Váltóolaj az automata Picantoba

tegnap, 15:53 Módosítva: 2018-04-20 15:53
0

Drága Doktor Úr!

A 2005-ös évjáratú 1.1-es benzines 64 pónis Kia Picanto automatikus váltójában esedékes az olaj csere. A helyi márkakereskedésben még nem hallottak ilyet és az árajánlat is késik. Van ugyan műhely amelyik vállalja, de ahogy Ön is írta nem egyszerű az eset. Mekkora költségekkel számolhatok egy tízes skálán 7-es 8-as minőségű olaj esetén? Kérem az olaj márkájának a kiválasztásában is segítsen!

Válaszát előre is megköszönve maradok tisztelettel József U. I.

Minden egyéb az ügyhöz kapcsolódó tanácsot szívesen veszek, illetve ha valami adatra szüksége van az autóról azonnal küldöm!

Kedves József!

Ebbe a váltóba JWS 3314 teljesítményszintű olaj való a váltóba, mint amilyen például a Castrol Transmax Z. Árral kapcsolatban én nem tudok segíteni, de a teljesítményszint és a termék alapján biztosan könnyebben kap ajánlatot.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Cseréljem-e a váltóolajat?

    április 18., 11:28 Módosítva: 2018-04-20 15:53
    0

    Tiszteletem,

    Most vásároltam egy Octaviát (2003 1.4 75 le) 121 000 km van benne, vezérlés, görgők, vízpumpa, szíj, olajcsere megvolt. A kézi váltóban kell-e olajat cserélni?

    Köszönöm.

    Kedves Levélíró!

    Élettartam kenésre szánt, speciális olaj van a váltóban, amelynek a rendszeres, előre meghatározott időnkénti cseréjét a gyártó nem írja elő.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mit tegyek a Yamahába?

    április 8., 00:18 Módosítva: 2018-04-20 10:35
    0

    Tisztelt Olajdoki!

    Kérdezném, hogy öreg 1991-es Yamaha XTZ 660-as (egyhenger, öt szelep, vízhűtés) motoromba milyen olajat érdemes tenni. Gépkönyvében 10W30 vagy 20W40 szerepel, kiváltható-e 15W40-re?

    Köszönettel, Géza

    Kedves Géza!

    Ha egy vékonyabb olaj is jó bele, meg egy vastagabb olaj is, akkor egy olyannak is jónak kell lennie, ami a kettő között van. Tehát – legalábbis viszkozitás tekintetében – a 15W40-es megfelelő. Ha még van más előírás is, azt sem árt figyelembe venni.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gyári vagy másik japán?

    március 29., 11:30 Módosítva: 2018-04-08 00:23
    0

    Kedves Doki!

    Egy 2004-es 2.0 dízel Mazda 6 tulaja vagyok. Olvasom a véleményeket, hogy Eneos Sustina ilyen jó meg olyan jó (halkabb motor, kevesebb fogyasztás, stb...). A gyártó honlapján a leírásban nem szerepel a dízel motor, a magyar oldalakon igen (megtévesztő számomra). Illetve a gyártó oldala típus szerint egy másik Eneos-t ajánl, de 10w40-et, a motor gyártói előírása pedig 5w30.

    Kérdés: Mehet bele a Sustina, vagy maradjak a gyári olajnál?

    Kedves Levélíró!

    5W30-tól 10W40-ig különböző viszkozitási osztályú olajok mehetnek ennek az autónak a motorjába. Én egy 5W40-es olajat választanék.

    Tudomásom szerint az 5W30-as és 5W40-es Sustina dízel motorba is jó, míg a 0W50-es csak benzinesbe. De meg kell nézni a flakonon, mert ugyanannak az olajtársaságnak a különböző országokban forgalomba hozott, akár azonos nevű olajai között is lehetnek minőségbeli és jóváhagyásbeli különbségek.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajnyomás-bajos a Passatom?

    március 28., 11:46 Módosítva: 2018-04-18 17:57
    54

    Üdvözletem!

    Adott egy VW Passat 1,8T közel 370 ezer km-el a háta mögött. Az utóbbi időben tartósabb főúton való használat mellett, amikor áthaladtam a falvakon rendre világítani kezdett az olajnyomás lámpa. Kicsit kísérleteztem és úgy néz ki, csak kb. 2 ezres fordulat alatt csinálja, akkor ha már több mint fél órája autózok.

    Kedves Levélíró!

    Az olajnyomás problémára jellemző, hogy általában először meleg motornál, alacsony fordulaton jelentkezik. Ugyanis a hideg olaj nyomása magasabb, és a magasabb fordulatszám is megemeli az olajnyomást.

    Ha a két tényező egyike sem áll fenn, akkor szokott megjelenni a kezdődő nyomásprobléma. A legjobb eset az, ha az olajszűrő okozza, ami előfordul néha, főleg utángyártott szűrőknél. Ha nem, akkor lehet érzékelő hiba, olajgomba hiba, olajszivattyú hiba. Ami szinte kizárt az az, hogy az olaj hibája legyen.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Öreg autóba olcsó olajat?

    március 21., 11:35 Módosítva: 2018-03-28 17:55
    0

    Tisztelt Olajdoki,

    Tanácsát szeretném kérni egy '99-es évjáratú Audi A4 1.9 TDI 110 LE (AFN motoros) és egy 2000-es Citroën Xsara 1.6 16V (TU5JP4 motorkódú) benzin + LGP üzemű autóval kapcsolatban. Az Audiban szerintem már senki nem emlékszik, hogy hány km van :) a Citroënben viszont igazoltan picivel több, mint 200 ezer km van.

    Most mindkettőben ALCO 5w40 olaj van, ami tudja a PSA B71 2296, VW 502.00, VW 505.00 jóváhagyásokat és ACEA A3/B3 specifikációt is. Az olajfogyasztás nem számottevő egyik autónál sem (fél év alatt 2 decit kell rátölteni kb.) Total Quartz 9000 5w40 olajat és többféle Mannol olajat tudnék jobb áron szerezni hozzá (tudom, az ALCO sem volt a kínálat teteje). Melyiket ajánlaná ezek közül? A Mannol sebességváltó olajairól mi a véleménye?

    Ha nem túl nagy kérés, ajánlana valamilyen olajat amit mondjuk Ön szívesen használna ilyen régi autókba? Őszintén megmondom, hogy a Mannol nekem szimpatikusabb valamiért, talán a design miatt - illetve jókat olvastam róla, de tapasztalatok nincsenek ismerősi körben róla.

    Nagyon köszönöm válaszát! Üdvözlettel, Tamás

    Kedves Tamás!

    Én inkább választanám a Total, mint a Mannol olajat. A Mannol olajok - véleményem szerint - inkább a belépő szintet képviselik, a Total nemcsak régebben jelen van a piacon, hanem szerintem ár/érték arányban is jobb választás. Sok olyan olajmárka van, amit szívesen betöltenék ezekbe az autókba. A Total is köztük van, úgyhogy nem kívánom lebeszélni róla azzal, hogy más márkákat is ajánlok.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mit öntsek a Rav4-be?

    március 16., 17:50 Módosítva: 2018-03-22 18:02
    0

    Tisztelt Olajdoktor!

    Abban szeretnék segítséget kérni,hogy egy 2005-ös, 2.0, benzines, 1AZ motorkódos Toyota Rav4 autóba milyen motorolajat ajánlana? A legjobbak érdekelnek és ha amennyiben megoldható, akkor 2-3 lehetőséget kaphatnék Öntől? Előre is köszönöm!

    Tisztelettel: Hubert Róbert

    Kedves Róbert!

    Egy API SL, SM vagy SN teljesítményszintű, 5W40-es olajat javaslok hozzá, mint például a Valvoline Synpower 5W40, az Eneos Sustina 5W40 vagy a Motul 8100 X-clean 5W40.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Rossz olaj került az XC90-be

    március 10., 11:33 Módosítva: 2018-03-21 18:21
    104

    Tisztelt Olajdoktor!

    Tanácsát szeretném kérni egy 2003-as Volvo XC90 D5-tel kapcsolatban. Legutóbbi olajcsere alkalmával nem az gépkönyv szerint előírt A3/B4 olaj került bele hanem A5/B5-ös. Melyet kifogásoltam is, de azt mondták ennek a motornak mindegy, mert nem részecskeszűrős. Engem viszont nem hagy nyugodni a dolog, mert több helyen olvastam, hogy tönkreteheti a motort ha nem az előírt olaj kerül bele. Ezért szeretném kérném az Ön tanácsát is. Benne hagyhatom ezt olajat vagy cseréltessem le?

    Köszönöm! Balázs

    Kedves Balázs!

    Tönkretenni a motort egy csereperiódus alatt szinte biztos, hogy nem fogja, de tekintettel arra, hogy az A5/B5 olajok ún. HTHS viszkozitása alacsonyabb, ezért magas hőmérsékleten az olaj vékonyabb lesz, mint egy A3/B4-es olaj, így a motor jobban kophat, mivel nem ilyen olajra lett tervezve. Ha le tudja cseréltetni a szerviz költségére, akkor cseréltesse, ha nem, szerintem egy csereperiódust húzzon ki ezzel az olajjal.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Motorolaj a hajtóműbe?

    március 5., 16:57 Módosítva: 2018-03-05 16:57
    0

    Kedves Olajdoktor, van egy 1997-es Yamaha Majesty (YP) 250-es robogóm. A múlt ősszel vettem, és a tél azzal telt, hogy darabokra szedtem, átnéztem, amit kellett kijavítottam, kijavíttattam. Nagyrészt minden problémás gócot feltérképeztem, de egyetlen tétel nem hagy nyugodni.

    Azt írja a kezelési könyv, hogy a hajtóműbe negyed liternyi SAE 10W30 type SE motorolaj kell. Persze utánakérdeztem pár helyen, és vagy nem tudtak segíteni, vagy ők is a fenti információt találták, amit ők is kétkedve fogadtak.

    OK, nem fogok télen motorozni, ezért elvileg nem lenne probléma, ha nem 75w+-os az olaj, de ahogy olvastam az adalékolás is más a motor-, illetve hajtómű olajoknál. Szóval tkp azt szeretném kérdezni, hogy létezik-e 10w30-as hajtóműolaj (esetleg van konkrét típus?), amit nyugodt szívvel beletölthetek a robogóba, vagy motorolajat tegyek bele?

    Segítségét előre is köszönöm, Aurél

    Kedves Aurél!

    10W30-as hajtóműolaj azért nincs, mert ez a szám tartomány kifejezetten a motorolajok számára van fenntartva, pont a hajtóműolajokkal való összekeverés elkerülése végett. De a leírtak szerint nem is 10W30-as hajtóműolaj, hanem 10W30-as motorolaj kell - ami egyébként nem olyan szokatlan. Érdemes megpróbálni például a Motul 5100 4T 10W30-at, ugyanis ez egy viszonylag kevéssé súrlódás módosított olaj, ami fontos lehet egy hajtóműbe szánt motorolaj esetében.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajcsere a TCe motorban

    február 28., 11:21 Módosítva: 2018-03-11 00:19
    0

    Tisztelt Olajdoktor!

    Van egy 2016 novemberi gyártású Dacia Logan MCV 0,9 Tce (H4B400) turbós benzines autóm. A szakszerviz az éves szervizkor ELF EVOLUTION SXR 5W40-es olajat töltött a motorba.

    A fórumokon többen azt javasolják, hogy ebbe a motorba ELF EVOLUTION SXR 5W30-as olaj való a turbó hosszabb élettartama miatt. Az autó karbantartási lapja mindkét viszkozitást említi, illetve, hogy A3/B4-es legyen. Ön szerint melyik viszkozitású olajjal teszek a legjobbat az autómnak, ha 1 év alatt 12-13 ezer kilométert megyek kettő olajcsere között?

    Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: G. Mihály

    Kedves Mihály!

    Egy új autó esetében, amikor mindkét olaj megfelel a gyári előírásoknak, az 5W30-as viszkozitás műszakilag valamivel jobb választás. Nincs óriási különbség, csak egy kicsi. Utóbbinak jobb a hőelvezető képessége - a gyorsabb olajkeringés miatt, és kb. 0,5-1%-kal üzemanyag-takarékosabb is.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajcsere a krosszmotorban

    február 25., 07:43 Módosítva: 2018-03-13 17:58
    0

    Üdv Olajdoki,

    Az Öcsém vásárolt egy 2012-es Kawasaki KX 250F típusú krosszmotort. Kaptunk hozzá gyári manuált, melyben azt írják, hogy 10W-40-es, API SG-től SM-ig, ill. Jaso MA, MA1, vagy MA2 teljesítményszintű olaj kell a gépbe.

    Mint tudjuk, Magyarország a 10 millió krosszmotor szakértő országa, azt állítják, hogy ebbe CSAK a Motul 300V 15W-60 olaj a megfelelő, ezzel használta az előző tulaj is. Nem versenyezni akar vele, csak hobbi szint, néha pályán, néha nem. Ön szerint ez megalapozott dolog, vagy teljesen felesleges, és pont jó a gépbe egy jó minőségű, a fent említett teljesítményszintet tudó 10W 40-es olaj?

    Köszönettel: L. Roland

    Kedves Roland!

    Az olajválasztásnál mindig a gyári előírás a király. Elképzelhető, hogy egy technikából rövid távon többet lehet kihozni egy a gyári előírástól eltérő olajjal, de hosszú távon az előírt olajjal jár a legjobban. A gond csak az, hogy ha eddig más olajjal volt használva, akkor már most lehetnek olyan problémák a motorral, amit még nem látni ugyan, de egyszer majd előjöhet és gondot okozhat.

    Üdv, Olajdoki

    Cseréljek váltóolajat a Sanderóban?

    február 17., 15:45 Módosítva: 2018-03-05 17:54
    98

    Kedves Olajdoktor!

    Van egy Dacia Sandero 1.4 benzines 2009-es autóm, 120 ezer km van benne. Váltóolajat szeretnék cserélni benne.

    Az egyik kérdésem, hogy jól teszem-e ha ebben a kocsiban váltóolajat cserélek 120 ezer km-nél, 9 éves korában?

    A másik kérdésem, hogy igaz-e az, amiket jó pár Dacia és Renault tulajok állítanak netes fórumokon, hogy ezek a váltók szinte csak kizárólag az Elf Tranself NFJ 75W-80 tipusú API GL-4+ specifikációjú váltóolajjal hajlandóak dolgozni, de a többi márkájú váltóolajjal a váltó bemondja az unalmast?

    Csak, mert az autóalkatrész kereskedőmnél elfogyott az Elf Tranself NFJ 75W-80 váltóolaj, de nagyon ajánlgatja helyette a MOTUL Motylgear 75W-80, API4 szabványt teljesítő váltóolajat. Egyáltalán mi a különbség az API-4+ és API4 szabvány között? Várom a nagyrabecsült válaszát, véleményét?

    Tisztelettel! Ferenc

    Kedves Ferenc!

    Nincs olyan gyári előírás, ami előírná a szóban forgó váltó olaj rendszeres cseréjét. Valóban Tranself TRJ teljesítményszintű, 75W80-as olaj való a váltóba, de ennek nem csak ez az olaj felel meg.

    Vannak még olajok, amelyek paramétereikben teljesítik, amit a Tranself TRJ teljesít, de ezeknél a gyártó ezt fel is tünteti. Ilyen például a Valvoline Gear Oil 75W80 (Download the PI Sheet). A Motul olajánál nem találtam erre utalást. Az API GL-4+ nem valódi API szabvány, az csak marketing kategória. Nem emiatt speciális ez az olaj, hanem a fizikai / kémiai tulajdonságai miatt.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    1000 km/2 dl sok vagy még meg megengedhető?

    február 14., 12:55 Módosítva: 2018-02-16 06:17
    0

    Kedves Olajdoktor,

    Van egy 2008-as 1.4-es benzines Hyundai i30-asom. Lassan két éve van a tulajdonomban és jelenleg 104 000 km van benne. Szerintem nagyon jó kis autó. Márkakereskedésből vettem, ahol beszámított autó volt, én vagyok a 3. tulajdonos. Szervizkönyve végig vezetett és az előző tulajtól szinte az összes szervizszámlám megvan.

    A gépkönyv szerint az autó motorjának nincs nagy igénye az olaj specifikációját illetően, API SJ/SL, vagy magasabb. A viszkozitást illetően pedig 5w30-at javasolnak. És itt jön a kérdés. A számlák szerint az előző tulajnál már 5w40-et használtak és mikor hozzám került az autó és olajat cseréltettem benne az szerviz ahová vittem szintén 5w40-et tanácsolt. Most Castrol 5w40 van bene.

    Következő hónapban lenne esedékes az éves szerviz, maradhat az 5w40 vagy váltsunk vissza a gyári 5w30-ra? Ez azért is lenne fontos mert közben egy kb. 1000 km / 2 dl olajfogyasztást tapasztalok anélkül, hogy az autóból kék füst jönne. Ez sok, vagy még belefér? Félnem kell attól, hogy 5w30-al megnő az olajfogyasztás? Érdemes alaposabban is megvizsgálni a motort? Hengerfej tömítettség stb... Most új szerelőm van, akivel lehet beszélni, de nem akarok okoskodni, mert ez nem az én szakterületem.

    Köszönettel, István

    Kedves István!

    Az 5W40-es viszkozitás beletartozik a gyártó által megengedett viszkozitási osztályok közé, így nyugodtan maradhat benne ilyen olaj a továbbiakban is. A 2 dl/1000 km egyáltalán nem sok. Az olajszint figyelésén és az időbeni utántöltésen kívül nincs más teendő ebben a helyzetben.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Kicsi a nyomás az Audiban

    február 9., 17:36 Módosítva: 2018-02-14 17:57
    71

    Tisztelt olajdoktor.

    A problémám elég hosszú, de megpróbálom röviden összefoglalni. Adott egy Audi A6 (4b2 C5) 1.8T benzines (110KW 150LE) AEB motorkódos autó. Az autóban elégtelen az olajnyomás. Olajpumpa, szelepfedél tömítés, turbó cserélve lett, de az olajnyomás még mindig elégtelen. Hidrotőkék átnézve és a problémás (könnyen összenyomható) hidrotőkék ki lettek cserélve. A probléma sajnos így sem múlt el.

    Az olajat nem eszi, az olajfogyasztása elenyésző, 10 ezer kilométeren max 3-4 dl olaj. Az olajszint nem növekszik, így gondolom a benzin nem hígítja fel. Az olajon nem érezhető benzin szag. Megmérték a kompressziót is és a szerelő azt mondta, hogy azzal is minden rendben van. Ez után megnézték a hajtókar csapágyakat, de azzal is mindent rendben találtak. Az olajnyomás valahol mégis elszökik.

    A szerelő azt ajánlotta próbáljam ki az 5w50-es olajat (eddig 10w40-es olajat használtam) de ezzel az olajjal is kicsi az olajnyomás, ráadásul a hidrotőkék üzemmeleg motornál csattognak. Örülnék, ha végre sikerülne megtalálni a valós problémát. Van valami tanácsa? Hol keressük a problémát?

    Kedves Érdeklődő!

    A problémát okozhatják még a következők is:

    Az olajszűrő, ha nem gyári, előfordul, hogy okoz ilyen problémát. Vannak nagyon jó utángyártott szűrők is, de néha belefut az ember ilyen problémába a szűrő hibájából is. Olajgombát cseréltek? Az olajgomba és a visszajelző közötti elektromos kapcsolatot vizsgálták?

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajcsere a Nubirába

    február 7., 17:30 Módosítva: 2018-02-14 17:57
    0

    Tisztelt Olajdoktor!

    Önthetek-e egy Daewoo Nubirába (2001-es évjárat, 1.6-os 16 szelep, A16Dms motorkód) Mannol 5w40 extrem szintetikus olajat? Jelenleg Mannol 10w40 es rész-szintetikus olajat használok, lehet e probléma a váltásból? Az autóban egyébként 240 000 km van. A hidegen zajos hidrotőkék miatt, illetve a sok rövid táv miatt szeretnék váltani.

    Köszönettel: Roland

    Kedves Roland!

    Igen, tölthet bele 5W40-es olajat a 10W40-es helyett. Nem fog problémát okozni.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajcsere a Mondeoban

    február 2., 12:02 Módosítva: 2018-02-07 17:59
    0

    Tisztelt Olajdoktor!

    1998-as 2 literes benzines Mondeomban szeretném cserélni az olajat. A dilemmám a következő: a gyári ideális ajánlás 5W30 ACEA A1/B1 vagy ha ez nem áll rendelkezésre A3/B3. Ez ideáig tiszta. A kérdés, hogy az A5/B5 annyira különbözik az A1/B1-től hogy jobb ha A3/B3-at használok vagy hasonlít a teljesítmény és mehet az autóba 5W30 ACEA A5/B5?

    Köszönöm

    Kedves Levélíró!

    A legjobb az, ha Ford M2C913-C teljesítményszintű olajat tölt a motorba. A második legjobb választás az A5/B5-ös olaj, és csak végső esetben az A3/B3.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Váltóolaj a Mazdába

    január 30., 13:32 Módosítva: 2018-02-03 02:43
    27

    Tisztelt Olajdoktor!

    Van egy 2003-as Mazda 6, 1,8 benzines autóm, amiben szeretnék váltóolajat cserélni. A kézikönyvben 75W-90 (manuális, benzin motor, minden hőfok) olajat ír, viszont nincs meghatározva, hogy GL-4 vagy GL-5 legyen, csakhogy elvileg mindkettő jó.

    Több mazdás fórumon azt olvastam hogy inkább GL-4 mivel a GL-5-ben több kénes adalék van, más forrásokból viszont GL-5 javasolnak... teljesen összezavartak! Az lenne a kérdésem hogy melyiket válasszam GL-4 vagy GL-5? A MANNOL Basic Plus 75W-90 API GL 4+ megfelelő lenne? A Mannol mint márka megfelelő vagy inkább más márkát nézzek? Köszönöm!

    Üdvözlettel, Botond

    Kedves Botond!

    Ha a kézikönyv szerint mindkettő jó, akkor bármilyet választhatja. Nem kell túlgondolni a dolgot. A Mannol olajokat én elég belépő szintnek tartom, és a szubjektív véleményem nem pozitív a belépő szintű olajokról. Inkább javaslom a Valvoline Gear Oil 75W90-et vagy a Fuchs Titan Sintopoid 75W90-et.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Merjek tankolni ukrán gázolajat?

    január 26., 10:44 Módosítva: 2018-01-31 06:45
    202

    Kedves Olajdoki!

    Nemrég vásároltam egy 2014-es Opel Insigniát, A20DTE EcoFlex motorral, 150 ezer km-el. A jármű előéletéről nincs információm, és olajat szeretnék benne cserélni. A kezelési kézikönyv az Opel saját olaját, a Dexos 2-t javasolja. Kérdésem, hogy az egyéb olajak közül melyik felel meg ennek?

    Az előző kocsimtól megmaradt egy négy literes Castrol Edge FST 5W30-as olajom. Ezt felhasználhatom-e? A másik kérdésem az üzemanyagra vonatkozik. Tudom, hogy a gázolaj kéntartalma fontos, hogy minél alacsonyabb legyen és az EU-n belül ez egységesen szabályozva van, de mi a helyzet pl. Ukrajnával? Tankolhatom e az ottani gázolajat, anélkül, hogy károsodna a gk. motorja?

    Köszönettel: Zoltán

    Kedves Zoltán!


    Az Edge FST 5W30 sajnos nem teljesíti a Dexos 2 előírásait. Az Edge 0W40, 5W40 és a Turbo Diesel 5W40 teljesítik azokat.

    Ami az ukrán gázolaj kéntartalmát illeti, sajnos nincsenek aktuális információim. 5-10 éve pont az ottani gázolaj szerepelt mindenütt elrettentő példaként, hogy az ott tankolt haszongépjárművekben például sűrűbben kell olajat cserélni az üzemanyag magas kéntartalma miatt. De hogy azóta ez mennyit változott, sajnos nem tudom.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Jó a DOT4-es a Twingóba?

    január 22., 17:04 Módosítva: 2018-01-28 08:09
    0

    Kedves Olajdoki!

    Sikerült szereznem egy 2001-es Cinetic 1.2-es 16V-s Renault Twingo-t Szeretném után tölteni a fékfolyadékot és a hűtővizet mert mind a kettő a minimum szint körül mozog.

    Az a kérdésem, hogy a DOT4-es fékfolyadék megfelelő lehet? Illetve elég-e annyit tennem a hűtővíz utántöltésekor, hogy a megfelelő arányban bekevert mennyiséget beletöltöm, vagy szükséges kiszedni a rendszert és átmosni? Ha nem teszem meg csak a bekevert folyadékot töltöm bele, lehet belőle baj?

    Előre is köszönöm!

    Kedves Levélíró!

    A hűtővíz utántöltés akkor mehet a leírt módon, ha ugyanolyan típusú került bele, mint ami most is van. Ha más kerül bele, akkor léphet fel inkompatibilitás, ami káros hatással jár a hűtőrendszerre nézve. A DOT4-es fékfolyadék megfelelő.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Cseréljek-e a Fusion váltójában olajat?

    január 17., 15:33 Módosítva: 2018-01-27 11:31
    1

    Tisztelt Olajdoktor!

    Adott egy 2007. 12. havi Ford Fusion 1.6 16V autó. Az autóban jelenleg 237 634 km van. A váltóban az eredeti gyári olaj muzsikál. Mikor szükséges a csere? Ha cserélni kell esetleg, milyen kell bele és mennyi?

    Köszönettel: Ádám

    Kedves Ádám!

    Ebben a váltóban élettartam kenésre szánt, speciális olaj van, amit nem kell cserélni.

    Üdv, Olajdoki

    FUSION-09
    Távolról sincs vége, olvasson még

    Sokat eszik az Auris?

    január 15., 15:36 Módosítva: 2018-01-19 08:37
    1

    Kedves Olajdoktor!


    Egy éve vásároltam egy 22 800 km-et futott Toyota Auris 1.4 D4d személygépkocsit. Kb. 27 000 km-nél utána kellett tölteni kb 0.7 liter olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani. 30 000 km-nél olajat cseréltünk benne, gyári 5W30 olaj került bele. 35 000 km-nél utána kellett tölteni fél liter olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani. 37 000 km-nél utána kellett tölteni 3 dl olajat, mert az olajszint érzékelő sárga lámpa elkezdett világítani.

    Most 38 000 km van benne és újra bevillant a lámpa. Az olaj a nívópálca alját épp, hogy eléri. Kedves Olajdoktor, most fölgyújtsam, vagy esetleg vásároljak bele 5W40-es olajat? Nem füstöl nem csöpög, nem szivárog alulról fölülről megvizsgáltuk. Tudna adni esetleg valami jó tanácsot? Előző autóm Corolla volt 1.4 D4D, 5W40-el üzemeltettük, 15 000-ként az is benyelt 1 liter olajat, de az még elfogadhatónak tűnt.


    Üdvözlettel: Zsolt

    Kedves Zsolt!

    37 és 38 ezer kilométer között nem tudom mi történt, de a többi adat arra utal, hogy 1000 kilométerenként 1-2 dl olajat fogyasztott, ami azért egyáltalán nem vészes. Tudom, hogy sok autó - látszólag - egyáltalán nem fogyaszt olajat, de az újabb konstrukciók sokszor azért fogyasztanak több olajat, mert csökkentett palástnyomású dugattyúgyűrűket használnak, az üzemanyag-fogyasztás csökkentése végett. Ez csökkenti a súrlódást, így az üzemanyag-fogyasztást is, viszont az olaj könnyebben utat talál az égéstérbe. Anyagilag sokkal jobban jár ezzel a konstrukcióval, mintha üzemanyagra költene többet. A motornak pedig nem árt az ilyen mértékű olajfogyasztás, csak után kell időben tölteni.

    5W40-es olaj nem használható ehhez a típushoz. Ideiglenesen lehet, hogy megszűnne vagy csökkenne tőle az olajfogyasztás, de jobban kopna a motor, és egy idő után az olajfogyasztás is újra megjelenne.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Zabálja a Punto az olajat

    január 11., 11:58 Módosítva: 2018-01-15 18:09
    172

    Tisztelt Olajdoki!

    Adott egy Fiat Punto 1.2 8V (2001) évjáratú autó. Eddig csak második autónak volt használva, de most előre lépett egy szintet, tehát sokkal többet megyünk vele. Elkezdte enni az olajat. Oké, a szelepfedélnél azért szivárog az olaj (mondjuk melyiknél nem). Volt olyan, hogy élesebb kanyarban amolyan hajtűben bevillant az olajnyomás visszajelző. (Hozzáteszem, azért próbálok vele "tempósan" menni, gondolom ez a motor ezt nem annyira szereti).

    Akkor 1L-t öntöttem bele, mondom, meglátom mi lesz aztán. És egyszer csak leállt a körforgalom kellős közepén, el sem tudtam indítani. Azt sajnos nem tudom megmondani miért állt le, de megint hiányzott belőle 1L olaj. Utána simán beindult. Kéken nem füstöl, olajszagot nem érzek hátul. A kiegyenlítő tartályban is megvan a víz mennyiség és nem olajos. Lenne valami tipp esetleg mi lehet a gond?

    Üdvözlettel: Zoltán

    Kedves Zoli!

    Ez valóban elég jelentős mennyiség, és az sem normális dolog, hogy a szelepfedélnél szivárogjon az olaj. Érdemes mindenképp szervizbe vinni, a hiba pontosabb feltárása érdekében. A leírtak alapján a külső tömítetlenség okozza az olajfogyasztást, de szerelőnek kell látnia.

    Üdv, Olajdoki

    Viszkozitás probléma?

    január 8., 14:21 Módosítva: 2018-01-11 17:50
    0

    Tisztelt Olaj doktor,

    Röviden a lényeg Audi S4 B6 4.2 vezérlés csere megtörtént, motor ki majd vissza. Ezt követően minden ok, brutálisan megy. Cseréltem olajat (5w30 Castrol) melegen hidrotőke hangja van. Olaj le (10w60 Motul), probléma megszűnt, viszont reggel hidegen vezérműlánc hang 2-3 másodpercig. Milyen olajat próbáljak? Választ előre is köszönöm.

    Buék Gyuri

    Kedves Gyuri!

    A 10W60-as olaj valószínűleg túl vastag ebbe a motorba, és hosszabb távon nagyobb kárt okozhat benne, mintha maradt volna az 5W30-as Castrol olajnál, a hidrotőke hangjától függetlenül. Utóbbival kapcsolatban érdemes még egy kört tenni a szervizben, de a gyári olaj előírásoktól való eltérést akkor sem javaslom, ha elmulasztja a hidrotőke hangot.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Olajcsere a szervóban?

    január 5., 11:02 Módosítva: 2018-01-08 17:56
    0

    Tiszteletem!

    2009-es évjáratú 1,6-os (4G18 motorkódú) Mitsubishi Lancer Classic kormányszervó olaját kérdezem, hogy vajon élettartam-feltöltésű-e, illetve honnan lehet tudni, ha cserére érett. (137 000 km van az autóban). Utántöltésnél milyen olajat szabad használni, nem lehet gond többféle olaj keveredéséből?

    Köszönettel: Karaszi Ferenc

    Kedves Ferenc!

    Nem kell a kormányszervóban olajat cserélni. Utántöltésre egy GM Dexron III teljesítményszintű olajat lehet használni. Ilyen például a Valvoline ATF Dex/Merc.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Ötezer kilométer után olajcsere?

    január 1., 16:21 Módosítva: 2018-01-08 17:56
    119

    Tisztelt Olajdoktor!

    2011-es évjáratú 2.0 TDI Ford S-max hivatalos márkaszervizben volt éves szervizelésen idén júliusban, ahol olajcserén is átesett. Most, 5 hónappal később 5000 km megtétele után (óraállás: 94 500 km) indításkor "motorolaj" hibaüzenetet ír ki, ami az olajcserét jelent (olajszint megfelelő). Elképzelhető, hogy ilyen gyorsan szükséges egy olajcsere, vagy inkább hibás üzenetre gyanakodjak? Mi okozhat olajcsere igényt 5 hó/5000 km elteltével?

    Válaszát előre is köszönöm. Máté

    Kedves Máté!

    Természetesen az is lehet, hogy szoftverhibáról van szó, de azért mindenképp érdemes konzultálni erről a szakszervizzel. Ha nagyon rövid utakra lenne használva az autó, sok lenne a hidegindítás, nem volna ideje a motornak felmelegedni, akkor az talán lehetne magyarázat erre, de 1000 km havonta nem ilyen használati módra utal. Kérdés, hogy az éves szervizkor a számítógép “tudomására lett-e hozva”, hogy le lett cserélve az olaj, vagy azt hiszi, hogy még mindig a régi olaj van benne. Az utóbbi nyilvánvaló magyarázat lenne.

    Üdv, Olajdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még