Utólagos menetfény parák

november 27., 13:09 Módosítva: 2019.11.29 06:20
516

Jó napot!

Kérdésem a következő: állítólag nem szabályos utólagosan felszerelt menetfénynél, ha index funkciós is. Még egy dolog lenne, szerintem nem lenne baj, ha hátulról is jobban látnának minket nappal. Milyen kiegészítő v. zárófény felszerelése szabályos?

Köszönettel Laci.

Kedves László!

Nem értem pontosan az index funkciót, ha a kanyarfényre gondol, akkor az szabályos, de ezen felül semmi. Az utólag beépített nappali menetfény esetében a félfényerős helyzetjelző funkció sem megengedett hazánkban, csak az autógyár által beépített esetben.

IMG 2849
Fotó: Sipos Zoltán / Totalbike

A hátsó megvilágításra alkalmas a hátsó helyzetjelző nem kell plusz lámpatesteket beépíteni, ennek hozzárendelése a DRL-hez nem okozhat problémát egy autóvillamossági szerelőnek.

A nappali menetfény szabályos és szabványos bekötéséről és a hazai szabályozásról mindent összegyűjtöttem az oldalunkon, ha ennek megfelelően szerelik fel, semmi baj nem lehet vizsgáztatás vagy közúti ellenőrzés során.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Hátramenetnél nem működik se a radar, se a lámpa

október 28., 10:53 Módosítva: 2019.11.22 11:06
0

Tisztelt Kütyüdoki!

Tegnapi nap folyamán beadta az unalmast a tolatóradarom és a tolatólámpák is. Laikus vagyok, de gondolom, hogy a kettő össze van kötve, mivel a lámpában az izzóknak semmi baja nincsen.

Amikor beraktam tegnap az autót rükvercbe, nem működött se a radar se a lámpa, csak ha egy kicsit megnyomtam lefelé a váltót, akkor kezdett el működni. Na a mai napra már ezzel a módszerrel sem működik. Illetve a tegnapi napon ezekkel a problémákkal párhuzamosan feldobta a check engine hibakódot is az autó.

Esetleg összefügg a két dolog?

Mivel a váltókar mozgatására megjavult, én a tolatókapcsolóra gondolnék, de lehet félrevezető a pillanat. Elsőként a tolatólámpán ellenőrizném a pozitív 12V–ot, ha nem mérhető, akkor a biztosítéktáblában ellenőrizném a biztosítékot.

Ha kiégett, akkor cserélni kell, de csak és kizárólag ugyan arra az áramértékre, nagyobbat még próbára sem szabad betenni. Ha az új biztosíték is kiég, akkor szerelőhöz kell fordulni, mert nagyobb a baj.

Amennyiben a tolatólámpán mérhető a pozitív 12V, akkor valóban összefüggés lehet a váltókar mozgatásával és a tolatókapcsolót kell ellenőrizni, de ez már ismét szakember dolga, mert nem olyan helyen van, ahol hozzáférhetnénk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos tempomat beépítése

október 15., 16:27 Módosítva: 2019.10.28 17:12
226

Tisztelt Kütyüdoktor!

Adott egy benzines Mercedes-Benz A200 (W169). Tempomat utólagos beszerelésén gondolkodok, ebben kérném tanácsát. Jelképes áron kaphatók gyári bontott tempomat vezérlő/SCU modulok, kormánykapcsolóstól.

Kérdésem az, hogy ezek motorspecifikusak-e (számít-e az hogy egy A150-ből vagy A200-ból származik), illetve a beépítésnek mi lenne a további menete? Szükségesek-e egyéb alkatrészek, vagy csak pár perc szoftveres módosítás után működni fog?

Köszönöm válaszát,

Marcell

Rendszeresen felmerülő kérdés a bontóból vásárolt extrák esete. A tapasztalat szerint a bontó dolgozói nem értenek az adott járműhöz, de miért is kéne és hogyan érthetnének ennyiféle autótípushoz. A kiszerelt szett főbb részeit összeállítják, de kimaradhat néhány apró, de annál fontosabb darab, mint kábel, csatlakozó, kapcsoló… Fontos, hogy a bontó nem tudja pontosan, hogy a rendszer működőképes-e, nem próbálja ki az autót bontás előtt.

Ha például egy szerelő árul tempomatot és vállalja a beépítését, akkor Ő biztos annak működőképességében és tudja, hogy milyen autóba, hogyan kell beépíteni, tőle érdemes megvásárolni.

Én azt tanácsolom, hogy csak beépítéssel együtt vásároljon bontott tempomatot és csak beépített, működőképes állapotban fizesse ki, ne vegye magára a felelősséget, hogy a beszerzett szett teljes, működőképes és kompatibilis az Ön autójával. Hozott, bontott rendszer beépítését szerintem nem vállalja el szerelő.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Bezavarja a rádiót a mobiltöltő

október 14., 13:55 Módosítva: 2019.10.17 07:39
0

Kedves Kütyüdoki!

Érdekes jelenségre lettem figyelmes, mikor autót váltottam nemrég. Van egy szivargyújtóba való mobiltöltőm, ami már jó pár évet megélt, és megszoktam a régi autómban, hogy amikor bedugtam, akkor nagyon legyengült a rádió minősége, egyszerűen alig talált adót.

Mivel az autó is matuzsálemi korú, a rádió meg utólag lett beszerelve (de kb egy évjárat), gondoltam csak a rádió vacak. Amikor kipróbáltam most egy új autóban is a töltőt, ugyanaz volt az eredmény. Alig talált a rádió bármi adót, csak a legerősebbek maradnak.

Mivel hosszú úton ha tölteni is kell a mobilt és nem szeretnék a Kossuthon lógni végig, jó lenne, ha működne a töltő. Ön szerint meg lehet menteni költséghatékonyan? Inkább vegyek újat? Remélem nem túl általános ez a fajta viselkedése a töltőknek.

Válaszát előre is köszönöm! Csaba

Az olcsóbb töltők esetében elég sok ilyennel találkoztunk, nem is ajánlom a használatát, mert ami a rádiót zavarja, az zavar minden elektronikát, az autóét is. A jelenséget a töltő áramkörének nagyfrekvenciás zavara okozza, amit általában az autó vezetékeire sugároz vissza és ez természetesen óriási tervezési hiba. Egy szivargyújtóba dugható töltő 5000 Ft-tól kapható, ami olcsóbb, abból valaminek hiányoznia kell, például a szakszerűségnek. Ne használja, javítani nem lehet, nem érdemes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem működik a kijelző a Swiftben

október 9., 13:19 Módosítva: 2019.10.21 06:21
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

2005-ös Swift-ben a központi információs kijelző csak véletlenszerűen működik. Jellemzően nem mutat semmit napokig, hetekig, viszont néha magához tér és normálisan működik. Ez a normális működési idő pár perc és 1-2 nap között váltakozik.

Amikor "magához tér", a normális értékeket mutatja, mintha egy tévén levettük volna a fényerőt. Amikor nem mutat semmit, akkor is megy rajta a háttérvilágítása és így nekem laikusnak ebből az jön le, hogy kap áramot. Az lenne a kérdésem, hogy biztosan cserés lett-e a kijelző, vagy valahol lehet-e még valami vezetékhiba? Nem akarnék feleslegesen megvenni egy bontottat.

Köszönettel, Béla

Általában a kijelzőpanel csatlakozója rázódik ki és forrasztással orvosolható a probléma. Otthon csak akkor álljon neki a javításnak, ha megfelelő szaktudással rendelkezik, mert a csatlakozó lábai igen sűrűn állnak egymás mellett, a forrasztáshoz megfelelő pákára és rutinra lesz szükség. Bármelyik műszerész pár perc alatt megoldja, ha kezébe adjuk a kijelzőt, érdemesebb keresni egyet.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

A gyári tempomat ejti a sebességet

szeptember 21., 08:11 Módosítva: 2019.10.14 22:36
0

Kedves Kütyüdoktor!

Kb. egy fél éve veszem észre, hogy stabil 150 körüli tempomattal közlekedve időnként a sebesség leesik 140-125 közé (mikor éppen meddig), majd kb. 10 másodperc múlva visszaáll. Az autó egy Kia Ceed 1.6 CRDI, most van benne kb. 213 000 km.

A legutolsó szervizből eljövet tapasztaltam először ilyen "elgyengülést", de az tempomat nélkül volt, és a szerviz másnap szétszedte, majd összerakta a szívóoldalt (előtte kuplungcsere volt és szét kellett hozzá bontani, valszeg nem sikerült elsőre összerakni). Nem tudom, hogy lehet a kettőnek köze egymáshoz, de érdekelne, hogy mi lehet ez a furcsa viselkedés. Még nem próbáltam elgyengüléskor gázt nyomni, nem fordul elő gyakran a tünet, de havonta 1-2-szer megesik.

Köszönettel, Zsombor

Mivel a tempomat a működéséhez szükséges jelek hiányában lekapcsol, inkább gondolnék motorhibára. A tempomat a sebességjelből veszi a sebességtartáshoz szükséges jelet, ha ez hiányzik, akkor kikapcsol, ahogy kikapcsol akkor is, ha a kuplung vagy fékpedál kapcsolója meghibásodna. Úgy gondolom, működik rendesen, csak az általa kiadott gázpedál utasításra az autó nem reagál megfelelően, így a hibát nem itt keresném. Ma már az autók többsége komputerről diagnosztizálható, a hibák túlnyomó részét el is tárolja az autó, ezért érdemes lenne márkaszervizhez vagy márkára szakosodott szervizhez fordulni legalább a hibamegállapítás erejéig, mert nekik van olyan programjuk, amivel teljességgel kiolvasható az autó.

Az általános diagnosztikai programok nem jutnak el olyan mélységig, mint a gyári, ezért a szerelő nem kap megfelelő információt az autó működéséről, így elég nehéz utánajárni a problémának. A tempomat, ha nem kapcsol ki, akkor helyesen működik, a lassulást érzékelve próbálja visszahozni a sebességet, de a motor gyengesége miatt ezt nem tudja. Mivel a hiba a szervizelés után jelentkezett, visszavinném és átnézetném újra.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Rángat a gyári tempomat

szeptember 12., 18:40 Módosítva: 2019.10.14 22:36
1

Tisztelt kütyüdoktor!

Adott egy 2002 Fiat Stilo 1.9 JTD 80 lóval, amibe bekötöttem a gyári tempomat kart. A tempomat kábelezése gyárilag már benne volt, csak össze kellett kapcsolnom a kormányburkolat alatt lévő csatlakozóval.

A probléma: A tempomat nem mindig kapcsol be, és ha be is kapcsol akkor rángat a motor. 2500 fordulat körül jobban rángat, alacsonyabb fordulaton kevésbé. A fékpedál és a kuplung pedál jeladóit kicseréltem, mert időközönként nem működtek, de nem történt semmi változás. Szakembernél is volt és azt mondták, hogy az ECU nem látja a tempomatot használat közben. Van tippje, hogy mi lehet a probléma?

Üdvözlettel: Kornél

A beszerelés után a tempomatot csak engedélyezni kell, hogy működjön, minden rendellenesség valamely összetevő hibájára utal és sajnos valóban az ECU az, amire elsőre gondolnék. Márkaszervizben vagy márkára szakosodott szervizben a FIAT gyári programjával ki kell olvasni, hogy mi a probléma okozója, univerzális műszerekkel nem valószínű, hogy eljuthat a megoldásig. Ilyen jellegű hibánál nem hinném, hogy a kapcsolók rosszak, inkább az ECU vagy hozzá vezető csatlakozások lehetnek.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Elűzhetetlen szag a beltérben

június 28., 22:01 Módosítva: 2019.07.27 08:05
79

Kedves Kütyüdoktor!

Úgy két éve kiömölhetett valami az autóban, amit akkor nem vettem észre, azóta folyamatosan egy édeskés, túróra emlékeztető szag van jelen. Behatárolni nem tudom, hogy honnan jön. Próbáltam klíma és kárpittisztítást, ózonos tisztítást, utóbbival talán enyhült.

Érdekesség, hogy ha napon parkolok, akkor a forró beltérben nem érződik, míg télen mindig. Mivel próbálkozhatnék még? Tanácstalan vagyok, bármilyen tippet szívesen fogadok.

Üdv, Róbert

Az összes szagtalanító megoldás közül az ózonos fertőtlenítés a leghatásosabb, az biztos, hogy megköti a szagot, de a szennyeződést nem tudja eltávolítani, így újratermelődhet a szag.

Az utastér, a csomagtér, a tárolórekeszek szemrevételezhetők, gondolom, ezen már átesett az autó. Ami nem látható, az a szellőzőrendszer, amibe bele is kerülhet valami bomló anyag, de megtelepedhet benne penész és gomba, ami kellemetlen szagot áraszt.

Mivel azt írja, hogy két éve megvan a szag, úgy gondolom ennyi idő alatt minden ételmaradék vagy egyéb beömlött anyag kiszárad, megsemmisül, ezért a szellőzőrendszerben tenyésző penészre, mohára, gombára gyanakodnék. Minden olyan helyen be kell nézni a járatokba, ahol csak lehet, fűtőmotornál, hőcserélőnél, pollenszűrőnél és érdemes endoszkópot használni.

Az említett hívatlan élőlények általában a hőcserélőnél tapadnak meg és ne valami kis elszíneződésre gondoljunk, komoly, nagy méretű telepek tudnak kinőni. A lecsapódó pára kiváló talaj számukra és a klímatisztító megoldások alulmaradnak egy nagyobb tenyészkupaccal szemben, azt csak manuálisan lehet eltávolítani.

Mivel a művelet nehezen hozzáférhető helyeken, sok bontással jár, keresni kell egy szakembert, aki elvállalja, talán a klímaszervizek a legalkalmasabbak erre a feladatra. Mindenhol hirdetem, hogy az autó szellőzőrendszerét minimum évente egyszer át kell tisztítani, fertőtleníteni, mert csak a rendszeres karbantartás tudja megakadályozni a makacsabb telepek kialakulását.

Ha már megvetette a lábát a moha, gomba, penész, abban nem tud kárt tenni semmiféle tisztítószer. Ha otthoni klímáját tisztítják, elméletben a szakember a ventilátor kerekét is kiveszi és ilyenkor látható, hogy a lapátok között milyen elborzasztó kinézetű és mennyiségű gomba telepszik meg egy év használat alatt. Az otthoni készülékkel könnyebb dolga van a szerelőnek, az autó szellőzőrendszere sajnos sokkal zártabb, hozzáférhetetlenebb.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Utólagos rablásgátló

május 31., 14:30 Módosítva: 2019.06.28 22:04
80

Kedves Kütyüdoki!

Autóvásárlás előtt álok, a kiszemelt típus VW Touareg 3.0 V6 TDI. Gyártásból fogom rendelni az autót, úgyhogy még jó pár hónap, mire az alábbi kérdés időszerűvé válik, de jobb időben elkezdeni a gondolkodást…

Az a kérdésem, hogy vajon szabad-e megbolygatni egy ilyen összetett autó fedélzeti elektronikáját egy utólagos rablásgátlóval? A megoldás amiben amúgy gondolkodom, az a rejtett mágneskapcsolós dolog, amit Önök szereltek be a jelenlegi autómba (Nissan Pathfinder) is. Ugyanebbe az autóba szereltek be szintén Önök ledes nappali menetfényt is: Osram LEDriving Fog – úgyhogy visszatérő kuncsaft volnék. :-) Ez a mágneskapcsolós cucc nagyon jól bevált a Pathfinder-ben. Egyszerű kezelni, könnyű kiiktatni, nincs vele semmi macera. Élesben szerencsére nem tesztelte az élet, de nincs kétségem, hogy működött volna.

Egy számomra hiteles (és amúgy neves) autóipari szakértő azt mondta, hogy nincsenek jó tapasztalatok az utólagos rablásgátlókkal ilyen komplex autók esetében. Ha valami gond van, akkor nem egyszerű kinyomozni, hogy mi okozza a problémát, és megy majd a mutogatás a márkaszerviz és a rablásgátló beszerelője között. Azt is mondta ez a szakértő, hogy ha már mindenképp akarok utólagos rablásgátlót, akkor még leginkább a GPS-es távfelügyelet jellegű megoldásokat tudja javasolni. Ezekkel szemben viszont én vagyok szkeptikus. Egyrészt hallani akku lemerülési problémáról (pár napos, egy hetes állás során képes teljesen lemeríteni a rablásgátló az akkut, és nem indul az autó), másrészt a GPS jeleket blokkolni lehet. Önnek mi a szakvélekedése erről a kérdésről? Megköszönném az irányba állítást.

Üdvözlettel: Zoltán

Semmilyen gondot nem okoz a beszerelés. Amikor egy autó elromlik, mert minden elromolhat, a szakszerviz szerelője felhívja a biztonsági rendszer szerelőjét és az segít neki, elmondja, hogy a beépített szerkezet hogyan és milyen módon kapcsolódik az autóhoz. Extrém esetben volt már olyan, hogy a javítás idejére mi kikötöttük a védelmet és ideiglenesen gyári állapotra hoztuk az autót, ezzel kizártuk, hogy a védelmi rendszer okozza a hibát, a szerelő pedig biztonsággal kereshette az igazi okot.

Az autóipari szakértő tapasztalata nem valós, az utólag, szakszerűen beépített védelmi eszközökkel nincs semmiféle probléma, ezeket neves gyártók tervezik, gyártják, olyanok, akik sok esetben autógyári beszállítók. Az ajánlott GPS-es nyomkövetés is kiváló megoldás, de megjegyzem, azt ugyan úgy kell beszerelni, mint a rablásgátlót, így mint ellenérv a rablásgátlóval szemben kissé értelmetlen.

A riasztószerviz ugyan olyan szakszerviz, mint bármely márkaszerviz, ahol szakemberek, szakmunkát végeznek és olyan védelmi eszközöket szerelnek be, amik megfelelnek a jármű elektromos rendszerének. A rablásgátló megfelelő választás egy átlagos kockázatú használatban lévő járműbe. Léteznek magasabb védelmi szinten álló megoldások, de egy dologban megegyeznek, szakszerű beépítés esetén semmiféle problémát nem okoznak a járműben.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Védelem és kényelem

május 23., 14:33 Módosítva: 2019.06.07 17:13
35

Üdvözletem!

Nemrégiben vettem egy 2017-es Ford Mondeo gépjárművet, most pedig szeretnék valamilyen védelmi rendszert vagy megbizható (ami nem szólal meg óránként tévesen) riasztót beépittetni.

Valami olyan kellene, már ha van ilyen, amivel nem macera a kizárás, bezárás, megmarad a gyári távirányitója az autónak, nem fél órába tellik mire fel tudom nyitni a motorháztetőt (pajzs). Valami olyasmire gondolok ami automatikus, mint ahogy az autó is érzékeli a saját kulcsát, már ha van ilyen...

Kedves kérdező!

Riasztórendszer esetében, főként, hogy kulcsnélküli indítású az autó mindenképpen szükséges, hogy a riasztórendszert külön kapcsoljuk, ami egy mozdulat a biztonságért, de elfogadom, hogy az autó veszít a kényelmi extrájából, ezért nem ajánlok riasztót, mert az meg veszítene a biztonsági szintjéből.

Ford-Mondeo-Turnier-1-5-EcoBoost-Titanium-1200x800-23398ece00d09

Ha mindenképpen ragaszkodik a kényelmes megoldáshoz és az autót átlagos kockázattal bíró helyeken használja, akkor közelítőkártyás immobiliser és rablásgátló lehet a helyes választás. Ez egy olyan védelmi megoldás, aminek élesítését és hatástalanítását egy kis, 200 Ft méretű kapszula végzi, amit a zsebében kell tartania.

Ha a kapszula az autó mellett van, akkor az autó indítható, ha nincs ott, akkor blokkolja az önindítót és az üzemanyagellátást, így nem indítható. Ha menet közben a kapszula eltávolodik az autótól, például valahogy kiszállítanák vagy kicsalnák Önt és elhajtanának, akkor a rablásgátló funkció egy percnyi távolságban leállítja a járművet. Ez a rendszer kulcslopás esetében is megvédi az autót és megvédi a letapogatás ellen is.

A Youtube-on nem egy olyan videó található, ahol bemutatják a kulcsnélküli nyitás hátrányát. Az autógyárak nem fordítottak megfelelő figyelmet erre a nagyon kényelmes megoldásra és amikor napvilágra került sérülékenysége, inkább elfeledtették velünk felhasználókkal, mintsem kijavították volna.

A módszer lényege, hogy két ember rádiófrekvenciás kapcsolatban van egymással, amolyan speciális adóvevővel. Az egyik az autó mellett áll, míg a másik az autótulajdonost követi. Az autónál álló megnyitja az autó ajtaját, ettől az autó kéri a kulcs jelét, amit a speciális adóvevőn átsugároz az autó gazdája mellett álló társának és erre a jelre a tulajdonos zsebében lévő kulcs visszaválaszol. Ezt a válaszjelet az autó mellett álló ember adóvevője átadja az autónak, ami természetesen kinyílik és ezzel egyidőben indítható, az első leállításig lehet vele közlekedni. Ez az eljárás műszakilag nem olyan nagyon bonyolult, így valós lopási módszerként létezik.

Ha az említett immobiliser és rablásgátló megoldást alkalmazzuk, akkor az autó nyitható, de nem indítható, mindemellett a keyless autóknál speciális immobilisert használunk, ami nem csak egyszer ellenőrzi a kis kapszula meglétét, hanem az autó beindítása után többször, így, ha valami csoda folytán az említett lopási kísérletnél nem csak az autó kulcsának jelét sugároznák át, hanem az immobiliser kapszulájának jelét is, akkor is megállítaná az autót.

Ha az autót olyan helyen használja, ahol a lopási kísérletnek magasabb a kockázata, mert sajnos vannak ilyen területek hazánkban is, akkor végig kell gondolni, hogy a védelmi rendszer is magasabb biztonsági szinten álljon és ahhoz sajnos hozzátartozik a kezelést tekintve néhány kényelmetlennek tűnő, de rutinszerűvé váló mozdulat. Az autó védelme személyes és egyénre szabott dolog, azt tanácsolom, hogy keressen fel egy-két riasztószervizt személyesen és hallgassa meg a tanácsokat, nézze meg, hogy melyik rendszer lenne Önnek a legkényelmesebb.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Honnan tudom meg a rádió kódját?

május 5., 11:20 Módosítva: 2019.05.25 17:29
0

Szép napot!

A tegnapi nap vásároltam egy Kia Proceed 2011 1.4 EX-et és a gyári rádió kódját kellene valahogy megtudnom, mivel nincsen meg! Ebben szeretnék valami tanácsot és segítséget önöktől!

Mi a megoldás ilyenkor, mert gondolom nem egyedi a probléma, hogy elveszik a rádió biztonsági kódja! Választ előre is köszönöm!

A gyári rádió kódját a márkaszerviz meg tudja mondani az autó alvázszáma alapján. Van szerviz, amely pénzt kér a lekérésért és van, aki nem, ez a saját dolguk.

A rádiókód egy gyenge próbálkozás volt anno arra, hogy ne lopják el a rádiót, de régen sem működött, közepes elektronikai ismeret birtokában is meg tudta oldani, aki akarta, hogy ne legyen kódos. Ma teljesen felesleges és csak a tulajdonost bosszantja, hiszen gyári rádiót, illetve rádiót már nem lopnak szerencsére.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Csak sötétben zár a Mokka

április 18., 16:34 Módosítva: 2019.06.01 08:46
0

Adott egy 2014-es Opel Mokka. A belső tér világítás kapcsoló a középső állásában van, tehát ajtó nyitásnál automatikusan felkapcsol, illetve zárásnál 20 másodperc elteltével lekapcsol.

A probléma ott kezdődik, hogy mikor kiszállok az autóból, bezárom az ajtót, addig nem tudom becsukni a kocsit, ameddig a lámpa világít bent (20 másodperc). Miután lekapcsolt zár egyből a kocsi. Ha kikapcsolom az automatikus lámpa kapcsolást ajtónyitásra, egyből zár a kocsi, csak kellemetlen éjszaka beülni, mert nem látni semmit.

Válaszukat előre is köszönöm! :)

Akkor fordul ilyen elő, ha utólag riasztó került az autóba és a szerelő vagy nem áll szakmája csúcsán, vagy lusta. Ha a világítás időzítőjéről visszakerül a nyitás jel az ajtókapcsolóra, akkor az autó az időzítés időtartamára nyitottnak érzékeli az ajtót és természetesen nem engedi bezárni a központi zárat.

Nagy valószínűséggel a riasztószereléskor kimaradt egy dióda. Ha nincs utólagos riasztó, akkor a világításkésleltető modulnál keresném a hibát, de erre nem volt még példa nálunk.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Trükkök a kínai rádióknál

április 14., 09:08 Módosítva: 2019.05.05 11:17
14

Helló,

Olvasom az oldalon hogy le vannak szavazva a kínai cuccok. Én Kanadában élek, egy 2008-as Toyota Prius-hoz vásároltam 2017 Novemberében ezt: Pumpkin 7 inch-es fejegységet. 2017 óta már a 4GB RAM és a 32GB az alap rádió A készülék hibamentes. Mivel Oreo 8-ra szerettem volna váltani és a gyártó nem támogatta, frissítettem a Malaysk ROM - jával amit a tavaly óta probléma mentesen használok. Scotty Kilmer, akinek a csatornáját figyelem egy másik kínai gyártót az Eonon-t ajánlja. Arra ugyanúgy fel lehet tenni a Malaysk ROM -ját az igényeseknek és hozzáértőknek. A ROM csere egy nagyon érdekes házi projekt.

Az igaz hogy bug-osak az eredeti kínai dobozok, az orosz programozó Malaysk is elismeri, de legalább ő ott van és lehet frissíteni. A ROM cserét csak hobbisoknak vagy számítógép kezelésben egy kicsit jártasoknak ajánlom. A forum.xda-developers.com fórumon a tananyag elolvasása kötelező :) firmware csere előtt.

Tisztelettel, Albert 

Amint a leírásból is látszik, ezek a készülékek nem az átlagember autórádiói, ahogy én is, Te is írod, számítástechnikai ismereteket feltételez a használatuk.

Én még mindig „leszavazom” ezen példányokat, mert az interneten úgy kínálják, mint amit beszerel az ember és használja problémamentesen minden funkcióját.

Aki nyitott a technikai kihívásokra, annak ez egy gyöngyszem, hiszen kis küzdelmek árán valóban egy sokoldalú fejegységet használhat az autóban, de a megtévesztő termékleírás és a kedvező ár miatt sok olyan felhasználó vásárol ilyen fejegységet, aki utána tanácstalanul áll egy szervizben, hogy segítsenek neki.

A leírást nagyon köszönöm, úgy gondolom sokan hálásak lesznek azért, hogy nem kell végig járni az internet bugyrait iránymutatásért és működő frissítésért. Azért ismételném, önmagam, ha valakinek nem hobbija, az ne vegye, neki ott a késztermék az Alpine, Kenwood vagy Pioneer műhelyéből.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Jobb hangzást a régi Hiluxba

március 16., 11:57 Módosítva: 2019.04.18 15:11
33

Tiszteletem.

Néhány hónapja nagy örömmel használok egy 2004-es évjáratú Toyota Hiluxot. Szeretnék jobb hangzást a jelenlegitől, ehhez kérnék tanácsot. 

Amikor vettem,elsődleges szempont volt, hogy a tolatókamerának legyen egy monitora. Akkor még nem számoltam a hangzással, de mint tudjuk,evés közben jön meg az étvágy... :) Android, meg multimédia, meg a többi, hadd dübörögjön a rock, ha már megvan a forrás. Valami kínai cucc, 1 din-es, motoros előlap, subwoofer kimenet, 4x45 watt meg ami kell. Gyors, jó a képe, viszi a gps-t is, a szerelőnek tetszik, én még nem láttam. Nézegettem, hogy mi kéne nekem, de minél többet olvasok utána, annál bonyolultabb a dolog. :)

Jó, azért azt sejtem, hogy az aktív mélysugárzó az ülés alá kifejezés ott lesz a válaszban, de elég csak az, vagy cseréljem az ajtóban is a hangszórót?

Ebay-ről, Angliából szabad? Mélysugárzó, két ajtó hangszóróval 67 ezer+plusz postaköltség. Van itthon is ennyiért?

A hátsó ajtóban is ott van a gyári,10 cm-es hely. Olvastam egyik tanácsukat, hogy nem sok jelentősége van, a hangzás szempontjából. Ne tegyünk oda? Nincs az az árkategória, ami javít a hangzáson? Hangszigetelő szivacs az ajtó belső oldalára. Kell, javít a hangzáson? Egy tenyérnyi a hangszóró mögé vagy minél nagyobb? Szivacs a padlóra, a mélysugárzó alá? Szivacsgyűrű a hangszóró és az ajtópanel közé? Javít a hangzáson? Egyéb kiegészítő? Más téma. Hibátlanul működik még ma is a két éve beépített tempomat a hármas Mazdámban. Szeretem,és örülök neki. Jó beruházás volt,jó kivitelezőkkel. :)

Kösz: István

Kedves István!

Távol állnak tőlem a távol-keleti termékek, tapasztalat szerint színvonaluk és megbízhatóságuk nem éri el a felhasználói igényt, de erről már sokszor írtam.

Általánosságban válaszolok és megbízható, jó minőségű összetevőket veszek alapul.

hilux 10

A Hilux nem ad nagy lehetőséget a jó zene kialakításához, így valóban egy jó fejegység mellé aktív mélyet és első hangszóró cserét javasolnék. A hátsó hangszórókra valóban nem kell költeni, semmi szerepe nem lesz a zenében, gyárilag is jól eldugták.

A rezgéscsillapítás sokat javít, de ez nem szivacs, hanem speciális, erre a célra gyártott anyag, ami olyan, mint egy kátránylap. Feladata, a nagy lemezfelületek, mint az ajtóborítás merevítése, hogy ez a nagy lemez ne szóljon bele a zenébe. Ha megkopogtatja az ajtót kívülről, hallani a lemez kongó hangját, de, ha belső felületére ebből az anyagból ragaszt egy 20x40 centiméteres darabot, már stabil, nem kongó, hanem keményen koppanó hangot eredményez.

Nem kell telibe ragasztani a lemezfelületet, kb. 30% csillapítóanyag elegendő. Az aktív mély alá nem kell, de a rögzítés lényeges, baleseti szempontból és hangzás miatt is. Ha rögzítetlen a mélysugárzó, akkor a membrán intenzív mozgása berázza az egész egységet és a kiegyenlített mozgás miatt csökken a mélyhang, ezért stabilan rögzíteni kell.

Az ebay áraival nem lehet versenyre kelni, de ez nem jelenti azt, hogy valóban jó termékeket vásárolhatunk. Ha Alpine, Kenwood, Pioneer terméket talál az aukciós oldalon, azt meg szabad vásárolni jó áron, névtelen termék nem nyújt élvezetet csak bosszúságot.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Friss az Android, szakadozik a bluetooth

március 9., 09:01 Módosítva: 2019.03.17 07:18
66

Tisztelt Kütyüdoki!

Egy 2018-as Toyota CHR Hybrid és egy CAT S41 androidos telefon bluetooth problémája kapcsán kérek tanácsot. A bluetooth kapcsolat működik, zenehallgatás esetén stabil. Azonban ha telefonálok, akkor teljesen véletlenszerűen megszakítja a kapcsolatot 10-15 másodpercekre, azzal az üzenettel, hogy a CAT S41 megszakította a kapcsolatot.

A telefonvonal eközben nem szakad meg, csak a két fél semmit nem hall, majd magától visszakapcsol a kihangosító és folytatódhat a beszélgetés. Egy hosszabb beszélgetés alatt a jelenség véletlenszerűen többször is előfordul, nem egyszeri alkalom.

Utánanézve a neten annyit sikerült kideríteni, hogy ez az Androidos telefon más autótípusok esetén is produkálja ezt a problémát. A telefonon a legfrissebb Android verzió van 8.0.0. Van bármi ötlete a probléma megoldására?

Köszönettel: Péter

Sajnos ez szoftveres probléma, ami két készülék születési idejéből adódik, a telefon frissebb szoftverrel rendelkezik, mint az autó. Amíg a Toyota nem ad ki frissítést a telefonszettre, nem tud mit csinálni, mint együtt élni a problémával.

A frissítés attól frissítés, hogy tartalmaz olyan összetevőket, amik az előző verzióban nem voltak, vagy máshogy voltak megírva, de a kapcsolódó kihangosító ezt nem ismeri, így, ha a kapcsolódás során előkerül a szoftver ezen új részlete, megáll a kommunikáció.

Ha szerencsénk van a szoftver átugorja ezt a részt, ha nincs szerencsénk, akkor kiakad és újracsatlakozik, újra építi a kapcsolatot, mert hibát érzékelt.

Az utólag beépíthető kihangosítókat gyártó cégek, mint a Parrot vagy Bury azonnal reagálnak az új telefon szoftverre és általában ezek a gyártók készítik az autóba gyárilag bekerülő kihangosítókat is, csak a frissítésnek át kell jutnia az autógyártó rendszerén is, ami azt okozza, hogy sokkal később kerül a felhasználóhoz. Érdeklődjön a márkaszervizben, hogy van-e új szoftver és, ha nincs, mikor várható.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Mélynyomót utólag

február 20., 10:39 Módosítva: 2019.03.11 07:22
115

Tisztelt Kütyüdoktor!

Van nekem egy 2003-as 1.8-as Nissan Almera N16 Heatchback gyári beépitett rádióval szerelve. Szeretnék bele egy mélynyomót rakni, de ugye gyárilag nincs a rádión RCA kimenet.

Vettem egy olyan kis elektronikát, amit rá kell kötni a jobb és bal oldali hangszóróknak a vezetékére (2-2 szál vezeték), és az csinál RCA kimenetet az erősítőnek. Annyi lenne a kérdésem, hogy ezt a kis dobozt az első hangszóróknak vagy a hátsó hangszóróknak a vezetékére kell kötni? Melyikből célszerű RCA kimenetet csinálni?

Válaszát előre is köszönöm!

Az átalakítót olyan kimenetre célszerű kötni, amin nincs hangszóró. Bár nagy bemeneti ellenállása miatt elviseli az átalakítót a hangszórókimenet a hangszóróval együtt, de tapasztalat szerint enyhe torzítással jutalmazza a plusz terhelést.

Az első kimenet hajtsa az első hangszórókat, a hátsó a mélysugárzót.

A zenei élményben nem tölt be nagy szerepet a hátsó hangszóró, mivel elhelyezése alapjaiban rossz. Ahhoz, hogy színpadképet, helyes hangteret kapjunk, az első hangszórókra és egy mélysugárzóra van szükség.

A hang irányát az elsőként megszólaló magashang határozza meg, így, ha hátulról megszólal a hangszóró, akkor belekerülünk a zene közepébe, ami lehet kellemes érzés, de nem adja vissza az eredeti hangképet, ami egy színpad előtt álló és a színpad szélességét, mélységét reprodukáló hang lenne.

Ha a hátsó hangszóró kimenetet csak a mélyre használjuk, akkor a fader szabályzóval zenehallgatás közben tudjuk szabályozni a mély intenzitását, ami hasznos, mert a felvételek igen nagymértékben különböznek, van amelyikben sok a mély és lejjebb kell venni és van, amelyikben kevés a mély és rá kell adni egy kis hangerőt.

Ha a hátsó hangszóró is be van kötve akkor az a hangerő növelésével, a vacak elhelyezése miatt torztást hoz a rendszerbe, én nem kötném be. Na, de akkor minek a hátsó hangszóró? Az csak a hátul ülők hangszórója, ami arra hivatott, hogy kiegészítse az első hangszórók hangját hátul, semmi másra nem alkalmas. Szóval a hátsó kimenetre kötném úgy, hogy nem teszek rá hangszórót csak az átalakítót, ami a mélyet hajtja. A mély erősítőjének tápfeszültségét vastag vezetékkel hoznám az akkumulátorról közvetlenül, természetesen biztosítékkal védve.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Több mélyet az Ignisbe

február 5., 11:46 Módosítva: 2019.03.14 07:31
3

Tisztelt Kütyüdoki!

Vettem egy japán gyártású, 3 ajtós, 2004-es Suzuki Ignis Sport-ot. Egy Pioneer DEH-150MP van benne, ez nekem szerintem elég is lenne, viszont a hangszórói gyatrák (szerintem a hátsók nincsenek is benne).

Két kérdésem lenne:

1. Meg tudná adni, hogy előre és hátra mekkora méretű hangszóró megy ebben az autóban?

2. Lehet Önöknél ekkora méretben olyan hagszórót kapni, aminek már értékelhető hangja van? Előre is köszönöm a válaszát.

Tisztelettel, Ádám

A gyári hangszóróhely 10 centiméteres mérete igen csak beszűkíti a lehetőségeket. A 10cm csak közép és magashang előállítására alkalmas, sem középmély, sem mélyhang nem tud képződni, így, ha a gyári hangszórók nem hibásak, akkor akár maradhatnak is helyükön.

Átalakítás nélkül csak az aktív mélysugárzó jöhet szóba. Ez nem egy karosszériarengető megoldás, mint amire elnevezéséből gondolhatnánk, ez egy kiegészítő. A bal első ülés alá kell szerelni és feladata, hogy a picurka gyári hangszóróhely hibáját korrigálja és értékelhető mélyhanggal lássa el az utasteret, mintha valami méretes, jó hangszóró lenne a műszerfalba rejtve.

A 10cm-es hangszórókat vágni kell egy hangváltóval, de legalább egy kondenzátorral, hogy az alsó frekvenciasávval ne küszködjenek, hiszen azt majd az aktív mély szolgáltatja, így a gyári helyről sokkal tisztább és terhelhetőbb hang érkezik majd.

Sajnos az aktív mély nem tud felmenni olyan frekvenciatartományba, ahol a gyári helyen lévő 10cm-es hangszórókat meg kell vágni, így lesz egy lyuk, egy csillapított rész az átvitelben, de ez egy sajátosság, egy adottság, ami eltörpül a végeredmény mellett.

Összességében a zene nagyságrendekkel jobb lesz az autóban. Minden egyéb megoldás az autó átalakításával jár, amiről mindenkit lebeszélek, mert a belső tér mérete, a szélvédő meredeksége és közelsége nem alkalmas rá, az átalakítás anyagi vonzata pedig elképzelhetetlen, ez csak hobbistáknak való. Ha a mély bekerülése után még szükségét érzi, lehet cserélni a gyári helyen lévő hangszórókat is, sokkal szebb magas és középhangot adó típusra, de első nekifutásra nem szükséges.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Astrában cserélném a halogént ledre – szabad?

február 3., 10:17 Módosítva: 2019.02.11 17:48
330

Tisztelt Kütyüdoki!

Van egy 99-es G Astrám halogén fényszóróval felszerelve. Egy kis fiatalításon gondolkozom az autóval kapcsolatosan, még pedig új lámpákban. Találtam egy forgalmazónál olyan lámpát, amibe már beépített ledes nappali menetfény van helyzetjelző funkcióval. A lámpa fő fényszórója szintén halogén izzós és megtalálható a búrán az E-jelzés is.

Az lenne a kérdésem, hogy én szabályosan beszerelhetem-e az autómba átalakítási engedély nélkül vagy fog kelleni hozzá? Esetleg maradjak az univerzális nappali menetjelzőnél? Köszönöm a válaszát!

Üdvözlettel, Tamás

Sajnos hiába az „E” jelzés és hiába a termék bevizsgálását igazoló műbizonylat, sok esetben a vizsgaállomás nem fogadja el, vagy nagyon nehezen lehet átvergődni vele. Hivatalosan elegendő, ha a termék magán viseli azt a bizonyos „E” jelet és van hozzá egy forgalmazói nyilatkozat, amiben a kereskedő vagy importőr igazolja, hogy a feltüntetett „E” betű valóban a bevizsgálás tényét igazolja.

A valóságban annyi silány termék kerül forgalomba és természetesen egy kínai gyártó esetében semmilyen problémát vagy lelkiismeretfurdalást nem okoz akármit is ráírni a produktumára, hogy nem lehet eldönteni, melyik a hamis és melyik a valós jelzés.

Tréfásan azt szoktuk mondani, hogy a kínai terméken a CE jelzés nem a termék megfelelőségi bizonyítéka, hanem a Chinese Export rövidítése.

Szóval, hivatalosan, ha a lámpatesten megfelelő módon fel van tüntetve a megfelelőséget igazoló „E” jelzés és a termék leírása, használat utasítása magában foglalja a „declaration of conformity” részt, amiben megtalálható, hogy a termék milyen vizsgálatoknak lett kitéve és azok igazoló okiratai hol találhatók, honnan lehet kikérni, akkor beszerelhető. Ez elég bonyolultnak hangzik, de ha utánanézünk, ma már a környezetünkben található berendezések mind tartalmazzák ezeket a leírásokat.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Egyre kevesebb ajtót nyit a központi zár

január 19., 08:06 Módosítva: 2019.02.03 10:19
92

Üdvözletem!

2001-es évjáratú, 5 ajtós Civicem eddig jól működő, kulcsos központi zárja kezdi megadni magát: először az anyósülés ajtaját nem nyitotta és zárta, most már a mögötte lévőt sem. Próbálja megemelni a gombot, de az csak mocorog egy kicsit majd semmi, marad lenn. Mit lehetne tenni, mert kisbaba szállítása miatt így elég nehézkes az élet.

Köszönöm a választ!

Nem jellemző, hogy központi zár motor meghibásodjon, inkább a zárszerkezet szorulására tippelnék. Mindenképpen le kell venni az ajtókárpitot, megmérni, hogy a motor megkapja-e a vezérlést és ellenőrizni, hogy a zárszerkezet könnyedén mozog.

Ha nem kapja meg a működéséhez szükséges jelet ( 12V, 1,4 másodpercre), akkor meg kell keresni a kontakthibát visszafelé indulva a vezetékeken.

A rendszer egyetlen gyengének ítélhető pontja az ajtóátvezető, ahol az ajtóban lévő kábelek átlépnek a karosszériába, itt felléphet kontakthiba. Ami valószínűbb, hogy a zárszerkezet szorul és a motor már nem bírja leküzdeni a megnövekedett mechanikus ellenállást.

Idővel a kenőanyagok kiszáradnak, megfogyatkoznak, ilyenkor ki kell tisztítani a zárat és gondoskodni a kenésről, ami újabb tíz év problémamentességet jelent. Sajnos a művelet bontással jár és jártasságot feltételez. Ha megvan a műszaki alap, akár otthon is elvégezhető, de érdemesebb szakemberre bízni.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Kihangosítós rádiót keresek

január 11., 10:32 Módosítva: 2019.02.03 10:19
167

Tisztelt Kütyüdoktor!

A munkám miatt sajnos elég sokat kell vezetés közben is telefonálnom. Eddig headset-et használtam, viszont nem túl hosszú idejű az életük. Gondolkodtam már autós kihangosítón is, de a bluetooth-os verziót a folyamatos töltögetés miatt, a kábeles verziót pedig a pontos hely meghatározása és a kábelek tömkelege miatt vetném el. Így jutottam el ahhoz a gondolathoz, hogy mi lenne, ha beszereznék egy bluetooth-os autórádiót.

A kérdésem annyi lenne ezzel kapcsolatban, hogy gondolom ha össze lenne párosítva a telefonommal, akkor szolgálna egyfajta kihangosítóként? A telefon mikrofonját használná, vagy esetleg vennem kellene valamilyen plusz eszközt hozzá? Illetve ha rádiót hallgatok és jön egy hívás, akkor automatikusan átkapcsol a rádió, vagy kézzel kellene átállítani a megfelelő csatornára? Válaszát előre is köszönöm, illetve ha lenne bármilyen más ötlete akkor azt is szívesen meghallgatnám!

Üdvözlettel: Gábor

Ha rádió csere, akkor Pioneer vagy Kenwood készüléket ajánlok, ezeknek van a legjobb kihangosítójuk. A rádióhoz jár egy külön kisméretű, esztétikus mikrofon, amit a belső tükör környékére kell szerelni, ügyelve, hogy ne fújjon bele a jármű szellőzőrendszere, mert az zavarná a beszélgetés minőségét.

Ha hívás érkezik vagy hívást kezdeményez, automatikusan lehalkul az éppen hallgatott műsor, majd a beszélgetés végén visszaáll. A telefonáláson kívül, a telefonon tárolt zenék és az applikációk hanganyaga is megszólaltatható az autó hangrendszerén, így lehet strímelni a megosztó oldalakról vagy youtuberól.

A rádió cserének lehetnek vonzatai, mint rádióillesztő keret, csatlakozó, kormány-távkapcsoló illesztő, melyek feltornázhatják az amúgy elfogadható költséget.

Ha a rádió cseréje bonyolult, vagy talán nem is lehetséges, mert a gyári rádió az autó komputerét is kezeli, akkor külön kihangosító egységet kell választani. Ebben csak a Bury-t ajánlom. Kihangosítja a telefonbeszélgetést és ezen is lehet zenét hallgatni Bluetooth-on keresztül.

A műszerfalra csak egy kis kezelő kerül, amin a felvevő és elutasító gomb mellett a hangerőszabályozás kerül. Ez is némítja az autó hangrendszerét a beszélgetés idejére. Szoftvere frissíthető, így a későbbiekben megjelenő új telefonok kompatibilitása is megoldott. A rádiócsere sok esetben olcsóbb és több szolgáltatást hozó megoldás. Ha az autó adta lehetőségek miatt a szerelvények megdrágítják a cserét vagy a gyári rádió nem cserélhető, akkor a Bury-t kell választani. Mindkét megoldás tökéletes.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Fejre állt a világ a tolatókamerán

január 7., 17:20 Módosítva: 2019.01.21 08:34
75

Üdvözlöm!

Egy éve vásároltunk egy Mlogic tolatókamerát, ami egy Pioneer, vagy Alpine (most nem emlékszem melyik van) rádióhoz van kötve. Eddig jól működött, de kb. 2 hete elkezdte, hogy fordított képet mutat, illetve használat közben is váltogatja a képet. Mi lehet az oka?

Köszönöm válaszát.

Nem ismerem az Mlogic márkát, de a képfordítás általában a kamera kábelkötegén egy plusz vezeték testelésével történik. Ha ez is ilyen, amit valószínűnek tartok, akkor ez a vezeték kontakthibás.

A kameráról egy kompozit videojel csatlakozó jön le, ez könnyen felismerhető, mellette van egy vezeték, ami a tolatólámpához megy, ez adja a tápfeszültséget a kamera számára, amikor hátramenetbe kapcsolja a sebességváltót.

A következő vezeték egy test, a negatív tápfeszültség, ez le van csavarozva a karosszériára vagy a lámpához menő kötegbe van csatlakoztatva. Itt kell lennie még egy vezetéknek, ami a képfordításért felelős és nagy valószínűséggel itt jelentkezik kontakthiba.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még

Autórádióból nappali menetfény?

január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.09 11:34
0

Tisztelt Kütyüdoktor!

Egy N16-os Nissan Almera gazdája vagyok. Kettő éve nyüstölöm a gépet. Így már elérkezettnek láttam az időt, hogy beruházzak egy új rádióra. Választásom egy Blaupunkt Bt170 -re esett. Beszerelés könnyen zajlott. Gyári csatlakozó végére rádug az átalakító kábel és kész is.

Utána lettem arra figyelmes,hogy világít a mind az első, mind a hátsó helyzetjelző, illetve a műszerfal világítás is úgy, hogy a világításkapcsoló off állásban van. Biztosítékok rendben vannak.

Mitől lehet ez? Mielőbbi válaszát előre is köszönöm!

Amennyiben a rádiócsere után történt a változás, ki kell húzni a rádiót a helyéről és ellenőrizni a rádiócsatlakozó bekötését. Sajnos hivatkozást vagy képet nem tudok küldeni, de egyszerűen írja be a keresőbe, hogy ISO csatlakozó bekötése.

Két félből áll a csatlakozó, az egyik a hangszórókimeneteket, a másik a táp és vezérlő ki- és bemeneteket tartalmazza. A táprészben van egy világítás vezeték, általában narancssárga, ezen felkapcsolt világítás esetén, az autó felől +12V jelenik meg.

A legtöbb autórádió esetében, ha ki van kapcsolva és felkapcsoljuk az autó világítását, a rádió élvilágítása is bekapcsol, illetve este, felkapcsolt világításnál csökkenti a rádió világításának fényerejét.

Ha hibásan kötötték be az autórádió DIN csatlakozóját vagy az átalakítókábelt, akkor a rádió az autó világításszálára 12V-ot ad, amitől visszafelé táplálva felkapcsol a helyzetjelző. Helyére kell tenni az eltévedt vezetéket és kész. Ha mér, a mérésnél ne használjon izzós próbalámpát, mert az nagy terhelés az autórádió kimeneteinek, tönkre teheti, így is nagy teljesítmény részéról, hogy kibírta az autó világításának kapcsolását.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Bekapcsoláskor pattan a hangszóró

2018. december 10., 10:32 Módosítva: 2018.12.10 10:32
0

Üdvözlöm!

Segítségét szeretném kérni! A problémám az lenne hogy, van egy fejegységem, erősítőm és mikor bekapcsolom, egy pattanás kíséretében kilengenek a hangszórók is. Ezt csinálja 0 hangerőről 1-re tekerve! Természetesen csak az RCA-t használom, a fejegység erősítőjét nem!

Cseréltem már fejegységet újra, ugyanez a jelenség, kicseréltem az összes kábelt  is (rca, + ,- ,remote ). Egyszóval mindent kipróbáltam már, kivéve új akkumulátort! A fejegység úgy van bekötve, hogy nincs kapcsoló áramom, csak állandó plusszal oldottam meg (kapcsoló állandó pozitívra kötve).

Tudna nekem ötletet írni? Nem szeretnék autóvillamosságihoz menni! Válaszát előre is köszönöm! Üdv:D Zsolt

A fejegység RCA kimenetének negatív pontját, közvetlenül testelje a fejegység vázára egy darab vezetékkel és ellenőrizze, hogy ilyenkor is puffan-e az erősítő.

Ha nem, akkor a fejegység RCA kimenetének negatív fele megszakadt. Ez általában akkor következik be, ha az erősítő beszerelésekor már be van kötve a pozitív vezeték és az RCA-val már összekötötte a rádiót, de még nincs testelve az erősítő.

Akkor is előfordulhat ilyen, ha az erősító testelése bizonytalan, kontakthibás. Az erősítő testeletlensége miatt a bekapcsoláskor a rádió RCA kimenetén keresztül záródna az áramkör, de az természetesen nem bírja a terhelést és megszakad.

Általában egy fóliabiztosíték van a rádióban védelemként, de ezt csak műszerész tudja cserélni. Mivel már cserélt rádiót és a cseredarabbal is ezt produkálja, inkább a nem megfelelő testelésre gyanakodnék.

Gyakori hiba, hogy a hátul elhelyezett erősítőt az üléscsavar vagy a biztonsági öv csavarja alá testelik, ami közel sem biztos, hogy valóban testpont.

Bekapcsoláskor okozhat még puffanást a gyenge minőségű erősítő. A silányabb termékek esetében a gyártó nem fordít gondot a bekapcsolási késleltetésre, ami minden erősítő esetében szükséges. Ha az ellenőrzés nem jár sikerrel, szívesen megnézzük és behatároljuk a hibát, nálunk a hibameghatározás nem kerül pénzbe, csak időt kell rá szánnia.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Nem zár a központi zár

2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2019.01.04 14:09
0

Tiszteletem!

Van egy 2000-es (Z16XE, ferdehátú) évjáratú G-s Astrám. Amikor vásároltam (3 éve) a központi zár nem működött. Akkor elemcsere megoldotta a problémát. Tavaly újra kellett forrasztanom az elemtartót mert eltört a forrasztás. Megcsináltam... működött. Kb három hónapja hogy nem működik. Nem bírom betanítani se. Kulcslyukból meg zár-nyit minden ajtó. szétszedtem a távirányítókat, kitakarítottam a gombokat is. Még multival is rámértem, a gombok átadják a feszkót. A biztiket rendben találtam! Így ezen levél alapján tudna-e valami tanácsot adni hogy mi lehet a baj?

Mit keressek és hol? Előre is köszönöm a válaszát!

Sajnos, otthon nem tudja detektálni, hogy a távkapcsoló ad-e, így nem tudhatja, hogy a problémát az autóban vagy a távkapcsolóban kell keresni. Szívesen segítünk a hibakeresésben. Mi javítunk mindenféle távkapcsolót, tudjuk ellenőrizni, hogy magában az adórészben vagy az autóban kell kutakodni.

Általában a kapcsolók a hibásak, amit nem igazán lehet javítani. Ha kontakthibás, időszakosan segít rajta a kontakt tisztító spray, de nem szokott sokáig tartani, inkább javasoljuk a cserét.

A távkapcsoló szétszedésénél sérülhet, az amúgy forrasztási hibával is küzdő kis tekercs az antenna mellett, ezt is ellenőrizni kell. Az autó oldala, a vevő nem jellemző, hogy meghibásodna, inkább elfelejti a távkapcsolóját, amit vissza kell tanítani. Tegye rá a gyújtást az autóra, majd nyomja meg a távkapcsolót. A központi zár kattan egyet, így jelzi a rendszer, hogy összepárosodott.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Farmotoros Skodába milyen hangszórót?

2018. november 25., 15:09 Módosítva: 2018.12.07 07:13
54

Üdvözlöm!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy véleménye szerint milyen hangszórót lenne célszerű beszereznem egy farmotoros Škodába.

Olyan megoldás érdekelne, amihez nem szükséges sem az ajtókat, sem a kalaptartót fúrni-faragni. Utóbbinak korábbi megfelelője a Videoton AB 1011 volt, de ezekben ma már nem bíznék meg (deformált doboz, szakadt membránok...) Létezik még hasonló dobozzal szerelt hangszóró? Esetleg előre, műszerfal alá rejtve vagy ülés alá elhelyezhető darabra volna ötlete?

Köszönettel: oliver

Ha korhűnek kell lenni, akkor csak a Videoton AB1010 (1011) jöhet szóba. A doboz deformálódása csak az utolsó években jött divatba, előző verziói bírták a napsütést, de hangszórójának membránpereme biztos, hogy lebomlott.

A hangszóró cserélhető, de a méretben odaillő példányok sajnos minőségromlást hoznak. Ha nem kell korhűnek lenni, akkor Pioneer TS-X150.

A Videoton magasra tette a mércét annak idején, a lehetőségekhez képest kiváló hangja volt a hangdobozának, amit a mai szűk kínálatból csak a Pioneer tud felülmúlni, de ez az árában is megmutatkozik. Nincs választék, mert az elmúlt húsz évben az autók már rendelkeztek gyárilag kialakított hangszóróhellyel, így a dobozos megoldás háttérbe szorult.

Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu

Távolról sincs vége, olvasson még