Világít a légzsák visszajelzője

április 5., 12:21 Módosítva: 2020.04.05 12:22
0

Üdvözlöm,

András vagyok. A jármű, amire a kérdés vonatkozik: AUDI A4 B5 1,9 TDI AFN 1998.

A gyári ülésekben volt oldallégzsák szerelve, viszont kicseréltem az üléseket gyári sport ülésekre, amiben viszont nincs légzsák. A művelet óta világít a műszerfalon a légzsák visszajelző (4 éve), többször műszaki vizsgázott is az autó így, az akkor készült fotókon is világít.

A kérdésem az, hogy ezen felállás alatt a kormányban és műszerfalban lévő első légzsákok baj esetén működnek-e?

További kérdés: a sport ülések fűthetőek, a gyáriak nem voltak azok. Amennyiben szeretném ezt a funkciót üzembe helyezni, kell e kábelezni is, vagy esetleg gyárilag benne lehet e az autóban? A kapcsolók beépítése egyértelmű.

Köszönettel, András

Mindenképpen egy Audi szerviz szerelőjével kell konzultálni, hogy hogyan lehet kitiltani a hiányzó légzsákokat rendszerből. Általában, ha világít a visszajelző, akkor a teljes rendszer tiltásban van, gondolom az Audi esetében is így van.

Az ülésfűtés kábelei nincsenek benne abban az autóban, amiben gyárilag nincs ez az extra, ilyenekkel nem kedveskedik az autógyár, hiszen ezen rengeteget spórol.

Ha az ülés ülőrészéből és a támlából csak egy-egy pár vezeték lóg ki, akkor a fűtőlap és a termoelem egyben van, ebben az esetben, ha 12V-ot kapcsolunk rá, már fűt is és a termoelem szabályoz, ha eléri az üzemi hőfokot, ezt le lehet, le kell tesztelni. A működéshez csak egy kapcsoló kell, ami elviseli ezt az áramfelvételt, vagy bármilyen kapcsoló, amit relével illesztünk a fűtéshez.

Ha több vezeték lóg ki az ülésből, az azt jelenti, hogy a fűtőlap és a termoelem külön van és a működéshez egy elektronika is tartozik. Ha ismerjük annak az autónak a paramétereit (típus, évjárat, felszereltség) amiből az ülések származnak, akkor lehet keresgetni, hogy pontosan milyen elektronika és ahhoz milyen kapcsolószett tartozik, de a tapasztalatunk szerint eddig még senkinek nem sikerült összeszedni az összetevőket.

Ilyen esetben célravezetőbb egy utólagos ülésfűtés szett beépítése. Az utólag beépített ülésfűtés használati értéke és megbízhatósága egyenértékű a gyári ülésfűtéssel, bár magasabb kategóriába tartozó autók esetében a fűtőlap mérete jóval nagyobb, ezzel nem lehet versenyezni, nincs lehetőség lábtámasz, oldaltámasz fűtésére, de a gyári átlagot bőven teljesíti az utólagos megoldás.

A nagy előnye, hogy a bontóból összevásárolt gyári összetevők is jóval magasabb költséggel bírnak, mint az utólagos komplett szett és a beépítés ugyanannyi munka. Itt még meg kell említeni, hogy egy idősebb ülés esetében előfordulhat, hogy a fűtőlapban szakadás van, így nem teljes felületen fűt. Elegendő, ha valaki egyszer beletérdepel az ülésbe és a karbonszálak már el is pattannak és középen nincs fűtés. Mielőtt belevágna a gyári rendszer kiépítésének, mérlegeljen és, ha ajánlhatok, akkor szereltessen be egy utólagos szettet egy megbízható szervizzel.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Éjjellátó szemüveg?

március 31., 16:47 Módosítva: 2020.04.02 06:14
58

Tisztelt Kütyüdoktor,

az imént futottam bele egy hirdetésbe, amiben az éjszakai látást javító sárga lencséjű szemüveget hirdetnek. Kisse szkeptikus vagyok... Hallott mar erről a termekről? Működik/legális?

Köszönettel, Balázs

Létezik polarizált lencse, ami kiválóan szűri a csillogást és létezik sárga lencse, ami szürkületben világosságérzetet kölcsönöz, ez kapható és használható.

Az említett szemüveget nem ismerem, de a reklámja egy kicsit hasonlít a használhatatlan termékeket reklámozó TV adásokhoz, lehet, hogy jó, de gyanús a tálalás.

Ha van rá mód, hogy kipróbálás után, ha nem tetszik visszaküldje a terméket, akkor talán megér egy próbát, de bevásárlóközpontokban, szemüveget árusító helyeken is lehet polarizált szemüvegeket kapni, márkásat, ami már bizonyított, én ott tesztelném. (az éjjellátás természetesen nem működik)

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A címlapfotó illusztráció

Távolról sincs vége, olvasson még

Problémás gyári tolatókamera a Hyundai-ban

március 26., 08:58 Módosítva: 2020.04.02 06:17
20

Kedves Kütyüdoktor!

Adott egy 2015-ös gyártású Hyundai i30 1,6 crdi cw családi kombi gyári tolatókamerával szerelve. Sajnos az előző tulajdonos miatt már nem él az 5 éves garancia.

Az egyik reggelen a tolatókamera képe sűrűn váltakozva fekete illetve valós képek között felmondta a szolgálatot. Azóta már a kijelző át sem kapcsol, tolatáskor is csak a rádió látható rajta. Felkerestem egy Hyundai szervizt, ahol 150-160 ezres ajánlatot kaptam a kamera cseréjére. Ezen elkeseredve felvettem a Hyundai Magyarországgal is a kapcsolatot és a segítségüket kértem. Azt tanácsolták, hogy amennyiben nem a gyári kamerát választom (az ára miatt), úgy beépíthető a Kenwood CMOS130-as kamera kb 50 ezres áron.

A google a barátom, ezért rákerestem az interneten is. Itt kb 20 ezer forint körül beszerezhető.

Az első kérdésem az, hogy Ön ajánlja-e az univerzális kamerákat a gyári fejegységhez?

A második kérdésem pedig az lenne, hogy kínai webáruházakban kedvező áron lehet vásárolni Hyundai Elantra-hoz tolatókamerát, ez jó lehet az i30-hoz még ha más is a csatlakozása?

Segítségét előre is köszönöm, és bocsánat, hogy ilyen hosszúra sikerült a levelem!

Üdvözlettel: Zsolt

Ha a kamera meghibásodik, akkor még a kijelző átváltja a képet csak sötétség vagy ugráló képet mutat. Tudomásom szerint ebben az autóban a fejegység látja el tápfeszültséggel a kamerát és a képváltást is a fejegység végzi CAN hálózatról kapott információval.

Az átlagos univerzális kamera, legyen az márkás vagy kínai, 12V-ról működik, ezzel szemben itt 5-6V-ról működő példányra van szükség.

Az Alpine dedikált kamerái közül lehet megfelelőt választani, de a csatlakozása nem ugyan az, azt le kell vágni és újrakötni, a feladathoz némi szakértelemre van szükség.

Én nem vásárolnék semmit, amíg nem tudom pontosan, hogy mi a hiba. Mivel nem vált át a fejegység kijelzője tolatókamerára, vagy a fejegység, vagy a tolatójel hibás. Mindemellett lehet hibás a kamera is, sőt, lehet, hogy a kamera meghibásodása okozott valami rendelleneset a fejegységben, ezt mind ki kell mérni. Mielőtt nagyon megijednénk, egy reset sokat segíthet. Le kell venni az akkumulátor egyik saruját és pihentetni az elektromos rendszert két-három percig, majd visszahelyezni. Ettől minden elektronika újraindul és lehet, hogy helyreáll a rend. Az akkumulátor levétele miatt újra kell állítani az időmérő órát és újratanítani az automata ablakokat, ennek módja le van írva az autó használati utasításába.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Elpárolgott ablakfűtés az Aygo-ban

március 19., 11:02 Módosítva: 2020.03.27 06:38
94

Kedves Kütyüdoktor!

Első generációs Toyota Aygo-ban a hátsóablak fűtőszálainak 30-40 százaléka hiányzik. Ha a nap rávilágít, akkor jól látható, hogy a vezetőréteg sok helyen mondhatni "elpárolgott" jó-jó vélhetően oxidáció hatására megsemmisült.

A kérdésem az lenne, hogy cserélhetők-e a fűtőszálak? Van-e mód a hátsó szélvédő cseréje nélkül megoldani a hibát? Gazdaságos-e, illetve kijavíthatók-e a 30-40 százalékban hiányzó fűtőszálak?

A legjobb lenne a teljesen új fűtőszálak felhelyezése, hisz a régiek megmaradt darabjai sem biztos, hogy a jövőben is tartósak maradnak. Van erre az esetre megoldás?

Sajnos a neten keresgélve csak kisebb szakaszok javítására láttam megoldásokat :(.

Sajnos, nem. Amikor pár ponton megszakad a fűtőszál, akkor speciális festékkel pótolható, de nagyobb felület nem hidalható át vele.

A fűtőszálak gőzöléssel vannak kialakítva az üvegfelületen, ezt utólag nem lehet felvinni, így csak a szélvédőcsere jelenthet megoldást, ha azt már egy szakember is megnézte és alátámasztja látatlanban mondott véleményemet. A szélvédőjavítók vállalnak fűtőszáljavítást, érdemes felkeresni a közelben egyet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Zafira modernizálása, de hogyan?

február 22., 09:40 Módosítva: 2020.04.02 06:17
1

Kedves Kütyüdoktor!

Az alany egy 2004-es A-Zafira facelift. Szeretnék bele egy olyan autórádiót ami Bluetoothon keresztül tud csatlakozni a mobilomhoz, ami nem lenne nagy sztori, de én szeretném azt is ha a kormányon lévő gyári vezérlőgombok is működnének. A jelenlegi fejegység (valami aliexpresses csoda) mehet a levesbe. esetleg a gyári CDR500 rádióhoz is elég lenne egy köztes egység? tanácstalan vagyok. Köszönöm a segítséget!

Üdv Csaba

Bármilyen egy DIN méretű autórádió megfelel az Alpine, Kenwood vagy Pioneer termékei közül. Azért ezek a gyártók, mert ezekhez lehet kormány távkapcsoló adaptert vásárolni. Az autórádió csak arra van felkészítve, hogy fogad adaptert, az adapter feladata, hogy a rádiót a gyári gombokhoz csatolja.

Bár a rádiók ára az elmúlt években kedvező irányt vett és kifizethető kategóriába került a Bluetooth kompatibilitás, Pioneer esetében pl. 30 000 Ft-os áron, de a kormányadapter sajnos elég borsos, 15-19 000 Ft-ért kapható. A CDR500, régen bővíthető volt, de nem hiszem, hogy találnánk hozzá modult és, ha találnánk, az biztos, hogy kompatibilitási gondokkal küszködne egy mai telefonnal.

A Bluetooth szabvány, de elég gyorsan fejlődik, újabbnál újabb funkciók és megoldások kerülnek bele és ez igényelné, hogy a régi modul szoftverét frissítsük, erre sajnos nincs mód, így hibás működése megkeserítené a használatát.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Használhatok ledes H4-et?

február 9., 10:56 Módosítva: 2020.03.06 18:01
5

Kedves Kütyüdoktor!

Nem igazán kütyü kategória, de talán nem baj, ha Tőled kérdezem meg. Teszteltétek már, vagy tervezitek tesztelni a következő terméket: OSRAM Ledriving HL H4 LED?

Vannak ezek már olyan jók, hogy helyettesítsenek egy normál H4-es izzót? Nem zavarja a szembe jövőket? Régi autóm van és nem aggatnék rá utólagos nappali fényt, ezzel viszont szerintem kevésbé lenne terhelve a generátor.

Az sem lenne mellékes, hogy esetleg jobban is látni vele. Ha érdemes lenne beszerelni, akkor pedig az a kérdés, hogy ha közúton használom, milyen büntetésre számíthatok, ha megállít a rendőr?

Üdvözlettel, Krisztián

Az OSRAM besorolása szerint is Off-Road kategóriába esik a HL H4 LED, ez azt jelenti, hogy közúton nem használható és vizsgán nem fogadják el.

Ennek egyszerű oka van, egyrészt a KÖHÉM rendelet kimondja, hogy csak ugyanolyan paraméterekkel rendelkező izzó tehető be, mint amit az autógyártó meghatározott, másrészt a vetülése. A lámpatest kialakítása az izzó fénykibocsájtására épül, a LED másképpen sugározza a fényt, így a fényszóró vetített képe más lesz, ami vagy igen, vagy nem, de zavarhatja a szembejövő autóvezetőt, ami balesetveszélyes.

Idézem az OSRAM honlapját – „Az Off-Road LED lámpák nem rendelkeznek ECE engedéllyel, közúti forgalomban nem használhatók.” Léteznek kicsit fehérebb és kicsit nagyobb fényerővel bíró izzók, amik beleférnek a rendelet által meghatározott keretbe, de ezek a több fény miatt kevesebb élettartammal bírnak, bővebben a lumenet oldalán lehet róluk olvasni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kameratartó ragasztása fűthető szélvédőre

január 25., 12:04 Módosítva: 2020.02.22 09:34
0

Fűthető szélvédőre szabad, ajánlott felragasztani az eseményrögzítő kameratartóját? A  mögötti szürke részre?

Válaszát köszönöm.

Eddigi tapasztalatunk szerint nem okozott még problémát. A felületet zsírtalanítani kell és egy kicsit előmelegíteni hajszárítóval, hogy ne hideg, nyirkos felületre ragasszunk és tökéletes lesz.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Tolatólámpát utólag hogyan szabad?

január 17., 14:30 Módosítva: 2020.01.25 12:05
311

Szia Kütyüdoki!

Renault Grand Scenic autómon egyik oldalon van csak gyárilag tolatólámpa, és a fényereje sem éppen az elvárásoknak megfelelő. Közvilágításunkat jelenkorunk történelme megtizedelte, régi IFA sofőrök módjára, a kinyitott ajtón kihajolva, tolatok be esténként a behajtónkra, mert a tükörben semmit sem látok.

Hogy szerelhetnék fel utólagosan valamilyen fényforrást, hogy legális is legyen, és a CAN-busz is tudomást vegyen róla? Kivitelezhető ez házilag?

Köszi: S.Zoli

Lehet, de hivatalosan, amelyik világítótestet felszerelték az autóra, azt a vizsgán ellenőrizni kell, így meg kell felelni a szabályoknak, ezt lentebb becsatoltam.

Sajnos nem volt még szerencsém a Grand Scenic 3 ezen részéhez, ezért a Can hálózatot ellenőrizni kell, hogy figyeli-e, illetve észleli-e a plusz világítótest megjelenését, ha igen, akkor a gyári tolatólámpa vezérlőjelét egy relén keresztül kell lecsatolni a plusz lámpa számára.

A relé bekötése egyszerű, a tekercset a gyári tolatólámpa tápfeszültségére kell kötni ez vezérli, majd a kapcsoló érintkezőin 12V-ot kapcsolva kapja meg az utólagos tolatólámpa a tápfeszültséget. A +12V-ot akkumulátorról vagy a biztosítéktábla nagyáramú pontjáról kell lecsatlakoztatni, természetesen forrásoldalon közvetlenül a csatlakozási pontnál biztosítékkal ellátni.

A bekötés nem bonyolult, de relé esetében a +12V odavezetése a küszöbök és a kárpit bontásával jár, ez egy kicsit hosszadalmasabb munka. Házilag kivitelezhető, feltételezve, hogy alapvető villamossági ismeretek birtokában van.

A 6/1990 KöHÉM rendelet:

“Hátrameneti lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

47. § (1) Hátrameneti lámpával fel szabad szerelni a hátrameneti sebességfokozattal ellátott gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet, továbbá a pótkocsit. A járműre felszerelhető hátrameneti lámpák száma 1 vagy 2 db.

(2) A hátrameneti lámpa által adott megvilágítás 10 méter távolságban az úttest szintjétől számított 0,90 méter magasság fölött 3 luxnál több nem lehet. A hátrameneti lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki. Hátrameneti lámpára vonatkozó további műszaki feltételek

48. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott hátrameneti lámpát szabad felszerelni.

(2) A hátrameneti lámpa átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső széle az úttest szintjétől 1,20 méternél távolabb nem lehet.

(3) A hátrameneti lámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa csak akkor világíthasson, ha a gyújtáskapcsoló (központi kulcsos kapcsoló) és a hátrameneti sebességfokozat bekapcsolt állapotban van.”

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kamera vagyonvédelemre

2019. december 30., 15:10 Módosítva: 2020.01.14 06:15
0

Kedves Kütyüdoktor!

Ahogy a technológia fejlődik, úgy válnak egyre elérhetőbbé a megfelelő árú és minőségű beépíthető kamerák. Jelenleg egy hirtelen és kényszerű döntés miatt nagyvárosba kellett hosszabb időre költöznöm és az autóm is egy utcai parkolóban kénytelen éjszakázni.

Mivel az autó is relatív új (17 hónapos), és sokat használom városban is, el szeretném látni 0-24-es esemény rögzítő kamerával elöl és hátul is. Erre a problémára tudna-e esetleg szolgáltatót/szerelőt ajánlani aki ilyen terméket beépítene az autómba? Szeretném ha legalább 36 órán keresztül visszanézhetőek lennének a felvételek és éjszaka is használható minőségben rögzítenének.

Köszönöm!

A kínálat a márkás és nem annyira neves gyártók palettáján nagyon gyorsan változik, így nem tudok olyat ajánlani, amiről valós tapasztalattal rendelkeznénk. Ha a menetrögzítő kamerákról összességében kellene véleményt mondani, akkor a tapasztalat pozitív, eddig mindegyik azt nyújtotta, amit a leírásban a gyártó ígért.

A kameráról azt tudni kell, hogy nem vagyonvédelmi eszköz, ez nem védi meg az autót, csak eseményt rögzít egy szűk látótérben. Ha a parkoló autót megrongálják, belekoccannak, végig karcolják, akkor ez az esemény visszanézhető, jó esetben látható, de mivel a kamera nem látja a jármű minden pontját, így nem teljes a megfigyelés. Ha netán autólopási kísérlet történne, a kamera nem értesíti a tulajdonost, nem blokkolja a jármű motorját, nem kelt feltűnést hang és fényjelzéssel, hiszen nem autóriasztó, ezért, ha ön védelmi okból gondolt a kamerára, akkor ezt nem tartom jó döntésnek.

Az említett 36 órás felvétel elérhető, ehhez memóriakártyára és egy olyan kamerára van szükség, amely kezeli a nagyméretű memóriakártyát. Általában ezt a hosszú időt úgy oldják meg, hogy a kamera nem folyamatosan rögzít, hanem valami eseményhez kötik a felvétel indítását, ami lehet egy koccanás, vagy lehet egy a kamera látóterében történő változás. Az éjjellátás minden rögzítőnél alapfeltétel, ez sem okoz problémát. Lehetőleg a kiválasztás során a kereskedőnél próbálja ki a terméket, azonnal látható, hogy milyen minőségű felvételt készít nappal és éjjel és mekkora a látószög, hiszen ez lesz a megfigyelt terület.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Távindítás utólag

2019. december 7., 16:03 Módosítva: 2019.12.29 10:22
315

Tisztelt Kütyüdoktor,

A hidegek közeledtével szöget ütött a fejembe, mi lenne ha csak az ablakból nézve be tudnám indítani az autómat, majd a reggeli rutin után a már leolvadt szélvédős, előmelegített autóba ülhetnék.

Elkezdtem bújni az internetet, mennyibe is kerülne ez nekem, az itthoni kínálat tetejét a MAGICAR termékei képzik, de nekem megfelelne egy kevesebb funkcióval bíró ellenben olcsóbb kütyü is, így következett a legismertebb Kínából rendelős oldal kínálata, ahol negyed annyiért találtam ilyen eszközöket, ám félek hogy ezeknek a beépítése nagyobb fejtörés lenne ugyanis sok helyen csak orosz/kínai (vagy fordítós angol ami még rosszabb) leírásokat mellékelnek.

Kérdésem pedig az lenne hogy ön tud-e valami tuti tippet, mit vegyek/keressek kihez forduljak, az alany egy 1996-os Mercedes E230 automata váltóval, immo (már) nincs. Mindössze annyit szeretnék hogy tudjam vele nyitni-zárni az autót, és indítani-leállítani tudjam.

Előre is köszönöm! Karesz

Kedves Karesz!

Távindítás szolgáltatással bíró riasztóban még nem láttam megbízható darabot. Az autók beindításának rengeteg feltétele van és ezek a feltételek típusonként, évjáratonként változnak, így teljességgel nem lehet felkészülni rá egy eszközzel, gondolom ezért nem fordított erre energiát egyetlen gyártó sem.

IMG 0237
Fotó: Perkó Rudolf / Totalcar

Az említett Magicar termékét nem ismerem, nem szereltük soha, így nem tudom, hogy milyen minőséget képvisel. A távindítás sok kérdést vet fel.

Bár az Ön esetében nincs immobiliser funkció, de minden más autóban van, amit át kell hidalni ahhoz, hogy indítható legyen az autó és ez nem kis feladat, hiszen biztonsági funkciót kell áthidalni. Figyelni kell a sebességváltó üres vagy automata esetében „P” állást, hogy indítózáskor nehogy megmozduljon a jármű.

Figyelni kell, hogy mikor indult be a motor, amit régen a töltés megjelenése jelzett, de sok mai autó esetében ez nem jelent pontos információt. Nagy jelentősége van a távkapcsoló hatótávolságának, mivel hivatalosan ez a táv nem lehet 10-20-50 méter, így a jogszabályoknak megfelelő adótávolság olyan kicsi, hogy nincs értelme a távindítás funkciónak. Mivel megbízható gyártótól nincs ilyen eszköz és nem javaslom a beépítését.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos menetfény parák

2019. november 27., 13:09 Módosítva: 2019.12.13 06:27
516

Jó napot!

Kérdésem a következő: állítólag nem szabályos utólagosan felszerelt menetfénynél, ha index funkciós is. Még egy dolog lenne, szerintem nem lenne baj, ha hátulról is jobban látnának minket nappal. Milyen kiegészítő v. zárófény felszerelése szabályos?

Köszönettel Laci.

Kedves László!

Nem értem pontosan az index funkciót, ha a kanyarfényre gondol, akkor az szabályos, de ezen felül semmi. Az utólag beépített nappali menetfény esetében a félfényerős helyzetjelző funkció sem megengedett hazánkban, csak az autógyár által beépített esetben.

IMG 2849
Fotó: Sipos Zoltán / Totalbike

A hátsó megvilágításra alkalmas a hátsó helyzetjelző nem kell plusz lámpatesteket beépíteni, ennek hozzárendelése a DRL-hez nem okozhat problémát egy autóvillamossági szerelőnek.

A nappali menetfény szabályos és szabványos bekötéséről és a hazai szabályozásról mindent összegyűjtöttem az oldalunkon, ha ennek megfelelően szerelik fel, semmi baj nem lehet vizsgáztatás vagy közúti ellenőrzés során.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hátramenetnél nem működik se a radar, se a lámpa

2019. október 28., 10:53 Módosítva: 2019.11.22 11:06
0

Tisztelt Kütyüdoki!

Tegnapi nap folyamán beadta az unalmast a tolatóradarom és a tolatólámpák is. Laikus vagyok, de gondolom, hogy a kettő össze van kötve, mivel a lámpában az izzóknak semmi baja nincsen.

Amikor beraktam tegnap az autót rükvercbe, nem működött se a radar se a lámpa, csak ha egy kicsit megnyomtam lefelé a váltót, akkor kezdett el működni. Na a mai napra már ezzel a módszerrel sem működik. Illetve a tegnapi napon ezekkel a problémákkal párhuzamosan feldobta a check engine hibakódot is az autó.

Esetleg összefügg a két dolog?

Mivel a váltókar mozgatására megjavult, én a tolatókapcsolóra gondolnék, de lehet félrevezető a pillanat. Elsőként a tolatólámpán ellenőrizném a pozitív 12V–ot, ha nem mérhető, akkor a biztosítéktáblában ellenőrizném a biztosítékot.

Ha kiégett, akkor cserélni kell, de csak és kizárólag ugyan arra az áramértékre, nagyobbat még próbára sem szabad betenni. Ha az új biztosíték is kiég, akkor szerelőhöz kell fordulni, mert nagyobb a baj.

Amennyiben a tolatólámpán mérhető a pozitív 12V, akkor valóban összefüggés lehet a váltókar mozgatásával és a tolatókapcsolót kell ellenőrizni, de ez már ismét szakember dolga, mert nem olyan helyen van, ahol hozzáférhetnénk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos tempomat beépítése

2019. október 15., 16:27 Módosítva: 2019.10.28 17:12
226

Tisztelt Kütyüdoktor!

Adott egy benzines Mercedes-Benz A200 (W169). Tempomat utólagos beszerelésén gondolkodok, ebben kérném tanácsát. Jelképes áron kaphatók gyári bontott tempomat vezérlő/SCU modulok, kormánykapcsolóstól.

Kérdésem az, hogy ezek motorspecifikusak-e (számít-e az hogy egy A150-ből vagy A200-ból származik), illetve a beépítésnek mi lenne a további menete? Szükségesek-e egyéb alkatrészek, vagy csak pár perc szoftveres módosítás után működni fog?

Köszönöm válaszát,

Marcell

Rendszeresen felmerülő kérdés a bontóból vásárolt extrák esete. A tapasztalat szerint a bontó dolgozói nem értenek az adott járműhöz, de miért is kéne és hogyan érthetnének ennyiféle autótípushoz. A kiszerelt szett főbb részeit összeállítják, de kimaradhat néhány apró, de annál fontosabb darab, mint kábel, csatlakozó, kapcsoló… Fontos, hogy a bontó nem tudja pontosan, hogy a rendszer működőképes-e, nem próbálja ki az autót bontás előtt.

Ha például egy szerelő árul tempomatot és vállalja a beépítését, akkor Ő biztos annak működőképességében és tudja, hogy milyen autóba, hogyan kell beépíteni, tőle érdemes megvásárolni.

Én azt tanácsolom, hogy csak beépítéssel együtt vásároljon bontott tempomatot és csak beépített, működőképes állapotban fizesse ki, ne vegye magára a felelősséget, hogy a beszerzett szett teljes, működőképes és kompatibilis az Ön autójával. Hozott, bontott rendszer beépítését szerintem nem vállalja el szerelő.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Bezavarja a rádiót a mobiltöltő

2019. október 14., 13:55 Módosítva: 2019.10.17 07:39
0

Kedves Kütyüdoki!

Érdekes jelenségre lettem figyelmes, mikor autót váltottam nemrég. Van egy szivargyújtóba való mobiltöltőm, ami már jó pár évet megélt, és megszoktam a régi autómban, hogy amikor bedugtam, akkor nagyon legyengült a rádió minősége, egyszerűen alig talált adót.

Mivel az autó is matuzsálemi korú, a rádió meg utólag lett beszerelve (de kb egy évjárat), gondoltam csak a rádió vacak. Amikor kipróbáltam most egy új autóban is a töltőt, ugyanaz volt az eredmény. Alig talált a rádió bármi adót, csak a legerősebbek maradnak.

Mivel hosszú úton ha tölteni is kell a mobilt és nem szeretnék a Kossuthon lógni végig, jó lenne, ha működne a töltő. Ön szerint meg lehet menteni költséghatékonyan? Inkább vegyek újat? Remélem nem túl általános ez a fajta viselkedése a töltőknek.

Válaszát előre is köszönöm! Csaba

Az olcsóbb töltők esetében elég sok ilyennel találkoztunk, nem is ajánlom a használatát, mert ami a rádiót zavarja, az zavar minden elektronikát, az autóét is. A jelenséget a töltő áramkörének nagyfrekvenciás zavara okozza, amit általában az autó vezetékeire sugároz vissza és ez természetesen óriási tervezési hiba. Egy szivargyújtóba dugható töltő 5000 Ft-tól kapható, ami olcsóbb, abból valaminek hiányoznia kell, például a szakszerűségnek. Ne használja, javítani nem lehet, nem érdemes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem működik a kijelző a Swiftben

2019. október 9., 13:19 Módosítva: 2019.10.21 06:21
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

2005-ös Swift-ben a központi információs kijelző csak véletlenszerűen működik. Jellemzően nem mutat semmit napokig, hetekig, viszont néha magához tér és normálisan működik. Ez a normális működési idő pár perc és 1-2 nap között váltakozik.

Amikor "magához tér", a normális értékeket mutatja, mintha egy tévén levettük volna a fényerőt. Amikor nem mutat semmit, akkor is megy rajta a háttérvilágítása és így nekem laikusnak ebből az jön le, hogy kap áramot. Az lenne a kérdésem, hogy biztosan cserés lett-e a kijelző, vagy valahol lehet-e még valami vezetékhiba? Nem akarnék feleslegesen megvenni egy bontottat.

Köszönettel, Béla

Általában a kijelzőpanel csatlakozója rázódik ki és forrasztással orvosolható a probléma. Otthon csak akkor álljon neki a javításnak, ha megfelelő szaktudással rendelkezik, mert a csatlakozó lábai igen sűrűn állnak egymás mellett, a forrasztáshoz megfelelő pákára és rutinra lesz szükség. Bármelyik műszerész pár perc alatt megoldja, ha kezébe adjuk a kijelzőt, érdemesebb keresni egyet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A gyári tempomat ejti a sebességet

2019. szeptember 21., 08:11 Módosítva: 2019.10.14 22:36
0

Kedves Kütyüdoktor!

Kb. egy fél éve veszem észre, hogy stabil 150 körüli tempomattal közlekedve időnként a sebesség leesik 140-125 közé (mikor éppen meddig), majd kb. 10 másodperc múlva visszaáll. Az autó egy Kia Ceed 1.6 CRDI, most van benne kb. 213 000 km.

A legutolsó szervizből eljövet tapasztaltam először ilyen "elgyengülést", de az tempomat nélkül volt, és a szerviz másnap szétszedte, majd összerakta a szívóoldalt (előtte kuplungcsere volt és szét kellett hozzá bontani, valszeg nem sikerült elsőre összerakni). Nem tudom, hogy lehet a kettőnek köze egymáshoz, de érdekelne, hogy mi lehet ez a furcsa viselkedés. Még nem próbáltam elgyengüléskor gázt nyomni, nem fordul elő gyakran a tünet, de havonta 1-2-szer megesik.

Köszönettel, Zsombor

Mivel a tempomat a működéséhez szükséges jelek hiányában lekapcsol, inkább gondolnék motorhibára. A tempomat a sebességjelből veszi a sebességtartáshoz szükséges jelet, ha ez hiányzik, akkor kikapcsol, ahogy kikapcsol akkor is, ha a kuplung vagy fékpedál kapcsolója meghibásodna. Úgy gondolom, működik rendesen, csak az általa kiadott gázpedál utasításra az autó nem reagál megfelelően, így a hibát nem itt keresném. Ma már az autók többsége komputerről diagnosztizálható, a hibák túlnyomó részét el is tárolja az autó, ezért érdemes lenne márkaszervizhez vagy márkára szakosodott szervizhez fordulni legalább a hibamegállapítás erejéig, mert nekik van olyan programjuk, amivel teljességgel kiolvasható az autó.

Az általános diagnosztikai programok nem jutnak el olyan mélységig, mint a gyári, ezért a szerelő nem kap megfelelő információt az autó működéséről, így elég nehéz utánajárni a problémának. A tempomat, ha nem kapcsol ki, akkor helyesen működik, a lassulást érzékelve próbálja visszahozni a sebességet, de a motor gyengesége miatt ezt nem tudja. Mivel a hiba a szervizelés után jelentkezett, visszavinném és átnézetném újra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rángat a gyári tempomat

2019. szeptember 12., 18:40 Módosítva: 2019.10.14 22:36
1

Tisztelt kütyüdoktor!

Adott egy 2002 Fiat Stilo 1.9 JTD 80 lóval, amibe bekötöttem a gyári tempomat kart. A tempomat kábelezése gyárilag már benne volt, csak össze kellett kapcsolnom a kormányburkolat alatt lévő csatlakozóval.

A probléma: A tempomat nem mindig kapcsol be, és ha be is kapcsol akkor rángat a motor. 2500 fordulat körül jobban rángat, alacsonyabb fordulaton kevésbé. A fékpedál és a kuplung pedál jeladóit kicseréltem, mert időközönként nem működtek, de nem történt semmi változás. Szakembernél is volt és azt mondták, hogy az ECU nem látja a tempomatot használat közben. Van tippje, hogy mi lehet a probléma?

Üdvözlettel: Kornél

A beszerelés után a tempomatot csak engedélyezni kell, hogy működjön, minden rendellenesség valamely összetevő hibájára utal és sajnos valóban az ECU az, amire elsőre gondolnék. Márkaszervizben vagy márkára szakosodott szervizben a FIAT gyári programjával ki kell olvasni, hogy mi a probléma okozója, univerzális műszerekkel nem valószínű, hogy eljuthat a megoldásig. Ilyen jellegű hibánál nem hinném, hogy a kapcsolók rosszak, inkább az ECU vagy hozzá vezető csatlakozások lehetnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Elűzhetetlen szag a beltérben

2019. június 28., 22:01 Módosítva: 2019.07.27 08:05
79

Kedves Kütyüdoktor!

Úgy két éve kiömölhetett valami az autóban, amit akkor nem vettem észre, azóta folyamatosan egy édeskés, túróra emlékeztető szag van jelen. Behatárolni nem tudom, hogy honnan jön. Próbáltam klíma és kárpittisztítást, ózonos tisztítást, utóbbival talán enyhült.

Érdekesség, hogy ha napon parkolok, akkor a forró beltérben nem érződik, míg télen mindig. Mivel próbálkozhatnék még? Tanácstalan vagyok, bármilyen tippet szívesen fogadok.

Üdv, Róbert

Az összes szagtalanító megoldás közül az ózonos fertőtlenítés a leghatásosabb, az biztos, hogy megköti a szagot, de a szennyeződést nem tudja eltávolítani, így újratermelődhet a szag.

Az utastér, a csomagtér, a tárolórekeszek szemrevételezhetők, gondolom, ezen már átesett az autó. Ami nem látható, az a szellőzőrendszer, amibe bele is kerülhet valami bomló anyag, de megtelepedhet benne penész és gomba, ami kellemetlen szagot áraszt.

Mivel azt írja, hogy két éve megvan a szag, úgy gondolom ennyi idő alatt minden ételmaradék vagy egyéb beömlött anyag kiszárad, megsemmisül, ezért a szellőzőrendszerben tenyésző penészre, mohára, gombára gyanakodnék. Minden olyan helyen be kell nézni a járatokba, ahol csak lehet, fűtőmotornál, hőcserélőnél, pollenszűrőnél és érdemes endoszkópot használni.

Az említett hívatlan élőlények általában a hőcserélőnél tapadnak meg és ne valami kis elszíneződésre gondoljunk, komoly, nagy méretű telepek tudnak kinőni. A lecsapódó pára kiváló talaj számukra és a klímatisztító megoldások alulmaradnak egy nagyobb tenyészkupaccal szemben, azt csak manuálisan lehet eltávolítani.

Mivel a művelet nehezen hozzáférhető helyeken, sok bontással jár, keresni kell egy szakembert, aki elvállalja, talán a klímaszervizek a legalkalmasabbak erre a feladatra. Mindenhol hirdetem, hogy az autó szellőzőrendszerét minimum évente egyszer át kell tisztítani, fertőtleníteni, mert csak a rendszeres karbantartás tudja megakadályozni a makacsabb telepek kialakulását.

Ha már megvetette a lábát a moha, gomba, penész, abban nem tud kárt tenni semmiféle tisztítószer. Ha otthoni klímáját tisztítják, elméletben a szakember a ventilátor kerekét is kiveszi és ilyenkor látható, hogy a lapátok között milyen elborzasztó kinézetű és mennyiségű gomba telepszik meg egy év használat alatt. Az otthoni készülékkel könnyebb dolga van a szerelőnek, az autó szellőzőrendszere sajnos sokkal zártabb, hozzáférhetetlenebb.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos rablásgátló

2019. május 31., 14:30 Módosítva: 2019.06.28 22:04
80

Kedves Kütyüdoki!

Autóvásárlás előtt álok, a kiszemelt típus VW Touareg 3.0 V6 TDI. Gyártásból fogom rendelni az autót, úgyhogy még jó pár hónap, mire az alábbi kérdés időszerűvé válik, de jobb időben elkezdeni a gondolkodást…

Az a kérdésem, hogy vajon szabad-e megbolygatni egy ilyen összetett autó fedélzeti elektronikáját egy utólagos rablásgátlóval? A megoldás amiben amúgy gondolkodom, az a rejtett mágneskapcsolós dolog, amit Önök szereltek be a jelenlegi autómba (Nissan Pathfinder) is. Ugyanebbe az autóba szereltek be szintén Önök ledes nappali menetfényt is: Osram LEDriving Fog – úgyhogy visszatérő kuncsaft volnék. :-) Ez a mágneskapcsolós cucc nagyon jól bevált a Pathfinder-ben. Egyszerű kezelni, könnyű kiiktatni, nincs vele semmi macera. Élesben szerencsére nem tesztelte az élet, de nincs kétségem, hogy működött volna.

Egy számomra hiteles (és amúgy neves) autóipari szakértő azt mondta, hogy nincsenek jó tapasztalatok az utólagos rablásgátlókkal ilyen komplex autók esetében. Ha valami gond van, akkor nem egyszerű kinyomozni, hogy mi okozza a problémát, és megy majd a mutogatás a márkaszerviz és a rablásgátló beszerelője között. Azt is mondta ez a szakértő, hogy ha már mindenképp akarok utólagos rablásgátlót, akkor még leginkább a GPS-es távfelügyelet jellegű megoldásokat tudja javasolni. Ezekkel szemben viszont én vagyok szkeptikus. Egyrészt hallani akku lemerülési problémáról (pár napos, egy hetes állás során képes teljesen lemeríteni a rablásgátló az akkut, és nem indul az autó), másrészt a GPS jeleket blokkolni lehet. Önnek mi a szakvélekedése erről a kérdésről? Megköszönném az irányba állítást.

Üdvözlettel: Zoltán

Semmilyen gondot nem okoz a beszerelés. Amikor egy autó elromlik, mert minden elromolhat, a szakszerviz szerelője felhívja a biztonsági rendszer szerelőjét és az segít neki, elmondja, hogy a beépített szerkezet hogyan és milyen módon kapcsolódik az autóhoz. Extrém esetben volt már olyan, hogy a javítás idejére mi kikötöttük a védelmet és ideiglenesen gyári állapotra hoztuk az autót, ezzel kizártuk, hogy a védelmi rendszer okozza a hibát, a szerelő pedig biztonsággal kereshette az igazi okot.

Az autóipari szakértő tapasztalata nem valós, az utólag, szakszerűen beépített védelmi eszközökkel nincs semmiféle probléma, ezeket neves gyártók tervezik, gyártják, olyanok, akik sok esetben autógyári beszállítók. Az ajánlott GPS-es nyomkövetés is kiváló megoldás, de megjegyzem, azt ugyan úgy kell beszerelni, mint a rablásgátlót, így mint ellenérv a rablásgátlóval szemben kissé értelmetlen.

A riasztószerviz ugyan olyan szakszerviz, mint bármely márkaszerviz, ahol szakemberek, szakmunkát végeznek és olyan védelmi eszközöket szerelnek be, amik megfelelnek a jármű elektromos rendszerének. A rablásgátló megfelelő választás egy átlagos kockázatú használatban lévő járműbe. Léteznek magasabb védelmi szinten álló megoldások, de egy dologban megegyeznek, szakszerű beépítés esetén semmiféle problémát nem okoznak a járműben.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Védelem és kényelem

2019. május 23., 14:33 Módosítva: 2019.06.07 17:13
35

Üdvözletem!

Nemrégiben vettem egy 2017-es Ford Mondeo gépjárművet, most pedig szeretnék valamilyen védelmi rendszert vagy megbizható (ami nem szólal meg óránként tévesen) riasztót beépittetni.

Valami olyan kellene, már ha van ilyen, amivel nem macera a kizárás, bezárás, megmarad a gyári távirányitója az autónak, nem fél órába tellik mire fel tudom nyitni a motorháztetőt (pajzs). Valami olyasmire gondolok ami automatikus, mint ahogy az autó is érzékeli a saját kulcsát, már ha van ilyen...

Kedves kérdező!

Riasztórendszer esetében, főként, hogy kulcsnélküli indítású az autó mindenképpen szükséges, hogy a riasztórendszert külön kapcsoljuk, ami egy mozdulat a biztonságért, de elfogadom, hogy az autó veszít a kényelmi extrájából, ezért nem ajánlok riasztót, mert az meg veszítene a biztonsági szintjéből.

Ford-Mondeo-Turnier-1-5-EcoBoost-Titanium-1200x800-23398ece00d09

Ha mindenképpen ragaszkodik a kényelmes megoldáshoz és az autót átlagos kockázattal bíró helyeken használja, akkor közelítőkártyás immobiliser és rablásgátló lehet a helyes választás. Ez egy olyan védelmi megoldás, aminek élesítését és hatástalanítását egy kis, 200 Ft méretű kapszula végzi, amit a zsebében kell tartania.

Ha a kapszula az autó mellett van, akkor az autó indítható, ha nincs ott, akkor blokkolja az önindítót és az üzemanyagellátást, így nem indítható. Ha menet közben a kapszula eltávolodik az autótól, például valahogy kiszállítanák vagy kicsalnák Önt és elhajtanának, akkor a rablásgátló funkció egy percnyi távolságban leállítja a járművet. Ez a rendszer kulcslopás esetében is megvédi az autót és megvédi a letapogatás ellen is.

A Youtube-on nem egy olyan videó található, ahol bemutatják a kulcsnélküli nyitás hátrányát. Az autógyárak nem fordítottak megfelelő figyelmet erre a nagyon kényelmes megoldásra és amikor napvilágra került sérülékenysége, inkább elfeledtették velünk felhasználókkal, mintsem kijavították volna.

A módszer lényege, hogy két ember rádiófrekvenciás kapcsolatban van egymással, amolyan speciális adóvevővel. Az egyik az autó mellett áll, míg a másik az autótulajdonost követi. Az autónál álló megnyitja az autó ajtaját, ettől az autó kéri a kulcs jelét, amit a speciális adóvevőn átsugároz az autó gazdája mellett álló társának és erre a jelre a tulajdonos zsebében lévő kulcs visszaválaszol. Ezt a válaszjelet az autó mellett álló ember adóvevője átadja az autónak, ami természetesen kinyílik és ezzel egyidőben indítható, az első leállításig lehet vele közlekedni. Ez az eljárás műszakilag nem olyan nagyon bonyolult, így valós lopási módszerként létezik.

Ha az említett immobiliser és rablásgátló megoldást alkalmazzuk, akkor az autó nyitható, de nem indítható, mindemellett a keyless autóknál speciális immobilisert használunk, ami nem csak egyszer ellenőrzi a kis kapszula meglétét, hanem az autó beindítása után többször, így, ha valami csoda folytán az említett lopási kísérletnél nem csak az autó kulcsának jelét sugároznák át, hanem az immobiliser kapszulájának jelét is, akkor is megállítaná az autót.

Ha az autót olyan helyen használja, ahol a lopási kísérletnek magasabb a kockázata, mert sajnos vannak ilyen területek hazánkban is, akkor végig kell gondolni, hogy a védelmi rendszer is magasabb biztonsági szinten álljon és ahhoz sajnos hozzátartozik a kezelést tekintve néhány kényelmetlennek tűnő, de rutinszerűvé váló mozdulat. Az autó védelme személyes és egyénre szabott dolog, azt tanácsolom, hogy keressen fel egy-két riasztószervizt személyesen és hallgassa meg a tanácsokat, nézze meg, hogy melyik rendszer lenne Önnek a legkényelmesebb.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Honnan tudom meg a rádió kódját?

2019. május 5., 11:20 Módosítva: 2019.05.25 17:29
0

Szép napot!

A tegnapi nap vásároltam egy Kia Proceed 2011 1.4 EX-et és a gyári rádió kódját kellene valahogy megtudnom, mivel nincsen meg! Ebben szeretnék valami tanácsot és segítséget önöktől!

Mi a megoldás ilyenkor, mert gondolom nem egyedi a probléma, hogy elveszik a rádió biztonsági kódja! Választ előre is köszönöm!

A gyári rádió kódját a márkaszerviz meg tudja mondani az autó alvázszáma alapján. Van szerviz, amely pénzt kér a lekérésért és van, aki nem, ez a saját dolguk.

A rádiókód egy gyenge próbálkozás volt anno arra, hogy ne lopják el a rádiót, de régen sem működött, közepes elektronikai ismeret birtokában is meg tudta oldani, aki akarta, hogy ne legyen kódos. Ma teljesen felesleges és csak a tulajdonost bosszantja, hiszen gyári rádiót, illetve rádiót már nem lopnak szerencsére.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csak sötétben zár a Mokka

2019. április 18., 16:34 Módosítva: 2019.06.01 08:46
0

Adott egy 2014-es Opel Mokka. A belső tér világítás kapcsoló a középső állásában van, tehát ajtó nyitásnál automatikusan felkapcsol, illetve zárásnál 20 másodperc elteltével lekapcsol.

A probléma ott kezdődik, hogy mikor kiszállok az autóból, bezárom az ajtót, addig nem tudom becsukni a kocsit, ameddig a lámpa világít bent (20 másodperc). Miután lekapcsolt zár egyből a kocsi. Ha kikapcsolom az automatikus lámpa kapcsolást ajtónyitásra, egyből zár a kocsi, csak kellemetlen éjszaka beülni, mert nem látni semmit.

Válaszukat előre is köszönöm! :)

Akkor fordul ilyen elő, ha utólag riasztó került az autóba és a szerelő vagy nem áll szakmája csúcsán, vagy lusta. Ha a világítás időzítőjéről visszakerül a nyitás jel az ajtókapcsolóra, akkor az autó az időzítés időtartamára nyitottnak érzékeli az ajtót és természetesen nem engedi bezárni a központi zárat.

Nagy valószínűséggel a riasztószereléskor kimaradt egy dióda. Ha nincs utólagos riasztó, akkor a világításkésleltető modulnál keresném a hibát, de erre nem volt még példa nálunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Trükkök a kínai rádióknál

2019. április 14., 09:08 Módosítva: 2019.05.05 11:17
14

Helló,

Olvasom az oldalon hogy le vannak szavazva a kínai cuccok. Én Kanadában élek, egy 2008-as Toyota Prius-hoz vásároltam 2017 Novemberében ezt: Pumpkin 7 inch-es fejegységet. 2017 óta már a 4GB RAM és a 32GB az alap rádió A készülék hibamentes. Mivel Oreo 8-ra szerettem volna váltani és a gyártó nem támogatta, frissítettem a Malaysk ROM - jával amit a tavaly óta probléma mentesen használok. Scotty Kilmer, akinek a csatornáját figyelem egy másik kínai gyártót az Eonon-t ajánlja. Arra ugyanúgy fel lehet tenni a Malaysk ROM -ját az igényeseknek és hozzáértőknek. A ROM csere egy nagyon érdekes házi projekt.

Az igaz hogy bug-osak az eredeti kínai dobozok, az orosz programozó Malaysk is elismeri, de legalább ő ott van és lehet frissíteni. A ROM cserét csak hobbisoknak vagy számítógép kezelésben egy kicsit jártasoknak ajánlom. A forum.xda-developers.com fórumon a tananyag elolvasása kötelező :) firmware csere előtt.

Tisztelettel, Albert 

Amint a leírásból is látszik, ezek a készülékek nem az átlagember autórádiói, ahogy én is, Te is írod, számítástechnikai ismereteket feltételez a használatuk.

Én még mindig „leszavazom” ezen példányokat, mert az interneten úgy kínálják, mint amit beszerel az ember és használja problémamentesen minden funkcióját.

Aki nyitott a technikai kihívásokra, annak ez egy gyöngyszem, hiszen kis küzdelmek árán valóban egy sokoldalú fejegységet használhat az autóban, de a megtévesztő termékleírás és a kedvező ár miatt sok olyan felhasználó vásárol ilyen fejegységet, aki utána tanácstalanul áll egy szervizben, hogy segítsenek neki.

A leírást nagyon köszönöm, úgy gondolom sokan hálásak lesznek azért, hogy nem kell végig járni az internet bugyrait iránymutatásért és működő frissítésért. Azért ismételném, önmagam, ha valakinek nem hobbija, az ne vegye, neki ott a késztermék az Alpine, Kenwood vagy Pioneer műhelyéből.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Jobb hangzást a régi Hiluxba

2019. március 16., 11:57 Módosítva: 2019.04.18 15:11
33

Tiszteletem.

Néhány hónapja nagy örömmel használok egy 2004-es évjáratú Toyota Hiluxot. Szeretnék jobb hangzást a jelenlegitől, ehhez kérnék tanácsot. 

Amikor vettem,elsődleges szempont volt, hogy a tolatókamerának legyen egy monitora. Akkor még nem számoltam a hangzással, de mint tudjuk,evés közben jön meg az étvágy... :) Android, meg multimédia, meg a többi, hadd dübörögjön a rock, ha már megvan a forrás. Valami kínai cucc, 1 din-es, motoros előlap, subwoofer kimenet, 4x45 watt meg ami kell. Gyors, jó a képe, viszi a gps-t is, a szerelőnek tetszik, én még nem láttam. Nézegettem, hogy mi kéne nekem, de minél többet olvasok utána, annál bonyolultabb a dolog. :)

Jó, azért azt sejtem, hogy az aktív mélysugárzó az ülés alá kifejezés ott lesz a válaszban, de elég csak az, vagy cseréljem az ajtóban is a hangszórót?

Ebay-ről, Angliából szabad? Mélysugárzó, két ajtó hangszóróval 67 ezer+plusz postaköltség. Van itthon is ennyiért?

A hátsó ajtóban is ott van a gyári,10 cm-es hely. Olvastam egyik tanácsukat, hogy nem sok jelentősége van, a hangzás szempontjából. Ne tegyünk oda? Nincs az az árkategória, ami javít a hangzáson? Hangszigetelő szivacs az ajtó belső oldalára. Kell, javít a hangzáson? Egy tenyérnyi a hangszóró mögé vagy minél nagyobb? Szivacs a padlóra, a mélysugárzó alá? Szivacsgyűrű a hangszóró és az ajtópanel közé? Javít a hangzáson? Egyéb kiegészítő? Más téma. Hibátlanul működik még ma is a két éve beépített tempomat a hármas Mazdámban. Szeretem,és örülök neki. Jó beruházás volt,jó kivitelezőkkel. :)

Kösz: István

Kedves István!

Távol állnak tőlem a távol-keleti termékek, tapasztalat szerint színvonaluk és megbízhatóságuk nem éri el a felhasználói igényt, de erről már sokszor írtam.

Általánosságban válaszolok és megbízható, jó minőségű összetevőket veszek alapul.

hilux 10

A Hilux nem ad nagy lehetőséget a jó zene kialakításához, így valóban egy jó fejegység mellé aktív mélyet és első hangszóró cserét javasolnék. A hátsó hangszórókra valóban nem kell költeni, semmi szerepe nem lesz a zenében, gyárilag is jól eldugták.

A rezgéscsillapítás sokat javít, de ez nem szivacs, hanem speciális, erre a célra gyártott anyag, ami olyan, mint egy kátránylap. Feladata, a nagy lemezfelületek, mint az ajtóborítás merevítése, hogy ez a nagy lemez ne szóljon bele a zenébe. Ha megkopogtatja az ajtót kívülről, hallani a lemez kongó hangját, de, ha belső felületére ebből az anyagból ragaszt egy 20x40 centiméteres darabot, már stabil, nem kongó, hanem keményen koppanó hangot eredményez.

Nem kell telibe ragasztani a lemezfelületet, kb. 30% csillapítóanyag elegendő. Az aktív mély alá nem kell, de a rögzítés lényeges, baleseti szempontból és hangzás miatt is. Ha rögzítetlen a mélysugárzó, akkor a membrán intenzív mozgása berázza az egész egységet és a kiegyenlített mozgás miatt csökken a mélyhang, ezért stabilan rögzíteni kell.

Az ebay áraival nem lehet versenyre kelni, de ez nem jelenti azt, hogy valóban jó termékeket vásárolhatunk. Ha Alpine, Kenwood, Pioneer terméket talál az aukciós oldalon, azt meg szabad vásárolni jó áron, névtelen termék nem nyújt élvezetet csak bosszúságot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Friss az Android, szakadozik a bluetooth

2019. március 9., 09:01 Módosítva: 2019.03.17 07:18
66

Tisztelt Kütyüdoki!

Egy 2018-as Toyota CHR Hybrid és egy CAT S41 androidos telefon bluetooth problémája kapcsán kérek tanácsot. A bluetooth kapcsolat működik, zenehallgatás esetén stabil. Azonban ha telefonálok, akkor teljesen véletlenszerűen megszakítja a kapcsolatot 10-15 másodpercekre, azzal az üzenettel, hogy a CAT S41 megszakította a kapcsolatot.

A telefonvonal eközben nem szakad meg, csak a két fél semmit nem hall, majd magától visszakapcsol a kihangosító és folytatódhat a beszélgetés. Egy hosszabb beszélgetés alatt a jelenség véletlenszerűen többször is előfordul, nem egyszeri alkalom.

Utánanézve a neten annyit sikerült kideríteni, hogy ez az Androidos telefon más autótípusok esetén is produkálja ezt a problémát. A telefonon a legfrissebb Android verzió van 8.0.0. Van bármi ötlete a probléma megoldására?

Köszönettel: Péter

Sajnos ez szoftveres probléma, ami két készülék születési idejéből adódik, a telefon frissebb szoftverrel rendelkezik, mint az autó. Amíg a Toyota nem ad ki frissítést a telefonszettre, nem tud mit csinálni, mint együtt élni a problémával.

A frissítés attól frissítés, hogy tartalmaz olyan összetevőket, amik az előző verzióban nem voltak, vagy máshogy voltak megírva, de a kapcsolódó kihangosító ezt nem ismeri, így, ha a kapcsolódás során előkerül a szoftver ezen új részlete, megáll a kommunikáció.

Ha szerencsénk van a szoftver átugorja ezt a részt, ha nincs szerencsénk, akkor kiakad és újracsatlakozik, újra építi a kapcsolatot, mert hibát érzékelt.

Az utólag beépíthető kihangosítókat gyártó cégek, mint a Parrot vagy Bury azonnal reagálnak az új telefon szoftverre és általában ezek a gyártók készítik az autóba gyárilag bekerülő kihangosítókat is, csak a frissítésnek át kell jutnia az autógyártó rendszerén is, ami azt okozza, hogy sokkal később kerül a felhasználóhoz. Érdeklődjön a márkaszervizben, hogy van-e új szoftver és, ha nincs, mikor várható.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu