Téligumit a Rióra

2017. október 5., 11:47 Módosítva: 2017-10-13 21:52
0

Tisztelt Gumidoktor!

Vásároltunk egy Kia Rio 1.25 (2017-es legújabb szériás) gépkocsit. Gyárilag 15"-os acélfelnivel szerelve. A kérdésem az volna, hogy a régi kocsinkról megmaradtak a 14" alig használt téli gumik. Csak Kia-hoz kompatibilis acélfelnikre kell kicserélni a megmaradtakat. 

Felrakhatom-e ezeket a 14"-os kerekeket az új Rio-ra? Mert régebbi gyártmányoknál látom, h lehetett, de a 2017-esnél csak 15"-os felniket ajánl. Ha igen mi a pontos típusa a 14" -os felniknek, hogyan keressem? A meglévő gumik 175/65R14 82T típusúak. Ezeket szeretném az új felnikre felrakatni.

Válaszát előre is köszönöm! Krisztina

Kedves Krisztina,

Az aktuális Rio-ra a módosított fékek miatt már nem szerelhető fel 14"-os kerék, ezért a 15" az alap a gyári kínálatban is. Ám ha fel is lehetne, a meglévő, 175/65 R14-es méretű téligumik átmérőben akkor sem felelnének meg erre az autóra. Az új Rio-ra minimum 15"-os téli gumi kell.

Üdv, Gumidoki

Távolról sincs vége, olvasson még
  • Acélfelnit a Swiftre

    2017. szeptember 29., 11:34 Módosítva: 2017-10-05 17:54
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nemrég vásároltam egy 2008-as évjáratú 1.3-as SUZUKI SWIFT-et, gyári könnyűfém felnikkel amin 185/60/R15-ös gumik vannak. Vásároltam hozzá télre acélfelniket, de sajnos beleérnek az első féknyeregbe. A felniken a következő szám szerepel: KFZ 5965 14x5J/ET49/33-14/ KBA 43736. Suzukira való felniként vásároltam őket, nem figyeltem az ET számra, aminek 45-nek kellene lennie. Mit tehetnék a felnikkel és melyik autótípusra valók?

    Köszönöm gyors válaszát! Üdvözlettel:Károly

    Kedves Károly,

    A felniket el kéne adnia, vagy elcserélnie megfelelő méretűekre. Most már tudja, mire figyeljen. A Swiftjén sajnos nem fogja tudni használni őket. A vásárolt felnik egyénként a 2011-től gyártott, második generációs Kia Picanto-ra valók, arra passzolnak tökéletesen.

    Üdv, Gumidoki

    Válasszak inkább négy évszakost?

    2017. szeptember 22., 10:31 Módosítva: 2017-09-29 11:35
    2

    Üdv!

    Van nekem egy Škoda Octáviám, még az első széria, csak nagyon keveset gurulok vele így arra jutottam, hogy nekem lehet jobban megérné négy évszakos gumit venni viszont tanácstalan vagyok ez ügyben, hogy melyik a jó. Ebben szeretném kérni a segítségüket.

    Köszönöm, Tamás

    Kedves Tamás,

    Ha az évi futásteljesítménye alacsony, mondjuk 12-15 ezer km-nél nem több és azt is jellemzően városban teszi meg, akkor valóban jogosan gondolkodik a négyévszakos abroncsok használatán. Ebben a szegmensben is vannak nagyon jó, de csapnivaló termékek is.

    Jellemzően itt a budget-szegmens kínálata télies útviszonyok között elvérzik. Ha tehát valóban egész évben működőképes alternatívát szeretne, érdemes a prémium, de legrosszabb esetben középkategóriából csemegéznie. Véleményem szerint a legjobb a témában a GoodYear Vector 4seasons mintázat, de ott a Pirelli Cinturato All Season, vagy az utóbbi évek slágere a Michelin CrossClimate is. Az olcsóbb szegmensből a Vredestein Quatrac-ot emelném ki. Érdemes teszteket is olvasgatni a témában, illetve a termékeken lévő EU-s abroncscímke is nyújt némi iránymutatást.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Télre mit válasszak? Keskeny vagy széles felnit?

    2017. szeptember 19., 12:51 Módosítva: 2017-09-22 20:00
    0

    Üdvözlöm!

    Van egy 2008-as 1,6-os, 124LE-s, benzines Kia ProCeed-em, amit 90%-ban Budapesten használok vagy sztrádán és be kell vallanom, relatív gyorsan, a hirtelen lefékezés, sávváltás nem ritka. A kocsin 17 colos gyári felnik vannak, nyári gumikkal; most állok téli gumiabroncs vásárlása előtt.

    Azt kell eldöntenem és ebben kérem segítségét, hogy vásároljak-e 4 db relatív zárt 16 colos alufelnit és rá 4 db közép kategoriás 205/55 16-os gumit vagy a jelenleg is fennlévő 17 colos felnire felső kategóriás minőségű 225/45-ös gumikat. Én inkább a második megoldásra felé hajlok, mert az első verzió belekerül uszkve 220e Ft-ba, míg a második 140e Ft-ba, de elsődleges, hogy a téli budapesti útviszonyoknak megfelelően a legbiztonságosabb megoldás szülessen.

    Segítségét előre is köszönöm, üdvözlettel; Gábor

    Kedves Gábor,

    Természetesen mindkét, ön által vázolt lehetőség járható. Mivel, ahogy írta, relatíve sokat vezet autópályán, ezért lehet, hogy a 17"-os kerék megfelelőbb lesz önnek télre is. Sejtem, hogy úgyis ezt akarta hallani. Van azonban egy kompromisszumos megoldás is, nevezetesen a 205/50 R17 méret a gyári felnijén.

    A keskenyebb és némileg ballonosabb profil jobb lehet, amikor valóban leesik a hó. Bármelyiket is választja végül, javaslom, a nyomást srófolja feljebb 0,2 barral és lehetőség szerint olyan abroncs mellett tegye le voksát, amelyhez elérhető kátyúgarancia, ha mégis egy latyakban elbújó úthiba okozna abroncssérülést.

    Üdv, Gumidoki

    Prémium gumit, de melyiket?

    2017. szeptember 5., 11:11 Módosítva: 2017-09-20 06:27
    0

    Üdv Gumidoki!

    Angliából írok és tanácsodat kérem, hogy a prémium márkák közül te melyiket választanád az alábbiak közül? Számomra csak egy fontos szempont van, a vizes tapadás. Sem a kopás, se a zaj nem fontos. Méret: 205/55R16

    • BRIDGESTONE - Turanza T001 Evo
    • PIRELLI - Cinturato P7
    • DUNLOP - Sport Bluresponse
    • GOODYEAR - Efficientgrip Performance

    A fenti 4 kb egy árban van. Több ADAC és más tesztet átnyálaztam, de volt olyan, hogy ami az ADAC-nál benne volt a top3-ban az egy másikon épphogy 9. lett. Ráadásul valaki mondta, hogy az ilyen teszteknél az évjárat is számít, mert lehet hogy azóta változtattak a keveréken. Sőt ha eltér a méret akkor sem lehetek biztos abban, az én méretemben is ugyanazokat a paramétereket hozza. Szóval kissé elbizonytalanodtam.

    Kedves Levélíró,

    Egy dolgot szögezzünk le, e négy "versenyző" mindegyike prémiumkategóriás termék. Tehát összességében nem hiszem, hogy bármelyik is csalódást okozna. Én annyit tudok mindehhez hozzátenni, hogy a piaci infók, tesztek, szakmai háttérinfók, illetve személyes benyomások alapján, ha kizárólag a vizes tulajdonságokat nézzük, a GoodYear EfficientGrip Performance emelkedik ki kicsit a felsorolásból.

    De ha ennyire fontos ez a paraméter önnek, miért nem választ egy kifejezetten vízspecialistát, pl. a RainSport3-at az Uniroyaltól? Vízben valószínűleg fenomenális de egyéb tényezőiben alulmarad a vizsgált néggyel összehasonlítva... Cserében olcsóbb.

     Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Új gumit a Prius taxira

    2017. augusztus 28., 14:57 Módosítva: 2017-09-15 14:53
    144

    Kedves Gumidoki!



    Nyári gumit szeretnék cserélni a Prius taximon, prémium vagy középkategória? 195/65 R15 Válaszát előre is köszönöm!

    Kedves Attila,

    Amit a büdzsé megenged. De a viccet félretéve nyilván valamelyest kijönnek az előnyei a prémiumterméknek ebben a helyzetben is, de taxinál - gondolom - zömmel városi használatra teljesen megfelel egy megbízható, ismert középkategóriás véleményem szerint. Én ráadásul olyan márkát választanék az ön helyében, amihez adnak kátyúgaranciát. Jól jöhet egy ilyen kiterjesztett garancia egy esetleges abroncssérülés esetén, higgye el!

    A középkategória lehet önálló márka (Hankook, Toyo pl.), vagy neves prémiumgyártó másodmárkája is (pl. Dunlop, Fulda, Firestone, BF Goodrich, vagy akár egy Barum is). Az ár és a garanciális feltételek fontosak egy üzemszerűen használt gépjármű esetében szerintem.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Scirocco felni a Passatra?

    2017. augusztus 7., 10:40 Módosítva: 2017-08-16 06:42
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Vw Passat Kombi 2004 1.9 pdtdi AWX autómra szeretnék venni nagyobb felnit. Találtam is elfogadható árban, de nem vagyok biztos benne, hogy elfér-e a kocsi alatt mindenféle kopás/deformáció nélkül. Leginkább az első kerekektől tartok, hogy kanyarodáskor valami gond lehet. A jelenlegi méretek: 205/60 R15 ET37 7Jx17 Amit találtam és megvenném az a következő: Vw Sirocco Donington gyári felni 235/45/R17 - a gumik használtak ha elkoptak később tervezek újat mondjuk eggyel kisebb 225/45R17 méretben. PCD = 5x112 8 x 17 ET (Offset) = 41 Centre Bore = 57.1 Ön szerint megfelelő-e?

    Köszönettel: László

    Kedves László,

    Félelme nem alaptalan, ez a Scirocco-felni a szélessége és az ET-je miatt nem fog felmenni Passatjára. Az osztóköre és a középfurata hiába megfelelő. Két megoldás van. Vagy továb keresgél méretben megfelelő felni után. Vagy pogácsa alkalmazásával csökkenti az ET-értékét ennek a Scirocco-felninek kb. 10-12 mm-rel. Így: Ennek helyes vastagságát az ezzel foglalkozó szakik pontosan meg tudják határozni, mérni. Az abroncsméret sem lesz jó, ha e mellet a felni+pogácsa mellett dönt, akkor a felszerelés pillanatában le kéne cserélni a mérethelyes 225/45 R17-re.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Sérült a gumi oldalfala, mi legyen?

    2017. augusztus 3., 12:34 Módosítva: 2017-08-08 06:28
    281

    Tisztelt Gumidoktor!

    Vettünk egy 2012-es 1.3 CDTI Opel Corsát, de van egy kis üröm az örömben. Otthon észrevettem, hogy a jobb első gumijának az oldalfala sérült. Kuka a gumi vagy nem? Barátok szerint és szerintem is cserés, de inkább rákérdezek. Csere esetén milyet vegyek rá? Gumi mérete: 215/45 R17. Válaszát előre is köszönöm?

    Üdv: Péter

    Kedves Péter,

    Ezt látatlanban eldönteni lehetetlen, ne haragudjon! Mutassa meg egy megbízhatónak vélt gumisnak, aki nem csak egy abroncs eladásának a lehetőségét látja az esetben! Egy biztos, oldalfalon személyabroncs nem javítható. Ha csak belecsípett egy padka, de van még biztonságos anyagvastagság, akkor együtt lehet a sérüléssel élni, de ha pl. kilátszanak/elszakadtak szerkezeti szálak, sőt dudor is keletkezett a behatás helyén, akkor tényleg csak a csere marad.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Eltérés a gyári mérettől

    2017. augusztus 1., 17:37 Módosítva: 2017-08-04 06:16
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Adott egy Z16XE motorral szerelt Opel Astra G, ami jelenleg 195/65 R15-ös nyári és téli garnitúrával rendelkezik. Miután átböngésztem az autó használati utasítását, ezt a méretet nem találtam a gyárilag megengedettek között (csak 185/65 R15 M+S, illetve 195/60 R15, amik közel hasonló méretűek).

    Amikor az én tulajdonomba került a járgány, nem vettem észre ezt a különbséget, az abroncsokat is azzal a mérettel vettem a későbbiekben, amilyenek alapból is rajta voltak. Az autónak nemsokára, szeptemberben esedékes a műszaki vizsgája. Kezdjek el stresszelni és fejvesztve új garnitúrát keresni, vagy ezzel a mérettel még határeseten belül van az autó és átmenne a vizsgán?

    Válaszát előre is köszönöm, Attila

    Kedves Attila,

    Távol áll tőlem, hogy stresszeljem, de elméletileg nem megy át a vizsgán az autó nem gyári méretű kerékkel. A gyakorlatban azonban nagyon változó, hogy ezt hol és mennyire figyelik. Megjegyzem az autó műszakilag is a gyári méretű abroncsokkal viselkedik a legoptimálisabban. A méreteket - most már - ismeri, leírta. Önnél a labda...

    Üdv, Gumidoki

    Olcsó új nyári gumi

    2017. július 24., 15:26 Módosítva: 2017-08-02 06:19
    2

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nyári gumi vásárlása előtt állok a"gazdaságos" kategoriából.

    - Kormoran Gamma B2 195/50 R16

    - Infinity Ecosis 195/50 R16

    - Taurus 195 50 R16

    Ez a gumi egy 1.3 Mitsubishi Colt-ra (2008 évjárat) kell. Évente kb 6000-8000 km megyek nagyrészben városban. Ön melyiket ajánlaná. Előre is köszönöm válaszát.

    Üdv: Tamás

    Kedves Tamás,

    Ilyen felhasználás mellett nem gondolkodott még el a négyévszakos mintázatokon? Azzal meg lenne oldva az egész éve... (o; Az ön által felsorolt mintázatokat őszintén megmondva nem sokra értékelem. A Kormoran és a Taurus ráadásul ugyanaz a termék más felirattal, sőt ugyanezt még Riken márkanév alatt is megtalálja. Én inkább ajánlanék a figyelmébe szinte ugyanezen az áron egy Hankook budget-márka Laufenn-t, vagy Nexent, esetleg a sokak által kedvelt Linglong-ot.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Eltér az ET szám

    2017. július 19., 11:47 Módosítva: 2017-07-24 15:26
    0

    Tisztelt gumidoki!

    A kérdésem a következő lenne: Suzuki Wagon R+ autómon a gyári felni méret ET45, ha rárakok egy 155/65/14 ET35-ös felnit, az mennyiben befolyásolja az autó menettulajdonságait? Valakitől hallottam, hogy mivel jobban terpeszt az autó, tönkre teheti a futóművet. Ebben mennyi az igazság?

    Válaszát előre is köszönöm.

    Kedves Levélíró,

    Bárkitől is hallotta, igazat beszélt. Arról nem beszélve, hogy a sárvédőívbe is könnyebben beleérhet a dobból jobban "kijövő", kis ET-s kerék. Az 1cm-es különbség a konkrét esetben óriási. Az ET-értéke tehát csak bizonyos határok között változtatható "büntetlenül" és önmagában nem, csak a felniszélességgel együtt van értelme vizsgálni.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Kisebb gumit a Volvóra

    2017. július 8., 11:21 Módosítva: 2017-07-19 17:51
    0

    Tisztelt Gumidoki!

    Autónkon Volvo S60 (2011-es évjárat) 235/45R17-es nyári abroncsok találhatóak. Ugyan még korai, de téli gumi méretben és típusban kérnék segítséget. Úgy tájékozódtam, hogy a 205/60R16 valamint a 225/55R16 gumi méret is kompatibilis kisebb felni (16X7 ET50 vagy 16X7 ET40-45) vásárlása mellett. Ön melyik gyártó milyen méretű abroncsát javasolná?

    Köszönettel: Balázs

    Kedves Balázs,

    A 2011-es S60 kiviteltől, motorizáltságtól függően kétféle 16"-os abroncsmérettel szerelték fel, a 205/60 R16-tal és a 215/55 R16-tal. Ezek 5*108*63,3 7,0J*16" ET50 lemezfelniken feszültek. Télre nyilván praktikusabb a keskenyebb ls ballonosabb 205/60 méretre váltani. Ha a legjobbat szeretné, akkor a prémiumgyártók háza táján kell körülnéznie (pl. Conti, Pirelli), vagy a középmezőnyből kiemelhetők a Nokian téli termékei, de pl. egy Barum Polaris3 is tökéletesen teszi a dolgát.

    Üdv, Gumidoki

    Tisztelt Gumidoki!

    Az autót 2 literes D3 típusú 120 KW teljesítményű dízel erőforrás hajtja. Keveset használjuk (évi 10-12 ezer km) amolyan családi utazós autó, emiatt vélhetően a prémium gyártók termékeit fogom választani. Ezen motorhoz melyik felni és gumi méretet javasolná? Köszönöm az eddigi segítségét!

    Üdvözlettel: Balázs

    Kedves Balázs,

    Ahogy írtam, télre a 205/60 R16 ideális és praktikus választás lehet ehhez az autóhoz. Az autó gyári lemezfelni mérete pedig a következő: 7,0J*16" H2 5*108*63,3 ET50. A prémiumgumikban pedig szinte bizonyos, hogy nem fog csalódni. Örülök, ha közelebb vittem a megoldáshoz!

    Üdv, Gumidoki

    Volvóra keresek gumit

    2017. július 4., 11:45 Módosítva: 2017-07-24 07:01
    0

    Tisztelt Gumidoki!

    Autónkon (Volvo S60, 2011-es évjárat) 235/45R17-es nyári abroncsok találhatóak. Ugyan még korai, de téli gumi méretben és típusban kérnék segítséget. Úgy tájékozódtam, hogy a 205/60R16 valamint a 225/55R16 gumi méret is kompatibilis kisebb felni (16X7 ET50 vagy 16X7 ET40-45) vásárlása mellett. Ön melyik gyártó milyen méretű abroncsát javasolná?

    Köszönettel: Balázs

    Kedves Balázs,

    A 2011-es S60 kiviteltől, motorizáltságtól függően kétféle 16"-os abroncsmérettel szerelték fel, a 205/60 R16-tal és a 215/55 R16-tal. Ezek 5*108*63,3 7,0J*16" ET50 lemezfelniken feszültek. Télre nyilván praktikusabb a keskenyebb ls ballonosabb 205/60 méretre váltani. Ha a legjobbat szeretné, akkor a prémiumgyártók háza táján kell körülnéznie (pl. Conti, Pirelli), vagy a középmezőnyből kiemelhetők a Nokian téli termékei, de pl. egy Barum Polaris3 is tökéletesen teszi a dolgát.

    Üdv, Gumidoki

    Alu anya az acélfenin – probléma?

    2017. június 27., 17:38 Módosítva: 2017-07-05 06:36
    52

    Tisztel Doki!

    Nem igazán gumi kérdésem van, inkább komplett kerék. Minap szervizeltettem az autómat, többek között kerékcsere is az étlapon volt. Téli gumis acélfelni lett lecserélve nyári gumis könnyűfémre. Otthon vettem csak észre, hogy a könnyűfémhez tartozó 19-es, krómozott (színű) zárt végű anyák otthon maradtak, így a szervizben az acélhoz tartozó, 17-és anyákat tekerték rá. Okozhat-e ez problémát, vagy ne álljak neki anyákat cserélgetni, illetve gumisnál sorban állni?

    Tisztelettel: Lévai Károly

    Kedves Károly,

    Gyártófüggő a dolog. Sok márkánál ugyanazzal a rögzítőelemmel felfogatható a gyári lemez-, illetve könnyűfémkerék is (pl. VW-csoport általában). Vannak azonban olyan autógyártók, akiknél teljesen más kiképzésű rögzítőelem kell a vasfelnihez és az alukerékhez (pl. PSA-csoport általában). Nem írta, hogy milyen típusú autóról van szó, így csak reménykedhetünk abban, hogy a gumis képben volt és tudta, mit csinál.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Nyári gumit a céges autóra

    2017. június 19., 16:12 Módosítva: 2017-06-29 06:12
    0

    Tisztelt, Gumidoktor!

    A céges autónk (BMW F10 520) új nyári abroncsának kiválasztásához szeretnék tanácsot-javaslatot kérni. Az előző (most még használatban lévő) gumiköpennyel sajnos nagyon mellényúltam, pedig alapos ember lévén, honi és külföldi abroncsteszteket olvasgattam, fórumoztam, érdeklődtem. Ezek után esett a választásom 2015-ben, a Dunlop Sport Maxx 245/45ZR18 (100Y)-re, ami normál használat mellet is, 40e km alatt TWI-ig kopott és már eredetileg is nagyon hangos volt. A Pirelli és a Continental termékein gondolkodom. Örülnék bármilyen hasznos tippnek, javaslatnak.

    Előre is köszönöm, további jó munkát kívánok, üdvözlettel: Karesz

    Kedves Karesz,

    Sajnos rossz hírem van, ebben a teljesítmény-, tömeg- és méretkategóriában már illúzió 70 ezer km-es futásteljesítményeket elvárni az abroncsoktól. Egy ilyen 300 km/h feletti végsebességre képes, 18"-os defekttűrő abroncstól egy nyomatékos, sportos hangolású futóművel rendelkező autón nem rossz a 40 ezer km. Ilyen kaliberű járműveken nem kirívó, ha szezononként (~20-25 ezer km) új gumit szereltet fel a használója.

    DSC 3717

    Persze márka és mintázatok között vannak szolgáltatásbeli különbségek, de olyat nem fog találni, ami futásteljesítményben lényegesen többet tud azonos használat mellett. Mindenképpen azt javaslom, hogy gyári, homológ abroncsot válasszon, mert ezek működnek együtt minden szempontból a legharmonikusabban az autóval. A Pirellinek és a Continak is van ilyen "csillagos" terméke. Ha pedig a valamivel nagyobb futásteljesítmény és a jobb komfort a cél, véleményem szerint a Cinturato P7 a szerencsésebb választás.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Forgásirány változtatása

    2017. június 11., 08:27 Módosítva: 2017-06-21 06:13
    70

    Kedves Gumidoki,

    Kérdésem az lenne, hogy forgásiránnyal nem jelölt gumi forgásirányát meg lehet-e változtatni úgymond menet közben. Tehát valamennyit futott a gumi és megcserélném az oldalakat? Lehet ebből bármilyen gond vagy kifejezetten tilos ezt csinálni?

    Köszönöm: Zoli

    Kedves Zoli,

    A mai modern radiális szerkezetű abroncsokkal kapcsolatban a legtöbb gyártó azon az állásponton van (én is), hogy a forgásirányuk megfordítható bármilyen negatív következmény veszélye, vagy esélye nélkül. Ez természetesen csak a nem forgásirányos szimmetrikus és aszimmetrikus mintázatokra igaz. Amely mintázatnak forgásiránya van, azt kifejezetten nem szabad az oldalfalán is jelölt forgásirányának ellentétesen használni. Az ön esetében tehát semmi akadálya ennek.

    Üdv, Gumidoki

    Aszimmetrikusak a gumik

    2017. június 3., 11:53 Módosítva: 2017-06-11 08:28
    28

    Tisztelt Gumidoktor!

    Van egy R14 ET15 7J és egy 9J garnitúrám. Érdeklődni szeretnék, hogy a fent említett felnik feltehetőek-e 206 pug-ra (2000 évjárat, 1.4 benzin). Nem fog-e nagyon kilógni a 7" ill. 9" széles ilyen kis ET-vel? "Jogilag" használhatóak-e egyáltalán az autón ezek a felnik? Válaszát előre is köszönöm.

    Tisztelettel: János

    Kedves János, Kezdem azzal, hogy - ahogy ön írja - "jogilag" nem használhatók ezek a felnik ezen az autón ebben a felállásban. Azaz műszaki vizsgán ez a bukás kategóriája. A 9"-os nagyon kilógna a kerékjáratból. A 7"-okkal igazából semmi gond nincs, a 206-os eleve kis ET-s felniket kíván. S még egy 185/60 R14 még bírná is a 7" széles felnit.

    No de milyen gumit tenne a 9" szélességűre 14"-ban?! Vagy "robbantott" gumira gondol? Az megint csak nem jogszabály-barát.

    Üdv, Gumidoki

    Megpadkáztam a gumit

    2017. június 1., 10:11 Módosítva: 2017-06-05 06:26
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Hyundai Santa Fe 4x4 jobb oldali első gumiját padkáztam meg úgy, hogy az oldalán sérült. A gumi 2015.03-ban vásárolt, és akkor lett felhelyezve, ez lesz tehát a harmadik szezonja. Kérdésem, hogy mindkét első párban (tehát mindkét elsőt) cseréljem, vagy elég csak ezt az egyet. Kb. 10e km-t fut az autó egy nyári szezonban.

    Üdvözlettel,

    Tibor

    Kedves Tibor,

    A tapasztalat szerint egy első-, vagy összkerekes autón általában a jobb első abroncs kopása a legintenzívebb. Az a mérvadó ebben a kérdésben tehát, hogy hány mm jelenleg a bal első abroncsának a profilmélysége. Szintén a praxis szerint kb. 1,5 mm-es profilmélység-különbség okozhat már elhúzást, főleg fékezéskor, illetve vizes úton. Gyaníthatóan egy nem túl pehelysúlyú Santa Fe nagyjából 22ezer km-t futott első abroncsai többet koptak már, mint 1,5 mm, így azt gondolom, hogy javasolt mindkét abroncsát lecserélnie. De mérje meg és hasonlítsa össze az újjal, az a biztos!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Lecserélném a gumikat a Corsán

    2017. május 28., 10:26 Módosítva: 2017-06-03 19:54
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Nyári gumi vásárlás előtt állok,és tanácsot szeretnék kérni. 2004-es Opel Corsa C 1.2-es autómon 185/55R15-ös gumi van. Lecserélném, de nem tudom milyen gumiméret a legjobb. A Barum az a márka amiben gondolkodom, ha ebből a márkából kapnék tanácsot a mérethez annak örülnék.

    Válaszát előre is köszönöm! István

    Kedves István,

    Ez egy kis, városi autó nem túl nagy motorerővel és tömeggel. Én azt gondolom, hogy ide teljesen helyénvaló, hogy közepes tudású és árfekvésű abroncsban gondolkodik. A Barum egykori tradicionális cseh márka, ma a Continental égisze alatt fejleszt és gyárt. Szerintem az ex kelet-európai márkák (Matador, Debica, Sava, Kormoran, Taurus stb.) közül a legjobb. Még nagyobb méretekben is megállja a helyét. Azaz véleményem szerint teljesen jó választás az az ön autójára is. Ha árban is megfelel önnek, akkor ne keresgéljen tovább! Ha mégis kicsit bővítené a kört, ajánlom figyelmébe szintén a középkategóriából a Toyo, Falken, vagy akár Hankook mintázatait.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Nagyobb felnit szeretnék a Golfra

    2017. május 19., 11:42 Módosítva: 2017-05-21 00:07
    0

    Tisztelt Címzett!

    Golf2-re szeretnék nagyobb kerekeket rakni hivatalosan, mivel frankón büntetnek most már mindenért, de sehol nem találok gyári javaslatot. A gyári méret 13", én 15" 195/50-et szeretnék alá rakni, úgy tudom ez a váltó méret.

    Hol találnék ilyen táblázatot vagy leírást, ahol a gyártó ezt a méretet még elfogadja.

    Válaszát előre is köszönöm

    Kedves Levélíró,

    Ha szigorúan az előírások irányából közelítjük a dolgot, akkor hivatalosan csak olyan felnit-gumit használhat az autóján, amely annak gyári specifikációjában szerepel. Azaz a konkrét Golf2 esetében maximum 15"-os kereket.

    Ebből is csak olyat, amely gyári VW, vagy annak megfelelő méretű. Esetünkben ez 6J*15" 4*100*57 ET35. Gumiméret tekintetében két lehetőségünk van, a 185/55 R15 és a 195/50 R15. Felszereltségtől, kiviteltől függően mindkettővel szerelték a kettes Golfot.

    Persze vannak utángyártott felnik, amelyek bírnak olyan típusbizonyítvánnyal, hogy mely autótípusokra megfelelők, ezekből is választhatunk. De a jofogas-on vett noname, nem bizonyítható eredetű felni hiába passzol egyébként az autóra, hivatalos oldalról beleköthető.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Musára Stilo-felnit

    2017. május 12., 11:14 Módosítva: 2017-05-21 00:07
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Arra a kérdésre keresném a választ, miszerint vásároltunk nemrégiben egy garnitúra Fiat Stilo alufelnit (7Jx16H2-ET41), ez felhelyezhető-e Lancia Musa típusú autóra? A felnire 205/50/16 gumi menne, ami elvileg a gyári mérete, a jelenleg rajta lévő lemezfelni 6Jx15H2-ET40.

    Köszönettel Gábor

    Kedves Gábor,

    Ebben az esetben mindkét autó kerekének osztóköre és középfurata megegyezik, illetve az ET értékében olyan minimális az eltérés, hogy simán felcserélhető a kettő egymással. A gumiméret viszont nyilván nem egyforma, a Stilo 205/55 R16-a nem jó a Musa-ra, ide - ahogy ön is írta - a 205/50 R16 kell. Ámen!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Magasabb oldalfalú gumit szeretnék

    2017. május 10., 14:41 Módosítva: 2017-05-16 06:15
    0

    Kedves Doki!

    S-Maxomra a gyári 235/45R18-as méretű abroncs helyett 245/45R18-at tennék, a magasabb oldalfal miatt. Van hogy hozza adatbázis ennek az abroncsnak a használatát, de a B oszlopom matricáján nincs feltüntetve.

    Tudom, hogy ezzel a pofonfát rázogatom a műszaki vizsgán, de az utak állapota indokolná az említett méretet. Ön megtenne-e hasonlót az autójával a komfort érdekében?

    Üdv.

    Kedves Levélíró,

    Nem, én nem tenném meg. Vagy maradnék a gyári 18"-as méretnél, vagy ha annyira zavar a sérülékenység és sprődség, kisebb - mondjuk 17"-os, szintén gyári méretű - kereket tennék az autóra.

    És nem csak a hatóságok miatt, hanem mert a csomó elektromos segéd (ABS, ASR, ESP stb.) és a felfüggesztés és hajtáslánc hibamentes működését ez szavatolja. Esetleg egy lehetőség van még, ha mégis marad a 18", nevezetesen a 215/50 R18. Ez sem hatóságbarát, de váltómérete a gyárinak, így műszakilag nem zavar bele semmibe.

    Üdv, Gumidoki

    Lancer felni a Kiára

    2017. május 7., 17:51 Módosítva: 2017-05-09 06:18
    0

    Tisztelt Gumidoktor!

    Kia Nirot fogunk vásárolni, amire a Mitsubishi Lancer /2009/ évjárat gyári alufelnijét vagy lemezfelnijét meghagynám télikeréknek. A Niro még ritka itthon és ezért kevés az információ a felnivel kapcsolatban. Nézelődtem a neten, főleg német oldalakon és ez alapján nekem az jött le, hogy a két autó minden felni paramétere megegyezik. Ez mondjuk ritka szerencse. A gumik (205/60R16) szintén egyezőek és ha a Lancer felnibe a nyomásszenzor is belemegy akkor királyság, nem kell téli kerekeket vennem a Niróra.

    Jól gondolom? Türelemmel várom válaszát - Mihály

    Kedves Mihály,

    Nagyon úgy tűnik, hogy jól gondolja! A kerékparaméterek közül egyedül ez ET-számban van 1 mm-es eltérés (45 vs 46), ami elhanyagolható. De valóban, a többi felni- és abroncsméret megegyezik. Egyedül a nyomásszenzor a kérdés, ami ha a lemezfelnihez nem is, az alufelnihez nagy eséllyel illeszkedni fog. Királyság!

    Üdv, Gumidoki

    Szélesebb nyári gumit az XC60-ra?

    2017. május 1., 11:25 Módosítva: 2017-05-07 18:07
    0

    Kedves Gumidoktor!

    Egy XC60-as Volvon 235/60 R18-as téligumit használok. Ha a nyárit 255/55 R18-ra cserélném, akkor a jelenlegi felnimmel kompatibilis lenne? Másrészt eléggé "ballonos" maradna a kerék? Válaszát előre is köszönöm!

    Üdvözlettel, Imre

    Kedves Imre,

    Ha pusztán a méretváltás szabályait nézzük, akkor nincs akadálya ennek a váltásnak. Feltéve, hogy a felnije legalább 7,5" széles, mert minimum az kell a 255/55 méretnek. De megéri-e ez a csere? Ez az érdekesebb kérdés. Az autója abroncsméretét a gyári futómű-alkatrészekkel és felfüggesztéssel nem véletlenül a 235/60 R18-cal "találta ki" a Volvo. Nagy eséllyel ez az a méret, ami megfelelő teherbírású, de még fogyasztás és dinamika szempontjából összeegyeztethető az XC60 tömegével és motorerejével.

    Ha ezt az optimális egységet megbontjuk, valami változni fog. És feltehetően nem előnyére. A fogyasztás biztos, hogy mérhetően megugrik, a menetteljesítmények viszont ezzel párhuzamosan visszaesnek. Felléphet instabil viselkedés, az egyenesfutás romolhat. Természetesen a szélesebb-peresebb és főleg nehezebb gumi a futóművet is jobban igénybe veszi. Cserében a nagyobb kerék dögösebb kinézetet kölcsönöz a gépjárműnek. De megéri-e mindezt? Ezt önnek kell eldöntenie...!

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még

    Milyen gumit tegyek a GT-re?

    2017. április 25., 12:04 Módosítva: 2017-05-01 17:46
    0

    Kedves Gumidoki!

    Most vettem egy Peugeot 207 1.6 THP Feline GT Turbot, viszont a gumik cserére szorulnak. Ez életem első saját tulajdonú autója így az abroncsok világában nem vagyok otthon. Az autóra 205/45 R17-es gumi kell.

    Nem nagyon tudtam hogy milyen paramétereket vegyek figyelembe a keresésnél, ezért az EU-s energiahatékonysági címke adataira próbáltam támaszkodni és ez alapján egy preferenciát meghatározni. Alacsony zajszintű és gördülési ellenállású abroncsot kerestem. A 205/45 R17 Nexen NFERA SU1 88V-t és a Toyo PROXES CF2 XL-t találtam. Ezek jók lennének? Mit ajánl még? Mindennel együtt a keret kb. 110 000 Ft.

    Köszönettel: Attila

    Kedves Attila,

    Az EU-s abroncscímke kiindulásnak jó, de alapvetően három paraméterét veszi figyelembe az abroncsnak, pedig van vagy 100. Tehát érdemes így, az alapján is összehasonlítani a gumikat, de csak irányadónak tekinthető ez az összevetés, mert tudni kell, hogy sok - főleg - ázsiai gyártó az EU piacra szánt mintázatait e három paraméter szerint fejleszti, a többi viszont háttérbe szorul. Így bizony érheti nagy csalódás a vevőt a használat során.

    Mindezek ellenére, vagy éppen ezekkel együtt mondom, hogy a kinézett két mintázat jó választás. Különösen a japán Toyo nagyon jó - szerintem - ár-minőség-tudás tekintetében. Az említett árkategóriában nem is tudnék jobbat ajánlani.

    Üdv, Gumidoki

    Távolról sincs vége, olvasson még