Fehérfalú abroncsot vennék

tegnap, 07:16 Módosítva: 2019.06.23 07:25
169

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy 1980-as Cadillac Fleetwoodom 6.0, és arra keresek fehér oldalfalú (WSW) gumit, 215/75 r15 méretben, és találtam párat hazai kereskedőknél is. Viszont a problémám az, hogy szinte semmilyen teszt, leírás is alig, vagy csak gyári van hozzájuk, és így nem tudom, hogy melyik lenne a jobb. Télen nem nagyon lenne használva. A kinézett gumik:

  • Cooper trendstetter
  • Maxxis ma1
  • Maxxis ma-p3

Üdv: Szentirmai Dániel

Kedves Dániel,

Mint a bugyborékoló V8-assal szerelt USA-vasak feltétlen rajongója azt tanácsolom önnek, hogy ne keresgéljen teszteket ezekről a termékekről, hiszen a lehetőségek igencsak bekorlátozottak. Egy '80-as Fleetwood-dal egyébként is hömpölyögni és kiterjedni illik, ehhez pedig bármelyik remek partner lehet a három említett mintázat közül.

A futásteljesítmény sem olyan érdekes itt, hiszen ezeken a - hobbiból tartott - autókon általában inkább elöregedni szoktak a gumik, mint elkopni; egy Caddy-vel a gumifüst nem nyerő. (o: A leginkább autentikus a fehér oldalfalú témában a Cooper egyébként, de a Maxxis is felnőtt a feladathoz, kellően tradicionális kinézetű. Én azt mondom tehát, döntsön a beszerezhetőség és az ár, nem nyúl mellé egyikkel sem.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Ballonosabb gumit keresek

    május 31., 14:22 Módosítva: 2019.06.16 22:03
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    2008. évi 1.2 Suzuki Splash-em gyári gumimérete 185/60R15, amit most is használok. Az 1.0 Spash-t 165/70R14 gumival gyártották. Gondolkozom, hogy a kisebb 14-es felnire 185/65R14 esetleg 175/70R14 gumit szereltetnék. (ballonosabb és olcsóbb méretek) Ez szabályos volna, ha ilyenekkel nem gördült ki a gyárból?

    Köszönöm. József

    Kedves József,

    Információim szerint az 1.2-es Splash-t is gyártották 14"-os felnivel, felszereltségfüggő volt a dolog. Magyarul semmi akadálya annak, hogy ön is ilyen méretű kereket használjon rajta. Az azonban nem működik, hogy más gumiméretet válasszon. Ha 14", akkor 165/70 R14, ha 15" akkor pedig 185/60 R15.

    Hacsak nem akar botlábú, fura és veszélyes megmozdulásokra hajlamos és nem utolsó sorban nem műszaki vizsgaképes autóval járni. Javaslom, ne nyúljunk már bele önkényesen abba, amit a japán mérnökök kilométerek millióin át kifejlesztettek, mert borulni fog a rendszer, az pedig senkinek sem jó.

    Üdv, Gumidoki

    Alufelni a Loganra

    április 15., 09:54 Módosítva: 2019.05.24 07:32
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Dacia Logan MCV I 2009 (phase II 1,6 87Le) típusú autómra szeretnék alufelnit vásárolni. Jelenleg 185/65 R15 méretű gumival, 4X100 ET50-s gyári lemezfelnivel van szerelve. Az interneten kerestem rá megfelelő alumínium felnit, de leginkább ET38 méretűeket találtam amit a gépjármű típusa alapján ajánlanak.

    A két érték között elég nagynak tűnik a különbség, írtam kérdéseket ezzel kapcsolatban, de mindenhol hasonló volt a válasz" Megfelelő, elfér...". Valóban vállalhatóak ezek az ET számú felnik számomra, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

    Károly

    Kedves Károly,

    Pont a lemezfelni méretében nem fog találni alufelnit, vagy legalábbis csekély az esélye. Utánanéztem és valóban nagyon nagy ET-tűréssel ajánlják felnijeiket a gyártók ehhez az autótípushoz.

    Ám azt azért vegye figyelembe, hogy több gyártó úgy ajánl ET38-ast a Logan MCV-re, hogy a szélesség is nagyobb általában, mint a gyári lemezfelnié. Így a kerék helyzete alig változik. Szóval ha talál önnek tetsző darabot és a gyártója kifejezetten ajánlja is az ön autójához, ne riassza vissza a 38-as ET.

    Üdv, Gumidoki

    Ugyanaz a gumi, eltérő gyártási ország

    március 8., 11:34 Módosítva: 2019.04.18 10:15
    175

    Tisztelt Gumidoktor,

    vásároltam 4 db Barum Polaris 5 típusú téligumit (205/55 R16 91T). Futár szállította ki őket. Utólag tűnt fel, hogy 3 db német, 1 db portugál gyártású, kb. 2 hónap eltéréssel. Okozhat ez bármilyen problémát a használatbavételt követően?

    Előre is köszönöm válaszát! Üdvözlettel: Ákos

    Kedves Ákos,

    Bár jellemzően egy adott cikkszámú terméket egy gyárban állít elő a legtöbb gumigyártó, előfordulhat olyan szituáció, hogy több gyártósorról is lejöhet ugyanaz a gumiabroncs. Ez főleg kommerszebb méretekben fordul elő.

    Én pl. Apollo márkájú abroncsokkal jártam ugyanígy nem oly rég, miszerint ugyanaz a termék elérhető volt holland és magyar gyártásból is. A használat szempontjából a lényeg, hogy ugyanazon cikkszámú legyen a négy gumiabroncs. Ha ez teljesül, akkor elvileg jöhetne egy gumiszett négy különböző gyárból is, akkor sem szabadna okozzon semmiféle galibát.

    Amennyiben az adott abroncsok mintázata és minden mérete ugyanaz, de a cikkszámuk mégis eltér, akkor viszont más a helyzet. Ott már biztos, hogy vannak - akár szemmel nem látható - eltérések a termékek között, ami nyilvánvalóan okoz(hat) viselkedés-, vagy kopásbeli különbözőséget a használat során.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Merre forog a gumi?

    február 20., 10:55 Módosítva: 2019.03.11 07:21
    0

    Szia Gumidoktor!

    Egy Hankook Winter Icept rs2w452 (205-55-R16-91H)-al kapcsolatban szeretnék érdeklődni. Magam szoktam cserélni a felnire szerelt téli-nyári készleteket. Mindegyik gumin meg van jelölve a külső oldal és mind a négy egyforma (márkakereskedésből származik, gondolom ott már csak jó készletet adtak hozzá).

    El vagyok bizonytalanodva, mert mind négy gumi egyforma, így ha felszerelem, a két oldal egymáshoz képest (vagy a mintához képest ha úgy tetszik) ellenkező irányba forog az egyik oldalon. Jól értelmezem én azt, hogy ennek az abroncsnak nincs megjelölt forgásiránya? Vagy valamit rosszul csinálok?

    Segítségedet előre köszönöm, Tamás

    Kedves Tamás,

    Valaki itt valamit bizony rosszul csinált, ugyanis a Hankook W452 mintázata egyértelműen forgásirányos kialakítású.

    Hogy az autón megfelelően álljon, ahhoz kell szerelni belőle két jobbos és két balos irányultságú kereket. A leírása alapján azt gyanítom, hogy önnek négy darabot szereltek vagy a jobbosból, vagy a balosból, így egyik oldalon a tervezettnek ellentétes irányba forog az autóra szerelt kerék. Ez így nem egészséges, beavatkozás szükségeltetik, méghozzá minél előbb!

    Üdv, Gumidoki

    Mekkora a tűréshatár a gumiknál?

    február 13., 10:56 Módosítva: 2019.02.20 17:40
    115

    Tisztelt Gumidoktor!

    Kb. 4000 km-t futott Continental Wintercontact 235/60R18 XL SUV gumi szelephiba miatt leeresztett és tönkrement a pályán, így új gumit kell vennem. A meglévő gumik 7,5-8 mm profil mélységűek, állandó összkerékhajtás van.

    Kérdésem, hogy meddig/milyen paramtérerekkel tekinthetőek azonosnak az egy tengelyen lévő azonos gumiabroncsok? Mi az a tűréshatár aminél már mindenképpen párban kellene új gumit venni? Ha elegendő 1db gumit cserélnem, akkor azt érdemes a hátsó tengelyre rakni és a meglévő újszerű, azonos gumikat az első tengelyre?

    Köszönöm! Krisztián

    Kedves Krisztián,

    Én azt gondolom, hogy a meglévő abroncsai újszerűek, nem jelenthet kockázatot egy vadiúj abroncs felszerelése melléjük ilyen profilmélységek mellett sem az osztóműre, sem más alkatrészre a hajtásban. De minden járműgyártónak megvannak a saját előírásai és elképzelései ezzel kapcsolatban, hogy mi az a különbség, amit még gond nélkül tolerál a termékük és mi az, amit már nem. Nyilván a hajtáslánc kialakításának is függvénye a dolog. Szóval én megkérdezném az érintett márka szakszervizét, hogy ők mit javasolnak, abból baj nem lehet! Pláne, ha még garanciális autóról van szó.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Miért akkora a méret a Micrán?

    február 8., 10:36 Módosítva: 2019.02.13 10:56
    0

    Tisztelt Gumidoki!

    Adott egy Nissan Micra 1,2 Acenta gyári lemezfelnin, 175/60R15 gumival. Szeretnék rá egy 16-os alukereket nyárra. Az autó kézikönyve a 185/55R16 méretet ajánlja amit én nem értek. A 175/60R15 pontos és tökéletes váltómérete185/50R16. Miért van ez? Milyen abroncsot vegyek? Teljesen elbizonytalanodtam. A felni, amit vásárolnék 6x16 ET45.

    Köszönettel: Gábor

    Kedves Gábor,

    Pedig így van ez, ahogy írta, a gyári méretek sorrendben a 165/70 R14, a 175/60 R15 és a 185/55 R16, még ha ezek nem is váltói egymásnak.

    Mint minden ilyen esetben, én elsősorban a gyári méretek beszerzését és felszerelését javaslom, annak működnie kell, ha már a gyártó amellett tette le a voksát. Azaz 16"-ban a 185/55 R16 a követendő méret.

    A gyári felni 4x100x60 6x16" ET55 méretű. Itt viszont véleményem szerint belefér a centivel kisebb ET választása, úgyhogy hajrá!

    Üdv, Gumidoki

    Ballonosabb gumira váltanék a Grantán

    február 5., 11:31 Módosítva: 2019.02.13 10:43
    0

    Üdv doki!

    2017-es Lada Grantám van, a gyári mérete 185/55R15. Érdeklődnék, hogy ha 185/60R15-ra váltanék az tényleg akkora különbség lenne, mint ahogy a gumis mondta (1 centi). Kérdésem az lenne, válthatok-e erre a méretre, mert a gyári gumi elég alacsony és a rossz úton nem a legjobb partner talán a /60-as egy kicsit ballonosabb.

    Köszönöm a segítséget előre is:

    Feri

    Kedves Feri,

    A 185/55 R15 abroncsméret átmérője 585 mm, míg az ön által preferált 185/60 R15-é 603 mm. Ez bizony sugárban valóban 9 mm-es, azaz majd' egy centis különbség. Ez százalékosan kifejezve 3,1%, ami nagyon sok, messze a tűréshatáron (1%) túl van. Igaza van tehát a gumisnak, én sem tenném fel a helyében a gyári mérettől ennyire különböző kereket, javaslom, ön se erőltesse! Nem olyan vészesen peres méret a 185/55 R15, amivel a Vesta futóműve simán elboldogul még a helyenként katasztrofális hazai útviszonyok mellett is. Több gondja adódna abból, ha nem követné a gyártói ajánlásokat... ;)

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    AT gumi a Vitarára?

    február 3., 10:37 Módosítva: 2019.02.08 10:37
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    A 2007-es Grand Vitarán tavasszal esedékes a gumicsere. Most a gyári Bridgestone Dueler H/T 687-es 225/70R16-os gumik vannak. Zömmel közúton használom,de kis százalékban kavicsos földúton.

    Ön szerint érdemes-e kipróbálnom valamelyik all-terrain gumit? Pl:Cooper Discoverer AT3 sport, BF Goodrich AT stb? És esetleg felrakhatok-e belőle 225/75r16-os méretet? Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv: József.

    Kedves József,

    Ha a Dueler H/T-vel nem volt gondja, akkor semmi szüksége félterepes abroncsra, kavicsos földútra nem kell az, azt gondolom. Persze kipróbálhatja, miért ne?

    De gyanítom előnyét nem, csak hátrányát fogja tapasztalni a leírt felhasználás mellett. Gondolok itt a menetzajra, fogyasztásra, kiépített úton való tapadásra elsősorban. Inkább egy jó minőségű - elsősorban allseason - SUV-gumit célozzon meg, én azt javaslom!

    Üdv, Gumidoki

    A hibrid autókat milyen gumikkal szerelik?

    január 30., 13:30 Módosítva: 2019.02.05 17:42
    38

    Kedves Gumidoki!

    Elméleti síkon csak, ha az alacsony gördülési ellenállás lenne fontos, melyik gumit választaná? Az egyszerűség kedvéért a legelterjedtebb kompakt osztályban 205/55 R16.

    A másik kérdésem, amire nem találok adatot, hogy a hibrid/elektromos autókat (ami általános méretű abroncsot hord, tehát nem i3) milyen gumikkal szerelik? Speciális vagy azokat is egy bárhol megvásárolható normál abronccsal szerelik? (pl. Hankook K425)

    Köszönöm, Balázs

    Kedves Balázs, Ilyen kritériumok szerint mindenképpen a prémiumgyártók eco-abroncsai kerülnek a képbe. A legismertebb és talán legkedveltebb közülük a Michelin Energy Saver+. De nagyon hatékonyan működik pl. a GoodYear EfficientGrip Performance, a Pirelli Cinturatp P7 Blue, a Conti EcoContact5, a Bridgestone Turanza T-005, vagy akár a Dunlop SP Sport Bluresponse.

    Az e-autókat egyébként többnyire normál, a kereskedelmi forgalomban megtalálható, de általában jobb minőségű, kifejezetten kis gördülési ellenállású (lásd a fenti mintázatokat!) abroncsmintázatokkal szerelik gyárilag.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Új gumit a villanyautóra

    január 27., 07:36 Módosítva: 2019.01.31 06:32
    140

    Kedves Gumidoktor!

    Elektromos (villany meghajtású) autóra szeretnék gumikat vásárolni (jelenleg téli garnitúra aktuális, de a tavasszal nyári is aktuálissá válik). Tekintettel arra, hogy az elektromos autóknál indulásnál azonnal rendelkezésre áll a teljes nyomaték, ezért ez nagy igénybevételt jelent az abroncsokra, gyorsabb kopást (és ezáltal gyorsabb tönkremenetelt) idézve elő azokon.

    Érdeklődnék, hogy mit, milyen gyártmányú és típusú gumik javasoltak elektromos autókra? Van-e arról információ, hogy forgalomban vannak-e (vagy lesznek) eleve elektromos autókra kifejlesztett abroncsok Magyarországon?

    Üdvözlettel egy elszánt villanyautós

    Kedves elszánt villanyautós,

    Így van, az elektromos autók sajátosságai miatt újabb szempontok jönnek be, vagy válnak elsődlegessé az abroncsválasztáskor. Ahogy ön is írja, a relatíve nagyobb nyomaték, párosulva az autó méretéhez képest az átlagnál nagyobb tömeggel és alacsonyabb súlyponttal nagyobb kihívás elé álltja a gumikat ezeknél az autóknál.

    Mivel ezek az autók síri csendben működnek, az abroncsok zajkibocsátása, gördülési ellenállása is fontos felhasználói szempontból. A már említett nagyobb tömegeket pedig az abroncs terhelhetőségénél kell figyelembe venni. Ehhez jön hozzá, hogy több, kifejezetten elektromosnak fejlesztett autó extrém abroncsméreteket használ, ami leszűkíti a választási lehetőségeket és tulajdonképpen így megkönnyíti a döntést (pl. BMW i3 - 155/70 R19).

    Kifejezetten elektromos autókra "szabott", gyárilag homolgizált abroncsok még csak elvétve vannak, pl. a Pirellinek a Tesla X-re 265/35 ZR22TL 102W XL méretben Scorpion Zero mintázattal T0 jelöléssel. Ez azonban egyelőre nem jellemző. Nyilván ahogy egyre több autógyártó újabbnál újabb típusokkal "beszáll" ebbe a piaci szegmensbe, ezek szélesebb körűvé válása várható. Addig a második bekezdésben leírtakat szem előtt tartva az aktuális abroncsválasztékból kell szemezgetni.

    Üdv, Gumidoki

    Télen is 16-os kerékkel járnék

    január 20., 09:19 Módosítva: 2019.01.28 17:30
    83

    Tisztelt Gumidoktor!

    2015-ös Suzuki Swiftre (1.2 benzin, 69KW) vásárolnék a meglévő 185/55 R16 nyári szetthez egy hozzá megfelelő téli szettet. Első kérdésem, hogy választhatok-e pont ugyanolyan méretű acélfelnit és gumit?

    A második, hogy inkább a kisebb eltérést és kisebb átmérőt 175/65 R15 (-0,2%), vagy a nagyobb eltérést és azonos átmérőt válasszam 175/60 R16 (+1%). Eltérő véleményét is örömmel fogadom.

    András

    Kedves András,

    Ott bukik meg a gondolatmenete, hogy az ön Swiftjéhez nem létezik 16"-os lemezfelni, csak 15"-os. Így, ha lemezfelniben gondolkodik, nincs más dolga, mint beszerezni 5Jx15"4x100x54 ET40 méretű acélpapucsot, amire a 175/65 R15 méretű gumik valók.

    Ha szeretne télen is 16"-os kerekeken járni, akkor csak egy gyári, vagy a típusra méretben passzoló másodpiaci alufelni jöhet szóba. ha e mellett dönt, én akkor is a gyári méretű abroncs felszerelésére buzdítanám, azaz menjen rá a 185/55 r16.

    Üdv, Gumidoki

    Az a fránya ET-szám

    január 13., 10:00 Módosítva: 2019.01.31 06:32
    0

    Tisztelt Gumidoki!

    Van egy 2013-as Audi Q3, 2.0 Tdi 103 Kw-os autónk. Téligumi garnitúrához szeretnénk venni felnit. A nyári gumink 235/55/17 a felni 7J ET 43 57mm középfurat. Kérdésem, hogy 7,5J felninek milyen ET felelne meg? A 7,5 felni véleménye szerint megfelelő lenne-e erre a járműre? Válaszát előre is köszönöm!

    Tisztelettel, Csaba

    Kedves Csaba,

    Először is a 235/55 R17 méretű abroncs 6,5-9,0" col közötti felniszélességen használható biztonsággal, azaz a 7,5"-os teljesen OK hozzá. Ahhoz pedig, hogy egy 7,5x17" méretű felni passzoljon a Q3-asra, az ET-értékének 38-40 körülinek kell lennie. Ezzel szépen felfekszik a kerékagyra, nem ér hozzá semmihez és nem lóg ki a kerékjáratból. Az egyéb méretek csak a rend kedvéért: 5x112x57.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    All terrain gumi télre?

    január 9., 11:31 Módosítva: 2019.01.13 10:01
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Szeretnék egy univerzális abroncsot pickupomra. Nyáron esőben a sima nyári gumival nem lehet lemenni egy kissé ázott földútra, mert nem jön ki a keréknyomból sem, ellenben szeretném megoldani a téli közlekedést is egy gumival. Zömében 20-50 km-es távokat megyek közúton, illetve helyben, összesen évi kb. 15 000 km-t.

    Olvastam több leírást a BF Goodrich all terrain gumijáról, de egyik helyen 4 évszakosnak tüntetik fel, másutt nyárinak, mely jól dobja magáról a sarat és havat.

    A kérdésem, hogy megfelelő választás lehet-e téli közlekedésre ez a gumi.

    Üdv, Sándor

    Kedves Sándor,

    Sajnos nem fog ilyen jolly joker abroncsot találni a terepjárógumik között. A félterepes mintázatok - amilyen az All Terrain is - könnyed terepezést megengednek, kiépített úton is elboldogulnak, de télen, hóban képességük határaihoz érnek.

    Az sem sokat jelent itt, hogy oldalfalukon megtalálható az M+S (mud and snow) felirat, mert az tradicionálisan az összes terepjárógumin rajta van.

    Ha már mellette a hópihe szimbólum is ott van a három hegycsúccsal, az viszont már igazi téli használhatóságot jelent. Az ilyen abroncsok azonban kiépített útra valók, terepen nem muzsikálnak jól. Döntenie kell tehát, melyik tulajdonság fontosabb önnek, vagy itt is cserélgetnie kell szezononként az aktuális gumiszetteket. Ez sajnos a helyzet.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Téli gumi és a műgyanta

    január 4., 14:02 Módosítva: 2019.01.07 17:37
    1

    Tisztelt Gumidoktor!

    Az alábbi esettel kapcsolatban szeretném véleményét kérni. Adott egy 2014-es VW Touran autó és 4 db Hankook i-Cept 4 éves, nem kopott (profil mélység 3-4 mm, 205/55 R16) téli gumi.

    Az eset: Tegnap voltam egy bemelegítő vezetéstechnikai tréningen a Groupama pályán, ahol vészfékezést gyakoroltunk. Az első száraz pályás jól sikerült, hamar megállt az autó, az ABS-ek dolgoztak rendesen. Aztán következett a műgyanta pálya, ami a letaposott havat szimulálta. Itt jött a meglepetés.

    Tövig nyomott fékpedálnál, ami szépen felkeményedett, az ABS-ek dolgoztak, de az autó gyakorlatilag alig lassult az 50 M-es pálya végén az érdes rész állított meg. Az instruktor is megnézte a gumit, ő se m értette. Aztán mentem még egyet, ugyanez történt, de itt már tudtam figyelni, hogy tényleg annyira nyomjam a féket amennyire tudom, de szinte ugyanez lett a végeredmény. A többi autó meg tudott állni, tehát nem a pályában volt a hiba ezt leszűrtem.

    Ami eszembe jutott, hogy jó, hogy ez nem közúton történt, hanem zárt pályán, de igazából olyan extrém körülmények között, ami nagyon ritkán fordul elő (persze ha csak egyszer fordul elő közúton az is sok) és eddig nem tapasztaltam normál használat mellett, hogy ennyire rossz lenne a gumi (ha nem megyek el talán sosem derül ki).

    Igazából nem is azt kérdezném (az én felelősségem ezt eldönteni azt gondolom), hogy kicseréljem-e a négy gumit, hanem, hogy ez miért történhetett, milyen paramétere változhatott meg a guminak, ami ezt okozta. Tudtommal semmilyen extra behatás nem érte a gumit.

    Válaszát várva üdvözlettel, Unger Zoltán

    Kedves Zoltán,

    Tanulságos az eset! Két adalékkal tudok szolgálni a tapasztaltakkal kapcsolatban.

    Egyrészt a 3-4 mm-es, valaha télinek gyártott abroncs már nem alkalmas télre, konkrétan nem tekinthető téliguminak.

    Ezt 2014-ben a 6/1990. KöHÉM rendelet 2. § (17abc) módosításában meg is fogalmazták:

    E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

    a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,

    b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t.

    Azaz ezek alapján (is) mindenképpen csereérett a meglévő szettje.

    Másrészt sajnos a Hankook - főleg egy generációval ezelőtti - téli mintázataival kapcsolatban elég sűrűn tapasztalható az a tény, hogy a futófelület keveréke egy-két szezon után jelentős mértékben felkeményedik és ez érezhetően csökkenti az abroncs tapadását, nyilván főleg téli körülmények között, alacsonyabb hőmérsékleteken és csúszós útfelületen.

    Üdv, Gumidoki

    Alufelni Ford Focus Mk1 -re

    2018. december 10., 10:33 Módosítva: 2018.12.10 10:33
    0

    Üdvözlöm Gumidoktor!

    Alufelnit szeretnék venni a Ford Focus Mk1-esemre. Találtam is egyet. Gyári Ford alufelni, ami 6 colos de az ET száma 32-es. Érdeklődnék, hogy passzolni fog-e az autómra vagy ne vegyem meg? Válaszát előre is köszönöm

    Kedves Levélíró,

    Mivel a Focus Mark1 6,0" széles felnijei általában 52,5-ös ET-értékkel bírnak, így egy ugyanilyen széles felni 32-es ET-vel nagyon ki fog lógni a kerékjáratból, még ha rá is szerelhető, így azt tanácsolom, ne vegye meg a kinézett felniket. Más Ford típusra valók azok.

    Üdv, Gumidoki

    Négyévszakost a Clióra

    2018. december 1., 10:30 Módosítva: 2018.12.08 22:43
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Édesapám tulajdonában van egy 2009-es évjáratú 5 ajtós Renault Clio III Dynamic 1.2 TCe (74kW) gépkocsi. Évente max. 3000 km-t megy vele és ebből nagyon keveset megy télen.

    Jelenleg téli és nyári kerékgarnitúra van az autóhoz, ami jövőre 10 éves lesz. Egyik szett sem kopott, viszont a kora indokolja a cserét.

    Úgy döntöttünk, hogy négyévszakos prémium gumit teszünk rá és a következő 5-6 évben ez tökéletesen ki fogja szolgálni szüleimet is és az autót is és ha kell, akkor télen is biztonságosan lehet vele közlekedni. A gyári kereke, amivel a szalonból elhozták 195/50 R16-os. Sem a Goodyear-nak, sem a Continental-nak nincsen ilyen méretű négyévszakos abroncsa, viszont ezek azok a gumik amik a különböző teszteken jól szerepeltek, ezért ezek közül szeretnénk választani.

    A kezdő méret ezeknél a márkáknál a 195/55 R16, viszont ez a méret majdnem 2 cm-rel nagyobb átmérőben mint az eredeti kerékméret.

    Kérdésem az, hogy ennek ellenére felszerelhetjük-e ezt az autóra, az eredeti 16-os felnire? Azt tudom, hogy ennek a típusú Clio-nak a sport verzióit 215/45 R17-es kerekekkel szerelték, ami még az általam említett 195/55 R16-os guminál is nagyobb átmérőjű kerék. Én ebből gondolom, hogy az általunk kinézett gumiméret is elférne a kerékjáratokban. Tudom, hogy az óra csalni fog valamennyit, ez azonban azt gondolom nem óriási probléma.

    Engem inkább az érdekelne, hogy feltehető-e a 195/55 R16-os gumi úgy, hogy nem befolyásolja az autó biztonságát és nem teszi tönkre esetleg a futómű egyes alkatrészeit idő előtt.

    Válaszát várva, köszönettel és tisztelettel: Tamás

    Kedves Tamás,

    A motivációval teljesen egyetértek, ilyen autón a felvázolt felhasználás mellett valóban van létjogosultsága egy négyévszakos mintázatnak. És ha már négyévszakos, akkor az legyen a legjobbak közül való, ez sem kérdés. Azonban itt (is) ragaszkodnék a gyári mérethez. Ha nem azt tesz fel, beleérhet a sárvédőívbe, továbbá megváltoztatja a futómű - gyárilag "kitalált" - geometriáját, ami nem szerencsés.

    A műszaki vizsgán sem díjazzák a nem gyári kerékméretet. 195/50 R16-ban kapható a Kleber Quadraxer2, amely - szerintem - remek választás lehet, én is feltenném hasonló helyzetben saját autóra, vagy a szintén gyári 185/55 R16-ban elérhető a hasonlóan ajánlott Pirelli Cinturato Allseason Plus, vagy a Vredestein Quatrac5 is. Ezek közül azért már lehet választani, nem?

    Üdv, Gumidoki

    Cseréljem a kerékcsavarokat sok kerékcsere után?

    2018. november 25., 09:30 Módosítva: 2018.12.21 16:20
    263

    Üdvözlöm!

    Hallottam, hogy pl. Németországban 2-3 kerékcsere után csavart is cserélnek újra. Itthon erről nem hallottam még. Ön szerint mi az életszerű?

    üdv: Z.Á.

    Kedves Z.Á.

    Én azt gondolom - és a gyakorlat is ezt mutatja - , hogy ha szakszerűen, megfelelő szerszámmal és nyomatékkal van meghúzva a kerékcsavar, akkor azt teljesen felesleges másfél szezononként lecserélni, ez egyáltalán nem életszerű.

    Más persze, ha elnyíródik a menet, vagy látható sérülés, repedés látható a csavaron, akkor ezt természetesen ki kell cserélni, de akkor sem az egész garnitúrát, csak az érintett darabot. Ezt tudom elmondani a témában.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Maradjunk a gyári kerékméretnél az E39-en?

    2018. november 19., 09:32 Módosítva: 2018.11.23 11:55
    0

    Tisztelt Gumi Doktor!

    Szeretném a segítségét kérni. Téli gumi vásárlás előtt állunk. Feleségem egy 2004. évi E39-es 525d-vel közlekedik. A gyári kerékméret 205/65 R15. Mostanság egyre ritkábban szerelnek ilyen mérettel gépjárműveket, ezért egyre ritkább és drágább ez a méret.

    Kérdésem a következő: a 195/65 R15-ös sokkal gyakoribb méretet, használhatjuk-e vagy inkább tartsuk magunkat az eredeti gyári mérethez. Köszönöm válaszát.

    Tisztelettel, Károly

    Kedves Károly,

    Ha biztosra akar menni és teljesen ki akarja zárni a kockázatát annak, hogy bármiféle instabilitási probléma lépjen fel, illetve műszaki vizsgaképes gumikat szeretne, akkor mindenképpen a gyári méretet javaslom!

    Továbbá a 195/65 R15-nek a a terhelhetősége is kisebb a gyáriénál, ami szintén nem - lenne - szerencsés. Nyilvánvaló, hogy a 195/65 kommerszebb méret, ezért olcsóbb is, hiszen nagy a gyártók között a vevők kegyeiért folytatott harc. De ezt gondolom, hogy nem pár ezer forinton kell múljon a biztonság. Ráadásul zavarba ejtően nagy a választék a 205/65-ben is, van tehát alternatíva bőven.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumit a lószállítóra

    2018. november 11., 21:14 Módosítva: 2018.11.20 06:30
    0

    Tisztelt Gumidoktor,

    Van egy lószállító, aminek 2000 kg az összsúlya,ami ki is van használva. Jelenleg 175/65 R15 személyautógumi van rajta 84-es súlyindex-szel. 1 éve lett véve (jó állapot) a gumi és nyári. Nem tetszik az, hogy épp megfelelő a gumi teherbírása, illetve mivel télen is használva van a nyári mintázat sem. A lemezfelni 5" széles.

    Két megoldásra gondolok, amiben kérem az Ön javaslatát, véleményét.

    Az egyik, hogy veszünk 185/60 R15C-s gumit, amiben télit tudok venni, itt az zavar, hogy az 5" széles felnire már nem ajánlott annyira a 185-ös méret, és hogy nem tudok 4évszakost venni.

    A másik, hogy maradunk a személyautó guminál és a méretnél viszont nagyobb terhelhetőséggel 88 (XL) és itt tudok négyévszakost venni. Valamiért a második opció szimpatikusabb nekem. Másik kérdésem, hogy mennyire problémás, hogy a lemezfelni belső köre nagyobb, mint a futó agy mérete, így "csak" a csavarok tartják. Sok futón látom ezt a megoldást, valszeg, mert már nem a gyári felni van rajtuk. Még ha nem is megyünk sokat a futóval és betartjuk a sebességhatárokat szerezzek be tehermentesítő gyűrűt? Válaszát, véleményét előre is köszönöm.

    Üdv. Péter

    Kedves Péter,

    A méretdilemmájával kapcsolatban leírta a lehetőségeket, amik szóba jöhetnek itt. Én egyetértek önnel abban, hogy a 185/60-hoz sajnos már keskeny ez a felni, de legalábbis határeset, amely inkább kerülendő.

    Marad tehát egyedüli biztonságos és ésszerű alternatívaként a 88-as terhelési indexű 175/65-ös. Pláne, ha a kívánalmak között felmerül a négyévszakos mintázat is, ami így szintén megoldható. Ez a jó irány a méret tekintetében.

    A felni már nehezebb kérdés. Az semmiképpen nem egészséges, hogy a felni középfurata nagyobb a kerékagyénál és így nem központosul. Lemezfelnibe viszont sajnos nem alkalmazható tehermentesítő gyűrű, mivel nincs "húsa", vastagsága az anyagnak, amire fel tudna feküdni. Itt tehát a status quo-val "együtt kell élnie", vagy teljes újratervezés és felnicsere a megoldás. Akkor viszont lehet, hogy érdemes lenne lemenni 14"-ra 175/70 R14C-s gumikkal.

    Üdv, Gumidoki

    Kedves Gumidoki,

    Köszönöm a válaszát. Még annyiban kérném a véleményét, hogy hibát követek-e akkor, ha pótkeréknek 5,5” széles lemezfelnit veszek. A futón 5”-colosak a felnik. Mind a kettő azonos ET számú, illetve a pótkerékre is a többivel azonon 175/65 R15-ös gumi menne fel. 5” colos felnit csak külföldről tudnék beszerezni kb. 2x-es áron. Kiszerkesztve azonos ET szám mellett a gumi tengelye szerintem nem változik.

    Tekintettel arra, hogy pótkerék és az oldalankénti 6-6 mm elfér nem látok nagy gondot vele. Köszönöm válaszát előre is.

    Üdv. Péter

    Kedves Péter,

    Nem látok olyan okot, amely szerint a konkrét esetben problémát jelentene az 5,5" széles felnire szerelt pótkerék. Pláne, ha funkcióját betöltve szükséghelyzetben, átmenetileg lesz csak fent a futón. Ha lesz...(o:

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Négyévszakos gumi csak télre?

    2018. október 30., 11:01 Módosítva: 2018.11.11 21:14
    427

    Szia!

    Az alábbiakban kérném a tanácsodat: Eddig téli és nyárigumi felosztásban használtuk az abroncsokat az autónkon, most azonban váltani tervezünk és a téli gumi helyett 4 évszakost vásárolnánk. Így nyáron maradna a nyári, és télire felkerülnének a 4 évszakosak. Az elmúlt hetekben elég sok tesztet olvastam a 4 évszakosokról, de mindegyik úgy tesztelte, mintha egész évben lenne használva.

    Az ADAC teszt is olaszországi meleg környezetben nézte a száraz útviszonyokat, ez számomra azonban irreleváns. Belefutottam olyan infóba is, hogy a 4 évszakosok közül van olyan ami nyári gumiként lett „téliesítve” és van olyan ami téli gumiként lett „nyáriasítva”.

    A tanácsodat szeretném abban kérni, hogy van-e olyan teszt, forrás, vagy infó a birtokodban, ami segítséget nyújthat nekünk abban, hogy melyik lehet a jó 4 évszakos gumi téli viszonyokra (téli száraz, nedves, havas és jeges út) melyek azok az abroncsok, amelyek úgy 4 évszakosak, hogy alapból téliek, csak használhatóak lennének nyáron is. Értelemszerűen olyat nem szeretnénk venni télre, ami inkább nyári, csak bírja a telet is. Segítségedet előre is köszönöm!

    Üdv, Zoli

    Kedves Zoli,

    Nem igazán értem a koncepciód... Ha már úgyis szezononként cserélgeted a gumikat, akkor miért váltanál négyévszakosra télen...? Ha meg négyévszakost tennél fel inkább, akkor minek a nyári?

    Azt érzem a soraidból, hogy nincs igazán bizodalmad a négyévszakos abroncsok irányában, azért vagy bizonytalan. Ha teljes biztonságban szeretnél egész évben autózni, akkor engedd el a 4season gumikat és télen télit, nyáron nyárit használj! A négyévszakos abroncsok mindig megkövetelnek némi kompromisszumot a használótól. Eleve nagyobb teljesítményű és méretű autóra nem ez a legjobb megoldás.

    Inkább annak lehet elgondolkoztató alternatíva, akik kis-közepes kategóriás autót használnak, keveset mennek éves szinten és azt is túlnyomó részt városban, vagy agglomerációban. És persze nem laknak hegyen, meg nem járnak síelni, vagy legalábbis nem a konkrét autóval.

    Az is igaz, hogy egyes négyévszakos mintázatok a nyáriakhoz, mások inkább a téliekhez állnak közelebb. Mivel a téli útviszonyok jelentik a "szűkebb keresztmetszetet", így utóbbiak jobban beválnak egész éves használatra a tapasztalatok szerint. Én továbbra is a GoodYear Vector 4seasons-t tartom ez etalonnak a témában, de természetesen vannak más remek négyévszakos termékek is a Nap alatt. Javaslom, gondold át még egyszer a szituációt mindezek fényében!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Lehet-e kisebb a gumi a megadott gyári értéknél?

    2018. október 27., 10:53 Módosítva: 2018.11.11 10:15
    239

    Tisztelt Gumidoktor!

    Adott egy Škoda Felícia, aminek a gyári gumimérete 165/70 R13. Az lenne a kérdésem, hogy nagy kárt okoznék-e azzal, ha 165/65 R13-as gumikat tennék fel az autóra ? Vagy nem árt semmit? Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel: B.Á.

    Kedves B.Á.

    Semmiképpen nem javaslom ezt a méretcserét. Ugyanis nem véletlenül szerelte a Škoda ezt a típusát 165/70 R13-as abroncsokkal. Az egész jármű, a futómű geometriája, a fékek, a hajtáslánc, azaz minden erre a méretre van "szabva". Ha ön ezt megváltoztatja, vagyis belenyúl a rendszerbe, az nem marad következmény nélkül.

    A kelleténél kisebb átmérőjű kerék instabilitást, rossz egyenesfutást okozhat,ráadásul a terhelhetősége is kisebb, mint a gyári méreté. Szóval ez nem járható út, bízom benne, hogy a leírtak alapján ön is belátja.

    Üdv, Gumidoki

    Téii felni a Priusra

    2018. október 14., 10:41 Módosítva: 2018.10.30 17:39
    3

    Tisztelt Gumidoktor!

    Adott egy Prius 3, gyárilag 17"-os felnin, rajta nyári gumival, 215/45 R17 méretben. Télire szeretnék egy 15"-os gyári, télen is használható könnyűfém felnit, hiszen ennyire peres gumival nem szeretnék közlekedni télen.

    Érdekelne a véleménye, hogy a MOMO REVENGE (Anthracite) felni 37 000 forintért mennyire lehet épkézláb választás. Sajnos a gyári 15"-os felni a Toyota márkakereskedésektől több, mint négyszer ennyibe kerülne darabonként. Nem igazán találtam más felnit aminek megegyezne minden tulajdonsága a gyárilag előírtakkal szemben.

    Válaszát nagyon köszönöm! Gyuri

    Kedves Gyuri,

    A Momo Revenge nem kifejezetten télre ajánlott felni. Bár a matt fénye miatt kétségtelen jobb választás a hideg évszakra, mint egy polírozott felületű darab.

    A Momo kínálatában nincs igazán téli ajánlású felni, viszont a másodmárkája a Reds kínál ilyet K2 néven. Keressen rá, jóval olcsóbb az ön által írt árnál!

    Persze van élet a Momo-n túl is; más felnigyártóknak is van speciálisan télre fejlesztett mintázatuk.

    És hát - tudom, hogy nem a legszebb, de - ott van még megoldásként a lemezfelni, ebből a hármas Priusra 5*100*54 6J*15" ET45 méret kell. Vagy még lehet járható út a használtpiacon szétnézni gyári Prius felniszett után, hátha talál szép állapotút jutányos áron. Bármelyik is lesz a befutó, arra 195/65 R15 méretű gumi kell majd.

    Üdv, Gumdoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Téli gumit vennék a Touranra, de milyet?

    2018. szeptember 28., 14:22 Módosítva: 2018.10.15 17:39
    0

    Kedves Gumidoki!

    Egy idei (2018) VW Touran-ra (150 LE) szeretnék téli gumit vásárolni. A nyári gumi 205/60 R16-os 96V terhelési és sebességindex-szel. Először a Continental WinterContact TS860-at néztem ki, de csak 92T index-szel kapható. Emellett azt tapasztaltam, hogy ezt az abroncsot inkább kisebb autókhoz ajánlják.

    Az ADAC tesztjeit végignézve úgy láttam, hogy kisebb és nagyobb kocsikon gyakran egy-egy gyártó más-más gumijait tesztelik. Kérdésem, hogy ez mennyire számít a gyakorlatban, és hogy egy középkategóriás kompakt egyterű esetében milyen típusú abroncsból (kis autó, SUV, nagy teljesítményű) érdemes választani. A másik preferált abroncs egy Dunlop Winter Sport5 92H vagy 96H XL lenne, ezt viszont nagy teljesítményű autókhoz, vagy SUV-okhoz ajánlják.

    Üdvözlettel: Miklós

    Kedves Miklós,

    Valóban az egyes gyártók a mintázataikat elsősorban a méretválaszték alakításával pozicionálják az egyes autószegmensekhez. Abból azonban baj nem származhat, ha a nagyobb méretű, erősebb autóra javasolt abroncsot teszi fel minden szempontból kisebb autóra, már ha a méretjelzés egyébként minden paraméterében passzol hozzá. Fordítva már nem annyira szerencsés a dolog.

    Egyébként pedig nagyon dicséretes, hogy figyelmet fordít a terhelési indexre, mert sokan ezt az abroncs paramétert hajlamosak figyelmen kívül hagyni. Pedig egy járművel lassabban lehet közlekedni (ezért is mehet rá kisebb sebességindexű téliabroncs), de a tömegén nem tudunk változtatni. Ha pedig a gyártója XL-es gumit tesz rá, annak oka van és természetesen azt kell figyelembe venni abroncscserénél is.

    Summa summarum ha tetszik önnek az említett Dunlop, nyugodtan maradjon amellett, nem lesz gondja vele!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Két százalékban tér el a gumiméret – még belefér?

    2018. szeptember 21., 14:10 Módosítva: 2018.09.28 14:23
    0

    Kedves Gumidoki!

    Adott egy 6Jx16 ET46-os gyári Mercedes felni, melyre nyári méretben a 195/55 87V R16 gumi az ajánlott méret. A legközelebbi gumivásárlásra nézegetem a 205/55 R16-os gumiméretet, mely árban számottevő különbséget mutat a gyári mérethez képest. Milyen jelentősége lehet a méretváltásnak? Kalkulátorral megnéztem a méretet és igazából 2% körüli eltérés van. Kérem erősítsen meg ebben!

    Köszönöm,

    Üdvözlettel, Balázs

    Kedves Balázs,

    A 2%-os eltérés pont a duplája a megengedett tűrésnek. Azaz itt nincs lehetőség erre méretváltásra sajna. Hiába olcsóbb és nagyobb kínálatú a 205/55 R16-os dimenzió, erre az A-osztályra a 195/55 R16 való, én is ennek a vásárlására biztatom!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még