Mire való a ritka felni?

tegnap, 08:23 Módosítva: 2018-07-21 18:50
24

Szép napot!

Érdeklődnék, hogy milyen kocsi típusokon használtak 4x110-es lyukosztású felnit? Eddig egyedül a Daihatsut sikerült találnom.

Köszönöm segítségét!

Kedves Levélíró,

Én sem tudok más márkát felsorolni. Csak a Daihatsu Coure és Move típusai futottak ilyen osztókörű - és 56 mm-es középfuratú - felniken az én információim szerint is.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még
  • 235/60 R16 helyett mit?

    július 14., 08:05 Módosítva: 2018-07-16 06:17
    57

    Kedves Gumidoktor!

    Adott egy 2009-es Dodge Journey. A címben jelzett gumival, alufelnivel vásároltam, érzésem szerint nem ez volt a gyári set-up. Ránézésre kicsit esetlen az autó ilyen "pici" kerekekkel. Ezt a pénztárcámba is tekintve még csak-csak elviselem, főleg hogy a nagyon egészségesnek és kevesett futottnak tűnnek a gumik. Viszont a széles (Mud&Snow) profil elképesztően hangos, és nem tudom, hogy van-e igazán értelme, mivel városon és autópályán kívül máshol nem használnám, értsd: földutat, sarat, murvát, hegyet-völgyet nagyon ritkán látna.

    Akárhogy is nézem pl. azon a bizonyos "wheel-size oldalon" a modellhez (Fiat Freemonttal azonos) ajánlott kerék és gumiméretek között ezt nem, ennél csak keskenyebb gumikat látok. Picit tartok tőle, hogy műszaki vizsgán ekkora eltérés mennyire lehet bukási ok, már ha egyáltalán.

    Szóval, középtávú terveim között szerepel vékonyabb profilú gumi vásárlása, 17-es, esetleg 18-as felnikkel együtt. A hivatalos Freemont/Journey méretek nekem eléggé ritkának tűnnek a piacon fellelhető ajánlatok között, ezért nem feltétlen csak a gyárilag szerelt méretekben gondolkodnék. Ha pl. nem gyári felni méreteket nézek, 18-as méretekben 8J alatti felniket, 17-es méretben 7J alattiakat is alig látni. De lehet, hogy ez csak az én érzésem. Milyen gumi és felni méret az, ami a leggyakoribb ilyen mérettartományban (5x127-es lyukakkal, 71,6-os középpel), és emiatt remélhetőleg a legköltséghatékonyabb megoldás lehet, biztonságos tapadással, kevesebb zajjal, majdnem 2 tonnás autóhoz illő terhelhetőséggel, és természetesen teljesen "street-legal" módon?

    Biztonságon és kényelmen nem spórolnék, inkább csak a feleslegesen drága megoldásokat kerülném el, tudva természetesen, hogy ekkora kerekekre nem létezik nagyon olcsó egyszersmint nagyon jó megoldás. Ha az egész ügylet végén esetleg az autó is jobban nézne ki tőle, az meg maga lenne a tökély. Vagy hagyjam a fenébe az egészet, és a meglévő 16-os felnikre szerezzek keskenyebb gumit, és ne nagyon nézegessem az autót távolról, örülve a megspórolt forintoknak? :)

    Üdvözlettel, Miklós

    Kedves Miklós,

    Én nem tudok ön helyett dönteni, hogy mi fér bele a büdzsébe, vagy mi nem...? De szívesen leírom azokat a technikai információkat, amely alapján dönteni tud majd. Ami biztos, hogy ennek a típusnak a gyári alap abroncsmérete a 225/70 R16. Ennek átmérője 3,4 cm-rel nagyobb, mint a 235/60 R16-é. Ezt a ballonos méretet természetesen lehet feljebb váltani, 17"-ban a 225/65 R17, 18"-ban a 235/55 R18 a helyes váltóméret.

    Felniben és gumiban is van választék ezekben a méretekben, minél nagyobbat választ, nyilván annál zsebbenyúlósabb a történet. A felniméreteket ismeri, hiszen leírta, nincs más hátra, mint feltúrni a felnikalkulátorokat a neten, mi, hol, mennyi?

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Összezavart a terhelési index

    július 10., 14:08 Módosítva: 2018-07-21 18:50
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Seat Alhambra (2014, 2.0tdi 140 ló) gépjárműhöz keresek 18-as nyári gumit. A kocsin a gyári Continental gumi van, 225/45/R18 95 W Extra Load Radial felirattal. Nem tálaltam ebben a méretben, ilyen jellegű autóhoz tesztet és az ár alapján a Conti PremiumContact 6 (95Y) lett a választás, de ott a 95Y után nincs az XL felirat a webshop oldalán. Ha jól értem, a Conti weboldala szerint a 95Y Extra Loadra készül, de jobb lenne egy szakértői megerősítés.

    Előre is köszönöm! Gergő

    Kedves Gergő,

    Megerősítem a dolgot, ugyanis a 225/45 R18 abroncsméret standard terhelési indexe a 91 (615 kg), míg a növelt terhelhetőséget ebben a dimenzióban 95-ös load index-szel (690 kg) jelölik. A Conti leírt terméke az utóbbi kategória, még akkor is, ha nem szerepel a webshop leírásában az XL rövidítés. Az oldalfalán viszont ott lesz.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Téli gumi a Leafre

    július 5., 11:06 Módosítva: 2018-07-21 08:36
    0

    Tisztelt Doki!

    Egy 2017-es elektromos Nissan Leaf-re milyen téli gumit javasol, aminek a lehető legjobb a gördülési ellenállása? Kerestem az interneten gumikat, de szinte "csak" C kategóriás gumikat találtam. Van olyan gumi ami Class A-s gördülési ellenállású? Gondolkodom: Conti TS860, Alpin 5.

    Köszönettel Gábor

    Kedves Gábor,

    Téliben nincs olyan abroncs, amelynek az EU-s abroncscímkén 'A' besorolása lenne gördülési ellenállás tekintetében - még.

    Egy C-s azonban tökéletesen megfelelő lehet elektromos autóra is. Ami még itt fontos szempont lehet, az a gördülési zaj, hiszen egy ilyen csendben suhanó villanyautón nagyon zavaró lehet egy zajosan futó abroncs.

    Ebből a szempontból 66dB-es "tudásával" kiemelkedik a mezőnyből a Pirelli Winter Cinturato-ja, amely a gördülési ellenállás témájában is a legjobbak között szerepel.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Lianára VW alufelni?

    június 25., 17:10 Módosítva: 2018-07-01 10:11
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Az lenne a kérdésem, hogy egy 2003-as Suzuki Lianára rakhatok-e VW gyári alufelnit? 3-as Golfon volt rajta.

    A gumik mérete: 185/65 R14 nyári, a felni: 4x100 6Jx14H2 ET45. Elvileg ezek az adatok rendben, most 5,5J acél felni van a Lianán, a 6 sem gond ha jól tudom. Inkább a csavarok miatt aggódom. Ha más csavarral is, de megoldható lesz a biztos rögzítés?

    Köszönettel, Tamás

    Kedves Tamás,

    Elviekben OK, de a gyakorlatban még sincsenek teljesen rendben ezek az adatok. Egy fontos paramétert kihagyott ugyanis, a középfuratot. Ez a Liana esetében 54 mm, míg a Golf 3-nál 57. Ha ezt a felnit így felszereli a Lianára, nagyobb sebességnél tuti rázni, vibrálni fog a kerék. Hiszen a csvarok csak rögzítenek, de nem központosítanak. Tehermentesítő gyűrű kell tehát, amely áthidalja ezt a 3 mm-es átmérőkülönbséget. Minden egyéb méret alapján egyébként működhet a dolog. A csavarokból azonban valóban újabbak kellenek, a Liana lemezfelnicsavarjai nem lesznek jók az alufelnihez.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Milyen pótkereket vegyek?

    június 23., 08:35 Módosítva: 2018-07-10 17:35
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nemrég vettem egy új Suzuki Balenót, amihez nem jár pótkerék csak defektjavító szett. Az autót taxinak fogom használni, ezért mindenképp szükségem lenne valamilyen pótkerékre. A használt hirdetések között sok mankókerék is van, de nincs tapasztalatom, milyen méretet keressek. Az autómon 5j 4x100 felni van, 175/65 15-ös gumival.

    Válaszát köszönöm : István

    Kedves István,

    Osztókörben, középfuratban nyilván olyat kell keressen, ami megfelelő a Baleno-ra, azaz 4*100*54-est. Az autó kerekének átmérője 24", avagy 609 mm, tehát ilyen átmérőjű, vagy ettől 1% eltérésű mankókerék lehet jó önnek. Pl. egy T125/70 R17 megfelelő lehet. Nem egyszerű a feladat.

    Vagy vesz egy Balenora való lemezfelnit és felgumizza a gyári mérettel. Esetleg ha esz téli szettje, abból nyáron tesz a csomagtartóba egy darabot, télen pedig a nyáriból. Nagyjából ezek a lehetőségek vannak.

    Üdv, Gumidoki

    A mai gumik rövidebb életűek?

    június 9., 19:39 Módosítva: 2018-06-13 06:45
    184

    Tisztelt Gumidoktor!

    Két kérdésem lenne.

    1. 2009 közepén gyártott, de alig kopott (nagyon keveset futott) Michelin Primacy HP gumit rakattam fel nyárra. Úgy hallottam, max. 10 éves gumi lehet biztonságos, ezért rákérdeztem a gumisnál, aki szerint ez még "sokáig" használható, mert 2009-ben még raktak bele kaucsukot, ma már nem (vagy nem annyit). Ezért szerinte a mai gumik rövidebb életűek, de az enyém még sokáig jó. Ebben véleménye szerint mi az igazság?

    2. Mit jelent egy guminál, hogy "megerősített kivitel"? Kinek van erre szüksége?

    Előre is köszönöm!



    Üdvözlettel: Szabó-Strausz Dávid, Veresegyház

    Kedves Dávid,

    Nézzük sorrendben a válaszaimat!

    1. Én azt gondolom, hogy a gumiabroncsban pont a természetes eredetű anyagok öregszenek leginkább. Azaz nem tartom helytállónak, hogy a ma gyártott gumik hamarabb fognak öregedni, mint mondjuk egy 10 évvel ezelőtt gyártott. A 2009-es abroncs a kora miatt már javasolt lassan a cserére. Az öregedésnek egyrészt vannak szemmel látható jelei: repedezés, , morzsolódás, elszíneződés stb. Illetve az idős abroncs teljesítménye is jelentősen csökkenhet, főleg vizes útviszonyok között. Ha tehát látja, vagy érzi, hogy nincs minden rendben, ne hezitáljon, cserélje le az abroncsát. Ez az idő a tapasztalatok szerint a gumiabroncs tizedik éve körül érezik el, de lehet egyedi eltérés ebben pozitív és negatív irányban egyaránt.

    2. Azt jelenti, hogy a szerkezete nagyobb terhelhetőségre van tervezve, magyarul meg van erősítve. Jelölése XL, vagy reinforced, ezek a gumi oldalfalán is megtalálhatók. Pl. egy 205/55 R16 gumi normál terhelési indexe 91, míg az ugyanilyen méretű erősítetté 94. Előbbi max. 615, míg utóbbi max. 670 kg-ot "cipelhet". Olyan autóknál van erre szükség, amelyeknek a szokásosnál nagyobb az össztömege, ilyenek pl. a személyautó alapra gyártott kisteherautók (Peugeot Partner), egyterűek (Ford Galaxy), esetleg nagyobb kombik.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Oldalfal sérülésnél cseréljem-e?

    június 6., 11:12 Módosítva: 2018-06-25 17:53
    1

    T. Gumidoktor!

    2013-as évjáratú VW Passat Variantunkon (2.0 TDI, 140 LE) használunk 2016. 13. hetében gyártott Bridgestone Turanza T001 215/55 R16 93V gumikat. A gumikban max. kb. 15 000 km lehet, futófelületük tökéletes úttartást, kanyarodást, stb. ad. Revülés nem látszik rajtuk.

    Nem régen vettem észre, hogy a jobb első gumi oldalfalán egy sérülés van (az oldalfalra kb. 30-40 fokos ferde vágat, több mm mély), de a légnyomást nem engedi. Kérdésem, hogy biztonsági okokból cserét javasol, vagy elég, ha a teljesen jól működő abroncsokat a hátsókkal felcseréljük? Másik kérdésem, hogy ehhez az autóhoz elég-e télinek 91T abroncs?

    Köszönettel: János

    Kedves János,

    Ha több mm mély az a vágott sérülés, akkor az már adhat okot az aggodalomra. Nincs dudor azon a helyen az oldalfalon? Ha van, akkor a vágástól függetlenül cserés a papucs. Ha negatív válasz, akkor szerencsésebb a helyzet, mert az abroncs szerkezete nem sérült. Én a következőt tenném. Gumissal kicsit megvulkanizáltatnám a sérülés helyét, hogy ne foszoljon, vagy nyíljon ki jobban, majd biztonsági okokból hátsó tengelyen használnám az abroncsot.

    A másik kérdésére válaszolva azt mondom, hogy a T-s sebességindexszel nincs gond, a kisebb terhelhetőséggel viszont igen. Elméletileg a gyári specifikációnál kisebb terhelési indexszel ellátott abronccsal az autó nem műszaki vizsgaképes például.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumicsere megfelelő így?

    május 19., 13:05 Módosítva: 2018-06-01 14:21
    181

    Tisztelt Gumidoktor!

    Most cseréltettem téli gumit nyárira az acélfelnin viszont feltűnt, hogy a felni és a gumi között nem egyenletes a hézag. Számít ez valamit vagy nem érdemes foglalkozni vele ? Az alábbi videón megtekinthető, jelenleg hogy néz ki felhelyezve a gumi.

    Köszönettel: József

    Kedves József,

    Megnyugtatom, nincs itt semmi baj! A felvételen ugyanis a lemezfelni pereme nem is látszik, csak a rápattintott dísztárcsáé.

    Ami sajnos nem mindig illeszkedik tökéletesen, de igazából ennek nincs jelentősége. Ám ha önt ez esztétikailag zavarja, szedje le a dísztárcsát és próbálja meg szebben felpattintani, nem kizárt, hogy sikerül. De ha mégsem, még egyszer mondom akkor sincs semmi negatív hozadéka a dolognak.

    Üdv, Gumidoki

    Nagyobb gumit raknék a Jazzre

    május 16., 10:24 Módosítva: 2018-05-25 10:49
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Honda Jazz (1.4. - 2005) téli abroncs szett esetében (jövő szezonban gondolkozva) kérdezném hogy, az ajánlott 185/55 R15 méretet helyett 185/65 R15 méretet mennyire célszerű feltenni? A méreteltérés oka, hogy családon belül akad egy felesleges garnitúra.

    Válaszát előre is köszönöm, üdvözlettel: Gábor

    Kedves Levélíró,

    Semmiképpen sem célszerű, de leginkább nagyon nem ajánlott! A 185/65-ös kerék ugyanis átmérőben 36 mm-rel, azaz 6,2%-kal nagyobb átmérőjű, mint a gyári 185/55. A technikailag megengedett eltérés maximum 1%. A helyzet az, hogy a Jazz esetében nem nagyon lehet megfelelő váltóméretet mondani a gyári helyett, javaslom tehát, maradjon ön is annál!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Két koreai közül melyiket?

    május 4., 16:44 Módosítva: 2018-06-06 12:21
    0

    Tisztelt Gumidoktor,

    Két hasonló árfekvésű 205/55 R16 nyári gumi közül választanék. LAUFENN LK01 S FIT EQ H91 és Nexen NBLUE HD 91H. Ha jól tudom, ezek ráadásul ugyanazon gyártó almárkái. Tapasztalatom csak téliben és az egyik márkával van, a Nexennel. Meg voltam elégedve. Ön melyiket javasolná?

    Köszönöm, Norbert

    Kedves Norbert,

    Majdnem jól tudja. Mindkét márka dél-koreai, de a Nexen önálló (fő)márka, míg a Laufenn a Hankook másodterméke. Én tudásban is érzek némi különbséget köztük az előbbi javára. Ezt jelzi az a tény is, hogy a Nexen megjelent több autógyártó típusain gyári, első szereltségként, amely között prémiumgyártó is akad, pl. a BMW.

    Ebből követezik, hogy a kettő közül én a Nexent választanám. Mindezt úgy, hogy a Laufenn-t sem tartom rossz választásnak, sőt! Ráadásul - ha számít ez a szempont - nagy százalékban a hazai Hankook-gyárban készül.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Egy márka, két gyártási ország

    április 24., 11:57 Módosítva: 2018-04-26 11:59
    186

    Kedves Doki,

    neten rendeltem 4 új nyári gumit (Hankook Ventus Prime 3 K125, 215/55R16, bár gondolom ezek most lényegtelen infók).

    Ma megjöttek, az átvétel után vizsgáltam át őket tüzetesebben: háromnak megegyezett a DOT száma és a gyártási helye is (Dél-Korea), a 4. viszont pár héttel korábban készült (ez kevésbé aggaszt), viszont a gyártási ország is más (Kína). Érdemes ezen aggódni, vagy nem várható olyan minőségi probléma az egyértelműen más gyártmány miatt, ami kijöhet átlagos autózásnál? Főleg azért zavaró a dolog, mert így egy tengelyre kell majd két máshol gyártottat feltenni.

    Köszönöm előre is a választ, Üdv, Tamás

    Kedves Tamás,

    Szerencsétlen és elbizonytalanodásra okot adó helyzet ez. Elméletileg semmi különbség nem lehet a két, különböző gyártósoron készült abroncs között, ha egyébként a cikkszámuk (termékkódjuk) megegyezik. A gyakorlatban azonban találkoztam már olyannal, ahol nem egyformán kopott a különböző gyárban gyártódott, egyébként koppra azonos abroncs. De ne vegyük ezt általánosnak.

    Először is azt kell kiderítenie tehát, hogy valóban azonos-e a különböző DOT-számú termék a többivel. Ha nem, jogosan reklamálhat, hogy nem négy egyforma gumit kapott. Ha igen, én biztos, ami biztos akkor is inkább a hátsó tengelyre tenném az eltérő országból származó abroncsokat és időnként ellenőrizném, hogy hasonló állapotúak-e!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Mankókerék a Swiftbe

    április 20., 16:01 Módosítva: 2018-04-30 08:48
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Bekerült a családba egy új Suzuki Swift. A defektjavítóban nem bízom, így szeretnék hozzá egy mankókereket. Az a kérdésem, hogy hány százalék kerület különbség lehet, hogy ne zavarja meg a kocsi biztonsági rendszereit, ha netán úgy alakul, hogy 10-20 km-en keresztül a pótkerékkel kell közlekednem. Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel: Árpád.

    Kedves Árpád,

    Itt is az érvényes, mint a váltóméreteknél, ahol is azt mondjuk, hogy átmérőben 1% különbség biztosan nem okoz gondot. De mivel a mankókerék keskenyebb és könnyebb, mint az autó normál kerekei, ezért javasolt nem hajtott kerékre szerelni azt és természetesen – ahogy ön is írta – csak átmeneti szükségmegoldásként.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumi miatt rázhat?

    április 6., 15:45 Módosítva: 2018-04-24 17:44
    67

    Üdv!

    Az lenne a kérdésem, hogy egy pár éves téli gumi rázhatja-e a kormányt? De csak rossz úton? Ugyanis azt veszem észre, hogy a kocsimon (F Astra) iszonyatosan rázza a kormányt, ha megyek picit hosszabb útszakaszon, ahol vacak az út. Sima úton nagyobb tempónál se ráz. Centrírgépre rá dobva ott nincs gond. Illetve első - hátsó kerék csere is meg volt.

    Üdv. László

    Kedves László,

    Nem, a leírása alapján biztosan mondom, hogy a vibrációkeltésben itt nem a gumi a ludas. Ha ő lenne, az főleg sima úton jönne ki. A rossz út jobban megmozgatja a futóművet, én ezért arra gyanakszom, hogy valamelyik szilent, vagy más futóműelem adta meg magát. Abba az irányba kellene tapogatóznia!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Pótkerék a Focusra

    március 29., 11:09 Módosítva: 2018-04-07 06:58
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nemrég cseréltem a gumikat 1999-es, 1,4-es Ford Focusomon. Michelin Crossclimate-et vettem (185/65 r14). Pótkerekem öreg, cserélni kéne azt is.

    Milyet vegyek (téli, nyári, négyévszakos)? A baj, hogy a Crossclimate forgásirányos, nem tehetem fel bármelyik oldalra a szerelt kereket forgásirány helyesen.

    Üdv, Kollár László

    Kedves László,

    Semmilyen jogszabály nem írja elő - hál'istennek -, hogy a pótkerékre szerelt abroncsnak ugyanolyan mintázatúnak kell lennie, mint az autón lévőké. Sőt, méretben sincs ilyen megkötés. A cél ugyanis az, hogy szükség esetén (lásd: defekt) a pótkerék segítségével el tudjunk jutni az első gumisig/szervizig, ahol javítással, vagy cserével rekonstruálni tudják az eredeti állapotot.

    Azért először is nézzen rá a pótkerékre, hogy valóban érdemes-e cserélni? Sokszor meglepően jó állapotban vannak, főleg azok, amelyek az autóban vannak elhelyezve. Sokszor egy kis tisztítás, gumiápolás, nyomásbeállítás elegendő.

    Ha mégis úgy ítéli meg, hogy a pótkerék abroncsa repedezett, elöregedett és így nem bízik benne, akkor cserének mindenképpen egy nem forgásirányos - akár használt, de jó állapotú - abroncs mellett döntsön, amely bármelyik pozícióba felszerelhető. A legegyszerűbb, ha nyári mintázatot keres, de ebben sincs megkötés. Nyilván a nyári a legegyszerűbb.

    A végén pedig tegye a szívére a kezét, mikor kellett utoljára szükségből a pótkerékhez nyúlnia? De teljesen igaza van, ha kell, akkor bevetésre készen ott kell lapuljon az autóban! Sok új típusú autó tulajdonosa úgyis már csak álmodozhat erről, vagy feláldozza a csomagtér egy részét.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Felnicsere a Q5-ön

    március 16., 17:33 Módosítva: 2018-03-29 15:36
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Az Audi Q5 quattro eredeti felnijeit 8j17 ET39 (teli gumis) szeretnem lecserélni 8j18 ET28-as (nyári gumit tennék rá) felnikre. Ez lehetséges az eltérő ET miatt? Válaszát előre is köszönöm.

    Üdv Csabi.

    Kedves Csabi,

    A 11 mm-es ET-eltérés nem akadály véleményem szerint. Kérdés, hogy minden egyéb paraméter (osztókör: 5*112 mm, középfurat: 66,6 mm...) stimmel-e?! A legbiztosabb persze az, mint minden esetben, ha felpróbálja a felnit az autóra, hogy nem lóg-e nagyon ki a kerékjáratból?

    Ugyanis több felnigyártó 8,0" felniszélesség esetében nem ajánlja a 30 alatti ET-t Q5-höz. Ha minden klappol, akkor a 235/60 R18 az ajánlott abroncsméret.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Márkát muszájból, méretet kényelemből váltanék

    március 6., 12:02 Módosítva: 2018-03-21 18:21
    0

    Kedves Gumidoktor,

    Nyári gumit keresek 195/60 R15 méretben (Avensis kombi, 2002). Sajnos a "jól bevált" prémium márkákkal megjártam a hadak útját (Conti - dudorodás, Michelin - felület leválás), ezért mást vennék. Yokohamáról ritkán ír. Mi a véleménye? Ez volt anno az Avensis gyári szerelése is. Mehet rá az vagy inkább pl. egy Goodyear jobb választás lenne? Tovább válthatok a sokkal elterjedtebb és olcsóbb 195/65 R15 méretre?

    Köszönöm válaszát Kristóf

    Kedves Kristóf,

    Furcsa, hogy pont két prémiumgyártó termékével "gyűlt meg a baja". Mondjuk nem fejtette ki bővebben, hogy mi volt a jelenségek kiváltó oka? Mindkettő kiindulópontja lehetett sérülés, amely viszont márkától függetlenül bármelyik abroncsot érhet.

    De, hogy a kérdésére is válaszoljak, a Yokohama az én szememben sportosabb irányvonalat képvisel. Teljesítményével, tudásával kapcsolatban nem szoktam rosszakat hallani. Ami fölmerül néha e japán márkánál, az a túl gyors kopás, illetve a pár szezon utáni "felkeményedés". Illetve én azt gondolom, kicsit túl van árazva a "gumis táplálékláncban" elfoglalt helyéhez képest.

    Ettől függetlenül nem rossz gumi, amely oldalfalán a Yokohama feliratot viseli. A GoodYear-ral nem hasonlítanám össze, mert az a feljebb már említett és önben savanyú szájízt hagyó Continental és Michelin versenytársa, a Pirelli és a Bridgestone mellett, hogy teljes legyen a sor. A GoodYear aktuális mintázatai egyébként szerintem teljesen korrektek és vállalhatók. A méretváltásról azonban lebeszélem. A 195/65 R15 hiába olcsóbb és kommerszebb méret, nem erre az autóra való; átmérőben túl nagy rá, gondokat okozna. Javaslom, maradjon a Nissan által "kitalált" gyári, 195/60 R15 méretnél!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Szélesebb papucsot a Galaxyra

    február 28., 11:32 Módosítva: 2018-03-16 17:33
    0

    Üdvözlöm!

    Szeretném a tanácsát kérni. Eltérő szélességű felnik kerülnének a kocsimra, melyekre eltérő széles gumikat szeretnék tenni. Elől 17x8,5 felnin 235/45 méretű gumik, hátul 17x10 felnin 255/40 méretű gumik.

    Ezek nem tökéletes váltóméretei egymásnak, van köztük átmérőben 6-7 mm különbség. Ez az eltérés az ESP vagy ABS rendszer szempontjából tűréshatáron belül van, vagy hibásan fognak működni a kerékcsere után? 2001-es Ford Galaxy, gyári méret 215/55R16.

    Köszönöm előre is segítségét!

    Kedves Levélíró,

    Anélkül, hogy lebeszélném erről a kétszéles manőverről, gondolkozzon el a következőkön!

    Először is, ez a felállás elég messze áll a Ford által a Galaxyra "kitalált" gyári megoldástól. Ez különböző fórumokon a hatóságnak (műszaki vizsga, NKH-s ellenőrzés stb.) is feltűnhet, ami általában nem jár következmények nélkül, mivel a gyári specifikációval köszönőviszonyban sincs.

    Aztán bizony a jelentősen eltérő kerékméretek miatt az ESP-rendszer is "besokalhat", ami szintén nem túl örömteli. Harmadrészt műszakilag is teljesen értelmetlen egy elsőkerék-meghajtású autóra hátra szélesebb kerekeket tenni (azt már fel sem merem tételezni, hogy előre rakná a szélesebbet...), azt már nem is mondom, hogy bután néz ki; a Galaxy-ból szerintem hátul csúnyán és feltűnően kilógna a kerékjáratból a 255/40 egy 10 col széles felnin.

    Végül hadd említsem meg azt is, hogy a leírt 18"-os méretek közel sem váltóméretei a gyári abroncsméretnek és egymásnak sem... Szóval én azt javaslom, gondolja át alaposan, hogy valóban van-e létjogosultsága ennek az ön által kitalált kerékmegoldásnak! Segítek, nincs!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Cserélgessem a gumikat az összkerekesen?

    február 20., 11:08 Módosítva: 2018-03-06 18:36
    54

    Tisztelt Gumidoktor!

    Terepjáróm automatikus összkerékhajtású (Borg-Warner szabadalmú Torque On Demand, TOD rendszerű). A gumiabroncsok nem kötött forgásirányúak.

    A gyári előírás szerint minden 5000 km után a gumikat fel kell cserélni, hogy az összkerékhajtás vezérlése pontosan működjön és a gumik is egyenletesen kopjanak. Ennek során az elsők hátulra és az azonos oldalakra, míg a hátsók előre, de az ellentétes oldalakra kell, hogy kerüljenek.

    Azonban a minap az ellentétes oldalra történő átcserélést a gumis szakember kifejezetten nem javasolta - méghozzá az általam hivatkozott gyári előírással szemben - arra hivatkozva, ennek eredményeként az érintett gumikban szálszakadás, ennek eredményeként akár durrdefekt, így baleset is bekövetkezhet. Melyik a helyes álláspont?

    Üdvözlettel: Kiss Tamás

    Kedves Tamás,

    Régebben - 10-15 éve - az álláspont ezzel kapcsolatban valóban egyértelműen az volt, hogy nem javasolt az abroncsok forgásirányának megváltoztatása 1500-2000 km megtétele után az ön által is említett kockázatok miatt. Azonban az abroncsfejlesztések és az azóta használatos modernebb anyaghasználat, no meg a tapasztalatok okán ma már nem aktuális ez az ajánlás, azaz a komolyabb gyártók is egyetértenek abban, hogy a mai, modern abroncsoknak nem árt a forgásirány megváltoz(tat)ása. Én is ezt a nézetet vallom.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Jettára mi az ideális méret?

    február 14., 13:32 Módosítva: 2018-02-20 17:57
    0

    Tisztelt Gumidoki,

    azért fordulok Önhöz, mert hozzájutottam egy gyönyörű AEZ felni+gumi szetthez. Az adatai 8J 18" ET35, 235/40 R18 gumival. Felpróbáltam az autóra, de sajnos a hátsó iv 4-5 személlyel a legkisebb bukkanónál, úthibánál beleér, így nem is lett használva. Gyári adat 205/55 R16-ot találtam, és jelenleg is ezt használom.

    A váltómérete a kalkulátor szerint 215/40 R18 illetve 225/40 R18, ami a kalkulátorok szerint se tér el 1%-nál jobban. Igazából én szeretném megtartani a felnit, de félek felgumizni a 225/40-el mert nem tudom, hogy az beleérne-e. A 215/40-től pedig a rossz utak miatt félek, mert kisebb a gumiperem magassága. Egy jó peremvédős gumi ezen segíthet? Tisztelettel várom a tanácsát.

    Üdv Márk

    Kedves Márk,

    A probléma két okra vezethető vissza. Egyrészt a gumiméretre, amely - ahogy ön is írta - 225/40 R18 kéne legyen. Másrészt a túl kicsi ET-számra. Ez pedig 8.0"-os felniszélesség esetén 48-50 kéne legyen, hogy passzoljon a Jettára. Ezeket az adatokat az AEZ-konfigurátora is megerősíti, itt nézhet utána. A rossz hír az, hogy a túl kicsi ET-szám miatt terhelésre szinte biztosan bele fog érni a kerék a sárvédőívbe, hiába tesz rá megfelelő méretű gumit.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    A DOT szám és a kor

    február 10., 08:13 Módosítva: 2018-02-20 17:57
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Szeretném, ha ezt a Dot számot értelmezné: DOT 2072. Válaszát előre is köszönöm.

    Peti

    Kedves Peti,

    Ez a DOT-szám a gyártási idő (gondolom arra lenne kíváncsi) szempontjából nem értelmezhető, ugyanis pont a vége hiányzik. Másik lehetőség, hogy egy DeLorean-ra van szerelve, ami a jövőből jött éppen vissza.

    De komolyra fordítva, a teljes DOT-szám mindig az abroncsok egyik oldalán található csak meg, az aszimmetrikus mintázatúaknak a külső oldalán, de a forgásirányosnál egyik oldalra szerelve óhatatlanul is belülre kerül. Javaslom, nézze meg a kérdéses abroncs másik oldalfalát és ott lesz a válasz a kérdésére!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gyári gumit a szélesebb felnire

    február 8., 11:00 Módosítva: 2018-02-11 07:22
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Autóm gyári felni és gumimérete 6,5 széles felnin 215/55 R17-es gumi. Ezt a méretű gumit felrakhatom még 7-es, vagy 7,5-es széles felnire?

    Köszönöm.

    Kedves Levélíró,

    A 215/55 R17 méretű gumiabroncs 6,0-8,0 " széles felnin használható biztonsággal, így a válasz egyértelműen igen!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Gumik periodikus felcserélése összekerékhajtásnál

    február 4., 12:49 Módosítva: 2018-02-10 08:22
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Terepjáróm automatikus összkerékhajtású (Borg-Warner szabadalmú Torque On Demand, TOD rendszerű). A gumiabroncsok nem kötött forgásirányúak. A gyári előírás szerint minden 5000 km után a gumikat fel kell cserélni, hogy az összkerékhajtás vezérlése pontosan működjön és a gumik is egyenletesen kopjanak. Ennek során az elsők hátulra és az azonos oldalakra, míg a hátsók előre, de az ellentétes oldalakra kell, hogy kerüljenek.

    Azonban a minap az ellentétes oldalra történő átcserélést a gumis szakember kifejezetten nem javasolta - méghozzá az általam hivatkozott gyári előírással szemben - arra hivatkozva, ennek eredményeként az érintett gumikban szálszakadás, ennek eredményeként akár durrdefekt, így baleset is bekövetkezhet. Melyik a helyes álláspont?

    Üdvözlettel: Kiss Tamás

    Kedves Tamás,

    Régebben - 10-15 éve - az álláspont ezzel kapcsolatban valóban egyértelműen az volt, hogy nem javasolt az abroncsok forgásirányának megváltoztatása 1500-2000 km megtétele után az ön által is említett kockázatok miatt.

    Azonban az abroncsfejlesztések és az azóta használatos modernebb anyaghasználat, no meg a tapasztalatok okán ma már nem aktuális ez az ajánlás, azaz a komolyabb gyártók is egyetértenek abban, hogy a mai, modern abroncsoknak nem árt a forgásirány megváltoz(tat)ása. Én is ezt a nézetet vallom.

    Üdv, Gumidoki

    Terepesebb gumit a D-Maxra

    január 30., 13:36 Módosítva: 2018-02-05 06:18
    42

    T. Gumidoki!

    Adott egy Isuzu D-max 265/70 R17-es gumikkal, ami 70%-ban földúton sárban és erdőben jár, a maradék 30%-ban közúton. Időszerűvé vállt rajta a gumi csere. Két típust néztem, de igazából nem sikerült dönteni, az első a Nokian Rockproff a második a BF Goodrich Mud terrain km2. A két gyártó közül ön melyiket ajánlaná számomra?

    Köszönettel Tamás

    Kedves Tamás,

    A Nokian az új fejlesztésű Rockproof nevű mintázatát kemény/extrém terepviszonyok közé szánja, így nagyon merev szerkezettel, masszív mintablokkokkal és nagy profilmélységgel látta el. Az abroncs súlya tetemes és viselkedése kiépített úton kifejezetten nem komfortos. Hóra nem alkalmas, illetve csak szegelve. Cserében nagy sárban, durva kövek között is jól elboldogul, aramiddal és szintetikus szálakkal erősített oldalfala révén jól ellenáll a sérüléseknek is. Kőkemény terepabroncs.

    Ezzel szemben ott a BFG Mud Terrain óriási terepes tradíciókkal a háta mögött. Ami érvényesül is; teszteken, terepes összevetéseken rendszerint a dobogón, sokszor annak legfelső fokán végez. Kemény terepes, ám kiépített úton egyértelműen komfortosabb az előzőnél, nyilván az M/T szegmens keretein belül. Hóban viszont szintén gyengén teljesít.

    Én a leírásának paraméterei és a nemzetközi tapasztalatok alapján a BFG-t venném, mert a Rockproof előnyei inkább durvább, sziklás terepen jönnének ki, sárban, földúton a Mud Terrain jobb, nem beszélve a kiépített úton való viselkedéséről.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Vállalható az orosz gumi?

    január 27., 13:06 Módosítva: 2018-02-02 12:59
    170

    Jó estét gumi doki.

    Bele is csapok az elején, biztosan halott már az orosz Rally 2000 gumiról. Azt halottam nagyon jó hóba, de mi van az aszfalttal, betonnal? Tényleg olyan brutális búgó hangja van vagy elviselhető? Azért szeretném igazából, mert van két kislányom és szeretném őket a legnagyobb biztonságban tudni.  Nem mindegy, megállok a hóban bármi előtt vagy nekicsapódok. Csak hétvégén használom az autót városba szaladgálni és 2-3 hétvégente hosszabb út.

    Előre is köszönöm válaszát: Zsolti

    Kedves Zsolti,

    Ismerem az említett mintázatot és nyugodt szívvel mondhatom, hogy önnek nem erre van szüksége. Nem ismerek olyat ezen orosz csoda használói közül, aki ne emelné ki a mintázat kifejezetten zajos futását nem havas úton.

    Az természetesen dicséretes, hogy a lehetőség szerinti maximális biztonságra törekszik, de erre a célra, amit említ, tökéletesen megfelel egy jó profilmélységgel bíró, friss gyártású - jó nevű - téligumi. Nézzen körül a Semperit, a Nokian, a Vredestein, vagy éppen valamelyik prémiumgyártó termékei között, nem fog csalódást okozni egyik sem!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még