Kedves Kütyüdoktor,
Reménykedem benne, hogy tudsz segíteni, kicsit hosszú lesz...
Az autó 2006-os Seat Leon 1p, 1,6 benzin. Elromlott a csomagtérzár, vettem bele egy új, de olcsó utángyártottat. Bezárt, nyitott, de a computer folyamatosan nyitva mutatta és nem is állt jól. Mindegy. Rendeltem eredetit.
Mielőtt megjött az eredeti, az olcsó "szar" is elromlott. Gondoltam, mindegy, mindjárt beszereljük az eredeti újat. Beszereltük, és a csomagtartó hibátlanul működött, a computer se jelezte, viszont hirtelen a bal hátsó ablak se le se föl, egyáltalán nem reagált, se a kulcsra, se az ajtónál a gombra.
Barátom lehúzta az akksit, de csak egy pár másodpercre. Ez után a pozitív, hogy a bal tükröt, amit eddig nem húzott be (korábban tükörcsere volt) bezárásnál, most behúzta újra ahogy kell, de pl a tetőablakot már nem húzza be magától bezárásnál. Észrevettük, hogy ugyanaz az ajtó, ahol az ablak gond lett, egyáltalán nem is zár be. Egyébként korábban ugyanezt az ajtót sokszor nem tudtam kinyitni, de bezárni mindig.
Szóval most nem tudom, mit cseréljek? Ugye az ablak sem működik hirtelen, ez gyanús. A lényeg amit kérdeznék, hogy olvastam, ha legalább 5-10 percre lehúzzuk az akksit, akkor a vezérlőegység nullázódik, elfelejt dolgokat és sokminden megjavul. Szerinted lehetséges, hogy utána bezár az ajtó és működik az ablak, és behúz a tetőablak?
Előre is köszönöm szépen *
Szilvi
Kedves Szilvi!
Valóban, az akkumulátor sarujának levétele, azaz egy áramtalanítás sok mindent megjavít az autóban, hiszen a sok pici számítógép újraindul, mint ahogy a Windows-al is tesszük néha.
A zárcsere és az ajtó, illetve ablak hibája között nem látom az összefüggést, szerintem két külön probléma egybeesése, de lehet, hogy tévedek. A központi zár és az ablak, főként, hogy már előtte is volt baj a zárral, nekem, az ajtóátvezető hibájára utal. Az utastér és az ajtó között van egy átvezetőgumi, ahol a kábelek mennek, ezek a kábelek szoktak eltörni az ajtónyitogatástól. Érdemes megrángatni és újra kipróbálni, hogy lett-e változás.
Ha éreztek magatokban annyi szerelhetnéket, akkor ki kell pattintani az ajtóátvezetőt és visszahúzni a gumit, így szemmel is ellenőrizhető a törött vezeték. Ez nagyon rossz munka, az ajtó és a karosszéria között nagyon kicsi a hely, én inkább bíznám szakemberre. Ha törött a kábel, nem elegendő csak összeforrasztani, mert a forrasztás kemény kötés és nagyon hamar eltörik mellette. A helyes megoldás, ha az ajtó és a karosszéria között egy jókora darabon új vezetékkel váltjuk ki a töröttet, mert így a mozgó részen kívül esik a forrasztás és az új vezeték ismét hosszú időn át kiszolgálja az autót.
Ha az átvezető jó, akkor mérni kell. Le kell venni az ajtókárpitot és megmérni, hogy eljut-e a vezérlőjel az ablakhoz, központi zár motorhoz. Ha a többi működik, ennek is kell. Ha a motornál nincs jel, akkor visszafelé haladva minden csatlakozási ponton ellenőrizni szükséges, amíg meg nem találjuk a szakadást.
Az egyetlen pont, ami ellentmond az átvezető problémának, hogy régen zárt az ajtó csak nem nyitott. ha egy kábel eltörik, akkor az nem nyit, nem zár, ez arra utal, hogy lesz még más probléma is pl. a motor beállítása a zár kopása miatt vagy zárcsere. Mielőtt bármit is vásárolnátok, mindenképpen ellenőrizzétek, hogy valóban az a hibás alkatrész, vagy mérjétek ki, vagy forduljatok szakemberhez, a próbálkozás általában többe kerül.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Sokat vezetek este, ezért már régóta keresek megoldást arra, hogy jobban lásson az ember és talán ezáltal kevésbé fáradjon a szeme. A led-es fényforrásokat eddig elvetettem, mivel törvényt sért a szabályok alapján.
Azonban az utóbbi időben már lehet szabvánnyal rendelkező "izzókat" találni. Jelen esetben a CARGUARD nevű cég hirdeti magát elfogadott típusként (jelen esetben H7). Lehet ennek hinni, vagy csak egy újabb marketing fogás? Válaszát előre is köszönöm!
Üdv: Csaba
Kedves Csaba!
A tiltás alapját az képezi, hogy a LED fényének vetülése nem egyezik meg egy izzó fénykibocsátásával, emiatt az autó lámájának visszaverése sem lesz helyes, ezért vakíthatja a szembejövőket, ami kiemelten balesetveszélyes.
Nem ismerem az említett forgalmazó termékeit, de előítélettel próbálnám ki. Ha az említett H7-es fényforrást úgy árusítja, mint közúti közlekedésben használható homológ termék és ezt engedéllyel és bevizsgálással alátámasztja, akkor szabad ilyet használni, de én még nem láttam ilyen terméket.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Jó napot!
2003-as Ford Fusion-om van. Idáig megfelelt a gyári rádió-FM transmitter kombó, de most már szeretném lecserélni egy kicsit korszerűbb darabra. Egy 2-dines, navigációs (vagy legalább mirror link-es, hogy a telefon navigációját mutassa) darabra, mert már unom, hogy a transmitter kátyús úton kimozdul stb.
Nagyon sok félét láttam és olvastam teszteket, de nem lettem okosabb. Kínait vegyek? Abból is milyet? Vagy márkásat? Ha már veszek tolató kamerát vegyek hozzá? Érdemes? És menetrögzítő kamerát?
Köszönöm a választ! Szegi Ádám
Óva intek mindenkit a kínai csodáktól, azaz csak az vásároljon mindent ígérő olcsó rádiót, aki szereti a kihívásokat. Ha megbízható, mindennapos használatra gondolunk és egy használati eszköznél erre törekszünk, akkor maradnak a régi jól csengő márkák, mint Alpine, Kenwood, Pioneer. Ilyenkor sokan azt mondják, hogy jó, de ezek drágák, de rossz a gondolatmenet, nem ezek drágák, hanem a kínai minden szolgáltatást és funkciót ígérő készülékek ára indokolatlanul alacsony, ami sugallja, hogy valaminek hiányoznia kell belőle, anyagnak, minőségnek, fejlesztésnek, szervizháttérnek például.
iOS esetében CarPlay, Android rendszerben Androidauto a szolgáltatás, amivel az autórádió együttműködik. Ezek nem tudnak teljes tükrözést, csak annyi szolgáltatást vesznek át a telefonról, amennyi vezetés közben biztonságosan kezelhető. Hallgathatunk zenét, telefonálhatunk kihangosítva, navigálhatunk az operációs rendszer által kínált térképszoftverrel vagy a Waze-el. De, nem lehet menetközben filmet nézni vagy Pac Man-el játszani, mert az elvonná a figyelmet a vezetésről. Pár évnek el kellett telnie, voltak mindenféle tükrözési próbálkozások kisebb és kicsit nagyobb sikerrel, de ma már meg szabad venni a CarPlay és androidauto kompatibilis fejegységeket, kiválóan működnek.
A tolatókamera nem olyan összeg, amin nagyon gondolkodóba kéne esni. Az, hogy jó dolog, szerintem mindenki érzi és mindenképpen ajánlom, ha már van egy jó minőségű monitor az autóban.
A menetrögzítő szintén jó dolog, viszont tudni, kell, hogy hazánkban legális, de például az osztrák sógorok tiltják a használatát és büntetnek érte. Nálunk általában elfogadják egy közlekedési baleset bizonyítékaként, de törvényben nincs pontosan szabályozva. Menetrögzítőből elég széles a kínálat és ebben a kategóriában elveimmel ellentétben akár kínai gyártótól is érdemes választani, de előtte természetesen nagyon körül kell járni a terméket és csak olyan helyről vásárolni, ahová vissza lehet térni egy esetleges problémával.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Sziasztok,
Autó HIFI átépítésbe fogtam, mert kb 13 éve, mikor megépítettem, engem is a számok vezéreltek és nem lett megfelelő a végeredmény. A lényeg: az autó egy '79-es Opel Manta szedán. Ajtóba kerül egy pár 16 cm mélyközépnek, műszerfal a két magas, kalaptartó ami kérdés, mert oda vagy 20 cm koax, vagy 6x9" ovál. A csomagtartóba mélyláda monoblock-kal.
Az ajtó+magas+kalaptartót erősítő hajtaná, valami nem túl neves, de nem rossz minőségű 4x250W hidalható, amiből értelem szerűen a 4x250W menne a 4 hangszóróra. Így a fejegység erősítőjére nem lenne szükség, ami tapasztalat alapján nagy előny lesz.
A kalaptartó a klasszikus préselt acél lemez, rajta 20 mm-es MDF lap 3 helyen lecsavarozva és rezgéscsillapítóval kitömve, jó merev alap. Vezetékelés kiépítve, és kondi is van.
Amit nem tudok, hogy ovál (6x9"), vagy kör koax (20 cm)? Van tapasztalat?
Ha számokat nézem, kb ugyan azt tudják. Illetve, tudom, hogy nem célszerű a kalaptartóra hangszórót tenni, de a csomagtartóban a mélyláda tapasztalatom szerint nem túl hatékony. A kalaptartó nem a csomagtérbe lóg be, mint a mai autóknál, hanem a benzin tank fölé. A tank és a csomagtér között van még egy kárpit.
Az utastérbe meg úgy jutna el a hang a csomagtér felől, hogy csomagtér kárpit --> üzemanyag tank --> kárpit --> hátsó ülés támla. Elég sokat megfog. Ha esetleg van más tapasztalatotok, azt is megírhatjátok. Az ár természetesen fontos, de nem kizáró.
Köszönöm.
A feladat többrétű, hiszen egy Mantáról van szó, ami meghatározó autócsodája volt korának, a nyugatról érkező fiatalok a hátsó szélvédőt beborító Kenwood matrica alatt a sofőrablakon kilógó kezükkel ütötték a ritmust, Mo Do – ens, zwei, policei számára.
Egy felújítandó autóban erre szerintem nagy gondot kell fordítani, így mindenképpen tennék hangszórót a kalaptartóba és ovált választanék. Nem csak a megjelenés és a korhűség miatt, hanem azért, mert az ovál hangszóró formája miatt egyenletesebb hangátvitellel rendelkezik.
Ezt a formát azért választották elődeink, mert a keskenyebb oldal és a nagyobb átmérő között a membrán a közép és középmély átvitelt könnyedébben valósítja meg, mint egy kerek membrán. Ez az elmélet, a gyakorlat régen ezt alátámasztotta, de ma már az ovál hangszóró piaca szinte nullára csökkent, így nehéz belőle kiváló minőséget találni, azaz magasabb árkategóriában kell gondolkodni. Ez nem hátrány, mert a 20 cm-es szélessávú hangszóró pont ugyan ebbe a kategóriába tartozik, így mindenképpen ovál a favorit nálam. A legjobb ilyen hangszóró, amit az elmúlt években láttam, az a Pioneer TS-7150F (kb. 45-50 000 Ft), és ez nem 6x9, hanem 7x10 inch méretű, ami emlékeim szerint befér a kalaptartóba és megjelenése a 80-as éveket idézi.
A leírt rendszer véleményem szerint így helyes. A kalaptartóba épített hangszóró megöli a zene hangképét, ez helytelen, de jelentősen javítja az összes elhelyezési hibából származó hangzásproblémát.
Ha a tökéletes zenei élmény a cél, a színpadkép, a magasság, mélység, szélesség, akkor nem jó, ha egy nagyon jól szóló Mantáról van szó, amit úgy raknak rendbe, ahogyan az hírnevét szerezte, akkor hibátlan. A kalaptartóba szerelt hangszóró nem kell, hogy belelógjon a csomagtartóba, de bele kell, hogy szóljon, tehát a tér legyen nyitott mögötte.
A mélyhangot csökkenti majd a tank elhelyezkedése, de a mély átmegy mindenen, 80Hz alatt nem akadály semmi, szépen fog szólni. A kárpit, az üléstámla mintha ott sem lenne, nem csökkent, a fém az sajnos igen, de ezt lehet pótolni teljesítménnyel.
Én zárt ládát használnék, mert a csomagtartó és a zárt láda együtt már bandpass ládaként, szűk, de göbölyű hangot eredményez majd. A hangszórókat merev környezetbe kell helyezni, ahogy a kalaptartón az MDF lap gondoskodik erről, az ajtóban is elkel egy MDF gyűrű, hogy ne rezegjen a lemez. Esetleg egy kis rezgéscsillapítás is jól jöhet az ajtó lemezeinek belső felén, ez csökkenti az üres olajoshordóhoz hasonló kongó hangokat, bár a Manta elég merev ajtóborítással készült. Szívesen meghallgatnám a végeredményt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy 2013-as Ford Mondeo Tournierről lenne szó melynek a könyöklője alatti tárolóban található egymás mellett egy 12 voltos, egy aux és egy usb csatlakozó. Minden szépen ment egészen egy másfél héttel ezelőttig, amikor az usb-be dugott pendrive nem akart működni, nem jelezte a központi fejegység, hogy be lenne dugva. Gépen jó volt, vittem másik pendrivet, de az se működött.
Szétszedtem, a csatlakozó és a kábel ameddig látom épnek tűnik az aux és 12 v tökéletesen megy. Nem tudom mi ilyenkor a teendő, hogyan lehetne elindulni merre mit keressek mik okozhatják a problémát? Válaszát előre is köszönöm!
Bálint
Kedves Bálint!
Először szemrevételezéssel ellenőrizze, hogy a csatlakozóba nem került-e valami idegen tárgy és a csatlakozó ép-e, nem roncsolódtak esetleg az érintkezők.
Ha minden épnek tűnik, akkor vegye le az akkumulátor sarut és egy perc múlva helyezze vissza. Ez egy reset, egy újraindítás, amitől minden elektronika újra betölti a saját programját és nagy valószínűséggel megjavul az USB is. Sajnos az újraindítás után egy-két dolgot újra kell tanítani az autónak, mint pl. az elektromos ablak automata funkcióját, kérni fogja a rádió kódját, ha van ilyen. Az autó használati utasításában erre talál információt.
Ha a reset nem segített, akkor ki kell venni a rádiót és ellenőrizni a csatlakozást, ha az rendben van, akkor kihúzni a kábelt és egy kéziműszerrel ellenőrizni, hogy nem szakadt-e, bár nem hiszem, mitől sérülne.
A következő gyanúsított a rádió, amivel otthon nem igazán lehet mit kezdeni, ezzel már szervizhez kell fordulni. A márkaszervizek általában nem javítanak rádiót csak cserélnek, de léteznek autórádió szervizek, mint pl. mi, de az internetes kereső segít a legközelebbi megtalálásában.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Küyüdoki!
Szeretnék jobban és fehérebben világító fényszóró izzót, milyet tanácsolna? Lehet nagyobb teljesítményűt beletenni? Halogénes VW Golf 6.
Köszönöm.
Lumendoktor barátomat hívtam segítségül, mert ez az Ő szakterülete, ezt válaszolta:
Kedves Golf68!
Több neves autóizzógyártó is készít a hagyományos izzók színhőmérsékleténél hidegebb fényű fényforrásokat. A színhőmérséklet növelését egy speciális színszűrőréteg felhordásával érik el, melynek járulékos hatása a fényerő csökkenése. Ennek ellensúlyozására az izzószálakat alulméretezik, ezzel kényszerítve a nagyobb fényteljesítményre. Az így készült fényforrások színhőmérséklete magasabb, de a várható élettartamuk kb. fele egy standard autóizzóénak.
A közúton is használható termékek maximálisan 4000-4200 K-es hidegfehér fényt bocsátanak ki.
Vásárlói igényre készülnek ennél magasabb, kb. 5000 K-es izzók is. Ezeknél a termékeknél olyan mértékű színszűrést alkalmaznak, ahol a fényerő csökkenését már csak a teljesítmény növelésével lehet valamelyest korrigálni. Ezek a fényforrások már közúton hivatalosan nem használhatók a nagyobb teljesítmény, a halogén izzókra vonatkozó színhőmérsékletkorlát, és a végeredményben kisebb fénykibocsátás miatt.
A nagyobb teljesítmény nagyobb áramot, nagyobb hőterhelést jelent a fényszóró áramkörén. Bár az autók elektromos rendszerét jellemzően túlméretezik, a tartós plusszterhelés idővel káros elváltozásokat is okozhat a jármű világításrendszerében.
Bármilyen izzót választasz, azt tudnod kell, hogy az autóiparban használatos 6000 K-es LED-lámpák fényét halogén technológiával nem lehet elérni. Javaslom valamelyik neves európai gyártó 4000 K-közeli fényforrását. Ilyenek például az Osram Cool Blue Intense, a Philips White Vision, a Hella Blue Light, vagy a magyar Tungsram gyár Sportlight Ultra termékei.
Üdvözlettel: Szauter Sándor
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Segítségét kérném: a nemrég beépített fejegység (Erisin) rádiója bekapcsolás után elveszti a jelet és a jellegzetes sercegő hangot adja. Az egy másodperc kihagyás után visszatér az adóra és ez megy felváltva. Kikapcsolás és újraindítás után hol ugyanez a jelenség, hol normálisan működik. A kulcs kivétele utáni indításkor elfelejti az adókat, az időt, stb.
Laikus lévén végig csináltam amit a "Fórumon" eddig olvastam (sárga-piros vezeték csere, biztosítékok jók, kontakt hiba stb) de semmi javulás. Közben rájöttem, hogy a canbus adapter kiiktatása utáni bekapcsoláskor rögtön jó a "műszer", de ha kikapcsolom és megint bekapcsolom ismét a régi nóta!
Próbaként visszatettem a gyári rádiót, ami kormányról (külön doboz nélkül) is vezérelhető és teljesen jó, hibátlan, tehát nem az antenna a ludas. Arra kérem, hogy adjon tanácsot, mit tehetek! (Csak azt ne, hogy dobjam ki a ketyerét, mert sokban van...) Előre is köszönöm!
Sajnos ez a márka is abba kategóriába esik, amiről rengeteget írtam és ma is azt mondom, nem szabad megvásárolni csak annak, akinek hobbija a számítástechnika, mert ezzel rendszeresen foglalkozni kell.
Szinte biztos, hogy szoftveres hibával állunk szemben, meg kell látogatni a gyártó honlapját és megkeresni, hogy talán van rá szoftverfrissítés.
Ellenőrizni kell az autó és a rádió kompatibilitását a gyártó referenciatáblázatában, mert évjáratból vagy ráncfelvarrásból eredhet probléma. Ha nincs frissítés, akkor el kell olvasni a fórumot és/vagy kérdezni a gyártótól.
Sajnos többet egy felhasználó nem tehet, mint frissíti a készülék szoftverét és nyom egy resetet. Szerencsére, ennek a modellnek legalább van gyártói honlapja.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm,
András vagyok. A jármű, amire a kérdés vonatkozik: AUDI A4 B5 1,9 TDI AFN 1998.
A gyári ülésekben volt oldallégzsák szerelve, viszont kicseréltem az üléseket gyári sport ülésekre, amiben viszont nincs légzsák. A művelet óta világít a műszerfalon a légzsák visszajelző (4 éve), többször műszaki vizsgázott is az autó így, az akkor készült fotókon is világít.
A kérdésem az, hogy ezen felállás alatt a kormányban és műszerfalban lévő első légzsákok baj esetén működnek-e?
További kérdés: a sport ülések fűthetőek, a gyáriak nem voltak azok. Amennyiben szeretném ezt a funkciót üzembe helyezni, kell e kábelezni is, vagy esetleg gyárilag benne lehet e az autóban? A kapcsolók beépítése egyértelmű.
Köszönettel, András
Mindenképpen egy Audi szerviz szerelőjével kell konzultálni, hogy hogyan lehet kitiltani a hiányzó légzsákokat rendszerből. Általában, ha világít a visszajelző, akkor a teljes rendszer tiltásban van, gondolom az Audi esetében is így van.
Az ülésfűtés kábelei nincsenek benne abban az autóban, amiben gyárilag nincs ez az extra, ilyenekkel nem kedveskedik az autógyár, hiszen ezen rengeteget spórol.
Ha az ülés ülőrészéből és a támlából csak egy-egy pár vezeték lóg ki, akkor a fűtőlap és a termoelem egyben van, ebben az esetben, ha 12V-ot kapcsolunk rá, már fűt is és a termoelem szabályoz, ha eléri az üzemi hőfokot, ezt le lehet, le kell tesztelni. A működéshez csak egy kapcsoló kell, ami elviseli ezt az áramfelvételt, vagy bármilyen kapcsoló, amit relével illesztünk a fűtéshez.
Ha több vezeték lóg ki az ülésből, az azt jelenti, hogy a fűtőlap és a termoelem külön van és a működéshez egy elektronika is tartozik. Ha ismerjük annak az autónak a paramétereit (típus, évjárat, felszereltség) amiből az ülések származnak, akkor lehet keresgetni, hogy pontosan milyen elektronika és ahhoz milyen kapcsolószett tartozik, de a tapasztalatunk szerint eddig még senkinek nem sikerült összeszedni az összetevőket.
Ilyen esetben célravezetőbb egy utólagos ülésfűtés szett beépítése. Az utólag beépített ülésfűtés használati értéke és megbízhatósága egyenértékű a gyári ülésfűtéssel, bár magasabb kategóriába tartozó autók esetében a fűtőlap mérete jóval nagyobb, ezzel nem lehet versenyezni, nincs lehetőség lábtámasz, oldaltámasz fűtésére, de a gyári átlagot bőven teljesíti az utólagos megoldás.
A nagy előnye, hogy a bontóból összevásárolt gyári összetevők is jóval magasabb költséggel bírnak, mint az utólagos komplett szett és a beépítés ugyanannyi munka. Itt még meg kell említeni, hogy egy idősebb ülés esetében előfordulhat, hogy a fűtőlapban szakadás van, így nem teljes felületen fűt. Elegendő, ha valaki egyszer beletérdepel az ülésbe és a karbonszálak már el is pattannak és középen nincs fűtés. Mielőtt belevágna a gyári rendszer kiépítésének, mérlegeljen és, ha ajánlhatok, akkor szereltessen be egy utólagos szettet egy megbízható szervizzel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor,
az imént futottam bele egy hirdetésbe, amiben az éjszakai látást javító sárga lencséjű szemüveget hirdetnek. Kisse szkeptikus vagyok... Hallott mar erről a termekről? Működik/legális?
Köszönettel, Balázs
Létezik polarizált lencse, ami kiválóan szűri a csillogást és létezik sárga lencse, ami szürkületben világosságérzetet kölcsönöz, ez kapható és használható.
Az említett szemüveget nem ismerem, de a reklámja egy kicsit hasonlít a használhatatlan termékeket reklámozó TV adásokhoz, lehet, hogy jó, de gyanús a tálalás.
Ha van rá mód, hogy kipróbálás után, ha nem tetszik visszaküldje a terméket, akkor talán megér egy próbát, de bevásárlóközpontokban, szemüveget árusító helyeken is lehet polarizált szemüvegeket kapni, márkásat, ami már bizonyított, én ott tesztelném. (az éjjellátás természetesen nem működik)
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
A címlapfotó illusztráció
Kedves Kütyüdoktor!
Adott egy 2015-ös gyártású Hyundai i30 1,6 crdi cw családi kombi gyári tolatókamerával szerelve. Sajnos az előző tulajdonos miatt már nem él az 5 éves garancia.
Az egyik reggelen a tolatókamera képe sűrűn váltakozva fekete illetve valós képek között felmondta a szolgálatot. Azóta már a kijelző át sem kapcsol, tolatáskor is csak a rádió látható rajta. Felkerestem egy Hyundai szervizt, ahol 150-160 ezres ajánlatot kaptam a kamera cseréjére. Ezen elkeseredve felvettem a Hyundai Magyarországgal is a kapcsolatot és a segítségüket kértem. Azt tanácsolták, hogy amennyiben nem a gyári kamerát választom (az ára miatt), úgy beépíthető a Kenwood CMOS130-as kamera kb 50 ezres áron.
A google a barátom, ezért rákerestem az interneten is. Itt kb 20 ezer forint körül beszerezhető.
Az első kérdésem az, hogy Ön ajánlja-e az univerzális kamerákat a gyári fejegységhez?
A második kérdésem pedig az lenne, hogy kínai webáruházakban kedvező áron lehet vásárolni Hyundai Elantra-hoz tolatókamerát, ez jó lehet az i30-hoz még ha más is a csatlakozása?
Segítségét előre is köszönöm, és bocsánat, hogy ilyen hosszúra sikerült a levelem!
Üdvözlettel: Zsolt
Ha a kamera meghibásodik, akkor még a kijelző átváltja a képet csak sötétség vagy ugráló képet mutat. Tudomásom szerint ebben az autóban a fejegység látja el tápfeszültséggel a kamerát és a képváltást is a fejegység végzi CAN hálózatról kapott információval.
Az átlagos univerzális kamera, legyen az márkás vagy kínai, 12V-ról működik, ezzel szemben itt 5-6V-ról működő példányra van szükség.
Az Alpine dedikált kamerái közül lehet megfelelőt választani, de a csatlakozása nem ugyan az, azt le kell vágni és újrakötni, a feladathoz némi szakértelemre van szükség.
Én nem vásárolnék semmit, amíg nem tudom pontosan, hogy mi a hiba. Mivel nem vált át a fejegység kijelzője tolatókamerára, vagy a fejegység, vagy a tolatójel hibás. Mindemellett lehet hibás a kamera is, sőt, lehet, hogy a kamera meghibásodása okozott valami rendelleneset a fejegységben, ezt mind ki kell mérni. Mielőtt nagyon megijednénk, egy reset sokat segíthet. Le kell venni az akkumulátor egyik saruját és pihentetni az elektromos rendszert két-három percig, majd visszahelyezni. Ettől minden elektronika újraindul és lehet, hogy helyreáll a rend. Az akkumulátor levétele miatt újra kell állítani az időmérő órát és újratanítani az automata ablakokat, ennek módja le van írva az autó használati utasításába.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Első generációs Toyota Aygo-ban a hátsóablak fűtőszálainak 30-40 százaléka hiányzik. Ha a nap rávilágít, akkor jól látható, hogy a vezetőréteg sok helyen mondhatni "elpárolgott" jó-jó vélhetően oxidáció hatására megsemmisült.
A kérdésem az lenne, hogy cserélhetők-e a fűtőszálak? Van-e mód a hátsó szélvédő cseréje nélkül megoldani a hibát? Gazdaságos-e, illetve kijavíthatók-e a 30-40 százalékban hiányzó fűtőszálak?
A legjobb lenne a teljesen új fűtőszálak felhelyezése, hisz a régiek megmaradt darabjai sem biztos, hogy a jövőben is tartósak maradnak. Van erre az esetre megoldás?
Sajnos a neten keresgélve csak kisebb szakaszok javítására láttam megoldásokat :(.
Sajnos, nem. Amikor pár ponton megszakad a fűtőszál, akkor speciális festékkel pótolható, de nagyobb felület nem hidalható át vele.
A fűtőszálak gőzöléssel vannak kialakítva az üvegfelületen, ezt utólag nem lehet felvinni, így csak a szélvédőcsere jelenthet megoldást, ha azt már egy szakember is megnézte és alátámasztja látatlanban mondott véleményemet. A szélvédőjavítók vállalnak fűtőszáljavítást, érdemes felkeresni a közelben egyet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Az alany egy 2004-es A-Zafira facelift. Szeretnék bele egy olyan autórádiót ami Bluetoothon keresztül tud csatlakozni a mobilomhoz, ami nem lenne nagy sztori, de én szeretném azt is ha a kormányon lévő gyári vezérlőgombok is működnének. A jelenlegi fejegység (valami aliexpresses csoda) mehet a levesbe. esetleg a gyári CDR500 rádióhoz is elég lenne egy köztes egység? tanácstalan vagyok. Köszönöm a segítséget!
Üdv Csaba
Bármilyen egy DIN méretű autórádió megfelel az Alpine, Kenwood vagy Pioneer termékei közül. Azért ezek a gyártók, mert ezekhez lehet kormány távkapcsoló adaptert vásárolni. Az autórádió csak arra van felkészítve, hogy fogad adaptert, az adapter feladata, hogy a rádiót a gyári gombokhoz csatolja.
Bár a rádiók ára az elmúlt években kedvező irányt vett és kifizethető kategóriába került a Bluetooth kompatibilitás, Pioneer esetében pl. 30 000 Ft-os áron, de a kormányadapter sajnos elég borsos, 15-19 000 Ft-ért kapható. A CDR500, régen bővíthető volt, de nem hiszem, hogy találnánk hozzá modult és, ha találnánk, az biztos, hogy kompatibilitási gondokkal küszködne egy mai telefonnal.
A Bluetooth szabvány, de elég gyorsan fejlődik, újabbnál újabb funkciók és megoldások kerülnek bele és ez igényelné, hogy a régi modul szoftverét frissítsük, erre sajnos nincs mód, így hibás működése megkeserítené a használatát.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Nem igazán kütyü kategória, de talán nem baj, ha Tőled kérdezem meg. Teszteltétek már, vagy tervezitek tesztelni a következő terméket: OSRAM Ledriving HL H4 LED?
Vannak ezek már olyan jók, hogy helyettesítsenek egy normál H4-es izzót? Nem zavarja a szembe jövőket? Régi autóm van és nem aggatnék rá utólagos nappali fényt, ezzel viszont szerintem kevésbé lenne terhelve a generátor.
Az sem lenne mellékes, hogy esetleg jobban is látni vele. Ha érdemes lenne beszerelni, akkor pedig az a kérdés, hogy ha közúton használom, milyen büntetésre számíthatok, ha megállít a rendőr?
Üdvözlettel, Krisztián
Az OSRAM besorolása szerint is Off-Road kategóriába esik a HL H4 LED, ez azt jelenti, hogy közúton nem használható és vizsgán nem fogadják el.
Ennek egyszerű oka van, egyrészt a KÖHÉM rendelet kimondja, hogy csak ugyanolyan paraméterekkel rendelkező izzó tehető be, mint amit az autógyártó meghatározott, másrészt a vetülése. A lámpatest kialakítása az izzó fénykibocsájtására épül, a LED másképpen sugározza a fényt, így a fényszóró vetített képe más lesz, ami vagy igen, vagy nem, de zavarhatja a szembejövő autóvezetőt, ami balesetveszélyes.
Idézem az OSRAM honlapját – „Az Off-Road LED lámpák nem rendelkeznek ECE engedéllyel, közúti forgalomban nem használhatók.” Léteznek kicsit fehérebb és kicsit nagyobb fényerővel bíró izzók, amik beleférnek a rendelet által meghatározott keretbe, de ezek a több fény miatt kevesebb élettartammal bírnak, bővebben a lumenet oldalán lehet róluk olvasni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Fűthető szélvédőre szabad, ajánlott felragasztani az eseményrögzítő kameratartóját? A mögötti szürke részre?
Válaszát köszönöm.
Eddigi tapasztalatunk szerint nem okozott még problémát. A felületet zsírtalanítani kell és egy kicsit előmelegíteni hajszárítóval, hogy ne hideg, nyirkos felületre ragasszunk és tökéletes lesz.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Szia Kütyüdoki!
Renault Grand Scenic autómon egyik oldalon van csak gyárilag tolatólámpa, és a fényereje sem éppen az elvárásoknak megfelelő. Közvilágításunkat jelenkorunk történelme megtizedelte, régi IFA sofőrök módjára, a kinyitott ajtón kihajolva, tolatok be esténként a behajtónkra, mert a tükörben semmit sem látok.
Hogy szerelhetnék fel utólagosan valamilyen fényforrást, hogy legális is legyen, és a CAN-busz is tudomást vegyen róla? Kivitelezhető ez házilag?
Köszi: S.Zoli
Lehet, de hivatalosan, amelyik világítótestet felszerelték az autóra, azt a vizsgán ellenőrizni kell, így meg kell felelni a szabályoknak, ezt lentebb becsatoltam.
Sajnos nem volt még szerencsém a Grand Scenic 3 ezen részéhez, ezért a Can hálózatot ellenőrizni kell, hogy figyeli-e, illetve észleli-e a plusz világítótest megjelenését, ha igen, akkor a gyári tolatólámpa vezérlőjelét egy relén keresztül kell lecsatolni a plusz lámpa számára.
A relé bekötése egyszerű, a tekercset a gyári tolatólámpa tápfeszültségére kell kötni ez vezérli, majd a kapcsoló érintkezőin 12V-ot kapcsolva kapja meg az utólagos tolatólámpa a tápfeszültséget. A +12V-ot akkumulátorról vagy a biztosítéktábla nagyáramú pontjáról kell lecsatlakoztatni, természetesen forrásoldalon közvetlenül a csatlakozási pontnál biztosítékkal ellátni.
A bekötés nem bonyolult, de relé esetében a +12V odavezetése a küszöbök és a kárpit bontásával jár, ez egy kicsit hosszadalmasabb munka. Házilag kivitelezhető, feltételezve, hogy alapvető villamossági ismeretek birtokában van.
A 6/1990 KöHÉM rendelet:
“Hátrameneti lámpára vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
47. § (1) Hátrameneti lámpával fel szabad szerelni a hátrameneti sebességfokozattal ellátott gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet, továbbá a pótkocsit. A járműre felszerelhető hátrameneti lámpák száma 1 vagy 2 db.
(2) A hátrameneti lámpa által adott megvilágítás 10 méter távolságban az úttest szintjétől számított 0,90 méter magasság fölött 3 luxnál több nem lehet. A hátrameneti lámpa csak színtelen (fehér) fényt bocsáthat ki. Hátrameneti lámpára vonatkozó további műszaki feltételek
48. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott hátrameneti lámpát szabad felszerelni.
(2) A hátrameneti lámpa átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső széle az úttest szintjétől 1,20 méternél távolabb nem lehet.
(3) A hátrameneti lámpa elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa csak akkor világíthasson, ha a gyújtáskapcsoló (központi kulcsos kapcsoló) és a hátrameneti sebességfokozat bekapcsolt állapotban van.”
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Ahogy a technológia fejlődik, úgy válnak egyre elérhetőbbé a megfelelő árú és minőségű beépíthető kamerák. Jelenleg egy hirtelen és kényszerű döntés miatt nagyvárosba kellett hosszabb időre költöznöm és az autóm is egy utcai parkolóban kénytelen éjszakázni.
Mivel az autó is relatív új (17 hónapos), és sokat használom városban is, el szeretném látni 0-24-es esemény rögzítő kamerával elöl és hátul is. Erre a problémára tudna-e esetleg szolgáltatót/szerelőt ajánlani aki ilyen terméket beépítene az autómba? Szeretném ha legalább 36 órán keresztül visszanézhetőek lennének a felvételek és éjszaka is használható minőségben rögzítenének.
Köszönöm!
A kínálat a márkás és nem annyira neves gyártók palettáján nagyon gyorsan változik, így nem tudok olyat ajánlani, amiről valós tapasztalattal rendelkeznénk. Ha a menetrögzítő kamerákról összességében kellene véleményt mondani, akkor a tapasztalat pozitív, eddig mindegyik azt nyújtotta, amit a leírásban a gyártó ígért.
A kameráról azt tudni kell, hogy nem vagyonvédelmi eszköz, ez nem védi meg az autót, csak eseményt rögzít egy szűk látótérben. Ha a parkoló autót megrongálják, belekoccannak, végig karcolják, akkor ez az esemény visszanézhető, jó esetben látható, de mivel a kamera nem látja a jármű minden pontját, így nem teljes a megfigyelés. Ha netán autólopási kísérlet történne, a kamera nem értesíti a tulajdonost, nem blokkolja a jármű motorját, nem kelt feltűnést hang és fényjelzéssel, hiszen nem autóriasztó, ezért, ha ön védelmi okból gondolt a kamerára, akkor ezt nem tartom jó döntésnek.
Az említett 36 órás felvétel elérhető, ehhez memóriakártyára és egy olyan kamerára van szükség, amely kezeli a nagyméretű memóriakártyát. Általában ezt a hosszú időt úgy oldják meg, hogy a kamera nem folyamatosan rögzít, hanem valami eseményhez kötik a felvétel indítását, ami lehet egy koccanás, vagy lehet egy a kamera látóterében történő változás. Az éjjellátás minden rögzítőnél alapfeltétel, ez sem okoz problémát. Lehetőleg a kiválasztás során a kereskedőnél próbálja ki a terméket, azonnal látható, hogy milyen minőségű felvételt készít nappal és éjjel és mekkora a látószög, hiszen ez lesz a megfigyelt terület.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor,
A hidegek közeledtével szöget ütött a fejembe, mi lenne ha csak az ablakból nézve be tudnám indítani az autómat, majd a reggeli rutin után a már leolvadt szélvédős, előmelegített autóba ülhetnék.
Elkezdtem bújni az internetet, mennyibe is kerülne ez nekem, az itthoni kínálat tetejét a MAGICAR termékei képzik, de nekem megfelelne egy kevesebb funkcióval bíró ellenben olcsóbb kütyü is, így következett a legismertebb Kínából rendelős oldal kínálata, ahol negyed annyiért találtam ilyen eszközöket, ám félek hogy ezeknek a beépítése nagyobb fejtörés lenne ugyanis sok helyen csak orosz/kínai (vagy fordítós angol ami még rosszabb) leírásokat mellékelnek.
Kérdésem pedig az lenne hogy ön tud-e valami tuti tippet, mit vegyek/keressek kihez forduljak, az alany egy 1996-os Mercedes E230 automata váltóval, immo (már) nincs. Mindössze annyit szeretnék hogy tudjam vele nyitni-zárni az autót, és indítani-leállítani tudjam.
Előre is köszönöm! Karesz
Kedves Karesz!
Távindítás szolgáltatással bíró riasztóban még nem láttam megbízható darabot. Az autók beindításának rengeteg feltétele van és ezek a feltételek típusonként, évjáratonként változnak, így teljességgel nem lehet felkészülni rá egy eszközzel, gondolom ezért nem fordított erre energiát egyetlen gyártó sem.
Az említett Magicar termékét nem ismerem, nem szereltük soha, így nem tudom, hogy milyen minőséget képvisel. A távindítás sok kérdést vet fel.
Bár az Ön esetében nincs immobiliser funkció, de minden más autóban van, amit át kell hidalni ahhoz, hogy indítható legyen az autó és ez nem kis feladat, hiszen biztonsági funkciót kell áthidalni. Figyelni kell a sebességváltó üres vagy automata esetében „P” állást, hogy indítózáskor nehogy megmozduljon a jármű.
Figyelni kell, hogy mikor indult be a motor, amit régen a töltés megjelenése jelzett, de sok mai autó esetében ez nem jelent pontos információt. Nagy jelentősége van a távkapcsoló hatótávolságának, mivel hivatalosan ez a táv nem lehet 10-20-50 méter, így a jogszabályoknak megfelelő adótávolság olyan kicsi, hogy nincs értelme a távindítás funkciónak. Mivel megbízható gyártótól nincs ilyen eszköz és nem javaslom a beépítését.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Jó napot!
Kérdésem a következő: állítólag nem szabályos utólagosan felszerelt menetfénynél, ha index funkciós is. Még egy dolog lenne, szerintem nem lenne baj, ha hátulról is jobban látnának minket nappal. Milyen kiegészítő v. zárófény felszerelése szabályos?
Köszönettel Laci.
Kedves László!
Nem értem pontosan az index funkciót, ha a kanyarfényre gondol, akkor az szabályos, de ezen felül semmi. Az utólag beépített nappali menetfény esetében a félfényerős helyzetjelző funkció sem megengedett hazánkban, csak az autógyár által beépített esetben.
A hátsó megvilágításra alkalmas a hátsó helyzetjelző nem kell plusz lámpatesteket beépíteni, ennek hozzárendelése a DRL-hez nem okozhat problémát egy autóvillamossági szerelőnek.
A nappali menetfény szabályos és szabványos bekötéséről és a hazai szabályozásról mindent összegyűjtöttem az oldalunkon, ha ennek megfelelően szerelik fel, semmi baj nem lehet vizsgáztatás vagy közúti ellenőrzés során.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Tegnapi nap folyamán beadta az unalmast a tolatóradarom és a tolatólámpák is. Laikus vagyok, de gondolom, hogy a kettő össze van kötve, mivel a lámpában az izzóknak semmi baja nincsen.
Amikor beraktam tegnap az autót rükvercbe, nem működött se a radar se a lámpa, csak ha egy kicsit megnyomtam lefelé a váltót, akkor kezdett el működni. Na a mai napra már ezzel a módszerrel sem működik. Illetve a tegnapi napon ezekkel a problémákkal párhuzamosan feldobta a check engine hibakódot is az autó.
Esetleg összefügg a két dolog?
Mivel a váltókar mozgatására megjavult, én a tolatókapcsolóra gondolnék, de lehet félrevezető a pillanat. Elsőként a tolatólámpán ellenőrizném a pozitív 12V–ot, ha nem mérhető, akkor a biztosítéktáblában ellenőrizném a biztosítékot.
Ha kiégett, akkor cserélni kell, de csak és kizárólag ugyan arra az áramértékre, nagyobbat még próbára sem szabad betenni. Ha az új biztosíték is kiég, akkor szerelőhöz kell fordulni, mert nagyobb a baj.
Amennyiben a tolatólámpán mérhető a pozitív 12V, akkor valóban összefüggés lehet a váltókar mozgatásával és a tolatókapcsolót kell ellenőrizni, de ez már ismét szakember dolga, mert nem olyan helyen van, ahol hozzáférhetnénk.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Adott egy benzines Mercedes-Benz A200 (W169). Tempomat utólagos beszerelésén gondolkodok, ebben kérném tanácsát. Jelképes áron kaphatók gyári bontott tempomat vezérlő/SCU modulok, kormánykapcsolóstól.
Kérdésem az, hogy ezek motorspecifikusak-e (számít-e az hogy egy A150-ből vagy A200-ból származik), illetve a beépítésnek mi lenne a további menete? Szükségesek-e egyéb alkatrészek, vagy csak pár perc szoftveres módosítás után működni fog?
Köszönöm válaszát,
Marcell
Rendszeresen felmerülő kérdés a bontóból vásárolt extrák esete. A tapasztalat szerint a bontó dolgozói nem értenek az adott járműhöz, de miért is kéne és hogyan érthetnének ennyiféle autótípushoz. A kiszerelt szett főbb részeit összeállítják, de kimaradhat néhány apró, de annál fontosabb darab, mint kábel, csatlakozó, kapcsoló… Fontos, hogy a bontó nem tudja pontosan, hogy a rendszer működőképes-e, nem próbálja ki az autót bontás előtt.
Ha például egy szerelő árul tempomatot és vállalja a beépítését, akkor Ő biztos annak működőképességében és tudja, hogy milyen autóba, hogyan kell beépíteni, tőle érdemes megvásárolni.
Én azt tanácsolom, hogy csak beépítéssel együtt vásároljon bontott tempomatot és csak beépített, működőképes állapotban fizesse ki, ne vegye magára a felelősséget, hogy a beszerzett szett teljes, működőképes és kompatibilis az Ön autójával. Hozott, bontott rendszer beépítését szerintem nem vállalja el szerelő.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Érdekes jelenségre lettem figyelmes, mikor autót váltottam nemrég. Van egy szivargyújtóba való mobiltöltőm, ami már jó pár évet megélt, és megszoktam a régi autómban, hogy amikor bedugtam, akkor nagyon legyengült a rádió minősége, egyszerűen alig talált adót.
Mivel az autó is matuzsálemi korú, a rádió meg utólag lett beszerelve (de kb egy évjárat), gondoltam csak a rádió vacak. Amikor kipróbáltam most egy új autóban is a töltőt, ugyanaz volt az eredmény. Alig talált a rádió bármi adót, csak a legerősebbek maradnak.
Mivel hosszú úton ha tölteni is kell a mobilt és nem szeretnék a Kossuthon lógni végig, jó lenne, ha működne a töltő. Ön szerint meg lehet menteni költséghatékonyan? Inkább vegyek újat? Remélem nem túl általános ez a fajta viselkedése a töltőknek.
Válaszát előre is köszönöm! Csaba
Az olcsóbb töltők esetében elég sok ilyennel találkoztunk, nem is ajánlom a használatát, mert ami a rádiót zavarja, az zavar minden elektronikát, az autóét is. A jelenséget a töltő áramkörének nagyfrekvenciás zavara okozza, amit általában az autó vezetékeire sugároz vissza és ez természetesen óriási tervezési hiba. Egy szivargyújtóba dugható töltő 5000 Ft-tól kapható, ami olcsóbb, abból valaminek hiányoznia kell, például a szakszerűségnek. Ne használja, javítani nem lehet, nem érdemes.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2005-ös Swift-ben a központi információs kijelző csak véletlenszerűen működik. Jellemzően nem mutat semmit napokig, hetekig, viszont néha magához tér és normálisan működik. Ez a normális működési idő pár perc és 1-2 nap között váltakozik.
Amikor "magához tér", a normális értékeket mutatja, mintha egy tévén levettük volna a fényerőt. Amikor nem mutat semmit, akkor is megy rajta a háttérvilágítása és így nekem laikusnak ebből az jön le, hogy kap áramot. Az lenne a kérdésem, hogy biztosan cserés lett-e a kijelző, vagy valahol lehet-e még valami vezetékhiba? Nem akarnék feleslegesen megvenni egy bontottat.
Köszönettel, Béla
Általában a kijelzőpanel csatlakozója rázódik ki és forrasztással orvosolható a probléma. Otthon csak akkor álljon neki a javításnak, ha megfelelő szaktudással rendelkezik, mert a csatlakozó lábai igen sűrűn állnak egymás mellett, a forrasztáshoz megfelelő pákára és rutinra lesz szükség. Bármelyik műszerész pár perc alatt megoldja, ha kezébe adjuk a kijelzőt, érdemesebb keresni egyet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Kb. egy fél éve veszem észre, hogy stabil 150 körüli tempomattal közlekedve időnként a sebesség leesik 140-125 közé (mikor éppen meddig), majd kb. 10 másodperc múlva visszaáll. Az autó egy Kia Ceed 1.6 CRDI, most van benne kb. 213 000 km.
A legutolsó szervizből eljövet tapasztaltam először ilyen "elgyengülést", de az tempomat nélkül volt, és a szerviz másnap szétszedte, majd összerakta a szívóoldalt (előtte kuplungcsere volt és szét kellett hozzá bontani, valszeg nem sikerült elsőre összerakni). Nem tudom, hogy lehet a kettőnek köze egymáshoz, de érdekelne, hogy mi lehet ez a furcsa viselkedés. Még nem próbáltam elgyengüléskor gázt nyomni, nem fordul elő gyakran a tünet, de havonta 1-2-szer megesik.
Köszönettel, Zsombor
Mivel a tempomat a működéséhez szükséges jelek hiányában lekapcsol, inkább gondolnék motorhibára. A tempomat a sebességjelből veszi a sebességtartáshoz szükséges jelet, ha ez hiányzik, akkor kikapcsol, ahogy kikapcsol akkor is, ha a kuplung vagy fékpedál kapcsolója meghibásodna. Úgy gondolom, működik rendesen, csak az általa kiadott gázpedál utasításra az autó nem reagál megfelelően, így a hibát nem itt keresném. Ma már az autók többsége komputerről diagnosztizálható, a hibák túlnyomó részét el is tárolja az autó, ezért érdemes lenne márkaszervizhez vagy márkára szakosodott szervizhez fordulni legalább a hibamegállapítás erejéig, mert nekik van olyan programjuk, amivel teljességgel kiolvasható az autó.
Az általános diagnosztikai programok nem jutnak el olyan mélységig, mint a gyári, ezért a szerelő nem kap megfelelő információt az autó működéséről, így elég nehéz utánajárni a problémának. A tempomat, ha nem kapcsol ki, akkor helyesen működik, a lassulást érzékelve próbálja visszahozni a sebességet, de a motor gyengesége miatt ezt nem tudja. Mivel a hiba a szervizelés után jelentkezett, visszavinném és átnézetném újra.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt kütyüdoktor!
Adott egy 2002 Fiat Stilo 1.9 JTD 80 lóval, amibe bekötöttem a gyári tempomat kart. A tempomat kábelezése gyárilag már benne volt, csak össze kellett kapcsolnom a kormányburkolat alatt lévő csatlakozóval.
A probléma: A tempomat nem mindig kapcsol be, és ha be is kapcsol akkor rángat a motor. 2500 fordulat körül jobban rángat, alacsonyabb fordulaton kevésbé. A fékpedál és a kuplung pedál jeladóit kicseréltem, mert időközönként nem működtek, de nem történt semmi változás. Szakembernél is volt és azt mondták, hogy az ECU nem látja a tempomatot használat közben. Van tippje, hogy mi lehet a probléma?
Üdvözlettel: Kornél
A beszerelés után a tempomatot csak engedélyezni kell, hogy működjön, minden rendellenesség valamely összetevő hibájára utal és sajnos valóban az ECU az, amire elsőre gondolnék. Márkaszervizben vagy márkára szakosodott szervizben a FIAT gyári programjával ki kell olvasni, hogy mi a probléma okozója, univerzális műszerekkel nem valószínű, hogy eljuthat a megoldásig. Ilyen jellegű hibánál nem hinném, hogy a kapcsolók rosszak, inkább az ECU vagy hozzá vezető csatlakozások lehetnek.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Úgy két éve kiömölhetett valami az autóban, amit akkor nem vettem észre, azóta folyamatosan egy édeskés, túróra emlékeztető szag van jelen. Behatárolni nem tudom, hogy honnan jön. Próbáltam klíma és kárpittisztítást, ózonos tisztítást, utóbbival talán enyhült.
Érdekesség, hogy ha napon parkolok, akkor a forró beltérben nem érződik, míg télen mindig. Mivel próbálkozhatnék még? Tanácstalan vagyok, bármilyen tippet szívesen fogadok.
Üdv, Róbert
Az összes szagtalanító megoldás közül az ózonos fertőtlenítés a leghatásosabb, az biztos, hogy megköti a szagot, de a szennyeződést nem tudja eltávolítani, így újratermelődhet a szag.
Az utastér, a csomagtér, a tárolórekeszek szemrevételezhetők, gondolom, ezen már átesett az autó. Ami nem látható, az a szellőzőrendszer, amibe bele is kerülhet valami bomló anyag, de megtelepedhet benne penész és gomba, ami kellemetlen szagot áraszt.
Mivel azt írja, hogy két éve megvan a szag, úgy gondolom ennyi idő alatt minden ételmaradék vagy egyéb beömlött anyag kiszárad, megsemmisül, ezért a szellőzőrendszerben tenyésző penészre, mohára, gombára gyanakodnék. Minden olyan helyen be kell nézni a járatokba, ahol csak lehet, fűtőmotornál, hőcserélőnél, pollenszűrőnél és érdemes endoszkópot használni.
Az említett hívatlan élőlények általában a hőcserélőnél tapadnak meg és ne valami kis elszíneződésre gondoljunk, komoly, nagy méretű telepek tudnak kinőni. A lecsapódó pára kiváló talaj számukra és a klímatisztító megoldások alulmaradnak egy nagyobb tenyészkupaccal szemben, azt csak manuálisan lehet eltávolítani.
Mivel a művelet nehezen hozzáférhető helyeken, sok bontással jár, keresni kell egy szakembert, aki elvállalja, talán a klímaszervizek a legalkalmasabbak erre a feladatra. Mindenhol hirdetem, hogy az autó szellőzőrendszerét minimum évente egyszer át kell tisztítani, fertőtleníteni, mert csak a rendszeres karbantartás tudja megakadályozni a makacsabb telepek kialakulását.
Ha már megvetette a lábát a moha, gomba, penész, abban nem tud kárt tenni semmiféle tisztítószer. Ha otthoni klímáját tisztítják, elméletben a szakember a ventilátor kerekét is kiveszi és ilyenkor látható, hogy a lapátok között milyen elborzasztó kinézetű és mennyiségű gomba telepszik meg egy év használat alatt. Az otthoni készülékkel könnyebb dolga van a szerelőnek, az autó szellőzőrendszere sajnos sokkal zártabb, hozzáférhetetlenebb.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu