Lehet adni a gumitesztekre?

július 1., 14:21 Módosítva: 2020.07.02 20:31
269

Tisztelt Gumidoki!

Remélem nem ismétlődik a kérdésem, amennyiben igen, kérem irányítsanak a korábbi válaszhoz.

Arra lennék kíváncsi, hogy a különböző autós magazinok, szervezetek tesztjei alapján jó helyezést elért abroncsok vajon más méretekben is hasonlóan jól szerepelnek?

Rendszeres olvasója vagyok ezeknek a teszteknek, de többször kerültem abba a helyzetbe, hogy abroncsot válasszak olyan méretből amire nincs konkrét irodalom. Érdemes ilyenkor a teszteken bevált mintázatokat választani, vagy nem garancia, hogy az egyik tesztben jól szerepelt (pl. Roadhawk, Sportrac, egyéb olcsóbb gumik) más méretben is hasonló jó jellemzőkkel bírnak majd?

Általában kedvezőbb árú abroncsokat keresek, ugyanakkor szeretném ezekből a lehető legjobbakat kiválasztani.

Köszönettel, Máté

Kedves Máté,

Jó a felvetés, érdekes a téma! (o: Én azt vallom, hogy a gumiteszteket érdemes szűrőn keresztül, "okosan" vizsgálni. Mert ugye vannak ráadásul irányított tesztek is, de ezekről ne beszéljünk, tegyük fel, hogy minden teszt független és objektív. (o;

Szóval egy adott tesztben egy konkrét járművön mérik meg adott felületen, adott körülmények között az adott méretű abroncsok teljesítményét. Ha nem is említünk más paramétert, elég, ha ebből a négyből csak egy változik, már borulhat is a sorrend. Elsőkerekes autó helyett összkerekes, vagy netán hátsós? Más felületű az aszfalt, 10 mm a vízfilm az úton, vagy csak 5, fúj a szél, vagy nem fúj, 10 Celsius fok ide, vagy oda...? Nyilván elsőből nem lesz utolsó, vagy fordítva, de azért nem mindegy, hogy egy mintázat második, vagy ötödik, ugye...?

Sokszor azzal is játszanak, hogy nem egyértelmű, melyik gumit tesztelik. Pl. azt írják oda hogy Pirelli PZero. Igen ám, csak abból vagy 8 különböző verzió létezik... Vagy sokszor bizonyos mintázatoknál a fejlesztési generációk közötti különbséget csupán számmal jelölik (pl. Continental SportContact 5 illetve 6)vagy egy 'plus' szó odabiggyesztésével (pl. Michelin CrossClimate illetve CrossClimate Plus).

Gyakran nem egyértelmű, hogy melyik szerepel a tesztben, illetve nem azonos generációkat hasonlítanak össze, ami csalóka. Tehát nem egyszerű a helyzet. Ezért kell kicsit a dolgok mögé gondolni!

Nyilván, ha egy adott mintázat sok különböző tesztben kiegyensúlyozottan szerepel jól, vagy rosszul, akkor abban lehet már valami. Javallott olvasgatni továbbá a felhasználói véleményeket, mert azok többnyire valós tapasztalatokon alapulnak. De érdemes tájékozódni az ismeretségi körben, vagy fórumokon is akár. Így a végén kialakul az emberben egy kép, ami segít eljutni egy nagy eséllyel működő választáshoz végül.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

A felnik ventilátor mintája növeli-e a leszorító erőt?

június 17., 14:33 Módosítva: 2020.07.02 06:16
464

Vannak olyan felnik, amik hasonlítanak a ventilátor lapátjára. Van mérhető hatása, hogy menet közben az autó alól kiszívott levegő növeli a leszorító erőt vagy csak dizájn elem?

Üdvözlettel egy laikus: Zoltán

Kedves Zoltán,

Én úgy vélem, hogy alapvetően ez dizájnelem. A rotor mintájú felnik legtöbbje egyforma, azaz ha így nézzük, a jobboldaliak "kiszívják" a levegőt a kocsi alól, a baloldaliak meg "betolják". (o:

Persze tudom, vannak a témában jobbos és balos felnik is, de nem ez a jellemző.

ventillátoros felni

Egyébként jó a felvetése, erre sokan nem gondolnak, de a felni, illetve összességében a kerék menet közbeni légellenállása fontos tényező lehet a menetdinamikában és az üzemanyag-fogyasztásban pro és kontra. Nem véletlen, hogy a jobb hatótáv érdekében a villanymotoros autók felnijeit is kifejezetten kis légellenállásra tervezik.

xl1
Fotó: Máth Dávid

A sportosabb, nagyobb teljesítményű autókra pedig azért tesznek vékonyabb és ritkább küllős kereket, hogy a fékek hűtése hatékonyabb legyen. Azaz a felni kialakítása is alárendelhető bizonyos funkciónak.

2

Üdv, Gumidoki

Dusterre 4x4-re szeretnék nyári gumit venni

június 13., 14:48 Módosítva: 2020.06.18 18:00
0

Tisztelt Gumidoktor!

Duster 4x4 (1,6 benzines) vásárlása előtt állok. Az autón most téli gumi van. Szeretnék nyári gumit venni (215/65 R16), ami országúton jó, biztonságos, nem hangos, de azért egy kis tereptől sem ijed meg. 20-30 ezer Ft közötti ársávra gondoltam. Mit ajánl?

A felniről mi a véleménye? érdemes beruházni egy második garnitúra acélfelnire, vagy maradhat a félévenkénti átszerelés? Köszönöm a segítségét!

Üdv: Zoltán

Kedves Zoltán,

Sajnos egymásnak ellentmondó szempontokat jelölt meg. Olyan abroncs nincs, ami országúton, autópályán csendben és komfortosan suhan, aztán letérve a kiépített útról is helytáll.

Előbbiek a modern SUV-abroncsok, amelyek keverékükben, mintázatkialakításukban és felépítésükben a személyabroncsokhoz hasonlíthatók.

Utóbbiak pedig a 4x4-es, vagy terepes abroncsok. Van persze egy átmenet közöttük, az ún. félterepes, jellemzően A/T elnevezésű abroncsok. De ezek többnyire négyévszakosak és mind országúton, mind terepen kompromisszumokat követelnek.

Ha az első csoportban keresgél, remek mintázatokat talál az ön által megjelölt 20-30 ezer/db ársávban, ha azonban inkább terepes, vagy akár félterepes abroncsot keres, feljebb kell sajnos tolni a költséglimitet.

A SUV-szegmensből ajánlom figyelmébe pl. a Fulda EcoControl HP, a Vredestein Sportrac5, a Firestone Destination HP vagy a Hankook Ventus Prime K125 mintázatokat, terepjáró gumiból pedig a General Grabber HP-t, a Toyo Open Country U/T-t vagy éppen A/T Plus-t. Arra figyelni kell, hogy ez egy gyakori kisteher, azaz C-gumi méret is, olyat pedig semmiképpen ne válasszon Duster-re. Mivel ez egy ballonos, nem túl széles abroncsméret, így könnyedén szerelhető le és fel. Ezért azt gondolom, hogy nyugodtan átszerelhető, mehet ugyanarra a felnire a téli és a nyári gumi felváltva.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Sportos abroncs kis méretben

június 6., 13:53 Módosítva: 2020.07.02 06:16
0

Kedves Gumidoki!

Van egy A Vectrám, amit végre hosszú állás után sikerült talpra állítanom. Nagy hirtelenjében egy szett kb. ezer éves 185/65R14 Semperitet sikerült rá pattintanom, ugyanis a normális használt gumikat ilyen méretben annyiért próbálják árulni, mint a 17-eseket, akkor meg inkább újat veszek, csak mégis kellett gyorsan valami.

Ha jól láttam a gyári méret 195/60 R14, vagy ilyet, vagy 185/65 R14-et raknék rá. Vágyódom r15 után is, de idén szerintem kihagyom a felni vásárlást (bár ez még nem eldöntött).

Száz szónak is... Szóval a fenti méretek közül keresek olyan nyári gumit ami:

- szárazon veszett jól tapad

- nedves úton legalább átlagos

- nem baj, ha az átlagosnál gyorsabban kopik

- nem baj, ha hangos, van hifi

- jó ár/érték arányú ('a pénz nem számít, az a legkevesebb' jeligére :))

Az autó egy X20XEV 2.0 benzin A Vectra 4X4 1994-ből. Főleg munkába járni tervezek vele és szlalom amatőrködni, illetve track dayezgetni.

Előre is köszönöm a segítséget! Üdv: Geri

Kedves Geri,

Egy ilyen jó állapotú, összkerekes A-Vectra már bőven kimeríti a kult youngtimer fogalmát, gratulálok hozzá! Tudtommal az alap abroncsméret a 195/60 R14 volt, a 185/65 R14 csak téli alternatívaként került be a típus méretajánlásai közé.

A terveit olvasva én is mindenképpen a 195/60-at javasolnám megfontolásra. A nehezítés az, hogy jellemzően nem sportos mintázatokat kínálnak a gyártók ebben a méretben. Én egy olyan mintát találtam, amely leginkább megfelel az elvárásainak, ez pedig a Matador MP47 Hectorra3. Az autó sportosabb viselkedését a nagyobb, 15"-ra (205/50 R15), uram bocsá' 16"-ra (205/45 R16) váltás nagyban támogatná. Ezekben a méretekben a sportosabb, karakteresebb abroncsok választéka is sokkal nagyobb, akár még street-legal semi-slick is elérhető. (o;

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nyári gumi a Qashqaira

május 30., 08:05 Módosítva: 2020.06.06 13:54
122

Kedves Gumidoktor,

2016-os Nissan Qashqai-omra keresek nyári gumit, évi 25-30 000 km futással számolva. Ha lehet, nem a legdrágábbakból szeretnék választani, de sajnos tanácstalan vagyok. 215/55 R18 a gyár által ajánlott méret.

Nagyon köszönöm a segítséget, üdv Nagy Viktor

Kedves Viktor,

Igen széles a paletta ebben a méretben is, ahogy nézem, már 16 ezer/db ártól egészen 70 ezerig találni ajánlatot 215/55 R18-ban. A leírt éves futásteljesítmény átlag feletti, ezért érdemes erre a konkrét autóra minimum egy erős középkategóriás abroncsban gondolkodni véleményem szerint. Ezek pedig olyan 26 ezertől kelletik magukat a gumisok polcain.

Nissan-Qashqai-1-6-dCi-4x4-Acenta-Connect-1200x800-81df7c688b7a7

Azt gondolom tehát, hogy 110-140 ezer Ft befektetéssel egész jó szetteket lehet beszerezni erre az autóra. Ebbe az ársávba beleférhet egy Toyo, Kumho, Nexen, Falken, vagy akár egy Vredestein nyári SUV mintázat is, ha ügyesen keresgél. A felsoroltak közül a japán gyártók termékeit több szintén japán autótípuson megtalálhatja gyári szerelésként, sőt a Nexent pl. akár Porsche-n is. Gondtalan, biztonságos, nyugodt közlekedésre bármelyikük alkalmas lehet.

Üdv, Gumidoki

Elvileg egyforma paraméterek, hol a csapda?

május 24., 10:01 Módosítva: 2020.06.13 14:49
0

Kedves Gumidoktor,

Mazda 2 2003-as autóra keresek egyszerű lemezfelnit. Adatok: 5,5J x 14 4x108 ET 47,5 furat 63,3.

Felszerelhetek bármilyen más típusra ajánlott felnit (Ford Focus, Fusion / Fiesta), ami teljesen azonos méretekkel rendelkezik? A kinézett felnik, csak a tanúsítványban és a lyukak formájában különböznek. Lehet valahol, valami buktató?

Köszönettel, Dávid

Kedves Dávid,

Elviekben általában nem lehet, de vannak kivételek. A két, más típusra való, de azonos méretekkel rendelkező lemezfelni alakjában, a középrész kialakításában, illetve ritkán anyaghasználatban térhet el egymástól. Egy fontos szabály van ilyen esetekre, ha felmegy a felni a kerékagyra, szépen ráfekszik és nem ér bele semmibe, akkor más gondot nem okozhat, biztonsággal használható rajta. A különböző autótípusok fékjeinek méretében, kialakításában, formájában ugyanis lehet különbség.

Nézze azonban meg, hogy a Mazda2 korabeli Fiesta még cikkszámra is vele azonos 14"-os felniken fut. Árban nincs, vagy nűansznyi az eltérés, de nyilván ha mód van rá, a gyári ajánlású felni vásárlása preferált.

Ha elérhetőségbeli gondok vannak, akkor azonban szóba jöhet a méret-azonos, de más autóra való felni ebben az esetben. A konkrét kérdésében szereplő Mazda2-re tehát jó a Fiesta, de a Focus felni is. A Focusra viszont - nagyobb autó lévén - a nagyobb fékek miatt már nem megy fel a Mazda2, vagy a Fiesta felnije. Ez egy ilyen játék.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyárilag eltérő abroncsméretek a Citroenen

május 19., 15:15 Módosítva: 2020.06.03 06:37
68

Tisztelt Gumidoktor,

Citroen C-Zero autóra szeretnék gumit vásárolni. A gyári méret 145/65R15, de olvastam olyat is, hogy hátra szélesebb, 175/65R15 való. Érdemesebb hátra a szélesebbet venni?

Ha összefutok egy rendőrrel, hogy magyarázom meg neki, hogy ez a gyári előírás és nem én vagánykodom? Egyébként évi 5000 km-es, tisztán városi használat esetén Ön szerint vehetek négyévszakos gumit vagy maradjon a hagyományos két szett?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

A C_Zero gyárilag aszimmetrikus méretekkel készült és ez igaz az elől-hátul eltérő gumira és felnire is. Elöl alapban 145/65 R15 a gyári méret 4Jx15" ET35 méretű felnin, míg hátul a 175/55 R15 5Jx15" ET35.

A felnik osztóköre mindkét esetben 4x100 mm, középfuratuk pedig 56,1 mm. Sőt létezik olyan kivitel is, amelyen elöl 155/60 R15 a gyári abroncs-dimenzió 4,5Jx15" ET38-as felnin, míg hátul 185/50 R15 van 5,5Jx15" ET38-as felnin.

A 16"-os kerékkel szerelt változatok szintén különböző méretekkel futnak, ami 165/50 R16 és 195/45 R16. Az autó gépkönyvében, illetve a karosszérián elhelyezett adattáblán láthatók ezek a méretek, a rendőr számára is, nem lehet ebből félreértés.

Az ön által leírt felhasználás abszolút alkalmas arra, hogy négyévszakos abroncsokkal abszolválja az egész évet. Ez nem probléma abból a szempontból sem, hogy kapható a fenti alap 15"-os méretekben többféle egész évben használható mintázat.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Point S-t szabad?

május 14., 16:24 Módosítva: 2020.05.20 16:49
268

Kedves Gumidoki!

Csere érett lett a nyári gumi az autón (Volvo S60 2001). Téli gumi vásárlási tanácsa nagyon bevált, ezért újra önhöz fordulok. 225/45R17-es méretben keresek, ettől nem szeretnék eltérni.

A gumis a Point S márkát ajánlotta, mint a Continental középkategóriás terméke, de még sosem hallottam róla. Az ára nagyon kedvező és van hozzá kátyú garancia. Ön ajánlaná ezt a márkát? Amennyiben nem akkor mi lenne az ön titkos befutója? Darabonként maximum 25e Ft-ot szánnék a gumikra.

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Richárd

Kedves Richárd,

Köszönöm az ismételt bizalmat! :)

A Point's egy nagy gumis franchise hálózat, ám saját fejlesztő- és gyártókapacitása nem lévén valóban bérgyártásban készülnek a termékei, jellemzően valóban a Continental égisze alatt. Ha már e multinál maradunk, akkor a Matador, vagy Viking márkák termékeinek szintjére tenném én a Point's mintázatokat. Ennek megfelelően nem feltétlenül rossz választás ez egy nem túl erős és nehéz járműre; normál helyváltoztatáshoz megfelelő partner lehet.

volvo-s60-2002-6

De ha már említette ezt a 25 ezer Ft/db limitet, szétnéztem kicsit. Arra jutottam, hogy ebbe azért nagyon sok - szerintem - jobb termék is belefér, még prémium gyártmányok is!

Ha szeret sportosabban haladni, akkor ajánlom figyelmébe pl. a Toyo T1R-t, de még akcióban költséghatáron belül kifogható akár a Pirelli PZero Nero GT is. De 25 ezer alatt kapható a Vredestein Ultrac Satin, amit szintén jó szívvel ajánlok figyelmébe. Ezek mind sokkal pengébb mintázatok, mint a Point's, igaz drágábbak is.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Tengelyenként különböző típusú abroncs - szabályos?

május 3., 13:37 Módosítva: 2020.05.20 08:57
14

Tisztelt Gumidoktor!

Vásároltam egy használt Suzukit, amin az első tengelyen Firestone, a hátsó tengelyen Sava abroncsokkal szereltek.

Elgondolkodtatott ez az elrendezés több szempontból is:

- szabályos ilyen "vegyes" típusú abroncsokkal közlekedni. Úgy tudom, hogy igen, tengelyenként kell azonos abroncsnak lennie (típus / minta).

- Származhat valami előny abból, ha az első meghajtott és nagyobb igénybevételnek kitett kerekekre (gyorsítás, kanyarodás, nagyobb fékráhatás, mint a hátsókon), jobb minőségű gumikat tegyünk, mint a hátsókra? Ha igen milyen szempontokat vegyünk figyelembe a választásnál, vagy maradjunk a 4 azonos abroncsnál.

Köszönettel, Lajos

Kedves Lajos,

Üdvözlöm, hogy ilyen nagy figyelmet fordít az abroncsokra, legtöbben - sajnos - nem teszik.

Válaszaim a következők:

Így van, ahogy írta, előírás szerint tengelyenként kell azonos jellegűek legyenek az abroncsok, a két tengely abroncsai eltérhetnek egymástól. Ugyanakkor nyilván a méreteknek megfelelőeknek kell lenniük mindkét tengelyen. Műszaki és biztonsági szempontból természetesen az a legoptimálisabb elrendezés, ha mind a négy keréken azonos mintázatú - és nem utolsósorban állapotú - abroncs fut, így lesz legkiszámíthatóbb az autó viselkedése minden helyzetben (kanyarban, fékezéskor, nagy sebességnél, vizes úton stb.).

Ezzel nagyjából a második kérdését is megválaszoltam. Annyit tennék még hozzá, hogy a szakma, ha azonosak is a gumik, a jobb állapotúakat javasolja hátra tenni minden esetben. Ez azért van így, mert egy normál autóvezető számára sokkal könnyebben menthető és kezelhető helyzet az alulkormányzottság, mint, ha az autó hátulja tör ki, azaz túlkormányzottá válik a jármű.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Nincs meghatározott forgásiránya a gumimnak?

május 1., 07:57 Módosítva: 2020.05.15 10:51
526

T.Gumidoktor!

Vettem a Galloperre nyári Continental CrossContact ATR típusú gumiköpenyt. A felszerelő szervizben azt mondták, nincs forgásirány a gumiköpenyre meghatározva. Arra kell figyelni, hogy mindig az első használatnak megfelelően legyenek fenn a kerekek. Amelyik jobb oldalon volt, az mindig jobb oldalon legyen, amelyik bal oldalon volt, az bal oldalon legyen. A kérdés, ez így igaz-e?

Várom válaszát tisztelettel: Pataki Antal

Kedves Attila,

A gumis a tuti biztos megoldást javasolta. Abból ugyanis baj nem lehet, ha a forgásirányt nem változtatva cserélünk kereket. Ez a pár generációval ezelőtti gumikra igaz is volt. Manapság azonban egyik komoly gyártó sem köti ki, hogy - nem forgásirányos kialakítású - mintázatainak forgásiránya állandó kell legyen. Sőt, sokszor a kezdődő rendellenes kopást meg lehet előzni forgásirány-változtatással.

A konkrét Conti CrossContact ATR valóban nem kötött forgásirányú mintázat. Véleményem szerint az időszakonkénti első-hátsó csere azonban itt is elengedhetetlen, ám nem ördögtől való az sem, ha keresztben cseréli meg az autón alkalmanként a kerekeket.

4x4-nél ez a javasolt séma:

image.png

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Számít-e felniprofil?

április 26., 15:53 Módosítva: 2020.05.03 13:38
0

Üdvözletem!

Van egy 175/65 R13 80T Firestone Multihawk típusú nyári gumi garnitúrám, amely a VW Polo 6N és 6N2, VW Lupo és a Seat Arosa gyári méretű gumija. 5,5J profilú felnire valók eredetileg.

Gumiméret alapján történő keresés után az interneten több oldal is 5B, 5,5B illetve 6B profilú felnit tüntet fel gyári méretű felninek. Ez esetben bátran ajánlhatom B profilú felnire is, ha a gyári- és a váltóméret közötti átmérőkülönbség 2%-on belül marad?

Válaszukat köszönöm!

Kedves Levélíró,

A 175/65 R13 méretű abroncs 4,5-6,5" szélességű felnin használható biztonsággal. Ami tehát ebbe az intervallumba belefér, arra szerelhető bátran.

A 'B', 'J' stb. betűjel a felniperem alakjára, kialakítására utal, a kérdése szempontjából nincs markáns jelentősége. A felni szélessége a mérvadó.

Egyébként az ön által említetteken kívül van még pár típus, amit ezzel a gumimérettel szereltek, mint pl. a Daihatsu Charade, a Ford Fiesta és Courier, valamint a Subaru Justy, illetve Libero, vagy a Daewoo Kalos pl. Váltóméretnek pedig én azokat az abroncsméreteket hívom, amelyek átmérőkülönbsége nem haladja meg az egy, azaz 1 %-ot! A 2% ennek pont a duplája, azaz az már - az én szememben - nem váltóméret.

Üdv, Gumidoki

Olcsóbb márkájú nyári gumi az A5 Quattróra

április 17., 11:05 Módosítva: 2020.04.26 13:15
1508

Kedves Totalcar.hu,

Szeretném kikérni a véleményeteket nyári gumiabroncs vásárlásával kapcsolatban. Egy 2012 A5 3.0 TDI Quattro (abból is a 245 lóerős változatú) járművet használok vegyesen hosszú és rövidebb utak megtételére. Eddig használt nyári gumiabroncs amit használtam egy 255/35 R19-es Dunlop SP Sport Maxx volt.

A cél fogyasztás, zaj és költségcsökkentés lenne, tehát szeretnék egy csöndesen guruló alacsony fogyasztású, olcsóbb márkájú gumiabroncsot vásárolni. Ezek az igények alapján van ajánlásotok?

Üdv, Gábor

Kedves Gábor,

fsd

Én egy ilyen teljesítményű, valamint 19"-os kerekeken guruló prémiumautóra minimum egy erős középkategóriás abroncsot javasolnék, de leginkább prémiumszegmensűt. Mert ugye, minek a komfort, az erő, a finomság, ha ezt a gumi nem tudja?!

Az eddig használt Dunlop SP Sport Maxx ezen kritériumoknak megfelel, egy sportosabb beállítottságú, remek mintázat. Mondjuk ez a méret eleve nem a spórolásról szól...

De nézzük az aktuális lehetőségeket! Árban hatalmas a szórás a 255/35 R19 méretben: míg a kínai csodák már 20 ezer Ft környékén elérhetők, a prémiumszegmens majd' 50 ezernél kezdődik. De ahogy mondtam, ez nem az a kategória, ahol érdemes spórolni a gumiabroncson, de persze lehet.

A szóba jöhető márkák sorát én a Falkennél, Nexennél, illetve Toyónál semmiképp nem kezdeném lejjebb, de igazából Hankooknál, Vredesteinnél - jó szívvel - nem ajánlanék gyengébb brandet erre az autóra.

De tovább megyek. Ez már az a szint, ahol érdemes megfontolni a gyári, homológ (azaz speciálisan az adott típusra fejlesztett) abroncsok beszerzését. Ugyanis minden kétséget kizáróan ezek az abroncsok működnek legoptimálisabban - főleg hosszú távon - az adott járművel együtt.

A kérdéses méretben a Dunlopnak, Pirellinek, Continentalnak és a Michelinnek vannak-e A0, illetve R01 jelzéssel ellátott Audi-homológ termékei.

Javaslatom tehát ha a fentiek szerinti legolcsóbb megoldásra törekszünk: Toyo Proxes Sport. Ha a középutat keressük: Vredestein Ultrac Vorti. Ha a legjobbak közül válogatunk: Pirelli P-Zero Luxury A0.

Üdv, Gumidoki

Magyar utakra ballonosabb gumit?

április 7., 11:17 Módosítva: 2020.04.18 06:43
571

Jó napot!

Arra lennék kíváncsi, hogy az itthoni pocsék utak miatt érdemes-e egy kicsit ballonosabb gumit választani a gyárinál? Pl nem 175/65 hanem mondjuk egy picit magasabb 175/70-est. Van-e érezhető javulás az amortizálódott utak és kátyúk kezelésében?

A választ előre is köszönöm, Feri

Kedves Feri,

Lehet, de csak akkor, ha erre lehetőség van, illetve az a gyárinak váltómérete. Váltóméret az, amikor a két abroncs átmérőkülönbsége nem haladja meg az 1%-ot. Kisebb méreteknél működő gyakorlat még az, hogy eggyel keskenyebb és ballonosabb abroncsot szerelnek fel. Pl. a 175/65 R14 helyett 165/70 R14-et, a 195/55 R15 helyett 185/60 R15-öt stb-stb. Az nem működik, amit ön írt, azaz a 175/65 helyett nem megfelelő a 175/70. Átmérőkülönbségük több, mint 3%.

Én nem tapasztalok lényegi javulást a kátyú-helyzetben. Nyilván részsikerek, meg regionális eredmények vannak, de az összkép véleményem szerint továbbra is siralmas. Ezek nem számszerű tényeken alapuló kijelentések, hanem az alapján mondom mindezt, amit az országban jártamban-keltemben tapasztalok.

Üdvözlettel, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Minire vennék felnit

április 6., 10:22 Módosítva: 2020.04.18 17:51
0

Kedves Gumidoktor,

Mini-re szeretnék felnit vásárolni. Gyári ET szám: ET54 és a kinézett felni eltér az ET45, tehát a kerék helyzete 9 mm-rel kintebb lenne. Ez már túl nagy eltérés és okoz gondokat az autó futásánál vagy még belefér?

Köszi előre is! László

Kedves László,

Az ET-t a felni szélességével együtt van értelme vizsgálni, önmagában nem.. Kérdés az, hogy vajon a kinézett felni szélessége ugyanaz-e, mint a gyári felnié? Mert ha igen, akkor soknak tartom ezt az ET-eltérést. Ettől még gyakorlatban működhet a dolog, de ennek kiderítése csakis a felni autóra próbálásával lehet.

Ha viszont a kérdéses felni szélesebb is, mint a gyári, azaz nem csak az ET-értékükben térnek el egymástól, ez utóbbi akár kompenzálhatja a szélesség-differenciát, azaz passzol a kerék majd az autóra.

Mivel levelében az ET-ken kívül más felni-adatot nem írt, nem tudom, melyik fenti bekezdés a megfelelő válasz az ön számára? Ám viszonylag laikusként is a megfelelő adatok beírásával nagyon jó kis kalkulátorok segítenek a neten az ilyen és hasonló kérdések eldöntésében.

Üdv, Gumidoki

Lecserélném már a kilencéves abroncsomat

április 1., 13:52 Módosítva: 2020.04.07 17:43
0

Kedves Gumidoki!

Egy 205/55 R16-os nyári abroncs vásárlását tervezem (Toyota Corolla 1,4 D4D személyautóra). Az ADAC tavalyi tesztje alapján van három jelöltem, Good Year Efficientgrip,Dunlop Sport Blue Response, illetve a Bridgestone Turanza T005 (esetleg a Continental EcoContact 6 ?).

Ön szerint melyik gumit lenne érdemes megvenni, melyik miben előnyösebb / hátrányosabb, évi kb. 10 000 km futással számolva?

A Bridgestonerol azt hallottam, hogy kemény (ezért ráz), zajos. A Dunlop japán (tehát jobb anyagösszetétellel rendelkezik). Jelenleg Godyear Optigrip van felszerelve, a profilmélység még nem indokolná a cserét, viszont meg van keményedve, töredezik le a futófelület (igaz már 9 éves az abroncs).

Válaszát előre is megköszönöm: Csaba

Kedves Csaba,

Egy kilencéves abroncsnak profilmélységtől függetlenül bizony időszerű már a cseréje, pláne, ha a leírt jelenségeket mutatja. Ez tehát nem kérdés.

Tulajdonképpen prémiummárkákat sorol fel, mint szóba jöhető választások, így szerencsés helyzetben van; azaz mellényúlni nagyon nem fog, bármelyik lesz a befutó.

Azzal nem értek egyet, hogy a Turanza T005 kemény, sportos, mert nem igazán az. A Dunlop pedig nem japán, hiszen eredendően brit (ír) márka volt, most alapvetően az amerikai GoodYear-csoport tagja, bár a tulajdonosi viszonyai elég kuszák világszinten.

Én egyébként a felsoroltak közül pont a GY, vagy a Dunlop felé terelném, mert szerintem nekik a legjobbak az aktuális mintázataik. Úgy árnyalnám a képet, hogy ha sportosabbat szeretne, akkor SP Sport Blue Response, ha a komfortosabb-ecosabb mintázatot, akkor pedig az EfficientGrip a praktikusabb választás.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gumit a veterán Skodára

március 24., 16:42 Módosítva: 2020.04.05 08:57
257

Kedves Gumidoktor,

Van egy farmotoros Skodám, amire gyári méretű gumit vennék. Ez ugye 155/80R14-es dimenziót jelent, nem is jelent gondot rábökni egyre a választékból.

Viszont olyat keresnék, ha van egyáltalán ilyen, ami kimondottan egy versenyszámban teljesít jól: a legkevésbé öregszik, puha marad sokáig.

Elkopni nem fog, évente ha kétezer kilométert megyek vele (nyáron, hobbiautó), amúgy fűtött garázsban áll. A tapadáshatárt sem ezzel a kocsival keresem, téli viselkedés se érdekel és a zaját is elnyomja a motor. Szóval azt venném, ami mondjuk tíz év múlva is gumi lesz (természetesen belsővel használnám).

Köszönettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Szerintem sokkal bonyolultabb a helyzet, mint ahogy gondolja. Ha ugyanis a felnije kialakítása és/vagy küllőssége miatt belsős gumiabroncsot igényel, akkor kiesik az összes modern TL (tubeless) kivitelű abroncs a választható körből.

A TL jelölésű abroncsokba ugyanis tilos belsőt használni, mert a légzárón lévő gumihornyok előbb-utóbb kidörzsölik azt azonnali légvesztést okozva.

Maradnak így a veterán, zömében diagonál TT (Tube type) jelű belsős abroncsok, amiből viszont nem egyszerű megfelelő méretet, pláne jó áron találni.

A tartósság miatt nem aggódnék annyira a fűtött garázs megléte és a kevés (gondolom alapvetően kímélő) használat miatt. Kis glicerines gumiápolás időnként nyilván segít megnyújtani az élettartamot természetesen. Tíz évet egy normál, jó minőségű abroncs bőven ki kell bírjon ilyen körülmények között véleményem szerint.

Üdv, Gumidoki

Négyévszakos gumik Yaris Hybridre

március 19., 11:03 Módosítva: 2020.03.30 06:12
0

Kedves Gumidoki,

egy jó éve már nagyon jó tanácsot adott, ezért ismét Önhöz fordulnék egy gyors tanácsért. Lakásvásárlás miatt eladtam a RAV4 Hybrid autómat (bár nagyon szerettem, nem állhatott/amortizálódhatott ebben a pénz), s vettem egy használt Yaris Hybridet.

A gumikat cserélném rajta (175/65 R15). Alapvetően városban használom majd, de nyáron a hétvégeken legurulnék majd vele a Balcsira, s Bécsbe is elmennénk egyszer-kétszer. A tervek szerint valahol 10-15e km-t megyek majd vele. Alapvetően négyévszakos gumit vennék rá: egyrészt max 2-3 évig használom majd a Yaris, másrészt utána olvasgattam, s úgy tűnik, már elég jók ezek a gumik ilyen kisautóra, különösen az én vezetési stílusom mellett (=nincs nagy súly, nincs nagy teljesítmény, s amúgy sem száguldozom, kulturáltan, udvariasan vezetek).

Szóval nem feltétlen prémium négyévszakost vennék, hanem jó közepest. A tesztek alapján a Nexen N Blue 4 Season illetve a Vredestein Quatrac 5 gumikat néztem. A koreai 15 000 HUF körül van, a holland pedig 20 000 HUF felett. A kérdéseim ezek lennének:

1. Ezek a sub-prémium gumik elég jók már a fenti autóra/használatra?

2. Van 5000/gumi, azaz összese 20 000 forintnyi különség a Nexen és a Vredestain tudása között? Nekem úgy tűnik nincs, még ha a Nexen gyorsabban is kopik.

3. Van esetleg más ötlete, javaslata is? (Nem upgrade-elnék erre a 2-3 évre GoodYear/Continental-ra, ha nem muszáj.) Nagyon hálás lennék egy gyors válaszért. (Minden formaság nélküli egyszavas válaszok is tökéletesek.)

Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás,

Üdvözlöm visszatérő ügyfélként! :) Válaszaim a következők.

1. Én a Vredesteint mondanám sub-prémiumnak, a Nexen-t erős középkategóriásnak, de ezt az áruk is nagyjából tükrözi. A Vredestein négyévszakosai hagyományosan jók, érdemes velük számolni a választáskor. A Nexen feltörekvő márka, amely ezzel a legújabb fejlesztésű négyévszakosával nagyott lépett előre, jó választás szintén. Én egyébként mindig azt mondom, ha valaki négyévszakossal kíván boldogulni, nem szabad rajta spórolni, mert aztán nem fog működni a dolog és az nagyon bosszantó, sőt adott esetben balesetveszélyes is tud lenni.

2. Tudásuk között szerintem sincs ennyi különbség, az előző pontban leírt presztízs-különbéget is meg kell fizetni itt.

3. Nagyon jó tapasztalatok vannak a Vredestein-t megvásároló Apollo (a márkanévvel együtt a "tudást" is megvette) négyévszakosával, amely Alnac 4G All Season névre hallgat. Érdemes vetni rá egy pillantást!

Üdv, Gumidoki

Kötelező a széles gumi?

február 22., 09:47 Módosítva: 2020.03.20 06:15
0

Üdvözlöm!

Sok helyen kerestem választ de nem sikerült megfelelő választ kapnom, bízom benne most sikerrel járok. Adott egy BMW 525i sedan 2003-as modell. A javaslat nyári gumiabroncsban a gyártó, és sok más oldal szerint 17"-os méretben 235/45 elöl, 255/40 hátul.

A kérdésem a következő: Jelenthet-e bármilyen problémát ha hátra is a kisebb 235/45 gumikat rakom fel. Kötelező-e a két széles gumi használata?

Köszönöm válaszát: Pali

Kedves Pali,

Nem kötelező, csak akkor, ha kétszéles a felni is, azaz a hátsó pár szélesebb (9Jx17" ET26), minta az elsők (8Jx17" ET20). Illetve akkor sem feltétlenül, mert a 9" széles hátsót is "elbírja még" épp a 235/45 R17 gumiméret. Ha a felnik azonban egyformák (gyári méret: 8Jx17" ET20) körben, akkor viszont csak a 235/45 R17 mehet mind a négyre.

Ilyen egyszerű ez... :) Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Fura téligumi méret Ford Streetka-n

február 9., 10:50 Módosítva: 2020.02.25 21:45
0

Kedves Gumidoktor,

2003-as Ford Streetka kabrióra szeretnék egy téli szettet, leginkább rövid városi utakra. Mivel az autónak eleve elég kemény a felfüggesztése, ezért arra gondoltam hogy a gyári 195/45 r16-os méretet ballonosabb váltóméretre cserélném.

Viszont számomra érthetetlen módon a használati utasítás télre 155/65 R14-es méretet javasol, ami jelentősen kisebb kerületet jelent. Rakhatok magasabb oldal falú, esetleg szélesebb abroncsot, pl: 175/65 R14, vagy mindenképpen kövessem ezt az érdekes gyártói utasítást?

Köszönettel, Marci

Kedves Marci,

Valóban érdekes ez a gyártói ajánlás és valóban igaz; furcsa nekem is.

Én ebben az esetben azt mondom, hogy abból baj nem lehet, ha megtartjuk a 195/45 R16 átmérőjét, hiszen azzal jól működik az autó. Ebben a helyzetben én magam is inkább a 175/65 R14-et preferálnám télire.

Persze nem gyári méret, de ha a 16"-os felől nézzük, annak a tökéletes váltómérete. Az sem elhanyagolható tényező, hogy terhelhetőségben többet tud jóval (475kg vs 387kg) a 155/65 R14-nél.

Üdv, Gumidoki

C-s gumi vagy XL?

február 2., 11:14 Módosítva: 2020.02.09 10:51
0

Kedves Gumidoktor!

Kérdésem a következő: Adott egy Ford Tourneo Custom 2019 kisbusz gyárilag 215/65/16C 109/107 terhelhetőséggel, de én téli guminak 215/65/16 XL 102 gumit tennék fel. A súlyindex szerintem megfelelő (4x850kg), hisz több mint az autó maximális súlya (3150 kg).

Lehet ebből gond? Műszaki vizsgán beleköthetnek? Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró,

Igen, papír szerint beleköthetnek bizony a nem gyári specifikációjú abroncsba, lássuk be, jogosan. A nem megfelelő, vagy éppen a határon levő terhelhetőség biztos, hogy jóval rövidebb abroncs élettartamot is jelent, de hirtelen szerkezeti felbomlás, anomália oka is lehet, ami viszont már balesetveszélyes.

Ha gyárilag C-s gumival jött ki az autó, az kell rá szerelni téliben is. Gumisnál tapogasson, nyomkodjon meg, emeljen fel egy ugyanolyan méretű C-s, illetve XL-es gumit, mindent meg fog érteni!

Üdv, Gumidoki

Mindenképpen gyári méret?

január 25., 11:43 Módosítva: 2020.02.09 10:56
0

Tisztelt Gumidoktor!

2,0 Td Chevrolet Lacettimre (2007) szeretnék téli gumit. Viszonylag sokat megyek vele városban és havonta kétszer vidékre is pályán, hosszabb útra, kb 500 km. A kérdésem az, hogy a gyári 195/55R15-mérettől eltérhetek-e, mert ez nagyon drága méret. Ha nem ezt, hanem mondjuk 185/60R15 méretet vásárolok, az balesetveszélyes? Rendőr, biztosító felróhatja egy baleset esetén? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel Gyula

Kedves Gyula,

A gyárinak - váltóméretként megfelelő - abroncsméretbe nem fog senki sem belekötni az ön esetében. Ahogy ön is írja, erre az autóra vagy a gyári 195/55 R15, vagy a ballonosabb-keskenyebb váltó, a 185/60 jöhet szóba, ha maradunk a 15"-os felninél. Ebben a helyzetben praktikus okokból én is az utóbbit választanám télre. Nem lesz vele semmi gondja, tökéletesen működni fog a dolog, hajrá!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Felni homologizációs papír

január 17., 14:03 Módosítva: 2020.01.25 18:17
0

Tisztelt Gumidoktor!

Szakmai segítséget szeretnék kérni Öntől. Vettem egy Aez Icon 5 4x11,3 R17 felnit nyárra. Azt szeretném megkérdezni, hogy a felnihez a TÜV vagy Abe engedélyt honnan lehet megszerezni? Használtan vettem és nem adtak hozzá semmi papírt.

Olvastam egy korábbi cikkünkben, hogy minden felnihez van ilyen igazolás. Az Aez weboldalán nem találtam meg ezt a dokumentációt. Az autó egy 2003-as Nissan Almera N16 1.8. Hol kell keresnem vagy érdeklődnöm ebben az ügyben?

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Dávid

Kedves Dávid,

Azért az korántsem igaz, hogy minden felni rendelkezik TÜV és/vagy ABE minősítéssel. Ám az AEZ márka felnijeihez találunk ilyen dokumentumokat. Ha régebbi kiadású felniről van szó, én első körben az AEZ hazai forgalmazójánál próbálkoznék, az Alcar Hungária Kft-nél. Ők biztosan tudnak segíteni és saját adatbázisukban elérhető a kívánt igazolás.

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Kugára Volvo-felnit?

január 7., 11:48 Módosítva: 2020.01.25 11:43
0

Kedves Gumidoktor!

Van egy 2011-es 2.0 diesel 120 Kw-os Ford Kugám. Gyárilag 19-es Felni van alatta, amit szeretnék télire 18-asrsa cserélni. Találtam hozzá 18-as felnit, ami Volvo-ról való, a szélessége azonos, viszont az ET száma eltér. A gyári Ford felni Et 52,5, a 18-as Volvo felni viszont ET 55. Jelent ez gondot? Fel tudom szerelni, vagy kell esetleg nyomtáv szélesítővel korrigálnom az ET különbséget? Valamint téli gumi ügyben kérnék tanácsot. A Continental ts850p-suv, és a Pirelli Scorpion Winter között vacilálok. Esetleg más alternatíva, ami ár-érték arányban jó lenne?

Előre is köszönöm válaszát!

Sándor

Kedves Sándor!

Ha valóban ennyi csak a különbség ez nem fog gondot okozni, pogácsa sem kell alá. Feltéve, hogy a felnik szélessége is ugyanaz. Illetve figyelni kell arra is, hogy a Volvo-felnik némelyike 65 mm-es középfurattal bír, nem 63,3-assal, mint a Ford. Ez a különbség pedig ebben az esetben elég arra, hogy ne legyen megfelelően központosítva a kerék, ami vibrációkhoz, rázkódáshoz vezet(het).

Téli gumik tekintetében két prémiummárkát említ. Bármelyikkel jól jár, nüansznyi köztük a különbség. A Conti inkább a komfort, a Pirelli pedig a sportosság irányába van kicsit eltolva. Sok jó mintázat létezik még természetesen e kettőn kívül is, de ha már valamiért ezek kerültek önnél a képbe, nem zavarnék abba bele további termékek idecitálásával. Pláne, hogy bármelyik is lesz végül a befutó, nem fogja csalódás érni. (o;

Üdv és BÚÉK, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Használhatok-e görgőzött felnit?

2019. december 29., 10:21 Módosítva: 2020.01.17 14:04
3

Kedves Gumidoktor,

Egy felni görgőzéssel kapcsolatos kérdéssel fordulok Önhöz. Vásároltam egy szett eredeti BMW alufelnit használtan, jó állapotban (17"), hogy ne kelljen cserélgetnem a papucsokat. Sajnos felgumizásnál kijött, hogy van egy pici ütése 2 db-nak, és ki kell görgőzni. Természetesen ezt el is végeztetem. A kérdésem csupán annyi lenne, hogy egy tökéletesen kigörgőzött felni okozhat-e valami kárt a futóműben vagy bármiben? Véleményem szerint nyilván nem, de gondoltam szakemberre bízom a választ. Nagyon szépen köszönöm.

Tisztelettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

Megnyugtatom, természetesen egy szakszerűen tökéletesre javított (görgőzött) felni nem okozhat semmiféle problémát a futóműben, vagy az autó egyéb alkatrészeiben. Amennyiben az autója specifikációja szerint defekttűrő abroncsokat kell rajta használni, akkor sokkal egészségesebb is a külön felnis megoldás, mert ezeket az abroncsokat nem javasolt szerelgetni szezononként, mivel könnyen sérül a peremük. Viszont érdemes tudni, hogy a defekttűrő gumikhoz úgynevezett "double hump" felni kell, amiről teljes nyomásvesztés esetén sem tud leugrani az abroncsperem. Ilyen:

unnamed.png

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos mellé téli vagy nyári pótkerék?

2019. december 6., 15:52 Módosítva: 2019.12.29 10:22
0

Tisztelt Gumidoktor,

Városi autómon mind a téli, mind a nyári szett csereérett lett. Hosszú megfontolás és a használati szokások átgondolása 4 évszakos abroncs beszerzését eredményezte (Goodyear). A teljes értékű pótkerék a gyári - maximális profilmélységű, nyári abronccsal. A kopottas téli szettből a hátsó tengelyen többet futott gumik még ~5-5.5 mm profilúak.

Kérdésem: 4 évszakos abroncs mellé, teljes értékű pótkerékre nyári vagy téli abroncs a biztonságosabb döntés? Érdemes átgumiztatnom a gyárilag nyári pótkereket egyidős, még megfelelő profilmélységű téli abroncsra?

Köszönettel, D.

Kedves D,

Szerintem nincs túl nagy jelentősége. Ha abból indulunk ki ugyanis, hogy a pótkerék csak szükséghelyzetben (defekt esetén) kerül bevetésre, akkor is csak ideiglenesen, hogy az autó mobilitását biztosítsa a legközelebbi gumisig, szinte mindegy, hogy milyen mintázattal teszi meg ezt a viszonylag rövid utat.

Nyilván, ha amúgy régi gyártású a pótkeréken lévő abroncs, praktikusabb lecserélni egy újabb, még megfelelő profilmélységgel rendelkező téligumira, hiszen a téli útviszonyok a szűkebb keresztmetszet a menetbiztonság szempontjából. De tényleg nem kell túlzott jelentőséget tulajdonítani ennek a dolognak véleményem szerint. Ha valaki jó minőségű és állapotú gumikkal, kerekekkel jár megfelelő nyomással és körültekintően vezet, a durrdefektek száma is elenyésző. Én pl. bőven egymillió kilométert vezettem már és soha nem volt még olyan defektem, amit az út szélén kellett volna cserélni.

Üdv, Gumidoki