2023. augusztus 5., 15:55 Módosítva: 2023.09.12 06:21
173

Tisztelt Gumidoktor!

Ma lecseréltettem egy céggel a 4 db elhasznált gumimat. Az árral, a minőséggel, a pontossággal, a gyorsasággal... egyszóval MINDENNEL elégedett voltam, de a végén egyvalamin nagyon megütköztem: a használt-koszos gumikat a megkérdezésem és minden előzetes információ nélkül bebaszták a csomagtartóba (szándékosan nem 'berakták'-ot írtam!), vagyis összekoszolták az autóm tiszta csomagtartóját (főleg élelmiszereket szoktam ott szállítani), az ott lévő dolgokat (dosszié, papír doboz) nem rakták előre az utastérbe, hanem összekoszolták-összegyűrték! Amikor meglepődve mondtam, hogy "Nekem nem kell a használt gumi, nincs rá szükségem!", akkor az volt a válasz, hogy "El köll vinni!" :-(

Természetesen ha ezt előre tudom, akkor nem itt cseréltetem le a gumijaimat! (kb. egy hónapja cseréltettük le a 4 használt gumit egy másik cégnél, de ott nem kellett elhoznunk a régi gumikat!)

Ez kb. olyan, mintha az olajcsere végén a kezembe nyomnák a használt olajat, hogy vigyem, ahova akarom! De a szerelőm összegyűjti egy hordóba és elviteti szakszerű ártalmatlanításra.

A gumisokra nincs ilyen szabály? Mert ha nincs, akkor hiába megy a papolás a levegő tisztaságáról, az ilyen elhozott gumik kb. 99%-át a hontalanok fogják télen elégetni... :-(

Kedves Levélíró!

Az eljárás, azaz, hogy kérdezés nélkül bedobták a kocsijába a gumikat, semmiképpen nem elfogadható, azt gondolom. A mai folyamatosan változó szabályzással egyébként nem csodálom, hogy a gumisak sem tudják, mi a helyes megoldás, az egyébként veszélyes hulladéknak minősülő használt, levetett gumik kezelésére. Van, aki elviteti az ügyféllel, van, aki simán átveszi, van, aki csak pénzért; sok variációval lehet találkozni. Ezért ha előre nem mondják, vagy nincs kiírva a műhelyben, tanácsos erre mindenképpen rákérdezni, hogy ne legyen meglepetés a végén!

Aztán talán majd egyszer lesz egy egységes, mindenki számára megnyugtató és elfogadható megoldás erre a kérdésre... :o/ Meglátjuk!

Üdv, Gumidoki

2023. július 23., 11:59 Módosítva: 2023.09.20 06:28
416

Tisztelt Gumidoki!

A cím szerinti cikkben lévő problémát szeretném árnyalni. Én már eljutottam a kérdező ötlete szerinti elhatározáshoz. Ami elvezetett oda, az egyszer az, hogy ugye elég enyhék mostanában a telek. Másszor hosszú az átmeneti időszak. A négyévszakos meg igazából tavaszi-őszi gumi. Hiszen a téli, nyári között van, akár az előző két évszak. A tavasz, meg az ősz pedig az év felét lefedi. Én mindennap korán járok dolgozni az autóval. Amikor sűrűn van ilyenkor hideg, nedves útfelület. Amin biztonságosabbnak érzem a téligumit. Viszont hazafelé napközben meg elég meleg van, amikor csak feleslegesen kopna a téli. Meg estére megint lehűlik a levegő.

Ilyenkor jön a tépelődés, hogy ezekre a hónapokra mit használjak? Néha úgy tűnik, már mehetne a téli, azután megint melegszik az idő. Tavasszal meg, hogy felrakjam már a nyárit? De sokáig van visszahűlés, akár extrém márciusi, de még áprilisi havazás is. Így eljutottam oda, hogy az enyhe telek miatt akár a négyévszakos is elég lenne télre, de ha úgyis lenne keret a télire, akkor lényegében a négyévszakost három évszakosként használnám. Így az átmeneti időszakokat is lefedem vele, nincsen huzavona, cseréljek már, ne cseréljek? A nappali melegben is jó, meg az esti, reggeli hidegben is. Persze, sűrűbben cserélődne a négyévszakos, de ritkábban a nyári, ami átlagban majdnem ugyanott van. Viszont az év nagy részében biztonságosan autózom, nincsen az, hogy reggel kockáztatok a nyárival, meg a beugró hideg nappalokon. A négyévszakossá enyhített téligumi meg még télen is eléggé jó még.

Harmadszor már néhány éves négyévszakossal vett német autóval húztam le az elmúlt két évet, ami megfelelt három évszakban, csak nyáron volt rossz, hogy nem tudok vele a megszokott kanyartempómban autózni. Így csak erre az időszakra vennék nyárit, a többi háromban gond nélkül autózok a négyévszakossal. Tavasszal, ősszel nincsen tépelődés hogy melegben nyírom a télit, vagy hidegben kockáztatok a nyárival.Most már megvettem az új négyévszakosakat, és majd nyárra jöhet a másik.

Üdv! Chris

Kedves Chris!

Szerintem kicsit túlbonyolítja a dolgot... :o) A négyévszakost ugyanis egész éves használatra fejlesztik, nem három évszakra. Persze nyilván enne megfelelően kompromisszumokkal működik, de azokkal egészen jól. Én értem és megértem amit ír, ha önnek ez vált be, semmi akadálya, hogy ezután is így variálja a gumihasználatát. Azonban nem írt arról semmit, hogy mennyit megy valójában egy évben és azt milyen jellegű utakon teszi meg.

Mert a négyévszakos mintázat főleg akkor működik, ha nem sokat megy éves szinten az autóval, azaz max. 8-10 ezer kilométert. Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak. Szóval van mérlegelni való, hogy eljussunk a jó döntéshez és megelőzzük a bosszankodást, amit egy rossz abroncsválasztás jelent.

Üdv, Gumidoki

2023. július 16., 16:44 Módosítva: 2023.07.18 12:03
17

Kedves Gumidoki,

a defektes kerék (bal első) gyári defektjavító löttyel lett megjavítva. Azóta jól tartja a nyomást. Kérdésem az, hogy ugyanúgy feltehető előre, ahol volt vagy inkább hátsó kerékként funkcionáljon tovább? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel! Attila

Kedves Attila!

A defektjavító arra való, hogy - szerencsés esetben - a légvesztést megállítva, vagy lelassítva a továbbhaladást tudja biztosítani. Nem tekinthető végleges megoldásnak és közel sem tekinthető 100%-osnak egy ilyen módon "mentett" abroncs. Azaz azt javaslom, hogy detektálni kéne rajta a légvesztés helyét első körben. Aztán ha a sérülés javítható megbízható, szakszerű módon, akkor azt megtenni. Utána lehet szó további használatról, ami még mindig nem jelenti azt, hogy újra teljes értékű lett az érintett abroncs. Pláne, ha egy nagyteljesítményű darabról beszélünk.

Üdv, Gumidoki

2023. július 2., 12:07 Módosítva: 2023.07.06 06:25

Tisztelt Gumidoki!

Nemrég vettem egy garnitúra használt, de gyakorlatilag új állapotú (2 éve gyártott, 2000 km-t futott) prémium kategóriájú gumiabroncsot. Sajnos a vásárláskor nem vettem észre két hibát: az egyik abroncs kukaccal javítva volt, egy másiknál pedig a pereméből hiányzik egy kb. 3x1 centis darab. A kérdésem az, hogy érdemes-e a "kukacos" gumit a biztonság kedvéért tapasszal is megjavíttatni, illetve javítható-e a sérült peremű gumi? Ha nem javítható, akkor mivel az abroncsok gyakorlatilag kopásmentesek, pótolhatom egy ugyanilyen új gumival?

Előre is köszönöm a választ, üdv: István

Kedves István!

Pl. azért is zsákbamacska a használt abroncs vásárlása, amit ön is leírt. Nagyon körültekintőnek kell lenni, illetve felnire szerelve is meg kellene őket vizsgálni vásárlás előtt, és még akkor sem lehetünk 100 százalékig biztosak a választásunkban.

De hogy a konkrét gumikról is beszéljünk, a kukacos defektjavítás a legkevésbé sem nevezhető szakszerűnek, a peremből hiányzó nagyobb darabok pedig szintén nem hangzanak túl jól. Ugyanis ott, főleg terhelés alatt, ahogy "tornászik" a gumi a felniperemen, simán elszökhet a levegő, azaz balesetveszélyes. A kukacos abroncs talán menthető, de akkor sem lesz teljes értékű. Arról nem is beszélve, hogy a defekt nyomán vajon futott-e, és ha igen mennyit kevés nyomással, le van-e gyalogolva? Mert ha igen, akkor kuka.

Szóval rossz esetben valójában csak 2 darab használható gumit vásárolt, jobb esetben 3 darabot. Ezekhez természetesen mellé rakható az új, ha valóban újszerűek ezek. Persze kérdés a koruk is, mert egy - mondjuk - 6 éve gyártott újszerű abroncs viselkedése már kimutathatóan különbözhet egy frissen a szalagról lejött vadiújétól.

Üdv, Gumidoki

2023. június 24., 14:18 Módosítva: 2023.06.29 06:33

Tisztelt Gumidoktor!

Egytengelyes ráfutófékes utánfutómra keresek abroncsot. A kérdésem az, hogy sok abroncsnál a terhelési indexnél két számot látok megjelölve. Ezt hogyan kell értelmezni? Mikor 600 és mikor 560 kg az abroncs terhelhetősége?

Üdv: János

Kedves János!

Igen, két terhelési indexszel az ún. C-s, más néven kisteher (meg természetesen a nagyteher) abroncsoknál találkozhat. Ennek az az oka, hogy ezeket a gumiabroncsokat - a hátsó tengelyen - ikerkerékre is szerelhetik. Az első, nagyobb terhelési index a szólókerékként való alkalmazáskor irányadó, míg a második, kisebb értékű az ikerkerékként való használatra vonatkozik. Ilyen egyszerű a magyarázat.

Üdv, Gumidoki

2023. június 10., 16:39 Módosítva: 2023.08.17 11:39

Kedves Gumidoktor!

A következő a kérdésem: megnéztem nyárigumi teszteket a neten, és az alapján választottam egy Hankook nyári gumit, 205/60/R16, Ventus Prime 3-at, ami nagyon jó minősítést kapott, de árban azért még elviselhető. Viszont van belőle nedves tapadásnál A es B indexű. Én megrendeltem az A-sat a neten keresztül, de B-set hoztak...

Mit tanácsol, visszavitessem vagy olyan nagy különbség nincs a kettő között fékezésnél? Köszönöm a válaszát előre is! Móni

Kedves Móni!

A nedves tapadás tekintetében egy A és egy E minősítést kapott gumiabroncs esetében a féktávolságok közötti különbség akár 18 m is lehet.

Fontos tudni, hogy a méréseket 80 km/h sebességről való fékezés esetén mérik, és nem teljes megállásig, hanem 2 km/h sebességre fékezésig tart a mérés. Egy F kategóriás gumiabroncs még 49 km/h sebességgel halad, amikor az A kategóriás már megáll.

Az A és B besorolású abroncs fékútja között kb. 3 méter a különbség, azaz azért nem elhanyagolható. Ha A-st fizetett és B-st kapott, egy reklamációt megér a dolog... :)

Üdv, Gumidoki

2023. május 14., 15:01 Módosítva: 2023.08.09 11:14

Tisztelt Gumidoki!

Defekt után gumiszervizben szakszerűen javított abroncs kerülhet-e az egyenletes kopás érdekében az első tengelyre?

Köszönettel, Roberto

Kedves Roberto!

Nincs semmilyen jogszabály erre vonatkozóan. Technikai oldaláról nézve a kérdést, nyilván nagyon nem mindegy, milyen méretű abroncsról van szó, milyen autóról, hol helyezkedik el a sérülés a gumin stb-stb.

UHP abroncsot eleve nem javasolt javítani, még szakszerűen sem.

Oldalfalon pedig mindegyiket (kivéve nagyteher gumik) tilos.

A konkrét esetben vajon milyen gumiabroncsról beszélünk? Illetve valóban szakszerű volt-e az a javítás, vagy csak ezt mondták? A légvesztés nyomán bekövetkezett-e lapos futás, ha igen, az milyen mértékben roncsolta az abroncs szerkezetét...? Rengeteg a kérdőjel itt sajnos... Ennyire általános és a részleteket nélkülöző kérdésre, ráadásul látatlanban nem adhatok felelős választ sajnos.

Üdv, Gumidoki

2023. május 7., 11:47 Módosítva: 2023.07.27 14:38

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy negyedik éves Mazda 6 autónk, ami nyári és téli felni/gumi szettel rendelkezik. Mindig én cserélem a kerekeket, mert utálok sorban állni csereszezonban a gumisnál, de időnként szezonon kívül elviszem a kerekeket kiegyensúlyoztatni. Eddig semmilyen problémám nem volt, de most azzal találtam magam szembe, hogy a téliről nyárira cserélt kerekekkel, az autó úgy viselkedik, hogy kis kormánymozdulatra is intenzíven reagál. Elvileg mindent a megszokottak szerint csináltam, kerekeket nem cseréltem fel, mivel mindegyiken jelzéses szelepsapka van. Az anyákat nyomatékkulccsal az előírt mértékig húztam a megfelelő sorrendben és a kerekeket a megadott értékekre (2.3bar 19"kerék, három személy) fújtam. Padkázva, kátyúzva nem volt az autó, úgyhogy nem gondolom hogy futómű probléma lenne. A guminyomásokra gyanakodok, de valójában nem tudom mi okozza a problémát.

Kérem adjon tanácsot hogy hogyan tudom csökkenteni ezt a jelenséget?

Kedves Levélíró!

Ha valóban mindent ugyanúgy csinált és rendben felmentek a kerekek a helyükre, akkor pedig az abroncsnyomással, vagy a futóművel nincs valami rendben. Ám az is lehet, hogy a téli szettje a végét járja és most lett furcsa kontraszt a sokkal jobban tapadó nyári gumikkal ahhoz képest. Sokkal több variáció nincs.... :o)

Üdv, Gumidoki

2023. április 3., 17:03 Módosítva: 2023.05.17 06:23

Tisztelt Gumidoktor.

Az 1993-as Skoda Forman Plus-omhoz keresek gumit (165/70 R13) mivel a hónak köszönhetően kiderült, hogy elfogyott. Azon kezdtem el gondolkozni, hogy jobban megérné-e a téli gumit kiváltanom négyévszakosra úgy, hogy idén nyári szettet is be kellene szereznem. Az autóval évente átlagosan 15 ezer kilométert teszek meg többségében országúton és városban.

Azonban ami számomra a kérdés magját is alkotja, hogy télen mennyire befolyásolja az autó menettulajdonságait? Mivel az autóban koránál fogva nincs semmilyen vezetési segédlet, ezért tartok attól (főleg most télen), hogy az "alap" téli gumihoz képest a tapadás nem lenne megfelelő, így gyakorlatilag csak magamat szivatnám télen.

A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e így a "szezonális" gumikat egy garnitúra négyévszakossal kiváltanom (főleg a téli üzemet lengik nálam körbe kérdőjelek) vagy maradjak a cserélgetésnél? Ha érdemes, akkor milyen gumikat ajánl? Érdemes-e a 10 ezer forint környéki "gyors és olcsó" megoldások között nézelődni vagy egy jobb és minőségibb garnitúrára érdemes áldozni, ami tovább kitart, és megéri az árát?

Válaszát és tanácsait előre is köszönöm. Üdv: Dani

Kedves Dani!

Eléggé határeset a dolog, nyilván ezért vacillál ön is ezen a kérdésen... ;o)

Azért egyrészt a 15 ezer kilométer nem oly kevés éves szinten, másrészt sok benne az országút. Maga a méret viszonylag olcsón beszerezhető, szerelés szempontjából sem kihívás, pláne a mai kerékméretek mellett. Én azt mondanám, hogy ne váltson négyévszakosra!

Ha mégis, akkor a legjobbak közül érdemes válogatnia, gagyi mellett végképp nem érdemes letenni a voksot. Téliből, nyáriból pedig az autó kis tömege és teljesítménye miatt pont felesleges a csúcskategóriát megcéloznia. Mindez abba az irányba tereli a dolgot - szerintem - , hogy maradjon az évszakoknak megfelelő gumiknál, és cserélgessen. Remélem, sikerült talán pár új szempont hozzáadásával döntéshez segítenem! :)

Üdv, Gumidoki

Címlapkép: Bolla György

2023. március 12., 14:42 Módosítva: 2023.04.07 06:45
7

Kedves Gumidoktor!

Nemrég megvettem az áhított terepjárómat egy 2004-es Toyota Land Cruiser Pradot (4.0 V6). Mivel második autónak szántam, főként terepezés céljából, meg is vettem rá az 5 db nagy ballonos mud mintás legterepesebb gumit, amit csak találtam. Majd 5000 km megtétele után észrevettem rajta a hópihe + hegycsúcs jelet. A probléma az, hogy ahol én lakom, a legzordabb téli hajnal sem hűvösebb 9-10 foknál és nappal simán van 20-22 fok. Nyáron meg 30-35 fok az általános. Nem is gondoltam volna, hogy itt lehet téligumit kapni, ezért nem is ellenőriztem.

A kérdésem az lenne hogy mennyire veszélyes ezt használni aszfaltos úton, vagy akár autópályán? Mire figyeljek? Vagy cseréljem le azonnal?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter,

Ha terepgumit vásárol, azon mindegyiken rajta lesz az M+S jelölés, ez hagyományosan rajta van az erre a szegmensre gyártott abroncsokon. Ez kiegészítve a három hegycsúcs-hópihe szimbólummal pedig a modernebb, négyévszakos, elsősorban az EU-piacra szánt mintázatokon egyre gyakrabban megfigyelhető, ugyanis ezeket az EU-hatóságok teljes értékű téliabroncsnak fogadják el, ami fontos tényező, ugye.

Mivel azt írja, hogy alapvetően terepen fogja használni ezeket a gumikat, a mintázata pedig erre amúgy tökéletesen alkalmas, akkor nincs miért lecserélje. Bár nem arra fejlesztették, de autópályán meg autóúton sem tilos ezeket használni, az oldalfalukon látható sebességindex határain belül. Szóval idegeskedésre oka nincs, az abroncsaival - szerintem - minden rendben van!

Üdv, Gumidoki

2023. február 20., 09:36 Módosítva: 2023.03.14 06:36

Kedves Gumidoktor,

Lesz-e baja a keréknyomás-ellenőrző szenzornak (VW, ahol magán a szelepen van a szenzor) defektjavító (pl. Slime) használata után? Sehol nem találtam erről bővebb információt.

Üdv, Adrián

Kedves Adrián,

A TPMS jeladó gyárilag egy zárt, kompakt rendszer. Abba elvileg a nedvességnek sem szabad bejutnia. A nedvesség - jó esetben - azonban csak pára formájában van jelen az abroncs belsejében, míg a defektjavító konkrét, folyós anyag formájában kerül bele.

A sok éves tapasztalat azt mutatja, hogy évek alatt bizony elő-előfordul, hogy még a nedvesség is belejuthat a zárt TPMS házba, és tönkreteszi a jeladót. Ez értelemszerűen sokkal nagyobb eséllyel megtörténik a defektjavítóval ugyanúgy.

Tehát elvileg nem árt neki, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek döntő többségben tönkreteszi, főleg egy régebbi, jó pár évet használt TPMS-szenzor esetében. A legtöbb gyártó ezért szenzorcserét javasol a konkrét kerékben defektjavító használata után.

Üdv, Gumidoki

2023. február 12., 12:17 Módosítva: 2023.02.14 15:58
18

Tisztelt Gumidoktor!

Sikerült szert tennem egy eredeti, használt F40-es hátsó kerékre, melyet dísztárgyként szeretnék megőrizni az utókornak. A felnin lévő mintegy 30 éves gumi a lamellák között már erősen repedezett. Mivel kezeljem a gumit, hogy konzerváljam állapotát, megállítsam pusztulását? Itt ugye nem fontos a gumi klasszikus használhatósága, hiszen azt egyrészt rég elvesztette, másrészt sosem kell már ezen túl a saját súlyán kívül mást elviselnie, azt is csak álló helyzetben. Az egyedüli szempont tehát optikailag megőrizni az épségét. Tudna valami jó tippet adni, mivel lehet évtizedek távlatában a gumi lebomlását késleltetni?

Köszönettel, Péter

Kedves Péter,

Gratulálok e remek relikviához! :)

Az abroncsok öregedését legjobban glicerines ápolóval lehet lassítani, kezelni. A sokak által kedvelt és a gumifelületnek csillogó fényt adó szilikonos készítmények nagyon kiszárítják a keveréket, nem jók. Konkrét termékötletem nincs, de amiben szilikon helyett glicerin van, az bármelyik jó lehet a célra.

Üdv, Gumidoki

Címlapkép forrása: Ferrari

2023. február 11., 15:24 Módosítva: 2023.04.06 16:35
254

Tisztelt Gumidoktor!

Az lenne a kérdésem, hogy egy 5J 14" acél felnire (Suzuki Splash) feltehető-e 185/65 R14 gumi? A gyári gumimérete az autónak 165/70 R14, így a két méret közötti váltószám úgy néztem, hogy megfelelő, de a kérdés inkább arra vonatkozik, hogy erre a felnire nem lesz-e túl széles a gumi, illetve milyen negatív következményei lehetnek? (Pl. nagyobb üzemanyag fogyasztás, vagy parkolásnál nehezebb kormányzás? Illetve ezek lehet, hogy nem is érezhető változások lennének?)

Köszönettel: Máté József

Kedves József!

Kezdem azzal a ténnyel, hogy a 185/65 R14 méretű gumiabroncs 5,5 - 7,0" széles felnin használható biztonsággal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a Splash 5,0" széles papucsa túl keskeny, azaz nem megfelelő hozzá. Megjegyzem, ez amúgy sem tökéletes váltómérete a gyári 165/70 R14-nek, úgyhogy nem is oly' nagy baj ez.

Ha szélesebb kerekeket szeretne az autóra, ahhoz felnicsere szükségeltetik tehát. Ám akkor már lehet, érdemesebb felmenni 15"-ra.

Üdv, Gumidoki

2023. január 21., 15:51 Módosítva: 2023.02.20 17:33
11

Üdvözlöm,

segítséget szeretnék kérni, 2022-es Seat Leon kombi autón (céges lízingelt) téligumi csere után 100 km/h felett elkezdett kicsit remegni az autó, így elvittem egy független gumishoz, (mivel nem az első alkalom, hogy a szolgáltató nem képes megfelelő munkát elvégezni) a gumicserénél centríroztatni, ezután még rosszabb lett.

Újra elvittem, volt eltérés, megesküdtek, rendben lesz. Ismét teszt (Budapest-Nagykanizsa) ahol 100-120 között enyhén remeg az autó, de nem minden esetben, próbáltam a sebességgel is játszani, eltérő útminőség mellett (autópálya - M7), de nem tudtam egyértelműsíteni, gyorsítás során hol erősebben, hol gyengébben kezd el remegni az autó, amit az utasok is éreznek. Nyári gumival ilyen helyzet nem fordult elő.

Mit javasol, gumi lehet a hibás vagy menjek egy másik gumishoz ismét centríroztatni?

Kedves Levélíró,

A menet közben tapasztalható rezgésnek, remegésnek számtalan oka lehet, amely közül csak egy a kiegyensúlyozatlan kerék. Egy tapasztalt, sokat látott gumis kolléga mondása volt az, hogy egy téglát is ki lehet centrírozni, de attól az még tégla marad.

Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha a kerekeknél maradunk, akkor egy sérült, akár csak enyhén deformált felni is okozhat vibrációkat, egyénként tökéletesen kiegyensúlyozható. Vagy lehet egyik abroncsnak (szinte nulla az esélye, hogy mind a négy abroncs rossz legyen) olyan jellegű gyártási hibája, hogy bár a gumi tökéletesen kerek, az oldalfalának, vagy akár az egész szerkezetének a rugalmassága körkörösen mégsem egyforma. Így van egy olyan frekvencia, ahol nagyon be tud rázkódni a kerék.... De több futóműalkatrész, vagy éppen a hajtáslánc hibája is generálhat rezgéseket.

De ha a kerekeknél maradunk, létezik olyan műszer, amely kiválóan alkalmas a kerekek anomáliáinak felderítésére és kiszűrésére. Ilyen a műszerrel pár hazai szakműhely is fel van szerelve. Én egy ilyen vizsgálatot tartanék a legjobb következő lépésnek. Ha fényt derít a valós okra, már csak meg kell oldani azt.

Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki

2023. január 15., 10:12 Módosítva: 2023.01.31 14:11
3

Kedves Gumidoktor!

Az köztudott, hogy a téli guminak nem tesz jót, ha meleg időben fent hagyjuk, de arra nem igazán találtam választ eddig, hogy a nyári guminak árt-e, ha nulla fok környékén használjuk? A télen használt nyári gumi menetstabilitásra gyakorolt negatív hatásaival tisztában vagyok, konkrétan az érdekel, hogy a nyári gumit károsítja-e, ha hideg, de száraz időben használjuk?

Előre is köszönöm!

Kedves Levélíróm,

A nyári gumiabroncsban a - nálunk megszokott téli hideg - nem tud olyan maradandó károsodást okozni, mint a téliekben a nyári forróság. Utóbbiaknak sem a meleg levegő, sokkal inkább a felforrósodott útfelülettel való érintkezés árt. Persze minden relatív, mert a saját szememmel láttam olyan nyári gumiabroncsot, amelyet véletlenül kézből leejtettek -44 fokban és úgy összetörött szilánkosra, mint az üveg, csak a szerkezeti szálak tartották egyben. De ez egy skandináv sztori , nálunk azért ettől nem kell tartani. :o)

Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki

2023. január 9., 17:50 Módosítva: 2023.01.26 13:13
118

Tisztelt Gumidoktor!

Napi városi közlekedésre használok egy Yamaha Aerox 50 köbcentis robogót. A robogó 2006-os évjáratú, 12 000 km van benne, és még gyári első és hátsó gumival szerelt. A gumik állapota ránézésre megfelelő, még nem kopottak. Az lenne a kérdésem, hogy a több mint 16 éves gumit érdemes-e kicserélni a gumik öregedése miatt, függetlenül attól, hogy még nem kopottak?

Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Zsolt

Kedves Zsolt,

Mindenképpen érdemes! Ezt akkor fogja megtapasztalni és bizonyítottnak érezni, ha kipróbálja a robogóját friss gumikon. Főleg nedves, vizes útfelületen. Nyilván a használat évei alatt hozzászokott a gumiabroncs határainak szűküléséhez, tán nagyon észre sem vette, ha nem forszírozza a gépet nagyon. De sokkal több biztonsági tartalék lesz az új abroncsokban, ezt garantálhatom!

Hajrá! Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki

2022. december 24., 13:28 Módosítva: 2023.01.30 06:24
56

Tisztelt Gumidoktor!

Legutóbbi kerékcserekor elkövettem azt a hibát, hogy nem jelöltem meg a lecserélt kerekeket. Egy 2008-as Kia Rio 1,4 (G4EE) autómon a téli és a nyári szett is felnin van, mindkettő 175/70 R14. A téli forgásirányos (Kumho WinterCraft), a nyári aszimmetrikus (Kumho Ecowing). Sajnos utóbbin maradt el a jelölés, így még az oldalak és ezzel a forgás iránya sem ismert számomra.

Azt szeretném kérdezni, hogy

- van-e módszer arra, hogy tavasszal jól kerüljenek vissza? Vagy most már csak lutri, hogy megmarad-e az eredeti forgásirány?

- ha nincs, akkor kell-e aggódjak a biztonság miatt?

Ha nem feltétlenül fontos, akkor nem cserélném a nyári gumikat. Még legalább 80%-osak, 4 szezont futottak, kb. 40E km van bennük. Válaszát érdeklődve várom és előre is köszönöm!

Kelemen Attila

Kedves Attila,

Aggodalomra semmi oka. Ugyanis akkor sincs semmi baj, ha random kerülnek fel a kerekek az autóra és ezzel esetleg megváltozik a korábbi forgásirányuk. A mai modern gumiknál semmiféle gondot nem jelenthet ez. Azért bizonyos futásteljesítmény után a kopás képéből értő szem (és kéz) meg tudja állapítani a forgás korábbi irányát. Egy elsőkerekes autónál pedig általában az első tengelyen lévő gumik intenzívebb kopást mutatnak, ez is lehet segítség a pozíció megállapításához. Ha mindezzel mégsem jut dűlőre, akkor az első két mondatom lép érvénybe. ;o)

Üdv, Gumidoki

Címlapkép forrása:Kelemen László/Totalcar

2022. december 11., 18:12 Módosítva: 2023.01.11 12:05

Kedves Gumidoki!

Lassan itt a tél. Kérdezném, hogy a Hondámra: 1,8 140LE 2006 4D Civic-re milyen gumikat vegyek? Négyévszakos vagy téli/nyári? Most 205 55 R16-os felnik vannak fent. Benne lennék a négyévszakosban is, és sejtem, hogy a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2-t fogod ajánlani, aminek vannak előnyei, nedves úton, kényelmes, defekttűrő, viszont állítólag gyorsan kopik, most vettem áprilisban a Hondát és már mentem vele 14 ezer km-t, aggódom, hogy nem bírná sokáig. Ha téliket vennék, akkor felnit is kellene vennem, mert az sincs, kiváncsi lennék a tanácsaidra! Az előző Hondával Dunlop-okon jártam téli/nyári kombinációban, szerettem. Szeretek a belső sávban autózni !! :-)

Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel : Marci

Kedves Marci,

A négyévszakos mintázatok alapvetően azoknak valók, akik kisebb méretű és teljesítményű autóval közlekednek főleg városban, esetleg elővárosban és éves szinten nem mennek többet, mint 10 ezer kilométer. A leírásodból az derül ki, hogy tulajdonképpen egyik pont sem igaz rád és a vezetési szokásaidra. Azaz a te esetedben sokkal hatékonyabb és biztonságosabb megoldás a szezonális csere. Innentől kezdve mindegy is, hogy milyen négyévszakosokat preferálok én, mert az - sajnos, vagy nem, de - nem a te pályád... ;)

Üdv, Gumidoki

2022. november 25., 06:04 Módosítva: 2022.12.14 06:16

Tisztelt Gumidoktor!

Új Vitarámra most szereltettem fel új téli gumikat. Az új gumikon erős gyorsításkor jobbra húz a kormány és vele az autó is. Ránézésre a gumi sértetlen, a nyomás egyforma 2,4 bar, forgásirány megfelelő. Mielőtt visszamennék a gumishoz: Más a téli kerék méret, lehet, hogy ez a gond? Nyári: 215/55R17 Continental, téli: 205/65R16 Nokian wr d4. A téli felni a klasszik SX4 alufelnije, 205-ös gumik voltak rajta. Az autó szinte új, a nyári gumival nem volt ilyen probléma.

Köszönettel: Bálint

Kedves Bálint

Nem szerencsés, hogy sem a felni, sem a gumiméret nm specifikus az autón. A régi SX4 felnije fél collal keskenyebb, mint a Vitaráé, a gumiméret sem a gyári 215/60 R16. A felsorolt tények meg tudják zavarni az autó futóművét, illetve érzékenyebbé tudják tenni a viselkedését a nyomvályúkra, útegyenetlenségekre. Mindezekkel együtt lehet a gumiban is a hiba. Ez viszont műszeresen ellenőrizhető; igazolható, vagy éppen zárható ki. Az ennek kimutatására alkalmas gépet úgy hívják, hogy Hunter GSP9700, amelynek működéséről a forgalmazó honlapján olvashat, ahol talál műhelyeket is, amelyek rendelkeznek ezzel a masinériával.

Érdemes mindezek előtt egy olyan próbát csinálni, hogy megcserélve a két első kereket egymással, mi a tapasztalat? Más-más a konzekvencia, ha marad a jobbra húzás, vagy épp balra kezd el menni az autó, esetleg semleges marad a viselkedés... ;)

Üdv, Gumidoki

2022. november 16., 16:07 Módosítva: 2022.11.19 12:00

Kedves Gumidoki!

Téli gumi választás előtt állok kisautómra. Eddig Linglong Green Max Winter HP volt, amit nagyon csúszósnak éreztem. Jelenleg a Kumho Wp52, Debica Frigo 2 New, Sava Eskimo S3+ és a Falken Hs01 között vacilálok. Árban is ez a növekvő sorrend, vegyesen használom városban és hosszabb utakon is. Elsősorban a Kumho és a Sava lenne a befutó, a Falkennel is jo tapasztalataim voltak, de árban nem tudom megéri-e a kulönbséget. 155/70 R13 a méret.

Köszönöm!

Kedves Levélíró,

A Linglong és hasonló kaliberű társai pont ott kezdenek elvérezni, ahol az ember téli használatban számítana rájuk, a nyálkás-vizes, illetve a havas-latyakos úton. Amíg az aszfalt száraz, egész kiszámíthatóan viselkedik...

Az ön által említett egyéb mintázatok mindegyike előrelépés a Green Max Winterhez képest, ez egyértelmű. Sőt, ebben a felsorolásban az ár tulajdonképpen nagyjából tükrözi a termékek kvalitásait. Kérdés az is, hogy mennyit szán a projektre. Fontos paraméter lehet a választásnál, hogy a jobb abroncs tudása egyéb dolgokban is megnyilvánul, gondolok itt pl. a komfortra, futásteljesítményre is. Hadd ajánljak még a figyelmébe egy ár-érték tekintetében jó választást ebben a méretkategóriában, ez pedig a Matador MP93 Nordicca. ;)

Üdv, Gumidoki

2022. november 12., 10:11 Módosítva: 2022.11.17 06:20

Kedves Gumidoktor!

2018-as gyártású Ford Kuga 1,5 Ecoboost típusú autómra keresek téligumit acélfelnivel. A gyári méret ami most rajta van alufelnivel 235/55R17. Az lenne az elsődleges kérdésem, hogy lehetne-e olcsóbb alternatívaként 215/65R16 méretű gumit használni, és ha lehet akkor ehhez milyen felniméretet kell választani? Azért vagyok bizonytalan, mert azt hallottam, hogy a fék miatt nem jó hozzá csak a 17"-os kerék, ezért lenne szükségem a szakértelmére.

Ha nem jó akkor milyen alternatívát lehetne használni, vagy csak a gyári méret a megfelelő?

Ezenfelül kérem írja meg milyen téli gumit ajánl erre a kocsira. Évente összesen kb. 10 000 km-t megyek az autóval, és ha nagy hó van nem hozom elő az autót, így a négyévszakos is szóba került, de mivel szinte új Michelin nyári gumi van rajta, ezért hogy ne kótyavetyéljem el inkább vennék téli gumi felni garnitúrát, hiszen ez biztonságosabb is. Eddig a GoodYear és a Continental gumival szemeztem, de nem tudom most melyik lenne jobb ár érték arányú, vagy mi mást érdemes venni?

Üdvözlettel: Viktor

Kedves Viktor,

Jól hallotta, megerősítem, hogy a '18-as évjáratú Kugán a fékek mérete miatt nem használható a 16"-os kerék, minimum 17" kell rá. Innentől kezdve viszont lehet, nem is kellene új felniszettet vásárolnia, elég lenne a meglévőn cserélgetni a szezonnak megfelelő gumikat. Télre is természetesen a gyári, 235/55-ös méret javasolt erre az autóra. Persze ettől még vehet külön felnigarnitúrát a téligumikhoz, csak nem szükségszerű. Ha mégis így dönt, ehhez irányadónak leírom a gyári felni méretét: 7,5x17" ET52,5 5x108x63,4 mm.

A jelzett futásteljesítmény miatt valóban lehet(ne) létjogosultsága esetében a négyévszakos gumikon való elmerengésnek, de ha nem bízik ebben a megoldásban, egy ilyen méretű és tömegű autón én sem forszírozom ezt. Nagyon sok remek mintázat van a piacon, amelyek külön kategóriába sorolhatóak. Ha szeretné megőrizni a Michelinnel megszokott futáskultúráját az autónak és a büdzsé is megengedi, akkor érdemes a prémium szegmensből válogatnia. Az ön által felsorolt két márka is ide tartozik. Mindkettőnek szuper téli termékei vannak, ha bízik bennük, nem beszélem le egyikről sem. Annyit írok csak, én a kettő közül a GY-t érzem kicsit jobbnak. De nem beszéltünk akkor a szintén prémium Pirelli, Bridgestone, vagy éppen Michelin vonatkozó mintázatairól sem még... :)

Üdv, Gumidoki

2022. szeptember 19., 16:16 Módosítva: 2022.09.22 06:17
96

Kedves Gumidoktor,

Egy elég elkeserítő probléma miatt írok. Az autóm egy kétéves Toyota Corolla, de esetemben a típus nem is annyira érdekes. Nemrég egy kátyúba hajtottam, ami az autó jobb oldali futóművét érintette. Mindkét felni deformálódott, a hátsó gumi ki is szakadt.

Első körben mindkét felnit és mindkét gumit újra cseréltettem, nem akartam javítással kockáztatni. De a problémám itt kezdődik: az autó kasznija és a kormánykerék is vibrál. 3x lett a kerékszett egyensúlyozva, nem hozott eredményt. A futómű márkaszervizben lett ellenőrizve.

Próbáltam, hogy megcserélem az első és hátsó kerekeket, nem változik semmi, nyilván nem az amúgy új kerekekkel lesz gond.

Azt kérem, hogy adj lehetőleg tippet, mivel lehet gond. Illetve én már áttúrtam a netet, de nem találtam olyat, ahol specifikusan ilyen problémával foglalkoznának. Lehet egy féltengelyt, egy kerékagyat ellenőriztetni ebből a szempontból? A próbaszerű cserélgetést nem erőltetném. Ahova eddig vittem az autót, mindenhol centríroztak, és mindenhol találtak hibát az előző munkában. Azt hiszem, másfele kell keresgélnem, de úgy látom, nehéz helyzetben van az, akit a legkisebb vibráció is zavar az autóján. Köszönöm, ha tudsz tippet adni, mit vizsgáltassak, és hogy hol.

Köszönöm, Gábor

Kedves Gábor,

Leírása alapján szinte bizonyos, hogy nem az új kerekek okozzák a jelenséget. Kérdés, hogy milyen sebességnél jelentkezik a vibrálás, ha növeli a tempót, kisimul vagy erősödik? Jellemzően a gyorsítás, lassítás, kormányzás befolyásolja-e a rázkódást, terheletlenül gurulva mi a helyzet? Sok a kérdés...

A futóművet ellenőriztetném én első körben egy kifejezetten erre szakosodott szervizben, ha ott minden rendben találtatik, akkor mennék tovább a hajtásláncra. Nem egyszerű feladat, de a végére lehet járni.

Üdv, Gumidoki

A címlapkép illusztráció, forrása: Boston Globe/Getty Images

2022. szeptember 15., 16:59 Módosítva: 2022.09.28 06:15
682

Kedves Gumidoki!

Nankang NS2-t néztem ki új guminak, elég jó az ára. Feleannyiért kapok 4-5 éves márkás (Conti, Michelin) 5-6 mm használt abroncsot. Melyik legyen?

Kedves Levélíró,

Leírom az érveket pro és kontra, aztán döntse el ön! ;)

A használt abroncs mindig lutri. Nem ismerjük az előéletét; hogyan és min használták, hogy volt tárolva? Persze nyilván vannak tuti vételek és kivételek, de nem ez a jellemző. Az 5-6 mm-es profil még bőven használható, de hendikeppel indul egy újhoz képest. 4-5 éves gyártású gumiabroncs kb. 8-10 évvel korábbi technológiát és fejlesztési szintet jelent, azaz generációkkal korábbi termékkel van dolgunk. A laikus könnyen belefuthat sérült abroncsba is, ha a használtak között keresgél, aztán jön az egymásra mutogatás kellemetlen procedúrája. Viszont sokszor valóban meglepően jó állapotú, jó kondíciójú abroncs érhető el az új töredékáráért. Megértem, akiket ez vonz.

Az új abroncs viszont, még ha nem is a legnevesebb gyártótól való, általában naprakész fejlesztés, friss anyagokból összerakva. Garancia van rá, ami probléma esetén érvényesíthető. Sőt, sokszor a kötelezőn túl ún. kátyúgaranciát is adnak hozzá, ami ismerve a hazai utak állapotát igen jól jöhet. Sokszor a náluk vásárolt új abroncsot a gumiszervizek akár ingyen, vagy kedvezménnyel szerelik, míg az ügyfél által hozott használtat felárral.

Összegezve tehát nem feltétlenül rossz vétel egy használt abroncs, de aki nem ért hozzá, könnyen csőbe húzható. Viszont olcsó. Az új abroncs vásárlása kiszámítható, sokkal jobban körüljárható a termék, és plusz szolgáltatások is elérhetők hozzá, igaz magasabb áron. Kinek mi a fontos... :)

Üdv, Gumidoki

2022. augusztus 31., 11:18 Módosítva: 2022.09.16 10:34
58

Kedves Gumidoktor!

Ma olvastam cikkét, melyben arról is ír, hogy egy gumi 10 éves koráig biztonsággal használható. Felmerül bennem a kérdés, hogy mi a helyzet az 5-6-700 lóerő fölötti szupersportkocsiknál, ahol ugye nem ritka, hogy 5-10 évesen kevesebb mint 10 ezer km van az autókban, gyűjtői darabok lévén egészen biztosan jól is lettek tárolva, ápolva, így a gumijaik is. De valóban rá lehet biztonsággal szabadítani nagyonsokszáz lóerőt és rettenetes kanyarsebességet egy idős, de keveset futott és jól tárolt gumira?

Köszönettel, Péter

Kedves Péter,

nyilván egy ilyen extrém autón a gumik is extrém terhelésnek vannak kitéve. Azaz nem mindegy, hogy akár csak pár száz kilométeres éves használat során milyen élmény, és mennyire biztonságos azt vezetni.

Higgye el, hogy aki ilyen autókból rendelkezik gyűjteménnyel, vagy akár csak egy példánnyal, az gondot fordít erre is. Azaz futástól függetlenül 2-3-4 évente lecserélik a gumikat újakra, én magam is tudok nem egy ilyenről.

Üdv, Gumidoki

2022. augusztus 7., 10:08 Módosítva: 2022.08.19 06:08

Üdv.

Sikerült beszereznem egy viszonylag ritka pickupot. Fiat Fullback single cab 4x2 benzin. Szeretnék rá 4 évszakos gumit venni, az A/T gumit nem erőltetném, mivel inkább súlyt hordok vele, mint terepezek, és nem találtam megfelelő súly-index számút.

A gyári gumiméret 195R15C 106/104R 8PR. És itt jött a probléma, hogy nincs megadva a profil magassága, találtam pár gumit konkrétan ezekkel a paraméterekkel, de jobbára csak nyárit. Létezik erre valami alternatíva, hogy milyen profilszámmal lehet kiváltani? Mondjuk 195/80 R15C? 6J felnire megy, szóval maradnék a gyári keskeny, magas guminál.

Köszönöm üdv Gedeon

Kedves Gedeon,

Jól érzi, amikor nincs külön feltüntetve a szériaszám a személy- és kisteherabroncsok méretjelölésében, akkor az /80-at jelent.

Így a Fullback esetében a 195/80 R15C is megfelelő méret. Egy dologra kell odafigyelni, hogy a terhelési index 106 (nem 96 vagy 100) kell legyen, azaz nehogy személyautóra való abroncsot vegyen véletlenül. ;)

Üdv, Gumidoki