Jobb hangzást a régi Hiluxba

március 16., 11:57 Módosítva: 2019.03.18 07:39
33

Tiszteletem.

Néhány hónapja nagy örömmel használok egy 2004-es évjáratú Toyota Hiluxot. Szeretnék jobb hangzást a jelenlegitől, ehhez kérnék tanácsot. 

Amikor vettem,elsődleges szempont volt, hogy a tolatókamerának legyen egy monitora. Akkor még nem számoltam a hangzással, de mint tudjuk,evés közben jön meg az étvágy... :) Android, meg multimédia, meg a többi, hadd dübörögjön a rock, ha már megvan a forrás. Valami kínai cucc, 1 din-es, motoros előlap, subwoofer kimenet, 4x45 watt meg ami kell. Gyors, jó a képe, viszi a gps-t is, a szerelőnek tetszik, én még nem láttam. Nézegettem, hogy mi kéne nekem, de minél többet olvasok utána, annál bonyolultabb a dolog. :)

Jó, azért azt sejtem, hogy az aktív mélysugárzó az ülés alá kifejezés ott lesz a válaszban, de elég csak az, vagy cseréljem az ajtóban is a hangszórót?

Ebay-ről, Angliából szabad? Mélysugárzó, két ajtó hangszóróval 67 ezer+plusz postaköltség. Van itthon is ennyiért?

A hátsó ajtóban is ott van a gyári,10 cm-es hely. Olvastam egyik tanácsukat, hogy nem sok jelentősége van, a hangzás szempontjából. Ne tegyünk oda? Nincs az az árkategória, ami javít a hangzáson? Hangszigetelő szivacs az ajtó belső oldalára. Kell, javít a hangzáson? Egy tenyérnyi a hangszóró mögé vagy minél nagyobb? Szivacs a padlóra, a mélysugárzó alá? Szivacsgyűrű a hangszóró és az ajtópanel közé? Javít a hangzáson? Egyéb kiegészítő? Más téma. Hibátlanul működik még ma is a két éve beépített tempomat a hármas Mazdámban. Szeretem,és örülök neki. Jó beruházás volt,jó kivitelezőkkel. :)

Kösz: István

Kedves István!

Távol állnak tőlem a távol-keleti termékek, tapasztalat szerint színvonaluk és megbízhatóságuk nem éri el a felhasználói igényt, de erről már sokszor írtam.

Általánosságban válaszolok és megbízható, jó minőségű összetevőket veszek alapul.

hilux 10

A Hilux nem ad nagy lehetőséget a jó zene kialakításához, így valóban egy jó fejegység mellé aktív mélyet és első hangszóró cserét javasolnék. A hátsó hangszórókra valóban nem kell költeni, semmi szerepe nem lesz a zenében, gyárilag is jól eldugták.

A rezgéscsillapítás sokat javít, de ez nem szivacs, hanem speciális, erre a célra gyártott anyag, ami olyan, mint egy kátránylap. Feladata, a nagy lemezfelületek, mint az ajtóborítás merevítése, hogy ez a nagy lemez ne szóljon bele a zenébe. Ha megkopogtatja az ajtót kívülről, hallani a lemez kongó hangját, de, ha belső felületére ebből az anyagból ragaszt egy 20x40 centiméteres darabot, már stabil, nem kongó, hanem keményen koppanó hangot eredményez.

Nem kell telibe ragasztani a lemezfelületet, kb. 30% csillapítóanyag elegendő. Az aktív mély alá nem kell, de a rögzítés lényeges, baleseti szempontból és hangzás miatt is. Ha rögzítetlen a mélysugárzó, akkor a membrán intenzív mozgása berázza az egész egységet és a kiegyenlített mozgás miatt csökken a mélyhang, ezért stabilan rögzíteni kell.

Az ebay áraival nem lehet versenyre kelni, de ez nem jelenti azt, hogy valóban jó termékeket vásárolhatunk. Ha Alpine, Kenwood, Pioneer terméket talál az aukciós oldalon, azt meg szabad vásárolni jó áron, névtelen termék nem nyújt élvezetet csak bosszúságot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Friss az Android, szakadozik a bluetooth

    március 9., 09:01 Módosítva: 2019.03.17 07:18
    66

    Tisztelt Kütyüdoki!

    Egy 2018-as Toyota CHR Hybrid és egy CAT S41 androidos telefon bluetooth problémája kapcsán kérek tanácsot. A bluetooth kapcsolat működik, zenehallgatás esetén stabil. Azonban ha telefonálok, akkor teljesen véletlenszerűen megszakítja a kapcsolatot 10-15 másodpercekre, azzal az üzenettel, hogy a CAT S41 megszakította a kapcsolatot.

    A telefonvonal eközben nem szakad meg, csak a két fél semmit nem hall, majd magától visszakapcsol a kihangosító és folytatódhat a beszélgetés. Egy hosszabb beszélgetés alatt a jelenség véletlenszerűen többször is előfordul, nem egyszeri alkalom.

    Utánanézve a neten annyit sikerült kideríteni, hogy ez az Androidos telefon más autótípusok esetén is produkálja ezt a problémát. A telefonon a legfrissebb Android verzió van 8.0.0. Van bármi ötlete a probléma megoldására?

    Köszönettel: Péter

    Sajnos ez szoftveres probléma, ami két készülék születési idejéből adódik, a telefon frissebb szoftverrel rendelkezik, mint az autó. Amíg a Toyota nem ad ki frissítést a telefonszettre, nem tud mit csinálni, mint együtt élni a problémával.

    A frissítés attól frissítés, hogy tartalmaz olyan összetevőket, amik az előző verzióban nem voltak, vagy máshogy voltak megírva, de a kapcsolódó kihangosító ezt nem ismeri, így, ha a kapcsolódás során előkerül a szoftver ezen új részlete, megáll a kommunikáció.

    Ha szerencsénk van a szoftver átugorja ezt a részt, ha nincs szerencsénk, akkor kiakad és újracsatlakozik, újra építi a kapcsolatot, mert hibát érzékelt.

    Az utólag beépíthető kihangosítókat gyártó cégek, mint a Parrot vagy Bury azonnal reagálnak az új telefon szoftverre és általában ezek a gyártók készítik az autóba gyárilag bekerülő kihangosítókat is, csak a frissítésnek át kell jutnia az autógyártó rendszerén is, ami azt okozza, hogy sokkal később kerül a felhasználóhoz. Érdeklődjön a márkaszervizben, hogy van-e új szoftver és, ha nincs, mikor várható.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Mélynyomót utólag

    február 20., 10:39 Módosítva: 2019.03.11 07:22
    115

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Van nekem egy 2003-as 1.8-as Nissan Almera N16 Heatchback gyári beépitett rádióval szerelve. Szeretnék bele egy mélynyomót rakni, de ugye gyárilag nincs a rádión RCA kimenet.

    Vettem egy olyan kis elektronikát, amit rá kell kötni a jobb és bal oldali hangszóróknak a vezetékére (2-2 szál vezeték), és az csinál RCA kimenetet az erősítőnek. Annyi lenne a kérdésem, hogy ezt a kis dobozt az első hangszóróknak vagy a hátsó hangszóróknak a vezetékére kell kötni? Melyikből célszerű RCA kimenetet csinálni?

    Válaszát előre is köszönöm!

    Az átalakítót olyan kimenetre célszerű kötni, amin nincs hangszóró. Bár nagy bemeneti ellenállása miatt elviseli az átalakítót a hangszórókimenet a hangszóróval együtt, de tapasztalat szerint enyhe torzítással jutalmazza a plusz terhelést.

    Az első kimenet hajtsa az első hangszórókat, a hátsó a mélysugárzót.

    A zenei élményben nem tölt be nagy szerepet a hátsó hangszóró, mivel elhelyezése alapjaiban rossz. Ahhoz, hogy színpadképet, helyes hangteret kapjunk, az első hangszórókra és egy mélysugárzóra van szükség.

    A hang irányát az elsőként megszólaló magashang határozza meg, így, ha hátulról megszólal a hangszóró, akkor belekerülünk a zene közepébe, ami lehet kellemes érzés, de nem adja vissza az eredeti hangképet, ami egy színpad előtt álló és a színpad szélességét, mélységét reprodukáló hang lenne.

    Ha a hátsó hangszóró kimenetet csak a mélyre használjuk, akkor a fader szabályzóval zenehallgatás közben tudjuk szabályozni a mély intenzitását, ami hasznos, mert a felvételek igen nagymértékben különböznek, van amelyikben sok a mély és lejjebb kell venni és van, amelyikben kevés a mély és rá kell adni egy kis hangerőt.

    Ha a hátsó hangszóró is be van kötve akkor az a hangerő növelésével, a vacak elhelyezése miatt torztást hoz a rendszerbe, én nem kötném be. Na, de akkor minek a hátsó hangszóró? Az csak a hátul ülők hangszórója, ami arra hivatott, hogy kiegészítse az első hangszórók hangját hátul, semmi másra nem alkalmas. Szóval a hátsó kimenetre kötném úgy, hogy nem teszek rá hangszórót csak az átalakítót, ami a mélyet hajtja. A mély erősítőjének tápfeszültségét vastag vezetékkel hoznám az akkumulátorról közvetlenül, természetesen biztosítékkal védve.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Több mélyet az Ignisbe

    február 5., 11:46 Módosítva: 2019.03.14 07:31
    3

    Tisztelt Kütyüdoki!

    Vettem egy japán gyártású, 3 ajtós, 2004-es Suzuki Ignis Sport-ot. Egy Pioneer DEH-150MP van benne, ez nekem szerintem elég is lenne, viszont a hangszórói gyatrák (szerintem a hátsók nincsenek is benne).

    Két kérdésem lenne:

    1. Meg tudná adni, hogy előre és hátra mekkora méretű hangszóró megy ebben az autóban?

    2. Lehet Önöknél ekkora méretben olyan hagszórót kapni, aminek már értékelhető hangja van? Előre is köszönöm a válaszát.

    Tisztelettel, Ádám

    A gyári hangszóróhely 10 centiméteres mérete igen csak beszűkíti a lehetőségeket. A 10cm csak közép és magashang előállítására alkalmas, sem középmély, sem mélyhang nem tud képződni, így, ha a gyári hangszórók nem hibásak, akkor akár maradhatnak is helyükön.

    Átalakítás nélkül csak az aktív mélysugárzó jöhet szóba. Ez nem egy karosszériarengető megoldás, mint amire elnevezéséből gondolhatnánk, ez egy kiegészítő. A bal első ülés alá kell szerelni és feladata, hogy a picurka gyári hangszóróhely hibáját korrigálja és értékelhető mélyhanggal lássa el az utasteret, mintha valami méretes, jó hangszóró lenne a műszerfalba rejtve.

    A 10cm-es hangszórókat vágni kell egy hangváltóval, de legalább egy kondenzátorral, hogy az alsó frekvenciasávval ne küszködjenek, hiszen azt majd az aktív mély szolgáltatja, így a gyári helyről sokkal tisztább és terhelhetőbb hang érkezik majd.

    Sajnos az aktív mély nem tud felmenni olyan frekvenciatartományba, ahol a gyári helyen lévő 10cm-es hangszórókat meg kell vágni, így lesz egy lyuk, egy csillapított rész az átvitelben, de ez egy sajátosság, egy adottság, ami eltörpül a végeredmény mellett.

    Összességében a zene nagyságrendekkel jobb lesz az autóban. Minden egyéb megoldás az autó átalakításával jár, amiről mindenkit lebeszélek, mert a belső tér mérete, a szélvédő meredeksége és közelsége nem alkalmas rá, az átalakítás anyagi vonzata pedig elképzelhetetlen, ez csak hobbistáknak való. Ha a mély bekerülése után még szükségét érzi, lehet cserélni a gyári helyen lévő hangszórókat is, sokkal szebb magas és középhangot adó típusra, de első nekifutásra nem szükséges.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Astrában cserélném a halogént ledre – szabad?

    február 3., 10:17 Módosítva: 2019.02.11 17:48
    330

    Tisztelt Kütyüdoki!

    Van egy 99-es G Astrám halogén fényszóróval felszerelve. Egy kis fiatalításon gondolkozom az autóval kapcsolatosan, még pedig új lámpákban. Találtam egy forgalmazónál olyan lámpát, amibe már beépített ledes nappali menetfény van helyzetjelző funkcióval. A lámpa fő fényszórója szintén halogén izzós és megtalálható a búrán az E-jelzés is.

    Az lenne a kérdésem, hogy én szabályosan beszerelhetem-e az autómba átalakítási engedély nélkül vagy fog kelleni hozzá? Esetleg maradjak az univerzális nappali menetjelzőnél? Köszönöm a válaszát!

    Üdvözlettel, Tamás

    Sajnos hiába az „E” jelzés és hiába a termék bevizsgálását igazoló műbizonylat, sok esetben a vizsgaállomás nem fogadja el, vagy nagyon nehezen lehet átvergődni vele. Hivatalosan elegendő, ha a termék magán viseli azt a bizonyos „E” jelet és van hozzá egy forgalmazói nyilatkozat, amiben a kereskedő vagy importőr igazolja, hogy a feltüntetett „E” betű valóban a bevizsgálás tényét igazolja.

    A valóságban annyi silány termék kerül forgalomba és természetesen egy kínai gyártó esetében semmilyen problémát vagy lelkiismeretfurdalást nem okoz akármit is ráírni a produktumára, hogy nem lehet eldönteni, melyik a hamis és melyik a valós jelzés.

    Tréfásan azt szoktuk mondani, hogy a kínai terméken a CE jelzés nem a termék megfelelőségi bizonyítéka, hanem a Chinese Export rövidítése.

    Szóval, hivatalosan, ha a lámpatesten megfelelő módon fel van tüntetve a megfelelőséget igazoló „E” jelzés és a termék leírása, használat utasítása magában foglalja a „declaration of conformity” részt, amiben megtalálható, hogy a termék milyen vizsgálatoknak lett kitéve és azok igazoló okiratai hol találhatók, honnan lehet kikérni, akkor beszerelhető. Ez elég bonyolultnak hangzik, de ha utánanézünk, ma már a környezetünkben található berendezések mind tartalmazzák ezeket a leírásokat.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Egyre kevesebb ajtót nyit a központi zár

    január 19., 08:06 Módosítva: 2019.02.03 10:19
    92

    Üdvözletem!

    2001-es évjáratú, 5 ajtós Civicem eddig jól működő, kulcsos központi zárja kezdi megadni magát: először az anyósülés ajtaját nem nyitotta és zárta, most már a mögötte lévőt sem. Próbálja megemelni a gombot, de az csak mocorog egy kicsit majd semmi, marad lenn. Mit lehetne tenni, mert kisbaba szállítása miatt így elég nehézkes az élet.

    Köszönöm a választ!

    Nem jellemző, hogy központi zár motor meghibásodjon, inkább a zárszerkezet szorulására tippelnék. Mindenképpen le kell venni az ajtókárpitot, megmérni, hogy a motor megkapja-e a vezérlést és ellenőrizni, hogy a zárszerkezet könnyedén mozog.

    Ha nem kapja meg a működéséhez szükséges jelet ( 12V, 1,4 másodpercre), akkor meg kell keresni a kontakthibát visszafelé indulva a vezetékeken.

    A rendszer egyetlen gyengének ítélhető pontja az ajtóátvezető, ahol az ajtóban lévő kábelek átlépnek a karosszériába, itt felléphet kontakthiba. Ami valószínűbb, hogy a zárszerkezet szorul és a motor már nem bírja leküzdeni a megnövekedett mechanikus ellenállást.

    Idővel a kenőanyagok kiszáradnak, megfogyatkoznak, ilyenkor ki kell tisztítani a zárat és gondoskodni a kenésről, ami újabb tíz év problémamentességet jelent. Sajnos a művelet bontással jár és jártasságot feltételez. Ha megvan a műszaki alap, akár otthon is elvégezhető, de érdemesebb szakemberre bízni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Kihangosítós rádiót keresek

    január 11., 10:32 Módosítva: 2019.02.03 10:19
    167

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    A munkám miatt sajnos elég sokat kell vezetés közben is telefonálnom. Eddig headset-et használtam, viszont nem túl hosszú idejű az életük. Gondolkodtam már autós kihangosítón is, de a bluetooth-os verziót a folyamatos töltögetés miatt, a kábeles verziót pedig a pontos hely meghatározása és a kábelek tömkelege miatt vetném el. Így jutottam el ahhoz a gondolathoz, hogy mi lenne, ha beszereznék egy bluetooth-os autórádiót.

    A kérdésem annyi lenne ezzel kapcsolatban, hogy gondolom ha össze lenne párosítva a telefonommal, akkor szolgálna egyfajta kihangosítóként? A telefon mikrofonját használná, vagy esetleg vennem kellene valamilyen plusz eszközt hozzá? Illetve ha rádiót hallgatok és jön egy hívás, akkor automatikusan átkapcsol a rádió, vagy kézzel kellene átállítani a megfelelő csatornára? Válaszát előre is köszönöm, illetve ha lenne bármilyen más ötlete akkor azt is szívesen meghallgatnám!

    Üdvözlettel: Gábor

    Ha rádió csere, akkor Pioneer vagy Kenwood készüléket ajánlok, ezeknek van a legjobb kihangosítójuk. A rádióhoz jár egy külön kisméretű, esztétikus mikrofon, amit a belső tükör környékére kell szerelni, ügyelve, hogy ne fújjon bele a jármű szellőzőrendszere, mert az zavarná a beszélgetés minőségét.

    Ha hívás érkezik vagy hívást kezdeményez, automatikusan lehalkul az éppen hallgatott műsor, majd a beszélgetés végén visszaáll. A telefonáláson kívül, a telefonon tárolt zenék és az applikációk hanganyaga is megszólaltatható az autó hangrendszerén, így lehet strímelni a megosztó oldalakról vagy youtuberól.

    A rádió cserének lehetnek vonzatai, mint rádióillesztő keret, csatlakozó, kormány-távkapcsoló illesztő, melyek feltornázhatják az amúgy elfogadható költséget.

    Ha a rádió cseréje bonyolult, vagy talán nem is lehetséges, mert a gyári rádió az autó komputerét is kezeli, akkor külön kihangosító egységet kell választani. Ebben csak a Bury-t ajánlom. Kihangosítja a telefonbeszélgetést és ezen is lehet zenét hallgatni Bluetooth-on keresztül.

    A műszerfalra csak egy kis kezelő kerül, amin a felvevő és elutasító gomb mellett a hangerőszabályozás kerül. Ez is némítja az autó hangrendszerét a beszélgetés idejére. Szoftvere frissíthető, így a későbbiekben megjelenő új telefonok kompatibilitása is megoldott. A rádiócsere sok esetben olcsóbb és több szolgáltatást hozó megoldás. Ha az autó adta lehetőségek miatt a szerelvények megdrágítják a cserét vagy a gyári rádió nem cserélhető, akkor a Bury-t kell választani. Mindkét megoldás tökéletes.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Fejre állt a világ a tolatókamerán

    január 7., 17:20 Módosítva: 2019.01.21 08:34
    75

    Üdvözlöm!

    Egy éve vásároltunk egy Mlogic tolatókamerát, ami egy Pioneer, vagy Alpine (most nem emlékszem melyik van) rádióhoz van kötve. Eddig jól működött, de kb. 2 hete elkezdte, hogy fordított képet mutat, illetve használat közben is váltogatja a képet. Mi lehet az oka?

    Köszönöm válaszát.

    Nem ismerem az Mlogic márkát, de a képfordítás általában a kamera kábelkötegén egy plusz vezeték testelésével történik. Ha ez is ilyen, amit valószínűnek tartok, akkor ez a vezeték kontakthibás.

    A kameráról egy kompozit videojel csatlakozó jön le, ez könnyen felismerhető, mellette van egy vezeték, ami a tolatólámpához megy, ez adja a tápfeszültséget a kamera számára, amikor hátramenetbe kapcsolja a sebességváltót.

    A következő vezeték egy test, a negatív tápfeszültség, ez le van csavarozva a karosszériára vagy a lámpához menő kötegbe van csatlakoztatva. Itt kell lennie még egy vezetéknek, ami a képfordításért felelős és nagy valószínűséggel itt jelentkezik kontakthiba.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Autórádióból nappali menetfény?

    január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.09 11:34
    0

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Egy N16-os Nissan Almera gazdája vagyok. Kettő éve nyüstölöm a gépet. Így már elérkezettnek láttam az időt, hogy beruházzak egy új rádióra. Választásom egy Blaupunkt Bt170 -re esett. Beszerelés könnyen zajlott. Gyári csatlakozó végére rádug az átalakító kábel és kész is.

    Utána lettem arra figyelmes,hogy világít a mind az első, mind a hátsó helyzetjelző, illetve a műszerfal világítás is úgy, hogy a világításkapcsoló off állásban van. Biztosítékok rendben vannak.

    Mitől lehet ez? Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

    Amennyiben a rádiócsere után történt a változás, ki kell húzni a rádiót a helyéről és ellenőrizni a rádiócsatlakozó bekötését. Sajnos hivatkozást vagy képet nem tudok küldeni, de egyszerűen írja be a keresőbe, hogy ISO csatlakozó bekötése.

    Két félből áll a csatlakozó, az egyik a hangszórókimeneteket, a másik a táp és vezérlő ki- és bemeneteket tartalmazza. A táprészben van egy világítás vezeték, általában narancssárga, ezen felkapcsolt világítás esetén, az autó felől +12V jelenik meg.

    A legtöbb autórádió esetében, ha ki van kapcsolva és felkapcsoljuk az autó világítását, a rádió élvilágítása is bekapcsol, illetve este, felkapcsolt világításnál csökkenti a rádió világításának fényerejét.

    Ha hibásan kötötték be az autórádió DIN csatlakozóját vagy az átalakítókábelt, akkor a rádió az autó világításszálára 12V-ot ad, amitől visszafelé táplálva felkapcsol a helyzetjelző. Helyére kell tenni az eltévedt vezetéket és kész. Ha mér, a mérésnél ne használjon izzós próbalámpát, mert az nagy terhelés az autórádió kimeneteinek, tönkre teheti, így is nagy teljesítmény részéról, hogy kibírta az autó világításának kapcsolását.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Bekapcsoláskor pattan a hangszóró

    2018. december 10., 10:32 Módosítva: 2018.12.10 10:32
    0

    Üdvözlöm!

    Segítségét szeretném kérni! A problémám az lenne hogy, van egy fejegységem, erősítőm és mikor bekapcsolom, egy pattanás kíséretében kilengenek a hangszórók is. Ezt csinálja 0 hangerőről 1-re tekerve! Természetesen csak az RCA-t használom, a fejegység erősítőjét nem!

    Cseréltem már fejegységet újra, ugyanez a jelenség, kicseréltem az összes kábelt  is (rca, + ,- ,remote ). Egyszóval mindent kipróbáltam már, kivéve új akkumulátort! A fejegység úgy van bekötve, hogy nincs kapcsoló áramom, csak állandó plusszal oldottam meg (kapcsoló állandó pozitívra kötve).

    Tudna nekem ötletet írni? Nem szeretnék autóvillamosságihoz menni! Válaszát előre is köszönöm! Üdv:D Zsolt

    A fejegység RCA kimenetének negatív pontját, közvetlenül testelje a fejegység vázára egy darab vezetékkel és ellenőrizze, hogy ilyenkor is puffan-e az erősítő.

    Ha nem, akkor a fejegység RCA kimenetének negatív fele megszakadt. Ez általában akkor következik be, ha az erősítő beszerelésekor már be van kötve a pozitív vezeték és az RCA-val már összekötötte a rádiót, de még nincs testelve az erősítő.

    Akkor is előfordulhat ilyen, ha az erősító testelése bizonytalan, kontakthibás. Az erősítő testeletlensége miatt a bekapcsoláskor a rádió RCA kimenetén keresztül záródna az áramkör, de az természetesen nem bírja a terhelést és megszakad.

    Általában egy fóliabiztosíték van a rádióban védelemként, de ezt csak műszerész tudja cserélni. Mivel már cserélt rádiót és a cseredarabbal is ezt produkálja, inkább a nem megfelelő testelésre gyanakodnék.

    Gyakori hiba, hogy a hátul elhelyezett erősítőt az üléscsavar vagy a biztonsági öv csavarja alá testelik, ami közel sem biztos, hogy valóban testpont.

    Bekapcsoláskor okozhat még puffanást a gyenge minőségű erősítő. A silányabb termékek esetében a gyártó nem fordít gondot a bekapcsolási késleltetésre, ami minden erősítő esetében szükséges. Ha az ellenőrzés nem jár sikerrel, szívesen megnézzük és behatároljuk a hibát, nálunk a hibameghatározás nem kerül pénzbe, csak időt kell rá szánnia.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Nem zár a központi zár

    2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2019.01.04 14:09
    0

    Tiszteletem!

    Van egy 2000-es (Z16XE, ferdehátú) évjáratú G-s Astrám. Amikor vásároltam (3 éve) a központi zár nem működött. Akkor elemcsere megoldotta a problémát. Tavaly újra kellett forrasztanom az elemtartót mert eltört a forrasztás. Megcsináltam... működött. Kb három hónapja hogy nem működik. Nem bírom betanítani se. Kulcslyukból meg zár-nyit minden ajtó. szétszedtem a távirányítókat, kitakarítottam a gombokat is. Még multival is rámértem, a gombok átadják a feszkót. A biztiket rendben találtam! Így ezen levél alapján tudna-e valami tanácsot adni hogy mi lehet a baj?

    Mit keressek és hol? Előre is köszönöm a válaszát!

    Sajnos, otthon nem tudja detektálni, hogy a távkapcsoló ad-e, így nem tudhatja, hogy a problémát az autóban vagy a távkapcsolóban kell keresni. Szívesen segítünk a hibakeresésben. Mi javítunk mindenféle távkapcsolót, tudjuk ellenőrizni, hogy magában az adórészben vagy az autóban kell kutakodni.

    Általában a kapcsolók a hibásak, amit nem igazán lehet javítani. Ha kontakthibás, időszakosan segít rajta a kontakt tisztító spray, de nem szokott sokáig tartani, inkább javasoljuk a cserét.

    A távkapcsoló szétszedésénél sérülhet, az amúgy forrasztási hibával is küzdő kis tekercs az antenna mellett, ezt is ellenőrizni kell. Az autó oldala, a vevő nem jellemző, hogy meghibásodna, inkább elfelejti a távkapcsolóját, amit vissza kell tanítani. Tegye rá a gyújtást az autóra, majd nyomja meg a távkapcsolót. A központi zár kattan egyet, így jelzi a rendszer, hogy összepárosodott.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Farmotoros Skodába milyen hangszórót?

    2018. november 25., 15:09 Módosítva: 2018.12.07 07:13
    54

    Üdvözlöm!

    Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy véleménye szerint milyen hangszórót lenne célszerű beszereznem egy farmotoros Škodába.

    Olyan megoldás érdekelne, amihez nem szükséges sem az ajtókat, sem a kalaptartót fúrni-faragni. Utóbbinak korábbi megfelelője a Videoton AB 1011 volt, de ezekben ma már nem bíznék meg (deformált doboz, szakadt membránok...) Létezik még hasonló dobozzal szerelt hangszóró? Esetleg előre, műszerfal alá rejtve vagy ülés alá elhelyezhető darabra volna ötlete?

    Köszönettel: oliver

    Ha korhűnek kell lenni, akkor csak a Videoton AB1010 (1011) jöhet szóba. A doboz deformálódása csak az utolsó években jött divatba, előző verziói bírták a napsütést, de hangszórójának membránpereme biztos, hogy lebomlott.

    A hangszóró cserélhető, de a méretben odaillő példányok sajnos minőségromlást hoznak. Ha nem kell korhűnek lenni, akkor Pioneer TS-X150.

    A Videoton magasra tette a mércét annak idején, a lehetőségekhez képest kiváló hangja volt a hangdobozának, amit a mai szűk kínálatból csak a Pioneer tud felülmúlni, de ez az árában is megmutatkozik. Nincs választék, mert az elmúlt húsz évben az autók már rendelkeztek gyárilag kialakított hangszóróhellyel, így a dobozos megoldás háttérbe szorult.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Van-e különbség gyári illetve utólagos riasztók esetén?

    2018. november 18., 10:39 Módosítva: 2018.12.01 09:54
    0

    Helló Doki,

    Remélem jó helyre címzem a kérdést. Szóval a cégünk új telephelyre költözött és az új parkoló, nagy kerítés, sorompó, élőerős biztonsági szolgálat mögött található. Tehát akár nyitva is hagyhatjuk a kocsikat.

    A kérdés annyi, hogy mikor kíméljük jobban az akkut, ha "ráriasztunk" vagy csak bezárjuk kulccsal, esetleg még kulccsal sem zárunk? Van-e különbség "gyári" illetve utólagos riasztók esetén?

    Köszi és üdv, Vhb

    A gyárilag szerelt autóriasztó minden azonos típusú autóban ugyan azt a megoldást alkalmazza, ugyan oda szerelik, így támadhatóbb, mint egy utólag beépített védelem. A gyári rendszer biztonsági szintje jóval alacsonyabb, mint egy utólag beépített védelemé.

    Az autóriasztók, immobiliserek egyik alapkövetelménye a minimális fogyasztás, hiszen akkor aktívak, amikor a jármű nem töltődik. Természetesen van fogyasztásuk, de használatban lévő autó esetében ez elenyésző, ezzel az akkumulátor merítő áramfelvétellel nem kell számolni.

    Ha egy autót hosszabb ideig nem használunk, akkor le kell venni az akkumulátor sarut, így nincs fogyasztás és a saru visszahelyezésekor az autóriasztó vagy immobiliser is aktív lesz, így a védettsége is megmarad.

    Ha csak a központi zárat zárja, az nem jelent fogyasztást, a zár csak a zárás pillanatában vesz fel energiát.

    Ha a riasztót bekapcsolja, mindegy, hogy gyárit vagy utólagost, az általában 15-30mA áramfelvételt jelent, ami, mint említettem, egy használatban lévő jármű esetében elhanyagolható, másfél-két hét, mire meríti az akkumulátort.

    Akármilyen védett helyen parkol, élesítse a védelmi rendszert, mert baj mindig előfordulhat és a biztonság megéri a befektetett akkumulátor üzemórát.

    Üdvözlettel, kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Védelem az Astrának

    2018. november 14., 16:45 Módosítva: 2018.11.15 17:43
    0

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Érdeklődni szeretnék, hogy milyen típusú védelmi rendszert ajánlana szívesebben 2014-es Gtc Astrába? Az egyik a Blue16, a másik a Cerberos, amelyeket kinéztem. Mit kell ezekről tudni? Melyik a megbízhatóbb?

    Tudna ajánlani esetleg egy jobb megoldást? Egyáltalán szükséges egy ilyen komplex rendszer vagy elegendő egy egyszerűbb központi zár és motortér zár egy riasztóval? Mindenképpen fontosnak tartanék egy RFID kártyás központi zár nyitást és indításgátlás feloldást. Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel! T. Gyula

    Nem ismerem a Cerberos rendszert, azaz mi nem szereljük, így nincs róla tapasztalatom. A Blue16 kiváló védelmi rendszer, ezt szereljük, bízunk benne. A motortér zárat nagyon sokan szerelik, de sok esetben indokolatlan a használata. Csak akkor van értelme motortér zárat alkalmazni, ha a védelmi rendszer „lelke” a motortérben van elrejtve.

    Ha a Blue16-ot vesszük alapul, a rendszer központja a motortérbe szerelendő és a motor blokkolásait is ott kell kötni, így van értelme rázárni a motorteret, még egy akadályt képezni egy esetleges eltulajdonítási kísérletnek.

    Ha egy egyszerű autóriasztót vagy immobilisert veszünk alapul, az az utastérbe van szerelve, blokkolása is ott van bekötve, így a motortér zárnak nincs semmi biztonsági szerepe. Az RFID általában kényelmi funkciót takar az autóriasztók és immobiliserek között.

    Ha a Blue16-ot választja, tudnia kell, hogy a kódkulcs nem közelítőkártya, azt oda kell érinteni a szélvédőn elhelyezett vevőrészhez, ami felfogható kényelmetlen mozdulatnak, de mi inkább biztonságos megoldásnak ítéljük.

    Egy védelmi rendszer kiválasztásánál a legnagyobb kiépítéssel nem lehet hibázni, de van, hogy az autóhasználati szokások nem kívánják a teljes körű kiépítést, elegendő egy szinttel lejjebb keresgetni.

    Üdvözlettel, kütyüdoki – www.duett.hu

    Hogyan szóljon szépen a noname rádióm?

    2018. október 29., 12:29 Módosítva: 2018.11.18 10:44
    66

    Tiszteletem!

    Van egy VW Polom, és vettem bele egy új rádiót, ami 2 csatornás. Az előző 4 volt, de azon is 2 volt csak használva, viszont jobban szólt. Egy DEH-602-es 4X50W autórádióról van szó (sanszos, hogy "noname"). 1-es hangerőn már egyből hangos, de utána kb. 15-ös hangerőtől emelkedik csak.

    A kérdésem az lenne, hogy ha szeretném, hogy szépen szóljon és a mélyet is kiadja hátul, mindenképp kell egy erősítőt vennem? Előre is köszönöm a válaszát.

    A DEH 602 egy kínai hamisítványa a Pioneer rádiónak. Megjelenésében, csomagolásában, színeiben utánozza, de belseje csak egy silány izét rejt. Két kimenettel rendelkező rádiót harminc éve nem gyárt senki, ez már arra utal, hogy nem az, aminek látszik.

    Ma már minden autórádió szépen szól, egy Pioneer vagy Kenwood belépő modell 20 000 Ft alatti áron megvásárolható, három év garanciával és USB csatlakozási lehetőséggel. Nem kell erősítő és egyéb kiegészítő ahhoz, hogy a zene élvezhetően megszólaljon az autóban, csak egy vagy két pár hangszó és egy autórádió. Az említett DEH 602-vel nincs mit kezdeni, valamelyik szekrény mélyének lesz dísze.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Hogyan javítsam a fűtőszálat?

    2018. október 14., 11:37 Módosítva: 2018.11.08 11:25
    0

    Tisztelt Kütyüdoki!

    Suzuki Swiftem 2006-s évjáratú. Az autó hátsó szélvédőjénél található fűtőszál csatlakozó mindegyik oldalon lóg. Az, ami a szélvédőhöz fekszik fel. Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e ragasztani a csatlakozót a 2006-s Swift hátsó szélvédőjéhez, ahová eredetileg is tartozott?

    Üdvözlettel: Tamás

    Szélvédőjavítóra bíznám a dolgot. Van speciális ragasztó, amivel a csatlakozó rögzíthető, ez nem csak ragaszt, de önmagában vezeti is az áramot.

    Lehet vásárolni, de a kiszerelés nagyobb, mint amennyi egy autóhoz szükséges, így gazdaságosabb, ha a szélvédőjavító rutinos kézzel felragasztja.

    Nem szabad egyéb ragasztót használni ide sem, ahogy a leszakadt visszapillantóhoz sem. Az üveggel azonos hőtágulású ragasztót kell használni, egyéb esetben a ragasztó eltöri a szélvédőt, ami lehet meglepő, de ettől még igaz.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Wifis tolatókamerát szabad?

    2018. szeptember 28., 10:43 Módosítva: 2018.10.15 07:26
    83

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Utólag beszerelt Kínából rendelt wifis tolatókamerának mennyire van létjogosultsága? Biztonsággal használható? Mit tudnak ezek minőségileg? Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel, Gábor

    A vezeték nélküli megoldás azzal kecsegtet, hogy nem kell előre húzni a kamera vezetékét, így könnyű a beépítés. Sajnos ez a legegyszerűbb. A kamera elhelyezése, bekötése a nehéz, nem a kábel elvezetése, így nem nyertünk semmit.

    Amit kapunk, az nem jó, ugyanis a rendszer jelátvitele lassú, emiatt egy komoly késleltetéssel jelenik meg a tolatókamera képe, ami tolatásnál igen nagy probléma. A vezetékes megoldás kiváló képminőséget és valós idejű képet ad, nem szabad mást választani.

    Vezeték nélküli megoldást talán egy lószállító utánfutó belső terében tudok elképzelni, ami csak az állat viselkedését figyeli és az utánfutó miatt a kábelezés nehézségét oldja meg.

    Ilyen megoldást használ a Dometic is, akik ipari rendszereket gyártanak, de csak raktérfigyeléshez alkalmazzák a vezeték nélküli megoldást. Az eddig látott kínai szettek egyébként nem adtak el az autó elejéig, zavart szedtek össze és elveszítették a képet. Egyáltalán nem ajánlom használatát.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Ledes fényhíd utólag

    2018. szeptember 21., 13:20 Módosítva: 2018.10.28 10:59
    85

    Kedves Kütyüdoktor!

    Sajnos nem találtam eddig pontos választ, ezért Önhöz fordulnék. Szeretnék jobban látni a sötétben. Mivel közeleg a tél és rövidülnek a nappalok, én pedig esténként többet járok autóval, (nem egyszer a Bakony vaddal teletűzdelt kanyargós ösvényein) ismét felmerült bennem egy probléma. Adott egy 2003-as Citroën Berlingo, aminek a lámpája nem elég erős számomra. Szeretném jobban látni a vadakat.

    Próbáltam már emelt fényerejű izzókat is a H4 foglalatban, de ezek sem kielégítőek. Mivel a kamionokon is sokszor látok extra fényszórókat, amik csak reflektor esetén működnek, így úgy gondolom, ha ott járható ez az út, akkor itt is "kicsiben". Kicsit kutakodva a témában rátaláltam a led fényhidakra, és ezek közül némelyik E9-es minősítéssel is ellátott. Természetesen ezt úgy köttetném be, hogy csak távolsági fényszóró bekapcsolása esetén működne. Egy darab kb 80 centis fényhíd pont elférne a két lámpatest között.

    Kérdésem pedig arra irányul, hogy egy ilyen minősítési jelzéssel ellátott fényhíd beszerelésének van e hivatalos módja? Ha igen mi ennek a menete? Ha nincs erre mód, de nem közúton használnám, majd ismét visszatérek a közútra, és csak rajta van az autón, de nincs bekapcsolva, azzal is jogszabályt sértek? (Offroad-os autókból kiindulva) Előre is köszönöm a segítségét!

    Üdvözlettel: Tamás

    KÖHÉM rendelet

    (5) Előre piros, hátra fehér fényt - a hátrameneti lámpa, a munkahelymegvilágító lámpa, taxi vészjelző lámpája, továbbá a jármű belső világítására szolgáló lámpa kivételével - világító és fényjelző berendezés nem bocsáthat ki és nem verhet vissza.

    51. § Munkahely megvilágító lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

    Olyan lámpával, amely az álló jármű körül a területet megvilágítja (munkahely megvilágító lámpa, ideértve a keresőlámpát is) minden járművet fel szabad szerelni.

    Menet közben, közúton nem lehet semmiféle kiegészítő lámpát használni, de felszerelni lehet és ha fel van szerelve, annak működnie kell, egy külön kapcsolóról.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rendes rádiót szeretnék az Astrába

    2018. szeptember 13., 10:35 Módosítva: 2018.09.18 07:18
    80

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    4 éve vettem egy 2004-es Opel Astra H 1.6 XEP hatchback-et, azóta nem sikerült rendes megoldást találnom a rádió kiváltására. Szükségem van a fedélzeti számítógép kezelhetőségére, amit a gyári rádió gombjaival tudok csak megoldani multikormány hiányában.

    Jelenleg egy CD30 MP3 típusú gyári rádió van benne, amivel ez idő alatt sem tudtam megbarátkozni. Vidéken lakom, szinte semmilyen rádióadást nem képes tisztán fogni, BP-en tökéletes a rádióvétel,az antenna hibát teljességgel kizárnám, nem recseg csak gyenge a rádió vétele (másik rádióval tökéletes volt a rádióvétel).

    FM transzmitter az alapzaja miatt nem tetszik. MP3-as zenéket alkalmanként mikrolaggokkal szaggatja éppen a ritmus ütemében, ami nagyon idegesítő (tömörítés függő, 256kbps-os zene már a határait feszegeti). Lett bele forrasztva aux bemenet árnyékolt kábellel és a jack aljzat a kézifék alatti takaró műanyagba lett elhelyezve esztétikusan, hogy az majd milyen jó lesz, de az is recseg ha telefont vagy mp3 lejátszót dugok bele, főleg úthibákba hajtva.

    Rég kidobtam volna ezt a rettenetet, de nem tudok mit beszerelni a helyére. Az eddigi autóimba mindig sikerült igényes hifit szerelnem, de ez a CAN-Bus kifog rajtam. Kínai noname rádiókat nézegettem, mind 100 ezer Ft és afölött van árban, esetleg tudna valami megoldást nekem javasolni ennél olcsóbban? Tisztelettel várom mielőbbi válaszát!

    Üdvözlettel: Pali

    A kínai kínálatról lebeszélem, nincs köztük jó, csak problémát venne a nyakába, ráadásul a gyári rádió és az autó számítógépe közötti kezelést az sem valósítja meg.

    Ha erről lemond, akkor kiváló rádiókat választhat a Kenwood vagy Pioneer kínálatából. 80 000Ft alatt Bluetooth kompatibilis, USB-s, nagy kijelzős fejegységet választhat, aminek a hangminősége és dinamikája is kápráztató. Az elmúlt két-három évben mindkét gyártó előrukkolt a régen 200 000 Ft-os kategóriába tartozó készülékek 80 000 Ft-os kistestvérével és nem vettek ki belőle sem szolgáltatást, sem minőséget.

    A gyári computerrel nem kommunikálnak, amiből a legkellemetlenebb a gyári óra beállítása. Egy ismerősöm amolyan magyar emberes trükköt eszelt ki. Ha lemerül az akkumulátor és emiatt be kell állítani az órát, nem teszi vissza a gyári rádiót, az nagymunka, éjfélkor leveszi az akkumulátorsarut és visszateszi, mert akkor nulláról indul az óra.

    Ha rádiót cserél, a rádió árán felül költeni kell egy illesztő keretre, ami a gyári helyet a szabványhoz illeszti, ez 5-8 000 Ft, valamint egy antenna tápfeladóra, 9900 Ft és kormányillesztő adapterre, ha van a kormányon rádiókezelő gomb és azt szeretné megtartani. Sajnos a modul elég drága, kb. 23 000 Ft, ha CAN-bus-os.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    A rádióvétel megszűnik lakott területen kívül

    2018. szeptember 4., 10:31 Módosítva: 2018.09.10 06:37
    3

    Kedves Kötyüdoktor!

    Ford Fiesta 1.4 típus, 2012-es modellről van szó, amikor is lakott területen kívülre érek a rádióvétel teljesen megszűnik mindegy egyes sávban és csak sistergő hangja van a rádiónak. Lakott területen belül minden rendben van és van vétel. Mivel orvosolható a probléma?

    Köszönöm szépen a segítségét!

    Ellenőrizni kell a rádiót és az antennát. Kapcsolja a rádiót középhullámra. Ha csönd van, akkor rossz az antenna, ha van vétel, akkor jó. A középhullámon antenna nélkül nem fogható adó, így ez a legegyszerűbb ellenőrzés.

    Ha nincs vétel, ki kell venni a rádiót és a rádió antenna csatlakozójába bedugni egy kb. félméteres vezetéket. Ha van vétel, rossz az antenna, de jó a rádió, ha nincs, akkor a rádió a hibás.

    Antennahiba esetén meg kell mérni a kábelét, ami lehet szakadt, lehet kontakthibás, esetenként zárlatos. Ellenőrizni kell az antenna felfogató pontját, mert ott kialakulhat kontakthiba, ami jelentősen rontja a vételt.

    Ki kell venni az antennát a helyéről, megcsiszolni a felfogató csavar alatti részt és visszatenni stabilan. Rádióhiba esetén nincs mit tenni, el kell vinni szervizbe, otthon nézegetni nincs értelme, ehhez szakember szükséges. Természetesen ismerni kell azt a környezetet ahol rádiózunk. Sajnos vannak olyan vidékek, területek, ahol 2018-ban sincs lefedettsége a rádióadásnak, de ezt tudja, aki ott lakik.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Klíma utólag?

    2018. augusztus 23., 16:55 Módosítva: 2018.09.21 06:43
    56

    Szép napot!

    Adott egy Volkswagen Polo III 1.4 TDi 1999-es gyártású autó amiben nincs klíma, de ha jól tudom, ebből a típusból van klímás is. Az lenne a kérdés, hogy a klímás változatú Polo klímáját milyen bonyolult átszerelni a klíma nélkülibe? (Megvalósítható?)

    Válaszodat előre is köszönöm!

    Lehetséges, erre szakosodtak szervizek, mindenképpen rájuk kell bízni, mert bonyolult munka. Tapasztalat szerint az után gyártott klíma jól működik, de elég költséges.

    A bontott klímát nem ajánlom, mert alkatrészének összeszedése szakértelmet és típus ismeretet kíván, biztosan kell tudni, hogy valóban azonos motorról származik - a csövek hossza, a felfogatási pontok, a mérete.

    A donorból szakembernek kell kiszerelnie, mert a legminimálisabb szennyeződés, ami bekerülhet a rendszerbe tönkreteszi azt. A bontott klímáról biztosan tudni kell, hogy működőképes, hiszen egy hibás kompresszor több mint százezer forintos problémát jelentene, de egy elhasználódott hőcserélő is igen komoly befektetés. Lehet utólag klímát szerelni egy autóba, de nagyon körül kell járni a kérdést, mert az esetek többségében olcsóbb lecserélni az autót, mint tuningolni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Feszültségpara a Twingóban

    2018. augusztus 6., 14:31 Módosítva: 2018.08.24 16:43
    0

    Kedves kütyüdoki!

    Valamiért minden indításnál újraindul az autómon az óra és a km-mérő, illetve nem működik a rádió és már nem sípol amikor rajtafelejtem a világítást. Ezek egy időben elromlottak. Mi lehet a probléma? Biztosítékokat ellenőriztem.

    Próbáltam másik rádiót, az tökéletesen működött, és a nem működő rádió is működött másik autóban.

    Az autó: Renault Twingo. 2001-es evjarat, 1.2 benzin.

    Kedves Kérdező!

    Meg kell mérni, hogy például a rádiónál az indítás pillanatában mennyit esik a feszültség. Ezt csak analóg műszerrel lehet ellenőrizni, a digitális műszer mintavétele miatt nem mutat pontos értéket. A hiba oka lehet kontakthiba, lehet az akkumulátor vagy az önindító öregedése. Ha a feszültség 11V alá esik, az elektronikák már nem feltétlenül díjazzák ezt, működésükben hiba léphet fel.

    Az öreg akkumulátor nem tud akkora energiát szolgáltatni, mint egy önindító elvárná, az autó még beindul, de egy időpillanatra nagyon leesik a feszültség, amitől nullázódnak az elektronikák, amik nem kapják meg a megfelelő tápfeszültséget, ezt pedig a rádión és az órán tapasztaljuk.

    Ha az önindító elhasználódott, akkor az indításkor olyan nagy áramfelvétellel rendelkezik, amit egy jó akkumulátor sem tud biztosítani, ilyenkor el kell vinni felújítani, ami nem egy hatalmas költség.

    Lehet kontakthiba is. Általában az akkumulátor sarujánál vagy az akkumulátor testvezetékénél szokott előfordulni. A sarukat meg kell tisztítani és ellenőrizni a biztos kapcsolatot. Az akkumulátor negatív kábele az autó karosszériájára, majd a motorra van kötve. Ha itt, kis átmeneti ellenállás keletkezik, az nagy áramfelvételnél, mint az indítás, nagy feszültségesést produkál. Ez úgy mérhető, hogy az akkumulátor negatív kivezetése és a motor fémrésze, illetve a karosszéria fémrésze között feszültséget kell mérni az indítás pillanatában. Ha ez az érték 2-3V fölött van, akkor újra kell értékelni a gyári csatlakozást, mert valamelyik csatlakozásnál átmeneti ellenállás alakult ki, amin esik a feszültség, hiszen korlátozza az áramot.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Rejtélyes akkumulátorlemerülés a Mondeónál

    2018. július 31., 14:20 Módosítva: 2018.08.21 17:45
    0

    Üdvözlöm tisztelt Kütyüdoktor!

    Akkumulátor lemerüléssel kapcsolatos kérdésem volna. Adott egy 2002-es évjáratú, 2.0 benzines, automata váltós, Ghia, kombi Ford Mondeo. Minden elektromos rendszer tökéletesen működik benne. Vadonatúj akkumulátor van benne. Autóvillamossági műszerésznél is járt már.

    Mielőtt műszerészhez vittük volna, a következőket néztük át itthon: biztosítéktábla és biztosítékok rendberakása és megnézése, hogy nem kontakthibásak-e, ezt a műszerész is megnézte. Akkumulátor saruk ellenőrzése, nem oxidálódott, nem kontakthibás.

    Nyugalmi állapotban, minden lekapcsolva, bezárva az áramfelvétel 0,08A ami pár perc elteltével kb. 10perc visszaesik 0,05és 0,02A közé. Ingadozik de nem megy feljebb. Jelenleg ki van kötve a rádió és a riasztó. A "jó hírben álló" autóvillamossági műszerésznél volt az autó több mint egy hétig, ezalatt ő további méréseket és szakadásvizsgálatot, töltésmérést és egyéb otthon nem elvégezhető méréseket hajtott végre és mindent rendben talált. Azt mondta, a kocsinak nincs semmi baja. Elhoztuk tőle az autót és másnapra lemerült az akkumulátor.

    A méréseket teljesen 24h töltött végeztem itthon és a szerelő is. Az önindítóval korábban voltak problémák az ki lett cserélve vadonatújra. Biztosítékok rendben, kábelek rendben a szerelő szerint, rádió és riasztó kikötve. Az autó hétköznapi, rendeltetés szerű családi használatban van, vegyes távokon. Mi merítheti le az akkumulátort mégis?

    Válaszát és ötleteit előre is köszönjük. Gábor

    Ha az autó nyugalmi áramfelvétele 0,02A és a töltés 13,6V legalább, az akkumulátor új és napi szinten használja az autót, akkor nem fordul elő ilyen. A hiba valamelyik mérésben van elrejtve.

    A leállított autón, ahogyan ön is írja, kis pihenés után kell mérni a nyugalmi áramfelvételt, de nekem ez az adat nagyon kicsinek tűnik, ennél azért többet fogyaszt az autó álló helyzetben, bár, ha mindent lekötöttek róla, valós is lehet.

    A töltést járó motornál, megemelt fordulatszámon kell mérni, miközben fel van kapcsolva a világítás és a szellőzőventilátor legmagasabb fokozatba, hogy legyen terhelése a rendszernek mérés közben. Töltésmérésnél a műszert az akkumulátor sarujára tesszük közvetlenül, nem a csatlakozóra, így kapjuk pontosan azt az értéket, ami az akkumulátorhoz érkezik és nem maradhat benne a saru csatlakozásának kontakthibája. A pozitív és a negatív mérőzsinórt is a sarura tesszük. Sokan a negatívot a karosszériára vagy a motor fémrészére csatolják, ami valótlan eredményt adhat, ha a negatív oldalon kontakthiba van, pl. a motor vagy az akkumulátor testelésénél.

    Testproblémát úgy mérünk, hogy a motor fémváza és az akkumulátor negatív saruja között feszültséget mérünk. Ha 1V-nál magasabb a feszültség, akkor a motor és az akkumulátor között átmeneti ellenállás van, ami lehet a motor és karosszéria, vagy a karosszéria és az akkumulátor átvezetésénél. Ha minden mérés azt igazolta, hogy minden jó, akkor csak az akkumulátor lehet hibás. minden elektromos szervizben van akkumulátor teszter.

    Ez egy kis célműszer, ami meghatározza, jó közelítéssel, hogy az akkumulátor hány százalékos. Attól, hogy új, még lehet rossz, sőt ha teljesen lemerítette, a merítéstől tönkre is mehetett. Nincs ebben varázslat, akkumulátor, töltés és nyugalmi áramfelvétel, csak ennyi paraméter van a rendszerben. Mindezek mellett azt feltételeztem, hogy az autó napi használatban van és nem heti egy alkalommal rövid távon használják, mert az egy másik eset lenne.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Milyen kapcsoló jó az Astrába

    2018. július 25., 16:22 Módosítva: 2018.07.25 21:20
    0

    Kedves Kütyüdoktor.

    Opel Astra G gépkocsim van amiben elromlott a tükörállító kapcsoló. Használtan szeretnék venni, de nem nagyon találok a közelben. Olvastam, hogy esetleg a Vectra B, a Zafira vagy esetleg a Corsa C típusú autók kapcsolója is jó lenne. Kompatibilis lehet valamelyik az Astrával?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Ez elég típus specifikus kérdés, nem Kütyüdokis, ezért megkérdeztem az Opel Csergőt. Vectra B 2000-től és Agila, ami biztos, ezek egy cikkszámon vannak.

    A Zafira esetében valószínű az egyezés, de más a cikkszám. Mindemellett létezik utángyártott, ami megfelelő minőségű és 6100 Ft az ára, így nem érdemes bontóban keresni.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

    Recseg a rádió a Peugeot-ban

    2018. július 20., 16:24 Módosítva: 2018.08.06 14:32
    52

    Tisztelt Kütyüdoktor!

    Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy adott egy 2001-es Peugeot 307-es 1.6 benzines autó, amiben egy ideje vacakol a gyári rádió, nem volt hozzányúlva, már régebben is nehezebben vette a jelet, de kiküszöböltem azzal, hogy vettem egy transzmittert. Bő 1 hete a tanszmitterrel is elkezdett recsegni, ami mostanra már hallgathatatlanná vált. Mondanom sem kell, zene nélkül utazni pl egyedül maga a borzadály.

    Ön szerint mi lehetne a probléma? Kb 3 éve már csak az első két hangszóró szólt, igaz az tisztán és semmi gond nem volt velük.

    Várom mielőbbi válaszát
    Üdvözlettel: Dávid

    Kedves Dávid!

    A recsegést és egyéb vételi hibát okozhatja az antennakör hibája, amit alátámaszt, hogy a transzmitterrel is jelentkezik a probléma. A hangszórók esetében nincs ötletem, mindenképpen látni kellene az autót a hibafeltáráshoz.

    A hangszórók elhallgatását okozhatja, hogy megszakad a hangszóró vagy az ajtóátvezetőben a hangszórókábel, de egyszerre két hangszóró nem megy tönkre. Ha zárlat van a hátsó hangszórónál, akkor a hangvégfok tiltásba teszi magát és elhallgathat mindkettő egyszerre, de ez csak okoskodás, látatlanban nem lehet kitalálni, mérni kell.

    Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu