2024. szeptember 29., 16:42 Módosítva: 2024.10.25 14:19

Tisztelt Gumidoktor!

Laikusként azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, milyen kerék/abroncs méretet érdemes választani a nyári, téli, 4 évszakos gumik esetén? Ez röviden ökölszabályként összefoglalva - ha létezik ilyen - hogyan hat ki a menettulajdonságokra pro és kontra (nyilván ez egy összetett, bonyolult, sok változós történet)? Példaképp az alábbi Suzuki álatal megadott (215/55R17, 215/60R16) ill. egy gumiszervíz által javasolt (225/50R18) méret.

Köszönettel, Bandi

Kedves Bandi!

Aki négyévszakosban gondolkodik, azt nagy eséllyel a legpraktikusabb megoldásra való törekvés vezérli. Ha pedig ez így van, akkor a legolcsóbb, azaz - az adott autóhoz választható - legkisebb méret a befutó, annak van igazán értelme. Persze, ha van egy adott felnink, az felülírhatja ezt.

Télinél először is el kell dönteni, hogy ugyanazon a felnin használom-e majd, mint a nyárit? Ha igen, akkor a méret adott, ugyanaz, mint a nyárié. Ha nem, akkor szintén lehetőség szerint praktikusabb kisebbet választani.

Ha a példájánál maradunk, azaz ha van egy Vitaránk, amihez van egy 17"-os gyári felnink, akkor így nézne ki a gyakorlatban a dolog: négyévszakos: a meglévő felnire vennék 215/55 R17-es négyévszakos abroncsokat téliabroncs: ha két szettben gondolkodunk, akkor a 17"-os gyári felnit meghagynám a nyárinak és télre vennék 16"-os lemezfelnit 215/60 R16-os téligumikkal.

Ha viszont a szezononkénti gumicserére szavazok, akkor 215/55 R17 méretű lenne a nyári és téli abroncsom egyaránt és ezeket variálnám az évszaknak megfelelően.

Üdv, Gumidoki

2024. szeptember 22., 16:13 Módosítva: 2024.09.26 10:22

Tisztelt Gumidoki!

Egy fekete Renault Laguna MK3 Grandtourral közlekedek a mindennapokban, amit egy 2 literes dci motor hajt. Mivel nincs szép hangja, ezért próbálom mindig alacsony fordulaton használni és ezzel együtt a fogyasztáscsökkentésre törekedni minden esetben. Épp a minap hagytam el a bal első dísztárcsámat az M3-as bevezető szakaszán, egy kedves suzukis szólt át a szomszéd sávból, hogy lerepült az autóról menet közben.

Pótolni szeretném mindenképpen, viszont sajnos ugyanilyet nem találtam ami jelenleg rajta van, és ha már amúgy is kell vennem 4db újat, a kérdésem az volna, hogy befolyásol-e valamit a fékek hűtésén, valamint a fogyasztásbeli különbség lehet-e egyes darabok közt? Ha igen, kérem segítsen, milyet lenne érdemes választanom a rajta lévő 16"-os lemezfelnikhez?

Tisztelettel: Pásztor Marcell

Kedves Marcell!

Minél tagolatlanabb a kerék - és így a dísztárcsa - felülete, annál kevésbé kavarja meg a levegőt, ami kedvez a fogyasztásnak. Tehát ha ez a cél, akkor minél telibb, minta nélküli dísztárcsát kell választani. Jó példákat lát erre a mai modern villanyautóknál, ahol tökélyre fejlesztették az aerodinamikát a kerekek esetében is, de példaként említhetjük az aktuális F1 autók telikerekét is. A fékek hűtéséért pedig nem kell aggódnia ilyen vezetési stílussal, azt gondolom. ;)

Üdv, Gumidoki

2024. szeptember 8., 12:41 Módosítva: 2024.10.10 06:24

Tisztelt Gumidoktor!

Új garnitúra gumi vásárlása előtt állok és szembe találkoztam a Kumho Wattrun VS31 tipusú gumiabronccsal, amely alacsony tömeg és gördülési ellenállás szem előtt tartásával, kifejezetten elektromos illetve hibrid járművek számára terveztek. Egy abroncs áruháznál rákérdeztem a gumival kapcsolatos esetleges tapasztalatokra, mire a diszpécsertől azt az információt kaptam, hogy a gumi csak kizárólag elektromos autóra jó, ha egyéb hajtóanyagú autóra szerelem őket, akkor "fel fog robbanni", mikor a gázra lépek. (szó szerint) Ezt a kijelentést már önmagában is rendkívül viccesnek találtam.

A gumi adataiból, teherbírásából én nem találtam olyan kivetnivalót, ami meggátolná a nem elektromos autón történő használatot. Számos cikk foglalkozik vele, hogy a rugózatlan tömeg redukálása nemhogy rontana, de nagyon is javít a menettulajdonságokon. Szeretném kikérni a véleményét, hogy ön szerint alkalmas -e erre?

Köszönöm szépen!

Kedves Levélíró!

Így van, a Kumho Wattrun VS31 kifejezetten az elektromos autók speciális igényének megfelelően lett fejlesztve, de több más gyártó is rendelkezik hasonló termékkel már. Van pár dolog ugyanis, amiben az e-autók jelentősen különböznek a belső égésű motorokkal hajtottaktól. Ezek nagy vonalakban:

- jóval nagyobb tömeg az akkupakkok miatt

- rendkívül csendes haladás

- a pedál lenyomásakor azonnal jelentkező nyomaték, amely gyakorlatilag konstans

- fogyasztásérzékenység, azaz minden alkatrész a nagyobb hatótáv elérésére van hangolva

Ide tehát olyan abroncs kell, amely nem nagy tömegű, rendkívül kicsi gördülési ellenállása van, ugyanakkor nagyon strapabíró és masszív, remekül tapad, ám mégis síri csendben képes suhanni. Persze egy ilyen tudású abroncs "normál" autón is helytáll, mint ahogy a Wattrun is. Csak az a kérdés, hogy kell-e, érdemes-e egy ilyen drága és kifinomult technikát felvonultató terméket felszerelni egy belső égésű motorral hajtott járműre, tud-e ott annyival többet nyújtani egy hagyományos abroncsnál, mint amennyivel többe kerül nála. Na ez itt a nagy kérdés, amire önnek kell megadnia a választ!

Üdv, Gumidoki

2024. szeptember 7., 11:43 Módosítva: 2024.10.08 12:29

Tisztelt Olajdoki!

Tanácsot szeretnék kérni, jogosan reklamálhatok-e a szervizemnél (vagy felsőbb szervnél) a következő történettel kapcsolatban: 2019-es Peugeot 5008-on 2024.05.07-én végezték a műszer szerint esedékes szervizt - olaj, olajszűrő, légszűrő és ami még ilyenkor szokás. Az óra állása 101 376 km, végig a vásárlás helyén, márkakereskedő szakszervizében karbantartott és javított gépjármű, most éppen +1 év vagy 120 000 km-ig meghosszabbított garanciával. Júliusban (kb. 104 ezer km-es óraállásnál) beadta az igényt: "Szerviz 10 hónap, vagy 2500km múlva". Elég sűrű a program, így el sem gondolkodtam, vajon miért jött a jelzés, egyszerűen bejelentkeztem a szervizbe, amikor közeledett a megadott futásteljesítmény. A telefonos bejelentkezésnél is rácsodálkoztak a dologra, közösen azt feltételeztük, hogy valamilyen intervallum számlálót nem nyugtáztak le májusban.

Augusztus 9-én, 107 100 km-rel vittem be a kocsit ellenőrzésre. Fél óra várakozás után azzal jött a szervizes, hogy valós a szervizigény, olajat kell cserélni, mert "felhígult", és ezt jelzi az érzékelő. Elmondta, hogy ez főleg rövid távú használatnál szokott előfordulni. 25 km-ről ingázom Győrbe és hosszabb távokon használom az autót, így ezt én kizárnám. Plusz: az előző százezer kilométeren sem fordult ez elő, akkor most nagyjából 3500 km alatt hogyan?

Mindegy, garanciában cserélik az olajat - így lett a pár perces nyugtázásból 3 órás várakozás a szervizben.

Erről az egészről persze munkalapot sem kaptam, a szervizfüzetbe sem került be, egyetlen bizonyítékom, hogy most újraindult a 12 hónap/ 30 000 km szervizperiódus a műszer szerint. Erre azért rákérdeztem, hogy eszerint hozzam legközelebb, vagy a szervizfüzetben szereplő adatok szerint. Azt mondta az úriember, hogy a műszer szerint. No, a fentiek alapján jogosan élek a gyanúperrel, hogy az ütemezett szerviznél egyszerűen nem végezték el a kiszámlázott olajcserét? Egyszerűen fogalmazva: "Csapjak balhét?"

Válaszát előre is nagyon köszönöm! Üdv: Roland

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. augusztus 31., 16:43 Módosítva: 2024.09.26 06:27

Kedves Gumidoktor!

2002-es Twingomra szeretnék vásárolni egy gyári intra t-line felnit(4x100 , 6,5"Jx14" ET:23) ezt fel tudom rakni az autómra? Valamint a hirdetések többségében 195/40R14 számú gumi szerepel, de mivel hazánkban nehéz beszerezni ezért a 195/45R14 méretű is jó rá? Válaszát előre is köszönöm.

Üdv: Zsolt

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. augusztus 19., 12:00 Módosítva: 2024.08.20 12:34

Tisztelt Gumidoktor!

2023 decemberében vásároltam a vadonatúj L Astrámat. Átvétel előtt az általam vásárolt téli gumikat (új Goodyear UG 9) rakattam a gyári új alufelnikre. Most, 2024 tavaszán felkerültek az alufelnikre az autóhoz kapott új Michelin Energy Saver abroncsok. A gumicserét jó nevű, megbízható gumiszervizben csináltattam. A guminyomást ellenőriztem, gyári előírásnak megfelelően beállítottam.

Mégis azt tapasztalom, hogy az autó enyhén jobbra húz, illetve kb. 100 km/h sebességnél enyhe, alig észrevehető rezonancia tapasztalható a kormányon. A sebesség növelésével nem növekszik a rezonancia.

Kérdésem az, hogy mi lehet a probléma? A gumicserét megelőző 10 percben még nyíl egyenesen futott az autó, rezonancia nélkül.

Válaszát előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

A jelenség megjelenésének körülményei gyanússá teszik valóban, hogy a gumiabroncsok okozzák.

Egyszerű cserét javasolok első körben: a két első kereket meg kellene cserélni egymással, majd kipróbálni, mi történik. Ha ugyanúgy jobbra húz az autó, akkor mégsem az abroncsok a ludasak. Amennyiben viszont balra kezd húzni az autó, vagy épp megszűnik az elhúzás, akkor a kiinduláskor jobb első pozícióban lévő abroncs a gyanúsított.

Ha precízebben akar elmélyedni a dologban, akkor egy Hunter-gépes bevizsgálást ajánlok, ami szintén kimutatja, hogy melyik kerék a hibás és optimalizálással orvosolható-e a probléma, vagy csak cserével. Mindezt intézheti úgy, hogy - akár az Opelen keresztül - a gyártó Michelin-nek jelenti be a hibát a garancia keretein belül, ők meg majd a saját protokolljuk szerint fogják bevizsgálni a gumiszettet.

Üdv: Gumidoki

2024. augusztus 18., 12:11 Módosítva: 2024.08.20 11:43

Tisztelt Gumidoki!

Van egy 2003-as, mk1-es Focusom, de a kérdés szempontjából azt hiszem a verda típusa mellékes. A lényeg, hogy jelenleg acélfelnik vannak az autón. Ezeket szeretném alufelnire cserélni. Tudatlan kérdésem, hogy ebben az esetben spéci csavarokat is kell vennem? Csak hogy teljes legyen a kép: a 4x108-as osztókörű, 6Jx15-ös méretű, ET52,5-es felni és a 195/60R15 gumi kombinációja jó választás?

Köszönöm, T

Kedves T!

Az említett Ford típusnál mindenképpen másik anya (tőcsavaros) kell az alufelnihez, mint a lemezkerékhez. Ha gyári alufelniről van szó, akkor is kétféle anya jöhet szóba, kialakítástól függően. Ha pedig utángyártott felniről beszélünk, ahhoz kell a csavar formáját igazítani. De új rögzítőelem-szett mindenképpen szükségeltetik. A leírt felni- és gumiméret pedig tökéletes lesz erre az autóra.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. július 21., 14:07 Módosítva: 2024.09.02 06:27

Tisztelt Gumidoktor!

Mostanában egyre több oldalon jön velem szembe elektromos autókra tervezett gumiabroncs. Írják, hogy az elektromos autók jellemzően magasabb tömege miatt ezen abroncsok oldalfala merevebb, ami jobb oldalirányú tartást biztosít, illetve a villanymotorok hatalmas nyomatékát is jobban át tudják adni az aszfaltnak az alkalmazott speciális keverék okán.

Az lenne a kérdésem, hogy ezek a gumik alkalmasak lennének egy muscle car gumijának, tekintve, hogy a tömeg itt is jelentős (1800 kg körül), a nyomaték szintén számottevő, 650 nm, a teljesítmény is 500 lóerő feletti, hátsó keréken? Ennél a szegmensnél sem hátrány a jó oldaltartás (nagy sebességű kanyarodás), vagy a jó tapadás (pl. álló helyzetből padlógázas kigyorsítás). Valami azt súgja, hogy bár a követelmények hasonlóak, vagy azonosak, nem ilyen egyszerű a dolog. Van egyéb különbség is, amiről nem szól a fáma?

Tisztelettel: Zsolt

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. július 7., 10:10 Módosítva: 2024.07.29 17:26

Kedves Gumidoktor,

A napokban cseréltettem le a feleségem autóján a téli gumikat nyárira, amikor a gumisunk megjegyezte, hogy bár a gumik bordázatának a magassága még megfelelő, az nem indokolná a cserét (és egyébként nincs semmi külső jele a minőségromlásnak, semmi repedezés stb.), azonban az életkoruk miatt már nem javasolja visszatenni őket ősszel. És persze ugyanez igaz a nyári gumikra is, ott is cserét javasol.

A feleségem kis Corsája ugyanis az az autó, amilyen egyébként nincs is: női vezető, garázsban tartott, folyamatosan szervizelt, nem dohányzó, kevés kilóméterrel. Azaz újonan vettük, de ma már 9 éves és 43 ezer km van benne. Igaza van a gumisnak? Valóban a gumik az életkoruk miatt is veszítenek a tapadásukból? Vagy csak próbál ennyi idő után némi további pénzköltésre rábírni?

Köszönettel: László

Kedves László!

Igaza van a gumisnak. Az abroncs ugyanis a használatban, de álltában is öregszik. Anyagára hatással vannak a napfény UV-sugarai, de az ózon is, továbbá a sok vegyi anyag, amivel érintkezésbe kerül(het) élettartama során. Ehhez hozzá jönnek a nagy hőmérsékleti különbségek, a használat során a nyíróerők, a fékezés-elindulás-kanyarodás közbeni erőhatások.

Az öregedést lehet késleltetni megfelelő nyomás használatával, illetve gumiápoló kemikáliákkal is, de megállítani nem. Kb. 10 éves kor körül jön el valóban az az idő, amikor kopásuktól függetlenül csereéretté válnak a gumiabroncsok.És ahogy írta, az önöké is lassacskán ebbe a korba lép.

Üdv, Gumidoki

2024. június 13., 05:58 Módosítva: 2024.07.05 06:20

Tisztelt gumidoktor!

Idén egyszerre cseréltem le a 9 éves téli, és nyári gumikat Suzuki SCross autómon. Mindkettő 205 60 R16 meretű.

A téli: Continental WinterContact TS870 P DOT: 2023.12.hét

A nyári: Continental EcoContact 6 DOT: 2024.9.hét Mindkettő 92 H indexű.

Azt tapasztaltam, hogy a nyári gumi anyaga puhább mint a télié, amit igazol, hogy meleg aszfalton sportosabb kanyarvételnél (1000 km megtétele után tehát sejthetően a futómű geometriához nagyjából bekopott gumi) nyúlósabban téligumisan viselkedik, mint a 9 éves gyári szerelésű Yokohama, amivel nagyon elégedett voltam ilyen téren. (Bőven volt még borda mélysége, a kora miatt cseréltem le)

Felmerült bennem a kérdés, hogy a gumi gyártásakor a nyári gumit tévedésből legyárthatják a téli anyagával?

Régen az ECO gumik anyaga keményebb volt,most ez nagyon puha. Kb egy új radír gumihoz tudnám hasonlítani, és a nyári mintázat szélesebb bordázatát arányaiban könnyebb ujjal deformálni mint a téli gumi szegmensekből álló kisebb bordáit. A guminyomás ugyan az mint a régi gumiknál, rendellenes viselkedést, kopást, deformációt nem tapasztaltam.

Amúgy maximálisan elegedett vagyok mindkét gumival minden útviszony, és menetdinamiaki körülmény mellett, ezt a nyúlósságot kivéve.

Kiegészítés: Vészfekezést nem próbáltam, de dinamikus, sportosabb fékezésnél nincs negatív tapasztalat a gumival. (Nyilván ez szubjektív amatőr megfigyelés) Valaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel! Péter

Kedves Péter!

Kezdem azzal, hogy elképzelhetetlennek tartom, amit leír, miszerint a mai ellenőrzési és minőségbiztosítási rendszer mellett ez a keverékcsere bekövetkezzen, pláne egy prémiumgyártó esetében.

Az, hogy hogyan viselkedik egy abroncs, nagyon sok egyéb paraméterből következik, amiből csak egyik a futófelületi keverék. Befolyásoló tényező ebben a szerkezet kialakítása, felépítése, a profilalak, a peremek kialakítása és nem utolsó sorban a nyomásérték, ami az abroncsban mérhető.

A Continental EcoContactja eleve egy viszonylag filigrán szerkezetű - ahogy a neve is mutatja - eco-irányultságú abroncs. Teljesen másképp viselkedik, mint egy sportosabb hangolású termék, akár ugyanabban a méretben összehasonlítva.

Az abroncsok öregedése általában együtt jár a környezettel közvetlenül érintkező gumielemeinek a felkeményedésével, amibe nyilván a futófelület is beletartozik. Szóval vannak és lehetnek jelentős különbségek abroncs és abroncs között, amelyek az idő múlásával és a használattal tovább nőhetnek adott esetben.

Üdv, Gumidoki .

2024. június 1., 16:41 Módosítva: 2024.07.17 05:42

Kedves Gumidoktor!

Vásároltam egy új Nissan Leafet, amin 215/50 r17 nyári gumik vannak. Ugyanilyen autót használtunk eddig is, de gyári R16 felnin 205/55 r16 négyévszakos gumival, ami az agglomerációs ingázásra tökéletes választás volt, eltekintve a kátyúk okozta oldalfal defektektől (GoodYear négyévszakos oldalfala nagyon vékonyka). Az új autón is célszerűbbnek látom a kisebb méret használatát, amely méretet a gyár is ajánl. Egyrészt olcsóbbak a prémium gumik is ebben a méretben, másrészt ballonosabbak, ami a budai agglomeráció elhanyagolt útjain nem hátrány.

Találtam olyan Dezent márkájú alufelnit 5x114,3 6,5x16 et40 66.1 méretben, aminek TÜV papírja van, hogy Leafen lehet központosító gyűrű nélkül használni. A kérdésem az volna, hogy ilyen csere esetén is be kell jegyeztetni a forgalmiba a felni cserét, és ezzel együtt a vadonatúj autót újra kell vizsgáztatni? Hülyeség a kisebb méret használata?

Köszönettel, Szabolcs

Távolról sincs vége, olvasson még
2024. május 26., 11:23 Módosítva: 2024.05.29 17:48

Kedves Gumidoktor!

Szokatlan kérdéssel fordulok Önhöz. Szeretnék a 2001-es 1,6 16v benzines 5 ajtós Citroen Xsarámra olyan gumiabroncsot vásárolni, ami vizes füves terepen, szekérúton, rosszabb földúton esetleg utánfutós üzemmódban egy kis plusz tapadást biztosítana. Az autó második autóként funkcionál, éves futása kb. 8000 km, jellemzően aszfalt, de előfordul a családi tanyára, enyhe terepre autókázás kutyával.

Tudom, hogy nem terepjáró, de egy kis wannabe terepjáró kinézet is vicces lenne. Az alacsony éves futás miatt nem ijednék meg a futózott, vagy a téli abroncstól sem. Egy típust találtam az ebay-en ami szimpatikus, Maxsport Alaska a típusa, 195/55 R15 méretben kapható, elvileg "all weather grasstrack race tyre"...utcai használatra is szánt,de alapvetően verseny gumi. Tudna nekem segíteni esetleg egyéb márkával/típussal hogy merre induljak?

Előre is köszönöm! Üdv: Misi

Kedves Misi!

Lássuk be, eléggé egyedi igények ezek személyautóra; előttem még ez az ön által fellelt Maxsport Alaska sem volt ismert mintázat korábban. Én nem is tudok személyméretben más hasonlót, úgyhogy ha ez a leírása és ajánlása szerint megfelel az ön igényeinek, továbbá be is tudja azt szerezni, uccu neki, ne habozzon! Nekem nincs jobb ötletem a témában.

Üdv, Gumidoki

2024. május 18., 12:07 Módosítva: 2024.06.03 11:07

Tisztelt Gumidoki!

A segítségedet szeretném kérni. Adott egy Toyota Hilux a gyárilag szerelt 265/60 R18 abroncsokkal, melyek lassan csereérettek lesznek. Sajnos nem találtam olyan tesztet amely segítene a döntésben. Olyan abroncsokat keresek amelyeket tudok nyáron és télen is használni, valamint terepen is megállja a helyét. Az autó felhasználása igen sokrétű,  autópályától egészen a 20 cm mély sárig, esetenként hóig. Azért, hogy az élet ne legyen egyszerű sokszor szállítok vele nehéz terhet is. Létezhet a célnak megfelelő abroncs vagy a piac még nem készült fel olyan abroncs gyártásával ami igazán egy pickupra való lenne? Néhány adat a használatot illetően: évi futásteljesítmény 50 ezer km (ebből kb 20 ezer terep), összkerékhajtás csak ha kell, automata váltó.

Üdv Krisztián

Kedves Krisztián!

Talán a csodát vártad tőlem, de sajnos ezt én sem tudom prezentálni. :o) Ilyen abroncs ugyanis nem létezik, amely ennyire szélsőséges útviszonyoknak, ilyen széleskörű felhasználási módoknak megfeleljen, ráadásul az év minden szakában. Erre az éves futásteljesítményre és ezekre a körülményekre mindenképpen két szett abroncsot javasolok, egyet télre, egyet nyárra. Még így sem fedhető le egészen az általad leírt, változatos használat, mindenképpen kompromisszumokra lesz szükség.

Talán valami AT mintázat lenne a legmegfelelőbb, de ugye ami nagyon jó terepen, az veszettül hangos és gyorsan kopik autópályán, megfejelve mindezt némi plusz fogyasztással. Ami meg csendben, stabilan hozza a pályatempót, az pedig még összkerékhajtással együtt is könnyen elvérzik némi kis sárban... Nincs igazából tuti receptem a helyzetre.

Talán valamelyest tovább kéne finomítani a felhasználási módokat, melyik élvez prioritást, mi az, ami feláldozható... Így lehetne közelebb kerülni a megoldáshoz, ami - ahogy korábban is említettem - nagy eséllyel valamilyen AT mintázat lesz.

Tesztekben pedig a pickup méretű abroncsokat leginkább SUV-okon és az azokra jellemző felhasználási módokon vizsgálják, az igazi offroadra csak egy szűk rétegnek van igénye. Ilyen tematikus csoportokat viszont érdemes valós tapasztalatokért felkeresni a közösségi médiában.

Üdv, Gumidoki

2024. május 5., 15:28 Módosítva: 2024.06.04 15:28

Tisztelt Gumidoktor!

Adott egy 235/35-ös gumi egy 10j széles felnin. Tudom, nem praktikus, pláne nem kishazánkban, de vásárláskor ez volt az autón. Pózolni tökéletes, de én nem azért vettem a kocsit, használni szeretném. A kérdés, ha aggresszíven dobom rá a kanyarokra, kell-e tartanom tőle, hogy esetleg a túlzott oldalirányú terhelés miatt leugrik a felniről? Esetleg fújjam túl? Hány bár ajánlott egy ilyen esetben?

Válaszát előre is köszönöm! Dániel

Kedves Levélíró!

Én inkább úgy fogalmaznék ahelyett, hogy nem praktikus, hogy nem biztonságos. Nincs kifogásom a robbantott, germán stílus szerint nagyon széles felnire szerelt keskeny gumik ellen egy show-autón. Közútra azonban ezek nem valók. Az abroncs olyan "pózban" van ráfeszítve a a felnire, ami extrém módon terheli olyan helyeken a szerkezetét, ami gyárilag nem egészen úgy volt tervezve. Emiatt a tapadás, a tartósság egyaránt jelentős csorbát szenved. No meg könnyebben leugrik a felniperemről az abroncs, ahogy ön is írta, pláne, ha "hegyezik" az autót. Ahogy említette, nem pózolni, hanem használni vette az autót. Nos akkor tegye használhatóvá egy normális kerékszettel, ez az én tanácsom! Ezeket pedig adja el egy pózőrnek; ez a legjobb amit tehet. ;o)

Üdv, Gumidoki

2024. április 21., 16:13 Módosítva: 2024.06.05 09:30

Kedves Gumidoktor,

Nemrég vásároltam 4 darab új gumit de sajnos pár száz kilométer után a bal hátsó kerék felszedett egy szeget. Kb. 0,8 bár volt a nyomás benne mikor észrevettem, max. 2-3 km-t mehettem így. Szakszervizben tettek rá hideg foltot... Az lenne a kérdésem, hogy mennyire biztonságos így a gumi, illetve, hogy tehetem-e majd előre, vagy maradjon hátsó gumi?

Előre is köszönöm!

Kedves Levélíró!

Egyrészt meg kellene néznie - akár egy szakértőnek - , hogy az abroncs belsejében, a légzárón látszik-e a legapróbb jele lapos futásnak. Mert ha igen, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a belső szerkezet is meggyengült. Másrészt egy árva ragasztott folt egy autóra való gumiabroncson halottnak a csók, ez nem kerékpárgumi.

A szakszerű javítás a gondos előkészítés, a behúzható gomba és a tapasz az abroncs belsejében. És még így sem tekinthető teljes értékűnek a javított abroncs! Jobb, ha hátra kerül, ott kisebb terhelés éri. Ennyit tudok elmondani az eset kapcsán látatlanban.

Üdv, Gumidoki

2024. április 13., 17:52 Módosítva: 2024.06.04 15:28
13

Kedves Gumidoktor.

Nemrég vettem egy 2019-es 3V5-ös, facelift előtti Skoda Superb, 1.6d kocsit. A keréknyomás ellenőrzés hogy van megoldva rajta? Vettem 4db alufelnit gumival, amiben nincs szenzor és hisztizik neki a komputer. A felni méret meg a gumi méret is azonos a gyárival. Vissza tettem az eredeti felniket, hogy nyugodjon meg, beolvastattam a programjában elfogatta és közlekedek vele. Tudom ez normális, de most jön a csavar a történetben.

Elmentem egy gumiszervizbe, hogy a vett felnikbe lehet-e utólagosan szenzort szerelni, igen jött a válasz, de közben a szaki csak úgy ránézet a kocsin levő eredeti felnire és mondta, hogy ezekben sincs szenzor. Jött egy kis műszerrel, az is azt mutatta, hogy nincs szenzor. Hümmm, jött a csodálkozás, hogy akkor hogyan vagy miről kapja a jelet az ellenörzésre a kompjuter.

Előre is köszönöm a válaszát.

Kedves Levélíró!

Információim szerint kivitelfüggő, hogy van-e szenzor a szóban forgó Skoda-típus kerekeiben. Azaz szállították indirekt (az ABS-szenzor jeleit használja) és direkt (TPMS-szenzor a szeleptalpban) rendszerekkel is a Superbet.

Egyrészt a Skoda szakszerviz alvázszám alapján meg tudja mondani, az öné melyik, másrészt egy leszerelt keréken az abroncs lenyomásával és a szeleptalp vizsgálatával ránézésre is megállapítható ez.

Vagy még egyszerűbben, ha a kerék hőmérsékleti adatai is előhívhatók a menüből, akkor direkt rendszerrel van dolgunk. Amit leírt, az nem bizonyítja egyik verziót sem, mert lehet, hogy menü beállítási hiba okozta, vagy a gumis valamiért nem tudta detektálni a jelet. Ha megbizonyosodik róla, hogy direkt TPMS van az autójában, akkor bizony kell vennie egy szett szenzort az új felnigarnitúrába is. Amennyiben nem, úgy van az a beállítás, vagy reset a menüben, amikor nem fog hibajelet adni az autó.

Üdv, Gumidoki

2024. április 6., 08:49 Módosítva: 2024.05.08 06:33
191

T. Doki!

Normális-e, hogy a 2004-es Mitsubishim első kerekei üzemi nyomásról indulva 1-2 hónap alatt elvesztenek 1-1 bar nyomást? A hátsóknál nem ilyen drámai, de 0,4-0,5 csökkenés ott is előfordul.

Válaszát előre is köszönöm: Levente

Kedves Levi!

Nem normális természetesen az ön által tapasztalt mértékű nyomásvesztés, utána kell járni az okának! Ilyen korú autóknál gyakran előfordul némi korrózió a felnin, ami természetesen a peremét sem kíméli. Azt a részét, ahová az abroncs pereme felfekszik. Ez a porózusság pont elég ahhoz, hogy rajta keresztül lassan, de biztosan elillanjon a levegő a kerék belsejéből.

A szelep is lehet gyenge pont, a gumi része ugyanis - még álltában is - öregszik és kirepedezve szintén porózussá válik. Előbbi drótkefével, utóbbi cserével orvosolható.

Ugyanakkor az abroncsok sérülés nyomán bekövetkező légvesztése sem zárható ki, de mivel esetünkben mind a négy kerék érintett, inkább az első bekezdésben leírtak lehetnek itt a ludasak.

Üdv, Gumidoki

2024. március 30., 11:59 Módosítva: 2024.04.03 11:47
4

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy VW Passat 2014-om (B7 kombi, 140 Le). Van olyan leírás, ahol azt írják, hogy a 215/55R16-os méretre ne használjunk hóláncot (ez nálam a nyári gumi méret). Most néztem a Michelin oldalán, ott nem írják, hogy csak nyári lenne. Akkor most, hogy is van ez? Nekem sajnos az a tapasztalatom, hogy a 205/55R16 a 140Le-s változathoz időnként kevés lenne... (könnyen megcsúszik erőteljesebb gázra és fékre is) Nagyobb átmérőjű felnire nem szeretnék váltani télinél!

Szabi

Kedves Szabi!

Az egyetlen "leírás", ami itt számít, az a VW ajánlása. Márpedig ők - ahogy én látom a katalógusban - a 205/55 R16-os, hóláncozható gumiméretet csak télre írják ehhez a típushoz. A 215/55 R16-ot csak nyáriban javasolják a B7 Passatra.

Nyilván azt gondolom, oka van ennek, de persze fittyet lehet ennek hányni és rápróbálni télre is a 215/55-öt, akár a rá való hólánccal. Én több évtizedes tapasztalataim alapján azt tudom mondani, hogy abból még sosem származott baj, ha valaki kerék-témában a gyári előírásokat, vagy ajánlásokat követi, az ellenkezőjéből viszont gyakran... ;o)

Üdv, Gumidoki

2024. március 24., 06:23 Módosítva: 2024.03.26 06:03
229

Kedves Gumidoki!

DOT1215-ös Michelin Alpin téli gumijaim vannak. Mintára alig használtak, repedések nincsenek a gumikon, viszont mégiscsak több, mint 9 évesek. Maradjanak még, vagy inkább cseréljem őket? (Ha befolyásol vmit: 195/65 R15, Touran 1T) Köszönöm a válaszod!

Üdv: Ákos

Kedves Ákos!

Nagyon határeset a dolog. Ugyanis maga a Michelin is, de vele együtt a legtöbb gumigyártó egyetért abban, hogy 10 éves korában csereérett minden abroncs, a kopottságától függetlenül. Ezen ajánlás oka pedig az, hogy a korral együtt a környezeti hatásokra öregednek az abroncs keverékei és egyéb felépítő komponensei. Ez pedig azzal jár, hogy a friss korában rá jellemző tulajdonságainak a töredékét tudja már csak, ami balesetveszélyes szituációkhoz vezethet. Nyilván, ha ugyanaz a sofőr használja az abroncsot adott autón évekig, az szépen, fokozatosan hozzászokik a megváltozott képességekhez is. De higgye el, ha most - illetve ősszel majd - beruházna új abroncsokra, hatalmas különbséget érezne a mostani és a friss gyártásúak között. És ehhez nem is kell Michelin-t vennie (persze lehet azt is, miért ne..? :) ).

Én azt javaslom tehát, hogy ha elbírja a családi költségvetés, tervezzen be egy abroncs-cserét a következő téli szezon elejére!

Üdv, Gumidoki

2024. március 10., 06:24 Módosítva: 2024.04.17 06:20
115

T. Szakértő!

Van egy garnitúra Conti Premiumcontact_6 205/55 R16V abroncsom, ami 2 szezont futott első-hátsó cserével a 2. szezonra, kb. 30 000-40 000 km nagyrészt autópályás használat után félidősek lehetnek 5-6 mm-es futófelülettel jelenleg.

2023 őszén az egyik piacvezető gumikereskedő szervízében a téli abroncsok felrakásakor nem jelöték meg, hogy az adott abroncsok mely pozícióból lettek leszerelve.

Kérdésem, hogy a tavaszi visszahelyezéskor okozhat-e problémát, mivel nem forgásirányosak, hanem külső-belső oldalasak, így akár - jelölés híján - ellekező irányú is lehet majd a forgásuk.

Tisztelettel várva válaszát, Gergely

Kedves Gergely!

A mai modern abroncsok esetében - márpedig a Conti említett mintázatai ebbe a körbe tartoznak - nem okoz gondot, ha akár többezer kilométeres futás után megfordul a forgásirány. Efelől tehát nyugodt lehet.

Ugyanakkor egyetértek önnel abban, hogy - pláne egy országos hírnevű - gumisműhelyben alapvetés kéne legyen az autóról lekerülő abroncsok/kerekek pozíciójának feltüntetése. Ezzel akkor is jó, ha tisztában vagyunk, amikor újra felkerül az adott szett az autóra, de utólagos rendellenes kopások, sérülések, lassú defektek okozta problémák megoldásainak a keresésekor sem árt tudni, hogy hol futott korábban az érintett abroncs.

Üdv, Gumidoki

2024. február 11., 06:12 Módosítva: 2024.03.14 15:36
77

Kedves Gumidoki!

2018-as Skoda Karoq 1.5 TSI DSG, 66 000 km-t futott gépkocsihoz tartozó 4 db kb. 40 000 km futott Hankook 215/55R17 94V, DOT 1018, alu felnire szerelt gumit tervezek lecserélni. A gumik 2018. óta tavaszi-nyári-őszi idényben futottak. Télen, most is acél felnire szerelt téli gumik vannak. A nevezett gumik profilmélysége 5-6 mm, teljesen szabályosan kopva. Bőven van még vissza a kopásjelzőig.

IMG 1739

A problémám az, hogy mind a négy gumin, egyformán a futó felület külső széle, szerintem durván repedezett. Enyhén morzsolódnak is a profil élei. 62 éves vagyok. 40 éven keresztül, több gépkocsim volt, van. Hankook autógumikkal nagyon jók a tapasztalataim. Ilyen jelenséggel nem találkoztam. Nagy tisztelettel kérem szakvéleményét.

Üdvözlettel, Smit Tibor

Kedves Tibor!

Lehet, hogy a képek nem adják jól vissza a valóságot, de én nem látom annyira kritikusnak az abroncsok állapotát a képein, amely rögtön csere után kiált...

Az, hogy az abroncsok vállai intenzívebben használódnak, lehet, hogy futóműbeállítási problémára utalnak, azaz nem a gumiabroncsok hibásak, hanem csak indikátorai egy meglévő problémának. Az abroncsok sajnos koruk miatt kicsúsztak már a garanciális bevizsgálás lehetőségéből, ez az út nem járható...

Én viszont azt mondom, ezeket a gumikat ne dobja még ki, mert nem áll fenn - a fotók alapján - annak a veszélye, hogy váratlanul kapituláljanak. Sokkal inkább azt javaslom, hogy ellenőriztesse a futómű értékeit és ha kell, állíttassa be! És használja e Hankook-okat legalább még egy szezont! ;o) Nyilván önt nem nyugtatja meg, de ennél bőven gyalázatosabb állapotú abroncsokat lehet látni - nem ritkán - autókon...

Üdv, Gumidoki

2024. január 28., 11:03 Módosítva: 2024.03.07 08:28

Kedves Gumidoktor!

Kihagyhatatlan vásárlásnak éreztem, ezért természetesen azonnal megvettem egy 15"-os lemezfelni szettet a 2014-es gyártású 2.0 CR TDI (150Le) kombi Octáviámhoz.. Később néztem csak meg, hogy a gyári előírások szerint az autót 16"-os felnikkel kell szerelni. Fizikailag rá lehet tenni az autóra, (az 1.6 CR TDI 15"-os felnikkel is árusítják) de érzésem szerint nem véletlenül tiltja a gyártó. A téli gumi 195/65 R15-ös lenne.

Ön szerint feltehetem télre ezt a szettet vagy felejtsem el és próbáljak 16"-os felniket beszerezni?

Üdvözlettel: Tamás

KedvesTamás!

Én őszintén kétlem, hogy beleférnek a kétliteres TDI nagyobb fékjei a 15"-os lemezkerékbe. De legyen, tegyük fel, hogy mégis! A Skoda fejlesztőmérnökei vajon miért nem javasolják mégsem ezt a kerékméretet ehhez a motorhoz? Valószínűleg sokkal potensebben mozog vele a kocsi, mint a kisebb, 1.6tdi-vel, vagy egyéb, gyengébb erőforrásokkal szerelve.

A 16"-os - vagy nagyobb - kerék nyújtotta plusz stabilitás valószínűleg kiszámíthatóbbá teszi a jármű viselkedését. A fékek hűtése is hatékonyabb a nagyobb felniben. A teherbírással önmagában nincs, nem lehet baj, mert a 15"-os felni és abroncs is nagyjából azt tudja ebből a szempontból, amit a nagyobbak.

Ám azért azt se hagyjuk figyelmen kívűl, hogy a kisebb dízelmotorhoz is csak télre ajánlja a Skoda a 15"-t! Végül az élesebb szemű vizsgabiztos is kiszúrja, hogy nem gyári kerekeken gurul az autó. Ez a tény pedig egy esetleges baleset kivizsgálásakor is támadási felület mind a hatóságnak, mind a biztosítóknak... Szóval azt mondom, hogy én bizony sokkal nyugodtabban aludnék az ön helyében, ha 16"-osra cserélné a már beszerzett 15"-os felniket. ;o)

Üdv, Gumidoki

2024. január 14., 15:55 Módosítva: 2024.01.16 15:05
572

Kedves Gumidoki,

Kérem, segítsen rendet tenni a következő kérdésben.

Most, hogy kaptunk egy kis ízelítőt a télből, azonnal fellángolt a szokásos vita: aki télen nyári gumival jár (akár száraz felületen is), az potenciális gyilkos, aki nyáron téli gumival jár, szintén felelőtlen barom. Az igazi “okosok” szerint a négy évszakos gumi átverés, az ilyet használó lusta egyedeket télen-nyáron egyaránt gyűlölni kell.

A másik gyakran tárgyalt paraméter a profilmélység.

Mindenki szajkózza a 4 millimétert, a biztosító nem fizet, ha ennél kopottabb gumival közlekedek. (Tényleg, le van ez valahol írva?)

Egy gyári új Hankook téli gumin (W320A) kb. 8 mm a profilmélység. Ezek szerint ezt a gumit 50 százalékos állapotában kukázni kell? Egy Conti Premium Contact 6 gumin az újkori profilmélység pedig 6 mm körüli - ezt akkor 60 százalékos állapotában már lehet kidobni? Mit szól ehhez a kis Gréta meg az egész zöldterrorban utazó brigád?

Mindennek ellent mond a józan ész, illetve a gyártói ajánlás. Idemásolom, amit pl. az általam használt Michelin gumiról ír a gyártó: “Habár jó ötletnek tűnhet, hogy már akkor lecseréljük az abroncsainkat, mikor még nem érték el a megengedett legkisebb profilmélységet, mégsem az: költséges, szükségtelen és jelentős környezetterhelő hatása van. A Michelin folyamatos fejlesztő munkát végez azért, hogy olyan újabb gumiabroncsokat kínálhasson vevőinek, amelyeket a lehető leghosszabb ideig biztonságosan lehet használni, még kopásjelzőig lekopott futóval is. A MICHELIN - Teljesítmény, hosszú távra tervezve fejlesztési filozófiánknak köszönhetően termékeinkben a kiváló élettartam magas szintű teljesítménnyel párosul -- az elsőtől az utolsó kilométerig.”

Az előbb említett Conti prémium gumin a kopásjelző becslésem szerint 4 milliméterrel van az újkori felszín alatt. Tehát ez az - elég megbízható - gyártó is implicite azt javasolja, hogy 25-30 százalékos állapotban cseréljük az abroncsot. Ez a valóságban akár 40 000 kilométer (2-3 év) futásteljesítmény különbséget is jelenthet az 50-60 százalékos állapotú cseréhez képest Ön mit gondol, hihetünk a gyártóknak, vagy a kopásjelző “csak úgy ott van”?

Üdvözlettel: Péter

Kedves Péter!

A kopásjelző minden gyártó abroncsán 1,6 mm-nyire áll ki a mintaárokból, ez az előírt minimális mintamélység ugyanis.

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így nyilatkozik "a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről":

36. § 4. "...járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri:

  • ba). 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t,
  • bb). a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű gumiabroncs esetében a 3 mm-t."

Azt tapasztalatból, tesztekből és mérésekből tudjuk, hogy ez az 1,6 mm elég 'laza' határ. Vizes úton, vagy koszos, felhordásos felületen egy eddig kopott abroncs hamar eléri a tapadáshatárt, pláne ha egy széles, sportos profilról van szó; akkor mindez fokozottan igaz. Az sem működik, hogy belül még bő 3 mm a futófelület a külső váll pedig már gyakorlatilag simára kopott, vagy éppen fordítva. A minimálisan 1,6 mm a futófelület bármely részén mérhető kell legyen. Tehát lehet ragozni, akár vitatkozni vele; a jogszabály egyértelmű.

Mint ahogy a téliabroncs definíciójában is segít nekünk ugyanezen rendelet 2. § (17a):

"E rendelet alkalmazásában téli gumiabroncs az olyan gumiabroncs, amelynek

  • a) a gyártása során az anyagkeveréket, a futófelület mintázatát, a szerkezetét a téli időjárási körülményekhez és útviszonyokhoz választották meg annak érdekében, hogy alacsony hőmérséklet melletti rendeltetésszerű használata során fokozott kapaszkodóképességgel rendelkezzen,
  • b) a gyártója téli abroncsként jelölte meg az oldalfalán a következő jelölések valamelyikével: „M+S”, „M&S”, „M.S”, „MS”, „Winter”, „Winter Use” felirat, „Hópihe” ábra, „Háromágú hegycsúcs” ábra, és
  • c) a mintázat magassága (bordázat mélysége) meghaladja a 4 mm-t."

Mondom, lehet vele vitázni, érveket felsorakoztatni ellen, vagy éppen ellene... Ésszerű, avagy sem... Egyet kell tudomásul venni. Mindent a szűk keresztmetszetre kell és érdemes fókuszálni. Száraz, jó minőségű aszfalton, még ha -2 fok van is, elfogadható, vagy ha úgy tetszik kezelhető tapadást nyújt egy jó nyáriabroncs is. De vajon mi történik, ha a következő kanyarban jegesedés van, vagy éppen a faágakról hódara hull az útra? Vagy amikor indulunk még minden szép, de 3 óra múlva szakad a hó...? Valahol határt kell húzni és jelenleg ezek a deklarált "határok". Erre támaszkodik, ezt veszi figyelembe a hatóság is és a biztosító is.

Az is tény, hogy a modernebb fejlesztésű abroncsok eleve alacsonyabb profilmélységről indulnak gyárilag, mint pl. 15 évvel ezelőtti elődeik. Ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy azok élettartamának kétharmadát tudnák, sőt. A fejlesztéseknek köszönhetően a vegyipar már olyan keverékek előállítására képes, amiről anno még álmodni sem mertünk. Próbáljon összehasonlítani tudásban egy 2007-es Nokia butatelefont egy mai bármilyen okostelefonnal! Higgye el, a gumiabroncsiparban is generációváltások történtek közben, ha ez annyira nem is látványos, mint a telefonos példa esetében. Ugyanakkor minden szinten mérhető és érezhető ez.

Oldalakat lehetne írni a témában, de remélem sok kérdésére e pár bekezdésben is választ tudtam adni! ;o)

Üdv, Gumidoki

2024. január 7., 15:22 Módosítva: 2024.01.11 10:31
240

Kedves Gumidoktor!

Opel Astra G CC, 2003 évjáratú autómra Z12XE, forgalmi szerinti saját tömeg 1070 kg (kézikönyv szerint 1145 kg), együttes tömeg 1590 kg, vásároltam 4 db 185/65 R15 méretű Continental All Season Contact 2 gumikat (eddig is ez a méret volt rajta), melyeket (mind a négyet) a gumis műhelyben 2,5 bárra fújtak. Nekem ez soknak tűnik.

Az autó kezelési kézikönyvében ehhez a motorkódhoz nem találtam a fenti méretű gumi nagyságot, csak a Z16XE-hez, de az meg nehezebb autó. A tankfedélen 3 személyig, kevés poggyásszal elöl 2,2 bárt, hátul 1,9-et ír, 5 személlyel, sok poggyásszal 2,3-at és 2,9-et. Viszont itt nincs gumiméret. Kérdésem, hány bár nyomásnak kell lenni ezekben a gumikban? Segítségét és válaszát előre is köszön.

Üdvözlettel: Kiss András

Kedves András!

Ahogy azt már többször leírtam, a helyes légnyomás nem az abroncs méretétől függ. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy egy 185/65 R15-ös abroncsba mindig - mondjuk - 2,2 bar kell fixen, mindegy milyen autóra kerül. A helyes nyomásértéket minden esetben az adott gépjármű gyártója deklarálja a konkrét autóra szerelhető gyári abroncsméretekre lebontva. Már csak ezért is javallott a gyári abroncsméretekhez ragaszkodni.

Mert a konkrét esetben is, a 185/65 R15 ugyan megfelelő váltóméret erre a járgányra, de nem gyári mérete. Egyébiránt a körben 2,5 bar valóban soknak tűnik, ez amolyan biztonsági megoldás a gumis részéről. Gondolom a 195/60 R15 gyári mérethez van megadott nyomásérték. Én azt javaslom alapul venni! Az, vagy annál maximum 0,2 barral nagyobb nyomás megfelelő lehet a felvázolt felhasználáshoz. ;o)

Üdv, Gumidoki

2024. január 1., 08:00 Módosítva: 2024.01.05 06:31
56

Tisztelt Gumidoktor!

Téli gumit cseréltettem a minap, és a bal első kerék felől egy szokatlan hangot hallok. Egyfajta periodikus búgó hang, ami kb 50 km/h-nál kezdődik és 70 km/h-nál elhalkul, közben nő a frekvenciája (tehát 50-nél mélyebb és kevesebb a periódusok száma, mint 70-nél). Ezután 110 körül megint előjön, és 130 körül megint elhalkul. Mi lehet az oka, és hogy lehet kideríteni?

Első körben, mivel csak a kerékcsere után kezdődött, ezért magára a gumira tippelek. Esetleg kerékcsapágy? Kiegyensúlyozatlan felni? Rázás nincs se a pedálon, se a kormányon, de a kereket használtan vettem. Érdekes még, hogy első elindulás után egyből nem hallani, csak jó pár km után kezd jönni a hang. Elég tanácstalan vagyok, ha tud adni valami iránymutatást, azt előre is köszönöm!

Üdv, István

Kedves István!

Ha a gumi adná a hangot, az nemcsak bemelegedés után jelentkezne, és nemcsak bizonyos sebességtartományban, hanem - akár különböző intenzítással - folyamatosan jelen lenne, ha forog a kerék az autó alatt. Én inkább valami mechanikus hibára gondolnék, ami lehet pl. kerékcsapágy, amire ön is gyanakszik. Ez mondjuk viszonylag könnyen diagnosztizálható.

Gumiabroncs egyébként tud búgó hangot produkálni, ez a tipikus hozománya az ún. fűrészfogas kopásnak. Az azonban mindig hallható, csak hol hangosabban, zavaróbb mértékben, hol halkabban. És ez is könnyen detektálható. Az abroncs vállán végig húzva a kezünket egyik irányba simán fut a kerék, másik irányba viszont a minták széleibe minduntalan beleakad a kezünk. Így:

image.png

Remélem, hasznát veszi a válaszomnak! ;o)

Üdv, Gumidoki

Bezárás