idő alatt sem tudtam megbarátkozni. Vidéken lakom, szinte semmilyen rádióadást nem képes tisztán fogni, BP-en tökéletes a rádióvétel,az antenna hibát teljességgel kizárnám, nem recseg csak gyenge a rádió vétele (másik rádióval tökéletes volt a rádióvétel).

    FM transzmitter az alapzaja miatt nem tetszik. MP3-as zenéket alkalmanként mikrolaggokkal szaggatja éppen a ritmus ütemében, ami nagyon idegesítő (tömörítés függő, 256kbps-os zene már a határait feszegeti). Lett bele forrasztva aux bemenet árnyékolt kábellel és a jack aljzat a kézifék alatti takaró műanyagba lett elhelyezve esztétikusan, hogy az majd milyen jó lesz, de az is recseg ha telefont vagy mp3 lejátszót dugok bele, főleg úthibákba hajtva.

    Rég kidobtam volna ezt a rettenetet, de nem tudok mit beszerelni a helyére. Az eddigi autóimba mindig sikerült igényes hifit szerelnem, de ez a CAN-Bus kifog rajtam. Kínai noname rádiókat nézegettem, mind 100 ezer Ft és afölött van árban, esetleg tudna valami megoldást nekem javasolni ennél olcsóbban? Tisztelettel várom mielőbbi válaszát!

    Üdvözlettel: Pali

    A kínai kínálatról lebeszélem, nincs köztük jó, csak problémát venne a nyakába, ráadásul a gyári rádió és az autó számítógépe közötti kezelést az sem valósítja meg.

    Ha erről lemond, akkor kiváló rádiókat választhat a Kenwood vagy Pioneer kínálatából. 80 000Ft alatt Bluetooth kompatibilis, USB-s, nagy kijelzős fejegységet választhat, aminek a hangminősége és dinamikája is kápráztató. Az elmúlt két-három évben mindkét gyártó előrukkolt a régen 200 000 Ft-os kategóriába tartozó készülékek 80 000 Ft-os kistestvérével és nem vettek ki belőle sem szolgáltatást, sem minőséget.

    A gyári computerrel nem kommunikálnak, amiből a legkellemetlenebb a gyári óra beállítása. Egy ismerősöm amolyan magyar emberes trükköt eszelt ki. Ha lemerül az akkumulátor és emiatt be kell állítani az órát, nem teszi vissza a gyári rádiót, az nagymunka, éjfélkor leveszi az akkumulátorsarut és visszateszi, mert akkor nulláról indul az óra.

    Ha rádiót cserél, a rádió árán felül költeni kell egy illesztő keretre, ami a gyári helyet a szabványhoz illeszti, ez 5-8 000 Ft, valamint egy antenna tápfeladóra, 9900 Ft és kormányillesztő adapterre, ha van a kormányon rádiókezelő gomb és azt szeretné megtartani. Sajnos a modul elég drága, kb. 23 000 Ft, ha CAN-bus-os.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    A rádióvétel megszűnik lakott területen kívül

    2018. szeptember 4., 10:31 Módosítva: 2018-09-10 06:37
    3

    Kedves Kötyüdoktor!

    Ford Fiesta 1.4 típus, 2012-es modellről van szó, amikor is lakott területen kívülre érek a rádióvétel teljesen megszűnik mindegy egyes sávban és csak sistergő hangja van a rádiónak. Lakott területen belül minden rendben van és van vétel. Mivel orvosolható a probléma?

    Köszönöm szépen a segítségét!

    Ellenőrizni kell a rádiót és az antennát. Kapcsolja a rádiót középhullámra. Ha csönd van, akkor rossz az antenna, ha van vétel, akkor jó. A középhullámon antenna nélkül nem fogható adó, így ez a legegyszerűbb ellenőrzés.

    Ha nincs vétel, ki kell venni a rádiót és a rádió antenna csatlakozójába bedugni egy kb. félméteres vezetéket. Ha van vétel, rossz az antenna, de jó a rádió, ha nincs, akkor a rádió a hibás.

    Antennahiba esetén meg kell mérni a kábelét, ami lehet szakadt, lehet kontakthibás, esetenként zárlatos. Ellenőrizni kell az antenna felfogató pontját, mert ott kialakulhat kontakthiba, ami jelentősen rontja a vételt.

    Ki kell venni az antennát a helyéről, megcsiszolni a felfogató csavar alatti részt és visszatenni stabilan. Rádióhiba esetén nincs mit tenni, el kell vinni szervizbe, otthon nézegetni nincs értelme, ehhez szakember szükséges. Természetesen ismerni kell azt a környezetet ahol rádiózunk. Sajnos vannak olyan vidékek, területek, ahol 2018-ban sincs lefedettsége a rádióadásnak, de ezt tudja, aki ott lakik.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Klíma utólag?

    2018. augusztus 23., 16:55 Módosítva: 2018-09-21 06:43
    56

    Szép napot!

    Adott egy Volkswagen Polo III 1.4 TDi 1999-es gyártású autó amiben nincs klíma, de ha jól tudom, ebből a típusból van klímás is. Az lenne a kérdés, hogy a klímás változatú Polo klímáját milyen bonyolult átszerelni a klíma nélkülibe? (Megvalósítható?)

    Válaszodat előre is köszönöm!

    Lehetséges, erre szakosodtak szervizek, mindenképpen rájuk kell bízni, mert bonyolult munka. Tapasztalat szerint az után gyártott klíma jól működik, de elég költséges.

    A bontott klímát nem ajánlom, mert alkatrészének összeszedése szakértelmet és típus ismeretet kíván, biztosan kell tudni, hogy valóban azonos motorról származik - a csövek hossza, a felfogatási pontok, a mérete.

    A donorból szakembernek kell kiszerelnie, mert a legminimálisabb szennyeződés, ami bekerülhet a rendszerbe tönkreteszi azt. A bontott klímáról biztosan tudni kell, hogy működőképes, hiszen egy hibás kompresszor több mint százezer forintos problémát jelentene, de egy elhasználódott hőcserélő is igen komoly befektetés. Lehet utólag klímát szerelni egy autóba, de nagyon körül kell járni a kérdést, mert az esetek többségében olcsóbb lecserélni az autót, mint tuningolni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Feszültségpara a Twingóban

    2018. augusztus 6., 14:31 Módosítva: 2018-08-24 16:43
    0

    Kedves kütyüdoki!

    Valamiért minden indításnál újraindul az autómon az óra és a km-mérő, illetve nem működik a rádió és már nem sípol amikor rajtafelejtem a világítást. Ezek egy időben elromlottak. Mi lehet a probléma? Biztosítékokat ellenőriztem.

    Próbáltam másik rádiót, az tökéletesen működött, és a nem működő rádió is működött másik autóban.

    Az autó: Renault Twingo. 2001-es evjarat, 1.2 benzin.

    Kedves Kérdező!

    Meg kell mérni, hogy például a rádiónál az indítás pillanatában mennyit esik a feszültség. Ezt csak analóg műszerrel lehet ellenőrizni, a digitális műszer mintavétele miatt nem mutat pontos értéket. A hiba oka lehet kontakthiba, lehet az akkumulátor vagy az önindító öregedése. Ha a feszültség 11V alá esik, az elektronikák már nem feltétlenül díjazzák ezt, működésükben hiba léphet fel.

    Az öreg akkumulátor nem tud akkora energiát szolgáltatni, mint egy önindító elvárná, az autó még beindul, de egy időpillanatra nagyon leesik a feszültség, amitől nullázódnak az elektronikák, amik nem kapják meg a megfelelő tápfeszültséget, ezt pedig a rádión és az órán tapasztaljuk.

    Ha az önindító elhasználódott, akkor az indításkor olyan nagy áramfelvétellel rendelkezik, amit egy jó akkumulátor sem tud biztosítani, ilyenkor el kell vinni felújítani, ami nem egy hatalmas költség.

    Lehet kontakthiba is. Általában az akkumulátor sarujánál vagy az akkumulátor testvezetékénél szokott előfordulni. A sarukat meg kell tisztítani és ellenőrizni a biztos kapcsolatot. Az akkumulátor negatív kábele az autó karosszériájára, majd a motorra van kötve. Ha itt, kis átmeneti ellenállás keletkezik, az nagy áramfelvételnél, mint az indítás, nagy feszültségesést produkál. Ez úgy mérhető, hogy az akkumulátor negatív kivezetése és a motor fémrésze, illetve a karosszéria fémrésze között feszültséget kell mérni az indítás pillanatában. Ha ez az érték 2-3V fölött van, akkor újra kell értékelni a gyári csatlakozást, mert valamelyik csatlakozásnál átmeneti ellenállás alakult ki, amin esik a feszültség, hiszen korlátozza az áramot.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Rejtélyes akkumulátorlemerülés a Mondeónál

    2018. július 31., 14:20 Módosítva: 2018-08-21 17:45
    0

    Üdvözlöm tisztelt Kütyüdoktor!

    Akkumulátor lemerüléssel kapcsolatos kérdésem volna. Adott egy 2002-es évjáratú, 2.0 benzines, automata váltós, Ghia, kombi Ford Mondeo. Minden elektromos rendszer tökéletesen működik benne. Vadonatúj akkumulátor van benne. Autóvillamossági műszerésznél is járt már.

    Mielőtt műszerészhez vittük volna, a következőket néztük át itthon: biztosítéktábla és biztosítékok rendberakása és megnézése, hogy nem kontakthibásak-e, ezt a műszerész is megnézte. Akkumulátor saruk ellenőrzése, nem oxidálódott, nem kontakthibás.

    Nyugalmi állapotban, minden lekapcsolva, bezárva az áramfelvétel 0,08A ami pár perc elteltével kb. 10perc visszaesik 0,05és 0,02A közé. Ingadozik de nem megy feljebb. Jelenleg ki van kötve a rádió és a riasztó. A "jó hírben álló" autóvillamossági műszerésznél volt az autó több mint egy hétig, ezalatt ő további méréseket és szakadásvizsgálatot, töltésmérést és egyéb otthon nem elvégezhető méréseket hajtott végre és mindent rendben talált. Azt mondta, a kocsinak nincs semmi baja. Elhoztuk tőle az autót és másnapra lemerült az akkumulátor.

    A méréseket teljesen 24h töltött végeztem itthon és a szerelő is. Az önindítóval korábban voltak problémák az ki lett cserélve vadonatújra. Biztosítékok rendben, kábelek rendben a szerelő szerint, rádió és riasztó kikötve. Az autó hétköznapi, rendeltetés szerű családi használatban van, vegyes távokon. Mi merítheti le az akkumulátort mégis?

    Válaszát és ötleteit előre is köszönjük. Gábor

    Ha az autó nyugalmi áramfelvétele 0,02A és a töltés 13,6V legalább, az akkumulátor új és napi szinten használja az autót, akkor nem fordul elő ilyen. A hiba valamelyik mérésben van elrejtve.

    A leállított autón, ahogyan ön is írja, kis pihenés után kell mérni a nyugalmi áramfelvételt, de nekem ez az adat nagyon kicsinek tűnik, ennél azért többet fogyaszt az autó álló helyzetben, bár, ha mindent lekötöttek róla, valós is lehet.

    A töltést járó motornál, megemelt fordulatszámon kell mérni, miközben fel van kapcsolva a világítás és a szellőzőventilátor legmagasabb fokozatba, hogy legyen terhelése a rendszernek mérés közben. Töltésmérésnél a műszert az akkumulátor sarujára tesszük közvetlenül, nem a csatlakozóra, így kapjuk pontosan azt az értéket, ami az akkumulátorhoz érkezik és nem maradhat benne a saru csatlakozásának kontakthibája. A pozitív és a negatív mérőzsinórt is a sarura tesszük. Sokan a negatívot a karosszériára vagy a motor fémrészére csatolják, ami valótlan eredményt adhat, ha a negatív oldalon kontakthiba van, pl. a motor vagy az akkumulátor testelésénél.

    Testproblémát úgy mérünk, hogy a motor fémváza és az akkumulátor negatív saruja között feszültséget mérünk. Ha 1V-nál magasabb a feszültség, akkor a motor és az akkumulátor között átmeneti ellenállás van, ami lehet a motor és karosszéria, vagy a karosszéria és az akkumulátor átvezetésénél. Ha minden mérés azt igazolta, hogy minden jó, akkor csak az akkumulátor lehet hibás. minden elektromos szervizben van akkumulátor teszter.

    Ez egy kis célműszer, ami meghatározza, jó közelítéssel, hogy az akkumulátor hány százalékos. Attól, hogy új, még lehet rossz, sőt ha teljesen lemerítette, a merítéstől tönkre is mehetett. Nincs ebben varázslat, akkumulátor, töltés és nyugalmi áramfelvétel, csak ennyi paraméter van a rendszerben. Mindezek mellett azt feltételeztem, hogy az autó napi használatban van és nem heti egy alkalommal rövid távon használják, mert az egy másik eset lenne.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Milyen kapcsoló jó az Astrába

    2018. július 25., 16:22 Módosítva: 2018-07-25 21:20
    0

    Kedves Kütyüdoktor.

    Opel Astra G gépkocsim van amiben elromlott a tükörállító kapcsoló. Használtan szeretnék venni, de nem nagyon találok a közelben. Olvastam, hogy esetleg a Vectra B, a Zafira vagy esetleg a Corsa C típusú autók kapcsolója is jó lenne. Kompatibilis lehet valamelyik az Astrával?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Ez elég típus specifikus kérdés, nem Kütyüdokis, ezért megkérdeztem az Opel Csergőt. Vectra B 2000-től és Agila, ami biztos, ezek egy cikkszámon vannak.

    A Zafira esetében valószínű az egyezés, de más a cikkszám. Mindemellett létezik utángyártott, ami megfelelő minőségű és 6100 Ft az ára, így nem érdemes bontóban keresni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Recseg a rádió a Peugeot-ban

    2018. július 20., 16:24 Módosítva: 2018-08-06 14:32
    52

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy adott egy 2001-es Peugeot 307-es 1.6 benzines autó, amiben egy ideje vacakol a gyári rádió, nem volt hozzányúlva, már régebben is nehezebben vette a jelet, de kiküszöböltem azzal, hogy vettem egy transzmittert. Bő 1 hete a tanszmitterrel is elkezdett recsegni, ami mostanra már hallgathatatlanná vált. Mondanom sem kell, zene nélkül utazni pl egyedül maga a borzadály.

    Ön szerint mi lehetne a probléma? Kb 3 éve már csak az első két hangszóró szólt, igaz az tisztán és semmi gond nem volt velük.

    Várom mielőbbi válaszát
    Üdvözlettel: Dávid

    Kedves Dávid!

    A recsegést és egyéb vételi hibát okozhatja az antennakör hibája, amit alátámaszt, hogy a transzmitterrel is jelentkezik a probléma. A hangszórók esetében nincs ötletem, mindenképpen látni kellene az autót a hibafeltáráshoz.

    A hangszórók elhallgatását okozhatja, hogy megszakad a hangszóró vagy az ajtóátvezetőben a hangszórókábel, de egyszerre két hangszóró nem megy tönkre. Ha zárlat van a hátsó hangszórónál, akkor a hangvégfok tiltásba teszi magát és elhallgathat mindkettő egyszerre, de ez csak okoskodás, látatlanban nem lehet kitalálni, mérni kell.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Ablakpara az Astrában

    2018. július 10., 13:23 Módosítva: 2018-07-20 16:58
    0

    Kedves Kütyüdoktor,

    egy 2008-as Opel Astra gépjárművem van, a minap vettem észre, hogy a sofőr oldali elektromos ablakemelőm nem működik hibátlanul. Eddig ha 2 másodpercnél hosszabban nyomtam az ablakemelő gombot automatikusan felment az ablak, most pedig csak úgy tudom felhúzni, ha folyamatosan nyomva tartom a gombot. Lefele ugyan ez a probléma. Mi lehet a gond?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Tegye rá a gyújtást és húzza le az ablakot, folyamatosan nyomva a kapcsolót. Amikor leért, engedje el, majd nyomja meg még egyszer a kapcsolót. Utána húzza fel az ablakot, folyamatosan nyomva a kapcsolót és amikor felért, engedje el és nyomjon rá még egyet. Ezzel megtanította az elektronikának az ablak két végpontját és újra működni fog. Valami okból elfelejtette ezt a programot, például lemerülhetett az akkumulátor.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rejtélyes gomb az Astrában

    2018. július 5., 11:15 Módosítva: 2018-07-10 17:35
    0

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Most vásároltam a egy 2013-as Opel Astra J 1.7 Sport Tourert. Nagyon örült neki a család de bennem vetődtek fel kérdések, amikre nem találok választ. Ilyen az autóba beszerelt kihangosító is. A középkonzolon megtalálható a phone nyomógomb és a kormányon is a felvétel és hívás megszakításhoz szükséges kapcsoló.

    A problémám, hogy egyszerűen nem tudom a telefonomat összekapcsolni az autó rendszerével. A fedélzeti számítógép menüjében pedig nem találok semmiféle telefonos beállítási lehetőséget. Kérdésem adja magát, hogy mégis hogy lehet kapcsolódni a bluetooth-hoz, vagy lehet hogy csak dísznek rakták bele ezeket a kapcsolókat?

    Válaszát előre is köszönöm! Üdv: Norbert

    A rádió gombja lehet a telefon kezelőgombja, ha van Bluetooth modul az autóban és lehet csak némítás gomb, ha nincs Bluetooth modul az autóban.

    A Config gombbal beléphet a menübe, ahol, ha van telefon beállítások menüpont, akkor szerencsés, ha nincs, akkor nincs modul az autóban. Márka vagy márkára szakosodott szervizben utólag is beszerezhető a modul.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Utólagos védelmi extra kiszerelése

    2018. június 25., 17:01 Módosítva: 2018-07-06 07:11
    0

    Nemrégen vásároltam egy 2007-es gyártású Volkswagen Golf 5 típusú autót. Az autót csak úgy lehet elindítani, ha bekapcsolom a világítást és nyomom a féket.

    Viszont ha az autó lefullad, akkor hiába működik a világítás és nyomom a féket, nem indul el. Csak akkor, ha a kulcsot alaphelyzetbe állítom majd újra próbálkozok az indítással. A kérdésem pedig már adódik is a kényelmetlen helyzetemből. Hogyan lehet ezt a funkciót kiiktatni?

    Ez utólag beépített „védelemnek” hangzik, ha zavarja, ki kell kötni és egy valós védelmi eszközt beépíttetni. Az úgynevezett trükkös indítás tizenöt-húsz évvel ezelőtt általános és megfelelő megoldás volt az autó védelmében, ma ez amolyan saját magunkat megnyugtató, de hamis biztonságérzet.

    Bár sokan fukarkodnak amikor az autó védelmére kell költeni, de akinek ellopták az autóját, a legdrágább rendszert is kifizetné azonnal. Gondolom az autó előző tulajdonosa is a költséghatékony megoldást választotta, nem a valódi védelmet. Nagyon kezdő autótolvaj, aki ezen fennakad, inkább csak önt bosszantja.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Elgyengül a rádióvétel

    2018. június 20., 11:38 Módosítva: 2018-06-25 17:53
    0

    Üdvözlöm,

    2003-as C Corsámban a gyári autórádió van. Ha ráadom a gyújtást (a kulcsot csak 1 kattanásnyira fordítva el), a rádió szépen szól, a vétel erős. Ha viszont még egy kattanásnyit fordítok a kulcson, a vétel elgyengül, recseg. Ugyanezt csinálja járó motornál is. Ez ügyben kérném segítségét.

    Köszönettel, Balázs

    Ha a rádiónak vagy az antennának lenne gondja, akkor soha nem lenne jó a vétel, így valami utólag beépített eszközre gondolnék. Ellenőrizze, hogy milyen utólag beépített eszköz van az autóban, ami zavarhatja. Olcsóbb szivargyújtós telefontöltő vagy FM transzmitter jellemzően okoz ilyet.

    Ha nincs semmi, akkor nagyobb a baj, mert valamelyik gyári összetevő okozza, de erre nem volt még példa nálunk. Ellenőrizhető a rádió is. Ki kell venni a helyéről és az antenna helyére egy kb. félméteres vezetéket dugni. Ha javul a vétel, akkor ellenőrizni kell az antennát.

    Az antenna talppontjában egy illesztő erősítő van, ami a rádiótól kapja a pozitív feszültséget, míg a negatívot a felfogató csavaron keresztül. A rádió tetején megtalálható a csatlakozó bekötése, így könnyen ellenőrizhető műszerrel vagy LED-es próbalámpával, hogy kiadja-e az antennának a tápfeszültséget. Az antenna felfogatócsavarját is ellenőrizni kell, hiszen itt kapja a negatívot és volt már rá példa, hogy kicsit korrodált. Le kell lazítani a csavart, kicsit megcsiszolni a karosszériát és visszahúzni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Állandóan kiég az izzó

    2018. május 19., 13:01 Módosítva: 2018-06-15 07:02
    9

    Kedves kütyüdoktor!

    Tanácsot szeretnék kérni a robogómmal kapcsolatban. Vettem egy robogót, de az első lámpa izzója mindig kiég. Alapból nem a gyári foglalat volt benne, abban lötyögött is az izzó. Tettem bele egy foglalatot amiben már nem tud lötyögni az izzó semennyire sem. Így is kiég állandóan, viszont ugyan azon a szálon fut mint a hátsó helyzetjelző és féklámpa, de az még sosem égett ki. Az elejében 21W-os izzó van.

    Nem tudom, hogy gyárilag is olyan van-e benne, de mikor megvettem olyan volt benne. Azt észrevettem az első izzón, hogy mintha futkosna/lüktetne az izzószálon a fény. Arra gondoltam, hogy a feszültségszabályzóval lesz a gond. Feleslegesen nem szeretnék újat venni és azért írtam, hogy hátha van egy jó ötlete, tanácsa.

    Előre is köszönöm a választ.

    A feszültségszabályzó hibájából lehet magas a töltőfeszültség, ami okozhatja a hibát. Meg kell mérni járó motornál a töltést és a 14V fölötti érték rossz. Magas töltőfeszültség esetén az akkumulátoron is kialakul a párolgás miatt egy ronda réteg jelezvén, hogy valami baj van. A tapasztalt lüktetés akár lehet normális, alapjáraton ilyen, de nem mindegy a mértéke.

    Az izzószál élettartamát a kapcsolások számában mérik. Minden felmelegedés és kihűlés csökkenti a szál keresztmetszetét és megszakadásához vezet. Ha nagymértékű a tápfeszültség lüktetése, az bizony baj. Nagyon fontos, hogy milyen izzót használ, kerülni kell a névtelen termékeket, mert ezek sajnos rövid életűek.

    Mivel a foglalatot cserélte, itt kontakthibára nem gondolnék, pedig általában a foglalat lazasága, kontakthibája okoz ilyet. Általánosan izzóproblémát okoz még a rezgés. Ha a robogó lámpája lötyög, rezeg, vagy a teleszkóp már a végét járja, olyan mechanikai igénybevételnek teszi ki az izzót, amit az nem visel.

    Ellenőrizze, hogy a töltőfeszültség 14V alatt van, az izzó valóban stabilan áll a foglalatban, ami nem rozsdás, nem koszos, a lámpatest nem lötyög és az izzó nem névtelen vacak.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu