Nagyobb a nyomás az előírtnál

6 órája Módosítva: 2021.02.28 13:52
0

Tisztelt Gumidoki,

2010-es Toyota Aurisom van 2.2 dcat, 17-es felni, 225/45- ös gumik. A matrica szerint a gyártó ajánlása elől 2,5 bar, hátul 2,2.

A gumis műhelyek 2,4 vagy 2,5 barra fújják rendszeresen, hátul is, azt mondják a 2,2 kevés. Olvastam az ön egyik cikkében, hogy mindig a gyártói ajánlás az iránymutató. Akkor most melyik a jó?

Válaszát előre is köszönöm, Karcsi.

Kedves Karcsi,

Természetesen az autógyártói előírás a követendő továbbra is guminyomás tekintetében. Két megjegyzés csak ezzel kapcsolatosan.

Egyrészt bevett gyakorlat, hogy a téli abroncsoknál 0,2 barral többet fújnak az abroncsokba, ami nem igazán okoz semminemű problémát, viszont, ha lecsökken mínusz 10 fokra a hőmérséklet, akkor sem süllyed le vészesen a guminyomás. Régebben több abroncsgyártó konkrét ajánlása volt ez.

Másrészt ez a kelleténél kicsit nagyobb, de még tényleg semmi gondot nem okozó különbség sokszor megvédi a gumit/felnit a hazai nem túl minőségi utakon a kátyúk, csatornafedelek elleni harcban. Végül összességében az előírtnál nagyobb nyomásnak sokkal kevesebb a negatív hozománya általában, mint az annál kisebbnek.

Üdv, Gumidoki

Egész évben téli gumival közlekednék

február 16., 13:55 Módosítva: 2021.02.18 17:25
390

Tisztelt Gumidoktor!

Skoda Octavia III személygépkocsin használok egy minden biztonsági szempontból kiváló nyári abroncs garnitúrát (Goodyear Efficientgrip Performance 91V 205/55/16). Szárazon, vízen egyaránt kitűnő, de számomra nem élvezetes vele az utazás. Nem komfortos. Olyan rideg érzést közvetít ami engem zavar. Talán túl sportos.

Nem jó példa a télihez hasonlítani de a Dunlop Winter Sport 5-el amit télen használok szinte egész évben szívesen közlekednék. Azt annyira szeretem. Tudna-e ajánlani egy hasonlóan jó paraméterekkel rendelkező nyári abroncsot ami komfortosabb, kellemesebb utazási élményt nyújt a mostaninál. Vagy fogadjam el, hogy ez ilyen. Viszont cserébe teljes biztonságot nyújt, mert ezek a kiváló paraméterek ilyen jellegű "keménységgel" párosulnak minden esetben.

Köszönettel.Barna

Kedves Barna,

A téli abroncsok keverékének puhább karakterisztikáját, szerkezetének rugalmasságát eleve nem lehet összehasonlítani a nyári abroncsokéval.

A másik oldalon pedig úgy van kicsit, ahogy írta, a "penge" tulajdonságok és viselkedés együtt járnak az abroncs relatív "sprődségével". Persze az EfficientGrip Performance eleve sportosabb "hangolású" abroncs, így lehet találni nála komfortosabb nyári gumit, csak azzal lehet, hogy nem lesz olyan precíz a kormányzás és iránytartás, illetve rövid a fékút, mint ahogy megszokta Ennek ellenére meg lehet próbálkozni egy ilyennel, mert természetesen a puhább, eco-abroncsok is tudják a biztonsági előírásokat, de érezhető azért a különbség, pláne egy tapasztalt sofőrt feltételezve.

Üdv, Gumidoki

Négy évszakos a 230 lovas Mercire?

február 8., 11:31 Módosítva: 2021.02.19 10:10
561

Kedves Gumidoktor!

Tanácsát szeretném kérni. Az autóm egy 2008-as Mercedes CLK280, és elgondolkodtam a 4 évszakos abroncson. Évi kevesebb, mint 10 000 km-t megyek és a teleink sem olyan zordak mint régen. Azt hallottam az ilyen típusú gumikat inkább csak a kisebb autókra ajánlják. Az enyém viszont relatíve nagyobb teljesítményű (231Le) és hátsókerekes.

Ön szerint illene az autóra ilyen abroncs? Természetesen csak a legjobb mintázatokban gondolkodok a neves gyártóktól.

Köszönettel, Martin

Kedves Martin,

Helytállóak az információi. Így a szűk keresztmetszet esetünkben az autó maga. Egy 231 lóerős, hátsókerék-meghajtású autó nem feltétlenül ideális alany a négyévszakos gumikhoz.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy ez a modell többnyire nagyobb, ráadásul kétszéles (elöl-hátul eltérő méretű) kerekekkel van felszerelve.

Arról sem ír, hogy ez a közel 10 000 km hogyan kerül bele az autóba, van-e benne autópályázás is? Vagy netán hegyes-völgyes lakókörnyezet, pl. Budai hegyek, ilyesmi?...

Ám igazából mindezektől függetlenül ez az az eset, amikor én nem javasolnám a négyévszakos mintázatra váltást. Nyilván a végső döntést ön hozza meg, de mindenkinek jobb, ha egy ilyen méretű, tömegű és teljesítményű autó alatt mindig az évszaknak leginkább megfelelő abroncsok vannak.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Defekttűrő abroncs cserélhető-e normál abroncsra?

január 27., 09:34 Módosítva: 2021.02.21 08:45
323

Tisztelt Gumidoktor!

Nemrég vásároltam egy 4 éves BMW 225xe-t. Az autón még jó állapotúak a gyárilag szerelt defekttűrő abroncsok, de jövőre, 5 éves korában szeretném cserélni a nyári és téli garnitúrát is. Mivel korábban, az előző autómon jó tapasztalataim voltak a Michelin Crossclimate+ 4 évszakos gumival az lenne a kérdésem, hogy ilyen normál (nem defekttűrő) gumiabroncsra cserélhetem-e a mostani gumikat?

Pótkeréknek a hibridrendszer helyigénye miatt nincs hely, de egy defektjavítókészletet beszereznék defekt esetére.

Előre is köszönöm válaszát, Jáksó Pál

Kedves Pál,

Olyan autóra, amelynek a futóműve, fékrendszere a merev szerkezetű és a hagyományosnál jóval nehezebb defekttűrő abroncsra van optimalizálva, negatív következmények nélkül sajnos nem szerelhet fel nem defekttűrő gumit.

Rendszeres tapasztalat ilyen esetekben a - sokszor ijesztő mértékű - instabilitás; a fékút megnő, az autó úszik, kígyózik az úton, fura vibrációk jelentkezhetnek. Arról nem beszélve, hogy ez a felállás nem műszaki vizsga kompatibilis. Egyszóval nem javaslom a nem defekttűrő abroncsok használatát ezen az autón.

A jó hír az, hogy létezik defekttűrő négyévszakos mintázat a 225xe méretében, a GoodYear Vector4seasons "személyében". A Pirellinek is van ugyan P7 Cinturato AS mintázata 225/45 R18-ban defekttűrő kivitelben, de az inkább az USA piac igényei szerint készült allseason abroncs, nem az európai elvárásoknak megfelelő, 'igazi' négyévszakos.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Mindennapokra jó gumit a pickupra

január 9., 13:19 Módosítva: 2021.01.26 06:22
78

Kedves Gumidoktor,

Toyota Hilux 2.8d (2020 évjárat) keresek olyan gumit, amit terepen és télen is használhatok. Nyáron használnám a gyári gumikat, ám télen amikor több terepezés (vadászat) van kilátásban, akkor felraknék egy olyan szettet, ami ennek megfelel, ám hétköznapi használatra is komfortos.

Sejtem, hogy mindenes gumi nincs, de az Ön tapasztalata hátha eredményez valamilyen köztes megoldást. Felniben (mivel fog kapni) egy használt 15" 6x139,7 gondoltam, kérem ajánljon erre valamit ésszerű áron.

Segítségét megköszönve üdvözlettel: Gábor

Kedves Gábor,

Az ön által körvonalazott felhasználásra valamelyik A/T-s gumi lehet jó megoldás. Ezek hóban is elboldogulnak, kiépített úton is működnek, de közepes terepviszonyok között még nem érik el tudásuk határait. Viszont az új Hilux információim szerint 17"-os kerékkel jön ki, nem is javasol rá a Toyota kisebb átmérőt. Ezek szerint az elképzelt 15" nem nagyon játszik itt... A gyári abroncsméret a 265/65 R17.

Ebben a méretben ajánlom figyelmébe a Toyo Open Country AT+, a Bridgestone D693 A/T Dueler, a GoodYear Wrangler AT Adventure, vagy a Pirelli Scorpion AT Plus, a Cooper Discoverer AT3, esetleg a BF Goodrich All Terrain T/A K02 mintázatokat . Nagyjából ársorrendben írtam a mintázatokat, ami nem jelent feltétlenül minőségi sorrendet is, de ezeket általában megelégedéssel használják az önéhez hasonló célokra.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Szükséges-e a C-s gumi a Doblóra?

január 1., 14:59 Módosítva: 2021.02.10 16:46
0

Tisztelt Gumidoktor!

A kérdésem egy 2019-es Fiat Doblo Panorama 1.4 T-jet 7 személyes autóval kapcsolatos. Gyárilag 195/60 R16C gumival szerelték és a kezelési útmutatóban is, csak ez a méretű és tipusú abroncs van feltüntetve (sajnos).

Személy szerint feleslegesnek tartom a kistehergumit, mivel személyautóként van levizsgáztatva. Ön szerint megfelelő lenne rá egy 195/60 R16 89-es terhelési indexű személyautógumi?

Illetve a másik alternatíva amin gondolkodok a 205/55 R16-os méret ami, már nagyobb 91-es jelölésű teherbírás szempontjából. Ugyanakkor nem ritka ebből a méretből az XL-es jelölésű sem. Az alább felsorolt gumikból jóval nagyobb a választék mint a C jelölésűekből, nem utolsó sorban olcsóbbak is. Gondolom fogyasztás szempontjából is gazdaságosabb a személyautógumi mint egy kisteher?

A fentebb felsorolt méretekből Ön melyiket ajánlaná, ami műszakilag és biztonság szempontjából is megfelel? A válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Zsolt

Kedves Zsolt,

Abszolút értem és megértem, sőt sok pontban el is fogadom az érveit! Egy dolog számít szempontunkból, nevezetesen az, hogy a Fiat milyen gumiabroncsot specifikál ehhez a típusához.

Ha a C-s mellett XL-es, azaz növelt terhelhetőségű személyabroncs is mehet rá, akkor nincs miről beszélni.

Ha csak C-s akkor viszont sajnos hiábavaló az eszmefuttatása, legálisan csak C-s, azaz kisteher gumival futhat az autó. Én attól tartok, hogy a 7-személyessége miatt utóbbi az igaz. De, hogy tisztán lásson az ügyben, kérje ki egy Fiat-szakszerviz álláspontját az ügyben! A hatóság is ezt tenné vitás ügyben.

Üdv, Gumidoki

Az adattábla szerint kisebb a gumiméret

2020. december 24., 12:20 Módosítva: 2021.01.29 06:16
753

Kedves Autódoki!

Meglepő helyzetbe kerültem a minap egy gumis műhelyben. A történetem ott kezdődik, hogy a 2008-as B9 Berlingomon elkopott a téli gumim és a rajta lévő méret szerint meg is rendeltem az új gumikat. Boldogan vittem időpontra szereltetni a kerekeket, de itt történt a bibi.

A szerelő megnézte az adattáblát (205/65R15) és az új gumik méretét (195/65R15), majd közölte, hogy akkor Ő nem rakja fel. A magyarázat: kisebb gumit nem rak fel, mint amit ír az adattábla.

Közben körbenéztem a neten és hozza ezt a méretet is a típusra. Most vajon kinek van igaza? Megtisztelő válaszát előre is köszönöm.

Üdvözlettel, Atis77

Kedves Atis77,

Az a méret a mérvadó, ami a konkrét autó specifikációjában megtalálható. Ezt elvileg az autón lévő adattábla tükrözi, mutatja.

Hiába szerepel a típushoz egyébként a másik méret is, ha a konkrét autót nem azzal szerelték, jogosan utasítja el a gumis a felgumizást. Nagyon sokszor van/lehet ebből probléma, a defekttűrő gumi helyett nem azt szeretne az ügyfél, vagy éppen fordítva.

A kisteher, vagy más néven C-s abroncs helyett ugyanolyan méretű, de személyabroncsot. Az a legkisebb probléma, hogy izgulhatunk, műszaki vizsgán átmegy-e azzal az autó. Sokkal nagyobb gond a biztonság, ami a terhelhetőséggel, kezelhetőséggel, irányíthatósággal és így az abroncsmérettel és -kivitellel szoros összefüggésben van.

A konkrét autó, a '08-as Berlingo valóban gurult ki a gyárból 195/65 R15 és 205/65 R15 méretű gumikkal is. De lássuk be, a két méret átmérője és terhelhetősége nagyon nem ugyanaz, azaz nincs közöttük - elvileg - átjárás.

Abból meg nem szabad kiindulni sajnos, hogy milyen méretű gumival vettük használtan az autót, magyar módra sokszor az ár dönt a abroncsméretről, nem az adattábla. Nem egyszerű az eset.

Üdv, Gumidoki

Szitál az Avensis

2020. december 22., 17:05 Módosítva: 2021.01.01 15:00
0

Tisztelt Gumidoktor!

A gyárból ezen kigördült T25 Avensisen lévő Toyota alufelnim enyhén szitál 80 és 140 km/h között. Volt görgőzésen, idén tavasszal kapott új gumit, de azzal is megmaradt a jelenség bár kevésbé érezhetően. Téli, acéltárcsás garnitúra nem szitál.

Mindig megbízható helyen cserélték a kerekeket (márkaszerviz) és nem találtak semmit centrírozáskor. Tud ajánlani szakműhelyt Budapesten (dél) ahol van rutin és géppark a hasonló jelenségek megszüntetésére?

Várom szíves válaszát. Üdvözlettel: Attila

Kedves Attila,

Ezt a jelenséget vizsgálni, illetve annak okát megtalálni leghatékonyabban egy amerikai géppel, a Hunter GSP9700-zal lehet. Ilyen masinéria több helyen is elérhető Budapesten, de vidéken is.

A fővárosban kettőt biztosan tudok; egyik az Abroncs Kereskedőház Mexikói úti telephelyén, a másik a Gumi-Profi Csilaghegyi úti műhelyében üzemel.

Mivel a procedúra nem öt perc, ezért telefonon érdemes bejelentkezni, egyeztetni a személyes látogatás előtt!

Üdv, Gumidoki

Létezik olcsó és jó abroncs?

2020. december 20., 10:54 Módosítva: 2021.01.11 06:16
683

Kedves Gumidoktor!

Volvo XC40-es (235/55 R18 V abroncs van jelenleg rajta) autóra szeretnék télre abroncsot választani. Létezik akár négyévszakos gumiban is olyan, ami nem horribilis árú, de jó és biztonságos abroncs? Ha nem, akkor téligumiba mit tudna javasolni?

Köszönöm: Balázs

Kedves Balázs,

Többé kevésbé a gumiabroncs árszintje összefüggést mutat a minőségével és "tudásával", mint ahogy minden más területre is általánosan igaz ez. De persze jó termékeket is ki lehet fogni egész kellemes áron, ugyanakkor láttam már túlárazott budget terméket is.

Általában akkor lehet viszonylagosan alacsony áron jó gumit venni, amikor egy nem olyan neves gyártó jól sikerült termékéről van szó. Pl. ebben a tekintetben a négyévszakos gumi között kiemelném az Apollo, vagy a Nexen vonatkozó mintázatait.

Ezek - szerintem - többet tudnak, mint amennyibe kerülnek, vagy ha úgy tetszik, vannak sokkal drágább, de szerényebb tudású termékek ezeknél. Azt azonban a vásárlás előtt érdemes egyértelműen tisztázni, hogy az adott felhasználási körülményekhez passzol-e egy négyévszakos abroncs, mert a kérdése alapján érzek némi zavart az erőben... :o)

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Mitől lesz a fűrészfogas kopás?

2020. december 15., 11:52 Módosítva: 2020.12.20 14:10
107

Tisztelt Gumidoki!

Nem először találkozom azzal a problémával és olvastam is róla, hogy a többlengőkaros futóműveknél -  főleg kombi karosszériával - nagy odafigyelést igényel a gumik kopása, megelőzendő a fűrészfogas kopás.

Volt már Honda Accordom 225/45 R17 Hankook K125 gumival, ami produkálta ezt a hibajelenséget, csere lett a vége azonos méretű Bridgestone Turanza T001 gumira, de erre már figyeltem és 3000 kilométerenként cseréltem az első hátsó tengelyek között, így nem jelent meg a hiba.

Most jelenleg van egy Mazda 6 SW kombim 225/45 R19 Bridgestone Turanza T005A gumikkal, aminél szintén érződik ez a kopás jelenség, a rezgés a sebesség emelésével erősödik. Ezek a gumik ugyanazon a tengelyen már futottak 1 évet és 10 000 km-t, amikor hozzám került az autó és azóta szintén cserélem a tengelyeken 3000 km-enként, nem romlik, de viszont nem is javul a hibajelenség.

Olvastam a “Valóban mindegy a forgásirány?“ című bejegyzését és ekkor merült fel bennem, hogy ha a forgásirányt megváltoztatom a gumikon, akkor elérhető, hogy csökkenjen vagy megszűnjön a jelenség? Megtehető ez anélkül, hogy károsodna a gumi és veszélyes lenne a közlekedés? Vagy milyen javaslata lenne a megoldásra?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter,

Igen, napjaink modern autóinál elég nagy probléma a fűrészfogas kopás, ami sok összetevő "együttműködésére" vezethető vissza. Sajnos ezek között több olyan van, amire a használónak nincs ráhatása, hiszen a futómű kialakítása, beállítása, a jármű sajátosságai adottak.

Lehet "játszani" a nyomással, a pozíció-cserével, amelyekkel sokszor megelőzhető, de legalábbis jócskán elodázható a rendellenes kopáskép kialakulása.

A szokásos tengelyenkénti cserén kívül valóban megoldás lehet a forgásirány - akár időleges - megváltoztatása (nyilván nem forgásirányos kialakítású abroncsnál, mert ott ez nem járható út).

Vesztenivalója nincs, egy próbát mindenképpen megér a dolog. Biztonsági kockázat nincs, viszont hátha javul általa a helyzet. Végül hadd jegyezzem meg, hogy a tapasztalatok szerint a 3000 km-enkénti csere indokolatlanul szűk intervallum, általában a 6-8000-kénti csere működőképes.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Mit érdemes választani? Defekttűrőt vagy öntömítőt?

2020. december 2., 11:17 Módosítva: 2020.12.16 06:44
0

Tisztelt Gumidoktor!

Téli gumi vásárlás előtt állok. Mivel csak defektjavító készlet van a Seat Alhambrában, célszerű lenne defekt észlelése esetén nem azonnali megállást (főleg nem az autópálya leállósávjában) igénylő gumikat beszereznem.

A kétféle, azaz a defekttűrő és az öntömítő változatok közül nem tudom, hogy melyikért érdemes pénzt áldozni. Amennyiben van ezekkel kapcsolatban tapasztalata, örülnék, ha megosztaná velem.

Üdvözlettel, Németh Gyula

Kedves Gyula,

Több dolog is eszembe jutott sorait olvasva. Egyrészt az, hogy erre az autóra a defekttűrő (sst, rsc, runflat, stb.) abroncs egyáltalán nem ajánlott, annak merev szerkezete, jóval nagyobb tömege agyoncsapná a komfortot, a kezelhetőséget és nem utolsósorban a felfüggesztést rövid idő alatt. Ha plusz biztonságra törekszik, egyedül az ön által "öntömítőként" aposztrofált abroncs jöhet itt szóba. Ezek teljesen hagyományos szerkezetű gumiabroncsok, de a belső felületükre, a légzáróra nagyjából válltól vállig egy zselészerű anyag van felhordva, amely a szúrt sérülések nyomán bekövetkező légvesztést próbálja egész hatékonyan megakadályozni. A jobb érthetőség végett mutatok egy képet a dologról: 

image.png

Ennek a technológiának gyártótól függően más a neve: a Pirellinél 'seal inside', a Continál 'conti seal', a Hankooknál 'seal guard' stb-stb. névvel illetik. Érdemes tudni, hogy nem nyújt 100%-os védelmet. Az oldalfalon történő sérülésnél ugyanis mit sem ér, illetve a futófelületen áthatoló szúrásnál is sok minden függ a sérülés méretén, irányultságán. De sokkalta jobb természetesen, mint a semmi. Szóval ez egy jó irány, támogatom!

Mindezeken kívül - ha hosszabb távokat megy az autó - érdemes esetleg egy pótkereket/mankókereket beszerezni hozzá, ha már bekövetkezik a baj és önt ez megnyugtatja. Végül tapasztalatból mondom, ha valaki karbantartott, megfelelő nyomáson használt, nem elkopott abroncsokon gurul, kisebb az esélye a defektnek. Aminek kockázata azonban sajna sohasem redukálható nullára. Mint ahogy a defekttűrő technológiánál sem, csak az légvesztés után ad még - bizonyos határok között - némi mobilitást használójának.

Üdv, Gumidoki

Mi a sorrend a felszerelésénél?

2020. december 1., 09:47 Módosítva: 2020.12.04 06:12
0

Tisztelt Gumidoktor!

Aszimmetrikus nyári gumi (kerék) helyes felszerelése a kérdésem. Új szerelőműhelybe vittem az autót, ahol felhívták a figyelmem, hogy tavasszal rossz sorrendben tették fel a nyári gumikat az autóra. A sorrend a következő volt: a bal elsőt a jobb hátsóra, a jobb elsőt a bal hátsóra, a bal hátsót a jobb elsőre, a jobb hátsót a bal elsőre.

Eddig én nem követtem ezeket, mert nem is értek hozzá és mert bízom a szakemberekben. Helyesen jártak el a szerelők vagy van szabály a gumik felszerelésére, és ha van, kérem írják meg, mi az, hogy ezután se legyen gond ez nekem.

Üdvözlettel: Beatrix

Kedves Beatrix,

A legegyszerűbb és legnépszerűbb kerékforgatás a kiegyensúlyozottabb kopás érdekében az, ha időnként az első tengely és a hátsó tengely kerekeit oldalanként megcserélik. Ez a módszer aszimmetrikus és forgásirányos mintázat-kialakításnál is működik.

Aszimmetrikus mintázatnál viszont az is beválik, amit az ön kerekeivel "követtek el", mert ezeknek a mintáknak nincs kötött forgásiránya. A mai, modern gyártástechnológiával készült abroncsoknál pedig nem gond, ha időnként megváltoztatjuk a forgásirányt, ez ma már nem okozhat semmiféle anomáliát.

Természetesen az eddig leírtak akkor igazak, ha mind a négy kerék felnije és abroncsa azonos méretű. Összegezve: semmi rossz nem történt, sőt várhatóan így kapják a legegyenletesebb terhelést az abroncsok, keresztbe cserélve a kerekeket.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Használhatom a 7 éves téli gumit?

2020. november 21., 11:56 Módosítva: 2020.12.19 13:56
1663

Tisztelt Gumidoktor!

2013 évi Continental Wintercontact 205/55/16 téli gumit még fel szabad tenni az Octaviára? Tavaly még jól tapadt, néha jelzett csak a kipörgésgátló nedves, nyálkás úton indulásnál. Hóban is jó volt. Felezésnél nem csúszott sosem.

Kb. 4 mm profil van rajta, leginkább városban használom, néha országút, esetleg autópálya (talán Ausztria is), kb. 4-5 ezer km a szezonban. Mi a véleménye, jó lesz még az idén vagy cseréljem? Ha csere, akkor mit javasol?

Köszönöm, Tibor.

Kedves Tibor,

Én azt javaslom, cserélje le! Bár pusztán a kora miatt nem kellene, de megmondom, hogy miért mégis!

Egyrészt ha már tavaly voltak jelei az öregedésnek, vagy ha úgy tetszik, elhasználódásnak, akkor idén ezek csak markánsabbak lesznek.

Másrészt az EU-ban egységesen 4 mm-es profilmélységig tekintik a téligumit elfogadhatónak, ezt jogszabály deklarálja. Azaz ha pl. Ausztriában egy ellenőrzésnél 3,8 mm-t mér a hatóság, hiába gyártódott anno annak, azt nem fogadja el téli abroncsnak, és jön a bírság. Vagy ne adja az isten, hogy baleset részese lesz, a 4 mm-nél kopottabb téli mintázat egyértelműen súlyosbító tényező még itthon is (lásd: nem az évszaknak/útviszonyoknak megfelelő). Nem ragozom tovább, szerintem érti jól. ;o)

Ha meg volt eddig elégedve a Contival és belefér a büdzsébe, a német gyártó aktuális téli mintázatával (TS860) valószínűleg most is elégedett lesz. De természetesen rengeteg remek mintázat elérhető a piacon, pláne ebben a kommersz méretben. Hogy írjak pár konkrét mintázatot is, legyen megemlítve a Bridgestone Blizzak LM005 vagy a Dunlop WnterSport5, olcsóbb szegmensből meg mondjuk a Vredestein SnowTrac5, vagy a Kléber Krisalp HP3.

Üdv, Gumidoki

Eltérő gyártmányú gumik egy tengelyen

2020. november 10., 16:11 Módosítva: 2020.12.17 06:14
1

T. Gumidoki!

A kérdés egyszerű: szabad-e ilyet a jogszabályok szerint (azt most hagyjuk, hogy mennyire jó ötlet, mert nagyon nem az).

A rendelet ennyit mond: (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin, az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.

Ezeknek a feltételeknek egy azonos méretű, szerkezetű (radiál), terhelési indexű és jellegű (pl. nyári) gumi két különböző gyártótól, két különböző mintázattal pont eleget tesz, nincs több feltétel.

De akkor a vizsgán miért dobják ki az embert, ha kétféle gumival viszi oda az autóját? Megkérdeztem egy vizsgabiztost, magabiztosan állította, hogy ilyet tilos és azonnal vizsga bukó, de semmilyen jogszabályi, rendeleti hivatkozással nem tudta alátámasztani az állítását.

Esetleg Autójogász kollégát is meg lehetne erről kérdezni, hogy a fenti KÖHÉM rendelet jogi nyelven megfogalmazva (értsd: közérthetetlenül) tartalmaz ilyen mértékű tiltást, ill. előír ilyen mértékű azonosságot a két keréken lévő gumik között?

Üdvözlettel: Endre

Kedves Endre,

Megadta a választ saját kérdésére. Nem véletlenül nem tudta alátámasztani hivatalos érvekkel álláspontját vizsgabiztosunk, ugyanis nem tiltja jelenleg semmilyen jogszabály azt, hogy egy tengelyen eltérő gyártmányú gumiabroncsot használjunk. Azok szerkezete, jellege (téli, nyári stb.), mérete nem térhet el egymástól, de mintázata igen.

Én természetesen ezzel abszolút nem értek egyet, de attól még ez így van, sajnos ez a helyzet. Hiszen műszaki szempontból könnyedén indokolható, hogy miért - adott esetben - veszélyes és aggályos ez a felállás. Soraiból az tűnik ki, hogy ezzel ön is kiválóan tisztában van. Faramuci, változtatást, pontosítást igénylő szabályozás ez.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Valóban mindegy a forgásirány?

2020. november 3., 12:32 Módosítva: 2020.11.12 06:49
0

Szép napot,

Kb. 1,5 ezer km-t mentem az autóval a nyári gumival, utána a gumisnál téli gumit rakattam fel. A gumis a nyári gumin nem jelölte a forgásirányt és hogy melyik gumi hová volt szerelve. Amikor feltűnt, és rákérdeztem már késő volt. Azt mondta, hogy ekkora távolságnál még mindegy. ( Hankook Ventus Prime 3x outside 215/65R17) Valóban mindegy a forgásirány? Három gyermekünk van, szeretném őket és magunkat biztonságban tudni.

Köszönettel András

Kedves András,

Először is megnyugtatom, a modern abroncsoknál valóban változtatható a forgásirány minden negatív hozomány nélkül, ebben igaza van a gumisnak. Még a nagyobb futásteljesítmény után sem tilos ez a művelet.

Az azonban alapvető, hogy leszereléskor jelölje meg a gumis a gumi/kerék pozícióját, és ezt ne kelljen kérni. Ezt ugyanis hasznos tudni, már csak a kiegyenlített kopás érdekében is.

Üdv, Gumidoki

Nagyobb terhelési indexű gumit szabad-e?

2020. október 24., 09:58 Módosítva: 2020.11.27 06:24
0

Tisztelt Gumidoktor!

A feleségem Hondájára kell 4 db új gumit vennem, 225/45 R17 méretben, gyárilag 91 a terhelési index. Keresgélés közben feltűnt hogy nagyon sok 94-es terhelési indexű hirdetést látni, és itt elbizonytalanodtam. Felrakható egy ilyen gumi a Hondára? Nem lesz tőle keményebb a rugózása, vagy esetleg nincs valami más hátránya?

Köszönöm!

Kedves Levélíró,

A terhelési indexhez tartozó konkrét érték egy táblázatból kereshető vissza, íme:

image.png

Ebből látható, hogy a 91-es terhelési index 615 kg maximális terhelhetőséget jelent kerekenként, míg a 94 pedig 670 kg-ot. Ezzel kapcsolatban az a szabály a mérvadó, mely szerint adott járművön minimum olyan terhelési indexű abroncs használható, amely annak a gyári specifikációja, azaz annál nagyobb terhelhetőségű is megfelelő rá. Ilyen formán a Hondára is feltehető az ebből a szempontból nagyobb tudású abroncs mindenféle negatív következmény nélkül.

Üdv, Gumidoki

Nyári gumi lendületes egyetemistának

2020. október 17., 12:36 Módosítva: 2020.11.06 06:35
1

Tisztelt Gumidoktor!

2004-es Renault Megane 2 1.6 16v talicskámra szeretnék nyári gumit venni, mivel eléggé rongyos minőség van rajta jelenleg, melyet apám használtautó vásárlásából örököltem. Az autót egyetemre járásra használom, főúton, autópályán és városban egyaránt (összesen kb 20e km évente).

A méret-preferenciám 205/55/R16 lenne, ez a gyári mérete az autónak tudomásom szerint. Az autót utcán használom, de szeretek játékosan (fiatalosan?) közlekedni, néha a körforgalomban jól odatenni az abszolút nem erre kitalált autómat. A tapadás lenne az elsődleges szempont, a viszonylagos olcsóság mellett (~20e Ft/db vagy lefelé, de ha kicsit drágábban lényeges minőségugrás van, nem vetem meg).

Köszönettel, Levente

Kedves Levente,

Korrekt módon leírta az autója használatának körülményeit, illetve azt, hogy mit vár el az abroncstól, ezt nevezem! ;)

A méret is helyes, a Megane II valóban 205/55 R16-os abroncsokon fut, ha 16"-os a felnije. Ez pedig egy olyan méret, ami talán a legkommerszebb. Ez jó hír, mert egyrészt szinte átláthatatlanul széles a választék, másrészt az árak is nyomottak, nagy itt a verseny a gyártók között. Kiragadok a sportos karakterisztikát szem előtt tartva egy-egy példát az alsó-közép, a felső-közép és a prémium-szegmensből.

Ha legolcsóbban szeretné megúszni a történetet, akkor szóba jöhet pl. a Laufenn S-Fit EQ Plus mintázata. Ha feljebb megyünk, a Toyo TR1 Proxes adja magát, nekem ez a favoritom egyébként. De még feljebb tekintve a Dunlop Sport Maxx RT lehet akár a befutó.

A labda önnél, döntse el, mennyit szán a szettre, hisz az is egy fontos szűrő! ;)

Üdv, Gumidoki

Mikor jó a négyévszakos gumi?

2020. október 13., 10:19 Módosítva: 2020.10.20 06:17
0

Tisztelt Gumidoktor!

Érdemes gondolkodni négy évszakos gumiban? Ha igen, melyik márka a jó? Vagy inkább váltogassam évente kétszer?

Köszönettel: Endre

Kedves Endre,

Kérdése így túl általános, de segítek! Négyévszakos mintázat azoknak ajánlható, akik kis-közepes méretű és -teljesítményű autót használnak, éves szinten keveset (max. 8-10 ezer km-t) autóznak, azt is zömében városban, vagy agglomerációban teszik. Autópályát jellemzően nem használnak, illetve télen, zordabb útviszonyok esetén megtehetik, hogy akár napokig nem ülnek autóba. Valamint nincsenek sportos ambícióik az utakon. :)

A négyévszakos abroncs tehát bizonyos mértékig kompromisszum, de közel sem akkora már, mint - mondjuk - 15 éve volt. Ha mellette dönt az ember, akkor viszont érdemes tájékozódni és a jobbak közül választani, hogy ez a kompromisszum minél kisebb legyen, azaz valóban működjön megbízhatóan az abroncs egész éven át. Remélem, soraimmal közelebb vittem a saját helyzete megoldásához!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gumicsere a terepjárón

2020. október 11., 16:07 Módosítva: 2020.10.14 06:15
0

Tisztelt Gumidoktor!

Nemrég vásároltam egy Tata Safari (2008-as, 2200 ccm) terepjárót. Jelenleg öreg, de még megfelelő profilmélységű Nexen Winguard SUV 235/70R16-os gumik vannak rajta, gyári alufelniken.

Az éves futás ~10ekm. 40% város, 50% országút/autópálya, 10% homok/sár/földút. A későbbiekben a terep megduplázódhat. Mit ajánlana? 4 évszakos garnitúra/ téli-nyári szett (esetleg külön felnin)?

Örülnék, ha tudna típust is ajánlani. Guminként ~30-35 ezer körüli árra gondoltam. Nem bánnám, ha kicsit terepesebben néznének ki a minták. Zaj/fogyasztás másodlagos, tapadás(pl.: vizes úton B) és a kormányozhatóság a lényeg.

Válaszát előre is köszönöm: József

Kedves József,

Megkönnyíti a dolgomat, jól körülírta, mi vár a majdani abroncsaira! ;) Én erre a futásra és használati módra, valamint járműre négyévszakos "félterepes" mintázatot tudok elképzelni. Annak még a kinézete is tetszeni fog önnek. :)  

Hirtelen két tuti befutó jut eszembe, ami elérhető ebben a kívánt, 235/70 R16-os méretben. Ha nem szán rá annyit, akkor a Toyo Open Country AT+ lehet befutó.

Ha kicsit vaskosabb a ráfordítható keret, akkor a Pirelli All Terrain Plus, ami itt szóba jöhet.

Természetesen sok remek mintázat létezik ezeken kívül is még, de próbáltam tényleg a preferenciái mentén szűrni. Szerintem bármelyik beválhat önnek a kettő közül!

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Repedések a gumin - tényleg probléma?

2020. október 9., 11:42 Módosítva: 2020.10.16 06:14
0

Tisztelt Gumidoktor!

Éppen nézem a MűhelyPRN 71. epizódját. A szervizvezető kifogásolja a repedezett gumikat.

Kb. 10 éves autós pályafutásom során 7 szett gumival volt dolgom 155/70R13, 185/65R15 és 205/55R16 méretekben. Volt közte Continental, Hankook, német futózott, ukrán, stb. Idővel mindegyiken megjelentek repedések, egyetlen kivételtől eltekintve soha nem adódott belőle érezhető problémám.

Az egyik szett 185/65R15 újonnan vásárolt, németországi, TÜV elismeréssel bíró, futózott téli gumi volt. Extrém télies környezetbe javasolják. Én egyszer száraz (valóban német) autópályán hajtottam meg 175 km/h-val. A hajtott kerekeken egyből repedések keletkeztek a bordák tövében, "keresztirányban". A hátsók ugyanígy viselkedtek, amikor előre kerülve meghajtottam őket. Viszont az évek során a repedések nem okoztak semmiféle érezhető problémát.

Az egyetlen problémás eset egy pusztán hat éves 205/55R16 Pirelli szett volt. Annál hosszú, széles hosszanti repedések jelentek meg. Szálszakadás történhetett legalább 2 abroncsban, elkezdtek szétnyílni.

Tudomásom szerint az abroncs integritását nem a látható külső gumiréteg adja, hanem a belső rétegek. Így a repedéseket ebben az esetben sem a probléma forrásának tekintem, hanem pusztán a probléma jelének. Azért írok, mert már sok gumiszerelőtől megkaptam, hogy a repedezett futófelületű és / vagy oldalú gumiabroncs "rossz", de nem értem a műszaki hátterét.

Szeretnék tiszta vizet "kapni" a pohárba.

Tényleg problémás műszakilag vagy csak városi (autószerelői) legenda?

Ha problémás: miért? Pusztán tapadási problémát okoz vagy az abroncs szerkezeti egységét veszélyezteti? (Azt nyilván belátom, hogy ha repedésbe talál bele egy kósza facsavar, akkor mélyebbre tud hatolni, mintha a mintába talált volna.)

Köszönettel: Zsolt

Kedves Zsolt,

Azt leszögezhetjük, hogy az autózásban, a közlekedésben az egyik legfontosabb alapelv a biztonságra való törekvés. Márpedig egy repedezett abroncs nem kelt túl nagy biztonságérzetet, ha ránéz az ember.

Az is egyértelmű, hogy nem mindegy, hogy egy abroncson milyen irányú, mélységű, sűrűségű és lokációjú repedések jelennek meg.

Az sem mindegy, hogy ezek oka mi; gyártási hiba, használatból eredő anomália, sérülés, öregedés?

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy repedés és repedés között is rengeteg különbség lehet és van, így az abroncs biztonságára, használhatóságára is merőben más és más a kihatásuk.

Ám itt kell visszakanyarodjunk az első mondatomhoz! Az emberek zöme nem műszaki szakember, pláne nem gumimérnök. Így egyszerűbb és főleg biztonságosabb azt kijelenteni, hogy a láthatóan repedezett abroncsok általánosan nem alkalmasak a biztonságos közlekedésre.

Ettől még lehet, hogy tízből hét igen, de a kockázatok minimalizálása érdekében azt kell mondani, hogy cseréljük le inkább mind a tizet, ha érti, mire gondolok. Én - gumis szakemberként - így látom ezt a dolgot... és helyesnek is tartom. 

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Gyáritól eltérő gumiméret

2020. szeptember 30., 12:17 Módosítva: 2020.10.06 06:12
0

Tisztelt Gumidoktor!

2020-as évjáratú Mazda 3-as Skyactive X gépjárművemet 215/45 R18 abroncsokkal szerelték gyárilag. Előző autómon 5 évig négyévszakos gumikat használtam. Itt is ez lenne a terv, de az adott méretben nagyon szűk a kínálat, illetve aránytalanul drágák az abroncsok.

Emiatt gondolkodnék váltóméretű gumik használatán: 245/40 R18 mérettel. Kérdésem az lenne, hogy lehet-e ebből bármilyen kellemetlenségem? Érdemes-e az importőr véleményét kikérni a váltással kapcsolatban, illetve befolyásolhatja-e a garanciális feltételeket?

Válaszát előre is köszönöm! Laszkovszky Csaba

Kedves Csaba,

Alapvetően két lehetősége van, attól függ, melyik irányt választja. Ha ragaszkodik a 18"-os mérethez, akkor ott csak a gyári méretet javaslom felszerelni. Igen, drága, kicsi a választék (de van!), sőt sérülékeny is a hazai utakon. A 245/40 R18-at pedig gyorsan felejtse el, semmi köze ehhez az autóhoz! Az importőr ugyanezt fogja mondani, ha megkérdezi.

A másik lehetőség, ami szélesebb választékot kínál, komfortosabb és tartósabb, az a 16"-ra leváltás és a szintén gyári 205/60 R16 méret használata. Ha négyévszakosban gondolkodunk, akkor nyilván ez utóbbi a minden szempontból praktikusabb megoldás. A költséghatékonyságot szem előtt tartva beáldozhatja a gyári kerekeket, annak az árából szinte kijöhet a teljes 16"-os szett. Persze ugyanilyen vonalak mentén lehet gondolkodni a köztes 17"-os méretben 205/55 R17-es gumikkal akár.

Üdv, Gumidoki

M5 felni a sima E60-ra?

2020. szeptember 24., 12:25 Módosítva: 2020.10.11 16:08
0

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy E60-s BMW-m, elég erős, de nem M5, viszont régi vágyam volt egy igazi gyári, ritka M5 felni. A felnit megvettem, de nem biztos, hogy jó a kocsimhoz.

A gyári kerék méreteim (jelenleg is gond nélkül ezt használom) elöl:

  • felnik: 8J x 18 ET 20
  • gumik: 245/40ZR/18

hátul:

  • felnik: 9J x 18 ET 32
  • gumik: 275/35ZR/18

Az aranyárban vásárolt, álmaim styling 166 M5 felnije:

  • 8,5J x 19 ET 12
  • 9,5J x 19 ET 28

Most jöttem rá, hogy az M5 teljesen más kialakítású (kerékjárat, futómű stb.) és abban elfér ez a felni, de esetleg én is tudnám-e problémamentesen használni, ezért fordultam Önhöz.

Az autóhoz a gyári felni-gumi kalkulátor az alábbit ajánlja 19-es felni méretben

elöl:

  • 8,5J x 19 ET 18
  • gumik 245/35ZR/19

hátul:

  • 9,5J x 19 ET 32
  • gumik 275/30ZR/19

Teljesen tanácstalan vagyok, menjen vagy maradjon az M5 felni és ha maradhatna, milyen méretű gumikkal. Köszönöm a válaszát!

Kedves Levélíró,

Én nem állok álmai útjába, azaz virtuálisan jóváhagyom a tervét, az E60 M5, a leírt paraméterekkel rendelkező felnije mehet a sima E60-ra.

A gumiméretek pedig úgy alakulnak, ahogy említette; elöl 245/35, hátul 275/30. Arra azért felhívnám a figyelmét, hogy mindez csak abban az esetben igaz, ha nem X-Drive hajtásrendszerű az autója, mert arra egészen más ET-számok mennek. Ha nem ilyen, akkor hajrá, indulhat az átszerelés! :)

Üdv, Gumidoki

Négyévszakos a teherautóra

2020. szeptember 10., 10:31 Módosítva: 2020.10.05 06:37
0

A Transporteren szeretném lecserélni a nyári ill. téli gumi garnitúrákat. Nagyon keveset járok újabban (évi 4-5 ezer km). A gumik külön felniken vannak, meglehetősen idősek. Magam szerelem a gumikat, de már unom a folyamatos cserélgetést. Az orosz Kama négyévszakos gumit néztem ki, amit 15 ezer ft bruttó áron adnának. A futásteljesítményből adódóan olyan gumit keresek, ami olcsó és hosszú élettartamú. Vegyem a Kama, Barum vagy Maxxis márkát (esetleg Sunfull)?

Válaszát köszönöm! Üdvözlettel: Sándor

Kedves Sándor,

Megértem, hogy figyelme a négyévszakosok felé fordult!

Arra kell csak figyelni, hogy bármilyen gumit is választ a végén, annak tudnia kell terhelhetőségben az autó specifikációjában foglaltakat. Ha C-s, azaz kisteher abroncs kell rá, akkor olyat kell rá venni, ha elég a gyártó szerint az XL-es, akkor olyat.

Ami a márkákat illeti, én a Sunfull-t és a Kama-t kerülném. A Barum, meg a Maxxis viszont már sokkal jobb irány. Ha a Transporteren oly gyakori 195/70 R15-ös méretről van szó, igen széles a választék, van miből válogatni, a Kama-tól kezdve a prémiumokig bezárólag. Érdemes legalább közepes minőségű és tudású terméket választani, mert a nagyon olcsó, nagyon drága lehet a végén, ha érti, amire gondolok.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

Négyévszakos gumit csak télre?

2020. szeptember 8., 10:28 Módosítva: 2020.09.26 07:05
998

Tisztelt Gumidoktor!

Gyakorlatilag újra fel szeretném tenni a kérdést, amit 2018 év végén valaki ugyanezzel a címmel feltett, és most jómagam is dilemmázok rajta. Tudom, hogy elsőre valóban érthetetlenül hangzik, de biztos, hogy elvetendő ötlet négyévszakos gumit feltenni a téli időszakra "rendes" téli helyett? Felhasználási szokásaimról azt kell tudni, hogy nem megyek sok km-t (évi 10 000 alatt), annak viszont szignifikáns részét főúton/autóúton/autópályán, ezért nem akarnék egész évben négyévszakost használni. Külföldre nem járok télen olyan körülmények közé, ami megkövetelné a téligumit.

Ugyanis nehéz vitatkozni azzal a ténnyel, hogy utóbbi években teleink érezhetően enyhébbek, elég ritka már a kemény havazás, és ebből kifolyólag a hóval borított nagyobb utak/főutak, azaz amikhez igazán szükséges lenne a téli gumi használata. Olvastam, hogy a négy évszakos abroncsoknak az ilyen enyhébb teleken abszolút lehet létjogosultsága (ami ráadásul Európa nem kis részén teljesül), nem havas (száraz-hideg vagy nedves-hideg) aszfalton a Totalcar tesztje alapján a télinél jobb, vagy vele megegyező teljesítményt nyújtott a négyévszakos abroncs. Ellenben nem kopnak annyira mint egy téli (pláne, hogy nem lenne egész évben használva), ráadásul telente itthon Mo-on nem ritkán előfordul olyan is, hogy a legmagasabb napi hőmérséklet +7-10 fok fölé is felkúszik akár, ami megint csak nem igazán a téli gumi "asztala" már.

Nyáron nyári szettet használnék a fent említett indok miatt, plusz mert meleg, száraz aszfalton (szintén a Totalcar teszt szerint) egyértelműbb a nyári gumik előnye a négyévszakosokkal szemben. Azt mondjuk meg kell hagyni, hogy az abban a tesztben használt Nokian négyévszakos inkább a téli gumiként "nyáriasított" típust képviseli.

Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel, Péter

Kedves Péter,

Nem lenne véleményem szerint túl hatékony ez a megoldás. Sem műszaki, sem költség oldalról. Mert ha már időt és pénzt költ a szezononkénti gumicserére, miért élne télen kompromisszumos megoldással, nem a teljes értékűvel?

A négyévszakos abroncs télen is nyáron is megkövetel némi megalkuvást a használójától. Ráadásul a hideg évszakban nagyobb ennek a mértéke. De az ön konkrét esetében a viszonylag alacsony éves futás ellenére a négyévszakos abroncs létjogosultságának leginkább az mond ellent, hogy zömében országúton és autópályán használja az autót. Márpedig oda soha nem javasoljuk a 4seasons mintázatokat.

A modernkori európai téli abroncsok pedig "fel vannak készítve" az enyhébb, szárazabb telekre is, nem kopnak extrém módon, nem mennek tönkre idő előtt. Nyilván nem a skandináv és orosz piacra fejlesztett "hógumikra" kell itt gondolni. Attól pedig, hogy felmegy a hőmérséklet nappal akár 10 fok fölé is, nem jelenti azt, hogy az útfelület ugyanolyan arányban melegszik, valamint, hogy éjszaka nincsenek mínuszok. (o;

Ha már cserél, ne érje be félmegoldással, én azt javaslom! Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még

4x4-esen cserélnék gumit

2020. augusztus 31., 10:37 Módosítva: 2020.09.18 13:23
138

Kedves Gumidoki!

Adott egy Toyota Rav4 (1999. 2.0 benzin) állandó összkerékhajtással. Az első tengelyen lévő 4 évszakos gumik, 1 szezon futottak, kb. 10 ezer km. A hátsó tengelyen lévők cserére érettek, - (oda ugyan az a márka és típus kerül fel és szintén 4 évszakos) - ez meg is fog történni.

Ilyen esetben hogyan érdemes feltenni az új gumikat? Az újakat csak a hátra, vagy keresztbe pl. egy régi bal elől egy új jobb hátul? Válaszod előre is köszönöm!

Üdv, Attila

Kedves Attila,

Összkerekes autón az alap javaslat az, hogy egyszerre "illik" cserélni a teljes szettet, elkerülendő a hajtáslánc kerékátmérő különbségekből adódó túlzott igénybevételét. Ebben az esetben ezt nyilván nem fogja megtenni. A másik vonatkozó, tapasztalat útján megfogalmazott javaslat pedig úgy szól, hogy a jobb állapotú (értsd kevésbé kopott) abroncsok kerüljenek a hátsó tengelyre. Ennek magyarázata az, hogy a jobb gumikkal hátul stabilabb az autó, egy úrvezetőnek könnyebb korrigálni egy esetleges alulkormányzott viselkedést, mint a túlkormányzottat.

Mivel esetünkben az első ajánlás nem játszik, így azt javasolom, hogy a gumik kopásának kiegyenlítése végett szegje meg a másodikat is, azaz rakja előre az új papucsokat, a meglévőket meg a hátsó tengelyre. A gumik egyenletes elhasználódásának érdekében pedig úgy 10 ezer kilométerenként (ez önnél kb. egy szezon, ha jól értelmezem), csináljon egy tengelyek közötti elölről hátulra, hátulról előre cserét. Ezzel eléri, hogy legközelebb - jó pár szezon után - már szettben tudja majd cserélni a gumikat és addig is nagyjából egyforma kopottságú abroncsokon közlekedik majd.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még