Kátyúba mentem, most vibrál az autó

szeptember 19., 16:16 Módosítva: 2022.09.22 06:17
96

Kedves Gumidoktor,

Egy elég elkeserítő probléma miatt írok. Az autóm egy kétéves Toyota Corolla, de esetemben a típus nem is annyira érdekes. Nemrég egy kátyúba hajtottam, ami az autó jobb oldali futóművét érintette. Mindkét felni deformálódott, a hátsó gumi ki is szakadt.

Első körben mindkét felnit és mindkét gumit újra cseréltettem, nem akartam javítással kockáztatni. De a problémám itt kezdődik: az autó kasznija és a kormánykerék is vibrál. 3x lett a kerékszett egyensúlyozva, nem hozott eredményt. A futómű márkaszervizben lett ellenőrizve.

Próbáltam, hogy megcserélem az első és hátsó kerekeket, nem változik semmi, nyilván nem az amúgy új kerekekkel lesz gond.

Azt kérem, hogy adj lehetőleg tippet, mivel lehet gond. Illetve én már áttúrtam a netet, de nem találtam olyat, ahol specifikusan ilyen problémával foglalkoznának. Lehet egy féltengelyt, egy kerékagyat ellenőriztetni ebből a szempontból? A próbaszerű cserélgetést nem erőltetném. Ahova eddig vittem az autót, mindenhol centríroztak, és mindenhol találtak hibát az előző munkában. Azt hiszem, másfele kell keresgélnem, de úgy látom, nehéz helyzetben van az, akit a legkisebb vibráció is zavar az autóján. Köszönöm, ha tudsz tippet adni, mit vizsgáltassak, és hogy hol.

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

Leírása alapján szinte bizonyos, hogy nem az új kerekek okozzák a jelenséget. Kérdés, hogy milyen sebességnél jelentkezik a vibrálás, ha növeli a tempót, kisimul vagy erősödik? Jellemzően a gyorsítás, lassítás, kormányzás befolyásolja-e a rázkódást, terheletlenül gurulva mi a helyzet? Sok a kérdés...

A futóművet ellenőriztetném én első körben egy kifejezetten erre szakosodott szervizben, ha ott minden rendben találtatik, akkor mennék tovább a hajtásláncra. Nem egyszerű feladat, de a végére lehet járni.

Üdv, Gumidoki

A címlapkép illusztráció, forrása: Boston Globe/Getty Images

Új kínait vagy márkás használtat?

szeptember 15., 16:59 Módosítva: 2022.09.28 06:15
682

Kedves Gumidoki!

Nankang NS2-t néztem ki új guminak, elég jó az ára. Feleannyiért kapok 4-5 éves márkás (Conti, Michelin) 5-6 mm használt abroncsot. Melyik legyen?

Kedves Levélíró,

Leírom az érveket pro és kontra, aztán döntse el ön! ;)

A használt abroncs mindig lutri. Nem ismerjük az előéletét; hogyan és min használták, hogy volt tárolva? Persze nyilván vannak tuti vételek és kivételek, de nem ez a jellemző. Az 5-6 mm-es profil még bőven használható, de hendikeppel indul egy újhoz képest. 4-5 éves gyártású gumiabroncs kb. 8-10 évvel korábbi technológiát és fejlesztési szintet jelent, azaz generációkkal korábbi termékkel van dolgunk. A laikus könnyen belefuthat sérült abroncsba is, ha a használtak között keresgél, aztán jön az egymásra mutogatás kellemetlen procedúrája. Viszont sokszor valóban meglepően jó állapotú, jó kondíciójú abroncs érhető el az új töredékáráért. Megértem, akiket ez vonz.

Az új abroncs viszont, még ha nem is a legnevesebb gyártótól való, általában naprakész fejlesztés, friss anyagokból összerakva. Garancia van rá, ami probléma esetén érvényesíthető. Sőt, sokszor a kötelezőn túl ún. kátyúgaranciát is adnak hozzá, ami ismerve a hazai utak állapotát igen jól jöhet. Sokszor a náluk vásárolt új abroncsot a gumiszervizek akár ingyen, vagy kedvezménnyel szerelik, míg az ügyfél által hozott használtat felárral.

Összegezve tehát nem feltétlenül rossz vétel egy használt abroncs, de aki nem ért hozzá, könnyen csőbe húzható. Viszont olcsó. Az új abroncs vásárlása kiszámítható, sokkal jobban körüljárható a termék, és plusz szolgáltatások is elérhetők hozzá, igaz magasabb áron. Kinek mi a fontos... :)

Üdv, Gumidoki

Öreg, de keveset futott gumi szupersportkocsin

augusztus 31., 11:18 Módosítva: 2022.09.16 10:34
58

Kedves Gumidoktor!

Ma olvastam cikkét, melyben arról is ír, hogy egy gumi 10 éves koráig biztonsággal használható. Felmerül bennem a kérdés, hogy mi a helyzet az 5-6-700 lóerő fölötti szupersportkocsiknál, ahol ugye nem ritka, hogy 5-10 évesen kevesebb mint 10 ezer km van az autókban, gyűjtői darabok lévén egészen biztosan jól is lettek tárolva, ápolva, így a gumijaik is. De valóban rá lehet biztonsággal szabadítani nagyonsokszáz lóerőt és rettenetes kanyarsebességet egy idős, de keveset futott és jól tárolt gumira?

Köszönettel, Péter

Kedves Péter,

nyilván egy ilyen extrém autón a gumik is extrém terhelésnek vannak kitéve. Azaz nem mindegy, hogy akár csak pár száz kilométeres éves használat során milyen élmény, és mennyire biztonságos azt vezetni.

Higgye el, hogy aki ilyen autókból rendelkezik gyűjteménnyel, vagy akár csak egy példánnyal, az gondot fordít erre is. Azaz futástól függetlenül 2-3-4 évente lecserélik a gumikat újakra, én magam is tudok nem egy ilyenről.

Üdv, Gumidoki

Nincs megadva a profil magassága, ilyenkor mi a megfejtés?

augusztus 7., 10:08 Módosítva: 2022.08.19 06:08
0

Üdv.

Sikerült beszereznem egy viszonylag ritka pickupot. Fiat Fullback single cab 4x2 benzin. Szeretnék rá 4 évszakos gumit venni, az A/T gumit nem erőltetném, mivel inkább súlyt hordok vele, mint terepezek, és nem találtam megfelelő súly-index számút.

A gyári gumiméret 195R15C 106/104R 8PR. És itt jött a probléma, hogy nincs megadva a profil magassága, találtam pár gumit konkrétan ezekkel a paraméterekkel, de jobbára csak nyárit. Létezik erre valami alternatíva, hogy milyen profilszámmal lehet kiváltani? Mondjuk 195/80 R15C? 6J felnire megy, szóval maradnék a gyári keskeny, magas guminál.

Köszönöm üdv Gedeon

Kedves Gedeon,

Jól érzi, amikor nincs külön feltüntetve a szériaszám a személy- és kisteherabroncsok méretjelölésében, akkor az /80-at jelent.

Így a Fullback esetében a 195/80 R15C is megfelelő méret. Egy dologra kell odafigyelni, hogy a terhelési index 106 (nem 96 vagy 100) kell legyen, azaz nehogy személyautóra való abroncsot vegyen véletlenül. ;)

Üdv, Gumidoki

Eltérő abroncsok az autón

július 28., 17:08 Módosítva: 2022.09.01 06:42
0

Tisztelt Gumidoktor!

Azzal tisztában vagyok, hogy tengelyenként eltérő típusú (téli-nyári) nem lehet, de azt nem tudom, hogy lehet-e pl. elől téli, hátul 4 évszakos, mert ez nem teljesen egyértelmű számomra, ebben kérem a segítségét!

Köszönöm Zoltán

Kedves Zoltán,

Mit lehet, és mit szabad, nem ugyanaz, tisztázzuk először ezt! A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így fogalmaz: (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.

Azaz ugyanazon tengelyen kell azonos jellegű (téli, nyári, négyévszakos) gumikat használni. A másik tengelyen már lehet más jellegű. Ez a jogszabály.

Ugyanakkor én műszaki szempontok szerint sokkal szigorúbb lennék. Hiszen tud meglepetéseket okozni a vezetőjének egy olyan autó, amin elöl pl. nyári, hátul téli mintázat van felszerelve. Tehát a kérdésére az a válasz, hogy lehet, de egyáltalán nem ajánlott egyik tengelyen téli, másikon négyévszakos abroncsokkal járni.

Üdv, Gumidoki

Mit jelent az FR jelölés a gumikon?

július 13., 11:42 Módosítva: 2022.07.30 06:52
304

Tisztelt Gumidoktor!

Ahogy nézem, a Continental gumik esetében az FR jelölés peremvédőt jelent, de mi is ez pontosan? Ez erősített oldalfal? Olyat is olvastam, hogy kicsit jobban kiáll, ezzel védve a felnit a dörzsölődéstől, hisz a gumi találkozik először a padkával. Ez nekem furcsa, nem inkább a gumit kellene védeni vezetésbiztonsági szempontból? A kérdésem lényege tulajdonképpen az, hogy emiatt a gumis nem fog szentségelni, mert mondjuk nehezebb szerelni?

Előre is köszönöm válaszát! Gergely

Kedves Gergely,

Így van, a német Continental abroncsgyártó FR rövidítéssel (felgen ripen) jelöli az úgynevezet peremvédő jelenlétét termékein. Nem egységes nomenklatúra ez, más gyártók másképp jelölik ugyanezt, például:

RFP azaz Rim Fringe Protector

FP azaz Fringe Protector

MFS azaz Maximum Flange Shield

FR azaz Felgen Ripen

FSL azaz Felgenschutzleiste

ML azaz Mit Leiste

Ennek azért van jelentősége, mert ez a rugalmas gumikitüremkedés sokszor maradandó sérülés nélkül vészeli át a padkával való találkozást, míg a felni azonnal karcolódik ilyen esetben. Nagyobb, peresebb abroncsméretekben megszokott a peremvédős kivitel, így a gumis sem fog szentségelni, ha éppen ilyen gumit kell szerelnie, mert a szerelés szempontjából ennek tulajdonképpen nincs jelentősége. Ám ha a gumis szentségelne mégis emiatt, azonnal állj tovább és keress egy másikat! ;)

Üdv, Gumidoki

Ötéves, hatéves, hétéves...

július 9., 17:27 Módosítva: 2022.07.21 13:14
274

T. Gumidoki!

Talán már volt, szinte biztos, de mivel örök a kérdés: gyári állapotú, vadiúj, kocsin sose járt 5-6-7 éves abroncsot szabad-e venni/használni?

Illetve mennyivel kockázatosabb/rosszabb egy 2. vagy 3. osztályú (Barum, Debica, Matador, Viking stb.) ilyen típusú gumi (X éves), mint egy (X éves) Conti, GY, Dunlop? Téli gumit keresve ajánlottak egy szett 2015-ös Conti TS850-et, vagy 2016-os Nokiant, azzal érvelve, hogy még mindig jobb gumik, mint a nexcsingcsungok és társaik.

Köszönettel, Fekete Levente

Kedves Levente,

Az általános javaslat, amivel nagyjából minden abroncsgyártó egyetért az az, hogy 10 éves koráig használható egy gumiabroncs biztonsággal. Ez kb. működik is. Az abroncs a hőváltozások, a levegővel történő érintkezés hatására álltában is öregszik. Pláne, ha napsugárzás is éri közben. Azért lutri ilyen szempontból egy használt, vagy akár új, de régebbi gyártású gumi, mert senki nem tudja megmondani/garantálni, hogy azt milyen körülmények között tárolták. Éppen ezért nincs egzakt és korrekt válasz a kérdésére sem. Nyilván nagyon sok mindent elárul az abroncs állapota, színe, szaga (nem vicc!), repedezések jelenléte, vagy épp hiánya stb. Simán lehet egy példásan tárolt 6 éves gumi jobb kondícióban, mint egy 2 éves, kert végébe dobott...

Az megint más, ha egy 6-7 éves autón a saját, gyári abroncsai vannak még megfelelő profilmélységgel. Az - ha állapotra megfelelőnek tűnik - sokkal bizalomgerjesztőbb lehet, mint egy ki tudja honnan előszedett használt gumi. Nem mondom, hogy a mai abroncsárak mellett nincs létjogosultsága a használt vásárlásának, csak nagyon észnél kell lenni. Minden ilyen eset egyedi tehát, de a kockázat benne van. Végül azt sem érdemes elfelejteni, hogy az abroncsipar is nagy lépésekkel halad előre, a fejlődés ezen a területen is töretlen; tehát egy mai középkategóriájú abroncs lehet, hogy simán tudja egy 6-8 éves, két generációval ezelőtti prémium nívóját... ;)

Üdv, Gumidoki

A kamion futóműve rossz, vagy az új gumi?

június 29., 16:31 Módosítva: 2022.07.08 06:12
88

Tisztelt Gumidoktor!

A problémám és ezzel együtt a kérdésem is kissé bonyolult és komplex lesz, előre is elnézését kérem. Az érintett jármű -talán kissé meglepő lesz- egy nyerges vontató, egy Renault T480, 2019-es évjárat, na de hiszen gumikon gurul ez is.:) Körülbelül egy hónappal ezelőtt két új Bridgestone RW-Steer 001, 385/55R 22.5 tipusú/méretű gumi került felszerelésre a kormányzott kerekekre, miután az előző szett elkopott meglehetősen rendellenes módon.

Első ránézésre úgy tűnt alacsony guminyomás volt az oka, mivel a tipikus jele látszott ennek, mindkét gumi külső és belső széle egyszerre elkopott, a bal oldali gumi külső szélén több helyen már a drót is kilátszott (jobb kormányos országból írok). Ezzel együtt mindkét oldalon a futófelület középső szekciója még bő 50-60 százalékos maradt. Az alkalmazott nyomás pedig az itt "szokásos" 120psi volt. És itt kezd érdekessé válni a történet... Miután az új gumik felnire kerültek, kértem a szerelőt, hogy a nyomás legyen 130psi azaz majd' 9 bar. Ő ezt fejét rázva sokallta, viszont az előző gumik kopására apellálva mégiscsak felpumpálta erre az értékre, hozzátéve, hogy sose fújt még első kereket 120psi-nél keményebbre egyetlen teherjárművön sem.

Körülbelül egy héttel később enyhe vibrációt kezdtem érezni az autó elején de a kormánykereket nem rázta. Aztán a vibráció egyre erősödött, ráadásul fékezéskor elég durván kezdett rázni az eleje, azonban nem minden fékezésnél és nem egyforma intenzitással. A vibráció állandósult, a külső tükrök, és a fülkében minden folyamatosan rázkódott. Visszamentem a gumishoz, ahol kiderült, hogy a szereléskor centírozó granulátumot nem használt, mondván, ezek olyan jó minőségű gumiabroncsok amelyek ezt nem igénylik. Végül azonban ez mégiscsak pótolva lett. Viszont az új gumik kopása zavarba ejtő így alig 8-9 ezer km futást követően. Ugyanis a magasabb nyomás -9bar- ellenére ismét látványosan kopik mindkét gumi külső és belső széle egyszerre ugyanúgy, mint ahogy az előző garnitúrával történt és a centírozó granulátum ellenére a vibráció és rázkódás továbbra is megmaradt. Sajnos a gumisnak nincs ötlete mi lehet a gond, illetve annyi, hogy teszünk fel két új abroncsot, mert ezek lehet, hogy gyári hibásak.

Esetleg Ön találkozott már hasonló esettel akár személyautón is és van gyanúja, mi okozhat rövid időn belül ilyen érthetetlen kopást illetve a vibrációt és rázkódást? Elképzelhetőnek tart e egy olyan komplex hibát, ahol rossz futómű beállítás párosul gyári hibás merev hídtesttel rossz kerékdőlést eredményezve, ezáltal koptatva a gumik külső és belső szélét egyszerre? Arra gondolok, hogy esetleg a hídtest végein a csonkállványok szöge gyárilag hibás lehet.

Köszönöm megtisztelő válaszát, Károly Írországból

Kedves Károly,

Sorai elolvasása után azt mondom, hogy igen, teljes mértékben egyetértek feltevésével, egyértelműen a futómű irányába javasolt tovább vizsgálódni az adott tények esetében! Én nem is elsősorban a -dőlésre, inkább a kerékösszetartásra gyanakodnék. Ha esetleg kiderült valami és megoldásra talált a probléma, szívesen olvasnám azt is. ;)

Üdv, Gumidoki

Belsővel használnám a tömlő nélküli abroncsot. Szabad?

június 15., 17:31 Módosítva: 2022.07.17 11:23
308

Kedves Gumidoki!

A gyári előírás tömlős abroncs (mivel küllős a felni, ez nem is probléma) A gond, hogy a piacon nem (vagy gondolom igen nehezen) találok TT-s abroncsot. Kérdésem, hogy szabad-e TL-es abroncsot venni és tömlővel használni? (vagy van ennek kizáró magyarázata?)

Köszönettel Illés Zsolt

Kedves Zsolt,

Ha lehetne variálni a tömlőt TL (tubeless) gumival, akkor minek különböztetnék meg a kettő, ugye? :) De nem lehet.

A TL abroncsok belső, légzáró rétege ugyanis érdes, bordázott, ami előbb-utóbb egyszerűen kidörzsölné a belsőt, így okozva defektet. Ez pedig bármilyen járművön kockázatos, motorkerékpáron meg pláne elkerülendő. Ha belsős a kerék, akkor oda bizony TT (tube type) abroncsot kell keríteni, nincs más megoldás. ;)

Üdv, Gumidoki

Runflat vagy seal gumi a BMW-re?

június 3., 16:59 Módosítva: 2022.06.22 06:10
45

Kedves Gumidoki!

Adott egy 2015-ös évjáratú F10 BMW (530xd), melyre aktuális lenne egy új 245/45 R18 méretű nyári gumiszett. A gyári "csillagos" specifikáció szerint a defekttűrő abroncs (P7 Cinturato*)lenne az evidens választás (eddig is defekttűrő volt felszerelve télen-nyáron), de régóta filózok alternatíván és most, hogy megjelentek az ún. "seal" gumik tényleg fontolóra vettem, hogy váltok.

Kérem, ha van rá módja adjon szakmai tanácsot mennyire ajánlható a "runflat" helyett bármi más, figyelemmel arra, hogy az autó konstrukciója nyilván a defekttűrő verzióra van tervezve, de komfort és más szempontból (itt nem a költségoldalra célzok :)) esetleg már jobb választás lehet egy friss fejlesztésű és technológiájú (pl.: seal) abroncs.

Igazán örülnék egy segítő válasznak! Előre is köszönöm! Üdvözlettel, Zoli

Kedves Zoli,

Kezdem a lényeggel, erre az autóra defekttűrő abroncsok kellenek. Azt is megmagyarázom, hogy miért. A runflat gumik ugyanis a hagyományostól merőben eltérő szerkezettel készülnek. Egy komoly, vaskos, merev kevlárbetét fut bennük az oldalfalban körkörösen. A futófelület alatt használt övszerkezet is masszívabb, strapabíróbb. Ez azt eredményezi, hogy ezek az abroncsok sokkal merevebb, alaktartóbb szerkezetűek, mint a hagyományos technológiával készültek, hisz el kell viselniük - nyilván bizonyos határok között - akár a teljes légvesztéses használatot is. A tömegük is jóval nagyobb, akár 2-2,5 kg-mal nehezebbek darabonként. Az autó futóműve pedig mindezekre van optimalizálva, felkészítve.

Ha tehát e helyett feltesz egy egyébként mérethelyes, de sokkal könnyebb, "nyúlósabb" szerkezettel bíró hagyományos gumit, a jármű instabilabb lesz, kúszik-mászik az úton, pláne nagyobb tempónál, illetve kanyarokban. A hatóság sem "nézi jó szemmel", ha egy autón nem a gyári specifikációjú abroncs van. Szóval lehet kísérletezni, de - szerintem - nem érdemes. ;) A tapasztalat is ezt mutatja. Az pedig már tényleg csak hab a tortán, hogy a "csillagos" BMW-homológ terméket választja a defekttűrőkön belül is. Az autó viselkedésével, teljesítményével meghálálja ezt. (o:

Üdv, Gumidoki

Kisautóra rendes gumit 20 ezres darabáron? Felejtsd el!

május 28., 11:01 Módosítva: 2022.06.04 19:29
94

Kedves Gumidoki!

Ismét a tanácsát kérném. 185/55R15 méretben szeretnénk nyári gumit venni 2005-ös Jazz-ünkre. Eddig abban a hitben voltam, hogy 20 ezres darabáron már a középkategória tetejéről válogathatunk, de megdöbbenve láttam, hogy ebbe az árba leginkább csak a kínai minták férnek bele. Az autóval nem megyünk sokat, így a kopás, fogyasztás nem számít. A legjobb tapadást keressük abroncsonként 22-23 ezer forintért. A tuti tippért egy hajszálnyival magasabb ár is beleférhet. Melyik gyártókat ajánlaná a fentiek ismeretében? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Richárd

Kedves Richárd,

Sajnos a gumiabroncsok piacán is megfigyelhető az, ami manapság az élet szinte minden más területén: elképesztő mértékben ugranak meg az árak... :/ Van olyan gyártó, aki idén háromszor!!! emelt már árat és még csaj most kezdjük a második negyedévet. Durva...

De, hogy érdemi választ kapjon kérdésére is, koncentráljunk a feladatra! (o; Az ön által említett ársávban megbízható ajánlatot jelentenek a Kumho és a Nexen aktuális mintázatai. Nagyon kicsit feljebb a Falken, a Barum és a Firestone is bejöhet már a képbe. De ezek nem jelentenek az első kettőhöz érdemben óriási előrelépést, azok is bőven megfelelnek a hétköznapi, nyugodt, biztonságos autózás kritériumainak. Ahhoz, hogy sokkal jobb gumit vegyen, már legalább 28-32 ezret kéne kiadnia darabonként a prémiumok pedig még ennél is többe kerülhetnek. De ne csüggedjen, az először említett dél-koreaikban nem fog csalódni! (;

Üdv, Gumidoki

Méretváltás a Passaton

május 16., 10:25 Módosítva: 2022.06.03 14:37
30

Tisztelt Gumidoktor!

2016-os B8-as Passat Varianton felni- és gumicserét szeretnék végrehajtani. Jelenleg: 6,5J 5*112 Et42 215/60 R16 os téli gumikkal szerelt. Nyárra szeretnék cserélni, a gumis műhelyben ajánlották a következő méretet. 7,5J 5*112 Et45 235/45 R18 at. Ön szerint megfelelő váltómérete ez, valamint befér-e az ET szám miatt? Köszönöm válaszát!

Üdvözlettel: Árpád

Kedves Árpád,

Igen, a gumis által ajánlott kerékszett passzol a B8 Passat Variantra. Bár a felni nem teljesen gyári méretű, de attól tűréshatáron belül tér csak el. A 235/45 R18 gyárilag ajánlott gumiméret erre az autóra. A z osztókör is rendben van, csupán egy dolog maradt, ami kérdőjeles. Ez pedig a felni középfurata. A B8-asra ugyanis ennek 57,1 mm-esnek kell lennie. Ha az, akkor tuti, ha pedig nem, akkor erre a méretre kell leszűkítenie tehermentesítő gyűrűvel. Minden más OK, úgyhogy hajrá! (o:

Üdv, Gumidoki

Aszimmetrikus mintázat: megviccelt vagy sem?

április 14., 11:00 Módosítva: 2022.05.26 06:16
372

Tisztelt Gumidoktor!

A napokban sikerült megvásárolnunk egy használt autót a családnak. Egészen jó 1 éves nyári gumi szettel volt szerelve. Kaptunk grátiszként egy szett lemezfelnire szerelt téli gumit is hozzá, becsomagolva. Felületesen átnéztem, rendben van, jöhet!

Gondoltam, mivel mostanában a nyuszi szánkón jön, ezért nem kockáztatnék, és a maradék időre felraknám a téli gumikat. Otthoni szerelés előkészületekor jött a virgács! Nem is téli gumi hanem négy évszakos. No de sebaj. Aztán a következő, amin fennakadtam, hogy aszimmetrikus a futófelület mintázata. Oké, végül is csak tudja gyártó, hogy mi jó a népnek.

A végső elrettentő képet az adta, hogy felnihez képest jól szerelt (külső-belső oldal), az oldalak nem tükrösek. Vagyis az egyik oldali gumik középső szigetcsoport része előre gurulva a vizet a gumi hosszanti vájatába vezeti, míg a másik oldalt előre felé gurítva a gumi felületi kiképzése inkább a futófelület belseje felé vezetné a vizet, szerintem. Az engem megviccelni próbáló gumi szett: Platin RP 100 All Season.

Kérdezném tisztelt Gumidoktort, hogy ez így rendben van? Vagy csak én agyaltam túl? Köszönöm!

Kedves Levélíró,

Jót kacagtam sorain... :) Megviccelt, mint önt ezek a gumik. Mert megnyugtatom, rendben van ez így! Az a lényeg az aszimmetrikus mintázat-kialakítású gumiknál, hogy az oldalfalon több nyelven is jelzett külső oldal kifelé nézzen, ha a kerék felkerül az autóra. A két oldali papucs természetesen nem lesz így tükörképe egymásnak, de ettől a mintaelemek még teszik a dolgukat, higgye el! ;)

Képzelje csak el, ha egy aszimmetrikus gumi jobb és bal oldalon tükörképe lenne egymásnak, azt azt jelentené, hogy kéne belőle külön jobbos és külön balos verziót is gyártani. Azaz kötött forgásirányuk is lenne. Ez igen sok logisztikai problémát generálna, az utcai gumik soha nem ennyire kihegyezettek, így ettől a megoldástól eltekintenek a gyártók. Versenyabroncsok között már több olyan akad, amely aszimmetrikus és egyben forgásiránya is van, de ott minden a teljesítményre van kihegyezve, továbbá a szervizcsapatok képesek kezelni a kérdést.

Szóval minden rendben, nincs itt kérem semmi látnivaló, haladjanak tovább! :D

Üdv, Gumidoki

Jó az I-es Fabia gumija a II-es Fabiára?

április 10., 16:19 Módosítva: 2022.04.18 07:11
137

Tisztelt Gumidoktor!

Az év elején Fabia I-esemet (2005. 1,2), egy II-es Fabiára "cseréltem". (2014. 1,4; 86 le) Az I-es Fabiáról megmaradt a nyári gumi+felni (195/50 R15). Kérdésem, hogy ezeket feltehetem-e az újabb Fabiára? (Ezen most a téli gyári méretű gumik vannak: 195/55 R15) Azt látom, hogy nem váltómérete egyik a másiknak, de lehet-e probléma, vagy ruházzak be egy új szettre?

Segítségét köszönöm! Üdv.: Robi

Kedves Robi,

A kérdés jó és jogos, mondom a tutit! :)

A helyzet az, hogy a régi Fabia felnije teljesen ugyanazokkal a méretekkel bír, mint a második generációsé, azaz az biztosan jó lesz az újabb autóra.

A gumi tekintetében árnyaltabb a kép... A gyári egyértelműen a 195/55 R16, ahogy ön is írta. Ám ha jobban belemélyedek, látok különböző gyártói katalógusokban 15"-ban 185/55 R15, 185/60 R15 és 195/50 R15 méret-ajánlásokat a gyári méret mellett.

Én azt tenném tehát, hogy kipróbálnám a meglévő nyári kerekeket az autón, finoman, tapogatózva. Olyan helyen pedig, ahol nincs kockázata, kicsit megrángatni, kanyarban erőteljesebben ráfékezni stb. Ha nem tapasztal semmi anomáliát, akkor rendben lesz ez így. Ha bármilyen instabilitást érez, nagyobb tempónál kúszik az autó erre-arra, akkor váltani kell a /55-ös méretre. Egy biztos, - és erre figyeljen - a km-óra csalni fog a téli kerekekhez képest. De ez legyen a legnagyobb baj, ezzel lehet együtt élni. ;)

Üdv, Gumidoki

Téli-nyári gumi egy felnin

március 11., 14:42 Módosítva: 2022.04.13 06:13
289

Tisztelt gumidoktor!

Hamarosan átvehetem az új autómat, amit nyári gumival adnak át. Az lenne a kérdésem, hogy árt-e a gumiknak, ha egy felniszettel használom az autót és mindig azon cseréltetem a téli-nyári gumikat? Vagy vegyek külön felniket a téli gumiknak is?

Üdvözlettel Sebestyén Péter

Kedves Péter,

Nyilván, ha megengedheti magának, és hosszú távra tervez az autóval, a legpraktikusabb megoldás a külön felni szett. Ha defekttűrő abroncsokkal szerelt autóról van szó, akkor meg egyenesen ajánlott. Az ilyen felépítésű abroncsokat ugyanis nem ajánlott "szerelgetni", mivel merevsége miatt a legszakszerűbb módon történő átszerelés közben is könnyen sérülhet a gumi pereme.

Ha nem defekttűrő gumiról van szó, akkor is minél nagyobb a kerékméret, vagy -teljesítményű az abroncs, annál inkább jobb, ha külön felnin fut a téligumi. Sok esetben eleve praktikusabb kisebb felni + ballonosabb gumi kombót választani télre, ha nagy a méretkülönbség, akkor költségben sem jelent többet, mint önmagában egy nagy méretű téligumi. Persze normál, 14-15-16"-os kerékméreteknél semmi gondot nem jelent a szezononkénti átszerelgetés sem, ha ezt az utat választja.

Üdv, Gumidoki

13-as acélfelni helyett 14-es alufelni. Lehet?

február 15., 11:09 Módosítva: 2022.02.20 13:03
1

Jó napot kívánok!

Egy 1996-os Mitsubishi Lancerre (1.3-as motor, CK1-es VI-os széria) szeretnék alufelnit venni. Jelenleg acélfelnim van.

A gyári mérete (jelenleg ilyet használok, és a téli gumi ezen is maradna) 4x100, 5jx13, ET46. 175/70 r13as gyári méretű gumikkal.

Néztem alufelnit hozzá, egy 4x100, 6jx14, ET 38-ast. Erre 175/65 r14-es vagy 185/60 r14-es gumit raknék. A felni belseje 5 mm-rel beljebb, külseje 21 mm-rel kijjebb kerülne. Problémás lenne ez az eltérés? Előre is köszönöm a választ

Üdvözlettel Attila

Kedves Attila,

Jók a számításai, minden úgy igaz, ahogy írja. Én azt gondolom, látva a volt/lesz méreteket, hogy még épp tolerálhatóak az autó és futóműve számára ezek az eltérések. Az 5 mm "befelé" biztos, hogy nem okoz gondot, a 21 mm a sárvédő miatt kicsit neccesebb, de szerintem ez is elfér.

Gumiméretben viszont egyértelműen a 185/60 R14-et javaslom! Egyrészt ez tökéletes a 6" széles felnire, másrészt a legjobb 14"-os váltómérete a 175/70 R13-nak, végül nem utolsó sorban a gyári mérete is ez az autónak.

Én tehát azt mondom, hajrá! :o) Üdv, Gumidoki

Sportos gumit a Suzuki Swiftre

február 6., 14:11 Módosítva: 2022.02.17 06:15
245

Kedves Gumidoki!

Mindig igyekszem a lehető legjobb gumit venni az autóimra, ami illik a sportos vezetési stílusomhoz. Most a család második autójára, egy Suzuki Swiftre szeretnék jó gumit venni 185/55R16 méretben.

Meglepve tapasztaltam, hogy ilyen méretben sem Pilot Sport, sem Sportcontact, sem Eagle F1, sem más hasonló, nagy autókra kapható "jó" gumi nem kapható. Mindegyik "eco" vagy "energy" vagy ilyesmi nevet visel. Vagy vannak még a nagy márkáktól sok éves mintázatok, pl. Primacy 3. Tényleg ez a helyzet, vagy elnézek valamit? Milyen gumit javasolna ilyen méretben, ha csak a száraz és nedves tapadás számít, és a kopás, zaj, fogyasztás, kényelem és ár nem? Vagy érdemes 195/50R16-ban keresgélni, ott jobb a helyzet?

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

Nem nézett el semmit, csak ez egyszerűen nem egy sportos méret, nem jellemző igény ebben a szegmensben a sportos viselkedés, ha úgy nézzük, ön lóg ki kicsit a sorból. (o:

Azt nem javaslom, hogy a gyári méreten emiatt változtasson.

Két lehetősége van alapvetően:

Az átlagnál sportosabb habitusú mintázatot választ, ami persze még mindig messze van a sportgumitól, de jobb az átlagnál ebből a szempontból, vagy nagyobb felnit és arra való méretű gumit választ, ahol már tényleg elérhetők nagy teljesítményű gumitermékek.

Első esetben ajánlom figyelmébe a Toyo Proxes TR1, vagy a Kumho HS52 Ecsta, Avon ZV7, vagy éppen a Dunlop SP Sport Fastresponse mintázatokat pl.

A másodikban felnicserére is szükség lesz, és már képbe is kerülhetnek a 195/45 R17, vagy akár a 215/40 R17 méretek, ahol már sokkal közelebb kerül az áhított UHP gumikhoz, mint a Pilot Sport4, vagy éppen a Good Year Eagle F1. Elhatározás és nem utolsó sorban pénztárca kérdése az egész..! :o)

Üdv, Gumidoki

Defekttűrő vagy javítókészlet?

január 17., 09:53 Módosítva: 2022.02.22 06:23
80

Tisztelt Gumidoktor!

Nem találok egyértelmű információt azzal kapcsolatban, hogy kell-e defekttűrő abroncs az autómra (VW Sharan 7N, 2011. 125 kW, 7 személyes). Néhány webáruházban típus szerinti keresésnél csak a méretet veszik figyelembe (205/60 R16), van, ahol erősített és defekttűrő gumit ajánlanak. A kézikönyve defekttűrőt VAGY defektjavító készletet ajánl. A súlyindexre itt nem tér ki. A régebbinek (7M, ‘99) a tanksapkánál ki volt írva minden adat, ennek csak a méretek. Olvastam rosszakat a defekttűrő “merevségéről”, ezért tartok tőle. Tudna-e ebben segíteni vagy megmondani, hol tudnék rákérdezni?

Köszönettel Tálos József

Kedves József,

Az ön autójára gyárilag soha nem szereltek defekttűrő abroncsokat, ön se tegye!

Az ön autójára, a '11-es, 125kW-os 2.0 TDI Sharanra gyárilag 205/60 R16TL 96H XL méretű, hagyományos kivitelű, de emelt terhelhetőségű abroncs való, semmiképpen nem defekttűrő.

Nem tudom, hogy a kézikönyv valóban defekttűrő abroncsot ajánl-e, vagy a VW-csoport autóin gyakran használt seallel (defekttömítő gél, ami egy teljesen normál szerkezetű abroncs belsejébe, a légzáróra van felhordva) ellátott gumit. Ezt az abroncsgyártók eltérően nevezték el; a Continentalnál Conti Seal, a Pirellinél Seal Inside, a Hankooknál Seal Guard a neve. Ilyen abroncs valóban nyugodtan használható az adott autóhoz, de ez nem defekttűrő, hanem bizonyos fokig és körülmények között - mondjuk úgy - defektjavító termék.

Üdv, Gumidoki

Elküldtek a gumistól

2021. december 31., 09:55 Módosítva: 2022.03.01 06:18
141

Kedves Gumidoktor!

Meg szeretném kérdezni, hogy 215/55 R16-os gumi helyett felrakathatok 205/55 R16-ost? Ma mentem volna gumicserére, de elküldtek azzal az indokkal, hogy ők nem rakják fel, mert nem jó. Én sajnos nem értek hozzá, és sehol se kapok normális indokot, hogy miért? Ahol vettem a téli gumikat - acélfelnivel együtt - ők pedig azt mondták, hogy jó ez a Ford Mondeóra. 

Köszönöm!* Orsi

Kedves Orsi,

joggal nem vállalta a gumiszerviz ezt a szerelést, mert valóban nem jó a 215/55 helyett a 205/55. A két abroncsméret között átmérőben 1,1 cm van, ami 1,7%-os eltérés a maximum 1%-oshoz képest. Arról nem beszélve, hogy a két méret terhelhetősége között - guminként - akár 115 kg is lehet a 215 javára.

Valóban van olyan Mondeo, amire megfelelő a 205/55, de valamelyikre nem, így az önére sem sajnos. A kettő között viszont nincs átjárás, ez a helyzet. Ezek után után vannak kétségeim, hogy maga az acélfelni vajon jó-e az autójára....? Én visszavinném bizony a vásárlás helyére az egész szettet.

Üdv, Gumidoki

Téli gumi nyári használata

2021. december 15., 12:09 Módosítva: 2022.01.23 18:39
0

Tisztelt Gumidoki!

Lecseréltem az autó téli gumijait, mert nyolcévesek, és kezdenek keményedni. A profilmélysége miatt még bőven használható lenne, de a gumi keményedése miatt lehet, hogy nyári használatra még alkalmas. Nincsenek repedések, sem egyéb sérülések. Felhasználhatom-e tavasszal illetve nyáron? Az állapota miatt sajnálom eldobni.

Üdvözlettel: Ferenc

Kedves Ferenc,

Nem javaslom ezeknek a gumiknak a nyári használatát. Elsősorban nem azért, mert nyolcévesek, hanem azért, mert téli gumikról van szó.

A téli abroncsok ugyanis speciális keveréküknél fogva nem alkalmasak a meleg, nyári időben felforrósodó aszfalton való biztonságos közlekedésre. Ilyen körülmények között ugyanis drasztikusan veszíthet a tapadásából, először elkezd "nyúlni", majd végül szinte "megég" a felülete, így a fékút jelentősen megnő. Ha érdekli, találhat erre vonatkozó teszteket is a netes felületeken.

Előfordulhat tehát az a helyzet, amikor az abroncs nem azért válik csereéretté, mert elkopott, hanem azért, mert keveréke elveszíti a biztonságos közlekedéshez szükséges mértékű tapadást... ;o)

Üdv, Gumidoki

M/T gumi télire?

2021. december 12., 09:31 Módosítva: 2022.01.05 06:11
0

Tisztelt Gumidoktor!

Használt M/T gumi vásárlását fontolgatom egy olyan terepjárómra, amivel sárban és hóban is kijutok a telekre. Ezek a gumik sárban nyilván, de havas, jeges úton alkalmasak-e a tapadásra, az autó megtartására?

Ezek a gumik mennyire műszaki vizsga és közút kompatibilisek, mivel gondolom, aszfaltos úton nagyban alulmúlják egy általános gumi tapadását, úttartását? Sok olyan hirdetést látok, hogy régi abroncs, de még jól tapad. Ezeknél az M/T gumiknál is igaz-e az általános tízéves használati idő a kopástól függetlenül?

Köszönöm válaszát, egy olvasójuk.

Kedves Olvasónk,

Az M/T abroncs a mud terrain szavak rövidítése. Ami egyszerűen fordítva 'saras terepet' jelent. Oda van fejlesztve, ott működik igazán. Minden más útviszony között, kiépített úton, pláne ha az csúszós, csak a küzdelem van vele. Én téli gumiként való használatát ennélfogva egyáltalán nem javaslom.

A második kérdésére az a válasz, hogy az M/T abroncsok tapadását elsődlegesen a mintázat kialakítása, a nagy, masszív mintablokkok, a sárkivetési képesség határozza meg.

Itt tehát egyrészt használhat "egyszerűbb" keveréket a gyártó, ami úgymond időtállóbb, másrészt nincs olyan jelentősége a keverék öregedésének. Tehát egy megfelelő mintamélységgel rendelkező, kvázi idősebb M/T gumi is még simán "hozhatja a formáját" valóban.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakost, de melyiket?

2021. december 4., 11:57 Módosítva: 2022.01.19 06:12
0

Kedves Gumidoktor!

Megértem fejben is, hogy elengedjem a szezonális gumikat, és a cserével járó hercehurcát. Az is hozzátartozik, hogy évente 6-7000 km-t megyek, jellemzően városban. Az autó 2010 Honda Accord 2.4 benzin, a két kinézett gumi (225/50 R17):

- Michelin Crossclimate 2

- Continental V AllSeasonContact XL FR

Válaszát előre is köszönöm: Tamás

Kedves Tamás,

A leírt használati mód mellett jogosan gondolkodott el a négyévszakos gumi lehetőségén, azt hiszem. Ráadásul két igen potens versenyzőt nézett ki a piacon.

Egyik sem rossz választás azt gondolom, de én a piacról kapott infók és egyéb források alapján a Conti termékét tartom kicsit jobbnak, ráadásul olcsóbb is valamelyest a Michelin-nél. Ami még érdemes a figyelemre, az a Good Year Vector4S aktuális generációja, valamint a vadiúj Pirelli Cinturato All Season SF2.

Üdv, Gumidoki

Használhatom-e a tízéves téli gumit?

2021. november 11., 14:40 Módosítva: 2021.12.17 08:17
496

Tisztelt Gumidoktor!

Sógoromtól kaptam egy 2013-ban egy szezont használt Pirelli Snowcontrol (Serie II) téligumit. Azóta szépen megtisztítva, lemezfelnin volt tárolva garázsban, kb. 0-25 °C fok között. Ránézésre mintha új lenne, semmi repedés, kopás nem látható. Viszont a DOT-száma 2611, tehát idén ünnepelte a 10. születésnapját. Kérdésem, hogy a 10 év után felszerelhető-e, vagy ne is gondolkozzak rajta.

Köszönettel, Dani

Kedves Dani,

Én azt mondom, hogy ha már veszi a fáradságot, és szezont vált - a nagyobb biztonságért - gumiabroncs tekintetében, akkor ne kockáztasson egy tíz éve gyártott darabbal. Lehet, hogy kívülről nem látszik rajta még repedés sem, de biztos lehet benne, hogy keveréke öregedett, hagyott rajta nyomot az elmúlt évtized.

Arról nem beszélve, hogy közben vagy két generációval fejlődtek a téli gumik, sokkal jobb termékek vannak már a piacon a frissek között. Én nem kísérleteznék vele.

Üdv, Gumidoki

A gumik sebességindexében mennyi tartalék, ráhagyás van?

2021. október 29., 16:23 Módosítva: 2022.02.08 06:15
298

Kedves Gumidoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy a gumik sebességindexében mennyi tartalék, ráhagyás van? Tehát például mennyire veszélyes egy H-s gumival rövid időre beleszaladni a 220-ba (természetesen ahol lehet), vagy tartósan az index által megadott sebesség felett menni 10 km/h-val, mondjuk megpakolt autóval? Gondolom van erre valami standardizált protokoll.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

A protokoll az, hogy tartósan nem szabad túllépni az adott abronccsal annak a terhelési indexben rögzített terhelésnél a sebességindexében jelzett értéket. Ha ezt betartjuk, garantáltan bírni fogja. Hogy ebben mennyi "ráhagyás" van, az nyilván gyártótól és az adott terméktől, de rengeteg egyéb paramétertől is függ. Éppen ezért sosem fogják a gyártók ezt a végfelhasználóval tudatni, no meg azért sem, mert mindig vannak olyanok, akik végletekig ki szeretnek hegyezni mindent.

Van azonban itt még valami. Az első mondat ugyanis csak akkor igaz, ha megfelelő nyomással használjuk az abroncsot. Mindennek az alfája és omegája a nyomás, ami a gumikat illeti. Ha az nem megfelelő, nem fogja hozni a tulajdonságait, rendellenesen és/vagy furcsán fog kopni, nem tudja azt a végsebességet és terhelhetőséget, amire egyébként alkalmas. Tehát e határok feszegetése helyett sokkal inkább javasolt a nyomás rendszeres ellenőrzése.

Üdv, Gumidoki

Bevállaljam-e a négyévszakost?

2021. október 2., 17:21 Módosítva: 2022.01.10 13:12
835

Tisztelt Gumidoktor!

Négy évszakos gumiabroncs vásárlásán gondolkozok. A típus, amire az abroncsok kerülnének egy 2003-as évjáratú Skoda Fabia MK1 (1.2 benzin, 40 kW, 54 LE). Az autóval évente 3500-4000 km-t teszek meg, döntő többségében városon belül, alkalomadtán főúton. Jelenleg 195/50 R15 méretű nyári gumik vannak az autó alatt alufelnin.

A nyári és téligumik mintázata még megfelelő, azonban a gumiabroncsok már jópár éve legördültek a gyártósorról, így gumivásárlás előtt állok. Ezért is szeretném megkérdezni, hogy jelen felhasználói szokásaim mellett érdemes lenne-e négy évszakos gumit vásárolnom. Megfelelő kompromisszumos megoldás lenne-e ez a megoldás számomra? Illetve, ha igen, milyen típust ajánlana?

Válaszát köszönve, üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor,

Igen, a leírt felhasználási mód és az említett autó kombója abszolút alkalmas arra, hogy négyévszakos abroncsokra való váltásban gondolkodjon. Én még javasolnék egy dolgot, hogy még hatékonyabban legyen az egész éves abroncsok használata.

Arra gondolok, hogy az ön helyében lecserélném a kerekeket kisebbekre. Persze a 195/50 R15-tel is működne a dolog, de egy keskenyebb és ballonosabb - szintén gyári - kerékkel még jobban. És nem utolsó sorban olcsóbban és komfortosabban. (o: Ha nem is vált le 13"-ra, de egy 165/70 R14 méretű gumival és 5Jx14" ET35 5x100x57 felnivel lenne igazán ütőképes ez a méretcsere.

Az így értékesíthető 15"-ös felnik árából pedig könnyebben is finanszírozható. Mert gumiból a legjobbak közül érdemes válogatni; pl. az Apollo Alnac 4G AllSeason, a Vredestein Quatrac5, a Falken AS210, a Continental AllSeasonContact, vagy a GoodYear Vector 4seasons mintázatokat ajánlom figyelmébe.

Üdv, Gumidoki