Két százalékban tér el a gumiméret – még belefér?

szeptember 21., 14:10 Módosítva: 2018-09-21 14:11
0

Kedves Gumidoki!

Adott egy 6Jx16 ET46-os gyári Mercedes felni, melyre nyári méretben a 195/55 87V R16 gumi az ajánlott méret. A legközelebbi gumivásárlásra nézegetem a 205/55 R16-os gumiméretet, mely árban számottevő különbséget mutat a gyári mérethez képest. Milyen jelentősége lehet a méretváltásnak? Kalkulátorral megnéztem a méretet és igazából 2% körüli eltérés van. Kérem erősítsen meg ebben!

Köszönöm,

Üdvözlettel, Balázs

Kedves Balázs,

A 2%-os eltérés pont a duplája a megengedett tűrésnek. Azaz itt nincs lehetőség erre méretváltásra sajna. Hiába olcsóbb és nagyobb kínálatú a 205/55 R16-os dimenzió, erre az A-osztályra a 195/55 R16 való, én is ennek a vásárlására biztatom!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Milyen az olcsó terepgumi?

    szeptember 20., 10:14 Módosítva: 2018-09-20 10:15
    0

    Tisztelt Gumidoktor,

    Szeretnék a KIA terepjáromra egy félterep gumit. A tárgyban említett két gumit néztem ki. Mintára mindkettő azonos és méretre is, azonban árban az INSA pont a fele a BFG-nek. Sajnos semmi tesztet illetve írást nem találtam az INSA gyárról, illetve gyártásról esetleg használatáról. Egy helyen olvastam hogy futózott gumi. Nem tudom ez helytálló-e.

    Esetleg tudna nekem felvilágosítást adni hogy ez a gumi milyen adottságokkal bír és ami talán a legfontosabb hogy milyen minőségű. Vagy itt is igaz az a mondás hogy "olcsó húsnak híg a leve"? 245/75 R16 méretben gondolkodom. 60% közúton 40% terepen használnám. Válaszát előre is köszönöm!

    Köszönettel: Dominik

    Kedves Dominik,

    Az Insa Turbo egy spanyol vállalkozás brandje és újrafutózott abroncsokat gyárt. Ami ugye nem összehasonlítható egy hagyományos gyártású - ráadásul a prémium Michelin-csoportba tartozó BF Goodrich - abronccsal. Nyilván bekerülési árban sem.

    Ha nagyrészt kiépített úton akarja használni félterepes abroncsát, akkor nem javaslom az Insa-t, az alapvetően terepre való inkább. Viszont a Goodrich "alatt" is van élet. Nézte pl. a Cooper Discoverer A/T3 Sport, vagy a Hankook RF10 DynaPro ATM, vagy akár a Toyo Open Country AT+ mintázatokat? Ha nem akar annyit költeni, ezek közül is bármelyik megfelelhet az ön által leírt felhasználásra.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Megfelelő-e a 4 évszakos gumi a Golfra?

    szeptember 12., 09:39 Módosítva: 2018-09-14 06:38
    138

    Tisztelt Gumidoktor!

    2000-es VW Golf 4 Variantra szeretnék új 195/65R15 gumit vásárolni. Évente kb 6-7000 km-t teszek meg többségében városban és annak környékén, ezért gondolkozom a 4 évszakos gumi vásárlásán.

    Amiket a tesztek alapján kinéztem:

    • Michelin Crossclimate
    • Goodyear Vector 4 season
    • Continental AllSeasonContact

    Kérem írja meg, hogy valóban jó választás lehet-e a 4 évszakos gumi, mert néha azért hóban is szoktam autózni. Ezek közül melyik a legjobb választás, vagy ha egyik sem akkor milyet ajánl, szükséges-e erősített kivitel. Valamint az is kérdéses még, hogy az acél, vagy az alufelnire érdemesebb felrakni?

    Üdvözlettel: Müllern Gyula

    Kedves Gyula,

    A leírása alapján igen, ön egyértelműen a négyévszakos abroncsot használók célcsoportjába tartozik. Ráadásul a felsorolt mintázatok a legjobbak közül valók. Én a GoodYear vonatkozó termékét tartom a csúcsnak és a felsoroltakon kívül még a Vredestein Quatrac5-tel és a Pirelli Cinturato AllSeason Plus-szal bővíteném a sort.

    Ezek közül egyikben sem fog csalódni, válasszon ízlése és az árak szerint. Bármelyik felnire feltehető az egész éves abroncs természetesen, a praktikusabb döntés a lemezfelni, az esztétikusabb a könnyűfém. Utóbbi a téli hidegben felkeményedik, rideggé válik, így könnyebben sérülhet a szerkezete, illetve fényezése. A lemezfelni strapabíróbb.

    Üdv, Gumidoki

    Kell-e rotálni az abroncsot?

    szeptember 3., 12:54 Módosítva: 2018-09-10 06:37
    1

    Tisztelt Gumidoktor!

    Kell-e a gumi abroncsokat (típusok: Bridgestone Dueller H/T, terepjárón az idő 80-90%-ban csak hátsókerék meghajtással használva ) rotálni?

    A kocsim kézikönyve szerint 10 ezer km-ként kell oldalcserével is (illetve az egyiket a pótkerékre cserélve). A gumiszerviz ahol megkérdezem, az azt mondta, hogy radiál abroncsoknál nem szabad forgásirányt felcserélni, ezért nem javasolják. Megfelelő tanácsot kaptam, vagy inkább kövessem a kézikönyv javaslatát?

    Előre is köszönöm, GG

    Kedves GG,

    Én azt javaslom, hogy mindenképp! Amit ezzel kapcsolatban tudni érdemes az az, hogy a modern radiál abroncsoknál már nem lehet probléma a forgásirány megváltoztatása akár több ezer kilométeres futás után sem.

    Másrészt a pótkereket kihagynám a játékból, az csak legyen ott biztonsági tartaléknak, amire kitalálták. Amúgy a legegyszerűbb, legszokványosabb csere nem az oldalcsere (nyilván azzal sincs baj), hanem a tengelyek közötti csere, azaz elsők hátra, hátsók előre. Így még a forgásirány sem változik. A 10 000 km már megfelelő intervallum, de le lehet vinni akár 8000-re is.

    Üdv, Gumidoki

    Sokat használom, hamar kopik

    augusztus 8., 14:26 Módosítva: 2018-09-21 06:43
    0

    Tisztelt Gumidoki!

    Ismét eltelt majd’ egy év, és időszerűvé vált egy új garnitúra gumi megvétele. 2014- es, faceliftes Audi A6 2.0TDI Ultra Avantom automata váltós, ultrasága miatt egész csínján bánik a gázolajjal.

    Mit ajánlana olyan évi 20-25k mérföld és a dny-angliai időjárásviszonyok tekintetében ahol gyakorlatilag semmi értelme a téli vagy a négyévszakos gumiknak? Az autó a széria 17- es alufelniken fut, azt hiszem 225/55-17 a gyári méret ami kényelem szempontjából egy elég jó választásnak bizonyult tapasztalataim szerint.

    Előre is köszönöm segítségét!

    András

    Kedves András!

    Akkor ide nyári mintázat kell, abból is valami olyan, amelyik jól viselkedik vizes útfelületen, mert abban nincs hiány arrafelé, ha jól sejtem. (o: A méretet jól írta, 225/55 R17 a helyes választás erre az autóra.

    Nekem két konkrét javaslatom van a fentiekre, nevezetesen az EU-s címke alapján A-A besorolású Pirelli P7 Cinturato Blue és GoodYear EfficientGrip Performance. Előbbi a komfortra, utóbbi kicsit a sportosságra helyezi a hangsúlyt, de mindkettő magas, prémium szintet képvisel. (o;

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Melyik a jó középfurat az Aveóhoz?

    augusztus 6., 15:47 Módosítva: 2018-08-26 11:03
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Egy 2012-es, 5 ajtós Chevrolet Aveóhoz (T300, 1.4 benzin, 74kW) szeretnék a gyárihoz hasonló paraméterű alufelnit vásárolni. Internet alapján a gyári felni adatai: 6Jx15, 4x100, ET39. Viszont a középfurat nem egyértelmű; van ahol 56,5 mm, máshol 56.6 mm.

    Ön szerint melyik a helyes középfurat-méret az autóhoz?

    Egyáltalán a valóságban is létezik a különbség (0,1 mm), vagy csak mérési, kerekítési "hiba"? Ha valós a különbség, akkor ha kerékagy átmérője 56,5 mm, az 56.6 mm-es felnit rá szabad rakni? Gondolom 0,1 mm-es központosító gyűrű nem létezik.

    Köszönettel, Lajos

    Kedves Lajos!

    A legtöbb helyen az 56,5 mm-t tüntetik fel a kérdéses Aveo-felni középfuratának, de valóban találni olyan adatbázist, amelyben az 56,6 mm szerepel. Igazából nincs jelentősége, mert hibahatár alatti ez a 0,1 mm-es különbség, azaz ahogy ön is írta nincs ilyen vékony tehermentesítő "hártya". (o:

    Inkább a többi felniadatra fordítson figyelmet, hogy minél passzentosabb legyen majd az autóra az új papucs!

    Üdv,Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Leaf-re téli gumit

    július 31., 10:38 Módosítva: 2018-08-06 15:48
    0

    Tisztelt Doki!

    Egy 2017-es Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az Interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.

    Köszönettel, Gábor

    Kedves Gábor,

    Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még. Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs. Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mekkora gumit rakhatok a Thaliára?

    július 26., 16:19 Módosítva: 2018-08-01 06:40
    0

    Üdvözlet!

    Érdeklődnék, hogy 2010-es évj. Renault Thaliának mekkora a gyári gumimérete? Jelenleg 195/50 R15 -ös szett van rajta

    Köszönettel: Dani

    Kedves Dani,

    A '10-es Thaliát 15"-ban többnyire 185/55 R15-tel szerelték (6,0*15" felnin), de bizonyos kivitelek 195/50 R15-tel is érkeztek (6,5*15" felnin). Sőt, a katalógusok még a 165/65 R15-öt is említik gyári méretként (5,5*15" felnin) ehhez a típushoz, de én ilyet "élőben" még nem láttam. Persze volt 14"-os kivitel is 175/65 R14 méretű gumikkal szerelve, sőt, ebből volt a többség érzésem szerint.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mire való a ritka felni?

    július 21., 08:23 Módosítva: 2018-08-01 06:41
    24

    Szép napot!

    Érdeklődnék, hogy milyen kocsi típusokon használtak 4x110-es lyukosztású felnit? Eddig egyedül a Daihatsut sikerült találnom.

    Köszönöm segítségét!

    Kedves Levélíró,

    Én sem tudok más márkát felsorolni. Csak a Daihatsu Coure és Move típusai futottak ilyen osztókörű - és 56 mm-es középfuratú - felniken az én információim szerint is.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    235/60 R16 helyett mit?

    július 14., 08:05 Módosítva: 2018-07-16 06:17
    57

    Kedves Gumidoktor!

    Adott egy 2009-es Dodge Journey. A címben jelzett gumival, alufelnivel vásároltam, érzésem szerint nem ez volt a gyári set-up. Ránézésre kicsit esetlen az autó ilyen "pici" kerekekkel. Ezt a pénztárcámba is tekintve még csak-csak elviselem, főleg hogy a nagyon egészségesnek és kevesett futottnak tűnnek a gumik. Viszont a széles (Mud&Snow) profil elképesztően hangos, és nem tudom, hogy van-e igazán értelme, mivel városon és autópályán kívül máshol nem használnám, értsd: földutat, sarat, murvát, hegyet-völgyet nagyon ritkán látna.

    Akárhogy is nézem pl. azon a bizonyos "wheel-size oldalon" a modellhez (Fiat Freemonttal azonos) ajánlott kerék és gumiméretek között ezt nem, ennél csak keskenyebb gumikat látok. Picit tartok tőle, hogy műszaki vizsgán ekkora eltérés mennyire lehet bukási ok, már ha egyáltalán.

    Szóval, középtávú terveim között szerepel vékonyabb profilú gumi vásárlása, 17-es, esetleg 18-as felnikkel együtt. A hivatalos Freemont/Journey méretek nekem eléggé ritkának tűnnek a piacon fellelhető ajánlatok között, ezért nem feltétlen csak a gyárilag szerelt méretekben gondolkodnék. Ha pl. nem gyári felni méreteket nézek, 18-as méretekben 8J alatti felniket, 17-es méretben 7J alattiakat is alig látni. De lehet, hogy ez csak az én érzésem. Milyen gumi és felni méret az, ami a leggyakoribb ilyen mérettartományban (5x127-es lyukakkal, 71,6-os középpel), és emiatt remélhetőleg a legköltséghatékonyabb megoldás lehet, biztonságos tapadással, kevesebb zajjal, majdnem 2 tonnás autóhoz illő terhelhetőséggel, és természetesen teljesen "street-legal" módon?

    Biztonságon és kényelmen nem spórolnék, inkább csak a feleslegesen drága megoldásokat kerülném el, tudva természetesen, hogy ekkora kerekekre nem létezik nagyon olcsó egyszersmint nagyon jó megoldás. Ha az egész ügylet végén esetleg az autó is jobban nézne ki tőle, az meg maga lenne a tökély. Vagy hagyjam a fenébe az egészet, és a meglévő 16-os felnikre szerezzek keskenyebb gumit, és ne nagyon nézegessem az autót távolról, örülve a megspórolt forintoknak? :)

    Üdvözlettel, Miklós

    Kedves Miklós,

    Én nem tudok ön helyett dönteni, hogy mi fér bele a büdzsébe, vagy mi nem...? De szívesen leírom azokat a technikai információkat, amely alapján dönteni tud majd. Ami biztos, hogy ennek a típusnak a gyári alap abroncsmérete a 225/70 R16. Ennek átmérője 3,4 cm-rel nagyobb, mint a 235/60 R16-é. Ezt a ballonos méretet természetesen lehet feljebb váltani, 17"-ban a 225/65 R17, 18"-ban a 235/55 R18 a helyes váltóméret.

    Felniben és gumiban is van választék ezekben a méretekben, minél nagyobbat választ, nyilván annál zsebbenyúlósabb a történet. A felniméreteket ismeri, hiszen leírta, nincs más hátra, mint feltúrni a felnikalkulátorokat a neten, mi, hol, mennyi?

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Összezavart a terhelési index

    július 10., 14:08 Módosítva: 2018-07-21 18:50
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Seat Alhambra (2014, 2.0tdi 140 ló) gépjárműhöz keresek 18-as nyári gumit. A kocsin a gyári Continental gumi van, 225/45/R18 95 W Extra Load Radial felirattal. Nem tálaltam ebben a méretben, ilyen jellegű autóhoz tesztet és az ár alapján a Conti PremiumContact 6 (95Y) lett a választás, de ott a 95Y után nincs az XL felirat a webshop oldalán. Ha jól értem, a Conti weboldala szerint a 95Y Extra Loadra készül, de jobb lenne egy szakértői megerősítés.

    Előre is köszönöm! Gergő

    Kedves Gergő,

    Megerősítem a dolgot, ugyanis a 225/45 R18 abroncsméret standard terhelési indexe a 91 (615 kg), míg a növelt terhelhetőséget ebben a dimenzióban 95-ös load index-szel (690 kg) jelölik. A Conti leírt terméke az utóbbi kategória, még akkor is, ha nem szerepel a webshop leírásában az XL rövidítés. Az oldalfalán viszont ott lesz.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Téli gumi a Leafre

    július 5., 11:06 Módosítva: 2018-07-21 08:36
    0

    Tisztelt Doki!

    Egy 2017-es elektromos Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.

    Köszönettel Gábor

    Kedves Gábor,

    Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még.

    Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs.

    Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Lianára VW alufelni?

    június 25., 17:10 Módosítva: 2018-07-01 10:11
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Az lenne a kérdésem, hogy egy 2003-as Suzuki Lianára rakhatok-e VW gyári alufelnit? 3-as Golfon volt rajta.

    A gumik mérete: 185/65 R14 nyári, a felni: 4x100 6Jx14H2 ET45. Elvileg ezek az adatok rendben, most 5,5J acél felni van a Lianán, a 6 sem gond ha jól tudom. Inkább a csavarok miatt aggódom. Ha más csavarral is, de megoldható lesz a biztos rögzítés?

    Köszönettel, Tamás

    Kedves Tamás,

    Elviekben OK, de a gyakorlatban még sincsenek teljesen rendben ezek az adatok. Egy fontos paramétert kihagyott ugyanis, a középfuratot. Ez a Liana esetében 54 mm, míg a Golf 3-nál 57. Ha ezt a felnit így felszereli a Lianára, nagyobb sebességnél tuti rázni, vibrálni fog a kerék. Hiszen a csvarok csak rögzítenek, de nem központosítanak. Tehermentesítő gyűrű kell tehát, amely áthidalja ezt a 3 mm-es átmérőkülönbséget. Minden egyéb méret alapján egyébként működhet a dolog. A csavarokból azonban valóban újabbak kellenek, a Liana lemezfelnicsavarjai nem lesznek jók az alufelnihez.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Milyen pótkereket vegyek?

    június 23., 08:35 Módosítva: 2018-07-10 17:35
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nemrég vettem egy új Suzuki Balenót, amihez nem jár pótkerék csak defektjavító szett. Az autót taxinak fogom használni, ezért mindenképp szükségem lenne valamilyen pótkerékre. A használt hirdetések között sok mankókerék is van, de nincs tapasztalatom, milyen méretet keressek. Az autómon 5j 4x100 felni van, 175/65 15-ös gumival.

    Válaszát köszönöm : István

    Kedves István,

    Osztókörben, középfuratban nyilván olyat kell keressen, ami megfelelő a Baleno-ra, azaz 4*100*54-est. Az autó kerekének átmérője 24", avagy 609 mm, tehát ilyen átmérőjű, vagy ettől 1% eltérésű mankókerék lehet jó önnek. Pl. egy T125/70 R17 megfelelő lehet. Nem egyszerű a feladat.

    Vagy vesz egy Balenora való lemezfelnit és felgumizza a gyári mérettel. Esetleg ha esz téli szettje, abból nyáron tesz a csomagtartóba egy darabot, télen pedig a nyáriból. Nagyjából ezek a lehetőségek vannak.

    Üdv, Gumidoki

    A mai gumik rövidebb életűek?

    június 9., 19:39 Módosítva: 2018-06-13 06:45
    184

    Tisztelt Gumidoktor!

    Két kérdésem lenne.

    1. 2009 közepén gyártott, de alig kopott (nagyon keveset futott) Michelin Primacy HP gumit rakattam fel nyárra. Úgy hallottam, max. 10 éves gumi lehet biztonságos, ezért rákérdeztem a gumisnál, aki szerint ez még "sokáig" használható, mert 2009-ben még raktak bele kaucsukot, ma már nem (vagy nem annyit). Ezért szerinte a mai gumik rövidebb életűek, de az enyém még sokáig jó. Ebben véleménye szerint mi az igazság?

    2. Mit jelent egy guminál, hogy "megerősített kivitel"? Kinek van erre szüksége?

    Előre is köszönöm!



    Üdvözlettel: Szabó-Strausz Dávid, Veresegyház

    Kedves Dávid,

    Nézzük sorrendben a válaszaimat!

    1. Én azt gondolom, hogy a gumiabroncsban pont a természetes eredetű anyagok öregszenek leginkább. Azaz nem tartom helytállónak, hogy a ma gyártott gumik hamarabb fognak öregedni, mint mondjuk egy 10 évvel ezelőtt gyártott. A 2009-es abroncs a kora miatt már javasolt lassan a cserére. Az öregedésnek egyrészt vannak szemmel látható jelei: repedezés, , morzsolódás, elszíneződés stb. Illetve az idős abroncs teljesítménye is jelentősen csökkenhet, főleg vizes útviszonyok között. Ha tehát látja, vagy érzi, hogy nincs minden rendben, ne hezitáljon, cserélje le az abroncsát. Ez az idő a tapasztalatok szerint a gumiabroncs tizedik éve körül érezik el, de lehet egyedi eltérés ebben pozitív és negatív irányban egyaránt.

    2. Azt jelenti, hogy a szerkezete nagyobb terhelhetőségre van tervezve, magyarul meg van erősítve. Jelölése XL, vagy reinforced, ezek a gumi oldalfalán is megtalálhatók. Pl. egy 205/55 R16 gumi normál terhelési indexe 91, míg az ugyanilyen méretű erősítetté 94. Előbbi max. 615, míg utóbbi max. 670 kg-ot "cipelhet". Olyan autóknál van erre szükség, amelyeknek a szokásosnál nagyobb az össztömege, ilyenek pl. a személyautó alapra gyártott kisteherautók (Peugeot Partner), egyterűek (Ford Galaxy), esetleg nagyobb kombik.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Oldalfal sérülésnél cseréljem-e?

    június 6., 11:12 Módosítva: 2018-06-25 17:53
    1

    T. Gumidoktor!

    2013-as évjáratú VW Passat Variantunkon (2.0 TDI, 140 LE) használunk 2016. 13. hetében gyártott Bridgestone Turanza T001 215/55 R16 93V gumikat. A gumikban max. kb. 15 000 km lehet, futófelületük tökéletes úttartást, kanyarodást, stb. ad. Revülés nem látszik rajtuk.

    Nem régen vettem észre, hogy a jobb első gumi oldalfalán egy sérülés van (az oldalfalra kb. 30-40 fokos ferde vágat, több mm mély), de a légnyomást nem engedi. Kérdésem, hogy biztonsági okokból cserét javasol, vagy elég, ha a teljesen jól működő abroncsokat a hátsókkal felcseréljük? Másik kérdésem, hogy ehhez az autóhoz elég-e télinek 91T abroncs?

    Köszönettel: János

    Kedves János,

    Ha több mm mély az a vágott sérülés, akkor az már adhat okot az aggodalomra. Nincs dudor azon a helyen az oldalfalon? Ha van, akkor a vágástól függetlenül cserés a papucs. Ha negatív válasz, akkor szerencsésebb a helyzet, mert az abroncs szerkezete nem sérült. Én a következőt tenném. Gumissal kicsit megvulkanizáltatnám a sérülés helyét, hogy ne foszoljon, vagy nyíljon ki jobban, majd biztonsági okokból hátsó tengelyen használnám az abroncsot.

    A másik kérdésére válaszolva azt mondom, hogy a T-s sebességindexszel nincs gond, a kisebb terhelhetőséggel viszont igen. Elméletileg a gyári specifikációnál kisebb terhelési indexszel ellátott abronccsal az autó nem műszaki vizsgaképes például.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumicsere megfelelő így?

    május 19., 13:05 Módosítva: 2018-06-01 14:21
    181

    Tisztelt Gumidoktor!

    Most cseréltettem téli gumit nyárira az acélfelnin viszont feltűnt, hogy a felni és a gumi között nem egyenletes a hézag. Számít ez valamit vagy nem érdemes foglalkozni vele ? Az alábbi videón megtekinthető, jelenleg hogy néz ki felhelyezve a gumi.

    Köszönettel: József

    Kedves József,

    Megnyugtatom, nincs itt semmi baj! A felvételen ugyanis a lemezfelni pereme nem is látszik, csak a rápattintott dísztárcsáé.

    Ami sajnos nem mindig illeszkedik tökéletesen, de igazából ennek nincs jelentősége. Ám ha önt ez esztétikailag zavarja, szedje le a dísztárcsát és próbálja meg szebben felpattintani, nem kizárt, hogy sikerül. De ha mégsem, még egyszer mondom akkor sincs semmi negatív hozadéka a dolognak.

    Üdv, Gumidoki

    Nagyobb gumit raknék a Jazzre

    május 16., 10:24 Módosítva: 2018-05-25 10:49
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Honda Jazz (1.4. - 2005) téli abroncs szett esetében (jövő szezonban gondolkozva) kérdezném hogy, az ajánlott 185/55 R15 méretet helyett 185/65 R15 méretet mennyire célszerű feltenni? A méreteltérés oka, hogy családon belül akad egy felesleges garnitúra.

    Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Gábor

    Kedves Levélíró,

    Semmiképpen sem célszerű, de leginkább nagyon nem ajánlott! A 185/65-ös kerék ugyanis átmérőben 36 mm-rel, azaz 6,2%-kal nagyobb átmérőjű, mint a gyári 185/55. A technikailag megengedett eltérés maximum 1%. A helyzet az, hogy a Jazz esetében nem nagyon lehet megfelelő váltóméretet mondani a gyári helyett, javaslom tehát, maradjon ön is annál!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Két koreai közül melyiket?

    május 4., 16:44 Módosítva: 2018-06-06 12:21
    0

    Tisztelt Gumidoktor,

    Két hasonló árfekvésű 205/55 R16 nyári gumi közül választanék. LAUFENN LK01 S FIT EQ H91 és Nexen NBLUE HD 91H. Ha jól tudom, ezek ráadásul ugyanazon gyártó almárkái. Tapasztalatom csak téliben és az egyik márkával van, a Nexennel. Meg voltam elégedve. Ön melyiket javasolná?

    Köszönöm, Norbert

    Kedves Norbert,

    Majdnem jól tudja. Mindkét márka dél-koreai, de a Nexen önálló (fő)márka, míg a Laufenn a Hankook másodterméke. Én tudásban is érzek némi különbséget köztük az előbbi javára. Ezt jelzi az a tény is, hogy a Nexen megjelent több autógyártó típusain gyári, első szereltségként, amely között prémiumgyártó is akad, pl. a BMW.

    Ebből követezik, hogy a kettő közül én a Nexent választanám. Mindezt úgy, hogy a Laufenn-t sem tartom rossz választásnak, sőt! Ráadásul - ha számít ez a szempont - nagy százalékban a hazai Hankook-gyárban készül.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Egy márka, két gyártási ország

    április 24., 11:57 Módosítva: 2018-04-26 11:59
    186

    Kedves Doki,

    neten rendeltem 4 új nyári gumit (Hankook Ventus Prime 3 K125, 215/55R16, bár gondolom ezek most lényegtelen infók).

    Ma megjöttek, az átvétel után vizsgáltam át őket tüzetesebben: háromnak megegyezett a DOT száma és a gyártási helye is (Dél-Korea), a 4. viszont pár héttel korábban készült (ez kevésbé aggaszt), viszont a gyártási ország is más (Kína). Érdemes ezen aggódni, vagy nem várható olyan minőségi probléma az egyértelműen más gyártmány miatt, ami kijöhet átlagos autózásnál? Főleg azért zavaró a dolog, mert így egy tengelyre kell majd két máshol gyártottat feltenni.

    Köszönöm előre is a választ, Üdv, Tamás

    Kedves Tamás,

    Szerencsétlen és elbizonytalanodásra okot adó helyzet ez. Elméletileg semmi különbség nem lehet a két, különböző gyártósoron készült abroncs között, ha egyébként a cikkszámuk (termékkódjuk) megegyezik. A gyakorlatban azonban találkoztam már olyannal, ahol nem egyformán kopott a különböző gyárban gyártódott, egyébként koppra azonos abroncs. De ne vegyük ezt általánosnak.

    Először is azt kell kiderítenie tehát, hogy valóban azonos-e a különböző DOT-számú termék a többivel. Ha nem, jogosan reklamálhat, hogy nem négy egyforma gumit kapott. Ha igen, én biztos, ami biztos akkor is inkább a hátsó tengelyre tenném az eltérő országból származó abroncsokat és időnként ellenőrizném, hogy hasonló állapotúak-e!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mankókerék a Swiftbe

    április 20., 16:01 Módosítva: 2018-04-30 08:48
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Bekerült a családba egy új Suzuki Swift. A defektjavítóban nem bízom, így szeretnék hozzá egy mankókereket. Az a kérdésem, hogy hány százalék kerület különbség lehet, hogy ne zavarja meg a kocsi biztonsági rendszereit, ha netán úgy alakul, hogy 10-20 km-en keresztül a pótkerékkel kell közlekednem. Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel: Árpád.

    Kedves Árpád,

    Itt is az érvényes, mint a váltóméreteknél, ahol is azt mondjuk, hogy átmérőben 1% különbség biztosan nem okoz gondot. De mivel a mankókerék keskenyebb és könnyebb, mint az autó normál kerekei, ezért javasolt nem hajtott kerékre szerelni azt és természetesen – ahogy ön is írta – csak átmeneti szükségmegoldásként.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumi miatt rázhat?

    április 6., 15:45 Módosítva: 2018-04-24 17:44
    67

    Üdv!

    Az lenne a kérdésem, hogy egy pár éves téli gumi rázhatja-e a kormányt? De csak rossz úton? Ugyanis azt veszem észre, hogy a kocsimon (F Astra) iszonyatosan rázza a kormányt, ha megyek picit hosszabb útszakaszon, ahol vacak az út. Sima úton nagyobb tempónál se ráz. Centrírgépre rá dobva ott nincs gond. Illetve első - hátsó kerék csere is meg volt.

    Üdv. László

    Kedves László,

    Nem, a leírása alapján biztosan mondom, hogy a vibrációkeltésben itt nem a gumi a ludas. Ha ő lenne, az főleg sima úton jönne ki. A rossz út jobban megmozgatja a futóművet, én ezért arra gyanakszom, hogy valamelyik szilent, vagy más futóműelem adta meg magát. Abba az irányba kellene tapogatóznia!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Pótkerék a Focusra

    március 29., 11:09 Módosítva: 2018-04-07 06:58
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nemrég cseréltem a gumikat 1999-es, 1,4-es Ford Focusomon. Michelin Crossclimate-et vettem (185/65 r14). Pótkerekem öreg, cserélni kéne azt is.

    Milyet vegyek (téli, nyári, négyévszakos)? A baj, hogy a Crossclimate forgásirányos, nem tehetem fel bármelyik oldalra a szerelt kereket forgásirány helyesen.

    Üdv, Kollár László

    Kedves László,

    Semmilyen jogszabály nem írja elő - hál'istennek -, hogy a pótkerékre szerelt abroncsnak ugyanolyan mintázatúnak kell lennie, mint az autón lévőké. Sőt, méretben sincs ilyen megkötés. A cél ugyanis az, hogy szükség esetén (lásd: defekt) a pótkerék segítségével el tudjunk jutni az első gumisig/szervizig, ahol javítással, vagy cserével rekonstruálni tudják az eredeti állapotot.

    Azért először is nézzen rá a pótkerékre, hogy valóban érdemes-e cserélni? Sokszor meglepően jó állapotban vannak, főleg azok, amelyek az autóban vannak elhelyezve. Sokszor egy kis tisztítás, gumiápolás, nyomásbeállítás elegendő.

    Ha mégis úgy ítéli meg, hogy a pótkerék abroncsa repedezett, elöregedett és így nem bízik benne, akkor cserének mindenképpen egy nem forgásirányos - akár használt, de jó állapotú - abroncs mellett döntsön, amely bármelyik pozícióba felszerelhető. A legegyszerűbb, ha nyári mintázatot keres, de ebben sincs megkötés. Nyilván a nyári a legegyszerűbb.

    A végén pedig tegye a szívére a kezét, mikor kellett utoljára szükségből a pótkerékhez nyúlnia? De teljesen igaza van, ha kell, akkor bevetésre készen ott kell lapuljon az autóban! Sok új típusú autó tulajdonosa úgyis már csak álmodozhat erről, vagy feláldozza a csomagtér egy részét.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Felnicsere a Q5-ön

    március 16., 17:33 Módosítva: 2018-03-29 15:36
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Az Audi Q5 quattro eredeti felnijeit 8j17 ET39 (teli gumis) szeretnem lecserélni 8j18 ET28-as (nyári gumit tennék rá) felnikre. Ez lehetséges az eltérő ET miatt? Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv Csabi.

    Kedves Csabi,

    A 11 mm-es ET-eltérés nem akadály véleményem szerint. Kérdés, hogy minden egyéb paraméter (osztókör: 5*112 mm, középfurat: 66,6 mm...) stimmel-e?! A legbiztosabb persze az, mint minden esetben, ha felpróbálja a felnit az autóra, hogy nem lóg-e nagyon ki a kerékjáratból?

    Ugyanis több felnigyártó 8,0" felniszélesség esetében nem ajánlja a 30 alatti ET-t Q5-höz. Ha minden klappol, akkor a 235/60 R18 az ajánlott abroncsméret.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Márkát muszájból, méretet kényelemből váltanék

    március 6., 12:02 Módosítva: 2018-03-21 18:21
    0

    Kedves Gumidoktor,

    Nyári gumit keresek 195/60 R15 méretben (Avensis kombi, 2002). Sajnos a "jól bevált" prémium márkákkal megjártam a hadak útját (Conti - dudorodás, Michelin - felület leválás), ezért mást vennék. Yokohamáról ritkán ír. Mi a véleménye? Ez volt anno az Avensis gyári szerelése is. Mehet rá az vagy inkább pl. egy Goodyear jobb választás lenne? Tovább válthatok a sokkal elterjedtebb és olcsóbb 195/65 R15 méretre?

    Köszönöm válaszát Kristóf

    Kedves Kristóf,

    Furcsa, hogy pont két prémiumgyártó termékével "gyűlt meg a baja". Mondjuk nem fejtette ki bővebben, hogy mi volt a jelenségek kiváltó oka? Mindkettő kiindulópontja lehetett sérülés, amely viszont márkától függetlenül bármelyik abroncsot érhet.

    De, hogy a kérdésére is válaszoljak, a Yokohama az én szememben sportosabb irányvonalat képvisel. Teljesítményével, tudásával kapcsolatban nem szoktam rosszakat hallani. Ami fölmerül néha e japán márkánál, az a túl gyors kopás, illetve a pár szezon utáni "felkeményedés". Illetve én azt gondolom, kicsit túl van árazva a "gumis táplálékláncban" elfoglalt helyéhez képest.

    Ettől függetlenül nem rossz gumi, amely oldalfalán a Yokohama feliratot viseli. A GoodYear-ral nem hasonlítanám össze, mert az a feljebb már említett és önben savanyú szájízt hagyó Continental és Michelin versenytársa, a Pirelli és a Bridgestone mellett, hogy teljes legyen a sor. A GoodYear aktuális mintázatai egyébként szerintem teljesen korrektek és vállalhatók. A méretváltásról azonban lebeszélem. A 195/65 R15 hiába olcsóbb és kommerszebb méret, nem erre az autóra való; átmérőben túl nagy rá, gondokat okozna. Javaslom, maradjon a Nissan által "kitalált" gyári, 195/60 R15 méretnél!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még