Megcserélném a tolató és a ködzáró lámpáit

május 10., 10:46 Módosítva: 2022.06.10 06:16
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Adott egy jobbkormányos gépjármű, melynek aszimmetrikusak a hátsó lámpái, a ködlámpa jobb, a tolató pedig bal oldalon van jelenleg. Lehet-e (a megfelelő kábelek átkötése után) a bal oldali lámpába piros színű izzót tenni, hogy ne kelljen cserélni lámpákat?

Nem találtam a Köhém rendeletben az izzók színére vonatkozó előírást, csak azt hogy piros fényt kell, hogy kibocsátson. Műszaki vizsgán ezt a "megoldást" (találékony a magyar ember :D ) elfogadnák? 

Válaszát előre is köszönöm.

Kedves Kérdező!

A KÖHÉM kitér erre:

59. § (1) A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott hátsó helyzetjelző ködlámpát szabad felszerelni. (2) A hátsó helyzetjelző ködlámpa átvilágított felületének az alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső széle az úttest szintjétől 1,00 méternél távolabb, és átvilágított felülete a féklámpa átvilágított felületéhez 0,10 méternél közelebb nem lehet. Ha a járművön csak egy hátsó helyzetjelző ködlámpát alkalmaznak, akkor azt - e bekezdés előírásainak a megtartásával - a bal oldalon kell elhelyezni. Mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében a hátsó helyzetjelző ködlámpa átvilágított felületének a felső széle az úttest szintjétől legfeljebb 1,90 méterre - ha a jármű szerkezeti kialakítása szükségessé teszi, legfeljebb 2,10 méterre - lehet.

48. § (2) A hátrameneti lámpa átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső széle az úttest szintjétől 1,20 méternél távolabb nem lehet.

Ha a megvilágított tér megfelelő, akkor megcserélhető a két lámpa, ha nem, akkor nem. A lámpatest kiképzéséből adódóan valószínű, hogy nem lesz megfelelő és az elhanyagolhatónak tűnő 20 centiméter különbség, ami az úttest szintjétől mérendő megbosszulja magát, de egy próbát megérdemel. Az izzó cserélhető pirosra, ez nincs megszabva, csak a fényereje és vetülése. Mindenképpen konzultáljon egy vizsgabiztossal is erről, mert én csak Kütyüdoki vagyok, és csak a saját értelmezésemet írtam le.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Pályán nem tölt a generátor

2021. október 30., 10:04 Módosítva: 2021.12.05 09:19
112

Tisztelt Kütyüdoktor!

1993-as Nissan Sunny 1,6 hosszú autópálya után világítani kezdett a töltésjelző. A szakember javaslata: szénkefe elkopott (rámér, töltés kiválló). Szénkefe csere után is világít időnként. Gondoltam, régi a hosszbordás, csere után se változott a jelenség. Gondoltam bekopik a kefe, de már 200 km-nél többet mentem.

Köszönöm ha tud segíteni. Tisztelettel: Ferenc.

Ezt a jelenséget sok minden okozhatja. A generátor esetében nem helyes csak szénkefét cseréltetni, hiszen, ha az elkopott, akkor kopott minden, a kommutátor és a csapágy is, így célszerűbb, ha felújíttatjuk az egészet, és erre léteznek szakosodott szervizek, akik cseredarabbal azonnal megoldják a problémát.

Mielőtt a generátort hibáztatnánk, érdemes ellenőrizni a generátor pozitív kábelét, nincs-e kontakthiba, átmeneti ellenállás. A negatív összeköttetés ugyanilyen fontos, ellenőrzést igényel a generátor és motor közötti átmenet, és a motor – karosszéria, valamint a karosszéria és akkumulátor közötti kontaktus.

A negatív oldalt úgy mérjük, hogy járó motornál bekapcsolunk nagyobb fogyasztókat, mint például a világítást és a fűtőventilátort, majd feszültséget mérünk a generátorház és a motor között. Ugyanígy a motor és a karosszéria, majd a karosszéria és az akkumulátor negatív saruja között.

Ha ez a feszültség nagyobb, mint egy Volt, akkor meg kell tisztítani a csatlakozási pontokat. Ha minden jó, akkor mehet a generátor felújításra és ott a mechanikus elemeken kívül a feszültségszabályzó is ellenőrzésen esik át.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Csak álló motornál működik a tolatókamera

2021. szeptember 10., 14:53 Módosítva: 2022.01.10 13:12
336

T. Kütyüdoktor!

Beraktam a tolatókamerát, tökéletesen működik, amíg be nem indítom az autót. Járó motornál eltűnik a kép. Mi lehet a baj? Az autó egy 1999-es Honda Civic 1.5 84 LE. Nem tudom, hogy van-e benne canbus, de szerintem nincs.

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!

A tolatókamera képének megjelenítéséhez szükséges a kamera számára a tolatólámpa pozitív jele és egy negatív feszültség, amit az autó karosszériájáról veszünk le. Meg kell mérni, hogy az autó beindításakor ez a tápfeszültség megmarad vagy sem. 

Általános hiba, hogy a kamera negatívját az autó valamely kábelére kötik és az valójában nem negatív. Ha például gyújtás nélkül rámérünk a helyzetjelző vezetékére, azon az izzón keresztül negatívot mérünk, majd felkapcsolva a helyzetjelzőt, megjelenik rajta a pozitív feszültség, és a kamera két pozitív feszültség között nem tud működni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Javítás után megbolondult a rádió az Octaviában

2021. augusztus 24., 13:24 Módosítva: 2021.09.09 18:03
65

Szia.

Kulcsszekrény csere után megbolondult a rádióm. Beindítás után lekapcsol, ha felkapcsolom utána megy vagy van, ha beteszem hátramenetbe, akkor beakad a kis autó képe és nem ugrik vissza a rádióra és hasonló dolgok. Nem létfontosságúak, csak fura, szokatlan. Márkaszervizben volt cserélve.

Köszönöm a választ. Dávid

Először egy reset-el kezdenék. Húzza le a rádióról a csatlakozót és várjon egy percig, majd dugja vissza. A rádió újraindul és valószínű, hogy megjavul. Ha nem, akkor mérje meg a rádió állandó és kapcsolt áramát és ellenőrizze a testet.

A rádiónak két árama van, az egyik állandó, ez őrzi a beállításokat, a másik pozitív feszültség akkor jelenik meg, amikor az indítókulcsot elfordítja, ez kapcsolja be. Ha mindkettő megvan az autó beindítása után, akkor nem kapcsolhat ki a rádió, ha igen, az a rádió hibájára utal. Ha valamelyik megszűnik járó motornál, az arra utal, hogy nem sikerült a „kulcsszekrény” csere.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hogyan kössem be a mélynyomót?

2021. augusztus 22., 09:50 Módosítva: 2021.09.09 18:03
48

Üdvözlöm!

Azt szeretném megkérdezni, hogy gyári rendszerre szeretnék rákötni egy aktív mélynyomót, de azt is a rem szál kapcsolja be. Sajnos nem találom, vagy nincs is a gyári fejegységen. Jó-e az, ha gyújtásra, +12 voltra kötöm? (Toyota Aygo 2016, rádió típusa: 86140-0H010. Sajnos sehol nem találtam hozzá leírást.)

Válaszát előre is köszönöm!

György

Kedves György!

Tökéletes.

Mivel nincs használható vezérlőjel, így marad az ACC vagy gyújtásáram. Ha a hangszóró jelet visszaosztaná RCA jelszintre, akkor lehet olyan osztót alkalmazni, ami figyeli a hang jelszintjét, és ebből készít remote-ot, illetve ezt sok erősítő is tudja, de tökéletes lesz a gyújtás is, hiszen álló helyzetben, álló motorral nem illik zenét hallgatni az akkumulátor védelmében.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem tudom feltanítani az Accord kulcsát

2021. augusztus 13., 11:19 Módosítva: 2021.08.24 17:44
3

Tisztel Kütyüdoki!

Problémám előzménye: Szeretett Honda Accordom (2006, 2.0) viccesnek találta, hogy a legnagyobb nyári melegben makacsolja meg magát, blokkolva az összes utas ablakot. Sok fórumozással sikerült a hiba okát felfedni: bal első "ablakemelő kapcsoló egység". A NYÁK lapon megfárad egy varrat, ezáltal kontakt hibás lesz. Sikerült is beszereznem egy ilyet, az ablakok szépen működnek, viszont a kulcsom nem kommunikál a központi zárral(ez az egység rejti a központi zár modult). Van is erre egy egyszerű megoldás: a kulcs feltanítása.

És elérkeztünk a lényeghez. Nálam ez nem akar összejönni. Több videót is megnéztem a menetéről, mind ugyanazt mondta. Próbáltam más módszerrel, más sorrendben, más gombbal. Normál esetben mondhatnánk, hogy hibás az új egység, viszont nekem van egy Meta System m43 nevezetű csodám... izé, indításgátlóm. Nem vagyok otthon a témában, de az az érzésem, ez a rendszer nem enged tanítani. Sajnos erről semmi infót nem találtam, volt egy hivatalos magyar oldaluk, de ott már sem e-mail cím, sem telefonszám.

Válaszát előre is nagyon köszönöm! További szép napot! Árpád

A META M43-nak nincs ehhez köze, alaphelyzetben nem szakít meg semmit az autóban, így olyan, mintha benne sem lenne. Én esküdtem volna, hogy a távkapcsoló vevőrésze külön van és nem egyben az ablakemelő áramkörével, de, ha tévedek, akkor inkább az lenne a probléma oka, hogy a távkapcsolótanításként említett folyamat igazából nem tanítás, hanem csak szinkronizálás.

A vevő által már ismert távkapcsolót lehet visszaszinkronizálni, amire akkor van szükség, ha elemet cserélt a távkapcsolóban, vagy az autótól távol sokszor megnyomták a távkapcsoló gombját, amitől a kulcs és a vevő ugrókódja eltávolodik. A tanítást Honda szerviz tudja megoldani, kell hozzá a Honda diagnosztikai programja. 

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Ülésszellőztetés utólag

2021. július 27., 11:31 Módosítva: 2021.08.22 09:51
260

Kedves Kütyüdoktor!

Egy ráncfelvarrás előtti dízel 2-es Focus-t hajtok az utóbbi időben. A minap a mostanság rendszeressé vált 38 °C-os hőségben aszalódtam a dugóban és azon törtem a fejem, hogy vajon van-e rá mód és lehetőség, hogy az újabb autókban egyre elterjedtebb szellőztetett/hűtött ülést varázsoljak utólag egy régebbi autóba? Hallott esetleg valami cégről, ami ilyennel foglalkozik?

Üdvözlettel, Ádám

Találkoztam utólagos szettel, de kínai volt, és ez látszott is rajta. Négy ventilátort kellett beszerelni az üléslapba és háttámlába, de ezek csak egyszerű, a számítógépben is használatos ventilátorok voltak.

Két dolog miatt volt fenntartásom a termékkel szemben.

Az egyik, hogy elég nagy lyukat kellett vágni az ülés szivacsába, ez visszafordíthatatlan beavatkozás és a szivacsot megvágni nem okos ötlet. Ha megvágjuk a szivacsot, a vágás mentén hajlamos továbbrepedni és utána nincs mit tenni, ragasztani nem lehet.

A másik probléma, hogy ezeket a ventilátorokat nem arra tervezik, hogy nagy légellenállás ellen dolgozzanak, márpedig ráülünk és ilyenkor a levegő elvezetése nem megoldott. Utólag nem lehet kiképezni azokat az elvezető nyílásokat, amiket gyárilag megterveznek, emiatt a ventilátor nagy terheléssel üzemel, ami először csak erős zajjal jár, majd a meghibásodást hozza magával.

Ha az adott autótípushoz létezik gyári megoldásként a szellőztető, akkor érdemes bontóból beszerezni az üléslapot és a támlát, majd ezeket beépíteni, de utólag szerintem nem szabad.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Ködlámpát utólag?

2021. június 26., 11:24 Módosítva: 2021.07.29 06:16
0

Első illetve hátsó ködlámpa, ha van az autón, kötelező a működése? Hátsó ködlámpa lehet mindkét oldalon vagy mindig csak bal oldalt? Utólagosan felszerelhető?

Igen, ha egy lámpa fel lett szerelve, annak működnie kell, és meg kell felelnie a KÖHÉM vonatkozó előírásának, színben, fényerőben, vetülésben, elhelyezésben.

A KÖHÉM, „Hátsó helyzetjelző ködlámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek, 58. § (1) szerint - Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt és a motorkerékpár 0,80 méternél nem szélesebb pótkocsiját egy, minden más gépjárművet, mezőgazdasági vontatót, lassú járművet és pótkocsit egy vagy két hátsó helyzetjelző ködlámpával szabad felszerelni.”

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Bezavart a szivargyújtó a Scenicben?

2021. június 17., 13:41 Módosítva: 2021.07.04 07:36
248

Tisztelt Kütyüdoktor!

A napokban esett meg velem a következő eset: Útban hazafelé az autóban be akartam dugni tölteni a telefonomat a szivargyújtóba. Nem sokkal ez után a műszerfalnál (gondolom a belső biztosítéktáblában) elkezdett kattogni egy relé.

Ezután leállt a motor, és a legváltozatosabb hibákat kezdte kiírni a "Check Injection"-tól kezdve a "Battery low"-on át az "Electronic fault"-ig szinte mindent, nem akart beindulni sem, mint aki nem kapja meg az üzemanyagot.

Amint kihúztam az adaptert a szivargyújtóból 2-3 próbálkozás után ismét beindult a motor és szépen hiba nélkül hazavitt. Az adapter nem volt zárlatos, mert otthon kimértem, biztosíték se égett ki, legalábbis nem vettem észre. Eszembe jutott, hogy az adapter elmozdult, és kisebb zárlatot okozott.

A kérdésem az lenne, hogy egy 1.9-es Dci motornál egy zárlatos szivargyújtó tud-e ilyen hibát produkálni, vagy valahol másutt keressem a hiba okát, esetleg vigyem szervizbe? Válaszát és segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel Zsolt

Mindenképpen érdemes felkeresni egy szervizt és kiolvasni a hibatárolót. Egy zárlatos szivargyújtó nem tud ilyen hibát okozni. A szivargyújtónak van külön biztosítéka, ami általában 10-15 Amperes, ez kiold, ha valami nagyobb gond lenne.

Vannak nagyon gyenge minőségű töltők, amik nem felelnek meg az autós használatra, beépített tápegységük zavaró jelet tud visszasugározni az autó elektromos hálózatára, volt példa rá, hogy bedugva a rádióvétel szinte nullára csökkent, de ez sem tudja megzavarni a motor működését.

Úgy gondolom, szerencsétlen véletlen, azaz egybeesés lehetett, viszont valami probléma van és lesz az autóval, ezért érdemes kiolvasni a hibakódot, egy ekkora ramazurit biztosan eltárolt a computer.

Üdvözélettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem nyílik a Golf

2021. június 4., 18:18 Módosítva: 2021.08.06 19:57
96

Tisztelt KütyüDoki,

2006-os Golf Plus autómon kezdetben a jobb hátsó ajtó nem zárt be időnként. Pár hónap múlva már egyáltalán nem zárt be. Ha az ajtó nyitva volt, a zár működött, becsukott ajtónál viszont nem. A jobb első ajtót is utolérte ugyanez a probléma: most ott tartunk, hogy az autó jobb oldala sehogy nem nyitható! Se távkapcs, se kulcs, se belső kilincs. (Biztosítékok rendben.) Itt megállt a tudományom, mit tudok tenni?

Üdv. TPéter

Kedves Péter!

Nagy valószínűséggel az ajtóátvezetőben törtek el a kábelek, erre utal, hogy nyitott ajtónál működött, hiszen akkor kiegyenesedve összeérhetett a vezeték. Sajnos a nyitás nem lesz egyszerű. Az ajtóátvezető a karosszéria és az ajtó között vezeti át a kábeleket, és az idő vasfoga kikeményíti a kábelszigetelést, ami az ajtó nyitogatásától megtörik és vele együtt szakad a vezeték.

A hátsó ajtó esetében van annyi előny, hogy kinyitva az első ajtót hozzá lehet férni az átvezetéshez, és a gumicsövet mozgatva esélyes, hogy távkapcsolóval egyszer csak kinyílik az ajtó. Ha nem, akkor meg kell bontani az átvezetést, és közvetlenül megvezérelni a központi zár motorját, vagy ha elérhető a törött kábel, elegendő azt összekötni. Persze a hely szűkös, ehhez a munkához rutin szükséges.

Az első ajtó átvezetéséhez nem lehet hozzáférni, talán a csukott ajtó résén lehet piszkálni az átvezetőt, ha szerencsénk van, akkor egyszer csak összeér a vezeték és kinyílik az ajtó. Ha nem, az nagy baj, mert az ajtókárpitot csukott állapotban csak roncsolással lehet levenni.

Ha sikerült kinyitni az ajtót, akkor le kell venni a kárpitot és kijavítani a törött kábelt, és vele együtt ellenőrizni a többit, hiszen azok is vacak állapotban lesznek nagy valószínűséggel. A törött vezetékeket nem elég összeforrasztani, azt ki kell váltani egy darabon úgy, hogy a toldat fix helyre kerüljön, az ajtó nyitogatásakor ne mozogjon, mert a forrasztás kemény kötés, és hamar eltörne újból. Sajnos sokat várt a problémával, így most nagy a baj. Amikor a hiba kezdődött, és néha jelentkezett, könnyebb lett volna javíttatni, hiszen nem kellett volna bajlódni a csukott ajtó nyitásával.

Otthon nem érdemes nekiállni a javításnak, sok bontással jár, szakértelmet kíván, ehhez rutin kell, azt javaslom, hogy keressen egy megbízható szervizt, és előre beszéljék meg a várható költségeket.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Nem nyit a központi zár az Outlanderen

2021. május 24., 10:23 Módosítva: 2021.06.05 08:48
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Az autóm egy 13 éves Mitsubishi Outlander.

A probléma: a vezetőoldali központi zár a távnyitóra nem reagál. Tehát a bezárt autó nyitása esetén minden ajtó nyílik, de ez nem. Ugyanakkor a vezetőoldali ajtóról a kulccsal működik a nyitás és a zárás is. Ebben kérem szíves segítő ötletét, mit tegyek? A szakszervizt szívesen megúsznám...

Előre is köszönettel Tanos Zsolt

Nagy valószínűséggel az ajtóátvezetőben eltört a kábel. A karosszéria és az ajtó között van egy gumiharang, amiben ellenőrizni kell a kábeleket. Ha törött, sérült, akkor nem elég csak összeforrasztani, ki kell váltani úgy, hogy a toldás olyan helyre kerüljön, ahol nem mozog az ajtó nyitásánál. A forrasztás kemény kötés, ha csak összeforrasztaná, az nagyon hamar eltörne a mozgástól.

Ha az átvezetőben épek a vezetékek, akkor le kell venni az ajtókárpitot és rámérni a motorra. A motor nyitáskor és záráskor 1,4 másodpercre, 12V-ot kap ellenkező polaritással, ezt egyszerűen egy próbalámpával tudja ellenőrizni, ami felvillan az adott pillanatban. Ha eljut ide a vezérlés, akkor a motor hibásodott meg. Ha nem jut el a jel, akkor a motortól visszafelé kell követni a vezetéket és szakaszonként mérni, hogy hol van szakadás vagy kontakthiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Zavar a rádióban

2021. május 12., 15:43 Módosítva: 2021.05.21 10:23
21

Szép napot!

Olyan kérdésem volna, hogy mi lehet az oka, hogy az újonnan beszerelt radardetektoros rögzítő kamera zavarja a Pioneer rádiót? Az autó egy Opel Vectra B2 (2002 év 16.16v) amelyiknek az antennája a kalaptartó alatt helyezkedik. Tudni kell, hogy eddig is zavarta a rádiómat, ha bekapcsoltam a hátsó ablakfűtést. Előre köszönöm a segítséget.

A szélvédőantennának van egy illesztő modulja a szélvédő mellett, ami közvetlenül a modul mellett testelődik. Ha ez a testelés elégtelen, a modul bármiféle zavart összeszedhet. Ellenőrizze a kontaktust, finoman csiszolja meg a rögzítő csavar alatt, remélhetőleg minden megjavul.

Emellett lehet hibás a modul is, bár nem jellemző, bontóból beszerezhető, nem képvisel nagy értéket. Sajnos ez nem volt egy kidolgozott megoldás annak idején, tapasztalatunk szerint a szélvédőfűtés mindig gyengít egy picit a rádióvételen, de jó vételi körülmények között ez elviselhető mértékű.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Vezetéssegéd utólag?

2021. április 10., 13:43 Módosítva: 2021.05.31 06:15
105

Tisztelt Kütyüdoktor!

Találtam egy ilyen eszközt, a sávtartást segíti, bizonyos körülmények között önvezetést is ad.

A kérdésem a következő:

Mi a véleményük a beépíthetőségről és a használhatóságról itt Magyarországon? Amiket problémákat látok laikusként:

1. a készülék folyamatosan vesz fel videót, amit küld az interneten keresztül egy szerverre. Ezzel 2 problémát látok:

a, jogi probléma: ez a hatályos adatvédelmi jogszabályokkal ütközik-e? (úgy sejtem, hogy igen)

b, technikai probléma: a SIM kártya mivel nem Amerikában van használva, nem biztos hogy megfelelő az adatforgalomra.

2. a csatlakozók mennyire kompatibilisek itthon az Amerikában használtakkal? Összességében mennyire tudják ajánlani a rendszernek a kipróbálását? Videók alapján a beépített vezetéssegítő rendszereknél jobbak a képességei. Esetleg valami hasonló itthon elérhető-e, Európára is tervezve?

Válaszát köszönöm, Répás Csaba

Létezik vezetéssegítő eszköz, ami utólag beépíthető az autóba, Mobileye (Intel termék) a neve és ez a cég szállít be a legtöbb autógyártónak, de csak figyelmeztet, a vezetésbe nem avatkozik bele.

A beszerelését csak olyan szervizek végezhetik, akik elvégezték a Mobileye tanfolyamát, így biztosítja a cég a tökéletes működést, és ennek ellenére nem avatkozik bele a vezetésbe, csak figyelmeztet.

Szerintem nem véletlen, hogy egy gyári beszállító ennyire komolyan veszi, hogy ellenőrzött beszerelő hálózat mellett és a gyártói dokumentációk birtokában sem tesz mást, mint csipog, ha veszély van, nem fékez, nem gyorsít. Mi is szerelünk ilyet, és egy-két kivételtől eltekintve a szerelés bonyolult, majd a rendszer konfigurálása és beállítása is szakértelmet és nagy odafigyelést igényel.

Soha nem vállalnám el olyan eszköz beépítését, ami kulcsfontosságú részeit érinti a járműnek, mint kormányzás, fékezés, ezt meg kell hagyni gyári extrának, hiszen csak és kizárólag egy autógyár tud felelősséget vállalni az általa tervezett és tesztelt rendszerért. Bizonyosan jól működik az említett szerkezet is, én ennek ellenére nem szeretném, ha egy ilyennel felszerelt autó közlekedne mellettem, vagy velem szemben. Ha tehetem, lebeszélem a kipróbálásról.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Kép forrása: Mobileye

Az esőszenzor a hunyó?

2021. március 29., 19:58 Módosítva: 2021.04.18 13:27
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van egy 13-as Ford Mondeo kombim, aminél olyan hiba áll fent, hogy az ablaktörlő 1-es állásban való működtetés során, ha én már ki se látok az ablakon esőben, akkor sem akar törölni az ablaktörlő, ha csak épp nem jön rá a semmiből egy törlés.

Ha a törlési "sűrűség" kis kapcsolóját eggyel feljebb tekerem egyet mindig töröl majd marad ugyanez a hiba, ha felteszem állandó törlésre 2. állásban működik szépen a törlés.

Szétszedtem a borítást, elvileg csak egy csatlakozóról elég lehúzni, hogy cseréljem ugyanakkor bontóban is 5 ezer forint egy ilyen, újan meg jóval több, így nem szeretnék mellé lőni. Próbáltam folyamatos víz ráöntésével próbálkozni mit csinál, ott elkezd törölni egyet egyet, hogy lehetne kideríteni, hogy ki a ludas?

Válaszát előre is köszönöm! Bálint

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy nagyon neves Ford szerelő az ismerősünk, Ő ezt válaszolta:

A Mondeonak egyértelműen esőszenzor hibája van. Ellenőrzésként, mi is vizet szoktunk locsolni a szélvédőre a szenzor környékén. Nem sűrűn, de találkoztunk már ilyen hibával.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Akkumulátor töltők "téli" üzemmódja

2021. március 25., 14:52 Módosítva: 2021.04.13 18:24
0

Egyes automata akkumulátor töltők ismertetőjében szerepel egy un. téli üzemmód mely a sokáig használaton kívül lévő (rendszerint télen +5 fok alatti időszakban) akkumulátorok megfelelő töltöttségi szintjéről gondoskodik. A készülék ismertetőkben olvasható, hogy ebben az üzemmódban emelt 16V-os feszültséggel (is) töltenek.

Káros lehet e ez a feszültség az autó bármely állandóan feszültség alatt lévő elektronikus berendezésére ha a töltő csatlakoztatásakor az akkumulátor egyik kapcsa sincs leválasztva a járműről.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Tibor

Nem szerencsés. Valószínű, hogy kibírja az autó, de tanácsosabb a normál töltőfeszültségnél maradni és az emelt feszültséget csak olyan esetben használni, ahol az indokolt, mint pl. start-stop rendszerű AGM akkumulátor.

Elképzelhető, hogy a töltő leírásában kicsit félrement a fordítás és a téli üzemmódnál arra gondoltak, hogy intelligens töltés is lehetséges, amikor a töltő „tornáztatja” az akkumulátort. Ebben az esetben egy karakterisztika szerint tölt és kisüt a töltő, ezzel frissíti az akkumulátort és ezen a karakterisztikán lehet magasabb töltőfeszültség egy kis időre. Persze eközben sem jó, ha az autó fel van csatlakozva, úgy gondolom, emiatt jelzi a használati utasítás ezt a paramétert.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Gyári hifi fejegység cseréje modernebbre

2021. március 19., 14:50 Módosítva: 2021.03.30 06:34
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy 2007-es évjáratú Suzuki Swift GS-ben szeretném kicserélni, illetve modernizálni a gyári hifi fejegységet. Az alábbi két típust néztem ki, természetesen a hozzávaló 2 DIN-es beépítőszettel: Pioneer FH-S820DAB, KENWOOD DMX-5020BTS.

Kényelmi szempontból, illetve a megszokás miatt fontos lenne a kormányról vezérelhetőség a Suzuki gyári megoldásával. Kérdésem legfőképp az lenne, hogy a Kenwood megéri-e azt a + 40-50 000 Ft felárat a Pioneer-el szemben ( tetszenek a multimédiás képességek, de ha minőségileg nem feltétlen jobb a másikhoz képest, nem biztos, hogy megéri a plusz pénzt).

Illetve az is érdekelne, hogy a 2 kinézett fejegység érezhető minőségi ugrást jelentene-e a gyári hifihez képest, abban az esetben ha a hangszórókat nem cserélném ki, hanem az eredetiek maradnának az autóban.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Balázs

Önmagában a nagyméretű érintőképernyő nem jelent semmit, de, ha később tolatókamera is kerül a rendszerbe, az nagyon jó, kényelmes dolog.

Talán az érintőképernyő kezelése könnyedebb, a menüpontok lényegesen egyszerűbben hozzáférhetők, a Pioneer esetében viszont a hangerőállítás praktikusabb. Hangminőségben nincs számottevő különbség, mindkettő nagyon jó és nagyságrenddel múlja felül a gyári fejegységet.

A kormányról vezérelhetőség megtartásához szükség lesz egy kiegészítő modulra, amit mindkét rádió tud fogadni.

Mivel a Suzuki sem kivétel a mai autók között, ebben az autóban is nagyon vékony kábeleket használnak. Ezek a rádiók nagyobb teljesítményre képesek, mint a gyári, így a cserénél érdemes a pozitív és a negatív gyári vezetéket kiváltani egy nagyobb keresztmetszetűvel, ez nagyon kihallatszik a hangzásban, kigömbölyödnek a mélyek és a torzításhatár is lényegesen magasabb szintre lép.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

 

Nem zár a Corsa

2021. március 7., 10:25 Módosítva: 2021.03.21 19:28
0

Az Opel Corsa központizára nem zárja a bal hátsó ajtót. Véleményüket kérném, hogy mi lehet a valószinű ok.

Természetesen több oka is lehet a jelenségnek, de a legáltalánosabb, hogy eltörik az ajtóátvezetőben a vezeték. A karosszéria és az ajtó között átmenő kábelek az ajtó nyitogatásától egy idő után eltörnek, főleg télen, amikor a hideg miatt a vezetékek szigetelése merevebb. Ki kell pattintani az átvezető gumiját és szemmel már látszik is, hogy itt a hiba vagy sem.

A javításhoz ki kell váltani a törött kábelt, nem elég összeforrasztani, mert a forrasztás kemény kötés, hamar eltörne újból. Olyan helyen kell elvágni és toldani a kábelt, ahol az már nem mozog az ajtó nyitásakor. Mivel az átvezetőhöz hozzáférni nagyon kényelmetlen és a kárpitot is bontani kell az ajtó mindkét oldalán, nem javaslom az otthoni javítást, érdemes szakemberhez fordulni.

Ha az átvezetőben rendben vannak a vezetékek, akkor közvetlenül a központi zár motorjára kell rámérni. A motor záráskor és nyitáskor kb. 1,4 másodperces, 12V-os jelet kap. Ha a jel mérhető, akkor a motor hibásodott meg, ha nem mérhető, akkor el kell indulni visszafelé és ellenőrizni, hogy hol tűnik el a vezérlő jel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Projektor, de nem xenon

2021. február 27., 12:59 Módosítva: 2021.03.07 17:12
131

Kedves Kütyüdoki!

Egy 8. generációs UFO Civicem van, és fénygondom. Sokféle autót vezettem már, de ennek a leggyengébb a világítása, egész egyszerűen siralmas. Jó pár izzót próbáltam már a Hellától a Phillipsen át az Osramig, de nem itt van a hiba. A foncsor ép, tiszta, a búra szintén, hisz új a lámpatest is. Mindenhol típustársaktól megkaptam már, hogy márpedig ez milyen jó... én nem vagyok elfogult. Tehát egyedi megoldást szeretnék, mégpedig projektort. Hogy LED-es vagy halogén, az már mellékes, de legálisan megoldható-e?

Azt tudom, hogy a Xenon-hoz kell lámpamosó, szintező, stb., de a projektorra irányulóan nem találni írást, hogy ezt elfogadná mondjuk az NKH egy ellenőrzés alkalmával? Kell-e ehhez bármilyen bizonylat? Ugye egy csomó autó van halogén vagy LED projektorral szerelve, egyiken sem láttam még mosót. Van ennek törvényileg akadálya?

Üdv, Tibor.

Nem vagyok jogász, így csak azt tudom leírni, amit én kiolvasok a jogszabályból. Sokan hivatkoznak arra a bizonyos E jelzésre, ami garancia lenne a csere jogszerűségére, de sajnos nem az. Ha megsérült a jármű lámpája, akkor a helyére vásárolhatunk egy utángyártott lámpatestet, ami rendelkezik jóváhagyási jellel, tehát kompatibilis az eredeti világítási megoldással, szóval, ha halogén volt, akkor halogén, ha xenon, akkor xenon, ha LED, akkor LED. Ebben az esetben egyenértékű az alkatrészcsere a gyárival, nincs semmi módosulás.

De! A hazánkban elfogadott ENSZ-EGB (ECE) előírásai alapján:

A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett. Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.

Szóval, ha egy lámpatest forgalmazója, gyártója azt állítaná, hogy a terméke az E jelzés miatt beépíthető az adott járműbe, akkor halkan, magában elmormolja a mondat második felét, hogy csak és kizárólag akkor, ha a jármű ugyanazzal a fényforrással rendelkezik gyárilag.

Az egyetlen út a 6/11990. KöHéM rendelet 44. § (1)

A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott tompított fényszórót szabad felszerelni. A jármű egyedi forgalomba helyezésének engedélyezése során – a tompított fényszóró által biztosított megvilágítási kép vizsgálata alapján – e rendelkezés alól a közlekedési hatóság felmentést adhat.

Ha ki szeretnénk cserélni a halogén lámpatestet LED fényforrásra, akkor azt engedélyeztetni kell, és be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe. De, minden tervezgetés előtt, én úgy gondolom, hogy ki kell kérni a Közlekedési Hatóság állásfoglalását, így megspórolható pénz, energia és csalódás.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Lehet-e mozdonykürt a kocsimon?

2021. február 6., 09:22 Módosítva: 2021.02.22 19:11
673

Tisztelt Kütyüdoktor!

Gyengélkedő gyári autókürt helyett használhatok-e jóval hangosabb de az eredeti helyére beférő mozdonykürtöt legálisan? A forgalmazó szerint 300 dB hangerőt tud. Természetesen nem a közlekedők ijesztgetése lenne a cél. Európai megfelelési jel a leírásában nem található.

Üdv: Pali

Nem lehet szerencsére.

Gondoljunk bele, hogy mi történne egy beteg vagy csak érzékenyebb embertársunkkal, egy kisgyermekkel, egy kutyával…, ha mellette a zebrán megszólalna egy hajókürt.

300dB, az nagyon sok, tekintve, hogy 120dB az emberi fájdalomküszöb és már ezen a hangnyomáson is károsodhat a hallás.

A 6/1990 (IV:12.) KöHÉM rendelet 72. § (1) Minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel kell szerelni - a motor álló helyzetében is működő - hangjelző berendezéssel, amelynek hangja folyamatos, egyenletes hangmagasságú és erősségű. Ez a hang több - egyidejűleg működő - készülékkel is előállítható. (2) A hangjelzés hangereje gépkocsi esetében 93-112 dBA, motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 89-112 dBA lehet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Ajánlókép forrása - Daily Mail/Guus Schoonewille

Akkutöltés saru levétel nélkül

2021. január 23., 07:30 Módosítva: 2021.02.21 10:00
854

Kedves Kütyüdoki!

Az autónkkal (Opel Mokka 1.4 turbó, 2014 évjárat) hetente, kéthetente járunk, akkor is 25 - 50 km-t. Az akkumulátor élettartamának növelése és a töltöttségi szint fenntartása érdekében minden hónapban feltöltöm egy LIDL-ben vásárolt automata töltővel (6 - 12V, csepp- és gyors töltő), ami eddig hibátlanul működik. Minden alkalommal leveszem a sarukat a töltés idejére, azonban sok beállítás visszaáll alapbeállításra, melyeket újra kell konfigurálni, ami egy kicsit bosszantó. Ennek elkerülése érdekében lehet-e az akkut saru levétel nélkül is tölteni?

Okozhat-e valamilyen károsodást az akkuban vagy másban az autón, ha töltéskor nem veszem le a sarukat? Válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: András.

Nyugodtan csatlakoztassa a töltőt, hiszen a csepptöltőket erre tervezték. Ha egy húsz-negyven éves szovjet töltőről lenne szó, arra azt mondanám, hogy nem szabad, mert a régi akkumulátortöltők egyszerű felépítésükből adódóan általában, úgynevezett ”szűretlen” egyenáramot szolgáltattak. Ez tökéletesen megfelel, ha külön töltjük az akkumulátort, sőt, megfelelt, ha egy Zsiguli elektromos rendszerét tekintjük arra is, hogy a helyén töltsük a saruk levétele nélkül. Nade. Az autók ma már tele vannak elektronikával és bár az akkumulátor hatalmas kapacitása kisimítaná egy régi akkumulátortöltő töltőfeszültségét is, és valószínű, hogy semmi bajt nem okozna a lüktető töltés sem, de egyéb hálózati zavarok, impulzusok ellen nem védene, így nem merném ajánlani.

Egy ma vásárolható töltő viszont, szinte tökéletes egyenáramot szolgáltat és rendelkezik mindenféle impulzus, tüske és zavar elleni védelemmel, így semmi értelme lecsatlakoztatni a sarut a csepptöltéshez.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Önkéntesen bezár a Golf

2021. január 8., 11:17 Módosítva: 2021.02.19 13:05
0

Kedves Kütyüdoktor!

2006-os évjáratú Golf V a kérdéses jómadár. Az utólag beszerelt riasztó távirányítójával nyitom-zárom az autót. Néha azonban előfordul, hogy nyitás után, amikor már az ajtót kis kitártam és ülnék be a kocsiba, gondol egyet és visszazár. Én ekkor csak a zárásnál felszólaló csipogást, illetve a zár hangját hallom.

Többször ellenőriztem, nem én ülök-e ilyenkor a kulcsra, de nem. Ilyenkor megnyomom mégegyszer a nyitó gombot, a kocsi újra kinyit és zajlik tovább az élet menetrendszerűen. Nem hatalmas probléma, de mégis zavaró. Mi okozhatja a gondot?

Várom válaszát, Üdv, András

Érdemes ellenőrizni az ajtónyitás érzékelő kapcsolót. Ha a távirányítóval kinyitjuk az autót, de nem történik ajtónyitás, mert a kapcsoló nem kapcsol, akkor az autó automatikusan visszazár, ezi is lehet oka a hibának.

Üljön be az autóba, tegye rá a gyújtást, hogy a belsővilágítás késleltetés ne működjön és párszor nyissa ki, zárja be az ajtót. Ha hibás az ajtókapcsoló, akkor az ajtó kinyitásakor nem kapcsol fel a belsővilágítás. A kapcsoló a zárba van építve, cseréje kissé nehézkes és mindenképpen újat kell vásárolni, a bontóból származó már kopott, így csak időszakos megoldást nyújtana.

Ritkább esetben a központizár vezérlő kapcsolója elállítódik. Nyissa, zárja kulccsal az ajtót és közben figyelje, hogy ugyan annyit kell a nyitáskor és záráskor fordítani a kulcson. Ha az egyik irányba kevesebbet kell fordítani, akkor elállítódott a zár kapcsolója és könnyebben átbillen záró állapotba. Ez ritkább, mert a kapcsoló stabil helyen van a Golf esetében.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Parkoló módban reggelre lemerül a kamera

2020. december 31., 12:02 Módosítva: 2021.02.08 23:36
236

Tisztelt Kütyüdoktor!

Vettem egy Toguard ce41 típusú menetrögzítő kamerát, de inkább parkoló helyzeti incidens rögzítésére, mivel párom autóját napi szinten illetéktelen emberek zaklatják és valamikor az este folyamán. A kamerát beüzemeltem és a leírás szerinti parkoló módot bekapcsoltam, ami elméletileg rögzít mozgás esetén. Bekapcsoltam a mozgás és az erőhatás figyelést is. Más lehetőséget nem látok beállításoknál, amit a legérzékenyebbre állítottam. Bajom, hogy reggelre levan merülve és éjszaka nem rögzít semmit. Teszteltem mozgás esetén egyből rögzít, mivel a led elkezd villogni rajta. Kérdés, hogy merülhet le, nem ez a készenléti állapot, folyamatosan be lehet kapcsolva? Mit rontok el?

Előre is köszönöm. Kornél

Kedves Kornál!

Nem ismerem ezt a típust, de általánosságban a kamerák készenléti állapotban is sokat fogyasztanak, bár vannak kivételek. Mivel menetrögzítő kamera és nem megfigyelőrendszer, a gyártók nem fordítanak túl nagy gondot az álló motornál való rögzítésre, elegendőnek tartják, ha napközben, parkoláskor egy félórácskát figyel a szerkezet. Alvó állapotban ugyanúgy aktívak az érzékelők, műszakilag sokkal egyszerűbb megoldást választanak, így biztosítva, hogy egy esemény bekövetkeztekor nem kell bebootolnia a kamera szoftverének.

Az alvó állapot áramfelvétele 100-400 mA körüli érték, amit a belső akkumulátor csak rövid ideig tud kiszolgálni. Ha az autó akkumulátorára van kötve a kamera és természetesen van akkumulátorőr funkció, akkor 2-3 órát lehet használni, mindaddig, amíg az autó akkumulátorfeszültsége le nem esik a beállított szintre, ami 12-11,5 V közötti érték, így indítható marad az autó.

Fórumokat olvasva sokan választják a powerbankot, mint áthidaló megoldást. Jó gondolat, de körültekintőnek kell lenni, mert a powerbank nem tolerálja az autóban dúló állapotokat, a rezgésekkel még megbirkózik és a hideg sem olyan nagy ellensége, de a nyári forróság nagy problémát is okozhat, így elhelyezése, töltése babrás.

Mivel nem ismerem ezt a típust és a neten nem találtam specifikációt, nem tudom teljes bizonyossággal kijelenteni, de úgy gondolom, ez ennyit tud, legalábbis a legtöbb menetrögzítő csak menet közben használható, álló motornál minden óra ajándék.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Cserélném a rádiót a Fusion-ban

2020. december 20., 14:09 Módosítva: 2021.02.05 06:20
0

Kedves Kütyüdoktor!

Van egy több mint 10 éves Ford Fusion-ünk és szeretném lecserélni benne a rádiót, egy telefonos/androidos/bluetooth-os egységre.

Mire kell figyelni? Mit jelent, hogy egy vagy két DIN-es a készülék? Internetes rendelés esetén honnan tudom, hogy szerelhető-e ebbe a típusba? A fejegység elég vagy kell hozzá még más is? Előre is köszönöm a választ!

Az egy DIN-es fejegység az a méret, amit a régi autókból, autórádióként megismertünk. A dupla vagy két DIN méret, ennek kétszeresét jelenti magasságban, amit a nagy kijelző igénye hozott létre. Míg az egy DIN méretbe belefért minden, ami a tökéletes hangzást biztosítja, a nagy kijelzős testvére a képi megjelenítéssel és érintőképernyős kezeléssel hódít, ezeken lehet akár navigációt futtatni, CarPlay vagy Android Auto alkalmazást használni, tolatókamera képét megjeleníteni, filmet nézni…

A Fusionbe lehet dupla DIN méretű rádiót szerelni, ehhez egy beszerelő keret szükséges, ami a Fusion gyári rádióhelyét szabványos dupla DIN méretre alakítja. Az illesztőkeret 15 900 Ft-ba kerül. Ha a kormányon vannak távirányító gombok, akkor egy illesztőmodulra is szükség lesz, ami a Ford kormánygombjainak jelét az utólagos rádióhoz csatolja, ez a borsosabb tétel, egy ilyen modul 29 900 Ft. Én soha nem ajánlom az internetes vásárlást, csak olyan felhasználónak, aki tisztában van azzal, hogy mi kell neki pontosan és be is tudja szerelni otthon.

Mindenképpen látogasson el egy szervizbe, ahol segítenek összeállítani a szükséges kiegészítőket és abban is segítenek, hogy melyik fejegységre essen a választás. A neten, rengeteg jónak tűnő ajánlat van, például 60-80 000Ft-ért már navigációképes Androidos fejegységet kínálnak, de lássuk be, ha egy Pioneernak, Kenwoodnak nem sikerül ilyen tudást ajánlani csak háromszoros áron, akkor ez csak egy vacak lehet és kár lenne megvásárolni.

Úgy gondolom, egy autó HiFi szerviz reális áron tud kiváló készüléket ajánlani, lesz náluk minden szükséges kiegészítő és a beszerelést is megoldják valamint, ami lényeges, minden egy helyen lesz garanciális, ami az internetes vásárlás esetében lehetetlen.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Autórádió és az indítózás

2020. december 4., 13:05 Módosítva: 2020.12.17 06:14
0

Kedves Kütyüdoktor!

Egy olyan kérdésem lenne, hogy normális dolog-e, hogy amikor az ember indítózik, akkor az éppen bekapcsolt autórádió kikapcsol? Egy gyári Honda navi/kamera/rádió/mp3 player viselkedik így, azaz ha a gyújtás kulcs ACC állásban van (a motor áll), és megy a zene, majd indítózok, akkor a hifi lekapcsol, majd jó hosszan boot-ol mire újra visszatalál az éppen megszakadt művelethez.

Ennek mi az oka? Annyira leesik a feszültség, hogy kikapcsol a hifi? Vagy direkt kapcsol ki a hifi, hogy legyen elég kraft az indítózáshoz? Mindenesetre ez elég idegesítő. Nem lehet a tápot valahogy folyamatossá tenni? Kondikkal pl.?

Válaszát előre is köszönöm!

Ez így természetes, az autó az indítózás idejére lekapcsol minden terhelést ez az egyik ok, a másik, hogy az indítózás során olyan feszültségesés léphet fel, amit a rádió nem tud kezelni és lefagyna a szoftvere.

Kondenzátorral áthidalni nem hiszem, hogy sikerülne, mert a kiesés ideje az indítás hosszúságától függően túl hosszú a rádió áramfelvételéhez, így igencsak nagyméretű kondenzátorra lenne szükség.

A legegyszerűbb, ha gyújtásra kötjük a rádió ACC vezetékét, akkor álló motorral nem lehet zenét hallgatni, de szerintem ez nem olyan nagy baj, bár felhasználója válogatja, szerintem olyan nagyon sokáig úgysem lehet, mert lemeríti az akkumulátort.

Rádiója válogatja, hogy mit bír és mit nem bír, ki lehet próbálni egy relét bekötni, amit az önindító árama meghúz, és a relé az indítózás idejére állandó áramot kapcsol a rádió ACC vezetékére, természetesen az ACC vezetéket diódával leválasztva, hogy a rádió felé megjelenjen a +12V, de visszafelé, az autó irányába ne jelenjen meg. Nem megszakítani kell az ACC vezetéket és állandó áramra kapcsolni, hanem közvetlenül a diódával leválasztott részre csatolni, hogy egy időpillanatra se szakadjon meg a tápellátás.

Szerintem ez működik, de ahogy mondtam, vagy bírja a rádió vagy nem, azt, hogy az indítózásnál a tápfeszültség jelentős mértékben leesik, főleg télen, amikor az akkumulátor sem áll a helyzet csúcsán és a motor átforgatásához is nagyobb erő tartozik.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Hogyan töltődik az akkumulátor az autóban?

2020. december 1., 10:02 Módosítva: 2020.12.06 09:09
54

Kedves Kütyüdoktor,

probléma volt az akkumulátorommal, ezért mielőtt másikat vettem utána olvastam, hogy hogyan kellene karbantartani a meglévő akkumat. Mindenhol azt olvastam hogy figyelni kell arra hogy hogyan töltjük az akkut, mert nagyon nem mindegy.

Mikroprocesszoros töltőket ajánlanak, amik a 3 részre bontott töltést vezérlik (1.egyenletes áram, 2. egyenletes feszültség, 3 csepptöltés) Márkás töltők mondtak, mert amelyikre csak rá van írva, hogy mikroprocesszor vezérelt, még az sem biztos hogy jó.

Kérdésem lenne, hogy az én majdnem 20 éves Yarisomba, ha berakom az akkumulátort, abban is van ilyen mikroprocesszor vezérelt töltő, ami felügyeli a generátorból érkező töltőáramot és megfelelően vezérli?

Köszönettel, Péter

Nem, ennyire nem szofisztikált az autók töltőrendszere.

A generátorra épített feszültségszabályzó állandó feszültségen tartja a töltést (megfelelő fordulatszámon) és ez elegendő ahhoz, hogy az autó normál energiaigényét biztosítsa és megfelelő az akkumulátor számára is, nem teszi tönkre, nem csökkenti az élettartamát. Ha viszont lemerül az akkumulátor, ez a töltés elégtelen és ilyenkor szükséges egy töltő, ami a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbb módon, ciklusokban töltse fel, teljesen az akkumulátort. Ez két külön dolog, hiszen az autó csak kismértékű akkumulátormerülést pótol vissza, szinten tart, annyit, amennyit a normál használat során fogyaszt az autó, ebben a felhasználásban nincs szükség semmiféle hókuszpókuszra, elegendő a fix feszültség. Az akkumulátortöltő a lemerült akkumulátort tölti vissza és ilyenkor van jelentősége a ciklikus töltésnek.

Ha az akkumulátor élettartamának növelése lenne a cél, akkor nem itt kell keresni a gyenge láncszemet. A legnagyobb bűnös a szulfátosodás, ami nagymértékben csökkenti a kapacitást. Ha valaki nagyobb gondot fordít az akkumulátor élettartamának növelésére, annak ki kell venni időnként az akkumulátort és regenerálni, amihez egy speciális szulfátoldó készülék szükséges. Ezzel az a baj, hogy otthonra drága (70-80 000 Ft), szervizek pedig nem fektetnek bele, mert a folyamat hosszú időt vesz igénybe, minimum 24 óra, de inkább 2-3 nap és emellett helyigényes, felügyeletet igényel, nem minden esetben lesz eredményes és nincs is rá igény. Nincs rá igény, mert elfogadott tény, hogy egy akkumulátor, minden odafigyelés nélkül kiszolgál minket öt évig és utána egyszerűbb azonnal cserélni, mint napokat tornáztatni.

A másik élettartamnövelő megoldás, ha ellenőrizhető az akkumulátor folyadékszintje, savkoncentrációja és ez utántölthető, illetve beállítható – lenne – de ma már alig van olyan akkumulátor, ami nem zártcellás, vagy ne állítaná róla a gyártó és akadályozná meg, hogy hozzáférjünk.

Visszatérve a töltőre, a kiválasztása nem egyszerű, hiszen bármelyik gyártó rá tudja írni, hogy ez a legjobb és legokosabb, valóban érdemes az ismert márkák termékeit választani. A csepptöltő funkció kiváló azon autósok számára, akik ritkán használják a járművet, emellett viszont lényegesebb, hogy mekkora töltőáramot tud a töltő. Amikor a lemerült akkumulátort kell visszatölteni, igen kevésnek bizonyul egy 2 Amperes töltő, pedig a nagyáruházak ajánlataiban sokszor találkozunk ilyennel. Ha van rá lehetőség, a töltő maximális töltőárama legyen minél nagyobb, 4-10 A. Üdvözlettel,

Kütyüdoki – www.duett.hu