2023. december 23., 15:57 Módosítva: 2023.12.28 08:23
87

T. Gumidoktor!

Véleményét kérném az alábbi problémával kapcsolatban. Idén tavasszal (téli-nyári) gumicsere után a szerelő közölte, hogy a (2 szezont futott) téligumikat dobhatom ki, mert "túl lettek terhelve vagy nem megfelelő volt a guminyomás". Ezt a megállapítást azzal támasztotta alá, hogy a gumi belső felén egy kézzel érezhető és szemmel látható enyhén kitüremkedő domborulatra mutatott rá ami a futófelület teljes szélességében látható volt.

Biztosra veszem, hogy se túlterhelés nem történt, se guminyomás probléma. (Nem mászok járdaszegélyekre szemből, nagy gázzal, nem pakolom tele sittel az autót, TPMS nem jelzett soha, ráadásul alkalmanként ellenőrzöm a kúton a guminyomásokat.)

Lustaságom miatt még a tárolóhelyiségemben megvoltak a korábban cserélt nyári és téligumijaim és kíváncsiságképpen átnéztem mindegyiket. Majd mindegyikben ugyanúgy megvolt a keresztirányú domborulat, viszont azokra senki soha nem mondta, hogy túl lettek volna terhelve és nem hajlandóak felszerelni. Ugyanott szoktam cseréltetni a gumikat, nekik észre kellett volna azokat is venni.

Kicsit olyan érzésem van, hogy a válság arrafelé viszi a gumis szakmát, hogy már mindent kitalálnak, hogy új gumit adjanak el VAGY tényleg probléma van/volt a gumikkal?

Segítségét, válaszát megköszönve, Üdvözlettel! Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem egyértelmű nekem, amit írt. A keresztirányú kitüremkedés azt jelenti, hogy sugárirányú, azaz radiális? Vagy kerületi és körkörösen érzékelhető az abroncs oldalfalán? Mert ha előbbi, az nem lehet túlterhelés következménye. Viszont lehet teljesen normális átlapolás, vagy ha úgy tetszik szerkezeti összeillesztés akár, de sérülés is. Ha viszont utóbbi, az valóban jellemzően a lapos futás (túlterhelés, vagy nem elegendő abroncsnyomás) következménye.

Sajnos TPMS nem hatékony ebből a szempontból, nem bízhatjuk rá magunkat. Működési elvtől és autótípustól függően ugyanis sokszor pár tizedes nyomásvesztést még simán hibahatáron belül kezel, ami huzamosabb használat nyomán bizony már nyomot hagyhat az abroncsokon. Sokan belefutnak abba a hibába, hogy a TPMS-re hivatkozva és abban bízva egyszerűen nem ellenőrzik soha az abroncsokban lévő nyomást...

Én a konkrét esetben kérnék egy gyártói bevizsgálást, akár közvetlenül a gyártó képviseletét felkeresve. Ha két éve használja őket, akkor vélhetően még a gyártói garancia is érvényes rájuk. A gyártó pedig kiad majd a szemle nyomán egy hivatalos állásfoglalást, ami vagy összecseng a gumis véleményével és megerősíti azt, vagy épp pont megnyugtatja önt, hogy semmi olyan baja nincs az abroncsoknak, ami a biztonságos használatukat lehetetlenné tenné.

Üdv, Gumidoki

2023. december 9., 06:23 Módosítva: 2023.12.14 06:34
129

Kedves Gumidoktor!

Az idei szezonra időszerű vált a téligumim lecserélése, még november elején meg is rendeltem az ADAC teszt alapján egy garnitúra Dunlop Winter Sport 5 abroncsot. Utólag írt a webshop, hogy nincs raktáron, megrendelték, várjak. Aztán szóltak, hogy december eléjén fog csak jönni, ez kb november közepén volt. Aztán ismét jelentkeztek, hogy december közepe, vége a várható szállítás. Itt lemondtam a rendelést és szerencsét próbáltam máshol. Ott már másnap törölték a rendelést, mert nem tudják, mikor lesz náluk ilyen gumi. Sebaj, megrendeltem egy harmadik helyen is, hátha...

Egy hete úgy gondoltam (nemsokkal a havazások előtt), hogy feldobom inkább a régi télieket (8 éves Continental wintercontact 850-esek ). A nyári készlet kb. 3 éves Yokohama ADVAN FLEVA V701. Azóta kisütött a nap, és elgondolkodtam, hogy jól járok-e azzal, hogy a régi téli van fent. A télik csak télen voltak használva, nyáron pincében letakarva voltak tárolva, szóval se túl sok meleg, se napfény nem érte, elkopva nincsenek, de öregek és már repedeznek. A nyáriak meg, hát nyáriak :) Szóval melyik a jobb választás ideiglenesen, amíg megérkezik az új, és ilyen időnk van (7 fok alatt, de már nincs hó és jég se)

Válaszát előre is köszönöm,

Marcell

Kedves Marcell!

Érdekes dilemma, amire nincs igazán tuti válasz, mert egyrészt nem tudjuk, mikor érkezik meg valójában az új téli szett, azaz mennyi ideig kéne "kihúzni" valamivel, másrészt az időjárás alakulása sem ismert előre. Lehet, hogy csak száraz hideg lesz, de eshet fél méteres hó egyik napról a másikra, ugye.

Én azt gondolom, hogy csak a télit kéne fennhagyni az autón télen, mert a nyárinak - hiába újszerű - beletörik a bicskája egy esetleges havas, csúszós útfelületbe, míg az élete zenitjén túl lévő téli még talán kiszámíthatóbb kezelhetőségű marad. Ha pedig nem lesz hó, csak hideg, száraz aszfalt, akkor szintén a téligumi hidegre optimalizált keverékében bízhatunk. Szóval én a viseletes télire szavaznék, hacsak nem végletesen kopott már.

Amúgy a WinterSport5 remek választás, jó döntést hozott, hogy rá szavazott!

Üdv, Gumidoki

2023. november 25., 13:04 Módosítva: 2024.02.21 14:01
315

Tisztelt Gumidoktor!

Szombaton vettem észre, hogy a kocsi bal hátsó kerekébe egy lemezcsavar fúródott. A futófelület mellett közvetlenül, sugárirányban volt belefúródva éppen a gumi oldalfalába. A csavart kicsavartam, a gumi nem ereszt. A hétvégén utazunk a kocsival Kb. 500 kilómétert, majd vissza, autópályán (is).

Abban kérném a tanácsát, hogy esetleg érdemes-e már ilyenkor a téli gumi szettet felrakatni az utazás előtt, vagy inkább csak nézessem meg a nyári gumit amiben a csavar volt?

Köszönettel, Gábor

Kedves Gábor!

Ha van rá lehetőség, akkor - mivel amúgy is aktuális a csere - már a téli szettel vágnék neki az utazásnak. Egyúttal a szezonváltás miatti szerviz-látogatás jó lehetőség arra, hogy szakértő szemek is lássák és véleményezzék a sérülést az abroncson.

Lehet, hogy aztán semmilyen beavatkozást nem igényel a dolog. Az is kiderülhet, hogy javítani lehet és kell is a folytonossági hiányt. Ám persze az is lehet konklúzió, hogy időzített bomba a szúrt seb a gumin, nem javítható és cseréje szükségeltetik. Bármelyik verzió is lesz a végső, legalább tisztán fog látni a kérdésben.

Üdv, Gumidoki

2023. november 19., 14:58 Módosítva: 2023.11.23 11:12

Dacia Sandero 3 Stepway gyárilag 205/60R16 gumival szerelt. Kérdésem az lenne: Rendelkezem előző autóm kapcsán 205/55R16 téli gumival. Feltehetem-e ezeket a gumikat a Sanderora? A sebesség index es minden passzol a peren kívül. Az tudom hogy a km óra csalni fog. Arra lennék kíváncsi hogy közlekedési szabályt szegek-e ha felteszem?

Kedves Levélíró!

Adminisztratív és műszaki szempontból sem lenne helyénvaló az ön által felvázolt megoldás.

Ugyanis a nem gyári méretű abroncsok nem felelnek meg a műszaki vizsgán, de a biztosítók is nagyítóval nézik például, hol találnak fogást, ha érti, mire gondolok. A "peresebb" kerék legfontosabb negatívuma pedig nem a fals értéket mutató km-óra, hanem a kisebb terhelhetőség, ami a mérethez tartozik. Persze a kisebb gördülő átmérő is becsaphatja az autó biztonsági elektronikáit, okozhat instabil viselkedést főleg nem várt határhelyzetben. Azaz összegezve nem javasolt semmilyen szempontból a kisebb, nem gyári méretű gumikat ebben az esetben sem!

Üdv, Gumidoki

2023. november 12., 14:26 Módosítva: 2024.02.14 17:40

Kedves gumidoktor!

Platós kistehernél ( Peugeot Boxer, 2017)szeretnék 6 év nyári gumi után ( 55 000 km) négyévszakosra váltani (télen, rossz útviszonynál elő sem vettem). Csak város-elővárosi használat, zömében teher nélkül, hóban el sem indulok, évi kb. 6-7000 km, mérete 225/75 R 16 C Mit tanácsol, melyik márkát érdemes megvenni? 

Köszönettel: Bódis Ervin

Kedves Ervin!

Leírása alapján valóban tökéletes partner lehet ezen a teherautón egy négyévszakos mintázat. A no name, zömében távol-keleti márkákat itt is érdemes elkerülni. Egy Apollo, vagy Vredestein tökéletes választás lenne, de természetesen ha belefér a keretbe, C-sben is vannak remek prémium négyévszakosok a Contitól, vagy éppen a Michelintől például.

Üdv, Gumidoki

2023. október 28., 17:31 Módosítva: 2023.12.20 18:14
344

Kedves Gumidoktor,

A minap defektet kaptam, a gumi javíthatatlanra sérült. Az lenne a kérdésem, hogy felrakható-e helyette egy új, ha a másik három profilmélysége 5,5 - 6 mm körül van. (Barum Polaris 3)

Üdv, Péter

Kedves Péter!

Első tengelyre semmiképpen sem ajánlom, hogy egy 5,5-6 mm-es abroncs mellé , felszereljen egy vadiújat, ami ezen mintázat esetén olyan 8,5 mm-es profilmélységű. Hátsó tengelyre még esetleg feltehető. A probléma inkább az lesz, hogy talál-e még Polaris3-at a kívánt méretben, mert évek óta az utódja, a Polaris5 fut már; kicsi esélyt látok rá. Végül hadd kérdezzem meg, miért jár nyáron téligumival?

Üdv, Gumidoki

2023. október 22., 15:56 Módosítva: 2023.11.16 18:46
39

Kedves gumidoki

Nem régiben sikerült szereznem egy szett ATS alufelnit, de nem tudok semmilyen infót róla, az előző tulajnál is csak állt, pont emiatt adta el. A küllőkben az van, hogy LK115 G5 (5 lyukas a felni). Na már most ez 5x115 ös osztókörre utalhat ? Illetve van még olyan is rajta, hogy EM 706 ez pedig az agyátmérőre utalna ?

Válaszát előre is köszönöm: Gábor

Kedves Gábor!

A felni kérdezett méretei mind lemérhetők otthon is akár. Ez igaz az osztókörre és a középfuratra, a szélességre, sőt az ET-számra egyaránt. De gumisoknál van spéci osztókör-mérő akár.

Egyébként a német lochkreis rövidítése valóban az LK, ami esetünkben ugye 5x115 mm. Az EM706 nem tudom pontosan mire utal, de valószínű, hogy a felnimintázatra inkább. Viszont a középfurat egy tolómérővel tényleg kiválóan lemérhető. Próbálja ki és egyből tisztán fog látni a méretekkel kapcsolatban!

Üdv, Gumidoki

2023. október 19., 07:00 Módosítva: 2023.10.22 09:15
427

Üdvözlöm!

Érdeklődnék hogy 2 éve vettem egy új autót, új gumikkal, de most kaptam egy defektet a bal hátsó kerékre, amit nem tudtunk javítani. Új gumit vettünk helyette párban, de már későn eszméltem hogy az új gumikat az első tengelyre kell szerelni. Egyébként csak 4000 km-t futott az autó az eredeti gumikkal. Az a kérdésem hogy maradhat-e így, vagy átcseréljem az újat az első tengelyre?

Üdvözlettel: Zoli.

Távolról sincs vége, olvasson még
2023. október 8., 13:09 Módosítva: 2023.10.23 12:55
121

Tisztelt Gumidoktor!

Olyan problémám van, hogy VW Passat B6-ra kerestem alufelnit. Találtam is egy oldalt, ahol kinéztem a képen látható felnit, ami itt 279 ezer forintba került.

B5333MG-1-600x594

Majd elmentem 3 márkaszervizbe is árajánlatot kérni ugyanerre a felnire, ők viszont 980 ezer forintot mondtak.

Az lenne a kérdésem, hogy ez az oldal akkor hamisított felniket árul, becsapva az embereket, vagy ez is ugyanaz a minőség, amit a szalonba adnak? Fórumokon és máshol sem találtam erről az oldalról semmit, hogy megbízható lenne-e, de nagyon fura a két ár közti hatalmas különbség. Ha hamisított felniket árulnak, akkor a hatóságnak ez miért nem tűnik fel? Tudomásom szerint életveszélyes hamisított felnivel közlekedni, bármikor eltörhet főleg egy autópályás sebességnél. De lehet rosszul tudom. Kérem segítsen, hogy hol szabad gyári új alufelnit venni, ahol nem csapnak be.

Üdvözlettel: Dániel

Kedves Dani!

Szó sincs hamisításról. A szó, amit ezekre a felnikre használni szoktak, a replika. Azaz olyasmi kinézetű, mint a gyári. Ha megfigyeled, ügyesen sehol sem írják az általad linkelt weboldalon, hogy gyári, vagy OE felniket árulnak, mert, hogy ezek nem is azok. Nem feltétlenül rosszak ezek, de anyagában, kidolgozásában nem gyári szintű felnik ezek; a szabványokat viszont tudják, így eladhatóak. Plusz további költség, hogy a kiegészítők (csavarok, anyák, TPMS) nincsenek a feltüntetett árban, azokat - ha szükségesek - még meg kell megvenni. Azaz nem vernek át, de kevesebb pénzért itt kevesebbet kapsz. Kérdés, hogy ez a kompromisszum vállalható-e neked, vagy sem?

Üdv, Gumidoki

2023. szeptember 30., 16:02 Módosítva: 2023.10.31 17:48
478

Kedves Gumidoki!

Rendszeresen olvasom a rovatot és többször belefutottam ebbe a kijelentésbe: "Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak."

6,5 éve járok akkor újonnan vásárolt autómmal, igaz nem túl nagy teljesítményű (1,5 dci) de évente épp 30 ezret megyek vele kb. Végig négy évszakossal tettem ezt (Cross Climate), főleg pályán és városban, de soha egyszer sem tapasztaltam, hogy ez bármilyen kompromisszummal járna (pl. télen a budai hegyeket is járva, vagy nyáron a 50+ fokos olaszországi autópályán sem).

Az első szettet 3 évesen 90 ezer futott kilométer után cseréltem, a mostaniban van 80 ezer és még mindig hibátlan. Szóval ez a kijelentés az én esetemben abszolút nem állja meg a helyét, és több kollégám ismerősöm van, aki ugyanígy használja az autóját, nem egyedi a példám tehát.

Szóval a kérdésem, hogy ezt valójában Ön mint szakember miért gondolja így? Köszönettel, Szabolcs.

Kedves Szabolcs!

Örülök, hogy tapasztalatát megosztotta velünk!

A dolog magyarázata pedig az, hogy aki általában négyévszakos abroncsokra vált, az évekre szeretné elkerülni a gumisműhelyeket, pláne az abroncsvásárlást. A tapasztalatok és mérések szerint pedig a legoptimálisabb kifutása akkor van egy allseason gumiszettnek, ha nem mennek vele sokat és azt sem nagyobb tempóval. A kettő egyébként nyilván összefügg, ha belegondol, hiszen aki főleg városban autózik, általában nem is tud 30 ezret menni egy év alatt. A fékút is jelentősen hosszabb lehet a szóban forgó gumikkal nagy sebességnél, pláne kánikulában. Ennek ellenére természetesen nem tilos ilyen abroncsokkal autópályázni, de tény, hogy a kopást is intenzívebbé teszi az ilyen jellegű felhasználás.

Az, hogy ön gond nélkül megy 30 ezret négyévszakosokon egy évben, teljesen hihető. De mennyi ideig használ egy szettet..? Nyilván nem 5-6 évig.

A kérdés pedig különösen annak tükrében érdekes, hogy egy M+S és három-hegycsúcs-hópihe szimbólummal ellátott négyévszakos abroncs csak akkor értékelhető télen az "évszaknak megfelelő" mintázatként, ha a profilmélysége 4 mm feletti. Az osztrák hatóság például, vagy egy káresemény bekövetkeztekor a biztosító szakembere árgus szemekkel figyel erre is, holott sokan nem is tudnak róla. Ön előtt ismert volt eddig ez a tény?

Az utóbbi évek enyhe telei közepette kicsit ellankadt a figyelmünk; sokan nyári gumival járnak egész évben (pedig a padláson ott figyel a téli szett), mert ugye, ahogy mondani szokták: "ameddig nincs baj, addig nincs baj". Ám néha bizony bekövetkezhet; eshet akár térdig érő hó három óra alatt, akkor pedig egy 2 milliméteres allseason abroncs mit sem ér, pláne egy nyári.

Üdv, Gumidoki

2023. szeptember 24., 06:27 Módosítva: 2023.09.25 12:10
83

Kedves Gumidoktor!

Adott egy magyarországi szalonban 2018. augusztusában újonnan vásárolt JEEP Cherokee 4×4 (2,2 Multijet motorral). Az első szerelés 225/55 R18, amit annak kopása / elhasználódása miatt a közeljövőben le szeretnék cserélni olyan abroncsra, amivel "enyhe" terepre /földútra is ki lehet merészkedni, tehát A/T vagy H/T mintázatra, ugyanakkor autópálya tempóban is elviselhető a zajszintje (és lehetőleg télen is használható legyen).

Nézegetve a kínálatot nagyon gyér, személyesen felkeresve a gumisműhelyeket nem is tudtak mutatni ebben a méretben a kívánt mintázattal (Yokohama Geolandar 015, vagy 056). A megrendelés / döntés előtt pedig meg szeretném nézni, látatlanban nem szeretnék a rendelésbe belebonyolódni. A kerékjáratok "szemre" a nagyobb méretű abroncsokra is alkalmasak (néhány amerikai honlap egyenesen 255/55 R18 méretet is megenged). A kínálat 235/60 R18 méretben már bőségesnek tűnik, ugyanakkor a váltóméret kalkulátor szerint ez már nem ajánlott. Az interneten fellelhetők szerint az adott autó típusnál a menüben meg lehet adni / beállítani az aktuális gumiméretet: sajnos én azonban nem találtam meg a menüben ezt a funkciót.

A kérdéseim: van esetleg konkrét márka és mintázat javaslat a H/T, vagy M/T és autópályára is alkalmasnak ítélt abroncsból; mekkora méretnövelésről lehet szó, még úgy is, hogy a kilométerórát újra kalibrálják (és egyébként geometrialag elfér a kerékjáratban), hol, melyik műhelyben / szervízben lehetne a kilométerórát újrakalibrálni?

Köszönettel Sanyi

Kedves Sanyi!

Egyrészt arra buzdítom, hogy maradjon a gyári abroncsméretnél! Itt, kis hazánkban csak baj lehet belőle, ha ettől eltér, ugyanakkor ez műszakilag sem ajánlott. Ha nagyobb kerekeket szeretne, ahhoz emelés és a futómű újrakalibrálása szükségeltetik.

Másrészt csak és kizárólag a könnyebb terepezést is toleráló/megoldó, de autópályán is helytálló AT gumi felé terelném a figyelmét. Az MT vagy HT mintázatok autópályázásra nem, vagy erős kompromisszumokkal alkalmasak csak. A 225/55 R18 méretben pedig remek AT mintázatok közül válogathat. Ilyen például a Yokohama Geolandar G015, a General Grabber AT3, vagy a prémiumszegmensbeli Bridgestone Dueler All Terrain A/T002.

Üdv, Gumidoki

2023. szeptember 17., 14:12 Módosítva: 2023.10.18 06:34
72

Kedves Gumidoktor,

a tanácsodat szeretném kérni! 5 éves BMW X3-on kereket kell cserélnem és több megoldás között vacillálok. Ezen az autón defekttűrő kerék van, viszont én ezt nem szeretem mert kőkemény, így szívesebben cserélném hagyományosra. Mivel pótkeréknek még helye sincs a kocsiban így (szerintem) bajban lehetek egy defekt esetén. Nem tudom a defekt spray "mire képes", de nem szívesen maradnék az út szélén. Az autóval 15 000 km-nél kevesebbet megyek évente így négyévszakosban is gondolkodom (amikből eleve nem találtam defekttűrőt). A kérdésem, hogy mennyire "bátor" dolog a defekttűrőt hagyományosra cserélni, illetve négyévszakost feltenni a téli-nyári szett helyett.

Nagyon köszönöm!

Kedves Ákos!

Ez nem bátorság kérdése... Amelyik autóra ugyanis a defekttűrő abroncs van gyárilag specifikálva, arra azt kell szerelni. Ez műszaki kérdés alapvetően. A hagyományosnál sokkal nehezebb és attól eltérő karakterisztikájú runflat abroncsokra van ugyanis optimalizálva az autó futóműve, felfüggesztése, aminek megbontjuk az egységét egy nem oda való, könnyebb és rugalmasabb hagyományos szerkezetű gumival. Ez általában anomáliákhoz vezet, amelyek között említhető például a nem megfelelő tapadás, túl gyors és/vagy rendellenes kopáskép, vibrációk, instabilitás stb. Műszaki vizsgán is egyre komolyabban nézik ezt, de a biztosító is simán megtagadhatja egy káresemény kifizetését, ha nem a rá való szerkezetű abroncs feszül az autón. Én nem gondolom, hogy ezekkel az érvekkel és tényekkel érdemes szembemenni, de ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. ;o)

Üdv, Gumidoki

2023. szeptember 5., 16:48 Módosítva: 2023.10.12 06:19
554

Tisztelt Gumidoktor!

Egy 18 éves BMW Z4 3.0i boldog tulajdonosaként gumivásárlás előtt állok. Az autón jelenleg több mint 10 éves sportos jellegű Bridgestone (hátul) és Michelin Pilot Sport 2 (elől) gumik vannak 225/40 R18 és 255/35 R18 méretben, amelyekkel tulajdonképpen elégedett lennék, de csak megérdemelne egy új szettet. A kérdésem az lenne, hogy a Totalcar cikkében bemutatott és a szerzőnek önmagában tulajdonképpen tetsző Triangle Effexsport gumikat gondoltam megvásárolni, vagy pedig az Autobild 2023-as sportos abroncsok között 4. helyezett GT Radial Sportactive 2 típusú gumikból a megfelelő méretet. Árban talán ezek még elfogadhatóak számomra. A kérdésem az lenne, hogy a 10 év feletti életkorú gumikhoz képest ezek a távol keleti termékek előrelépésnek tekinthetők, vagy legalább tudnak annyit, mint a mostani abroncsaim? A használat az autó jellegéből adódóan főképp száraz úton történik, esős időben kellő óvatossággal vezetek, annó a motoromon esőben sem volt gond a mintás versenygumikkal (nem vágott slick, hanem gyárilag mintás versenygumik).

Válaszát előre is tisztelettel köszönöm!

Üdvözlettel: F. István

Kedves István!

Egy friss gyártású, új abroncs nagy eséllyel biztos, hogy előrelépés a 10 éves abroncsoknál tapadásban.No de meddig, illetve mennyire, az itt a kérdés...?! Amíg száraz és tiszta az út, olyan nagy baj nem történhet. Ám a tapadáson kívül számos egyéb paramétere van az abroncsnak, ami befolyásolja a használatát, komfortját és élettartamát.

Egy prémium élményautóra, még ha koros is én nem tennék budget abroncsot, az bizonyos. Hacsak nem kiállítási darabról van szó. :) Minimum egy erős középkategóriást megérdemelne ez az autó véleményem szerint. De nyilván nem az én autóm, ön dönti el végül, milyen irányba indul. ;)

Üdv, Gumidoki

2023. augusztus 14., 06:14 Módosítva: 2023.09.15 17:14
370

Kedves Gumidoki!

Adva van egy 2021-es évjáratú, 35e km-t futott VW Touran, első tulajdonos, törésmentes. A jelenség az, hogy 130 km/h körül elkezd rázni, 150 km/h-nál már nagyon rázni az autó középkonzolja. Nem lehet aprót tartani benne. Első centír megvolt, változatlan a helyzet. Elvittem a komolyabb, hunteres centírozásra is, a helyzet talán minimálisat, de tényleg minimálisat javult. Ilyenkor hogyan tovább? Merre induljak?

Köszönöm Gergő

Kedves Gergő!

Ha a Hunteres vizsgálat nem mutatott hibát a kerekeken, akkor a rázkódás oka másban keresendő. Nagyon sok dolog van még, ami menet közben vibrációt okozhat; a fékek, csapágyak, szilentek, de akár a hajtáslánc elemei (pl. kardán, féltengely stb.) is. De amúgy a Hunter sem mindenható, azt sem szűri ki, ha pl. a kelleténél nagyobb középfuratú felni van az autón, ami nem központosul, így nagyobb tempónál berázza az autót. Márpedig a tehermentesítő hiánya nagyon sok autónál okoz ilyen jellegű gondot. Tovább kell keresni a rázkódás eredetét!

Üdv, Gumidoki

2023. augusztus 5., 15:55 Módosítva: 2023.09.12 06:21
173

Tisztelt Gumidoktor!

Ma lecseréltettem egy céggel a 4 db elhasznált gumimat. Az árral, a minőséggel, a pontossággal, a gyorsasággal... egyszóval MINDENNEL elégedett voltam, de a végén egyvalamin nagyon megütköztem: a használt-koszos gumikat a megkérdezésem és minden előzetes információ nélkül bebaszták a csomagtartóba (szándékosan nem 'berakták'-ot írtam!), vagyis összekoszolták az autóm tiszta csomagtartóját (főleg élelmiszereket szoktam ott szállítani), az ott lévő dolgokat (dosszié, papír doboz) nem rakták előre az utastérbe, hanem összekoszolták-összegyűrték! Amikor meglepődve mondtam, hogy "Nekem nem kell a használt gumi, nincs rá szükségem!", akkor az volt a válasz, hogy "El köll vinni!" :-(

Természetesen ha ezt előre tudom, akkor nem itt cseréltetem le a gumijaimat! (kb. egy hónapja cseréltettük le a 4 használt gumit egy másik cégnél, de ott nem kellett elhoznunk a régi gumikat!)

Ez kb. olyan, mintha az olajcsere végén a kezembe nyomnák a használt olajat, hogy vigyem, ahova akarom! De a szerelőm összegyűjti egy hordóba és elviteti szakszerű ártalmatlanításra.

A gumisokra nincs ilyen szabály? Mert ha nincs, akkor hiába megy a papolás a levegő tisztaságáról, az ilyen elhozott gumik kb. 99%-át a hontalanok fogják télen elégetni... :-(

Kedves Levélíró!

Az eljárás, azaz, hogy kérdezés nélkül bedobták a kocsijába a gumikat, semmiképpen nem elfogadható, azt gondolom. A mai folyamatosan változó szabályzással egyébként nem csodálom, hogy a gumisak sem tudják, mi a helyes megoldás, az egyébként veszélyes hulladéknak minősülő használt, levetett gumik kezelésére. Van, aki elviteti az ügyféllel, van, aki simán átveszi, van, aki csak pénzért; sok variációval lehet találkozni. Ezért ha előre nem mondják, vagy nincs kiírva a műhelyben, tanácsos erre mindenképpen rákérdezni, hogy ne legyen meglepetés a végén!

Aztán talán majd egyszer lesz egy egységes, mindenki számára megnyugtató és elfogadható megoldás erre a kérdésre... :o/ Meglátjuk!

Üdv, Gumidoki

2023. július 23., 11:59 Módosítva: 2023.09.20 06:28
416

Tisztelt Gumidoki!

A cím szerinti cikkben lévő problémát szeretném árnyalni. Én már eljutottam a kérdező ötlete szerinti elhatározáshoz. Ami elvezetett oda, az egyszer az, hogy ugye elég enyhék mostanában a telek. Másszor hosszú az átmeneti időszak. A négyévszakos meg igazából tavaszi-őszi gumi. Hiszen a téli, nyári között van, akár az előző két évszak. A tavasz, meg az ősz pedig az év felét lefedi. Én mindennap korán járok dolgozni az autóval. Amikor sűrűn van ilyenkor hideg, nedves útfelület. Amin biztonságosabbnak érzem a téligumit. Viszont hazafelé napközben meg elég meleg van, amikor csak feleslegesen kopna a téli. Meg estére megint lehűlik a levegő.

Ilyenkor jön a tépelődés, hogy ezekre a hónapokra mit használjak? Néha úgy tűnik, már mehetne a téli, azután megint melegszik az idő. Tavasszal meg, hogy felrakjam már a nyárit? De sokáig van visszahűlés, akár extrém márciusi, de még áprilisi havazás is. Így eljutottam oda, hogy az enyhe telek miatt akár a négyévszakos is elég lenne télre, de ha úgyis lenne keret a télire, akkor lényegében a négyévszakost három évszakosként használnám. Így az átmeneti időszakokat is lefedem vele, nincsen huzavona, cseréljek már, ne cseréljek? A nappali melegben is jó, meg az esti, reggeli hidegben is. Persze, sűrűbben cserélődne a négyévszakos, de ritkábban a nyári, ami átlagban majdnem ugyanott van. Viszont az év nagy részében biztonságosan autózom, nincsen az, hogy reggel kockáztatok a nyárival, meg a beugró hideg nappalokon. A négyévszakossá enyhített téligumi meg még télen is eléggé jó még.

Harmadszor már néhány éves négyévszakossal vett német autóval húztam le az elmúlt két évet, ami megfelelt három évszakban, csak nyáron volt rossz, hogy nem tudok vele a megszokott kanyartempómban autózni. Így csak erre az időszakra vennék nyárit, a többi háromban gond nélkül autózok a négyévszakossal. Tavasszal, ősszel nincsen tépelődés hogy melegben nyírom a télit, vagy hidegben kockáztatok a nyárival.Most már megvettem az új négyévszakosakat, és majd nyárra jöhet a másik.

Üdv! Chris

Kedves Chris!

Szerintem kicsit túlbonyolítja a dolgot... :o) A négyévszakost ugyanis egész éves használatra fejlesztik, nem három évszakra. Persze nyilván enne megfelelően kompromisszumokkal működik, de azokkal egészen jól. Én értem és megértem amit ír, ha önnek ez vált be, semmi akadálya, hogy ezután is így variálja a gumihasználatát. Azonban nem írt arról semmit, hogy mennyit megy valójában egy évben és azt milyen jellegű utakon teszi meg.

Mert a négyévszakos mintázat főleg akkor működik, ha nem sokat megy éves szinten az autóval, azaz max. 8-10 ezer kilométert. Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak. Szóval van mérlegelni való, hogy eljussunk a jó döntéshez és megelőzzük a bosszankodást, amit egy rossz abroncsválasztás jelent.

Üdv, Gumidoki

2023. július 16., 16:44 Módosítva: 2023.07.18 12:03
17

Kedves Gumidoki,

a defektes kerék (bal első) gyári defektjavító löttyel lett megjavítva. Azóta jól tartja a nyomást. Kérdésem az, hogy ugyanúgy feltehető előre, ahol volt vagy inkább hátsó kerékként funkcionáljon tovább? Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel! Attila

Kedves Attila!

A defektjavító arra való, hogy - szerencsés esetben - a légvesztést megállítva, vagy lelassítva a továbbhaladást tudja biztosítani. Nem tekinthető végleges megoldásnak és közel sem tekinthető 100%-osnak egy ilyen módon "mentett" abroncs. Azaz azt javaslom, hogy detektálni kéne rajta a légvesztés helyét első körben. Aztán ha a sérülés javítható megbízható, szakszerű módon, akkor azt megtenni. Utána lehet szó további használatról, ami még mindig nem jelenti azt, hogy újra teljes értékű lett az érintett abroncs. Pláne, ha egy nagyteljesítményű darabról beszélünk.

Üdv, Gumidoki

2023. július 2., 12:07 Módosítva: 2023.07.06 06:25

Tisztelt Gumidoki!

Nemrég vettem egy garnitúra használt, de gyakorlatilag új állapotú (2 éve gyártott, 2000 km-t futott) prémium kategóriájú gumiabroncsot. Sajnos a vásárláskor nem vettem észre két hibát: az egyik abroncs kukaccal javítva volt, egy másiknál pedig a pereméből hiányzik egy kb. 3x1 centis darab. A kérdésem az, hogy érdemes-e a "kukacos" gumit a biztonság kedvéért tapasszal is megjavíttatni, illetve javítható-e a sérült peremű gumi? Ha nem javítható, akkor mivel az abroncsok gyakorlatilag kopásmentesek, pótolhatom egy ugyanilyen új gumival?

Előre is köszönöm a választ, üdv: István

Kedves István!

Pl. azért is zsákbamacska a használt abroncs vásárlása, amit ön is leírt. Nagyon körültekintőnek kell lenni, illetve felnire szerelve is meg kellene őket vizsgálni vásárlás előtt, és még akkor sem lehetünk 100 százalékig biztosak a választásunkban.

De hogy a konkrét gumikról is beszéljünk, a kukacos defektjavítás a legkevésbé sem nevezhető szakszerűnek, a peremből hiányzó nagyobb darabok pedig szintén nem hangzanak túl jól. Ugyanis ott, főleg terhelés alatt, ahogy "tornászik" a gumi a felniperemen, simán elszökhet a levegő, azaz balesetveszélyes. A kukacos abroncs talán menthető, de akkor sem lesz teljes értékű. Arról nem is beszélve, hogy a defekt nyomán vajon futott-e, és ha igen mennyit kevés nyomással, le van-e gyalogolva? Mert ha igen, akkor kuka.

Szóval rossz esetben valójában csak 2 darab használható gumit vásárolt, jobb esetben 3 darabot. Ezekhez természetesen mellé rakható az új, ha valóban újszerűek ezek. Persze kérdés a koruk is, mert egy - mondjuk - 6 éve gyártott újszerű abroncs viselkedése már kimutathatóan különbözhet egy frissen a szalagról lejött vadiújétól.

Üdv, Gumidoki

2023. június 24., 14:18 Módosítva: 2023.06.29 06:33

Tisztelt Gumidoktor!

Egytengelyes ráfutófékes utánfutómra keresek abroncsot. A kérdésem az, hogy sok abroncsnál a terhelési indexnél két számot látok megjelölve. Ezt hogyan kell értelmezni? Mikor 600 és mikor 560 kg az abroncs terhelhetősége?

Üdv: János

Kedves János!

Igen, két terhelési indexszel az ún. C-s, más néven kisteher (meg természetesen a nagyteher) abroncsoknál találkozhat. Ennek az az oka, hogy ezeket a gumiabroncsokat - a hátsó tengelyen - ikerkerékre is szerelhetik. Az első, nagyobb terhelési index a szólókerékként való alkalmazáskor irányadó, míg a második, kisebb értékű az ikerkerékként való használatra vonatkozik. Ilyen egyszerű a magyarázat.

Üdv, Gumidoki

2023. június 10., 16:39 Módosítva: 2023.08.17 11:39

Kedves Gumidoktor!

A következő a kérdésem: megnéztem nyárigumi teszteket a neten, és az alapján választottam egy Hankook nyári gumit, 205/60/R16, Ventus Prime 3-at, ami nagyon jó minősítést kapott, de árban azért még elviselhető. Viszont van belőle nedves tapadásnál A es B indexű. Én megrendeltem az A-sat a neten keresztül, de B-set hoztak...

Mit tanácsol, visszavitessem vagy olyan nagy különbség nincs a kettő között fékezésnél? Köszönöm a válaszát előre is! Móni

Kedves Móni!

A nedves tapadás tekintetében egy A és egy E minősítést kapott gumiabroncs esetében a féktávolságok közötti különbség akár 18 m is lehet.

Fontos tudni, hogy a méréseket 80 km/h sebességről való fékezés esetén mérik, és nem teljes megállásig, hanem 2 km/h sebességre fékezésig tart a mérés. Egy F kategóriás gumiabroncs még 49 km/h sebességgel halad, amikor az A kategóriás már megáll.

Az A és B besorolású abroncs fékútja között kb. 3 méter a különbség, azaz azért nem elhanyagolható. Ha A-st fizetett és B-st kapott, egy reklamációt megér a dolog... :)

Üdv, Gumidoki

2023. május 14., 15:01 Módosítva: 2023.08.09 11:14

Tisztelt Gumidoki!

Defekt után gumiszervizben szakszerűen javított abroncs kerülhet-e az egyenletes kopás érdekében az első tengelyre?

Köszönettel, Roberto

Kedves Roberto!

Nincs semmilyen jogszabály erre vonatkozóan. Technikai oldaláról nézve a kérdést, nyilván nagyon nem mindegy, milyen méretű abroncsról van szó, milyen autóról, hol helyezkedik el a sérülés a gumin stb-stb.

UHP abroncsot eleve nem javasolt javítani, még szakszerűen sem.

Oldalfalon pedig mindegyiket (kivéve nagyteher gumik) tilos.

A konkrét esetben vajon milyen gumiabroncsról beszélünk? Illetve valóban szakszerű volt-e az a javítás, vagy csak ezt mondták? A légvesztés nyomán bekövetkezett-e lapos futás, ha igen, az milyen mértékben roncsolta az abroncs szerkezetét...? Rengeteg a kérdőjel itt sajnos... Ennyire általános és a részleteket nélkülöző kérdésre, ráadásul látatlanban nem adhatok felelős választ sajnos.

Üdv, Gumidoki

2023. május 7., 11:47 Módosítva: 2023.07.27 14:38

Tisztelt Gumidoktor!

Van egy negyedik éves Mazda 6 autónk, ami nyári és téli felni/gumi szettel rendelkezik. Mindig én cserélem a kerekeket, mert utálok sorban állni csereszezonban a gumisnál, de időnként szezonon kívül elviszem a kerekeket kiegyensúlyoztatni. Eddig semmilyen problémám nem volt, de most azzal találtam magam szembe, hogy a téliről nyárira cserélt kerekekkel, az autó úgy viselkedik, hogy kis kormánymozdulatra is intenzíven reagál. Elvileg mindent a megszokottak szerint csináltam, kerekeket nem cseréltem fel, mivel mindegyiken jelzéses szelepsapka van. Az anyákat nyomatékkulccsal az előírt mértékig húztam a megfelelő sorrendben és a kerekeket a megadott értékekre (2.3bar 19"kerék, három személy) fújtam. Padkázva, kátyúzva nem volt az autó, úgyhogy nem gondolom hogy futómű probléma lenne. A guminyomásokra gyanakodok, de valójában nem tudom mi okozza a problémát.

Kérem adjon tanácsot hogy hogyan tudom csökkenteni ezt a jelenséget?

Kedves Levélíró!

Ha valóban mindent ugyanúgy csinált és rendben felmentek a kerekek a helyükre, akkor pedig az abroncsnyomással, vagy a futóművel nincs valami rendben. Ám az is lehet, hogy a téli szettje a végét járja és most lett furcsa kontraszt a sokkal jobban tapadó nyári gumikkal ahhoz képest. Sokkal több variáció nincs.... :o)

Üdv, Gumidoki

2023. április 3., 17:03 Módosítva: 2023.05.17 06:23

Tisztelt Gumidoktor.

Az 1993-as Skoda Forman Plus-omhoz keresek gumit (165/70 R13) mivel a hónak köszönhetően kiderült, hogy elfogyott. Azon kezdtem el gondolkozni, hogy jobban megérné-e a téli gumit kiváltanom négyévszakosra úgy, hogy idén nyári szettet is be kellene szereznem. Az autóval évente átlagosan 15 ezer kilométert teszek meg többségében országúton és városban.

Azonban ami számomra a kérdés magját is alkotja, hogy télen mennyire befolyásolja az autó menettulajdonságait? Mivel az autóban koránál fogva nincs semmilyen vezetési segédlet, ezért tartok attól (főleg most télen), hogy az "alap" téli gumihoz képest a tapadás nem lenne megfelelő, így gyakorlatilag csak magamat szivatnám télen.

A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e így a "szezonális" gumikat egy garnitúra négyévszakossal kiváltanom (főleg a téli üzemet lengik nálam körbe kérdőjelek) vagy maradjak a cserélgetésnél? Ha érdemes, akkor milyen gumikat ajánl? Érdemes-e a 10 ezer forint környéki "gyors és olcsó" megoldások között nézelődni vagy egy jobb és minőségibb garnitúrára érdemes áldozni, ami tovább kitart, és megéri az árát?

Válaszát és tanácsait előre is köszönöm. Üdv: Dani

Kedves Dani!

Eléggé határeset a dolog, nyilván ezért vacillál ön is ezen a kérdésen... ;o)

Azért egyrészt a 15 ezer kilométer nem oly kevés éves szinten, másrészt sok benne az országút. Maga a méret viszonylag olcsón beszerezhető, szerelés szempontjából sem kihívás, pláne a mai kerékméretek mellett. Én azt mondanám, hogy ne váltson négyévszakosra!

Ha mégis, akkor a legjobbak közül érdemes válogatnia, gagyi mellett végképp nem érdemes letenni a voksot. Téliből, nyáriból pedig az autó kis tömege és teljesítménye miatt pont felesleges a csúcskategóriát megcéloznia. Mindez abba az irányba tereli a dolgot - szerintem - , hogy maradjon az évszakoknak megfelelő gumiknál, és cserélgessen. Remélem, sikerült talán pár új szempont hozzáadásával döntéshez segítenem! :)

Üdv, Gumidoki

Címlapkép: Bolla György

2023. március 12., 14:42 Módosítva: 2023.04.07 06:45
7

Kedves Gumidoktor!

Nemrég megvettem az áhított terepjárómat egy 2004-es Toyota Land Cruiser Pradot (4.0 V6). Mivel második autónak szántam, főként terepezés céljából, meg is vettem rá az 5 db nagy ballonos mud mintás legterepesebb gumit, amit csak találtam. Majd 5000 km megtétele után észrevettem rajta a hópihe + hegycsúcs jelet. A probléma az, hogy ahol én lakom, a legzordabb téli hajnal sem hűvösebb 9-10 foknál és nappal simán van 20-22 fok. Nyáron meg 30-35 fok az általános. Nem is gondoltam volna, hogy itt lehet téligumit kapni, ezért nem is ellenőriztem.

A kérdésem az lenne hogy mennyire veszélyes ezt használni aszfaltos úton, vagy akár autópályán? Mire figyeljek? Vagy cseréljem le azonnal?

Köszönettel: Péter

Kedves Péter,

Ha terepgumit vásárol, azon mindegyiken rajta lesz az M+S jelölés, ez hagyományosan rajta van az erre a szegmensre gyártott abroncsokon. Ez kiegészítve a három hegycsúcs-hópihe szimbólummal pedig a modernebb, négyévszakos, elsősorban az EU-piacra szánt mintázatokon egyre gyakrabban megfigyelhető, ugyanis ezeket az EU-hatóságok teljes értékű téliabroncsnak fogadják el, ami fontos tényező, ugye.

Mivel azt írja, hogy alapvetően terepen fogja használni ezeket a gumikat, a mintázata pedig erre amúgy tökéletesen alkalmas, akkor nincs miért lecserélje. Bár nem arra fejlesztették, de autópályán meg autóúton sem tilos ezeket használni, az oldalfalukon látható sebességindex határain belül. Szóval idegeskedésre oka nincs, az abroncsaival - szerintem - minden rendben van!

Üdv, Gumidoki

2023. február 20., 09:36 Módosítva: 2023.03.14 06:36

Kedves Gumidoktor,

Lesz-e baja a keréknyomás-ellenőrző szenzornak (VW, ahol magán a szelepen van a szenzor) defektjavító (pl. Slime) használata után? Sehol nem találtam erről bővebb információt.

Üdv, Adrián

Kedves Adrián,

A TPMS jeladó gyárilag egy zárt, kompakt rendszer. Abba elvileg a nedvességnek sem szabad bejutnia. A nedvesség - jó esetben - azonban csak pára formájában van jelen az abroncs belsejében, míg a defektjavító konkrét, folyós anyag formájában kerül bele.

A sok éves tapasztalat azt mutatja, hogy évek alatt bizony elő-előfordul, hogy még a nedvesség is belejuthat a zárt TPMS házba, és tönkreteszi a jeladót. Ez értelemszerűen sokkal nagyobb eséllyel megtörténik a defektjavítóval ugyanúgy.

Tehát elvileg nem árt neki, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek döntő többségben tönkreteszi, főleg egy régebbi, jó pár évet használt TPMS-szenzor esetében. A legtöbb gyártó ezért szenzorcserét javasol a konkrét kerékben defektjavító használata után.

Üdv, Gumidoki

Bezárás