Lecserélném már a kilencéves abroncsomat

április 1., 13:52 Módosítva: 2020.04.01 13:53
0

Kedves Gumidoki!

Egy 205/55 R16-os nyári abroncs vásárlását tervezem (Toyota Corolla 1,4 D4D személyautóra). Az ADAC tavalyi tesztje alapján van három jelöltem, Good Year Efficientgrip,Dunlop Sport Blue Response, illetve a Bridgestone Turanza T005 (esetleg a Continental EcoContact 6 ?).

Ön szerint melyik gumit lenne érdemes megvenni, melyik miben előnyösebb / hátrányosabb, évi kb. 10 000 km futással számolva?

A Bridgestonerol azt hallottam, hogy kemény (ezért ráz), zajos. A Dunlop japán (tehát jobb anyagösszetétellel rendelkezik). Jelenleg Godyear Optigrip van felszerelve, a profilmélység még nem indokolná a cserét, viszont meg van keményedve, töredezik le a futófelület (igaz már 9 éves az abroncs).

Válaszát előre is megköszönöm: Csaba

Kedves Csaba,

Egy kilencéves abroncsnak profilmélységtől függetlenül bizony időszerű már a cseréje, pláne, ha a leírt jelenségeket mutatja. Ez tehát nem kérdés.

Tulajdonképpen prémiummárkákat sorol fel, mint szóba jöhető választások, így szerencsés helyzetben van; azaz mellényúlni nagyon nem fog, bármelyik lesz a befutó.

Azzal nem értek egyet, hogy a Turanza T005 kemény, sportos, mert nem igazán az. A Dunlop pedig nem japán, hiszen eredendően brit (ír) márka volt, most alapvetően az amerikai GoodYear-csoport tagja, bár a tulajdonosi viszonyai elég kuszák világszinten.

Én egyébként a felsoroltak közül pont a GY, vagy a Dunlop felé terelném, mert szerintem nekik a legjobbak az aktuális mintázataik. Úgy árnyalnám a képet, hogy ha sportosabbat szeretne, akkor SP Sport Blue Response, ha a komfortosabb-ecosabb mintázatot, akkor pedig az EfficientGrip a praktikusabb választás.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gumit a veterán Skodára

március 24., 16:42 Módosítva: 2020.03.25 18:19
257

Kedves Gumidoktor,

Van egy farmotoros Skodám, amire gyári méretű gumit vennék. Ez ugye 155/80R14-es dimenziót jelent, nem is jelent gondot rábökni egyre a választékból.

Viszont olyat keresnék, ha van egyáltalán ilyen, ami kimondottan egy versenyszámban teljesít jól: a legkevésbé öregszik, puha marad sokáig.

Elkopni nem fog, évente ha kétezer kilométert megyek vele (nyáron, hobbiautó), amúgy fűtött garázsban áll. A tapadáshatárt sem ezzel a kocsival keresem, téli viselkedés se érdekel és a zaját is elnyomja a motor. Szóval azt venném, ami mondjuk tíz év múlva is gumi lesz (természetesen belsővel használnám).

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Szerintem sokkal bonyolultabb a helyzet, mint ahogy gondolja. Ha ugyanis a felnije kialakítása és/vagy küllőssége miatt belsős gumiabroncsot igényel, akkor kiesik az összes modern TL (tubeless) kivitelű abroncs a választható körből.

A TL jelölésű abroncsokba ugyanis tilos belsőt használni, mert a légzárón lévő gumihornyok előbb-utóbb kidörzsölik azt azonnali légvesztést okozva.

Maradnak így a veterán, zömében diagonál TT (Tube type) jelű belsős abroncsok, amiből viszont nem egyszerű megfelelő méretet, pláne jó áron találni.

A tartósság miatt nem aggódnék annyira a fűtött garázs megléte és a kevés (gondolom alapvetően kímélő) használat miatt. Kis glicerines gumiápolás időnként nyilván segít megnyújtani az élettartamot természetesen. Tíz évet egy normál, jó minőségű abroncs bőven ki kell bírjon ilyen körülmények között véleményem szerint.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakos gumik Yaris Hybridre

március 19., 11:03 Módosítva: 2020.03.30 06:12
0

Kedves Gumidoki,

egy jó éve már nagyon jó tanácsot adott, ezért ismét Önhöz fordulnék egy gyors tanácsért. Lakásvásárlás miatt eladtam a RAV4 Hybrid autómat (bár nagyon szerettem, nem állhatott/amortizálódhatott ebben a pénz), s vettem egy használt Yaris Hybridet.

A gumikat cserélném rajta (175/65 R15). Alapvetően városban használom majd, de nyáron a hétvégeken legurulnék majd vele a Balcsira, s Bécsbe is elmennénk egyszer-kétszer. A tervek szerint valahol 10-15e km-t megyek majd vele. Alapvetően négyévszakos gumit vennék rá: egyrészt max 2-3 évig használom majd a Yaris, másrészt utána olvasgattam, s úgy tűnik, már elég jók ezek a gumik ilyen kisautóra, különösen az én vezetési stílusom mellett (=nincs nagy súly, nincs nagy teljesítmény, s amúgy sem száguldozom, kulturáltan, udvariasan vezetek).

Szóval nem feltétlen prémium négyévszakost vennék, hanem jó közepest. A tesztek alapján a Nexen N Blue 4 Season illetve a Vredestein Quatrac 5 gumikat néztem. A koreai 15 000 HUF körül van, a holland pedig 20 000 HUF felett. A kérdéseim ezek lennének:

1. Ezek a sub-prémium gumik elég jók már a fenti autóra/használatra?

2. Van 5000/gumi, azaz összese 20 000 forintnyi különség a Nexen és a Vredestain tudása között? Nekem úgy tűnik nincs, még ha a Nexen gyorsabban is kopik.

3. Van esetleg más ötlete, javaslata is? (Nem upgrade-elnék erre a 2-3 évre GoodYear/Continental-ra, ha nem muszáj.) Nagyon hálás lennék egy gyors válaszért. (Minden formaság nélküli egyszavas válaszok is tökéletesek.)

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás,

Üdvözlöm visszatérő ügyfélként! :) Válaszaim a következők.

1. Én a Vredesteint mondanám sub-prémiumnak, a Nexen-t erős középkategóriásnak, de ezt az áruk is nagyjából tükrözi. A Vredestein négyévszakosai hagyományosan jók, érdemes velük számolni a választáskor. A Nexen feltörekvő márka, amely ezzel a legújabb fejlesztésű négyévszakosával nagyott lépett előre, jó választás szintén. Én egyébként mindig azt mondom, ha valaki négyévszakossal kíván boldogulni, nem szabad rajta spórolni, mert aztán nem fog működni a dolog és az nagyon bosszantó, sőt adott esetben balesetveszélyes is tud lenni.

2. Tudásuk között szerintem sincs ennyi különbség, az előző pontban leírt presztízs-különbéget is meg kell fizetni itt.

3. Nagyon jó tapasztalatok vannak a Vredestein-t megvásároló Apollo (a márkanévvel együtt a "tudást" is megvette) négyévszakosával, amely Alnac 4G All Season névre hallgat. Érdemes vetni rá egy pillantást!

Üdv, Gumidoki

Kötelező a széles gumi?

február 22., 09:47 Módosítva: 2020.03.20 06:15
0

Üdvözlöm!

Sok helyen kerestem választ de nem sikerült megfelelő választ kapnom, bízom benne most sikerrel járok. Adott egy BMW 525i sedan 2003-as modell. A javaslat nyári gumiabroncsban a gyártó, és sok más oldal szerint 17"-os méretben 235/45 elöl, 255/40 hátul.

A kérdésem a következő: Jelenthet-e bármilyen problémát ha hátra is a kisebb 235/45 gumikat rakom fel. Kötelező-e a két széles gumi használata?

Köszönöm válaszát: Pali

Kedves Pali,

Nem kötelező, csak akkor, ha kétszéles a felni is, azaz a hátsó pár szélesebb (9Jx17" ET26), minta az elsők (8Jx17" ET20). Illetve akkor sem feltétlenül, mert a 9" széles hátsót is "elbírja még" épp a 235/45 R17 gumiméret. Ha a felnik azonban egyformák (gyári méret: 8Jx17" ET20) körben, akkor viszont csak a 235/45 R17 mehet mind a négyre.

Ilyen egyszerű ez... :) Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Fura téligumi méret Ford Streetka-n

február 9., 10:50 Módosítva: 2020.02.25 21:45
0

Kedves Gumidoktor,

2003-as Ford Streetka kabrióra szeretnék egy téli szettet, leginkább rövid városi utakra. Mivel az autónak eleve elég kemény a felfüggesztése, ezért arra gondoltam hogy a gyári 195/45 r16-os méretet ballonosabb váltóméretre cserélném.

Viszont számomra érthetetlen módon a használati utasítás télre 155/65 R14-es méretet javasol, ami jelentősen kisebb kerületet jelent. Rakhatok magasabb oldal falú, esetleg szélesebb abroncsot, pl: 175/65 R14, vagy mindenképpen kövessem ezt az érdekes gyártói utasítást?

Köszönettel, Marci

Kedves Marci,

Valóban érdekes ez a gyártói ajánlás és valóban igaz; furcsa nekem is.

Én ebben az esetben azt mondom, hogy abból baj nem lehet, ha megtartjuk a 195/45 R16 átmérőjét, hiszen azzal jól működik az autó. Ebben a helyzetben én magam is inkább a 175/65 R14-et preferálnám télire.

Persze nem gyári méret, de ha a 16"-os felől nézzük, annak a tökéletes váltómérete. Az sem elhanyagolható tényező, hogy terhelhetőségben többet tud jóval (475kg vs 387kg) a 155/65 R14-nél.

Üdv, Gumidoki

C-s gumi vagy XL?

február 2., 11:14 Módosítva: 2020.02.09 10:51
0

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Adott egy Ford Tourneo Custom 2019 kisbusz gyárilag 215/65/16C 109/107 terhelhetőséggel, de én téli guminak 215/65/16 XL 102 gumit tennék fel. A súlyindex szerintem megfelelő (4x850kg), hisz több mint az autó maximális súlya (3150 kg).

Lehet ebből gond? Műszaki vizsgán beleköthetnek? Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Igen, papír szerint beleköthetnek bizony a nem gyári specifikációjú abroncsba, lássuk be, jogosan. A nem megfelelő, vagy éppen a határon levő terhelhetőség biztos, hogy jóval rövidebb abroncs élettartamot is jelent, de hirtelen szerkezeti felbomlás, anomália oka is lehet, ami viszont már balesetveszélyes.

Ha gyárilag C-s gumival jött ki az autó, az kell rá szerelni téliben is. Gumisnál tapogasson, nyomkodjon meg, emeljen fel egy ugyanolyan méretű C-s, illetve XL-es gumit, mindent meg fog érteni!

Üdv, Gumidoki

Mindenképpen gyári méret?

január 25., 11:43 Módosítva: 2020.02.09 10:56
0

Tisztelt Gumidoktor!

2,0 Td Chevrolet Lacettimre (2007) szeretnék téli gumit. Viszonylag sokat megyek vele városban és havonta kétszer vidékre is pályán, hosszabb útra, kb 500 km. A kérdésem az, hogy a gyári 195/55R15-mérettől eltérhetek-e, mert ez nagyon drága méret. Ha nem ezt, hanem mondjuk 185/60R15 méretet vásárolok, az balesetveszélyes? Rendőr, biztosító felróhatja egy baleset esetén? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Gyula

Kedves Gyula,

A gyárinak - váltóméretként megfelelő - abroncsméretbe nem fog senki sem belekötni az ön esetében. Ahogy ön is írja, erre az autóra vagy a gyári 195/55 R15, vagy a ballonosabb-keskenyebb váltó, a 185/60 jöhet szóba, ha maradunk a 15"-os felninél. Ebben a helyzetben praktikus okokból én is az utóbbit választanám télre. Nem lesz vele semmi gondja, tökéletesen működni fog a dolog, hajrá!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Felni homologizációs papír

január 17., 14:03 Módosítva: 2020.01.25 18:17
0

Tisztelt Gumidoktor!

Szakmai segítséget szeretnék kérni Öntől. Vettem egy Aez Icon 5 4x11,3 R17 felnit nyárra. Azt szeretném megkérdezni, hogy a felnihez a TÜV vagy Abe engedélyt honnan lehet megszerezni? Használtan vettem és nem adtak hozzá semmi papírt.

Olvastam egy korábbi cikkünkben, hogy minden felnihez van ilyen igazolás. Az Aez weboldalán nem találtam meg ezt a dokumentációt. Az autó egy 2003-as Nissan Almera N16 1.8. Hol kell keresnem vagy érdeklődnöm ebben az ügyben?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Dávid

Kedves Dávid,

Azért az korántsem igaz, hogy minden felni rendelkezik TÜV és/vagy ABE minősítéssel. Ám az AEZ márka felnijeihez találunk ilyen dokumentumokat. Ha régebbi kiadású felniről van szó, én első körben az AEZ hazai forgalmazójánál próbálkoznék, az Alcar Hungária Kft-nél. Ők biztosan tudnak segíteni és saját adatbázisukban elérhető a kívánt igazolás.

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Kugára Volvo-felnit?

január 7., 11:48 Módosítva: 2020.01.25 11:43
0

Kedves Gumidoktor!

Van egy 2011-es 2.0 diesel 120 Kw-os Ford Kugám. Gyárilag 19-es Felni van alatta, amit szeretnék télire 18-asrsa cserélni. Találtam hozzá 18-as felnit, ami Volvo-ról való, a szélessége azonos, viszont az ET száma eltér. A gyári Ford felni Et 52,5, a 18-as Volvo felni viszont ET 55. Jelent ez gondot? Fel tudom szerelni, vagy kell esetleg nyomtáv szélesítővel korrigálnom az ET különbséget? Valamint téli gumi ügyben kérnék tanácsot. A Continental ts850p-suv, és a Pirelli Scorpion Winter között vacilálok. Esetleg más alternatíva, ami ár-érték arányban jó lenne?

Előre is köszönöm válaszát!

Sándor

Kedves Sándor!

Ha valóban ennyi csak a különbség ez nem fog gondot okozni, pogácsa sem kell alá. Feltéve, hogy a felnik szélessége is ugyanaz. Illetve figyelni kell arra is, hogy a Volvo-felnik némelyike 65 mm-es középfurattal bír, nem 63,3-assal, mint a Ford. Ez a különbség pedig ebben az esetben elég arra, hogy ne legyen megfelelően központosítva a kerék, ami vibrációkhoz, rázkódáshoz vezet(het).

Téli gumik tekintetében két prémiummárkát említ. Bármelyikkel jól jár, nüansznyi köztük a különbség. A Conti inkább a komfort, a Pirelli pedig a sportosság irányába van kicsit eltolva. Sok jó mintázat létezik még természetesen e kettőn kívül is, de ha már valamiért ezek kerültek önnél a képbe, nem zavarnék abba bele további termékek idecitálásával. Pláne, hogy bármelyik is lesz végül a befutó, nem fogja csalódás érni. (o;

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Használhatok-e görgőzött felnit?

2019. december 29., 10:21 Módosítva: 2020.01.17 14:04
3

Kedves Gumidoktor,

Egy felni görgőzéssel kapcsolatos kérdéssel fordulok Önhöz. Vásároltam egy szett eredeti BMW alufelnit használtan, jó állapotban (17"), hogy ne kelljen cserélgetnem a papucsokat. Sajnos felgumizásnál kijött, hogy van egy pici ütése 2 db-nak, és ki kell görgőzni. Természetesen ezt el is végeztetem. A kérdésem csupán annyi lenne, hogy egy tökéletesen kigörgőzött felni okozhat-e valami kárt a futóműben vagy bármiben? Véleményem szerint nyilván nem, de gondoltam szakemberre bízom a választ. Nagyon szépen köszönöm.

Tisztelettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

Megnyugtatom, természetesen egy szakszerűen tökéletesre javított (görgőzött) felni nem okozhat semmiféle problémát a futóműben, vagy az autó egyéb alkatrészeiben. Amennyiben az autója specifikációja szerint defekttűrő abroncsokat kell rajta használni, akkor sokkal egészségesebb is a külön felnis megoldás, mert ezeket az abroncsokat nem javasolt szerelgetni szezononként, mivel könnyen sérül a peremük. Viszont érdemes tudni, hogy a defekttűrő gumikhoz úgynevezett "double hump" felni kell, amiről teljes nyomásvesztés esetén sem tud leugrani az abroncsperem. Ilyen:

unnamed.png

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos mellé téli vagy nyári pótkerék?

2019. december 6., 15:52 Módosítva: 2019.12.29 10:22
0

Tisztelt Gumidoktor,

Városi autómon mind a téli, mind a nyári szett csereérett lett. Hosszú megfontolás és a használati szokások átgondolása 4 évszakos abroncs beszerzését eredményezte (Goodyear). A teljes értékű pótkerék a gyári - maximális profilmélységű, nyári abronccsal. A kopottas téli szettből a hátsó tengelyen többet futott gumik még ~5-5.5 mm profilúak.

Kérdésem: 4 évszakos abroncs mellé, teljes értékű pótkerékre nyári vagy téli abroncs a biztonságosabb döntés? Érdemes átgumiztatnom a gyárilag nyári pótkereket egyidős, még megfelelő profilmélységű téli abroncsra?

Köszönettel, D.

Kedves D,

Szerintem nincs túl nagy jelentősége. Ha abból indulunk ki ugyanis, hogy a pótkerék csak szükséghelyzetben (defekt esetén) kerül bevetésre, akkor is csak ideiglenesen, hogy az autó mobilitását biztosítsa a legközelebbi gumisig, szinte mindegy, hogy milyen mintázattal teszi meg ezt a viszonylag rövid utat.

Nyilván, ha amúgy régi gyártású a pótkeréken lévő abroncs, praktikusabb lecserélni egy újabb, még megfelelő profilmélységgel rendelkező téligumira, hiszen a téli útviszonyok a szűkebb keresztmetszet a menetbiztonság szempontjából. De tényleg nem kell túlzott jelentőséget tulajdonítani ennek a dolognak véleményem szerint. Ha valaki jó minőségű és állapotú gumikkal, kerekekkel jár megfelelő nyomással és körültekintően vezet, a durrdefektek száma is elenyésző. Én pl. bőven egymillió kilométert vezettem már és soha nem volt még olyan defektem, amit az út szélén kellett volna cserélni.

Üdv, Gumidoki

Prémium négyévszakos vagy középkategóriás téli?

2019. november 28., 11:20 Módosítva: 2019.12.15 14:20
1104

Kedves Gumidoki,

Tavasszal vásároltam használt autót (2001-es Megane kombi, 107 Le) 4 évszakos Michelin Crossclimate gumiabroncsokkal, (185/60 R15 méretben, 2018. 10. heti gyártású) Az autót BP-en használták, a városi körülményekhez ez a gumi gondolom megfelelt.

Én munkába járáshoz a városon kívül autópályán is járok kb 40 km-ert oda majd vissza + kevés fő út. Ha vásárolok az autóra téli gumit, az valószínűleg max 14-15 e Ft/db áras beruházás lenne, amiből Matador, Firestone, Fulda... stb. típusú abroncsok jönnek ki ebben a méretben. Egy ilyen összehasonlításban ezek a téli gumik még mindig megbízhatóbb használatot képviselnek mint az említett négyévszakos?

Válaszát köszönöm, Üdv, Gergő

Kedves Gergő,

Azt gondolom, hogy igen. A négyévszakos gumik nem autópályára valók, pláne nem napi szinten és kötelező jelleggel. A felsorolt márkák ráadásul egyáltalán nem rosszak, a felső középkategóriába tartoznak.

Mindenképpen biztonságosabban közlekedne, ha valamelyik termékükre cserélné a hideg évszakra a Michelin-eket. Nyárra maradhatna a CrossClimate, aztán ha elfogy, majd azt is lecseréli nyáriakra. A leírása alapján én így oldanám meg ezt a feladványt.

Üdv, Gumidoki

Az ADAC friss, négyévszakos gumikról készített tesztjéről itt olvashattok:

Távolról sincs vége, olvasson még

Quattrora négy új gumit, vagy elég a kettő?

2019. október 28., 10:19 Módosítva: 2019.11.29 06:24
429

Tisztelt Gumidoki!

A minap az autómmal (Audi A4 b6, 1,9 TDI Quattro) sikerült ügyesen parkolni, minek eredménye egy nem javítható defekt. A kérdésem, hogy ilyenkor elegendő párban cserélni a gumikat, vagy a hajtáslánc miatt szükséges az összeset?

Köszönöm a válaszát! Zoli

Kedves Zoli,

Tényleg nem szerencsés a helyzet, ez tény, sajnálom! Az, hogy hány darab abroncsot kell most cserélnie, a meglévők kopásának a mértékétől függ. Mindenek előtt érdemes tanulmányozni az adott típus kézikönyvét. Az Audi bizonyos értelemben lazább, bizonyos értelemben viszont megengedőbb ebben a kérdésben, mint más, 4x4-es járműveket (is) gyártó márka.

Az ingolstadtiak azt javasolják, hogy a quattro típusaikon az összes abroncs profilmélysége nem térhet el 3 mm-nél nagyobb mértékben egymástól, de azonos tengelyen lehetőleg közel egyforma kopottságú abroncs legyen. Vannak gyártók, akik ennél lazább határokat adnak meg (pl. Porsche, Nissan), vannak, akik még szigorúbbak (l. BMW, Subaru). Szóval méricskélni kell, pontosan, majd az eredmények és a fentiek tudatában lehet dönteni.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Töredezetté vált gumiabroncsok

2019. október 16., 09:25 Módosítva: 2019.10.28 17:12
333

Tisztelt Gumidoktor!

Családom 2016-ban vásárolt újonnan egy Ford Ranger típusú gépjárművet, melyen gyárilag Goodyear gumiabroncsok voltak felszerelve. A gépjárműben jelenleg mindösszesen 47 520 km van, azzal a megjegyzéssel hogy télen a fent említett gumiabroncsokat (négy évszakos) egy téli gumi garnitúrára cseréljük (külön felnire szerelve) a jobb tapadás érdekében. Sajnos ennek ellenére a Goodyear gumiabroncsok felülete erősen töredezetté vált (mind a négy).

Felvettük a kapcsolatot az illetékes márkakereskedéssel, akik a Goodyear Dunlop Hungary-nek továbbították reklamációnkat. Álláspontjuk szerint a gumiabroncs állapota nincs összefüggésben a gyártással, továbbá véleményük szerint a reklamált kopáskép az üzemeltetési kondíciók és a használat egyéb körülményei miatt jöhetett létre. Érdeklődni szeretnék, hogy érdemes-e ebben az ügyben további lépéseket tenni vagy engedjük el magunk mellett a történetet?

Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Richárd

Kedves Richárd,

Az alapvetően terepre szánt és tradicionális M+S jellel ellátott abroncsok túlnyomórészt aszfalton használva bizony mutathat rendellenes töredezettséget. Erre a kelleténél kisebb nyomás és a használat módja nagyban rá tud még segíteni.

Nem tudom, hogy ebben a konkrét esetben erről van-e szó, mert sok részletet nem írt le például az érintett mintázat nevét, a méretet, a töredezés jellegét, mértékét stb-stb. A gyártó véleményét tudomásul kell venni, de nem kell vele feltétlenül egyet érteni.

Ha ön úgy gondolja, hogy gyártási- vagy anyaghibából adódó a rendellenesség, akkor lehet továbbmenni az üggyel. Magánszemélyként a fogyasztóvédelem, cégként a peres út a következő lépcső. Független abroncsszakértőt is be lehet vonni, ami nyilván plusz költségekkel jár. Fontolja meg, érdemes-e az eset a feljebb vitelhez és ha úgy ítéli meg, hogy igen, akkor lépje meg! 

Üdv, Gumidoki

Az Astra kerekei jók-e a Combóra?

2019. október 14., 13:56 Módosítva: 2019.10.18 17:11
0

Kedves Gumidoki!

Jelenleg egy Opel Astra H-m van, aminek a felni lyukkiosztása 5*110. Egy Opel Combót rendeltem, aminek - tudomásom szerint - 5*108-as a lyukkiosztása.

Az a kérdésem, hogy az Astrán jelenleg használt téli kerekeimet (lemezfelni) fel tudom-e majd tenni a Combóra, vagy sem. Tudom, hogy 2 mm az "sok", de az Astra H-hoz is látok az interneten olyat, hogy ajánlanak ugyanahhoz a típushoz (évjárat, motor stb.) 5*110-es és 5*112-es felnit is, mintha mind a kettő méret jó lenne hozzá.

Köszönettel: Rimaszombati Károly

Kedves Károly,

Tervének kivitelezésére nincs sajnos lehetőség. Azért nem, mert alufelninél még csak-csak át lehet hidalni ilyen mértékű méretkülönbséget excenteres csavarokkal, de lemezfelninél ez nem működik.

Az excenteres megoldást egyénként én eleve nem érzem "atombiztosnak", bár kétségtelen, hogy sokan gond nélkül használják. A H-Astra pedig kétféle kerékaggyal készült anno, 4x100x56,5, illetve 5x110x65 (ilyen az öné). 5x112-es körosztóról én Astra esetében nem hallottam még. Végül valóban, az aktuális, PSA-alapokon épült Combo 5x108x65-ös kerékaggyal rendelkezik.

Üdv, Gumidoki

Gumi választás szlalom versenyre

2019. október 9., 11:30 Módosítva: 2019.10.17 07:39
0

Üdvözlöm!

Segítségét szeretném kérni gumi választás ügyében. Van egy 1993-as Suzuki Swiftem, ami szlalom versenyekre készül. R13 5,5" széles felni van rajt és 175/60 vagy 175/50-es gumi méretet szeretnék a hosszú váltó áttétel miatt.

A 175/50-es kategóriában a Nankang NS2R gumit néztem, ezzel kapcsolatban mi a véleménye, mennyire jó a tapadása száraz úton? A másik kiszemeltem a Yokohama A539. Ön melyiket ajánlaná vagy esetleg tudna jobbat vagy a 175/60 méretből válasszak más fajtát? Segítségét előre is köszönöm.

Tisztelettel: Tamás

Kedves Tamás,

A 175/50 R13 jobb méret választék szempontjából. A Yokohama széles körben használt semi.slick, sokan szeretik, van vele tapasztalat. A Nankang-gal kevésbé, de szerintem az is jó választás lehet a célra, bár van egy újabb, keményebb verziója, a Sportnex AR-1, ami még hatékonyabbnak ígérkezik.

De ha már itt tartunk a Yokohamának is van egy A048R-je, bár az tudomásom szerint nem E-jeles, tehát nem biztos, hogy itt jó lehet. Nem tudom, mik a szabályok... Ha a 13"-os méret nem annyira kötött, akkor említem még a Toyo Proxes R888R, Avon ZZR, Kumho Ecsta V70A mintázatokat is. Van tehát miből választani.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Furán kopik a gumi

2019. szeptember 25., 11:22 Módosítva: 2019.10.09 17:39
81

Tisztelt Gumidoktor!

Az autómon Goodyear Duragrip típusú gumi van. A két szélén és a közepén a vastagabb vízelvezető árkok között vannak kesenyebb kb fele olyan mély árkok, amik mostanra elkoptak. (nem rendellenes kopásra gondolok, hanem a gumi rendes normál kopására) Viszont a rendes profilmélység még kb 5 mm. Mi szerepe van ezekenek az árkoknak, és kell e valami problémára számítanom, most hogy ott elvileg "sima" lett a gumi?

Köszönettel: Schimpf Tamás

Kedves Tamás,

Ha valóban egyenletes kopással jutott el az abroncs ebbe az állapotába, akkor nincs miért aggódnia! Ezeknek az apróbb, lamella-szerű, mintablokk tagoló elemeknek nincs olyan jelentős szerepük az abroncs össz-tudásában, aminek az eltűnése gondot okozna.

Ha változott is közben valamelyest valami az abroncs teljesítményében a kopással, ahhoz a sofőr, azaz ön is fokozatosan hozzászokott. Egyébként pedig a gyártók tudnak trükközni azzal, hogy a mintázat egyes - használattal, kopással "eltűnő" - elemeinek segítségével termékük új korában jobb értékeket tud felmutatni ---> lásd EU-abroncscímke.

De tényleg nincs ok aggodalomra, csak a tapadó felülete lett nagyobb az abroncsnak úgy, hogy közben a fő, hosszanti vízkivezető csatornák is megmaradtak. A zaj- és komfortszintje ha változott is kicsit a mintázatnak, ahhoz hozzászokott és valószínűleg nem zavaró. 

Üdv, Gumidoki

Keskenyebb téligumi - szabályos?

2019. szeptember 13., 08:47 Módosítva: 2019.09.27 09:11
0

Tisztelt Gumidoktor!

Mercedes W211 270CDI aut. (2002-es évjárat) tulajdonosként téli gumiabroncs csere előtt állok.

A nyári és téli gumiabroncs is jelenleg 225/55 R16 méretű. Az autó kézikönyve szerint ezzel a motorral ez a legkisebb méret.

Elgondolkodtam azon, hogy a téli gumiabroncsnál váltanék 205/60 R16-ra. Ez jó váltóméret, de felszerelhetem az autóra, ha a kézikönyvben nem szerepel a méret?

Köszönöm, üdv: GG

Kedves GG,

Jó a felvetés!

Ami a 205/60 R16 mellett szól:

  • - megfelelő váltóméret, azaz az átmérője az autóhoz megfelelő
  • - valamelyest olcsóbb
  • - nagyobb a választék
  • - komfortosabb 
  • - télen, hóban
  • - latyakban jobb trakció.

Ami ellene:

  • - kisebb a terhelhetősége
  • - nem gyári méret, így hatóságilag (műszaki vizsga, NKH-s ellenőrzés) kifogásolható
  • - a gyári, 7,5" széles felni nem ideális hozzá, de még éppen megfelelő.

Ha úgy dönt, hogy megkockáztatja az ellenérvek ellenére a 205/60-at, akkor mindenképpen XL-es, azaz 96-os terhelési indexűt vegyen belőle, azzal normál használat mellett műszakilag nem igazán lesz gondja.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nyárigumi Audi A4-re

2019. augusztus 27., 07:24 Módosítva: 2019.09.15 07:18
0

Tisztelt Gumidoktor!

Egy 2014-es 3.0 quattro Audi A4-em van, amire 245/45 R17-es nyárigumikat szeretnék. Egy gumis ismerősöm az Apollo Aspire XP-t ajánlotta. Önnek mi erről a gumiról a véleménye, esetleg tapasztalata?

Válaszát előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

Azt gondolom, hogy a Vredestein évtizedes tapasztalatainak birtokában az Apollo mostanság igen jó termékekkel támadja a gumispiacot. Ráadásul a jó minőség remek árszinttel párosul. Ez igaz a nagyobb teljesítményű szegmensre is. Én ezért azt mondom, hogy ha nem akar gyári, homológ abroncsokra áldozni (A0 jelölésű, amilyen az Apollonak nincs), amivel a legoptimálisabban működne és maradéktalanul kiautózható lenne a jármű, akkor igen, lehet az Apollo is akár megfelelő választás az ön számára.

Üdv,Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Egyből dobom a gyári új felnit, mi legyen helyette?

2019. augusztus 12., 16:15 Módosítva: 2019.08.27 20:50
0

Tisztelt Gumidoktor!

Toyota Corolla Touring Sport 2.0 Hybrid (180 LE) vásárlását tervezem. Az általam kiválasztott Executive VIP típus 18-as alufelnivel kapható, amit biztosan nem fogok megtartani. A motortípus megjelölése nélkül a magyar prospektus szerint 16, 17 és 18-as felni is választható a TS-hez, felszereltségi szintekhez igazodva. Kérdés, hogy 18-as felni kiesése után a nagyobb teljesítményű TS-hez a 16 vagy 17-es kerék lenne ideálisabb? (Magyar és szlovák honlapon még nincs konfigurációs lehetőség, német és osztrák honlapon a 180 LE-s modellhez mindhárom felni választható, felszereltségtől függően.)

Évente kb. 17e km-t vezetek, a kényelmet és a fogyasztást előnyben részesítem a kerék küllemével szemben, több – magyar és külföldi – cikket olvastam a felni kiválasztásával kapcsolatban, ennek ellenére teljesítmény / felni (16vs17) kérdésben bizonytalan vagyok, véleményt kérnék öntől.

Köszönettel: Gergely

Kedves Gergely!

Ez a típus nagyon új, aktuálisan váltja a kifutó Auris Touring Sportot, azon számos változtatást eszközölve. Én pedig egyáltalán nem vagyok biztos abban, hogy a fékek miatt az új, erősebbik hibridhajtáshoz alkalmazható-e a 16"-os kerék... Azt tudom javasolni, hogy érdeklődjön a Toyota-márkakereskedőnél, hogy mi a legkisebb, erre a konkrét hajtáslánccal rendelkező típusra felszerelhető kerék. A válaszuk dönti el a kérdést majd. A 17"-ban biztos vagyok, de talán a 16" is még felszerelhető, de ezt mondják meg a toyotások! (o;

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Jó mintázatú a használt gumim, de lehet, hogy mégis cserélni kéne?

2019. augusztus 10., 07:00 Módosítva: 2019.08.26 17:34
157

Tisztelt Gumidoktor!

Autóm (Ford Mondeo, 1,6 Scti) 2014-ben gyárilag szerelt Goodyear EfficientGrip nyári gumikkal érkezett. (215/55 R16) Most mintegy 60 ezer km van a gumikban, melyek mintázata alapvetően rendben van. Viszont a középső 3 futóél közül a szélsőn mind a 4 abroncs esetén megjelent egy olyan hosszanti minta, mintha az abroncs ott két félből lenne összeragasztva (nem egyenes a vonal, hanem enyhén cakkos - sajnos kép itt nem csatolható).

A kopásjelzőket még messze nem éri el a kopás, de érzetre az autó csúszásra hajlamosabb és hangosabb, mint kellene. A gumis szerint ez normális, de nem nyugtatott meg... Valóban így van?

(Mivel céges autó, így csak indoklással cserélhető a gumigarnitúra, de én sem cserélném, ha nem indokolt.)

Köszönöm a segítségét!

Kedves Levélíró!

Ha sejtésem igaz, akkor önnek az abroncs antisztatikus betétje szúrt szemet, amely a gumi elektromos feltöltődését hivatott megakadályozni és a futófelület anyagába van integrálva. Ez a betét használat során és némi kopás után sokszor szembetűnik, mert színében és anyagában eltér a környező keveréktől. Lehet, hogy nem egy folytonos csík ez, hanem kicsit cikkcakkos, ahogy ön is leírja. Bár az nem GoodYear-mintázat, de olyasmi, mint a csatolt képen látható. Ez nem hiba, hanem egy plusz "fícsör", amit néhány neves abroncsgyártó alkalmaz csak.

antistatic insert

Ha viszont nagyon nem ilyen, amit lát és nem nyugtatja meg a válaszom, kérje a GoodYear szakértőjének hivatalos állásfoglalását az ügyben!

Üdv,Gumidoki

Megette a Mercim a gumi szélét

2019. augusztus 5., 11:23 Módosítva: 2019.08.16 06:15
0

Üdv Doki!

Van egy 2017-es, családi autóként használt Mercedes V 220-as buszom (W447) 22e km-rel. Szép egyenesen fut, neutrálisan viselkedik gyorsításkor és vészfékezéskor is, de a bal első gumi külső széle kb. 5 centi szélességben erősen kopott, egy 2 centis darabon már slick, eltűntek a kifutó árkok. Olyan, mintha a külső élén futna a kerék. A gumi belső éle és a másik három kerék tökéletes.

A Goodyear Eagle F1 gumik csak fél évvel idősebbek az autónál és vételkor (10e km-rel ezelőtt) nem látszott rajtuk semmilyen rendellenesség. A guminyomás ellenőrző szerint melegen (pályán) a 3,05-3,15 bar a nyomás, hidegen 2,7 körül van.

Elviszem szervizbe az autót, de érdekelne, hogy Ön szerint mi lehet a probléma.

Köszönettel:

Péter

Kedves Péter!

A gumiabroncs kopásképét soha nem mag az abroncs alakítja ki, ha az valamilyen rendellenességet mutat, az mindig valamely egyéb problémára utal. Ezek között leggyakrabban a futómű beállítási, vagy annak alkatrészeinek problémája szerepel. De persze lehet más is az ok, pl. szilentek, lengéscsillapító, kerékcsapágy elfáradása, nyomás nem megfelelősége, fékek stb.

Ebben a konkrét esetben nagy eséllyel a kerékdőlés és/vagy összetartás hibájáról van nagy eséllyel szó, én nagyobb valószínűséggel utóbbira tippelek. 10 ezer km futás alatt sok minden történhet az autóval és annak alkatrészeivel... Érdemes tehát a gumiabroncsok kopásképét időnként megvizsgálni, mert azok indikátorai a sokszor a napi,normál használatban még nem is érzékelhető, de már jelen lévő hibáknak.

Üdv, Gumidoki

 
Távolról sincs vége, olvasson még

Optimális guminyomás Passat kombin

2019. július 28., 09:42 Módosítva: 2019.08.10 07:10
0

Tisztelt Gumidoktor!

2014 évi Passat B8 ról van szó, kombi, 2.0Crd, 245/35 R20 méretű kerék van rajta, Continental nyári gumikkal.

A kérdésem, hogy mennyi a megfelelő guminyomás értéke, a fentieket figyelembe véve. Többnyire egyedül járok vele, vagy teljesen megpakolva. Mindkét esetre szeretném az értékeket. Válaszát előre is köszönöm.

 Ádám

Kedves Ádám!

Kezdem azzal, hogy átmérőben nagynak találom a 245/35 R20-as abroncsot B8 Passatra. Erre az autóra a 235/35 R20 lenne a helyes váltóméret.

A nyomás tekintetében pedig azt tudom elmondani, hogy kiindulásnak mindenképpen a gyártó - esetünkben a VW - ajánlása a mérvadó. Nyilván 20"-hoz nem lesz ilyen adat, hiszen nem gyári méretről van szó. De van érték a 17", vagy 18"-hoz biztos.

Az általánosságban használható gyakorlat az, hogy ezekhez az értékekhez colonként adjunk hozzá 0,2 bart. Kb. az fog működni.

Konkrét példával élve, ha mondjuk a 18"-hoz meg van adva 2,4 bar, akkor 20"-os kerékbe javasolt a 2,4 + (2 x 0,2) = 2,8 bar Remélem, érthető, amit írtam!

Ez a rutin a helyes nyomás kiszámolására használható természetesen más autó kerékméret-váltásánál is, nem csak a konkrét, Passat-os esetben.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Megsérült az oldalfal, kell-e aggódni?

2019. június 29., 09:53 Módosítva: 2019.08.05 17:36
215

Tisztelt Gumidoktor!

Sajnos vásárlás után vettem észre ezt a sérülést a gumiabroncson. Ön szerint ezt cserélni kellene vagy így elmegy még egy szezont? Köszönöm szépen a segítséget előre is.

Üdv, József!

IMG 20190512 164346

Kedves József,

Ez alapján a kép alapján ez a sérülés lehet egy szerkezeten teljesen áthatoló vágás, és egy, az oldalfal felszínét épp megnyitó horzsolás is. Bár annál talán komolyabbnak mondanám. A lényeg, hogy nem lehet sajnos felelősen állást foglalni egy fotó alapján.

A konkrét abroncsot a felniről leszerelt állapotában megtapogatva, megnyomogatva, spéci eszközzel megvizsgálva lehetne határozott álláspontot megfogalmazni a sérülés mértékére vonatkozóan.

A jó hír az, hogy a képen nem látszik dudor, illetve a vágás helyén a legvastagabb, leghúsosabb az oldalfal, azaz ott viseli el a legjobban a külsérelmi behatásokat. Ennyit tudok csak az ügyben segíteni, sajnálom.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Fehérfalú abroncsot vennék

2019. június 23., 07:16 Módosítva: 2019.07.15 13:19
179

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy 1980-as Cadillac Fleetwoodom 6.0, és arra keresek fehér oldalfalú (WSW) gumit, 215/75 r15 méretben, és találtam párat hazai kereskedőknél is. Viszont a problémám az, hogy szinte semmilyen teszt, leírás is alig, vagy csak gyári van hozzájuk, és így nem tudom, hogy melyik lenne a jobb. Télen nem nagyon lenne használva. A kinézett gumik:

  • Cooper trendstetter
  • Maxxis ma1
  • Maxxis ma-p3

Üdv: Szentirmai Dániel

Kedves Dániel,

Mint a bugyborékoló V8-assal szerelt USA-vasak feltétlen rajongója azt tanácsolom önnek, hogy ne keresgéljen teszteket ezekről a termékekről, hiszen a lehetőségek igencsak bekorlátozottak. Egy '80-as Fleetwood-dal egyébként is hömpölyögni és kiterjedni illik, ehhez pedig bármelyik remek partner lehet a három említett mintázat közül.

A futásteljesítmény sem olyan érdekes itt, hiszen ezeken a - hobbiból tartott - autókon általában inkább elöregedni szoktak a gumik, mint elkopni; egy Caddy-vel a gumifüst nem nyerő. (o: A leginkább autentikus a fehér oldalfalú témában a Cooper egyébként, de a Maxxis is felnőtt a feladathoz, kellően tradicionális kinézetű. Én azt mondom tehát, döntsön a beszerezhetőség és az ár, nem nyúl mellé egyikkel sem.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még