T. Szakértő!
Van egy garnitúra Conti Premiumcontact_6 205/55 R16V abroncsom, ami 2 szezont futott első-hátsó cserével a 2. szezonra, kb. 30 000-40 000 km nagyrészt autópályás használat után félidősek lehetnek 5-6 mm-es futófelülettel jelenleg.
2023 őszén az egyik piacvezető gumikereskedő szervízében a téli abroncsok felrakásakor nem jelöték meg, hogy az adott abroncsok mely pozícióból lettek leszerelve.
Kérdésem, hogy a tavaszi visszahelyezéskor okozhat-e problémát, mivel nem forgásirányosak, hanem külső-belső oldalasak, így akár - jelölés híján - ellekező irányú is lehet majd a forgásuk.
Tisztelettel várva válaszát, Gergely
Kedves Gergely!
A mai modern abroncsok esetében - márpedig a Conti említett mintázatai ebbe a körbe tartoznak - nem okoz gondot, ha akár többezer kilométeres futás után megfordul a forgásirány. Efelől tehát nyugodt lehet.
Ugyanakkor egyetértek önnel abban, hogy - pláne egy országos hírnevű - gumisműhelyben alapvetés kéne legyen az autóról lekerülő abroncsok/kerekek pozíciójának feltüntetése. Ezzel akkor is jó, ha tisztában vagyunk, amikor újra felkerül az adott szett az autóra, de utólagos rendellenes kopások, sérülések, lassú defektek okozta problémák megoldásainak a keresésekor sem árt tudni, hogy hol futott korábban az érintett abroncs.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
2018-as Skoda Karoq 1.5 TSI DSG, 66 000 km-t futott gépkocsihoz tartozó 4 db kb. 40 000 km futott Hankook 215/55R17 94V, DOT 1018, alu felnire szerelt gumit tervezek lecserélni. A gumik 2018. óta tavaszi-nyári-őszi idényben futottak. Télen, most is acél felnire szerelt téli gumik vannak. A nevezett gumik profilmélysége 5-6 mm, teljesen szabályosan kopva. Bőven van még vissza a kopásjelzőig.
A problémám az, hogy mind a négy gumin, egyformán a futó felület külső széle, szerintem durván repedezett. Enyhén morzsolódnak is a profil élei. 62 éves vagyok. 40 éven keresztül, több gépkocsim volt, van. Hankook autógumikkal nagyon jók a tapasztalataim. Ilyen jelenséggel nem találkoztam. Nagy tisztelettel kérem szakvéleményét.
Üdvözlettel, Smit Tibor
Kedves Tibor!
Lehet, hogy a képek nem adják jól vissza a valóságot, de én nem látom annyira kritikusnak az abroncsok állapotát a képein, amely rögtön csere után kiált...
Az, hogy az abroncsok vállai intenzívebben használódnak, lehet, hogy futóműbeállítási problémára utalnak, azaz nem a gumiabroncsok hibásak, hanem csak indikátorai egy meglévő problémának. Az abroncsok sajnos koruk miatt kicsúsztak már a garanciális bevizsgálás lehetőségéből, ez az út nem járható...
Én viszont azt mondom, ezeket a gumikat ne dobja még ki, mert nem áll fenn - a fotók alapján - annak a veszélye, hogy váratlanul kapituláljanak. Sokkal inkább azt javaslom, hogy ellenőriztesse a futómű értékeit és ha kell, állíttassa be! És használja e Hankook-okat legalább még egy szezont! ;o) Nyilván önt nem nyugtatja meg, de ennél bőven gyalázatosabb állapotú abroncsokat lehet látni - nem ritkán - autókon...
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Kihagyhatatlan vásárlásnak éreztem, ezért természetesen azonnal megvettem egy 15"-os lemezfelni szettet a 2014-es gyártású 2.0 CR TDI (150Le) kombi Octáviámhoz.. Később néztem csak meg, hogy a gyári előírások szerint az autót 16"-os felnikkel kell szerelni. Fizikailag rá lehet tenni az autóra, (az 1.6 CR TDI 15"-os felnikkel is árusítják) de érzésem szerint nem véletlenül tiltja a gyártó. A téli gumi 195/65 R15-ös lenne.
Ön szerint feltehetem télre ezt a szettet vagy felejtsem el és próbáljak 16"-os felniket beszerezni?
Üdvözlettel: Tamás
KedvesTamás!
Én őszintén kétlem, hogy beleférnek a kétliteres TDI nagyobb fékjei a 15"-os lemezkerékbe. De legyen, tegyük fel, hogy mégis! A Skoda fejlesztőmérnökei vajon miért nem javasolják mégsem ezt a kerékméretet ehhez a motorhoz? Valószínűleg sokkal potensebben mozog vele a kocsi, mint a kisebb, 1.6tdi-vel, vagy egyéb, gyengébb erőforrásokkal szerelve.
A 16"-os - vagy nagyobb - kerék nyújtotta plusz stabilitás valószínűleg kiszámíthatóbbá teszi a jármű viselkedését. A fékek hűtése is hatékonyabb a nagyobb felniben. A teherbírással önmagában nincs, nem lehet baj, mert a 15"-os felni és abroncs is nagyjából azt tudja ebből a szempontból, amit a nagyobbak.
Ám azért azt se hagyjuk figyelmen kívűl, hogy a kisebb dízelmotorhoz is csak télre ajánlja a Skoda a 15"-t! Végül az élesebb szemű vizsgabiztos is kiszúrja, hogy nem gyári kerekeken gurul az autó. Ez a tény pedig egy esetleges baleset kivizsgálásakor is támadási felület mind a hatóságnak, mind a biztosítóknak... Szóval azt mondom, hogy én bizony sokkal nyugodtabban aludnék az ön helyében, ha 16"-osra cserélné a már beszerzett 15"-os felniket. ;o)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
Kérem, segítsen rendet tenni a következő kérdésben.
Most, hogy kaptunk egy kis ízelítőt a télből, azonnal fellángolt a szokásos vita: aki télen nyári gumival jár (akár száraz felületen is), az potenciális gyilkos, aki nyáron téli gumival jár, szintén felelőtlen barom. Az igazi “okosok” szerint a négy évszakos gumi átverés, az ilyet használó lusta egyedeket télen-nyáron egyaránt gyűlölni kell.
A másik gyakran tárgyalt paraméter a profilmélység.
Mindenki szajkózza a 4 millimétert, a biztosító nem fizet, ha ennél kopottabb gumival közlekedek. (Tényleg, le van ez valahol írva?)
Egy gyári új Hankook téli gumin (W320A) kb. 8 mm a profilmélység. Ezek szerint ezt a gumit 50 százalékos állapotában kukázni kell? Egy Conti Premium Contact 6 gumin az újkori profilmélység pedig 6 mm körüli - ezt akkor 60 százalékos állapotában már lehet kidobni? Mit szól ehhez a kis Gréta meg az egész zöldterrorban utazó brigád?
Mindennek ellent mond a józan ész, illetve a gyártói ajánlás. Idemásolom, amit pl. az általam használt Michelin gumiról ír a gyártó: “Habár jó ötletnek tűnhet, hogy már akkor lecseréljük az abroncsainkat, mikor még nem érték el a megengedett legkisebb profilmélységet, mégsem az: költséges, szükségtelen és jelentős környezetterhelő hatása van. A Michelin folyamatos fejlesztő munkát végez azért, hogy olyan újabb gumiabroncsokat kínálhasson vevőinek, amelyeket a lehető leghosszabb ideig biztonságosan lehet használni, még kopásjelzőig lekopott futóval is. A MICHELIN - Teljesítmény, hosszú távra tervezve fejlesztési filozófiánknak köszönhetően termékeinkben a kiváló élettartam magas szintű teljesítménnyel párosul -- az elsőtől az utolsó kilométerig.”
Az előbb említett Conti prémium gumin a kopásjelző becslésem szerint 4 milliméterrel van az újkori felszín alatt. Tehát ez az - elég megbízható - gyártó is implicite azt javasolja, hogy 25-30 százalékos állapotban cseréljük az abroncsot. Ez a valóságban akár 40 000 kilométer (2-3 év) futásteljesítmény különbséget is jelenthet az 50-60 százalékos állapotú cseréhez képest Ön mit gondol, hihetünk a gyártóknak, vagy a kopásjelző “csak úgy ott van”?
Üdvözlettel: Péter
Kedves Péter!
A kopásjelző minden gyártó abroncsán 1,6 mm-nyire áll ki a mintaárokból, ez az előírt minimális mintamélység ugyanis.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így nyilatkozik "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről":
36. § 4. "...járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:
Azt tapasztalatból, tesztekből és mérésekből tudjuk, hogy ez az 1,6 mm elég 'laza' határ. Vizes úton, vagy koszos, felhordásos felületen egy eddig kopott abroncs hamar eléri a tapadáshatárt, pláne ha egy széles, sportos profilról van szó; akkor mindez fokozottan igaz. Az sem működik, hogy belül még bő 3 mm a futófelület a külső váll pedig már gyakorlatilag simára kopott, vagy éppen fordítva. A minimálisan 1,6 mm a futófelület bármely részén mérhető kell legyen. Tehát lehet ragozni, akár vitatkozni vele; a jogszabály egyértelmű.
Mint ahogy a téliabroncs definíciójában is segít nekünk ugyanezen rendelet 2. § (17a):
"E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek
Mondom, lehet vele vitázni, érveket felsorakoztatni ellen, vagy éppen ellene... Ésszerű, avagy sem... Egyet kell tudomásul venni. Mindent a szűk keresztmetszetre kell és érdemes fókuszálni. Száraz, jó minőségű aszfalton, még ha -2 fok van is, elfogadható, vagy ha úgy tetszik kezelhető tapadást nyújt egy jó nyáriabroncs is. De vajon mi történik, ha a következő kanyarban jegesedés van, vagy éppen a faágakról hódara hull az útra? Vagy amikor indulunk még minden szép, de 3 óra múlva szakad a hó...? Valahol határt kell húzni és jelenleg ezek a deklarált "határok". Erre támaszkodik, ezt veszi figyelembe a hatóság is és a biztosító is.
Az is tény, hogy a modernebb fejlesztésű abroncsok eleve alacsonyabb profilmélységről indulnak gyárilag, mint pl. 15 évvel ezelőtti elődeik. Ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy azok élettartamának kétharmadát tudnák, sőt. A fejlesztéseknek köszönhetően a vegyipar már olyan keverékek előállítására képes, amiről anno még álmodni sem mertünk. Próbáljon összehasonlítani tudásban egy 2007-es Nokia butatelefont egy mai bármilyen okostelefonnal! Higgye el, a gumiabroncsiparban is generációváltások történtek közben, ha ez annyira nem is látványos, mint a telefonos példa esetében. Ugyanakkor minden szinten mérhető és érezhető ez.
Oldalakat lehetne írni a témában, de remélem sok kérdésére e pár bekezdésben is választ tudtam adni! ;o)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Opel Astra G CC, 2003 évjáratú autómra Z12XE, forgalmi szerinti saját tömeg 1070 kg (kézikönyv szerint 1145 kg), együttes tömeg 1590 kg, vásároltam 4 db 185/65 R15 méretű Continental All Season Contact 2 gumikat (eddig is ez a méret volt rajta), melyeket (mind a négyet) a gumis műhelyben 2,5 bárra fújtak. Nekem ez soknak tűnik.
Az autó kezelési kézikönyvében ehhez a motorkódhoz nem találtam a fenti méretű gumi nagyságot, csak a Z16XE-hez, de az meg nehezebb autó. A tankfedélen 3 személyig, kevés poggyásszal elöl 2,2 bárt, hátul 1,9-et ír, 5 személlyel, sok poggyásszal 2,3-at és 2,9-et. Viszont itt nincs gumiméret. Kérdésem, hány bár nyomásnak kell lenni ezekben a gumikban? Segítségét és válaszát előre is köszön.
Üdvözlettel: Kiss András
Kedves András!
Ahogy azt már többször leírtam, a helyes légnyomás nem az abroncs méretétől függ. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy egy 185/65 R15-ös abroncsba mindig - mondjuk - 2,2 bar kell fixen, mindegy milyen autóra kerül. A helyes nyomásértéket minden esetben az adott gépjármű gyártója deklarálja a konkrét autóra szerelhető gyári abroncsméretekre lebontva. Már csak ezért is javallott a gyári abroncsméretekhez ragaszkodni.
Mert a konkrét esetben is, a 185/65 R15 ugyan megfelelő váltóméret erre a járgányra, de nem gyári mérete. Egyébiránt a körben 2,5 bar valóban soknak tűnik, ez amolyan biztonsági megoldás a gumis részéről. Gondolom a 195/60 R15 gyári mérethez van megadott nyomásérték. Én azt javaslom alapul venni! Az, vagy annál maximum 0,2 barral nagyobb nyomás megfelelő lehet a felvázolt felhasználáshoz. ;o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Téli gumit cseréltettem a minap, és a bal első kerék felől egy szokatlan hangot hallok. Egyfajta periodikus búgó hang, ami kb 50 km/h-nál kezdődik és 70 km/h-nál elhalkul, közben nő a frekvenciája (tehát 50-nél mélyebb és kevesebb a periódusok száma, mint 70-nél). Ezután 110 körül megint előjön, és 130 körül megint elhalkul. Mi lehet az oka, és hogy lehet kideríteni?
Első körben, mivel csak a kerékcsere után kezdődött, ezért magára a gumira tippelek. Esetleg kerékcsapágy? Kiegyensúlyozatlan felni? Rázás nincs se a pedálon, se a kormányon, de a kereket használtan vettem. Érdekes még, hogy első elindulás után egyből nem hallani, csak jó pár km után kezd jönni a hang. Elég tanácstalan vagyok, ha tud adni valami iránymutatást, azt előre is köszönöm!
Üdv, István
Kedves István!
Ha a gumi adná a hangot, az nemcsak bemelegedés után jelentkezne, és nemcsak bizonyos sebességtartományban, hanem - akár különböző intenzítással - folyamatosan jelen lenne, ha forog a kerék az autó alatt. Én inkább valami mechanikus hibára gondolnék, ami lehet pl. kerékcsapágy, amire ön is gyanakszik. Ez mondjuk viszonylag könnyen diagnosztizálható.
Gumiabroncs egyébként tud búgó hangot produkálni, ez a tipikus hozománya az ún. fűrészfogas kopásnak. Az azonban mindig hallható, csak hol hangosabban, zavaróbb mértékben, hol halkabban. És ez is könnyen detektálható. Az abroncs vállán végig húzva a kezünket egyik irányba simán fut a kerék, másik irányba viszont a minták széleibe minduntalan beleakad a kezünk. Így:
Remélem, hasznát veszi a válaszomnak! ;o)
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoktor!
Véleményét kérném az alábbi problémával kapcsolatban. Idén tavasszal (téli-nyári) gumicsere után a szerelő közölte, hogy a (2 szezont futott) téligumikat dobhatom ki, mert "túl lettek terhelve vagy nem megfelelő volt a guminyomás". Ezt a megállapítást azzal támasztotta alá, hogy a gumi belső felén egy kézzel érezhető és szemmel látható enyhén kitüremkedő domborulatra mutatott rá ami a futófelület teljes szélességében látható volt.
Biztosra veszem, hogy se túlterhelés nem történt, se guminyomás probléma. (Nem mászok járdaszegélyekre szemből, nagy gázzal, nem pakolom tele sittel az autót, TPMS nem jelzett soha, ráadásul alkalmanként ellenőrzöm a kúton a guminyomásokat.)
Lustaságom miatt még a tárolóhelyiségemben megvoltak a korábban cserélt nyári és téligumijaim és kíváncsiságképpen átnéztem mindegyiket. Majd mindegyikben ugyanúgy megvolt a keresztirányú domborulat, viszont azokra senki soha nem mondta, hogy túl lettek volna terhelve és nem hajlandóak felszerelni. Ugyanott szoktam cseréltetni a gumikat, nekik észre kellett volna azokat is venni.
Kicsit olyan érzésem van, hogy a válság arrafelé viszi a gumis szakmát, hogy már mindent kitalálnak, hogy új gumit adjanak el VAGY tényleg probléma van/volt a gumikkal?
Segítségét, válaszát megköszönve, Üdvözlettel! Zsolt
Kedves Zsolt!
Nem egyértelmű nekem, amit írt. A keresztirányú kitüremkedés azt jelenti, hogy sugárirányú, azaz radiális? Vagy kerületi és körkörösen érzékelhető az abroncs oldalfalán? Mert ha előbbi, az nem lehet túlterhelés következménye. Viszont lehet teljesen normális átlapolás, vagy ha úgy tetszik szerkezeti összeillesztés akár, de sérülés is. Ha viszont utóbbi, az valóban jellemzően a lapos futás (túlterhelés, vagy nem elegendő abroncsnyomás) következménye.
Sajnos TPMS nem hatékony ebből a szempontból, nem bízhatjuk rá magunkat. Működési elvtől és autótípustól függően ugyanis sokszor pár tizedes nyomásvesztést még simán hibahatáron belül kezel, ami huzamosabb használat nyomán bizony már nyomot hagyhat az abroncsokon. Sokan belefutnak abba a hibába, hogy a TPMS-re hivatkozva és abban bízva egyszerűen nem ellenőrzik soha az abroncsokban lévő nyomást...
Én a konkrét esetben kérnék egy gyártói bevizsgálást, akár közvetlenül a gyártó képviseletét felkeresve. Ha két éve használja őket, akkor vélhetően még a gyártói garancia is érvényes rájuk. A gyártó pedig kiad majd a szemle nyomán egy hivatalos állásfoglalást, ami vagy összecseng a gumis véleményével és megerősíti azt, vagy épp pont megnyugtatja önt, hogy semmi olyan baja nincs az abroncsoknak, ami a biztonságos használatukat lehetetlenné tenné.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az idei szezonra időszerű vált a téligumim lecserélése, még november elején meg is rendeltem az ADAC teszt alapján egy garnitúra Dunlop Winter Sport 5 abroncsot. Utólag írt a webshop, hogy nincs raktáron, megrendelték, várjak. Aztán szóltak, hogy december eléjén fog csak jönni, ez kb november közepén volt. Aztán ismét jelentkeztek, hogy december közepe, vége a várható szállítás. Itt lemondtam a rendelést és szerencsét próbáltam máshol. Ott már másnap törölték a rendelést, mert nem tudják, mikor lesz náluk ilyen gumi. Sebaj, megrendeltem egy harmadik helyen is, hátha...
Egy hete úgy gondoltam (nemsokkal a havazások előtt), hogy feldobom inkább a régi télieket (8 éves Continental wintercontact 850-esek ). A nyári készlet kb. 3 éves Yokohama ADVAN FLEVA V701. Azóta kisütött a nap, és elgondolkodtam, hogy jól járok-e azzal, hogy a régi téli van fent. A télik csak télen voltak használva, nyáron pincében letakarva voltak tárolva, szóval se túl sok meleg, se napfény nem érte, elkopva nincsenek, de öregek és már repedeznek. A nyáriak meg, hát nyáriak :) Szóval melyik a jobb választás ideiglenesen, amíg megérkezik az új, és ilyen időnk van (7 fok alatt, de már nincs hó és jég se)
Válaszát előre is köszönöm,
Marcell
Kedves Marcell!
Érdekes dilemma, amire nincs igazán tuti válasz, mert egyrészt nem tudjuk, mikor érkezik meg valójában az új téli szett, azaz mennyi ideig kéne "kihúzni" valamivel, másrészt az időjárás alakulása sem ismert előre. Lehet, hogy csak száraz hideg lesz, de eshet fél méteres hó egyik napról a másikra, ugye.
Én azt gondolom, hogy csak a télit kéne fennhagyni az autón télen, mert a nyárinak - hiába újszerű - beletörik a bicskája egy esetleges havas, csúszós útfelületbe, míg az élete zenitjén túl lévő téli még talán kiszámíthatóbb kezelhetőségű marad. Ha pedig nem lesz hó, csak hideg, száraz aszfalt, akkor szintén a téligumi hidegre optimalizált keverékében bízhatunk. Szóval én a viseletes télire szavaznék, hacsak nem végletesen kopott már.
Amúgy a WinterSport5 remek választás, jó döntést hozott, hogy rá szavazott!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Szombaton vettem észre, hogy a kocsi bal hátsó kerekébe egy lemezcsavar fúródott. A futófelület mellett közvetlenül, sugárirányban volt belefúródva éppen a gumi oldalfalába. A csavart kicsavartam, a gumi nem ereszt. A hétvégén utazunk a kocsival Kb. 500 kilómétert, majd vissza, autópályán (is).
Abban kérném a tanácsát, hogy esetleg érdemes-e már ilyenkor a téli gumi szettet felrakatni az utazás előtt, vagy inkább csak nézessem meg a nyári gumit amiben a csavar volt?
Köszönettel, Gábor
Kedves Gábor!
Ha van rá lehetőség, akkor - mivel amúgy is aktuális a csere - már a téli szettel vágnék neki az utazásnak. Egyúttal a szezonváltás miatti szerviz-látogatás jó lehetőség arra, hogy szakértő szemek is lássák és véleményezzék a sérülést az abroncson.
Lehet, hogy aztán semmilyen beavatkozást nem igényel a dolog. Az is kiderülhet, hogy javítani lehet és kell is a folytonossági hiányt. Ám persze az is lehet konklúzió, hogy időzített bomba a szúrt seb a gumin, nem javítható és cseréje szükségeltetik. Bármelyik verzió is lesz a végső, legalább tisztán fog látni a kérdésben.
Üdv, Gumidoki
Dacia Sandero 3 Stepway gyárilag 205/60R16 gumival szerelt. Kérdésem az lenne: Rendelkezem előző autóm kapcsán 205/55R16 téli gumival. Feltehetem-e ezeket a gumikat a Sanderora? A sebesség index es minden passzol a peren kívül. Az tudom hogy a km óra csalni fog. Arra lennék kíváncsi hogy közlekedési szabályt szegek-e ha felteszem?
Kedves Levélíró!
Adminisztratív és műszaki szempontból sem lenne helyénvaló az ön által felvázolt megoldás.
Ugyanis a nem gyári méretű abroncsok nem felelnek meg a műszaki vizsgán, de a biztosítók is nagyítóval nézik például, hol találnak fogást, ha érti, mire gondolok. A "peresebb" kerék legfontosabb negatívuma pedig nem a fals értéket mutató km-óra, hanem a kisebb terhelhetőség, ami a mérethez tartozik. Persze a kisebb gördülő átmérő is becsaphatja az autó biztonsági elektronikáit, okozhat instabil viselkedést főleg nem várt határhelyzetben. Azaz összegezve nem javasolt semmilyen szempontból a kisebb, nem gyári méretű gumikat ebben az esetben sem!
Üdv, Gumidoki
Kedves gumidoktor!
Platós kistehernél ( Peugeot Boxer, 2017)szeretnék 6 év nyári gumi után ( 55 000 km) négyévszakosra váltani (télen, rossz útviszonynál elő sem vettem). Csak város-elővárosi használat, zömében teher nélkül, hóban el sem indulok, évi kb. 6-7000 km, mérete 225/75 R 16 C Mit tanácsol, melyik márkát érdemes megvenni?
Köszönettel: Bódis Ervin
Kedves Ervin!
Leírása alapján valóban tökéletes partner lehet ezen a teherautón egy négyévszakos mintázat. A no name, zömében távol-keleti márkákat itt is érdemes elkerülni. Egy Apollo, vagy Vredestein tökéletes választás lenne, de természetesen ha belefér a keretbe, C-sben is vannak remek prémium négyévszakosok a Contitól, vagy éppen a Michelintől például.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
A minap defektet kaptam, a gumi javíthatatlanra sérült. Az lenne a kérdésem, hogy felrakható-e helyette egy új, ha a másik három profilmélysége 5,5 - 6 mm körül van. (Barum Polaris 3)
Üdv, Péter
Kedves Péter!
Első tengelyre semmiképpen sem ajánlom, hogy egy 5,5-6 mm-es abroncs mellé , felszereljen egy vadiújat, ami ezen mintázat esetén olyan 8,5 mm-es profilmélységű. Hátsó tengelyre még esetleg feltehető. A probléma inkább az lesz, hogy talál-e még Polaris3-at a kívánt méretben, mert évek óta az utódja, a Polaris5 fut már; kicsi esélyt látok rá. Végül hadd kérdezzem meg, miért jár nyáron téligumival?
Üdv, Gumidoki
Kedves gumidoki
Nem régiben sikerült szereznem egy szett ATS alufelnit, de nem tudok semmilyen infót róla, az előző tulajnál is csak állt, pont emiatt adta el. A küllőkben az van, hogy LK115 G5 (5 lyukas a felni). Na már most ez 5x115 ös osztókörre utalhat ? Illetve van még olyan is rajta, hogy EM 706 ez pedig az agyátmérőre utalna ?
Válaszát előre is köszönöm: Gábor
Kedves Gábor!
A felni kérdezett méretei mind lemérhetők otthon is akár. Ez igaz az osztókörre és a középfuratra, a szélességre, sőt az ET-számra egyaránt. De gumisoknál van spéci osztókör-mérő akár.
Egyébként a német lochkreis rövidítése valóban az LK, ami esetünkben ugye 5x115 mm. Az EM706 nem tudom pontosan mire utal, de valószínű, hogy a felnimintázatra inkább. Viszont a középfurat egy tolómérővel tényleg kiválóan lemérhető. Próbálja ki és egyből tisztán fog látni a méretekkel kapcsolatban!
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm!
Érdeklődnék hogy 2 éve vettem egy új autót, új gumikkal, de most kaptam egy defektet a bal hátsó kerékre, amit nem tudtunk javítani. Új gumit vettünk helyette párban, de már későn eszméltem hogy az új gumikat az első tengelyre kell szerelni. Egyébként csak 4000 km-t futott az autó az eredeti gumikkal. Az a kérdésem hogy maradhat-e így, vagy átcseréljem az újat az első tengelyre?
Üdvözlettel: Zoli.
Tisztelt Gumidoktor!
Olyan problémám van, hogy VW Passat B6-ra kerestem alufelnit. Találtam is egy oldalt, ahol kinéztem a képen látható felnit, ami itt 279 ezer forintba került.
Majd elmentem 3 márkaszervizbe is árajánlatot kérni ugyanerre a felnire, ők viszont 980 ezer forintot mondtak.
Az lenne a kérdésem, hogy ez az oldal akkor hamisított felniket árul, becsapva az embereket, vagy ez is ugyanaz a minőség, amit a szalonba adnak? Fórumokon és máshol sem találtam erről az oldalról semmit, hogy megbízható lenne-e, de nagyon fura a két ár közti hatalmas különbség. Ha hamisított felniket árulnak, akkor a hatóságnak ez miért nem tűnik fel? Tudomásom szerint életveszélyes hamisított felnivel közlekedni, bármikor eltörhet főleg egy autópályás sebességnél. De lehet rosszul tudom. Kérem segítsen, hogy hol szabad gyári új alufelnit venni, ahol nem csapnak be.
Üdvözlettel: Dániel
Kedves Dani!
Szó sincs hamisításról. A szó, amit ezekre a felnikre használni szoktak, a replika. Azaz olyasmi kinézetű, mint a gyári. Ha megfigyeled, ügyesen sehol sem írják az általad linkelt weboldalon, hogy gyári, vagy OE felniket árulnak, mert, hogy ezek nem is azok. Nem feltétlenül rosszak ezek, de anyagában, kidolgozásában nem gyári szintű felnik ezek; a szabványokat viszont tudják, így eladhatóak. Plusz további költség, hogy a kiegészítők (csavarok, anyák, TPMS) nincsenek a feltüntetett árban, azokat - ha szükségesek - még meg kell megvenni. Azaz nem vernek át, de kevesebb pénzért itt kevesebbet kapsz. Kérdés, hogy ez a kompromisszum vállalható-e neked, vagy sem?
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Rendszeresen olvasom a rovatot és többször belefutottam ebbe a kijelentésbe: "Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak."
6,5 éve járok akkor újonnan vásárolt autómmal, igaz nem túl nagy teljesítményű (1,5 dci) de évente épp 30 ezret megyek vele kb. Végig négy évszakossal tettem ezt (Cross Climate), főleg pályán és városban, de soha egyszer sem tapasztaltam, hogy ez bármilyen kompromisszummal járna (pl. télen a budai hegyeket is járva, vagy nyáron a 50+ fokos olaszországi autópályán sem).
Az első szettet 3 évesen 90 ezer futott kilométer után cseréltem, a mostaniban van 80 ezer és még mindig hibátlan. Szóval ez a kijelentés az én esetemben abszolút nem állja meg a helyét, és több kollégám ismerősöm van, aki ugyanígy használja az autóját, nem egyedi a példám tehát.
Szóval a kérdésem, hogy ezt valójában Ön mint szakember miért gondolja így? Köszönettel, Szabolcs.
Kedves Szabolcs!
Örülök, hogy tapasztalatát megosztotta velünk!
A dolog magyarázata pedig az, hogy aki általában négyévszakos abroncsokra vált, az évekre szeretné elkerülni a gumisműhelyeket, pláne az abroncsvásárlást. A tapasztalatok és mérések szerint pedig a legoptimálisabb kifutása akkor van egy allseason gumiszettnek, ha nem mennek vele sokat és azt sem nagyobb tempóval. A kettő egyébként nyilván összefügg, ha belegondol, hiszen aki főleg városban autózik, általában nem is tud 30 ezret menni egy év alatt. A fékút is jelentősen hosszabb lehet a szóban forgó gumikkal nagy sebességnél, pláne kánikulában. Ennek ellenére természetesen nem tilos ilyen abroncsokkal autópályázni, de tény, hogy a kopást is intenzívebbé teszi az ilyen jellegű felhasználás.
Az, hogy ön gond nélkül megy 30 ezret négyévszakosokon egy évben, teljesen hihető. De mennyi ideig használ egy szettet..? Nyilván nem 5-6 évig.
A kérdés pedig különösen annak tükrében érdekes, hogy egy M+S és három-hegycsúcs-hópihe szimbólummal ellátott négyévszakos abroncs csak akkor értékelhető télen az "évszaknak megfelelő" mintázatként, ha a profilmélysége 4 mm feletti. Az osztrák hatóság például, vagy egy káresemény bekövetkeztekor a biztosító szakembere árgus szemekkel figyel erre is, holott sokan nem is tudnak róla. Ön előtt ismert volt eddig ez a tény?
Az utóbbi évek enyhe telei közepette kicsit ellankadt a figyelmünk; sokan nyári gumival járnak egész évben (pedig a padláson ott figyel a téli szett), mert ugye, ahogy mondani szokták: "ameddig nincs baj, addig nincs baj". Ám néha bizony bekövetkezhet; eshet akár térdig érő hó három óra alatt, akkor pedig egy 2 milliméteres allseason abroncs mit sem ér, pláne egy nyári.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Adott egy magyarországi szalonban 2018. augusztusában újonnan vásárolt JEEP Cherokee 4×4 (2,2 Multijet motorral). Az első szerelés 225/55 R18, amit annak kopása / elhasználódása miatt a közeljövőben le szeretnék cserélni olyan abroncsra, amivel "enyhe" terepre /földútra is ki lehet merészkedni, tehát A/T vagy H/T mintázatra, ugyanakkor autópálya tempóban is elviselhető a zajszintje (és lehetőleg télen is használható legyen).
Nézegetve a kínálatot nagyon gyér, személyesen felkeresve a gumisműhelyeket nem is tudtak mutatni ebben a méretben a kívánt mintázattal (Yokohama Geolandar 015, vagy 056). A megrendelés / döntés előtt pedig meg szeretném nézni, látatlanban nem szeretnék a rendelésbe belebonyolódni. A kerékjáratok "szemre" a nagyobb méretű abroncsokra is alkalmasak (néhány amerikai honlap egyenesen 255/55 R18 méretet is megenged). A kínálat 235/60 R18 méretben már bőségesnek tűnik, ugyanakkor a váltóméret kalkulátor szerint ez már nem ajánlott. Az interneten fellelhetők szerint az adott autó típusnál a menüben meg lehet adni / beállítani az aktuális gumiméretet: sajnos én azonban nem találtam meg a menüben ezt a funkciót.
A kérdéseim: van esetleg konkrét márka és mintázat javaslat a H/T, vagy M/T és autópályára is alkalmasnak ítélt abroncsból; mekkora méretnövelésről lehet szó, még úgy is, hogy a kilométerórát újra kalibrálják (és egyébként geometrialag elfér a kerékjáratban), hol, melyik műhelyben / szervízben lehetne a kilométerórát újrakalibrálni?
Köszönettel Sanyi
Kedves Sanyi!
Egyrészt arra buzdítom, hogy maradjon a gyári abroncsméretnél! Itt, kis hazánkban csak baj lehet belőle, ha ettől eltér, ugyanakkor ez műszakilag sem ajánlott. Ha nagyobb kerekeket szeretne, ahhoz emelés és a futómű újrakalibrálása szükségeltetik.
Másrészt csak és kizárólag a könnyebb terepezést is toleráló/megoldó, de autópályán is helytálló AT gumi felé terelném a figyelmét. Az MT vagy HT mintázatok autópályázásra nem, vagy erős kompromisszumokkal alkalmasak csak. A 225/55 R18 méretben pedig remek AT mintázatok közül válogathat. Ilyen például a Yokohama Geolandar G015, a General Grabber AT3, vagy a prémiumszegmensbeli Bridgestone Dueler All Terrain A/T002.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
a tanácsodat szeretném kérni! 5 éves BMW X3-on kereket kell cserélnem és több megoldás között vacillálok. Ezen az autón defekttűrő kerék van, viszont én ezt nem szeretem mert kőkemény, így szívesebben cserélném hagyományosra. Mivel pótkeréknek még helye sincs a kocsiban így (szerintem) bajban lehetek egy defekt esetén. Nem tudom a defekt spray "mire képes", de nem szívesen maradnék az út szélén. Az autóval 15 000 km-nél kevesebbet megyek évente így négyévszakosban is gondolkodom (amikből eleve nem találtam defekttűrőt). A kérdésem, hogy mennyire "bátor" dolog a defekttűrőt hagyományosra cserélni, illetve négyévszakost feltenni a téli-nyári szett helyett.
Nagyon köszönöm!
Kedves Ákos!
Ez nem bátorság kérdése... Amelyik autóra ugyanis a defekttűrő abroncs van gyárilag specifikálva, arra azt kell szerelni. Ez műszaki kérdés alapvetően. A hagyományosnál sokkal nehezebb és attól eltérő karakterisztikájú runflat abroncsokra van ugyanis optimalizálva az autó futóműve, felfüggesztése, aminek megbontjuk az egységét egy nem oda való, könnyebb és rugalmasabb hagyományos szerkezetű gumival. Ez általában anomáliákhoz vezet, amelyek között említhető például a nem megfelelő tapadás, túl gyors és/vagy rendellenes kopáskép, vibrációk, instabilitás stb. Műszaki vizsgán is egyre komolyabban nézik ezt, de a biztosító is simán megtagadhatja egy káresemény kifizetését, ha nem a rá való szerkezetű abroncs feszül az autón. Én nem gondolom, hogy ezekkel az érvekkel és tényekkel érdemes szembemenni, de ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. ;o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egy 18 éves BMW Z4 3.0i boldog tulajdonosaként gumivásárlás előtt állok. Az autón jelenleg több mint 10 éves sportos jellegű Bridgestone (hátul) és Michelin Pilot Sport 2 (elől) gumik vannak 225/40 R18 és 255/35 R18 méretben, amelyekkel tulajdonképpen elégedett lennék, de csak megérdemelne egy új szettet. A kérdésem az lenne, hogy a Totalcar cikkében bemutatott és a szerzőnek önmagában tulajdonképpen tetsző Triangle Effexsport gumikat gondoltam megvásárolni, vagy pedig az Autobild 2023-as sportos abroncsok között 4. helyezett GT Radial Sportactive 2 típusú gumikból a megfelelő méretet. Árban talán ezek még elfogadhatóak számomra. A kérdésem az lenne, hogy a 10 év feletti életkorú gumikhoz képest ezek a távol keleti termékek előrelépésnek tekinthetők, vagy legalább tudnak annyit, mint a mostani abroncsaim? A használat az autó jellegéből adódóan főképp száraz úton történik, esős időben kellő óvatossággal vezetek, annó a motoromon esőben sem volt gond a mintás versenygumikkal (nem vágott slick, hanem gyárilag mintás versenygumik).
Válaszát előre is tisztelettel köszönöm!
Üdvözlettel: F. István
Kedves István!
Egy friss gyártású, új abroncs nagy eséllyel biztos, hogy előrelépés a 10 éves abroncsoknál tapadásban.No de meddig, illetve mennyire, az itt a kérdés...?! Amíg száraz és tiszta az út, olyan nagy baj nem történhet. Ám a tapadáson kívül számos egyéb paramétere van az abroncsnak, ami befolyásolja a használatát, komfortját és élettartamát.
Egy prémium élményautóra, még ha koros is én nem tennék budget abroncsot, az bizonyos. Hacsak nem kiállítási darabról van szó. :) Minimum egy erős középkategóriást megérdemelne ez az autó véleményem szerint. De nyilván nem az én autóm, ön dönti el végül, milyen irányba indul. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Adva van egy 2021-es évjáratú, 35e km-t futott VW Touran, első tulajdonos, törésmentes. A jelenség az, hogy 130 km/h körül elkezd rázni, 150 km/h-nál már nagyon rázni az autó középkonzolja. Nem lehet aprót tartani benne. Első centír megvolt, változatlan a helyzet. Elvittem a komolyabb, hunteres centírozásra is, a helyzet talán minimálisat, de tényleg minimálisat javult. Ilyenkor hogyan tovább? Merre induljak?
Köszönöm Gergő
Kedves Gergő!
Ha a Hunteres vizsgálat nem mutatott hibát a kerekeken, akkor a rázkódás oka másban keresendő. Nagyon sok dolog van még, ami menet közben vibrációt okozhat; a fékek, csapágyak, szilentek, de akár a hajtáslánc elemei (pl. kardán, féltengely stb.) is. De amúgy a Hunter sem mindenható, azt sem szűri ki, ha pl. a kelleténél nagyobb középfuratú felni van az autón, ami nem központosul, így nagyobb tempónál berázza az autót. Márpedig a tehermentesítő hiánya nagyon sok autónál okoz ilyen jellegű gondot. Tovább kell keresni a rázkódás eredetét!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Ma lecseréltettem egy céggel a 4 db elhasznált gumimat. Az árral, a minőséggel, a pontossággal, a gyorsasággal... egyszóval MINDENNEL elégedett voltam, de a végén egyvalamin nagyon megütköztem: a használt-koszos gumikat a megkérdezésem és minden előzetes információ nélkül bebaszták a csomagtartóba (szándékosan nem 'berakták'-ot írtam!), vagyis összekoszolták az autóm tiszta csomagtartóját (főleg élelmiszereket szoktam ott szállítani), az ott lévő dolgokat (dosszié, papír doboz) nem rakták előre az utastérbe, hanem összekoszolták-összegyűrték! Amikor meglepődve mondtam, hogy "Nekem nem kell a használt gumi, nincs rá szükségem!", akkor az volt a válasz, hogy "El köll vinni!" :-(
Természetesen ha ezt előre tudom, akkor nem itt cseréltetem le a gumijaimat! (kb. egy hónapja cseréltettük le a 4 használt gumit egy másik cégnél, de ott nem kellett elhoznunk a régi gumikat!)
Ez kb. olyan, mintha az olajcsere végén a kezembe nyomnák a használt olajat, hogy vigyem, ahova akarom! De a szerelőm összegyűjti egy hordóba és elviteti szakszerű ártalmatlanításra.
A gumisokra nincs ilyen szabály? Mert ha nincs, akkor hiába megy a papolás a levegő tisztaságáról, az ilyen elhozott gumik kb. 99%-át a hontalanok fogják télen elégetni... :-(
Kedves Levélíró!
Az eljárás, azaz, hogy kérdezés nélkül bedobták a kocsijába a gumikat, semmiképpen nem elfogadható, azt gondolom. A mai folyamatosan változó szabályzással egyébként nem csodálom, hogy a gumisak sem tudják, mi a helyes megoldás, az egyébként veszélyes hulladéknak minősülő használt, levetett gumik kezelésére. Van, aki elviteti az ügyféllel, van, aki simán átveszi, van, aki csak pénzért; sok variációval lehet találkozni. Ezért ha előre nem mondják, vagy nincs kiírva a műhelyben, tanácsos erre mindenképpen rákérdezni, hogy ne legyen meglepetés a végén!
Aztán talán majd egyszer lesz egy egységes, mindenki számára megnyugtató és elfogadható megoldás erre a kérdésre... :o/ Meglátjuk!
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
A cím szerinti cikkben lévő problémát szeretném árnyalni. Én már eljutottam a kérdező ötlete szerinti elhatározáshoz. Ami elvezetett oda, az egyszer az, hogy ugye elég enyhék mostanában a telek. Másszor hosszú az átmeneti időszak. A négyévszakos meg igazából tavaszi-őszi gumi. Hiszen a téli, nyári között van, akár az előző két évszak. A tavasz, meg az ősz pedig az év felét lefedi. Én mindennap korán járok dolgozni az autóval. Amikor sűrűn van ilyenkor hideg, nedves útfelület. Amin biztonságosabbnak érzem a téligumit. Viszont hazafelé napközben meg elég meleg van, amikor csak feleslegesen kopna a téli. Meg estére megint lehűlik a levegő.
Ilyenkor jön a tépelődés, hogy ezekre a hónapokra mit használjak? Néha úgy tűnik, már mehetne a téli, azután megint melegszik az idő. Tavasszal meg, hogy felrakjam már a nyárit? De sokáig van visszahűlés, akár extrém márciusi, de még áprilisi havazás is. Így eljutottam oda, hogy az enyhe telek miatt akár a négyévszakos is elég lenne télre, de ha úgyis lenne keret a télire, akkor lényegében a négyévszakost három évszakosként használnám. Így az átmeneti időszakokat is lefedem vele, nincsen huzavona, cseréljek már, ne cseréljek? A nappali melegben is jó, meg az esti, reggeli hidegben is. Persze, sűrűbben cserélődne a négyévszakos, de ritkábban a nyári, ami átlagban majdnem ugyanott van. Viszont az év nagy részében biztonságosan autózom, nincsen az, hogy reggel kockáztatok a nyárival, meg a beugró hideg nappalokon. A négyévszakossá enyhített téligumi meg még télen is eléggé jó még.
Harmadszor már néhány éves négyévszakossal vett német autóval húztam le az elmúlt két évet, ami megfelelt három évszakban, csak nyáron volt rossz, hogy nem tudok vele a megszokott kanyartempómban autózni. Így csak erre az időszakra vennék nyárit, a többi háromban gond nélkül autózok a négyévszakossal. Tavasszal, ősszel nincsen tépelődés hogy melegben nyírom a télit, vagy hidegben kockáztatok a nyárival.Most már megvettem az új négyévszakosakat, és majd nyárra jöhet a másik.
Üdv! Chris
Kedves Chris!
Szerintem kicsit túlbonyolítja a dolgot... :o) A négyévszakost ugyanis egész éves használatra fejlesztik, nem három évszakra. Persze nyilván enne megfelelően kompromisszumokkal működik, de azokkal egészen jól. Én értem és megértem amit ír, ha önnek ez vált be, semmi akadálya, hogy ezután is így variálja a gumihasználatát. Azonban nem írt arról semmit, hogy mennyit megy valójában egy évben és azt milyen jellegű utakon teszi meg.
Mert a négyévszakos mintázat főleg akkor működik, ha nem sokat megy éves szinten az autóval, azaz max. 8-10 ezer kilométert. Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak. Szóval van mérlegelni való, hogy eljussunk a jó döntéshez és megelőzzük a bosszankodást, amit egy rossz abroncsválasztás jelent.
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki,
a defektes kerék (bal első) gyári defektjavító löttyel lett megjavítva. Azóta jól tartja a nyomást. Kérdésem az, hogy ugyanúgy feltehető előre, ahol volt vagy inkább hátsó kerékként funkcionáljon tovább? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel! Attila
Kedves Attila!
A defektjavító arra való, hogy - szerencsés esetben - a légvesztést megállítva, vagy lelassítva a továbbhaladást tudja biztosítani. Nem tekinthető végleges megoldásnak és közel sem tekinthető 100%-osnak egy ilyen módon "mentett" abroncs. Azaz azt javaslom, hogy detektálni kéne rajta a légvesztés helyét első körben. Aztán ha a sérülés javítható megbízható, szakszerű módon, akkor azt megtenni. Utána lehet szó további használatról, ami még mindig nem jelenti azt, hogy újra teljes értékű lett az érintett abroncs. Pláne, ha egy nagyteljesítményű darabról beszélünk.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Nemrég vettem egy garnitúra használt, de gyakorlatilag új állapotú (2 éve gyártott, 2000 km-t futott) prémium kategóriájú gumiabroncsot. Sajnos a vásárláskor nem vettem észre két hibát: az egyik abroncs kukaccal javítva volt, egy másiknál pedig a pereméből hiányzik egy kb. 3x1 centis darab. A kérdésem az, hogy érdemes-e a "kukacos" gumit a biztonság kedvéért tapasszal is megjavíttatni, illetve javítható-e a sérült peremű gumi? Ha nem javítható, akkor mivel az abroncsok gyakorlatilag kopásmentesek, pótolhatom egy ugyanilyen új gumival?
Előre is köszönöm a választ, üdv: István
Kedves István!
Pl. azért is zsákbamacska a használt abroncs vásárlása, amit ön is leírt. Nagyon körültekintőnek kell lenni, illetve felnire szerelve is meg kellene őket vizsgálni vásárlás előtt, és még akkor sem lehetünk 100 százalékig biztosak a választásunkban.
De hogy a konkrét gumikról is beszéljünk, a kukacos defektjavítás a legkevésbé sem nevezhető szakszerűnek, a peremből hiányzó nagyobb darabok pedig szintén nem hangzanak túl jól. Ugyanis ott, főleg terhelés alatt, ahogy "tornászik" a gumi a felniperemen, simán elszökhet a levegő, azaz balesetveszélyes. A kukacos abroncs talán menthető, de akkor sem lesz teljes értékű. Arról nem is beszélve, hogy a defekt nyomán vajon futott-e, és ha igen mennyit kevés nyomással, le van-e gyalogolva? Mert ha igen, akkor kuka.
Szóval rossz esetben valójában csak 2 darab használható gumit vásárolt, jobb esetben 3 darabot. Ezekhez természetesen mellé rakható az új, ha valóban újszerűek ezek. Persze kérdés a koruk is, mert egy - mondjuk - 6 éve gyártott újszerű abroncs viselkedése már kimutathatóan különbözhet egy frissen a szalagról lejött vadiújétól.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Egytengelyes ráfutófékes utánfutómra keresek abroncsot. A kérdésem az, hogy sok abroncsnál a terhelési indexnél két számot látok megjelölve. Ezt hogyan kell értelmezni? Mikor 600 és mikor 560 kg az abroncs terhelhetősége?
Üdv: János
Kedves János!
Igen, két terhelési indexszel az ún. C-s, más néven kisteher (meg természetesen a nagyteher) abroncsoknál találkozhat. Ennek az az oka, hogy ezeket a gumiabroncsokat - a hátsó tengelyen - ikerkerékre is szerelhetik. Az első, nagyobb terhelési index a szólókerékként való alkalmazáskor irányadó, míg a második, kisebb értékű az ikerkerékként való használatra vonatkozik. Ilyen egyszerű a magyarázat.
Üdv, Gumidoki