Longlife olajhoz longlife szűrő?

augusztus 2., 08:21 Módosítva: 2020.08.04 06:07
0

Tisztelt Olajdoktor, létezik-e a LL motorolajokhoz LL olajszűrő?

Nemigen találni a webshopokban. Felmerül tehát a kérdés: miért is kellene teljesítenie egy 10-15 ezer km-re tervezett olajszűrőnek a 30-50 ezer km-es csereperiódust?

Ha nem teljesíti, akkor megtelik a szűrő 20-nál és onnantól a megkerülő szelepen át közlekedik az olaj, kinyírva a motort.

Ha teljesíti (bírja az 50 000-es csereperiódust), akkor miért terheljük a környezetet 10-15-nél kidobott szűrőkkel? Nem 1-1 szűrővel, hanem globálisan, milliós nagyságrendben gondoltam.

Üdv, Ákos

Kedves Ákos!

Alapvetően tegyünk különbséget névtelen és olcsó szűrők és egy gyári vagy azzal megegyező minőségű szűrő között.

Az utóbbiak minden további nélkül kibírják a gyártó által írt csereperiódust. (Honnan gondoljuk, hogy azok 10-15 000 km-re vannak tervezve?) Azt is jól érzi, hogy a csereperiódus rövidítésével a környezetet terheljük. A miértje jó kérdés. A vagyontárgyunk féltése illetve a műszaki biztonságérzetünk erősítése az oka. Én pl. soha sem rövidítettem le semmilyen előírt csereperiódust pont ezért. Ha 30 000 km volt akkor annyi. Ha 15 000 akkor annyi. Figyelni kell az olajszintre és kész is.

Sajnos jól érzi. Iszonyúan túlterheli a környezetet a sűrűbb olajcsere globálisan. A környezetvédelmi, üzemanyag-takarékossági, csereperiódusra vonatkozó előírások pont a környezetvédelem okán emelkedik. A fejlődés azonban így is egyértelmű. Régen amikor 5000 km volt az előírás akkor 2-3000 volt a gyakorlat. Most 15-30 000 Km-nél 10-15 000. Ez még így is a többszöröse a 20 évvel ezelőttinek. Igaz a járművek száma is megnőtt.

Üdv.: Olajdoki

Motorolaj hajómotorhoz

július 23., 10:27 Módosítva: 2020.07.23 10:28
0

Kedves Olajdoktor!

Sokszor olvasom, hogy a hajók dízelmotorjába úgynevezett marine olaj való.(kedvtelési motorcsónakra, vitorlásra gondolok) Elolvasva a motor kézikönyvet azt látom, hogy API: CD, CE or CF4 illetve ACEA: A3/B3, A3/B4 olaj való bele. Márpedig ezek semmiben sem különböznek a manapság elterjedt, személyautókban használatos olajoktól.

Miben mások akkor mégis a marine 4T inboard és outboard motorolajok? Ha a viszkozitás és a szabvány egyezik, beletehető a hajómotorba a "hagyományos" személyautóba szánt olaj is?

Köszönettel: Krisztián

Kedves Krisztián!

A motorcsónak vagy inkább hívjuk “marine” motorolajok sokkal nagyobb igénybevételnek lehetnek kitéve mint a gépjárművek motorolajai. Itt gondoljon a motor elrendezésére, hűtésére. A motorolaj oxidációja vagy termikus igénybevétele is magasabb. Más a csereperiódusa, stb. sokkal több kopásgátló adalékot is szoktak tartalmazni.

Azt gondolom, hogy a gépkönyben kell, hogy legyen erre vonatkozólag jelölés. (A Marine ilyen.) Ha ön ilyet nem lát akkor tulajdonképpen elég azt betartani ami le van írva és ez a kérdés nem kérdés. Van még a vízben való lebomlás képessége is mely felmerül egy vizi jármű esetében. (Jó esetben) Az inboard motor a hajótest belsejében van, míg az outboard azon kívül. (Ha esetleg elküldi a leírást a gépkönyvből, akkor szívesen megnézem közelebbről a kérdést.)

Üdv.: Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyári jóváhagyás nélkül…

július 20., 13:35 Módosítva: 2020.07.31 06:13
0

Kedves Olajdoktor!

Átnézve az elmúlt 10 év tanácsait, visszatérő probléma, hogy nem megfelelő motorolajat használnak a szervizek. Ezt vélelmezem esetemben is, aminek kapcsán a véleményét szeretném kérni:

A kezdetektől használt Shell Helix Ultra ECT C2C3 0W-30 LL motorolajat szerettem volna kérni a következő szerviz során is, de lakhely váltás miatt, a másik szervizben nem tudták a kért márkát biztosítani. Viszont biztosítottak róla, hogy az általuk használt olaj is megfelelő lesz a VW Jetta 2.0 CRTDI (2012) autómhoz.

Bízva az országos hálózattal rendelkező szervizben, beleegyeztem. Mivel számomra ismeretlen volt a számlán szereplő olaj (Havoline 0W30), rákerestem és ugyan több 0W30 típust is találtam a Texaco-nál (Energy, Ultra, ProDS F, ProDS P), de sajnos egyik sem rendelkezik a kezelési útmutatóban szereplő VW 507.00 gyártói jóváhagyással. (Kizárólag a ProDS V 5W30-nál szerepel).

Emiatt több kérdés is felmerült bennem:

- Lehetséges, hogy a Texaco (vagy más gyártók is) külön biztosítanak a szervizek számára más olyan (0W30) olajat is, ami rendelkezik a kérdéses gyártói ajánlással, de az nem szerepel a honlapjukon?

- Amennyiben nem, a jóváhagyás nélküli olajat mielőbb szükséges lecserélnem? (Motor, DPF károsodásának megelőzése okán)

- Ezen gépkocsihoz milyen más olajat tud még ajánlani, továbbá szükséges a hűtőfolyadék és a manuális sebességváltó olajának cseréjével tervezni? Ha igen melyeket ajánlaná?

Előre is köszönöm válaszát. Patrik

Kedves Patrik!

Castrol esetében kifejezetten van a márkaszervizek számára egy termékcsalád. Az említett márkánál nem tudok róla. Azonban a szerviznek rendelkeznie kell a terméklappal és a biztonságtechnikai adatlappal. Érdemes volna őket megkérdezni, hogy pontosan mit tettek az autóba és az milyen specifikációkkal rendelkezik. A gyártói előírást szükséges betartani.

Az 504.00/507.00 alapvetően egy C3-as ACEA előírásra épülő alacsony hamutartalmú kategória, de tartalmaz speciális elvárásokat a gyártó részéről, ezért nem váltható ki mással.

Ha ami most benne van szintén C3-as akkor azt mondom, hogy a következő olajcseréig nem lesz katasztrófa.

Ha nem alacsony hamutartalmú akkor a részecskeszűrő miatt azt mondom tegye a szerviz jóvá a dolgot és cserélje le az olajat a megfelelőre.

Ajánlani tudom a Valvoline Synpower XL-III 5W30-at, a MOBIL 1 ESP-t is akár. De bármelyik szóba jöhet ami Önnek szimpatikus és tudja az 504.00/507.00-át. A hajtóműolaj cseréjét érdemes volna a gépkönyvben megnézni, mert ellentmondásosak az információk. Tud esetleg motorkódot adni? A hűtőfolyadék csereperiódusa 4 év illetve 60 000 km. Itt megfelelő pl. a MOL Evox Ultra Plus concentrate.

Üdv.: Olajdoki

A Long Life motorolaj mitől Long Life?

július 1., 13:52 Módosítva: 2020.07.21 06:16
359

Tisztelt Olajdoktor!

Mitől Long Life egy motorolaj? Miért nem Long Life mindegyik?

Neves gyártók drága motorolajai nem Long Life motorolajok, pedig full szintetikusak, magas API, ACEA besorolással rendelkeznek, magas a viszkozitási indexük stb... Mit jelent, hogy Long Life motorolaj?

Ha egy nem LL olajnál az "egészséges" csereperiódust 10 ezer kilométernek tekintjük, akkor mennyinek tekinthető LL olaj használata esetén ? Mi a véleménye a Mannol Energy Combi LL 5W-30 motorolajról? Egy németországi összehasonlító tesztben a referencia olajként szolgáló Castrol olajhoz hasonló tulajdonságokat mutatott, ára viszont jóval kedvezőbb mint a széleskörben ismert nagy gyártók árai. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: István

Kedves István!

Ez egy elég összetett kérdés illetve egy műszakilag is bonyolult terület, de van viszonylag egyszerű válasz. Felejtsük el ezt a Long Life dolgot, mert ez alapvetően egy címkén vagy terméknévben szereplő kifejezés.

kb

A kenőanyagokat, ezen belül a motorolajokat szabványok írják le, melyeknek meg kell felelni.

A motorolajok fejlődését az (autó) motorgyártól által támasztott követelmények motiválják. A motorgyártókat - vagy nevezzük őket gépjárműkonstruktőröknek - főleg a környezetvédelmi normák szigorodása sarkallja.

A helyzet az, hogy az X szabályozás kimondja, hogy a károsanyag kibocsátás nem lehet több ennyinél és ennyinél. A motorkonstruktőr, s összességében a gépjármű konstruktőre pedig azon kezd dolgozni, hogy annak hogyan felel majd meg. (Itt most engedjük el, hogy ezek átlagszámok, ezért ha egy gyártó szeretne 5 literes motorral szerelt járművet gyártani, annak kell mellé valami mini autót is vagy elektromosat, hogy az átlag rendben legyen.) Szóval a konstruktőr dolgozik azon, hogy a jármű légellenállása, gördülési ellenállása, a hajtáslánc belső ellenállása minél kisebb legyen. Ez igaz a motor belsejére is.

Majd amikor ez sem elég, akkor tesz bele először csak EGR-t a végén meg már részecskeszűrőt, stb.

Majd előírja, hogy az általa fejlesztett konstrukcióban minek feleljen meg a motorolaj és milyen csereperiódussal.

Nos itt kezd izzadni a motorolaj konstruktőre. A vége az, hogy olyan motorolajokat fejlesztenek, ami mondjuk az adott gépjárműben teljesíti az adott szabványt és azt 30 000 km-es csereperiódussal tudja megtenni. És itt jön a poén.

Van gyártó, aki elnevezi Long Life-nak a terméket. Van ahol csak LL-t látunk. Van egy csomó ahol semmit. (Ezek vannak többségben) A BMW egyenesen LL-nek hívja a saját követelményrendszerét. Tulajdonképpen nem a motorolaj Long Life önmagában, hanem abban a konstrukcióban, ahol elő van írva, ott kell tudni, ami elő van írva.

Ugyanaz egy másik járműben pl. csak 15 000 km-es cserével van előírva, mert ott olyan tipusú az igénybevétel, hogy ott nem szabad tovább használni. Természetesen a csereperiódust is a környezetvédelem motiválja, hiszen egy 30 000-es csereperióduson harmad annyi veszélyes hulladék keletkezik mint egy 10 000-esen. Ennek önmagában sem az indexhez, sem a teljesítményszinthez nincsen közvetlenül köze. Ugyanakkor a teljesítményszint leírja, hogy az adott motorolaj alkalmas-e hosszú csereperiódus alkalmazására.

Konkrétan nem mondanék véleményt a Mannol motorolajról. Németországi teszteket egy-egy újságban marketing fogásként értékelek. Semmiképpen sem hasonlítanám össze a Castrollal, ami a világ egyik legnagyobb vállalatának a kenőanyag üzletágának a terméke. Azért mondom ezt, mert egy ilyen teszten azt olvastam, hogy "a Mannol viszkozitásban legyőzte a Castrolt.". Nos ez bullshit, aminek semmi értelme nincsen. Ilyet tribológus nem mond. Elnézést, hogy hosszú voltam. Remélem sikerült valamennyire válaszolnom, bár ez a téma majdnem kimeríthetetlen.

Üdvözlettel: Olajdoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Mi a legjobb a siklócsapágynak?

június 19., 15:24 Módosítva: 2020.07.03 06:15
0

Kedves Olajdoktor!

Hasonló cipőben járok mint az előző kolléga a szerszámgéppel, ám kiegészítem azzal hogy a főorsó fő csapágya siklócsapágy (és persze sok más főleg golyós és kúpgörgős csapágyat is felvonultat). Ide a gyártó 1.75 E°/50 C° olajat ír. Nem tudom milyen olaj lenne ebbe a legjobb? Illetve szűrőt (Opel motorolaj szűrőt) is teszek az új külön motoros szivattyú és az orsóolajozás közé. A szivattyú és a tartály kimenet közé teszem, hogy a szivattyút is kímélje és gravitációval ráfolyatom a szűrőre és a szivattyúra is. Helyes a szűrő illetve szivattyú elhelyezés elgondolás?

Van még pár olaj amit ír a könyve: 3.5 E°/50 C° És 6.5 E°/50 C° Ennek mai megfelelőit sem tudom. Az 1.75 E° olajra a tipp a Mol Spinol 15, ám ha túl híg nem alakul ki a film, és a csapágy javítás több hetes kemény munka. Ha sűrű akkor pedig nem tud behatolni a megfelelő helyre, hasonló eredménnyel zárul, több hetes hántolás és egy újraköszörülés ami vagy sikeres vagy méhtelep. Bár menthető talán korszerű lézeredzéssel. Az Engler fok nehezen értelmezhető, táblázatok is mást mutatnak. Igen, autókkal sokkal könnyebb az olajkérdés mint egy múlt századi szerszámgéppel.

reiden-t185-universal-lathe-1

A gép kora: Becsülhető, első magyarországi bemérés 1956. Végezetül egy kép az orsószekrényről, és egy hasonló gép felújítva:  megegyezik, bár ez inkább egy igényekre rendelt gép.

Tisztelettel: Sándor

Kedves Sándor!

Igen, autókkal könnyebb. :-) De a szerszámgépekkel sem sokkal nehezebb, ha ellenőrizhető szabványos előírásoknak kell megfelelni. Ez viszont egy igazi régi gép, amit nehéz mai értékekre fordítani. Ez adja a szépségét. Igyekszem segíteni és örülök is, mert ilyesmivel ritkán találkozom és ez segít frissen tartani a fejemet.

Szóval Engler fok átváltásánál a 3,58 26 cSt, míg a 6,62 50 cSt értéknek felel meg. Egy 32-es hidraulika olaj Celsiuson 30 cSt-on van nagyjából. Így ez tulajdonképpen itt sem kizárható. Az 1,75 Engler viszont kereken 9 cSt. A MOL Spinol 40 Celsiuson 15,1 mm2/s (cSt) Ha ez utóbbi az előírás akko még a Spinol 15 is kicsit magasabb viszkozitást mutat az előírtál.

Nem világos, hogy hol merül fel pontosan a másik két Engler fok, de ez a MOL Spinol 15 szépen ezek közé esik így akár jó is lehet.

A szűrőről nem tudok véleményt mondani, azt gondolom jó lehet. Esetleg a nyomást hogyan befolyásolja? A csapágyakban mindenképpen szükséges a működéshez szükséges minimum hiszen ez a lelke a siklócsapágyazásnak.

Mindent egybevetve jó megoldásnak tűnik a MOL Spinol, de ha elmehetünk 6,5 Englerig akkor a 32-es hidraulika is jó ami, ha a szivattyú képes szállítani, akkor eredményezhet magasabb olajnyomást. Igaz az olaj hőmérséklete is magasabb lehet az ugyanazon keresztmetszeten szállított nagyobb mennyiségből adódó megnövekedett súrlódás miatt. Viszont itt van miből csökkennie a viszkozitásnak.

Nagyon érdekel, hogy hogyan folytatódik a történet!

Üdvözlettel: Olajdoktor

Távolról sincs vége, olvasson még

Milyen olaj való egy régi szerszámgépbe?

június 12., 08:45 Módosítva: 2020.06.26 10:39
0

Kedves Olajdoktor!

Tudom kérdésem kicsit szokatlan hiszen nem autós téma.

Kattintásra nagyobb lesz
Kattintásra nagyobb lesz

Rendelkezem otthon egy 1969-ből származó szerszámgéppel, amihez keresek elérhető kenőanyagokat. Annak idején a tervező az akkor elérhető olajokat választotta. Nem volt gond a mennyiséggel sem, akkoriban egy ipari üzem megrendelt 1-2 hordó olajat. Nekem egy feltöltéshez 2-3 liter elegendő, valamint hobbi jellegű használat esetén évente elég olajat cserélni. Eddig nem használtam a gépet. Az utolsó olajcsere több mint 15 éve volt. (Nálam 13 évet ált.)

Milyen általánosan elterjedt olajokkal tudnám helyettesíteni az előírásnak szereplőeket? Mellékelem a gépkönyv vonatkozó lapját. Az ott megadott Engler fok átszámításában talán tud segíteni.

Köszönettel, Vilmos

Tisztelt Vilmos!

Bármilyen furcsa, bátran megpróbálhat egy 32-es HLP szintű hidraulikaolajat. Ezekben EP adalék is van és a viszkozitás értékek e-körül vannak. Fontos a korróziógátlás is, de ezzel sem lesz gond és ez elérhető viszonylag egyszerűen bárhol.

Üdvözlettel: Olajdoktor

Tankoljak-e prémium üzemanyagot kevés használatnál?

május 20., 16:47 Módosítva: 2020.05.31 11:08
0

Tisztelt Olajdoki!

A kérdésem inkább üzemanyagra vonatkozik, de van olaj része is. Adott egy 9 éves, Franciaországból származó Ford S-max, 163 lóerős 2.0 dízelmotorral, amit 4 éve vásároltam, akkor 110 ezer km volt benne (az óra és a szervizkönyv szerint). Azóta kb. 50 ezer km-t ment bele gond nélkül, elsősorban autópályás használat során.

A koronavírus helyzet miatt azonban mostanában gyakran kell használnom az autót rövid városi utakra (heti 80-100 km), de nem szeretném ezzel tönkretenni a motort. Mindig nagy olajtársaságoknál tankolok, az alap dízelből, de elgondolkodtam azon, hogy néha a prémium dízelt is meg lehetne adni a motornak, különösen a mai árak mellett.

Az lenne a kérdésem, hogy mikor lenne érdemes prémium dízelt tankolni: A rövid városi használatra, vagy a hosszabb autópályás utak előtt, hogy a motor belső tisztítását jobban elő tudjam segíteni? Ismerem az üzemanyagokról szóló Mesterkurzus felvételt, de erről a kérdésről pont nem esett benne szó. Ide kapcsolódik még, hogy a 20 ezer km-es olajcsere periódust is érdemes lenne lerövidíteni a városi használat miatt?

Üdv, Zsolt

Kedves Zsolt!

Az olajcsere periódus pont azért van megadva hónapban is, nem csak kilométerben, hogy az az eset is kezelve legyen, amikor valaki az ön által leírtaknak megfelelően használja az autót.

Tehát ameddig a hónapban mért periódust is betartja, addig nem kell aggódnia, vagy kitalálnia valamilyen kilométerben megadott értéket, amikor cserélnie kell.

A motor pedig nem fog tönkremenni attól, hogy így használja. Sokan csak így használják az autójukat, függetlenül a korlátozásoktól. Ezért a prémium üzemanyagra emiatt szerintem nincs szükség.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

5w30 helyett 5w40, tényleg nem lesz gond?

május 6., 10:50 Módosítva: 2020.05.22 11:03
0

Üdv.

Adott egy Sportage III-as (1.7 CRDI) gyári olaja 5w30, csereperiódus 30 000 km. Én ezt sokallom, így 15 000-kénti csere mellett vagyok. Ezúttal a gyári helyett, 5w 40 Castrol Magnetic DPF került a kocsiba a szerelő javaslatára, ezt jobb minőségűnek, motor számára is kímélőbbnek mondta, azzal, hogy ez nem okoz gondot. Valóban puhább hangon jár a motor. Kérdésem, hogy valóban nem lesz negatív hatása a fenti cserének?

Köszönettel!

Kedves Levélíró!

Ez az olaj is megfelel a gyári követelményeknek. Nem fog problémát okozni.

Üdv, Olajdoki

Keverhetem-e az olajokat?

május 1., 14:06 Módosítva: 2020.05.20 13:22
194

Tisztelt Olajdoki,

A fateromnak van egy 2005-ös 1.8-as benzines Ford Mondeoja, és összegyűlt itthon pont egy olajcserére való (5x1l) Mobil1 5W30 olaj, amiből 3db FE és 2db XE (teljesen bontatlanok).

Mindkét olaj jó Fordhoz, de egyik dízelhez ajánlott, a másik benzines szabványoknak megfelelő. Az lenne a kérdésem, hogy a két olaj felhasználható-e együtt az említett autóhoz? Válaszát előre is köszönöm.

Tisztelettel: Ködmön Dávid

Kedves Dávid!

A korszerű motorolajok keverhetőek egymással, tehát az, hogy kétfajta olajról van szó, nem lenne probléma.

De a kevert olajok mindegyikének meg kell felelnie a gyári előírásoknak, és ez a feltétel itt nem teljesül.

Tehát azt ajánlom, hogy a 2 db XE olaj helyett vegyen 2 liter olyan olajat, ami megfelelő a Ford előírásainak, és azzal keverje a 3 liter Mobilt.

Üdv, Olajdoki

Vita az S60-as Volvóba való olajokról

április 24., 11:37 Módosítva: 2020.05.06 06:16
80

Üdv!

2005-ig gyártott 2.4D5 S60 Volvókat részecskeszűrő nélkül gyártották. Ennek a gyári olaja a 0W30 ACEA A3B4, a fiatalabb részecskeszűrős modellnek A5B5!

Egy vonatkozó fórumban a vita arról megy, hogy az A5B5 helyettesíti-e az A3B4-et vagy tönkreteszi a motort? Lehet-e részecskeszűrő nélküli D5 Volvoba tenni az A5B5-öt? Válaszát előre is köszönöm!!

Kedves Érdeklődő!

auto/VOLVO/S60 2000-/XLARGE/02sf

Az A5/B5 nem helyettesíti az A3/B4-et. Vannak motorkonstrukciók, amelyekhez az egyik használható, van, amihez a másik, és van, amihez mindkettő (vagy egyik sem).

Olyan motort biztos nem fog tönkretenni az A5/B5-ös olaj, ahol ilyen olaj használata megengedett vagy előírt.

A kérdéses Volvo esetében a válasz nem, azaz nem tölthető A5/B5-ös olaj a korábbi évjáratú Volvoba. Természetesen nem a részecskeszűrő miatt, hanem a motorkonstrukcióval összefüggő okok miatt.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Vékonyabb olajat a Loganbe

április 17., 14:04 Módosítva: 2020.04.25 07:02
204

Tisztelt Olajdoki!

Dacia Logan II TCe 90 (lépcsőshátú, H4B 400, H4B 408, 66 kW, 2017 évjáratú, 9300 km) autómba lehet-e ENEOS 0W-20-as olajat tenni, ha nem, milyet javasol.

Köszönettel: István

Kedves István!

1
Fotó: Dacia / Dacia

Sajnos egy 0W20-as olaj túl vékony ehhez a motorhoz, nem ilyenre tervezték. 0W30-nál nem ajánlott vékonyabb olajat tenni bele. ACEA A3/B4 vagy A5/B5 teljesítményszintű olaj való bele, mint például a Castrol Edge A3/B4 0W30.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nem a gyári olajat töltötték a kocsimba

április 10., 14:41 Módosítva: 2020.04.23 06:27
316

Tisztelt Olajdoki!

Mazda 2 1,3 86 LE 2008-as gyártási évű gépkocsimba a gyár által előírt 5w30-as olaj helyett 5w40-est töltöttek azzal, hogy melegebbek a nyarak, meg sok a kilométer (148 ezer) és ez lesz a jobb bele. Kérdésem lenne, hogy mitévő legyek, lecseréltessem a gyári előírtra, vagy tényleg mehet az 5w40-el?

Tisztelettel: Tibor

Kedves Tibor!

A nyári melegnek ehhez nem sok köze van, mert az olajnak a motor üzemi hőmérsékletét kell kibírnia, még a 0W20-asnak is, úgyhogy rég rossz lenne, ha attól függene, mit bír, hogy kint 40 fok van. De a gyári előírások megengedik az 5W40-es olaj használatát is, így nem lesz baja a motornak tőle.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Váltóolaj az Audi A4-be

április 7., 17:37 Módosítva: 2020.04.18 06:43
0

Kedves Olajdoki!

Egy 1999 1.6 Audi A4 B5-ben (manuális 5 sebességes) szeretnék váltóolajat cserélni.  Milyen viszkozitású és GL számú olajat töltsek bele?

Köszönöm! Üdv: Dávid.

Kedves Dávid!

75W90-es viszkozitású olaj van előírva, de nem API GL szabvány szerinti előírás érvényes, hanem VW G 052 911 szerinti olaj kell bele. Megfelel például a Castrol Syntrans Transaxle 75W90.

Üdv, Olajdoki

Eszi a Corolla az olajat

április 6., 10:18 Módosítva: 2020.04.18 06:43
0

Tisztelt Olajdoktor!

Adott egy 2003-as 3ZZ motorkódú 1.6 vvti Toyota Corollám. Olvastam az oldalon, hogy ezeknél felléphet túlzott olajfogyasztás és ez ta gyártó 200 ezer km vagy 7 év-en belül cserélte. Használtan vettem az autót nem olyan régen és mint kiderült ez nem történt meg.

Jelenleg 3000 km-enként kb 500 ml olajat fogyaszt az autó. Nem folyik sehol, szelepfedél tömítés is cserélve lett. Mindig utántöltök, de mivel szeretek minden autómat a legkörültekintőbben szervízelni a kérdésem az lenne, hogy ekkora mértékű olajfogyasztásnál elegendő az utántöltés vagy érdemes lenne lenne lehúzó gyűrűket akár dugókat,egyéb szükséges alkatrészeket cseréltetni, hogy továbbra is kiszolgáljon?

Köszönettel, Gergő

Kedves Gergő!

A jelenlegi mértékű olajfogyasztás az elhanyagolható kategóriába esik egy ilyen korú autónál. Az utántöltésen kívül egyelőre nem érdemes vele foglalkozni. Ha később számottevő növekedésnek indul, akkor érdemes az olajfogyasztás pontos okát felderíteni/megszüntetni.

Üdv, Olajdoki

Cseréljek váltóolajat a Focusban?

március 29., 09:40 Módosítva: 2020.04.06 11:41
482

Tisztelt Olajdoktor!

Nemrég vettem egy I. generációs, ismert előéletű benzines (1,6 Zetec 16 V) Ford Focust. Bosch szervizben átvizsgálták, motorikusan rendben van. Kérdeztem, hogy váltóolajat nem lenne-e érdemes cserélni (most 128 000 km-nél tart az autó)? Azt válaszolták, hogy a Ford egész élettartamot kiszolgáló váltóolajjal szereli ki az autóit, felesleges az olajcsere. Valóban létezik ilyen? Nem vagyok műszaki ember, de akkor is furán hangzik, szkeptikus vagyok.

Valóban nem kell ezzel foglalkoznom, vagy azért érdemes x kilométerenként cseréltetni a váltóolajat?

Válaszát köszönöm! Üdvözlettel Gergely

Kedves Gergely!

Sokan elvi okokból nem tudják elfogadni az élettartamkenést, mint koncepciót a közlekedési olajok kapcsán. Azzal érvelnek, hogy nincs örök életű olaj.

Ez igaz is, de az autó egyik alkatrésze sem örök életű, mégsincs minden egyes alkatrésznek előírva a rendszeres cseréje. A modern hajtóműolajok már elég hosszú életűek ahhoz, hogy ne kelljen automatikusan, bizonyos kilométer megtétele után feltétlenül cserélni őket.

Ez nem jelenti azt, hogy nem szabad cserélni, csak a csere általában feladja a leckét rendesen, mert nem könnyű a másodlagos piacon ilyen speciális olajokat találni.

Az autósboltok, szervizek általában nem tartják őket - mert nem kell cserélni, így nem nagyon keresik. Ezért aztán az átlag szerviz - tisztelet a kivételnek - örömmel löttyinti bele a hagyományos GL-4-es vagy GL-5-ös váltóolajat a speciális olaj helyett, "Jó lesz az!" felkiáltással. Ezzel aztán több kárt okoznak, mint hasznot.

Üdv, Olajdoki

Lehet, hogy átvertek?

március 23., 14:52 Módosítva: 2020.04.02 06:17
162

Kedves Olajdoki!

Elvittem a szeretett Toyota Pradómat (4.0 v6, 485 ezer km és vezetett szervizkönyv) olajcserére a közeli szervizbe. Meg is történt az olajcsere. Másnap ellenőriztem a szintet és magasan a maximum felett volt. 7 liter olajat vittem a szerelőnek, amit ő (szerintem) egy az egyben bele is öntött, a megengedett 5,6 liter helyett. Nem szerettem volna így tovább használni az autót, ezért leengedtem magam otthon a plusz 1,4 liter olajat. Így az olajszint a maximum alatt van egy picivel.

Amikor kérdőre vontam a szerelőt, azt a választ kaptam, hogy biztosan a motor rossz és víz ment az olajba vagy pedig tele van olajsárral az dekli.

Én erősen kételkedem mindkét indokban, mivel 30 km megtétele alatt nem hiszem, hogy tönkremenne a motor, vagy ennyi vizet pumpálna az olaj közé. A másik aggályom hogy a leengedett elvileg frissen cserélt olaj teljesen fekete. Lehetséges hogy átvertek és csak rátöltöttek valamennyit a meglévő olajra?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter!

A leírtak alapján nagyon úgy néz ki, hogy valami tényleg nem stimmel ezzel az olajcserével. Jobb lenne megismételni egy másik, megbízhatóbb szervizben.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Eltérő ACEA-szabványú olajat töltöttek az autómba

március 19., 11:16 Módosítva: 2020.03.30 06:12
323

Kedves Olajdoki,

Első tulajdonosa vagyok az autómnak, ami egy Renault Megane 2.0 dCi 150LE, 2006-os évjárat, M9R motorkóddal (Nissan alapú motor, láncos vezérléssel). 350 ezer km-t tettem már bele.

A motorral nincs gond, nem eszi az olajat, a 20 ezres olajcsere periódusok alatt jellemzően nem, vagy csak minimálisan kell utántölteni. Ehhez a motorhoz a szervizkönyv alapján 5W40 ACEA A3/B4 passzol, és eddig mindig ilyen olajat is kapott (jellemzően Elf vagy Mobil 1).

A legutóbbi olajcsere után fizetésnél vettem észre, hogy ez alkalommal a (nem márka)szervizben Petronas Syntium 5000 5W30 ACEA C3 olajat töltöttek bele, előzetes egyeztetés nélkül. Kérdésemre a szerviz azt mondta, ilyen idős motornál ezt célszerűbb választani. Ez esetleg magyarázhatja az 5W30-ra váltást, de mi a helyzet az A3/B4 helyett C3 szabványú olajjal?

Okozhat ez problémát a motorban? Cseréltessem le újra az olajat (minimum 7 liter kell bele), vagy nyugodtan megvárhatom ezzel az olajcsere periódus végét? Akkor térjek vissza az 5W40 A3/B4 olajra, vagy ilyen korú járműnél tényleg célszerű a váltás?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, János

Kedves János!

Nincs olyan, hogy idősebb motornál jobb választás lenne egy ACEA C sorozatú olaj, mint egy ACEA A/B sorozatú. Ez nettó hülyeség, a szerelő vagy nem tudja mit beszél, vagy simán hazudik. De nem kell aggódnia, a mai C3 olajok hozzák azt, amit a 2006-os ACEA A/B olajok hoztak, úgyhogy a csereperiódus végéig biztosan maradhat ez az olaj. Csak ne higgye, hogy ez jobb választás.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Olajcsere intervallum LPG-s üzemmóddal

március 5., 15:47 Módosítva: 2020.03.30 06:12
57

Üdvözlöm Doktor!

Adott a 2002-es Volvo S40 2 literes benzines autóm ami LPG átalakításon esett át. Előtte ha esett - ha fújt is - olajat cseréltem/cseréltettem benne 10-12 ezer km-ként. 8 ezer km van a mostani olajban és arra lettem figyelmes, hogy az olaj kevésbé "kokszos". Még mindig inkább arany sárga színe van és nem fekete. 253 ezer km van a kocsiban 90-10 % megoszlásban autópálya-városi használatban.

Kérdésem az lenne, hogy LPG használat mellett kitolható-e az olajcsere intervallum, vagy maradjak a jól bevált "10 ezres" periódusnál?

Válaszát előre is köszönöm! Barnabás

Kedves Barnabás!

Volvo s40 2.0T

Kitolható a csereperiódus, de nem azért, mert gázüzemű lett az autó, hanem azért, mert a gyári csereperiódus eleve 20 ezer kilométer, de maximum 12 hónap. Ameddig ebben a kettőben benne marad, addig minden rendben.

A gázüzem pedig egy eleve tisztább üzem, mint a benzinüzem, ezért is láthatja tisztábbnak az olajat. Sajnos, az olajat nem csak azért kell lecserélni időnként, mert szennyeződik, hanem azért is, mert a benne levő adalékok elhasználódnak. Így a gyári periódusnál hosszabbat nem célszerű alkalmazni, függetlenül attól, hogy mennyire néz ki tisztának az olaj.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Rövid olajperiódus a Jazz-nél

február 7., 11:21 Módosítva: 2020.03.24 20:44
0

Kedves Olajdoki!

Adott a családi autónk egy 2009-es évjáratú 1.4-es Honda Jazz. Utoljára 2019. májusában volt cserélve benne az olaj + olajszűrő, tehát durván 8 hónapja. Illetve azóta ment pontosan 6075 km-t az autó.

Ebben a konkrét példányban van egy (a használati útmutató leírásai alapján) "időszakos karbantartásra figyelmeztető rendszer" (vagy valami hasonló), amely a műszerfalon figyelmeztet a következő szükséges karbantartásra + az addig hátralévő kilométerekre/napokra. (ez vicces mert a napok akkor is fogynak ha ott áll az autó magában)

Nemrégiben feldobta, hogy hamarosan szükséges lesz egy karbantartás, ezúttal csak az "A" kódjelű. Gyorsan utána is néztem, hogy ez mi, mert eddig ilyen nem volt, a kézikönyv alapján ez azt jelenti, hogy olaj és olajszűrőt kell cserélni.

Mostanára odáig jutottunk, hogy 6075-km-rel az előbb említett szervizlátogatás után 30 km múlva letelik a karbantartásig felbecsült távolság. Az autót kb. fele-fele arányban városi közlekedésre (bevásárlások, rövid ide-oda menés) és illetve hétvégi család-barát látogatásokra használjuk (minimum 50 km egyszerre), de van, hogy napokig nem megy sehova, mert nem igazán vagyunk azok a "WC-re is autóval" típusok. Ez indokolja a kevés km-futást is, viszont mivel nincs drasztikusan sok hidegindítás és hideg-üzem, így nem látom indokoltnak, hogy az autó ilyen rövid olajcsere-periódust számítson.

A nívópálcán megnézve maximumon van az olaj, tehát nem fogy, illetve a színe se olyan mintha a kátrányos vödörből húztam volna elő. Kérdésem, hogy rohanjak időpontot foglalni olajcserére, vagy várjam meg az éves szervizt (valószínű május lesz ismét)? Egyáltalán mennyire lehet pontos az autóban a matek, mert véleményem szerint ilyen sűrűn olajat cserélni már egyenlő a felesleges környezetszennyezéssel.

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Balázs.

Kedves Balázs!

Sajnos ez nem vicc. A már használatba vett olajban szennyeződések vannak, amelyek folyamatosan építik le az olaj bizonyos adalékait, és bizonyos leépülési folyamatok akkor is zajlanak, ha az autó áll. Ezért van a csereperiódus hónapban is megadva, nem csak kilométerben.

Nyilván ez nem egzakt matematika, kicsi a valószínűsége, hogy egy kissé meghosszabbított olajcsere periódus rögtön meghibásodást okozna. De összességében a motor karbantartása szempontból jó irányadó a gyári csereperiódus, és hosszú távon akkor jár jól, ha betartja azt. Igen, a hónapban megadottat is.

Üdv, Olajdoki

Olajcsere kevés kilométer után

január 25., 10:44 Módosítva: 2020.02.07 11:21
566

Kedves Olajdoktor!

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, miszerint érdemes-e lecserélni a motor olajat, ha az utolsó ('19 április) csere óta nem mentem az autóval kétezer kilométernél többet, plusz december eleje óta nincs használatban az autó egészen március végéig. Nem tudom mennyit számít, de fűtött garázsban áll az autó illetve minden egyéb folyadékot lecseréltem. Az autó 2017-es Ford Mondeo 2.0 diesel 180 Le.

Előre is köszönöm a válaszát

Kedves Levélíró!

30 ezer kilométer, de legfeljebb 24 hónap a csereperiódus, úgyhogy ráér még a cserével. Legkésőbb 2021 áprilisában viszont akkor is javaslom a cserét, ha addig egy kilométert sem megy vele.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Sötét olaj - világos olaj

január 15., 14:54 Módosítva: 2020.02.09 10:46
0

Tisztelt Olajdoki!

2011-es 1.33 motorral szerelt Corollám van. Ez a motor köztudomásúan érzékeny a megfelelő motorolaj használatára, ezért igyekszem a legjobbat választani. Szerencsére nincs olajfogyás problémám, most 220 ezer km van benne és még garanciában 90 ezernél motorfelújításon esett át, azóta nincs gond.

Három féle motorolajat használtam 0w20 Toyota, 0w20 Shell és 0w20 Mobil1. A gyári olaj színe a csere periódus alatt (10 000 km) szinte alig változott, a Shell valamivel sötétebb árnyalatú volt "fáradtan" mint a Toyota (bár az is igaz hogy frissen pedig világosabb), a Mobil1 olaja viszont már félidőnél, (5000 km) sötétebb (no nem fekete, bronz barna) mint a másik kettő 10 000 km után.

Laikusként annyit tudok, hogy az olaj sokféle funkciói közül az egyik a korom és más részecskék, szennyeződések lebegtetése, hogy az ne a rakódhasson le nem kívánt helyeken, ezért a sötét színű olaj nem jelent feltétlenül rosszat, csak működik az olaj. Akkor viszont, azonos használati körülmények mellett ugyanabban az autóban nagyjából hasonló futásteljesítményű motorban a világos színű fáradt-olaj mit jelent? A Mobilban lebegtetett anyagok lerakódnak? Vagy nem is keletkeznek, ezért világosabb. Végső soron mi a jobb? Mindhárom olaj gyártója magas minőségű kétséget kizáróan "jó" olajokat gyárt (remélem).

Kíváncsian várva, válaszát előre is köszönöm! Tamás

Kedves Tamás!

Mivel az olajok kiinduló színe is más, és a motor sem mindig ugyanolyan körülmények között van használva, ezért én nem vonnék le messzemenő következtetést ezekből a megállapításokból.

A felsorolt gyártóknak komoly minőségbiztosítási rendszereik vannak, így nem kell attól tartania, hogy valamelyik olaj nem tartaná megfelelően tisztán a motort.

Üdv, Olajdoki

Kettes Prius-ba milyen olajat?

január 6., 15:31 Módosítva: 2020.01.16 06:26
0

Tisztelt Olajdoktor!

Szeretném a véleményét kérni, mivel a neten mindenki mást mond és már nem tudom kinek higgyek.

2007-es Prius 2 hibrid 1,5 76 LE, 276000 kilométerrel. Sokan 0w20 olajat javasolják van aki szerint attól tönkremegy és csak a 5w30-ast lehet belerakni. Mi az igazság? Talán a 0w30 lehet a befutó így télen a sok automatikus indítás miatt.

Ön melyiket ajánlja és miért.

Köszönöm.

Üdvözlettel,

János

Kedves János!

Adataim szerint 5W30-asnál vékonyabb olaj nem való ebbe a motorba, így 0W20-as olajat nem javaslok. 0W30-as olaj mehet bele, tekintettel arra, hogy a téli viszkozitás csökkentésének nincs káros következménye. Felmerül viszont annak a kockázata, hogy egy 0W20-as olaj nem tudná a motort kellőképp védeni a kopástól magas hőmérsékleten.

Üdv,

Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Melyik olajat tegyem a Gdi motorba?

2019. december 30., 15:07 Módosítva: 2020.01.06 17:26
0

Tisztelt Olajdoki!

Az autóm egy Hyundai i30 1.6 Gdi motorral szerelt típus. Érdekelne egy szakértő véleménye, hogy az ilyen közvetlen befecskendezésű motorhoz, gondolva a kokszolódás megelőzésére, csökkentésére milyen olaj lenne jobb választás. A piacon van-e direkt a kokszolódás miatt kifejlesztett olaj?

Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila!

A jó hír az, hogy azzal a kérdéssel, hogy milyen olaj a legjobb választás ebbe a motorba, az autó gyártói már foglalkoztak, és a mérnöki munka és a vonatkozó tesztek alapján kijött eredmény bekerült a kézikönyvbe, mint gyári ajánlás. API SL vagy újabb, vagy ACEA A5/B5 teljesítményszintű, 0W30, 5W30, 0W40 vagy 5W40-es viszkozitási osztályú olaj való bele. Ezek kiválóan tisztán is fogják tartani a motort. Megfelelő például a Shell Helix Ultra 5W40 vagy az Eneos Sustina 5W30.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Felmelegedés miatt váltás?

2019. december 7., 08:26 Módosítva: 2019.12.30 15:12
266

Kedves Olajdoki,

Az autóm Audi A4 1.9 PDTDI, AVF motorkóddal, amibe alapesetben 5w30-as olajat töltenék (VW 505.01, 507.00). Az utóbbi években azonban sajnos hazánkban (is) egyre forróbbak a nyarak, sorra dőlnek a melegrekordok. Ez pedig elgondolkodtatott, mivel már több helyen hallottam, hogy melegebb éghajlat esetén a második szám jobb, ha minél magasabb.

A kérdésem az, hogy a tapasztalható felmelegedés önmagában mennyire indokolja az 5w40 melletti döntést? Köszönöm a segítséget! 

Forrás: pl. https://www.youtube.com/watch?v=99cJ5sHG0oI

Kedves Levélíró!

Láttam korábban ezt a videót, szerintem nagyon sok tévedés és félrevezető információ van benne. Most nem néztem meg az egészet újra, de még mielőtt rájöttem volna, hogy egyszer már láttam, megnéztem az első 35 másodpercét, és abból rögtön kiderül, hogy olyan autókról van szó, amelyek nem víz-, hanem léghűtésesek.

olajcsere

A vízhűtéses konstrukcióknál a motor hőmérsékletét nagyjából állandó szinten tartja a vízhűtés – persze csak miután a motor bemelegedett –, így nem ajánlott az olaj viszkozitását a külső hőmérséklet függvényévé tenni. Sokkal fontosabb a gyári előírás, illetve az, hogy az adott motort milyen viszkozitási osztályú olajjal való kenésre tervezték. Például az említett Audiba egy VW 507.00 teljesítményszintű olajnál jobbat nem talál.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Szintetikus olaj a Jawaba?

2019. november 28., 11:22 Módosítva: 2019.12.08 08:16
0

Tisztelt Olajdoktor!

Az 1985-ös Jawa 350/638 típusú motorkerékpáromba az előírt keverési arányt (1:40-t) kell használnom, ha szintetikus 2T olajat keverek a benzinbe, mert azt vettem észre sok olaj távozik a kipufogón keresztül. A rendszámtábla és a sárvédő gumi olajködös lesz.

A szintetikus olaj jobb kenése, ill. jobb hőbírása miatt nem lehet-e kisebb olaj koncentrációjú keveréket használni? Azért fordulok Önhöz ezzel a kérdéssel, mert még jó állapotú a gép és nem szeretném kétes kimenetelű kísérletezésnek kitenni. A jelenleg használt 2T olaj MOTUL gyártmányú. Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Gyula

Kedves Gyula!

Szintetikus olajból sem lehet az előírtnál kisebb koncentráció a keverékben, ha szeretné a motor épségét a továbbiakban is megóvni. A szintetikus olaj nagyon jó választás például a motortisztaság fenntartása szempontjából, de nincs olyan tulajdonsága, amitől az előírtál kevesebb is elegendő lenne belőle.

Üdv, Olajdoki

Távolról sincs vége, olvasson még