Használhatom-e a tízéves téli gumit?

november 11., 14:40 Módosítva: 2021.11.15 06:17
496

Tisztelt Gumidoktor!

Sógoromtól kaptam egy 2013-ban egy szezont használt Pirelli Snowcontrol (Serie II) téligumit. Azóta szépen megtisztítva, lemezfelnin volt tárolva garázsban, kb. 0-25 °C fok között. Ránézésre mintha új lenne, semmi repedés, kopás nem látható. Viszont a DOT-száma 2611, tehát idén ünnepelte a 10. születésnapját. Kérdésem, hogy a 10 év után felszerelhető-e, vagy ne is gondolkozzak rajta.

Köszönettel, Dani

Kedves Dani,

Én azt mondom, hogy ha már veszi a fáradságot, és szezont vált - a nagyobb biztonságért - gumiabroncs tekintetében, akkor ne kockáztasson egy tíz éve gyártott darabbal. Lehet, hogy kívülről nem látszik rajta még repedés sem, de biztos lehet benne, hogy keveréke öregedett, hagyott rajta nyomot az elmúlt évtized.

Arról nem beszélve, hogy közben vagy két generációval fejlődtek a téli gumik, sokkal jobb termékek vannak már a piacon a frissek között. Én nem kísérleteznék vele.

Üdv, Gumidoki

A gumik sebességindexében mennyi tartalék, ráhagyás van?

október 29., 16:23 Módosítva: 2021.10.31 13:32
298

Kedves Gumidoki!

Azt szeretném kérdezni, hogy a gumik sebességindexében mennyi tartalék, ráhagyás van? Tehát például mennyire veszélyes egy H-s gumival rövid időre beleszaladni a 220-ba (természetesen ahol lehet), vagy tartósan az index által megadott sebesség felett menni 10 km/h-val, mondjuk megpakolt autóval? Gondolom van erre valami standardizált protokoll.

Köszönettel, Zoltán

Kedves Zoltán,

A protokoll az, hogy tartósan nem szabad túllépni az adott abronccsal annak a terhelési indexben rögzített terhelésnél a sebességindexében jelzett értéket. Ha ezt betartjuk, garantáltan bírni fogja. Hogy ebben mennyi "ráhagyás" van, az nyilván gyártótól és az adott terméktől, de rengeteg egyéb paramétertől is függ. Éppen ezért sosem fogják a gyártók ezt a végfelhasználóval tudatni, no meg azért sem, mert mindig vannak olyanok, akik végletekig ki szeretnek hegyezni mindent.

Van azonban itt még valami. Az első mondat ugyanis csak akkor igaz, ha megfelelő nyomással használjuk az abroncsot. Mindennek az alfája és omegája a nyomás, ami a gumikat illeti. Ha az nem megfelelő, nem fogja hozni a tulajdonságait, rendellenesen és/vagy furcsán fog kopni, nem tudja azt a végsebességet és terhelhetőséget, amire egyébként alkalmas. Tehát e határok feszegetése helyett sokkal inkább javasolt a nyomás rendszeres ellenőrzése.

Üdv, Gumidoki

Bevállaljam-e a négyévszakost?

október 2., 17:21 Módosítva: 2021.11.14 07:59
835

Tisztelt Gumidoktor!

Négy évszakos gumiabroncs vásárlásán gondolkozok. A típus, amire az abroncsok kerülnének egy 2003-as évjáratú Skoda Fabia MK1 (1.2 benzin, 40 kW, 54 LE). Az autóval évente 3500-4000 km-t teszek meg, döntő többségében városon belül, alkalomadtán főúton. Jelenleg 195/50 R15 méretű nyári gumik vannak az autó alatt alufelnin.

A nyári és téligumik mintázata még megfelelő, azonban a gumiabroncsok már jópár éve legördültek a gyártósorról, így gumivásárlás előtt állok. Ezért is szeretném megkérdezni, hogy jelen felhasználói szokásaim mellett érdemes lenne-e négy évszakos gumit vásárolnom. Megfelelő kompromisszumos megoldás lenne-e ez a megoldás számomra? Illetve, ha igen, milyen típust ajánlana?

Válaszát köszönve, üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor,

Igen, a leírt felhasználási mód és az említett autó kombója abszolút alkalmas arra, hogy négyévszakos abroncsokra való váltásban gondolkodjon. Én még javasolnék egy dolgot, hogy még hatékonyabban legyen az egész éves abroncsok használata.

Arra gondolok, hogy az ön helyében lecserélném a kerekeket kisebbekre. Persze a 195/50 R15-tel is működne a dolog, de egy keskenyebb és ballonosabb - szintén gyári - kerékkel még jobban. És nem utolsó sorban olcsóbban és komfortosabban. (o: Ha nem is vált le 13"-ra, de egy 165/70 R14 méretű gumival és 5Jx14" ET35 5x100x57 felnivel lenne igazán ütőképes ez a méretcsere.

Az így értékesíthető 15"-ös felnik árából pedig könnyebben is finanszírozható. Mert gumiból a legjobbak közül érdemes válogatni; pl. az Apollo Alnac 4G AllSeason, a Vredestein Quatrac5, a Falken AS210, a Continental AllSeasonContact, vagy a GoodYear Vector 4seasons mintázatokat ajánlom figyelmébe.

Üdv, Gumidoki

Felni váltóméret kettes Priushoz

szeptember 21., 14:13 Módosítva: 2021.10.11 06:56
0

Tisztelt Gumidoktor!

Vásároltam egy Prius 2-es gépjárművet, amely 2007-es évjáratú. A gyári gumimérete 195/55/R16, a felni központi furat átmérője 54,1 mm, egyéb paraméterei: 5x100 6jx16 ET45. Kérem, írja meg létezik-e, és mi volna a felni váltómérete 15”-os kivitelben, (téli gumihoz használnám). Előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor,

A kettes Prius gyári 15"-os felniméretei a következők: 6Jx15" ET45 5x100x54,1 Rá a Toyota 195/60 R15, vagy 185/65 R15 méretű gumiabroncsot ajánl. Én télre egyértelműen az utóbbi mellett tenném le a voksot. (o;

Üdv, Gumidoki

Összefügg-e a terhelési index a menetkomforttal?

szeptember 8., 11:20 Módosítva: 2021.10.05 06:13
159

Kedves Gumidoki!

Kérdésem lenne, hogy ugyanazon méretet használva ugyanazon gumitípussal, de eltérő terhelési indexszel, van-e bármilyen észrevehető különbség az autó (Opel Astra H 1,8) komfortjában, kezelhetőségében mindennapi normál használat során?

Köszönettel,

Zoltán

Kedves Zoltán,

Abroncstípusa válogatja, de azt mondom, hogy nem feltétlenül érezni meg semmiben, hogy XL-es, vagy normál terhelhetőségű abroncsot használ a mindennapi közlekedés során. Olyan elhanyagolható különbség van tömegben és szerkezeti merevségben, hogy az nem igazán érzékelhető.

Ha teheti, válassza az XL-es verziót, mert az sosem baj, ha egy abroncs az elvártnál többet tud. ;o)

Üdv, Gumidoki

Nagyobb sebességnél remeg a kormány

augusztus 28., 17:18 Módosítva: 2021.10.03 18:10
273

Tisztelt Gumidoktor!

Olvastam a válaszát, amit a "Kerékcsere után nagyobb sebességnél remeg a kormány" 2021.05.09. kérdésre adott. Sajnos én is ezzel a problémával találkoztam, és a kormányom 130 km/h sebesség felett erősödően rázni kezd. Az autó egyébként nem húz semelyik irányba sem, és fékezésnél sem ráz.

Azt írta tud ajánlani olyan gumis műhelyt ahol a speciális Hunter GSP9700 készülékkel tudnak bevizsgálást végezni. Engem elsősorban Budapest, esetleg vonzáskörzetében levő műhelyek érdekelnének. Segítségét előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Cs. I.

Kedves Cs. I.,

Igen, ez a fajta Hunter műszeres bevizsgálás az esetek többségében abroncs- vagy felnicsere nélkül, pusztán optimalizálással segít a vibrációs problémákon. De ha valami alaki elváltozás van jelen, azt is egyértelműen megmutatja, milyen megoldással szüntethető meg a jelenség.

A műszer forgalmazójának honlapján is fel van sorolva, ahol működik ilyen gép, amit én még kiegészítek az Abroncs Kereskedőház Mexikói úti telephelyével.

Sok sikert! Üdv, Gumidoki

Kell a nagy felni?

augusztus 20., 12:05 Módosítva: 2021.09.11 15:46
506

Tisztelt Gumidoktor!

Vettem egy jól felszerelt Toyota Aurist 17-es felnikkel. Gumit kellene vennem, de a nagy méret miatt lényegesen drágább.

Szeretném megkérdezni, hogy van-e bármi előnye a nagyobb keréknek, azon kívül, hogy jobban néz ki (pl. kedvezőbb fogyasztás, jobb úttartás stb.), illetve ha szeretném lecserélni egy 15-ösre, akkor mi a pontos alufelniméret, ami kompatibilis az autóra?

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

A nagy átmérőjű alufelninek a normál autózásban az esztétikán kívül nincs valóságos előnye. Megértem tehát, ha valaki praktikus okokból le akarja cserélni kisebbre, problémamentesebbre a kerekét. :) Nyilván az autó viselkedését is megváltoztatja egy ilyen beavatkozás, de egy nyugodt, nem sportos habitusú sofőr még örül is a kevésbé feszes futásnak és komfortosabb gördülésnek.

A legújabb Auris előtti generációkra 5x114,3x60 6,0Jx15" ET39 a gyári 15"-os méret, amire 195/65 R15 méretű abroncs való. De köztes megoldásként szóba jöhet a 16" is, itt a vonatkozó méretek ezek: 6,5Jx16" ET45 205/55 R16-os gumikkal. Az osztókör és a középfurat mérete értelemszerűen ugyanaz, mint a 15"-nál.

Üdv, Gumidoki

Melyik számokat kell nézni a gumin?

augusztus 10., 13:36 Módosítva: 2021.09.12 07:14
82

T.Cím!

Megvételre ajánlottak 4db gumit (kínai), de nem értettem a DOT számot, mert 2 volt egymás után 4497 és 1217. Vajon miért? Melyiket kell nézni?

Üdv: Paula

Kedves Paula,

Minden abroncsnak csak az egyik oldalfalán található meg a teljes DOT-szám, a túlodaliról pont a gyártási idő hiányzik. Ez a négy karakter a DOT karaktersorozat utolsó négy számjegye. Közülük az első kettő azt mutatja meg, hogy az adott gyártási év hányadik hetében készült a gumiabroncs, a harmadik és a negyedik számjegy pedig a gyártás évét jelöli. Amit ön ír, az - a fenti logika szerint - egy 2017. 12. hetében gyártott abroncs, a 4497 termékcikkszám, vagy annak része lehet, szempontunkból nincs jelentősége.

űÜdv, Gumidoki

Melyik tengelyre rakjam a jobb gumit?

augusztus 5., 10:02 Módosítva: 2021.08.30 06:16
547

Kedves GumiDoktor,

egy hátsókerék hajtású autóm van, erős és nehéz. Egy pár új gumit vettem, mert a másik meglévő 1 pár még nagyon jó állapotú. Gumi méret 275/40 R20 (Pirelli PZero) Az új gumikat melyik tengelyű kerekekre szereltessem?

Válaszát előre is köszönöm, Balázs

Kedves Balázs,

Ha egy erős, csak hátul hajtó autója van, annak nem eltérőek a kerékméretei elöl és hátul? A 275/40 R20as méretből gondolom. Mert ha igen, akkor nem variálhatók a gumik a tengelyek között.

Ám ha így van, akkor nyilván nem tette volna fel a kérdését, mert lehet ez egy Dodge Challenger is pl. 

A gumiabroncsgyártók javaslata szerint a jobb állapotú abroncs - hajtáslánctól függetlenül egyébként - a hátsó tengelyre kell kerüljön biztonsági okok miatt. Egy orrtolós, azaz alulkormányzottá váló autót sokkal könnyebb ugyanis kordában tartani, egy ilyen helyzetet kezelni, mint ha hirtelen a hátsó tengely törne ki. A kisebb balesetveszélyre való törekvés tehát a fő motívum. Ez a rövid magyarázat.

Üdv, Gumidoki

Jó nyári gumit a sperres BMW-re

július 28., 11:58 Módosítva: 2021.08.06 19:57
396

Üdv Erdélyből minden TC olvasónak!

Az lenne nekem az összetett kérdésem, hogy milyen jó tapadású gumit ajánlana alsó-középkategóriás R15-ös árban. E36-os BMW lenne az alany, úgy kb. 150 lóerővel, sperrel és intenzív használattal. A gyári méretek: 205/60 R15, 205/55 R15 (ami tudom, nem váltóméret, és 62 helyett csak 60 mm magasságú) és 225/55 R15 (amit egyszerűen már nem lehet venni). Ezek közül ami általános, az a legelső méret, szóval lehetséges inkább ebben néznék négy új gumit, bár a második méretben teljesen más márkák szerepelnek a gumis oldalakon.

Előre is köszönet.

Kedves Levélíró,

Üdv az erdélyi TC-olvasóknak! :) Az E36-hoz ismereteim szerint az alap gyári gumiméret-ajánlás a 205/60 R15 és a 225/55 R15. Én a 205/55 R15-tel nem találkoztam ezen autó esetében. Ráadásul ugyanazon, 7Jx15" ET47-es felnire javasolja a két, eltérő szélességű abroncsot.

Én ezek tükrében azt tenném - támogatva a sportosabb kiállást - , hogy előre 205/60-at, hátra pedig 225/55-öt szereltetnék. Ez lenne az ideális felállás. De sajnos a 225/55 R15-ös méret valóban nagyjából kihalt. Azért az EU-ban fellelhető belőle Uniroyal Rally 440, vagy Michelin, esetleg Conti mintázat. Ha talál is, akkor meg nem lesz ugyanaz a mintázat az első méretben, szóval nem egyszerű.

Úgyhogy maradjunk a 205/60 R15-nél körben! Ha olcsót szeretne, akkor képbe kerülhet a Michelinhez tartozó Kormoran, Riken vagy Taurus High Performance nevű, viszonylag új mintázata. De érdemes ránézni a Hankook-budget Laufennre is, vagy a Conti-génekkel rendelkező Platin márka termékére akár.

Ezeket ajánlom a figyelmébe!

Üdv, Gumidoki

Furcsán kopik a gumi

július 9., 15:19 Módosítva: 2021.07.30 11:35
0

Kedves Gumidoktor!

A hétvégén megvizsgáltam a nyári gumikat, és a két hátsón furcsa gödröket vettem észre. A gödrök átmérője néhány mm-től néhány cm-ig terjed, az egész futófelület szélességében, kb. 30 cm hosszan. Elég sok gödör van, a mélységük pár tized mm lehet, de jól láthatóak, főleg, mikor nedves ruhával letöröltem a gumikat. A többi részen szép sima a felület. 225/45 R18, Hankook Ventus S1 evo2, 2016-os, 4-5 mm mintával. Képet sajnos nem tudtam csatolni.

Mi okozhatta ezt? Egy elfékezés, vagy megcsúszás? Felrakhatom ezeket a gumikat, vagy rázni fog? A Hogyan teszed tönkre a gumidat című videóban sajnos nem láttam ezt a típusú kopást. Szívesen küldök egy képet róla. Köszönöm szépen a segítséget!

Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter,

Nem egyértelmű, hogy a konkrét esetben rendellenes kopásról beszélünk, vagy apró sérülésekről. Mert nem mindegy. Előbbit okozhat elhasználódott lengéscsillapító, vagy más futóműelem, míg utóbbi oka lehet elfékezés is, bár az nagyobb valószínűséggel mutatkozna az első tengely abroncsain. De lehet az is, hogy valamibe beleér a hátsó kerék berugózáskor.

Az sem derül ki soraiból, hogy ez a hátsó hajtott tengely-e? Ha igen, lehet útegyenetlenség is az okozó, ami "beletépett" a mintázatba. Sokkal több információ kellene tehát, meg legalább képek, de a legcélravezetőbb egy szakértő által "élőben" lefolytatott szemle. Ha garis még az abroncs, akkor a Hankook szakemberét felkérni erre - a vásárlási hely közbeiktatásával - lenne célravezető.

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos gumit a Toyotára

június 25., 15:41 Módosítva: 2021.07.10 13:20
0

Tisztelt Gumidoktor!

Nem egészen kétezer kilométert futott abroncsokat szeretnék négy évszakosra cserélni. Éves futásom 12-13 ezer km körül, jellemzően idehaza volt az elmúlt huszonvalahány évben. Valójában még a hegymenet sem jellemző, bár előfordul. 205/60 R16 a gyári adat, de én akár ballonosabbat is bevállalnék, Toyota Proace Versóra kerülne. Mintázatában jó lenne valami sáros, poros utat tűrő (a telekre vezető szakasz miatt - a fogyasztásból tudnék engedni). Tudna valami jót ajánlani?

Üdvözlettel:Vilmos

Kedves Vilmos,

Ha ennyire újak a gumijai, érdemes megpróbálni beszámíttatni gumisnál az új négyévszakos szettbe.

Az ön által írt gumiméret és Toyota-típus azonban nem passzol össze. Ha ugyanis a Proace Versóról beszélünk valóban, annak a gyári alap abroncsmérete a 215/65 R16. A 205/60 R16 a Proace City Verso mérete, az viszont másik, kisebb típusa a Toyotának.

Mindenestre, ha négy évszakosra vált, az eleve kicsit jobban fog viselkedni sáros, vizes talajon, nem kell ide terepjáró mintázat. Egész évben használható gumiból azonban érdemes a legjobbak közül választani, hogy minél kisebb kompromisszumot követeljen meg a mindennapokban, legyen zimankós tél vagy nyári kánikula. Középkategóriából a Nexen, Apollo és Vredestein márkákat, míg a prémiumszegmensből a Goodyear, Conti, Bridgestone vagy Michelin négyévszakos mintázatait emelném ki. Ezekkel nagy eséllyel működni fog az egész éves használat.

Üdv, Gumidoki

Köszönöm a tippet!

Ha minden igaz, Michelin Crossclimate lesz belőle a jövő héten. A járgány valóban Toyota Proace City Verso, ső tovább is van: Shuttle Sensor+, csak unom ezt állandóan végigmondani/ írni. *

Szép napot, minden jót! Üdvözlettel: Vilmos

Kedves Vilmos,

Örülök, ha segítettem!

Az is egy tanulság, ha gumiméretről beszélgetünk, hogy fontos a jármű pontos típusa, sőt a korrekt válaszhoz még a kivitelt, motorizáltságot is szűkíteni kell. Könnyű sajnos információk hiányában lukra futni....(o;

Üdv, Gumidoki

Pótkerék az ASX-hez

június 16., 14:21 Módosítva: 2021.06.27 17:41
0

Helló.

Vettem egy Mitsubishi ASX I 1.6 benzines autót. (2010-2015). Az autó 5 éves, és nem járt hozzá pótkerék, csak defektjavító készlet. Lehet kapni mankókereket, de az nem tetszik nekem. A kerék mérete 225/55/R18, 5X114.3 Et46 agyméret 67.1, kerékmagasság 70.5 cm.

Tudna ajánlani, olyan megoldást, hogy a lehető legszűkebb, de átmérőben közel azonos legyen.

Tisztelettel: Tömő György (Gyuri)

Kedves Gyuri,

Ehhez az autótípushoz elérhető 16"-os lemezfelni 6,5x16" ET46 5x114,3x67,1 méretben. Rá a Mitsubishi 215/65 R16-os gumit javasol, ami átmérőben valamivel kisebb ugyan, de gyári méret.

Átmenetileg használható az autón a 18"-osok mellet, de folyamatos működtetése már okozhat gondokat. Méretben a 225/55 R18-hoz a 215/70 R16 áll sokkal közelebb. Továbbá ez is felszerelhető a 6,5" széles felnire.

Tehát a gyári felnin mindkettő megfelelő pótkerék lehet ehhez az autóhoz, de műszakilag - véleményem szerint - utóbbi a jobb választás.

Üdv, Gumidoki

Tekintsük-e szentírásnak a gumiteszteket?

június 4., 13:21 Módosítva: 2021.06.18 11:18
0

Tisztelt Gumidoktor!

Mindig is nagy kíváncsisággal (de a hírhedt dízel- és egyéb botrányok után már erős kétkedéssel) olvasom a német ADAC gumitesztjeit. Mivel itt, a Totalcaron szentírásszerűen van belinkelve félévente az aktuális gumis felhozatal, ezért bátorkodom a személyes és hosszú évek tapasztalatait megosztani, ami talán továbbgondolásra adhat támpontot a gyanútlan vásárlóknak, illetve kérem, hogy cáfolja, erősítse, vagy egészítse ki a a véleményemet.

1. tapasztalás: mivel minden összehasonlító tesztben a Continental minimum dobogós, így egy ilyen márkájút nyári szettet (Continental Premium Contact 205/55 R16 91H) vettem még öt évvel ezelőtt az akkori autómra (VW Golf). Három év múlva a kopásjelzőig lekopott, pedig évente nem tettem meg 10 ezer kilométert sem. Igaz, mindegyik teszt kiemeli, hogy a Continental abroncsai „viszonylag” gyorsan kopnak, de ez már extremitás, nemde? Szerintem egy nyári szett tartson már ki minimum hat évig, vagy tovább.

2. tapasztalás: egy éve vettük meg a családi egyterűnket használtan, ezen akkor a DOT szám alapján féléves Continental All Season Contact 185/65 R15 92T jelzésű négy évszakos gumiabroncs volt. Érthető okokból nem cserélgettem azóta, viszont azt tapasztaltam, hogy erősen elkopott az első tengelyen az abroncs két széle, csak pár nanomilliméter(!) választja el a kopásjelzőtől. Ugye ilyenkor tankönyvszerűen azt lehetne rávágni, hogy biztos alacsony volt a guminyomás, de nem, mert öreg motorosként én minden hónapban ellenőriztem, és az a gyári értéken volt mindig is. Ekkor elkezdtem „magánnyomozni", először is elmentem futóműveshez, ő mindent rendben talált. Majd fogtam magam, és megcseréltem a két tengelyen lévő abroncsokat, majd egy hónap elteltével azt tapasztaltam, hogy elöl megint elkezdte megenni az abroncsok két szélét a sok kilométer. Hozzá kell tennem, hogy fiatal korom ellenére elég nagypapásan vezetek (hogy is tennék három kisgyermekkel a hátam mögött). Végső megkeseredettségemben elkezdtem nézegetni az ilyen típusú, márkájú és méretű gumiabroncsokat a mélygarázsban, hipermarket parkolóban és egyéb helyeken, és azt tapasztaltam, hogy nem vagyok egyedül a problémámmal. Az összes (!) ilyen guminál azt lehetett észrevenni, hogy a két oldal (főleg a külső) kifejezetten jobban kopott, mint a futófelület középső része.

Kérdésem az lenne, hogy ezek után van-e valami értelme és komolysága ezeknek a teszteknek? (Itt kifejezetten a kopásra, mint kategóriára gondolok, amely teszttől függően általában 20%-ot ad a végső verdiktbe.) Mind a két a Continental abroncs a maga kategóriájában (utána lehet nézni) „nagyon ajánlott” kategóriás, de az egyik 3, a másik 1,5 év múlva kukaérett. Az én véleményem az, hogy az a gumi, ami ilyen hamar erodálódik, azt nem, hogy nagyon ajánlani kell, hanem kitiltani az utakról, mert ez egy burkolt és aljas átverés része.

Önnek mi erről a véleménye?

Tisztelettel,

Mihály

Kedves Mihály,

Köszönöm elgondolkodtató sorait!

Anélkül, hogy a Conti termékeit minősíteném, hadd írjam le gondolataimat általában a gumiabroncstesztekkel kapcsolatban.

Én mindig azt vallottam, hogy ezek az összehasonlítások irányadónak esetleg jók, de minden esetben fenntartásokkal kezelendők. Ennek több oka van. Egyik az, hogy egy ilyen teszt létrejöttét elég komoly háttérmunka előzi meg, ami - illetve maga a lebonyolítás is - nem kis költségvetéssel jár. Ezeket pedig sok esetben kimondva, vagy kimondatlanul "szponzorok" vállalják át teszthelyszín, járművek, szerelési költségek, műszerek, sőt termékek biztosításával. Innentől kezdve pedig a függetlenség erősen megkérdőjelezhető. A másik ok, hogy sokszor nem konkurens termékeket hasonlítanak össze, vagy olyan mintázatokat hagynak ki az összehasonlításból, aminek nagyon is ott lenne a helye. Arra gondolok itt, hogy egyik gyártó a tesztben egy kifutó termékkel szerepel, másik meg egy vadiúj fejlesztéssel. Illetve az sem korrekt, hogy budget terméket hasonlítunk prémiummal. Vagy éppen egy adott szegmens markáns képviselője kimarad a tesztből, hogy a többi is "labdába rúghasson".

De ha minden eddigi aggály éppen nem is állja meg a helyét, akkor is egy adott autón, adott körülmények (időjárás, útfelület minősége, stb...) között megállapított sorrendet látunk. Ha nekünk épp egy más hajtásláncú és felépítésű, eltérő gumiméretet használó autónk van, azon nagy valószínűséggel más rangsor alakulna ki. A kopás intenzitását sem mérik, hiszen nem koptatják el a tesztben az abroncsokat. A futásteljesítményt különböző algoritmusok segítségével becsülik meg. Márpedig ismerünk olyan mintázatokat, amelyek eleinte gyorsabban kopnak, aztán ez a használat során lassul valamelyest, vagy éppen fordítva. Aztán szerezhetünk tapasztalatot olyan termékekkel, amelyek hiába nem kopnak el hamar, de két szezon után megkeményednek és jelentősen veszítenek tapadási, rugalmassági tulajdonságaikból.

Végül még annyit, hogy láttam teszteket, amelyek előszűrése a gumin látható EU-matrica volt. Nos, az EU-s abroncscímke sem alkalmas egzakt összehasonlításra, hiszen az abroncsnak csak pár - kétségtelenül fontos - tulajdonságát emelik ki a majd kétszázból. Ráadásul minden gyártó maga kategorizálja be a saját termékeit, nem egy független testület mérési eredményei alapján kerülnek fel a gumikra. Azt is tudjuk, hogy egyes - főleg távol-keleti - gyártók kifejezetten a "címkére fejlesztenek", innentől kezdve pedig megkérdőjelezhető az egész értelme.

Összefoglalva tehát én azt gondolom, hogy a gumiabroncstesztek szentírásként semmiképpen nem értelmezhetők, de egynek elmennek a sok egyéb forrásból származó információ között. Azaz vásárláskor csak és kizárólag teszteredmények alapján dönteni kockázatos. Majdnem azt írtam, butaság... (o:

Üdv, Gumidoki

Leeresztett a defektűrő abroncs

május 30., 12:48 Módosítva: 2021.06.05 15:01
0

Kedves Gumidoktor,

Nemrégiben tulajdonosa lettem egy járműnek, melyen Dunlop defekttűrő gumik vannak, gyári 245/45 R17 méret. Megvétel után több mint 300 kilométert mentem az autóval, mire kíváncsiságból rátettem egy kompresszorra, megdöbbenve láttam, hogy mind a négy jóval a megfelelő nyomás alatt volt, az egyikben alig volt több mint 0,5 bar.

Felfújtam, figyelem azóta, és kalibráltam a a defektszenzorokat, de mégsem vagyok nyugodt, használhatom tovább őket, vagy kuka mind a négy? Semmilyen tünet nincs, nem ráz, nem is ereszt. Egyébként (természetesen...) mindegyik gumi újszerű, 6mm feletti mintázattal, nagyon fájna ha ki kéne dobni őket, de persze első a biztonság.

Köszönöm a válaszát, Üdvözlettel: Egy olvasójuk

Kedves Levélíró,

Ez nehéz kérdés... Mert ki tudja, mióta és mennyit futottak így ezek az abroncsok...? Bele nem lát senki sem a gumiabroncsba, hogy eldöntse, vajon a szerkezet szenvedett-e olyan maradandó károsodást, amely időzített bombává teszi a használatát?

Az a baj a defekttűrő gumikkal és ezért elengedhetetlen a működő TPMS a használatukhoz, mert - még alacsony nyomás esetén is - egészen kulturáltan viselkedik vele normál közlekedésénél az autó, pláne, ha nekünk is új, még nem megszokott járműről van szó. Márpedig a runflat abroncs szerkezete csak korlátozott ideig képes a megfelelőnél kisebb nyomással működni maradandó károsodások nélkül. A sérülések jelei viszont eleinte nem feltétlenül látszanak kívülről.

Egyet meg lehetne tenni, a felniről leszerelve megnézni belülről az abroncsokat, a belső, vékonyabb és ezáltal érzékenyebb légzáró rétegen ugyanis hamarabb jelentkeznek a lapos futás jelei. Ha az intakt, nem látszik rajta semmi, akkor nyugodtabban lehetne rámondani az áment a további használatra. Ha ilyeneket lát, akkor viszont bizonyosan kuka az abroncs: 

unnamed.png
image (1).png

Ezzel meg egyébiránt az a baj, hogy - a perem sérülékenysége miatt - nem javasolt szerelgetni a defekttűrő abroncsokat, de ebben az esetben vélhetően ez a kisebbik kockázat. Mondjuk az is érdekes kérdés, hogy miért volt ilyen kevés levegő a gumikban? Hanyagság csupán, vagy lehet hogy fizikai oka is van (sérülés, porózus felniperem, szelep stb)? Mondjuk azt sem értem, a TPMS-rendszer ebben az esetben miért nem "kiabált"?! Mert 0,5 bar-nál ordítania kellett volna... Hm, sok a kérdőjel...:o/

Üdv, Gumidoki

Nyári gumit a Focusra

május 24., 10:30 Módosítva: 2021.05.31 06:15
0

Kedves Gumidoktor,

A jelenlegi 215/55 R16 os Continental gumiabroncsokat szeretném lecserélni a 2011/02 es Ford Focus mk3 típusú gépjárműn. Az lenne a kérdésem, hogy érdemes-e lecserélni őket Continental EcoContact 6 205/55 R16 91V méretre vagy maradjak a jelenlegi méretnél. Gyári adatoknál mindkettő mérettípus szerepel, ár tekintetében jelentős a különbség a két méret között ~15 000 Ft/abroncs.

Előre is köszönöm. Üdv,Tomi

Kedves Tomi,

Tudom, hogy a 205/55 jóval olcsóbb, de mindenképpen a gyári méret javasolt itt. Hiába vesz ugyanis jó minőségű, ám átmérőben és terhelhetőségben az autóra túl kicsi gumiabroncsot, nem lesz elégedett vele. Az önkényesen megváltoztatott futómű-geometria miatt instabil, "ideges" viselkedés, rossz iránytartás, diszkomfort-érzet várható.

Amennyiben elégedett volt eddig a Contival , úgy - garantáltan - az EcoContact6 sem fog csalódást okozni önnek. De ez csak abban az esetben lesz így, ha a gyári 215/55 R16 méretben szerelteti fel azt az autójára. A műszaki vizsgán sem nézik - egyre inkább - jó szemmel a nem gyári méretű gumikat, felniket, kerekeket, így viszont efelől is nyugodtan alhat. (o;

Üdv, Gumidoki

Nyári gumit vennék a Volvo S60-ra

május 21., 11:20 Módosítva: 2021.06.05 13:16
0

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy 2013-as Volvo S60. Jelenlegi téli abroncs méret: 215/50R17 95V XL. Kérdésem az lenne, hogy milyen nyári abroncs méretet javasol? És melyik gyártókét? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Bence

Kedves Bence,

Amit ír, az a '13-as S60 gyári méreteinek egyike. Én ezt a dimenziót javasolnám nyárra is. Van ugyan egy másik 17"-os gyári méret ehhez a típushoz, a 235/45 R17, de azt szélesebb és más ET-jű felnihez (8,0Jx17" ET55) ajánlja a Volvo.

Mintázat tekintetében nem tudom, mik a személyes preferenciái? Haladósabb, vagy kényelmes, nyugodt a vezetési stílusa? Hajlandó áldozni a jobb minőségű prémiummárkákra, vagy olcsóbb, de használható alternatívát keres?

Ha sportosabb terméket szeretne a középkategóriából ott a Kumho PS71 Ecsta, a Fulda Sport Control, vagy a Hankook K125 Ventus Prime3 például. Ugyanezen szempont szerint a prémiummezőnyből a Pirelli PZero Nero GT, a Dunlop Sport Maxx RT2, vagy a Michelin Pilor Sport4 lehet befutó. Amennyiben inkább a komfortra utazik, a középmezőnyből a Nexen N'Blue HD Plus, a Toyo Proxes R35A, vagy a Vredestein Ultrac Satin válhat be. Míg a topkategóriából a Conti PremiumContact-ot, a Bridgestone Potenza T005-öt, vagy a Pirelli Cinturato P7C2-t ajánlom figyelmébe!

Üdv, Gumidoki

Kerékcsere után nagyobb sebességnél remeg a kormány

május 9., 09:08 Módosítva: 2021.05.24 10:31
0

Tisztelt Gumidoktor!

Az autómon kb. 1 hónapja lett átnézve a futómű és a szerelőm szerint jobb oldalon egy kormánymű gömbfej rossz volt, ezt cserélte is és utána szakszerűen elvégezte a futómű helyes beállítását! Ekkor az autómon még a téli kerekek voltak fent, amik alufelnire vannak szerelve. Használtam az autót ezekkel a kerekekkel még kb. 2 hétig és elhatároztam, hogy lassan ideje lecserélni a kerekeimet nyári garnitúrára ami szintén külön alufelnire van szerelve!

Elvittem őket a szerelő-gumis ismerősömnél hogy felszerelés előtt ellenőrizze le a centrírozás helyességét amit meg is tett és közölte velem hogy a gép szerint mind a 4 tökéletes,egyuttal akkor már át is cseréltettem a kerekeimet a nyári garnitúrára és mióta azzal használom az autót azóta autópályán nagyobb sebességnél (Kb. 120-130 km/h) elkezd remegni a kezemben a kormány, de ha lassítok akkor abbahagyja viszont ha felgyorsítok a fent leírt tempóra akkor ismételten elkezdi és sajnos jobban visszagondolva tavaly nyáron is ezzel a problémával küzdöttem! Viszont a téli garnitúrámnál ezzel a hibajelenséggel sosem találkoztam!

Szerelő-gumis ismerőssel beszéltem ő csak annyit mondott nekem hogy mivel a futóművem most már minden szempontból rendben van illetve a kerekek centrírozottsága is ezért maradt az a hibalehetőség hogy vagy a felnim rossz vagy a gumim vagy legrosszabb esetben mindkettő! De jobban belegondolva azt a centrírozó gépnek ki kellene mutatni vagy ezt rosszul gondolom? Szükségem lenne a segítségére hogyan lehetne kiszűrni pontosan mi okozza ezt a hibát mert egy hosszabb úton nagyon bosszantó tud lenni a kormány folyamatos remegése!

Válaszát előre is köszönöm! Tisztelettel: Csaba

Kedves Csaba,

Megértem bosszúságát, nagyon zavaró állandó vibrációk közepette utazni. Sőt, a felfüggesztésnek sem tesz jót hosszú távon... Leírása alapján elég gyanús, hogy a nyári kerékszettjével nem stimmel valami. Sajnos a hagyományos kiegyensúlyozó gép nem mindenható, bizonyos rendellenességeket nem szűr ki. Tanult kollégám szokta mondani, hogy egy téglát is ki lehet centrírozni. (o: Én azt javaslom, hogy ha lehetőség van rá, tegyék fel gépre megint a kerekeket és szemmel is figyeljék meg őket forgatás közben. Sokszor szemmel kiszúrható, ha a felni, a gumi t, vagy éppen azért nem fut szépen a kerék, mert a abroncsperem nem "ült ki" megfelelően a felni peremére. Ha itt kiderül valami turpiság, meg lehet tenni a megfelelő lépéseket. Ha minden rendben, szemre is tökéletesek a kerekek és a centrír is rendben van, mégis fennáll a vibrálás, még van egy lehetőség.

A gép neve Hunter GSP9700. Ez a masinéria ugyanis a tengelyen való forgatás közben egy szintén forgó hengert nyom a kerékhez és több lézeres letapogató-szenzorral figyeli. Így azt is ki tudja szűrni, hogy a gumiabroncs oldalfalának, azaz a szerkezetének a rugalmassága körkörösen azonos-e? Illetve ezen túl javaslatot tud tenni, hogy a gumi felnin történő elforgatásával lehet-e és ha igen, milyen mértékben - optimalizálni az egész kerék forgás közbeni viselkedését. Végül arra vonatkozóan is javaslatot tesz, hogy melyik kerék milyen pozícióba kerüljön fel az autóra ahhoz, hogy a "rendszer" a lehető legfinomabban működjön. Ez egy drága gép, bekerülési költsége sokszorosa egy normál cenrtírozó gépnek. Ezért minden sarki gumisműhelyben nem elérhető sajnos. De tudok olyan gumiszervizt mondani önnek, ha "helyzet van", ahol el tudnak végezni ilyen géppel történő vizsgálatot.

Üdv, Gumidoki

Nyári gumit a RAV4-re

április 29., 14:52 Módosítva: 2021.05.25 19:24
50

Tisztelt Gumidoki!

Elvesztem a gumik rengetegében! Egy 2006-os (XA30) 4x4 meghajtású RAV4-re szeretnék nyári gumit venni. Nem a legolcsóbbat szeretném megvenni, de nem is a 40-60 ezres felső kategóriát.

Legnagyobb részben aszfalton használom, én nem járok vele terepezni. Kérlek ajánlj valamit/valamiket. Jó volna maximum 35 ezerig megállni. Szükségem van nekem erősített gumira? Vagy csak az a lényeg, hogy SUV-ra való legyen?

Üdvözlettel: Ákos

Kedves Ákos!

Nos, van miből válogatni, az kétségtelen. (o:

Sokat segített volna a válaszadásban, ha leszűkítjük a választékot és megírod, hány colos abroncsra vadászol?

Ez ugyanis lehet az XA30 esetében 215/70 R16, 225/65 R17, de akár 235/55 R18 is. (o: Az árakból következtetve valószínűleg a 17"-os méretről van szó. Tudtommal a RAV4 nem igényel XL-es, azaz erősített gumit, elég rá a 102-es terhelési indexű.

Hogy beleférjünk a megjelölt 35 ezres darabárba, de elkerüljük a "felejtős" kategóriát is, ezeket a mintázatokat ajánlom figyelmedbe: Nexen N'Fera Sport SUV, Semperit Comfort-Life 2, Falken Ziex ZE310, Nokian WetProof SUV, Fulda EcoControl SUV.

Nem baj, ha nincs a mintázat elnevezésében ott, hogy SUV, a lényeg, hogy a kiválasztott termék mérete, sebesség- és terhelési indexe az adott autó követelményeinek megfeleljen.

Üdv, Gumidoki

Sportosabb gumit a Cuprára

április 15., 14:26 Módosítva: 2021.04.16 10:43
88

Tisztelt Gumidoktor!

Milyen nyári gumit ajánl 380 lóerőre húzott Seat Leon Cupra 4drive típusú autómra? Eddig a gyári Continental Sport Contact gumikkal használtam, de hátha van jobb is. Ezekkel 1,09 G keresztgyorsulást tudott elérni az autó, nyitott lennék többre. Ugyanakkor fontos, hogy esőben is kiválóan teljesítsen a gumi, így a semi slickek kiesnek. Fontos az is, hogy ne legyen túlzott gördülési zaj, az autót 98%-ban normális, hétköznapi módon használom, csak 2%-ban jön elő belőlem ami miatt Cuprát vesz az ember. Olyankor viszont nagyon. Az ár nem különösebben játszik szerepet, a lényeg a céljaimnak legjobban megfelelő gumi kiválasztása.

Nagyon kíváncsi vagyok, mit ajánl, Köszönettel, Péter

Kedves Péter,

Pedig a semi-slickre váltás hoz(hat)na igazán érezhető előnyt a tapadás terén. Nyilván ez az előny száraz és tiszta, valamint nem túl hűvös útfelületen autózható ki. Vizes, hideg, rossz minőségű aszfalton azonnal hátrányba csapna át mindez. Ahogy ön írta, a használat 2%-ban lenne szüksége extra tapadásra, emiatt valóban nincs értelme a többi 98-at "berizikózni".

Azonban egy 380 lóerős autót minden körülmények között uralni kellene, ezért nagyon nem mindegy, milyen minőségű és tudású az a négy tenyérnyi felület, ami az útfelülettel való kapcsolatot biztosítja.

Bár a SportContact6-tal kétségtelenül szintet lépett, de én azt gondolom, hogy a Conti nem a legerősebb ebben a műfajban, közte és a semi-slickek között vannak még lépcsőfokok. Ezek között említem meg a Pirelli P-Zero sc (sportscar), vagy a Michelin Pilot Sport 4s mintázatokat. Én ezekkel próbálkoznék a Conti után, véleményem szerint ők emelkednek ki a mezőnyből. Utánuk már tényleg csak a nagy százalékban pályanapokra javasolt "szinte" versenygumik vannak, mint a Pilot Sport Cup2, illetve Sport Cup 2R, valamint a P-Zero Corsa, illetve a PZero Trofeo R.

Üdv, Gumidoki

Terepképesebb gumit keresek a Subarura

április 11., 10:53 Módosítva: 2021.04.30 19:11
0

Kedves Gumidoktor!

Feleségem "kutyasétáltató" Subarujára keresek gumit. Nem készülünk terepralin részt venni a kocsival, de az enyhe terepképesség (sáros földút) nem lenne hátrány. A modern szgk. vagy SUV gumik erre szerintem mind alkalmatlanok (4-5 hossz irányú vályú). Nagyon durva terep-profiltól némileg tartok hogy túl zajos lesz... Futásteljesítmény nem számít, évi kb. 10 - 12 000 km-t megy az autó, téli gumi+felni van hozzá pluszban.

Tud valamit ajánlani erre a sajátos felhasználásra? Yokohama Geolandar G015-t nézegetem...ez még árban is éppen beleférne... A profil nem tudom való-e ilyen terep képes személyautóra, vagy ez már túl durva?

Üdv, Csaba

Kedves Csaba,

Egyetértek, a klasszikus személy- és SUV-mintázatok gyakorlatilag kiépített útra készülnek. Hozzáteszem egy Outback a nagy hasmagassága és a fejlett hajtáslánca révén jobban elboldogul enyhébb terepen még ilyen gumikkal is, mint egy normál, kétkerékhajtású személyautó. De értem a törekvését!

Ha látványos terepképesség-javulást akar elérni, akkor bizony olyan mintázatok kell képbe kerüljenek, mint - az ön által is említett - Geolandar G015. A méret eléggé lekorlátozza a lehetőségeket, de ilyen még pl. a Dunlop Grandtek ST1, vagy a GoodYear Wrangler HP All Weather.

Több hirtelen nem is jut eszembe, ami a 215/60 R16-ban kapható, de mindenképpen A/T mintázat lenne ide a legcélszerűbb. Nyilván a másik oldalon zajosabb futás, némileg magasabb fogyasztás s kisebb stabilitás lenne egy ilyen mintázat "hozománya", ezzel tisztában kell lenni.

Tovább fűzve a gondolatot, esetleg B. tervnek egy tagoltabb, keresztmintás négyévszakos személyabroncs is szóba jöhet. De egy A/T lenne a tuti!

Üdv, Gumidoki

Lehet-e keverni a gumikat?

március 31., 10:20 Módosítva: 2021.04.22 17:31
0

Tisztelt Gumidoktor!

Kérdezném, hogy téli gumi mellé fel lehet-e tenni négy évszakos gumit? (2 téli gumi és kettő négy évszakos gumi) Előre is köszönöm a válaszát.

Tisztelettel 

József

Kedves József,

Erre a kérdésre két válasz van.

A hivatalos úgy szól, hogy semmilyen jogszabály nem tiltja ezt a felállást, azaz lehetséges. (A vonatkozó jogszabály: 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről 36. § (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.)

A technikai szempontú állásfoglalás viszont az, hogy nem szerencsés, hogy a két tengelyen évszaknak megfelelőség szerint más besorolású abroncs legyen. Ennek az a magyarázata, hogy a négyévszakos mintázatnak más a keveréke, a mintázata jóval tagoltabb és ami nem látszik, a szerkezete is valamelyest lágyabb, mint egy nyári abroncsé. Ezek miatt a viselkedése is eltérő a körülmények függvényében, ami instabil járműmozgáshoz, a tengelyek különböző tapadásához vezethet, pláne vizes útfelületen. Elképzelhető, hogy ez az esetek és a használat nagy részében ez nem lesz nem zavaró mértékű, de lehet, hogy pont egy vészfékezés, egy hirtelen manőver közben jön elő, ami akár balesetveszélyes helyzeteket teremthet pillanatok alatt. Ezeket érdemesnek tartom megfontolásra a döntés előtt!

Üdv, Gumidoki

Méretváltás a Jettán

március 26., 12:39 Módosítva: 2021.04.22 17:31
0

Üdvözlöm!

205/55 R16H helyett szeretnék 17" 7J széles alufelnire nyári abroncsot, 2017-es Vw Jettára (1,4, 125 Le). A kérdésem az lenne, hogy melyik méret lenne a legjobb döntés? 205/50 R17 vagy 215/45R17 vagy 225/45R17?

A táblázatok szerint mind a három méret 2.5 százalékon belül van. Kényelmes, jól vezethető, az autó számára nem túl megterhelő kompromisszumot keresek. Az a fő problémám hogy mindegyik gumis mást mond.

Alufelni egyébként 11 kg/db az abroncsok pedig 8-10 kg/db között mozognak. Köszönöm a segítséget.

Tisztelettel: Szabolcs

Kedves Szabolcs,

Rossz táblázatokat néz! A 2,5% átmérőkülönbség nagyon sok. A differenciának 1%-on belülinek kell lennie, hogy semmiféle negatív hozománya ne legyen a méretváltásnak.

A 205/50 R17 és a 225/45 R17 között kéne választania. Előbbivel lesz legkevésbé érezhető a különbség a 16"-hoz képest, viszont ez drágább méret. utóbbi sportosabb profil, viszont olcsóbb (mert kommerszebb).

Ha úgy van, ahogy írta, azaz az autó számára legkisebb terhelést jelentő, a vezethetőségen legkevésbé érezhető, viszonylagosan komfortos 17"-os méretet keres, akkor a 205/50 a befutó.

Üdv, Gumidoki

Guminyomás nem gyári méret esetén

március 20., 16:24 Módosítva: 2021.04.02 19:00
131

Tisztelt Gumidoktor!

Autómon - elsősorban esztétikai okokból - a gyári 175/65 R14-es nyári szettet lecseréltem 195/50 R15-re.

A bökkenő csak az, hogy ezt az autót gyárilag kizárólag az elsőként említett szettel szerelték, így gyári nyomásérték csak ahhoz áll rendelkezésre, a nagyobb szetthez nem. Ilyen esetben mi az iránymutatás?

Köszönettel, Gergely

Kedves Gergely,

Először is hadd jegyezzem meg, hogy tökéletesebb váltóméret lett volna ebben az esetben a 185/55 R15, de a 195/50 R15 is elmegy határesetként.

Az viszont dicséretes, hogy a korrekt keréknyomásra is figyelmet fordít!

Természetesen a megfelelő nyomás értékére van iránymutatás ebben az esetben, ami úgy szól, hogy colonkénti felváltásnál 0,2 barral megfejelhető a kisebb, eredeti mérethez gyárilag megadott érték.

Én kiegészítésképpen azt mondom, hogy lehet ez a különbség a hazai utak állapotát figyelembe véve és a kerekek sérülés-állóságát szem előtt tartva +0,3 bar is akár.

Üdv, Gumidoki

Olcsó gumit az Allroadra

március 6., 12:34 Módosítva: 2021.03.22 18:27
758

Kedves Gumidoktor,

kicsit el vagyok veszve a lehetőségek végtelen tárházában: egy 2010-es, 3,0-s, A6 Allroadra keresek nyári gumikat (225/45 R17). Nem akarok (nem tudok) most vagyonokat költeni erre, autópályán viszonylag sokat megyünk vele (Németország felé is), és az se baj, ha erősített falú (a télit nagyon sokszor vertük oda...). Te mit tanácsolnál? Elég nagy a választék, és azt is sejdítem, hogy pár hét múlva mindennek fel fog menni az ára...

Előre is köszi a tanácsodat,

András

Kedves András,

Említett autóra nem megfelelő a 225/45 R17 abroncsméret, ide 225/55 R17 kell. (Lehet, hogy eleddig előbbin futott, azért is a sok sérülés...?). Választék ebben a gyári méretben is van, nem kicsi. Áremelésekre természetesen lehet számítani sajnos.

Egy ilyen nyomatékos és viszonylagosan nehéz, vezetéstámogató elektronikákkal és okos összkerékhajtással felvértezett autóra nem tennék felső középkategóriánál alacsonyabbra pozicionált abroncsot.

Szerintem ott kezdődik az alkalmas gumik sora, hogy pl. Toyo Proxes CF2, vagy T1 Sport, esetleg Vredestein Ultrac Satin. Persze innen még van felfelé: Hankook K125 Ventus Prime3, Pirelli P7 Cinturato, Bridgestone T005, Dunlop SP Sport Maxx, vagy éppen Continental PremiumContact6. Egyik sem fog csalódást okozni.

Üdv, Gumidoki