Megmenti az olajadalék a BMW-t?

január 22., 15:00 Módosítva: 2023.01.27 16:57
221

Tisztelt Olajdoktor!

Egy viszonylag új, 2018-as, 36 ezer kilométert futott, turbós BMW B38-as motor élettartama növelhető azzal, ha a gyári olajhoz egyéb olajadalékot adunk? Kifejezetten a Liqui Moly CeraTec (kerámiás súrlódáscsökkentő) használatán gondolkozom.

Számos véleményt olvastam, hogy ezek feleslegesek és akár károsak is lehetnek, hiszen az olajgyártók elve telenyomják adalékokkal az olajokat, további adalék hozzáadása nem szükséges. Ugyanakkor az olajgyártók árversenyben is vannak egymással és a termékeiknek versenyképes áron kell minőséget hozniuk, ami tudjuk hogy kompromisszumokat jelent. Érdemes plusz pénzt kiadni a minőségi olaj használata mellett a CeraTec-re ha a legjobbat szeretném az autónak?

Köszönöm a válaszát! Üdv, Dávid

Kedves Dávid!

Ez egy nagyon jó kérdés, és szinte mindig elakadok vele. Nem is szeretem ezért. :-)

Vegyük végig:

A motorolajokat úgy fejlesztik, hogy megfeleljenek egy-egy motorgyártó előírásának. Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy Mercedes 229.31 előírást. Olajnak legyen a Champion OEM Specific 5W30 C3 SP Extra, melynek gyártója a belga Wolf Oil. Ez itt most nem a reklám helye, csak akartam egy ismeretlen példát hozni egy komoly gyártótól. A Mercedes megadja a paramétereket, amikre szüksége van a motorolajban ahhoz, hogy az általa fejlesztett motorkonstrukció úgy működjön, ahogyan ők azt eltervezték. Az olaj fejlesztője elkezdi a munkát. Ennél ez egyébként jóval összetettebb folyamat, mert valójában az adalékrendszerek fejlesztőinél van a labda ilyenkor, de így egyszerűbb megérteni.

Ha kész a fejlesztés, és kész az olaj, akkor azt el kell küldeni a jármű gyártójának. Tehát amikor a Wolf Oil elkészült a gyártással, az olajat elküldi a Mercedesnek, ahol hosszú és bonyolult teszteknek vetik alá a terméket. Itt motorfékpadi tesztekre kell gondolni, ahol szélsőséges körülmények (fordulat, hőmérséklet, beszívott levegő páratartalma stb.) tesztelik az olajat a motorban. Ezeket a motorokat darabokra szedik és kopásvizsgálatokat végeznek az alkatrészeken. Tehát konkrétan megnézik, hogy bizonyos terhelést követően például mennyit kopott a vezérműtengely "bütyke", illetve sok egyéb paramétert is vizsgálnak. A Mercedes megállapítja, hogy a motor úgy működött, ahogyan kellett, és az olaj úgy viselkedett ahogyan ők azt kérték. Ilyenkor megadják a certifikációt amit az olaj gyártójának rendelkezésére bocsátanak, és az olajat felveszik a saját listájukra is, ami innentől a garancális szervizek alkalmával is felhasználható lesz. A lista ide kattintva érhető el.

Tehát sem a Mercedes, sem az olaj gyártója nem gondolja ezen a ponton, hogy bármi hiányzik az olajból. Én alapvetően azt pártolom, hogy a motorolaj bonyolult egyensúlyát ne borítsuk meg. Bár lehetséges egy tulajdonságot valamilyen jónak vélt irányba befolyásolni, nem tudjuk, mit okozunk az egyensúly más részében. Én ezért nem szoktam ezt erőltetni.

De! Az ember bonyolult és érzelmi lény: a komfortérzete és az elégedettsége fontos. Biztosan vannak jó anyagok, hatásos reklámszöveggel, és azt sem zárom ki, hogy ezek tényleg jók. Nem mondhatjuk azt sem, hogy az utak mentén lerobbanva állnak azok az autók, amikbe adalékokat öntöttek, azonban azt sem tudja senki megmondani egy motorral kapcsolatban, ami elment 500 ezer kilométert adalék nélkül (két Passatom is ilyen volt), hogy mi lett volna adalékkal. Ráadásul mindkét Passat úgy ment el, hogy kutya baja nem volt egyiknek sem.

Én a következőt javaslom, ha ez a gondolat mindenképpen foglalkoztatja: használjon megbízható és jó minőségű motorolajat, és a gyári előíráshoz képest iktasson be köztes olajcseréket. A motor terhelése előtt mindig várja meg, hogy a vízhőmérséklet elinduljon felfelé. Vagy egyszerűbben: hidegen ne vigye a fordulatot 2000 fölé. A motorolaj szintje mindig legyen a megfelelő értéken! Azt gondolom, hogy ez az igazi védelem. Amikor pedig egyszer majd az autó másképpen kezd viselkedni - például olajfogyasztás jelentkezik, ami nagyban eltér a korábbitól -, akkor érdemes az adalékon gondolkodni.

Remélem, tudtam segíteni, és nem a bizonytalanságot növeltem! Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Getty Images/Westend61

Kiválthatom-e a gyári olajat valamivel?

január 8., 16:01 Módosítva: 2023.01.18 06:25
85

Kedves Olajdoki,

az alany egy VW Touareg 7P 4,2Tdi 2011, amelyben a hátső difiben és az osztóműben szeretnék olajat cserélni. Az első difiben és a váltóban megtörtént a csere. A leírásokban mindössze a gyári olajok cikkszámát találom "G052145S2" 1 liter a hátsó difibe, illetve "G052162A2" 1 liter az osztóműbe. A kérdésem az lenne, hogy csak a gyári használható hozzá, vagy kiváltható valamivel, ami kereskedelmi forgalomban is kapható. Ha igen, akkor mik lennének a javaslatai.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv Lóci

Kedves Lóci!

Ez mindig nehéz kérdés. Igen, a legjobb a gyári de azért mert ezek az előírások alig találhatók meg más gyártónál. Az osztóműbe a Liqui-Moly 8100-at hozza a Liqui-Moly ajánló de az sem pontosan ez az előírás. Febi vagy Meyle vonalon szokott még feljönni a dolog, de ott sincs tökéletes egyezés. Azt javaslom, hogy a kis mennyiségre való tekintettel maradjon a gyárinál. Az elérhető és biztosan tudja ezeket az előírásokat.

Üdv.: Olajdoki

Több pályázás, nagyobb olajfogyasztás?

2022. december 16., 17:24 Módosítva: 2022.12.29 12:31
73

Tisztelt Olajdoki!

12 éves benzines Hyundai I30-as autóm olajfogyasztása a legutóbbi olajcsere után megugrott, igaz, a szokásosnál lényegesen több autópálya használattal. 5W40 helyett 5W30-at kapott a szervízben. Okozhatja-e ez a fogyasztás háromszorozódását (közel 1 l/1000km)? Lehet-e olajminőség váltással eredményt elérni, vagy felesleges kísérletezni? (pl.ajánlották már a Fuch Titán Pro Flex 5W30 olaját, ami egyébként C3 besorolású....) Illetve az olajcsere mellett elvégzett vezérműlánc csere lehet-e bármilyen módon összefüggésbe a problémával?

Előre is köszönöm válaszát! Üdv.: Károly

Kedves Károly!

Az olajfogyasztás növekedése szinte biztosan az autópálya használattal van összefüggésben. Pontosabban a változása. Eddig 3 liter fogyott el 10 ezer kilométerre, most 10 liter. A korábbi adat sem kevés, ezért felmerül bennem, hogy minden rendben van-e a motorral. Ez a mérték soknak tűnik. A vezérműlánc cserének ehhez nincsen köze. Érdemes volna a szervizzel beszélni a kérdésben.

Üdv.: Olajdoki

Érdemes-e csökkenteni az olajcsere-periódust?

2022. november 24., 06:04 Módosítva: 2022.12.14 06:16
0

Tisztelt Olajdoki,

Van egy idei évjáratú, 1995 köbcentis TDCI Transitunk, 130 LE, MHEV, amelyet újként vásároltunk tavasszal, jelenleg 22 900 km van benne. (Szóval havi 3000 km kb. a használat). Az olajcsere periódusa 40 ezer km elvileg, specifikációja WSS-M2C950-A. Akivel eddig beszéltem, mindenki azt mondta, hogy ne várjam meg a 40 ezret, hanem cseréltessek olajat előbb - tehát már most, félidőben. Ön mit tanácsol? Nem pazarlás ez? Értem, hogy az autónak biztosan jobb az új olaj, és kárt nem teszek vele, de gondolnám, hogy az a sok mérnök csak kiszámolta, tervezte, hogy ez legyen a periódus.

Üdvözlettel: Zoli

Kedves Zoli!

Ez egy nagyon izgalmas, összetett, de nem bonyolult kérdés. Megpróbálok úgy válaszolni, hogy új nézőpontokat adjak, valamint érthető legyen a téma.

Mit mond a gépkönyv? Megmondja, hogy milyen olajat (előírás, nem márka!), mennyit, milyen csereperiódussal használjunk. És végül az is le van írva, hogy az olajszint mindig legyen rendben!

Jól gondolja, a csereperiódus egy összetett "egyensúlyi" rendszer szerint van megadva. A motorkonstrukciót (és a teljes rendszer a turbón keresztül a dízel utókezelőig számít), az erre a célra fejlesztett kenőanyagot és a használat módját figyelembe véve kerül előírásra a dolog. Alapesetben természetesen kibírja az olaj a periódust. Sőt. Többet is. Ebben az is benne van, hogy az esetleges lenyíródásból adódó olajfogyasztást friss olajjal pótolja. Az is benne van, hogy a gyári jó minőségű szűrő képes ez idő alatt felfogni minden szilárd szennyeződést. Tehát ha innen nézzük, akkor természetesen bármilyen műszaki konstrukció üzemeltethető a gyártó előírása szerint. Ilyen ez az autó is.

De nézzük meg másik oldalról is. Legyen ez a nézőpont a vagyoni érték, az állagmegőrzés és a hosszútávú használat igénye, valamint a megnyugtató érzés, hogy az autónk rendben van. Egy család vagy egy vállalkozás életében az autó nagy érték. Az élettartamot sem úgy számoljuk, mint mondjuk a németek. Autóink átlagéletkora is magasabb, mint tőlünk nyugatra. Jobban is vigyázunk, és jobban oda is figyelünk többnyire. (remélem :-) ) Ha innen nézzük, akkor érezzük, hogy a sűrűbb olajcsere azt a biztonság-rendszert erősíti, amely a motor állapotától a lelki állapotunkig terjed.

És ez lesz az az egyensúly, amiben ezt a biztonságot növeljük, amikor mondjuk a csereperiódus felénél olajat és olajszűrőt cserélünk. Ezt nem kell a márkaszervizben végeztetni, sőt. Nekik nem is kell tudniuk, nehogy hiszti legyen a dologból. :-) Az előírás szerinti olajspecifikáció betartásával és egy gyári olajszűrővel elvégzett olajcsere mindenképpen növelheti az élettartamot, és segít az eredeti állapot fenntartásában hosszabb ideig is. Ezt viszont felesleges irreálisan sűrűn elvégezni. Az volna pazarlás igazán, miközben nem hoz arányos műszaki előnyt.

Ezt természetesen csak kenőanyag-laborvizsgálatokkal lehet megnyugtató módon alátámasztani, aminek nincs értelme a költsége miatt. Azonban ha abból indulunk ki, hogy mennyibe kerül pár liter olaj és egy szűrő, és mennyibe kerül az autó, és látjuk, hogy ezzel ártani nem tudunk, akkor azt gondolom, érdemes ennyit megtenni.

Összefoglalásként: én az év elején ültem új autóba. (VW, 30 000-es csereperiódussal) 5000 kilométernél csináltam egy olajcserét. Majd 15 000-nél. Utána 30 000-nél a gyári és nemrég, 45 000-nél újra egy köztes. A köztesekben nem márkaszervizbe viszem az autót, de gyári olajszűrőt használok. Levegőszűrőt nem cseréltetek. Nagyjából ezt javaslom mindenkinek, így Önnek is. De fontos hozzátennem, hogy a gyári előírások betartásával nem okoz kárt, és nem mulaszt az autóval szemben! Remélem, tudtam segíteni, és nem nyúlt a válasz sem hosszúra, sem túl összetettre.

Üdv.: Olajdoki

Mit öntsek a 4x4-es Panda difijébe?

2022. november 17., 14:23 Módosítva: 2022.12.21 06:12
0

Tisztelt Olajdoktor,

Elvesztem a sok olajválasztó és a gépkönyv tanácsaiban, miközben érdemi és hiteles infót nem kaptam. Egy 2014-es 4x4-es Multijet Pandában cserélném a hajtáslánc-olajokat, de a gépkönyv sajnos nem tér ki az összkerékhajtásos verzióra a differenciálmű vonatkozásában.

A váltóba Tutela Transmission Gearforce 75W a gyári ajánlás, ettől nem is térnék el, márka tekintetében sem. A váltótól fizikailag is elkülönülő osztóműbe és a hátsó differenciálműbe mehet ugyanaz az olaj, pl. Motul Motylgear 75W90, ahogy a difi vonatkozásában találtam az infót? Vagy az osztóműbe a váltóval megegyező olaj kerüljön, ahogy a gépköny is sugallja? Mert sajnos egyáltalán nem egyértelmű.

Nagyon köszönöm fáradozásait.

Üdvözlettel,

Marci

Kedves Marci!

A difibe én Fiat 9.55550-DA4 75W85 előírást látok. Ilyen lehet a Petronas Tutela Transmission Cross. Természetesen bármi más szóba jöhet az előírások betartásával.

Üdv.: Olajdoki

Speciális olaj a Dodge-ba?

2022. szeptember 25., 09:10 Módosítva: 2022.11.03 10:11
75

 Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég egy szimeringcsere miatt olajat vásároltam az autómba. Hosszas kutatás után arra jutottam, hogy a gyártó szerint csak és kizárólag egyfajta olajat lehet tölteni az osztóműbe. Megvettem bele raktam, minden rendben viszont érdekelne mi lehet olyan különleges benne hogy semelyik másik olaj nem tudja megugrani a lécet. Az osztómű egy NP246 D típusú 4wd auto működésre képes kuplungtárcsás szerkezet. A bele való olaj pedig ACdelco Auto-Trak II. Az autó egy Dodge RAM1500 4x4 5.7Hemi 2010-es.

Válaszát, segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Anélkül, hogy utánanéznék azt gondolom, hogy valamilyen olyan gyártói előírásról lehet szó, melyet nem sok olajgyártó készít el és feleltet meg. Ennek oka lehet speciális kialakítás, vagy anyaghasználat, vagy szélsőséges igénybevétel is.

Üdv.: Olajdoki

Elvesztem a szabványok között

2022. szeptember 20., 16:01 Módosítva: 2022.11.22 06:12
65

Kedves Olajdoki!

Most vettem egy Honda Jazz (1,2s 66KW 2009) L12B1 motorkódú autót. Külföldről behozott, 200 000 km-t mutat az órája, 0W-20-as olajat tettek bele a matrica alapján. A típushoz ACEA A3/B3 vagy ACEA A5/B5 specifikációnak megfelelő olajat írnak elő, több viszkozitási szabványnak megfelelően.

Választásom az ENOS premium ultra 0W-20 olaj lenne. DE! A dobozán már nem szerepel a fenn említett specifikáció, csak ILSAC GF-5. Akkor most hogy igazodjon el az emberfia? Hoznak egy másik szabványt, és nem lehet tudni, hogy mi a régi megfelelője?

Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Lajos

Kedves Lajos!

Az Ilsac szabvány egy amerikai-japán szabványrendszer, ami egyfajta egységességet próbál teremteni. Alapvetően az Ilsac megfelel az API előírásoknak, de ezek nem egyértelműen kezelendőek.

Tehát. Ha elő van írva egy API vagy egy ACEA, akkor arra kell törekedni, hogy az legyen betartva. Itt ráadásul ACEA előírások vannak, ami az Ilsackal nehezen megfeleltethető. (Az Ilsac EC szabványossága helyenként megvan, de nincs egyértelmű ACEA válthatóság, szemben az API-val.)

Ezzel együtt ez a GF-5, azt gondolom, felhasználható az autóban (ha mindenképpen 0W-20-at szeretne használni), miután ott A3 és A5 is szóba jön. Elnézést, ha a válasz kissé bonyolult lett, de szerettem volna láttatni, hogy egy ilyen felvetés nem feltétlenül annyira egyszerű, mint azt elsőre gondolnánk.

Üdv.: Olajdoki

Meg kell-e hajtani a keveset futott autót?

2022. augusztus 29., 10:57 Módosítva: 2022.10.29 15:17
46

Kedves Olajdoktor!

Olyan ügyben fordulok Önhöz, hogy autót vásároltam (Hyundai ix20 2017-es évjárat, 1,6 benzin). Az autó egy idős házaspáré volt, összesen 12 000 km van benne. Márkakereskedésből lesz, szerződés után hajoltam csak a kipufogóhoz, és nyúltam bele, hogy találok-e kormot. Egy keveset találtam. Remélem, ekkora futásteljesítménynél nem lesz gondom a motorral.

Mit javasol ilyen helyzetben? Vagy csak egyszerűen meg kell "hajtani" majd az autót (pályázni), hogy a rendszer kitisztuljon? Várom válaszát!

Kedves Kérdező!

Ha az autó egyébként rendben van, akkor nyugodtan vegye meg, hiszen újszerű, sőt szinte új. Meghajtani/túlhajtani nem szükséges. Egy normál tempójú használat mellett rendben kell lennie mindennek. Esetleg egy emissziómérés a kipufogón megnyugtató lehet, és a márkaszervizben ezt meg is tudják csinálni, azt gondolom. Abból kiderül a korom mértéke is. Én nem hiszem, hogy itt bármi gond lehet.

Üdv.: Olajdoki

Szabad-e a gyárilag előírt 100-as benzin helyett 95-öst tankolni?

2022. augusztus 5., 15:03 Módosítva: 2022.09.22 06:17
0

Kedves Olajdoktor!

Benzindoktor hiányában neked címzem a levelem. 2015-ös JCW Minimet a gyári előírás szerint 100-as benzinnel kell használni, és - gondos gazdaként - az autó új kora óta nem is látott másmilyent. Lekopogom, 100 000 km-hez közel nem volt gond a 220 lóerőre felhúzott 1,6-os motorral.

A mostani egyre nagyobbra nyíló olló a hatósági áras 95-ös és a piaci áras 100-as benzin között azonban a tankolásokkor egyre nagyobb könnycseppet csal a szemembe (a különbség már több mint egy liter békeidőbeli benzin ára).

Abban szeretném a tanácsodat kérni, hogy véleményed szerint szabad-e 95-ös benzint tankolni az autóba, esetleg valamilyen adalékanyag kíséretében? Ha ismersz ilyen adalékanyagot, megköszönöm, ha erről is megosztod a gondolataidat.

Köszönettel, Arnold

Kedves Arnold!

Megpróbálom nagyon egyszerűen szemléltetni a dolgot.

A magasabb oktánszámú benzin nagyobb kompressziót (sűrítési viszonyt) képes eltűrni anélkül, hogy berobbanna. Az alacsonyabb pedig kisebbet.

Ha 100-as van előírva, az azért van, mert nagyobb a sűrítési viszony, ezért magas oktánszámú benzin szükséges, hogy ne gyulladjon be, mielőtt szikrát kapna. Ha ilyen motornál az előírásnál alacsonyabb oktánszámú benzint használ akkor “kopoghat”, “csöröghet” a motor, mert hamarabb ég az üzemanyag mint kellene. Tulajdonképpen nem a szikra gyújtja be a kellő pillanatban, hanem öngyulladás lép fel.

Ez azon túl, hogy rossz hangja van és a teljesítményt is rontja, bizony komolyabb meghibásodáshoz vezet. Én ezt nem javaslom még akkor sem, ha abszolút értem a probléma felvetésének motivációját.

Üdv.: Olajdoki

Címlapkép: Glow Images/Getty Images

Fél évente olajcsere a Dodge Challengerben?

2022. augusztus 1., 10:30 Módosítva: 2022.08.10 06:09
0

Tisztelt Olajdoktor!

Ismerem a mondást, hogy aki majmot tart... :D Azonban találtam pár furcsaságot, amivel kapcsolatban kíváncsi vagyok az Ön személyes véleményére/meglátásra. A Mopar szerviz ajánlás az alábbi linken. Ebben le van írva: "Under no circumstances should oil change intervals exceed 6,000 miles (10,000 km) or six months, whichever comes first." Ok, 10 km futás legyen, de hogy fél évente kellene olajat cserélni az a természetes műszaki érzékemet nagyon meglepte, eddig úgy gondoltam, hogy évente kell cserélni az olajat, ha nem lépjük túl a megadott futás limitet.

Önnek mi a véleménye erről, mennyire "kötelező" ez a fél év (évente ~3e Km-et megyek vele, mert csak hétvégi élményre használom)? Leegyszerűsítve: Ön a helyemben félévente v. évente cserélné az olajat?

A szűrő egyértelmű: MOPAR 05038041AA, nem vészesen drága, beszerezhető idehaza. Az olaj viszont fogós kérdés. Legtöbb internetes fórumot végig olvasva, a 6.4 Hemi motorba Penzoil ultra platinum full synthetic 0w-40 olajat ajánlanak, sőt olyan véleményt is találni, hogy ezen konkrét típuson kívül más 0w-40-et nem is szabad használni.

Penzoil hivatalos hazai forgalmazót nem találtam, külföldről persze lehet rendelni meglehetősen körülményesen, és persze drága is (1L 9500 Ft). A Penzoil honlapján nyilván egekbe dicsérve ez az olaj, hogy tisztít, újszerű állapotot idéz elő, stb... Motul keresőjében az autóm típusához van találat, ők a MOTUL 8100 X-max 0W-40 olajat ajánlják. Ez egyrészt Mo.-n kapható, másrészt 4000 Ft literje. Hibát követek el, ha nem adom meg neki a Penzoilt? Létezik, hogy annyira ezen konkrét olajra van optimalizálva a 6.4 Hemi, hogy más gyártó 0W-40 olajával nem lesz tökéletes, ha igen, akkor ez milyen gyakorlati tényezőben nyilvánulhat meg (élettartam, többletfogyasztás stb..)? Az én szememben ez a motor nem egy high-end versenymotor, szóval én úgy érzem, hogy inkább csak a tulajdonos számára jelent "lelki pluszt" a Penzoil.

A második kérdésem röviden: Penzoil vagy Motul? De ha esetleg tud konkrétan más olajat ajánlani annak is örülnék. És még egy bonusz kérdés :): az USA és EU oktán számok különbségét értem, eddig 100-as benzint tankoltam (szívem csücske az az autó, így jót érdemel, ezért is dilemmázok az olajon :) ), de az a meglátásom hogy az európai 95-ös odaát már a prémium lenne, szóval van-e műszaki értelme/haszna/hátránya a 100-asnak vagy igazából a 95-össel érzi jobban magát a 6.4 Hemi.

Üdvözlettel: Balázs

Kedves Balázs!

Mindig szeretem azokat a kérdéseket, amit nehéz megválaszolni. A lehetetleneket kevésbe. :-) Nos ez ennek a kettőnek a keveréke. Viszont legalább kissé felrázott a rutinomból. :-)

Szóval:

Az előírás itt MS 12633, 0W40. Alapvetően ez az, amitől nem kellene eltérni, hiszen ez a gyártó előírása. A probléma viszont az, hogy itt Európában ez nem nagyon fordul elő, mint ahogyan az autó sem. Ez az oka, hogy a tengerentúli kenőanyagok közül kell választani, az meg marha drága. No de mi a megoldás?

Ez az előírás nagyjából egy olyan 0W40-et takar (nem mást! Csak 0W40!), ami legalább API SM-et tud. (SN, SN Plusz és SP is tökéletes) A szóban forgó Penzoil konkrétan API SN. Innentől én nem adnám alább. Tehát van egy API SN 0W40-ünk eddig. HTHS viszkozitását tekintve ez egy normál viszkozitású kategória.

Ezeket egybevéve azt gondolom, hogy nem fog fejre állni egy API SN-t teljesítő 0W40-estől. Ez lehet a szóban forgó Motul is.

Az olajcsere periódust tartsa be. Azt hiszem, hogy a fél évet kitolhatja egy évre, de ettől a válaszomtól nem vagyok felhőtlenül boldog, hiszen a gyártó előírásától eltérünk. A gond az, hogy a motor úgy veszi igénybe az olajat, hogy az ennyit bír. (Ennél összetettebb a válasz, de ez a lényeg). Ezzel együtt én is túlzónak érzem a fél évet, és ezek az olajok egy évet kibírnak a legtöbb előírás szerint is.

Kérdezi, hogy Penzoil vagy Motul. Alapvetően a Penzoil MS 12633-at teljesítő 0W40-esét javasolnám. (Persze tudom, nem én fizetem :-) ) Műszakilag is ez a válasz a kötelességem, hiszen ez felel meg a gyártó előírásának. A Motullal nehezet kérdez, hiszen számtalan nagy márka teljesíti az API SN-t 0W40 mellett, és esélyes, hogy talál olcsóbbat is. Ha annál nem szükségesebb olcsóbb, akkor természetesen a Motul egy bevált márkanév.

Végül az üzemanyag vonatkozásában azt hiszem, a 95-össel is bőven eltér attól, amit akkor tankolna, ha az USA-ban autózna. Remélem, tudtam segíteni, bár hozzáteszem, hogy úgy igyekeztem megoldani a kérdést, mintha családon belül lenne az autó, és nem úgy, mintha a gyári szervizben dolgoznék. :-)

Üdv.: Olajdoki

Eszi az olajat az Octavia

2022. július 14., 13:17 Módosítva: 2022.07.25 09:18
271

Hello Olajdoki,

Egy 2017-es kiadású Skoda Octavia RS-t hajtok, 2 liter dízel motorral. 2 éve vásároltam, olajat 15 000 kilóméterenként cserélek, szervizben, és 10 000 kilométer után kell kiírja, hogy olajszint alacsony, kérem ellenőrizze és ha alacsony töltse fel. Márciusba volt műszakin az autó, szóltak, hogy a motor alatt van egy kis olajfolt bár a szervizben nem találtak semmit. Szerinted mi lehet az probléma, miért eszi az autó az olajat?

Válaszodat előre is köszönöm! Üdv, Czier Kristóf.

Kedves Kristóf!

Ez egy nagyon összetett kérdés, bár egyszerűen hangzik.

Ami az olajfogyasztást illeti, kezdjük azzal, hogy nincs probléma (hacsak nem tolerálhatatlanul nagy mennyiséget kell utána tölteni). Minden otto és diesel motor fogyaszt motorolajat. Egy RS Octavia 2 literes motorjáról feltételezem, hogy forszírozott üzemben is előfordul a használata. Ilyenkor még természetesebb egy megnövekedett olajfogyasztás. 10 ezer kilométeren 1 liter sem kell, hogy nagyobb ijedtséget okozzon.

A csöpögés már más tészta. Ha láttak alatta olajat, akkor az valahonnan csöpög. A motorteret alulról takaró nagy műanyag lemezt eltávolítva szerelőaknából talán kiderül, hogy hol folyik az olaj. Lehet, hogy ott (is) van valamennyi veszteség.

Szóval első körben ne ijedjen meg, második körben alaposan nézzék át, hogy hol folyik az olaj, és végül mindig ügyeljen a megfelelő olajszintre! Ha nem elégséges az olajszint, az sokkal nagyobb ellensége a motornak, mint maga a tény, hogy fogy valamennyi belőle.

Üdv.: Olajdoki

Évente csak 5 ezret fut a TSI, érdemes minden évben olajat cserélni?

2022. július 6., 15:16 Módosítva: 2022.08.12 06:10
725

Kedves Olajdoki!

Adott egy ötéves Seat Leon 1.4 TSI, ami évi 4-5 ezer kilométernyi városi használatra van befogva. A gyári olajcsere periódusa rugalmas: az előírás az, hogy 2 évente vagy 30 ezer kilométer után kell cserélni. Indokolt-e évente olajat cserélni ha mindig longlife kerül bele? A szerviz szerint elég 2 évente ha az autó nem kéri korábban.

Üdv: Balázs

Kedves Balázs!

Kétfelé bontanám a kérdést. A gyári előírás 2 év vagy 30 ezer kilométer. Illetve az autó folyamatosan mutatja, hogy pontosan mennyi. Az olajcsere ekkor indokolt és szükségszerű. Ha a kérdést úgy teszi fel, hogy indokolt-e ezt a felére csökkenteni, akkor azt mondom, hogy nem. Ha a kérdést úgy tesszük fel, hogy az 5 ezer kilométert futott egy éves olajnál jobb-e a frissen cserélt olaj akkor az a válaszom, hogy persze, jobb.

Tehát: Növeli a műszaki biztonságot és a saját komfortérzetét, miközben az előírás szerint erre nincsen szükség.

Üdv: Olajdoki

Félszintetikus olajat raktam az S-Crossba, gond lehet?

2022. június 30., 17:00 Módosítva: 2022.08.22 06:06
138

Tisztelt Olajdoktor!

Van egy 2014-es évjáratú Suzuki S-Crossom, 5 sebességes manuális váltóval. Nemrég esedékessé vált benne az olajcsere és a gépkönyv szerint 75w-80 API-GL4 olaj kell bele. Az olaj kiválasztásánál figyelemmel voltam erre, és a Motul MOTYLGEAR 75W-80 típusú olajat választottam, amely GL4/GL5 minősítésű.

Direkt elkerültem a csak kizárólag GL5 minősítésű olajakat. Azonban most figyeltem fel arra, hogy ez egy félszintetikus olaj. A Motul "Technoszintetikus" olajnak nevezi. A gyári Suzuki olaj az ECSTAR Gear Oil 75W-80 viszont szintetikus olaj.

A kérdésem az lenne, hogy probléma az, hogy félszintetikus olajat tettem bele és ajánlatos lenne lecserélni teljesen szintetikusra, vagy megfelelő az, ami bele kerül?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv.: József

Kedves József!

A nevezett hajtóműolajjal kielégítette a gyártó előírását. A GL4 a lényeg illetve természetesen a viszkozitási osztály. Így ez abszolút megfelelő lesz. Minden egyebet soroljunk a marketing tárgykörébe jelen esetben. Nem emlékszem a tribológiában a "technoszintetikus" kifejezésre. :-)

Üdv.: Olajdoki

Nem gyári az olaj, leráz a szerviz

2022. június 26., 11:20 Módosítva: 2022.07.16 15:54
517

Kedves Olajdoki!

Opel Crossland X 1,2 turbó 2018-as gyártású, 62000 km futás. 1000 kilométeren kb. 1,5 liter olajat fogyaszt. A kipufogóból kékes füst, olaj távozik. Ezt a szervizzel közösen motorhibának véljük. Szavatossági vitánk támadt, mivel megfelelő viszkozitású, de nem gyári olajat használtunk. A szerviz megbontásos vizsgálatot javasol.

Kérdés: a megbontásos vizsgálat során megállapítható-e, hogy mi okozza a hibát? Megállapítható-e, hogy az olaj okozta a hibát, vagy esetleg kizárható? Okozhat-e valami más a motoron kívül ilyen hibát? Más kérdés: tudnak-e olyan szakértőt ajánlani, aki a megbontás utáni vizsgálatban a segítségünkre lenne?

Válaszukat várva üdvözlettel,

János

Kedves János!

Az ehhez hasonló esetek sohasem egyszerűek. Megpróbálom nagyon röviden leírni a legfőbb gondolataimat.

- Mit jelent a megfelelő viszkozitású, de nem gyári olaj? Ha a gyártói specifikációnak megfelelő olajat használta, amelyet a szerviz nem kifogásolt, és szerepel a szervizkönyvben is, akkor az egy jól védhető helyzet.

- Nem derül ki, hogy milyen szervizről van szó? Ki az, akivel “közösen” motorhibára gyanakszanak? Itt a márkaszervizről van szó?

- A megbontásnak semmiképpen ne álljanak úgy neki, hogy erre nincs “jogi” alapjuk. Úgy értem, hogy valahogyan sorban kellene haladni.

- Ha a garanciális szervizeket a márkaszerviz végezte a gyári specifikációnak megfelelő olajjal és egyéb eszközökkel, a gyári karbantartási előírások betartásával, akkor a gyártó nem nagyon utasíthatja el a kérdést. Ha elutasítja, akkor érdemes jogi útra terelni a kérdést, aminek során igazságügyi műszaki szakértő jelenlétében szükséges a motor megbontását elvégezni. Minden mással komoly öngólt lehet rúgni.

- A konkrét kérdésre a válasz az, hogy ha nem a gyári specifikációnak megfelelő olajat használta (nem márkáról van szó, hanem arról, hogy tudta-e az olaj a gyártó által előírt követelményt, valamint az olajcsere szakszerűen volt-e elvégezve, stb.), akkor senki sem foglalkozik majd a továbbiakban azzal, hogy mi a probléma.

- A motor belső szerkezeti elemein mérhető/látható, ha kenési elégtelenségből adódó kopások vannak. Az olajfogyasztásnak számtalan oka lehet. Lehet egyszerű kartergáz, ami az égéstérben végzi, de lehet a hengerfal-gyűrű kapcsolati rendszer problémaköre is.

- Ismerni kellene a használat módját, és hogy mindig volt-e megfelelő olajszint. Került-e a motorolajba bármilyen adalék utólag. Nyilván a motorolajat a vizsgálódás során laborban érdemes vizsgáltatni.

Őszintén remélem, hogy megnyugtató módon folytatódik és zárul majd a történet. Remélem, némileg tudtam segíteni. Kérem, hogy ha ideje engedi, tájékoztasson, hogyan alakult az ügy.

Üdv.: Olajdoki

Nem LSD-s a difim, jó-e neki ez az olaj?

2022. június 20., 14:52 Módosítva: 2022.07.08 06:12
13

Tisztelt Olajdoki,

A kérdésem differenciálművel kapcsolatos. Egy 2007-es évjáratú Mercedes SLK350-ben szeretném a differenciálmű olajat is lecserélni, mivel 140 000 kilométert futott. A gyártó, amely "Hypoid gear oil SAE 85W90" ír elő, nem ajánl csereciklust, de én jobbnak látnám cserélni.

A szakkereskedésben egy, a Commaoil által gyártott "Limited Slip Differential Oil LS80W-90 GL-5"-öt ajánlottak, amit meg is vettem. Később olvastam utána, ez az autó nem limited slipes differenciállal szerelt.

A kérdésem az lenne, hogy használhatom-e ezt az LS olajat ebben a nem limited slipes autóban, feltételezem, ez az olaj magasabb teljesítményszintű, és nem okoz problémát a használata.

Köszönettel Feri

Kedves Feri!

Semmi probléma nem lesz ezzel az olajválasztással. (Sőt. Tapasztalatok szerint csendesebben is futhat.)

Üdv.: Olajdoki

Motorolaj-vadászat a Mustanghoz

2022. június 1., 10:24 Módosítva: 2022.06.27 15:41
20

Tisztelt Olajdoktor!

Egy, a családban nagy becsben tartott, 2008-as Ford Mustang GT (4.6L 3V V8) típusú gépjárműhöz keresek megfelelő motorolajat. Mivel eddig minden szerviz/szerelő más és más olajat ajánlott, töltött a járműbe (akár a gyári ajánlástól eltérőt is), szeretnék tisztán látni a dologgal kapcsolatban.

A kézikönyv - szerintem - egyértelműen fogalmaz: a WSS-M2C 930-A gyártói specifikációnak megfelelő olajat ír elő (gyárilag Motorcraft SAE 5W-20 Premium Synthetic Blend, ami sajnos itthon nehezen beszerezhető). Ezt, ha jól tudom, idő közben, a WSS-M2C 945-A váltotta.

Ennek megfelelően az alábbi olajokat találtam amik a fenti előírásokat teljesítik:

  • MOTUL 8100 ECO-LITE 5W-20 - szintetikus
  • Molygen New Generation 5W-20 spec - blend
  • LIQUI MOLY SPECIAL TEC ASIA & AMERICA AA 5W-20 - blend

A kérdésem, hogy követek-e el bármilyen hibát, ha csak a viszkozitás és a gyári specifikáció alapján választok olajat. Figyelembe kell-e venni bármilyen további szabványt, értéket? Érdemes-e a szintetikus olajokat preferálni (az árán kívül nem találtam arra vonatkozó információt, hogy ez a blend olajnál ne lenne minden tekintetben jobb)?

Különböző olaj kereső alkalmazások feldobtak más, újabb(?) előírású olajokat (pl.: MOTUL SPECIFIC 948B 5W-20). Létezik, hogy ezek az előírások visszafelé kompatibilisek? Érdemes ezekkel kísérletezni?

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel, Zoltán

Kedves Zoltán!

Természetesen nem követ el hibát ha a gyárilag ajánlott gépgyártói előírást betartja a viszkozitási osztállyal együtt. Ez a legjobb és legprofibb, amit tehet az olajválasztáskor.

Üdv.: Olajdoki

Rossz olajválasztás

2022. május 29., 14:43 Módosítva: 2022.06.10 06:16
51

Üdvözlöm!

Egy 1992-es Kawasaki VN750-es motorom van. Most csináltattam rajta olajcserét és az olajcsere után elkezdett kattogni a motor. Motul 5100 10W-40 olajat rakattam bele és csak utólag jöttem rá, hogy ez az olaj csak félszintetikus. Lehetséges, hogy ettől lett ilyen csúnya csattogó hangja? Cseréljem le egy Motul 7100 10W-40 olajra? Utána néztem és az már 100% szintetikus olaj. Vagy esetleg 20W-50 lenne a megfelelő?

Válaszát előre is nagyon köszönöm! Maradok tisztelettel.

Zsolt

Kedves Zsolt!

Ez a viszkozitási osztály megfelel az előírásoknak, csak úgy mint a 20W40 és a 20W50 is. Mindenképpen érdemes volna magasabb osztályú motorolajat megpróbálni. Igen, ez lehet a 20W50.

Üdv.: Olajdoki

Létezik, hogy szakszervizben nem az előírt olajat teszik?

2022. május 14., 09:44 Módosítva: 2022.06.19 17:16
848

Üdv Olajdoki!

Egy 3 éves Fiat 500L 1,4 16V autóm van, nem sokat járok vele, de ami kell neki, azt megadom, beleértve az évenkénti szakszervizben történő átvizsgálást és olajcserét. Mivel új korában igencsak ette az olajat, ezért vettem egy, a kézikönyv által előírt SELENIA KPE SAE 5W-40 ACEA C3 olajból (Fiat kód 9.55535-S2) és azzal töltöttem utána.

A minap olajcsere után látom, hogy a hivatalos szerviz LUKOIL GENESIS SPECIAL 5W-40-et tett a motorba. Ha jól látom, az bizony ACEA A3/B3 ill. A3/B4 és Fiat kód ugyanaz, csak N2/Z2 a vége - előírásoknak felel meg. Nem gondolom, hogy óriási lenne különbség (bár árban valószínű), azonban úgy gondolom, hogy az Euro6-os megszigorítások miatt adja meg a gyár az adott olajtípust.

Mégis kérdezném Öntől, hogy van-e jelentős eltérés a két olajtípus között. Illdnomosabbnak tartanám, ha még az elvégzett munka előtt rákérdeznének az ügyfeleknél, mégis melyik olajat szeretnék és mi a különbség köztük. Remélem az eset nem különösebben hasonlít a Toyota 1.33-as motor olajkálváriájára.

Köszönettel és üdv, Sándor

Kedves Sándor!

Jelentős a különbség. A kipufogógáz utókezelő rendszerrel kompatibilitás területén keresendő a különbség. Ha a gyártó S2-t ír elő akkor az nem az N2. Nem az ügyfelet kell megkérdeznie a szerviznek, hanem az előírást betartani. Ezzel együtt mivel egy benzines motorról van szó, ezért nem számítok ipari katasztrófára, de azt javaslom, legközelebb hívja fel finoman a figyelmüket a kérdésre.

Üdv.: Olajdoki

Mercedes 190 2.5D váltó- és differenciálmű olajcsere

2022. április 9., 12:01 Módosítva: 2022.04.12 06:15
150

Üdvözlöm!

Egy 1989-es Mercedes-Benz 190D-ben (1989-es, 2497 köbcentis diesel, 66kW-os) szeretnék váltó- és differenciálolajat cseréltetni. Azt szeretném, hogy olyan és annyi olaj kerüljön bele, ami belevaló! Mivel nem vagyok autószerelő, azt mondanak nekem, amit akarnak a szerelők.

Kérdéseim a következőek:

1.Mennyi és milyen viszkozitású olaj a feltöltési mennyisége a váltónak és a differenciálműnek?

2. "Túl" kell tölteni egy kicsit, vagy csak az előírt mennyiség menjen bele?

3. Milyen legyen az olaj minősége? A szerelőm Liqui Moly fan, ilyet szeretne beletölteni.

Köszönöm a válaszát:Tamás

Kedves Tamás!

A differenciálműbe GL5 80W90 megfelelő lesz. 0,7 litert látok feltöltési mennyiségnek. A váltóba ATF olaj lesz megfelelő. ATF II és ATF III is megfelelő lehet. 5,5 litert lehet a mennyiség. A mennyiségeket a szerelő tudja feltöltéskor ellenőrizni. Nézzék meg a szerelő által is elérhető adatbázist is. (A differenciálműnél "Limited Slip” olaj is szóba jön.) A Liqui-Moly bevált kenőanyag, nyugodtan használja, ha szerelője ezt alkalmazza.

Üdv.: Olajdoki

Dízelt a benzinesbe?

2022. február 14., 15:27 Módosítva: 2022.05.06 06:46
84

Üdvözlöm,

Van egy kanna 5W-40-es Castrol Magnatec diesel - DPF dexos 2 motorolajam. Ezt az olajat beletölthetem-e 2018-as Renault Clio IV 0.9 TCe 90 LE kocsiba? 8-10 ezer km-enként cserélek olajat.

Köszönöm: Károly

Kedves Károly!

A nevezett Castrol termék nem tudja az ennél az autónál előírásként szereplő Reanault RN0710-et. Így a hivatalos és műszakilag is 100%-os válasz az, hogy nem, ezért ezt tekintse válaszomnak alapvetően. A következő az, hogy ez az autó már nem garanciális? Nem szoktam ilyet csinálni, de ez most határeset.

Tehát: az RN0710 egy régi előírás, és nem a "holdra szállás kategória". 5W-40 viszkozitási oszályban is elérhető, sőt ott alapvető. Alapvetően normál HTHS viszkozitású olajkategória. Ezen az alapon a nevezett Castrol termékkel kizárt, hogy probléma adódjon.

Nagyon fontos, hogy ezzel az olajjal garanciális probléma esetén a garancia érvényesítése elutasításra kerülhet akkor is, ha az olajnak semmi köze az adott problémához. A tény az, hogy nem tudja az RN0710-et.

Üdv.: Olajdoki

Számít-e a hűtőfolyadék színe?

2022. január 16., 09:34 Módosítva: 2022.02.18 06:22
124

Tisztelt Olajdoktor!

Igaz nem olajjal kapcsolatos a kérdésem, de lehet erre is tudja a választ.

Van egy Honda Civic 1.8 sedan 103KW (FD7) 2008-as évjárat. Hűtőfolyadékot cseréltettem, de nem hagy nyugodni, hogy zöld színű volt benne és a szerelő rózsaszínűre cserélte.A kérdésemre azt válaszolta, hogy semmi baj ez újabb, komplexebb termék és minőségileg is jobb mint a zöld. Én ettől még nem nyugodtam meg, kérem mondja el nekem mi az igazság.

Köszönettel: Sándor

DSC 2019

Kedves Sándor!

Az első amit fontos tisztázni, hogy a szín alapvetően a mai összevissza kezelt hűtőfolyadékos időkben önmagában nem sokat jelent. Tele vagyunk a piacon olcsó és rossz minőségű hűtőfolyadékokkal.

A Hondáknál az előírás egy ún. Honda All Season Coolant Type 2 nevű hűtőfolyadék. Legjobb tudomásom szerint ez kék. Az ajánlókat megnézve a Hondák igénye kielégíthető egy G11-es szabványt teljesítő hűtőfolyadékkal. (Ez egyébként egy VW előírás és alapvetően kék színű.)

A rózsaszín az pedig egy G12 (Ez is VW előírás és alapvetően rózsaszínű) de található G11-es zöld színű is a piacon.

Nem is megyek ebbe mélyebben bele, az a lényeg, hogy fogalmunk nincs mi volt az autóban és a színből én csak feltételezni tudom, hogy most mi van benne. Nagy eséllyel egy remélhetőleg G12-t teljesítő hűtőfolyadékot alkalmazott a kolléga, amivel nem lesz gond. Ha azt nézzük, hogy a Hondában elég egy G11-et teljesítő folyadék akkor ez mindenképpen igaz. Összességében ettől nyugodtan aludhat.

Üdv.: Olajdoki

A cikkben szereplő kép illusztráció

Milyen olajat tegyek a dízel Tucsonba?

2022. január 1., 11:50 Módosítva: 2022.01.18 06:18
94

Kedves Péter!

Néhány percre rabolom csak a drága idejét, - most a napokban néztem meg másodszor a Totalcar Mesterkurzus-előadást, amit a kenőanyagokról tartott. A HTHS / hamutartalom táblázatot le is rajzoltam (amennyire tudtam), mert könnyen felejtek... :-)

Szóval adott egy 2015. decemberi kiadású Hyundai Tucson 1.6 CRDI motorral (D4FDFZ) motorkód. A kezelési kézikönyvben az ajánlott motorolaj minőségi osztályára azt írja, idézem: "DPF-fel ACEA C2 vagy C3". Melyiket részesítsem előnyben? A HTHS érték miatt nagyon nem mindegy - jól gondolom? Vagy tévedek? Ha ebben tudna nekem tanácsot adni azt megköszönném.

Üdvözlettel: Csaba

Kedves Csaba!

Itt az a helyzet, hogy a DPF miatt mindenképpen alacsony hamutartalom kell. Ezért jön szóba a C2 és a C3. A HTHS viszkozitásra nem érzékeny a konstrukció. Ez azt jelenti, hogy nem írja elő kifejezetten az alacsony HTHS viszkozitású C2-t hanem megengedi a normál HTHS viszkozitású C3-at is. (Hamutartalomban ezek egyformák.)

Ha a motor állapota nem szól ellene, akkor nyugodtan mehet a C2. Kevesebb üzemanyag-fogyasztás és kisebb károsanyag-kibocsátás lesz az eredmény még akkor is, ha ebből szinte semmit sem érez majd. A C3 stabil megoldás, és inkább ezt javasolnám, ha esetleg sok a kilométer az autóban.

Üdv: Olajdoki

Mit jelent a W és mit jelentenek a számok a motorolaj jelölésében?

2021. december 19., 13:20 Módosítva: 2022.01.15 11:17
886

Nagyon laikus leszek, ezért mindenkitől elnézést kérek! :-) A téma így is összetett, de igyekszem jól megfogalmazni. 

A jobb érthetőség kedvéért veszek egy példát. Legyen ez az 5W40. 

Ez két viszkozitási osztály. (Ez még nem a viszkozitás!) Az első a 5-ös “hidegoldali” viszkozitási osztály. W a jelölése mely a Winter (tél) szóból ered. A második a melegoldali viszkozitási osztály. Nincs jelölése külön a hidegoldalival ellentétben. 

Mielőtt tovább mennénk tisztázzuk, hogy a viszkozitás az a folyással szembeni ellenállás. Minél magasabb egy folyadék viszkozitása, annál nagyobb a folyással szembeni ellenállása, tehát annál nehezebb akar folyni az adott hőmérsékleten. (Nem sűrűbb! Ezt a butaságot felejtsük is el!) 

A viszkozitás a hőmérséklet emelkedésével egyébként csökken (amikor a mézet felmelegítjük, akkor szépen láthatóvá is válik ez a jelenség. Nem hígabb lett, hiszen a tömege ugyanannyi maradt, csupán lecsökkent a folyással szembeni ellenállása, tehát könnyebben folyik.). Egy folyadék viszkozitása az egyes folyadékrétegek között fellépő súrlódóerőtől függ. Ez egy adottsága az adott folyadéknak. 

A motorolajok esetében azonban kell egy közös “nyelv”. Egy olyan jelölési rendszer, melyet le tudnak írni gépkönyvben, és mi képesek vagyunk azt betartani, amikor olajat választunk. Ez a nyelv szabványos és egyezményes. 

Mivel látjuk, hogy a viszkozitás a hőmérséklettel változik, ezért a következő megoldás született:

A hidegoldali viszkozitást 40 °C-on mérik meg, míg ugyanannak a motorolajnak a melegoldali viszkozitását 100 °C-on. Kapunk két viszkozitás értéket. (mm2/s vagy cSt, a kettő tulajdonképpen ugyanaz. A váltószámuk 1.) 

És most ugorjunk vissza viszkozitási osztályra, amit az olajos flakonon is látunk. Ide vannak besorolva a viszkozitások. Előre meg vannak tehát határozva, hogy mely viszkozitás értékek mely osztályokba tartoznak. A mérésből tehát egy motorolaj besorolható az adott osztályba. Nyilván a Motorolaj gyártója már a gyártás előtt tudja, hogy milyen viszkozitási osztályba szeretné az adott motorolajat legyártani. Ennek megfelelően állítja be pl. a viszkozitásmódosító adalékokat. 

(Ugyanez mondható el a hajtóműolajokról is. Ott természetesen az osztályok más értékeket takarnak. De van osztálya a kenőzsíroknak vagy a hidraulika olajoknak is.)

Az egészből következik, hogy egy 20W-50-es motorolaj nagy hidegben nem fog tudni könnyen folyni, míg egy 0W16-os olaj melegoldali viszkozitása túl alacsony volna versenykörülmények között. 

A viszkozitási osztály mindezzel együtt nem egy “jósági” mutató! Minden gépbe más és más kell. Minden viszkozitási osztály tökéletes ott, ahová az való! Máshol pedig mind használhatatlan.

 

Milyen olajat töltsek egy 1974-es fejlesztésű motorba?

2021. december 14., 14:28 Módosítva: 2022.01.04 06:09
298

Tisztelt Olajdoktor!

Egy nem túl hétköznapi kérdéssel keresném meg.

Adott egy 1974-es fejlesztésű, de 84-86-ig Dodge Caravan, Mitsubishi Pajero és más típusokba szerelt Mitsubishi 4G54 típusú, négyhengeres 2,6 literes, hosszú löketű benzinmotor. Nyolcszelepes, karburátoros, öt helyen csapágyazott főtengely, nagyon kevés, kb. 4 literes olajtöltet, 10 ezres csereciklus normál használatban.

A gyári gépkönyv hátulján API Service SF/CC SAE 10W30 van feltüntetve.

A használatiban belül viszont

-29 és 16 között 5w30-5w40

-18 és 38 között 10w30, 10w40, 10w50

-12 és 38 felett 15w 40

-7 és 38 felett 20w20, 20w40, 20w50 olajakat ír elő.

Én belőttem 10W-40-re, mert annyira szélsőségesnek tűnnek az értékek. Esetleg érdemes-e 10W-30-ra ,vagy 5W-40, 5W-30-ra váltani? A motor hiába nyomatékos és hosszú löketű, viszonylag sokat forog, mert egy háromsebességes automatán át hajt, így 100 km/h sebességnél már 3000-es fordulattal dolgozik. Két balansztengely ki van szerelve, így a pumpának kb. 20%-kal kevesebb kenési feladatot kell ellátnia, itt a kenési furatok le vannak zárva.

Tervezünk mediterrán túrákat, ahol melegben (35-45 fok), néha 4-5000 fordulatig terhelni kell (autópálya, hegyi kaptatók). Télen keveset használom, de ezeket a 15W-20W "gépzsírokat" így sem merem beletenni. Van látható olajfogyasztás a csapágy- és gyűrűcserék ellenére is, ami nem gond, azért ez egy baltával reszelt motor.

Maradjak a 10W-40-nél? Esetleg abból valami nagyon prémiumot keressek vagy álljak át  téli-nyári olajhasználatra?

Bocsánat, hogy ilyen hosszan feltartottam, tudom, nem szokványos PDTDI, TDI, hibrid meg részecskeszűrős kérdés, de ettől érdekes :-)

Köszönettel: Imre

Kedves Imre!

Ez tényleg egy nem hétköznapi sztori, ezzel együtt nem is tűnik bonyolultnak. Alapvetően a 10W-40-et jól választotta ki, és ezt a működés vissza is igazolta. Az olajfogyasztásról nem érdemes beszélni, azzal inkább megbarátkozni kell, azt hiszem.

Én azt gondolom, hogy ha talál egy olyan 10W-40-et, amihez bizalma van, akkor az abszolút megfelelő lesz. Önben bőven megvan a kellő műszaki rálátás, hogy ne nyúljon mellé.

Az SF/CC olyan régi előírás, hogy azt csak meghaladni tudja majd, de ez tovább könnyíti a dolgot, hiszen kell egy stabil 10W-40-es motorolaj, és kész is vagyunk.

Ha esetleg lesznek majd a túráról fotók, azt szívesen megnézném, mert nagyon jól hangzik!

Üdv.: Olajdoki

Normális-e, ha eszi a motor az olajat?

2021. december 5., 09:02 Módosítva: 2022.01.18 06:18
470

Az Otto motor fogyasztja a motorolajat. Ezt el kell fogadnunk. Ez alapvetően a konstrukcióból adódik, illetve a fizika törvényszerűségeiből. A motorolaj egy része feljut az égéstérbe a hengerfal és a dugattyúgyűrűk között és egyszerűen elég. Más része elpárolog. A lényeg, hogy az olajszint csökken. Ezt a motor gyártója is tudja, ezért le is írja a gépkönyvben, hogy az olajszintet rendszeresen szükséges ellenőrizni és szükség esetén utánatölteni. A gyártók meg szoktak jelölni ugyanitt egy mértéket melyet még elfogadhatónak tekintenek az olajfogyasztást illetően. Ez elég vad számokat szokott jelenteni. Pl 0,7 liter/1000 km. Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy 15.000 km-es csereperiódus alatt több mint 10 liter utántöltést normálisnak tekintenek. Mindannyian érezzük, hogy ez elfogadhatatlanul sok, de ez van.

A mindennapi gyakorlatban, ha egy 30 000-es csereperiódus alatt elfogy 1 esetleg 2 liter motorolaj attól még ne ijedjünk meg. Régebbi autóknál 1000 kilométerenként néhány 3-4 dl szintén nem elfogadhatatlan. Természetesen más az, ha az előtt nem volt fogyás majd hirtelen lett fél liter 1000 kilométerenként. 

A normál olajfogyasztást megpróbálhatjuk mérsékelni más motorolaj választásával. Érdemes elmenni a szintetikusok felé, esetleg magasabb viszkozitási osztályt választani. Természetesen mindezt csak a gyártói előírásokon belül tegyük! 

Az előbb említettnél magasabb olajfogyasztások sem feltétlenül kórosak, de ha már kékes füst látszik az már sorolható a műszaki hiba kategóriájába. Ilyenkor mindenképpen érdemes szervizhez fordulni. Mérésekkel megállapítható néhány olyan probléma melynek lehet következménye egy komolyabb olajfogyasztás. 

Sok félreértés adódik abból, ha valaki sok motorolajat tölt a motorba. Fontos, hogy ha 5 litert tölt utána 10.000 km-en ez akkor sem helyettesíti az olajcserét. Az olajcserét az eredeti periódus szerint meg kell ejteni. A motor tele van szennyeződéssel melyet csak a leengedett fáradtolajjal tudunk onnan eltávolítani. Másik tévhit, hogy az utántöltés nem rövidíti le a csereperiódust. Feleslegesen visszük le mondjuk 7.000 km-re azt, az olaj fogyasztása nem lesz kisebb. Mi viszont többet költünk és nagyobb környezetszennyezést is követünk el a többlet fáradtolajjal. 

Összefoglalásképpen: ha a motor műszakilag rendben van és a megfelelő motorolaj van benne, valamint figyelünk az olajszintre, betartjuk a csereperiódust és a motorolajból a csereperiódus során 1-2 liter fogy el, akkor még maradjunk nyugodtak az olajfogyasztást illetően.