Kedves Gumidoktor!
A következő a kérdésem: megnéztem nyárigumi teszteket a neten, és az alapján választottam egy Hankook nyári gumit, 205/60/R16, Ventus Prime 3-at, ami nagyon jó minősítést kapott, de árban azért még elviselhető. Viszont van belőle nedves tapadásnál A es B indexű. Én megrendeltem az A-sat a neten keresztül, de B-set hoztak...
Mit tanácsol, visszavitessem vagy olyan nagy különbség nincs a kettő között fékezésnél? Köszönöm a válaszát előre is! Móni
Kedves Móni!
A nedves tapadás tekintetében egy A és egy E minősítést kapott gumiabroncs esetében a féktávolságok közötti különbség akár 18 m is lehet.
Fontos tudni, hogy a méréseket 80 km/h sebességről való fékezés esetén mérik, és nem teljes megállásig, hanem 2 km/h sebességre fékezésig tart a mérés. Egy F kategóriás gumiabroncs még 49 km/h sebességgel halad, amikor az A kategóriás már megáll.
Az A és B besorolású abroncs fékútja között kb. 3 méter a különbség, azaz azért nem elhanyagolható. Ha A-st fizetett és B-st kapott, egy reklamációt megér a dolog... :)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoki!
Defekt után gumiszervizben szakszerűen javított abroncs kerülhet-e az egyenletes kopás érdekében az első tengelyre?
Köszönettel, Roberto
Kedves Roberto!
Nincs semmilyen jogszabály erre vonatkozóan. Technikai oldaláról nézve a kérdést, nyilván nagyon nem mindegy, milyen méretű abroncsról van szó, milyen autóról, hol helyezkedik el a sérülés a gumin stb-stb.
UHP abroncsot eleve nem javasolt javítani, még szakszerűen sem.
Oldalfalon pedig mindegyiket (kivéve nagyteher gumik) tilos.
A konkrét esetben vajon milyen gumiabroncsról beszélünk? Illetve valóban szakszerű volt-e az a javítás, vagy csak ezt mondták? A légvesztés nyomán bekövetkezett-e lapos futás, ha igen, az milyen mértékben roncsolta az abroncs szerkezetét...? Rengeteg a kérdőjel itt sajnos... Ennyire általános és a részleteket nélkülöző kérdésre, ráadásul látatlanban nem adhatok felelős választ sajnos.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Van egy negyedik éves Mazda 6 autónk, ami nyári és téli felni/gumi szettel rendelkezik. Mindig én cserélem a kerekeket, mert utálok sorban állni csereszezonban a gumisnál, de időnként szezonon kívül elviszem a kerekeket kiegyensúlyoztatni. Eddig semmilyen problémám nem volt, de most azzal találtam magam szembe, hogy a téliről nyárira cserélt kerekekkel, az autó úgy viselkedik, hogy kis kormánymozdulatra is intenzíven reagál. Elvileg mindent a megszokottak szerint csináltam, kerekeket nem cseréltem fel, mivel mindegyiken jelzéses szelepsapka van. Az anyákat nyomatékkulccsal az előírt mértékig húztam a megfelelő sorrendben és a kerekeket a megadott értékekre (2.3bar 19"kerék, három személy) fújtam. Padkázva, kátyúzva nem volt az autó, úgyhogy nem gondolom hogy futómű probléma lenne. A guminyomásokra gyanakodok, de valójában nem tudom mi okozza a problémát.
Kérem adjon tanácsot hogy hogyan tudom csökkenteni ezt a jelenséget?
Kedves Levélíró!
Ha valóban mindent ugyanúgy csinált és rendben felmentek a kerekek a helyükre, akkor pedig az abroncsnyomással, vagy a futóművel nincs valami rendben. Ám az is lehet, hogy a téli szettje a végét járja és most lett furcsa kontraszt a sokkal jobban tapadó nyári gumikkal ahhoz képest. Sokkal több variáció nincs.... :o)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor.
Az 1993-as Skoda Forman Plus-omhoz keresek gumit (165/70 R13) mivel a hónak köszönhetően kiderült, hogy elfogyott. Azon kezdtem el gondolkozni, hogy jobban megérné-e a téli gumit kiváltanom négyévszakosra úgy, hogy idén nyári szettet is be kellene szereznem. Az autóval évente átlagosan 15 ezer kilométert teszek meg többségében országúton és városban.
Azonban ami számomra a kérdés magját is alkotja, hogy télen mennyire befolyásolja az autó menettulajdonságait? Mivel az autóban koránál fogva nincs semmilyen vezetési segédlet, ezért tartok attól (főleg most télen), hogy az "alap" téli gumihoz képest a tapadás nem lenne megfelelő, így gyakorlatilag csak magamat szivatnám télen.
A kérdésem az lenne, hogy érdemes-e így a "szezonális" gumikat egy garnitúra négyévszakossal kiváltanom (főleg a téli üzemet lengik nálam körbe kérdőjelek) vagy maradjak a cserélgetésnél? Ha érdemes, akkor milyen gumikat ajánl? Érdemes-e a 10 ezer forint környéki "gyors és olcsó" megoldások között nézelődni vagy egy jobb és minőségibb garnitúrára érdemes áldozni, ami tovább kitart, és megéri az árát?
Válaszát és tanácsait előre is köszönöm. Üdv: Dani
Kedves Dani!
Eléggé határeset a dolog, nyilván ezért vacillál ön is ezen a kérdésen... ;o)
Azért egyrészt a 15 ezer kilométer nem oly kevés éves szinten, másrészt sok benne az országút. Maga a méret viszonylag olcsón beszerezhető, szerelés szempontjából sem kihívás, pláne a mai kerékméretek mellett. Én azt mondanám, hogy ne váltson négyévszakosra!
Ha mégis, akkor a legjobbak közül érdemes válogatnia, gagyi mellett végképp nem érdemes letenni a voksot. Téliből, nyáriból pedig az autó kis tömege és teljesítménye miatt pont felesleges a csúcskategóriát megcéloznia. Mindez abba az irányba tereli a dolgot - szerintem - , hogy maradjon az évszakoknak megfelelő gumiknál, és cserélgessen. Remélem, sikerült talán pár új szempont hozzáadásával döntéshez segítenem! :)
Üdv, Gumidoki
Címlapkép: Bolla György
Kedves Gumidoktor!
Nemrég megvettem az áhított terepjárómat egy 2004-es Toyota Land Cruiser Pradot (4.0 V6). Mivel második autónak szántam, főként terepezés céljából, meg is vettem rá az 5 db nagy ballonos mud mintás legterepesebb gumit, amit csak találtam. Majd 5000 km megtétele után észrevettem rajta a hópihe + hegycsúcs jelet. A probléma az, hogy ahol én lakom, a legzordabb téli hajnal sem hűvösebb 9-10 foknál és nappal simán van 20-22 fok. Nyáron meg 30-35 fok az általános. Nem is gondoltam volna, hogy itt lehet téligumit kapni, ezért nem is ellenőriztem.
A kérdésem az lenne hogy mennyire veszélyes ezt használni aszfaltos úton, vagy akár autópályán? Mire figyeljek? Vagy cseréljem le azonnal?
Köszönettel: Péter
Kedves Péter,
Ha terepgumit vásárol, azon mindegyiken rajta lesz az M+S jelölés, ez hagyományosan rajta van az erre a szegmensre gyártott abroncsokon. Ez kiegészítve a három hegycsúcs-hópihe szimbólummal pedig a modernebb, négyévszakos, elsősorban az EU-piacra szánt mintázatokon egyre gyakrabban megfigyelhető, ugyanis ezeket az EU-hatóságok teljes értékű téliabroncsnak fogadják el, ami fontos tényező, ugye.
Mivel azt írja, hogy alapvetően terepen fogja használni ezeket a gumikat, a mintázata pedig erre amúgy tökéletesen alkalmas, akkor nincs miért lecserélje. Bár nem arra fejlesztették, de autópályán meg autóúton sem tilos ezeket használni, az oldalfalukon látható sebességindex határain belül. Szóval idegeskedésre oka nincs, az abroncsaival - szerintem - minden rendben van!
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Lesz-e baja a keréknyomás-ellenőrző szenzornak (VW, ahol magán a szelepen van a szenzor) defektjavító (pl. Slime) használata után? Sehol nem találtam erről bővebb információt.
Üdv, Adrián
Kedves Adrián,
A TPMS jeladó gyárilag egy zárt, kompakt rendszer. Abba elvileg a nedvességnek sem szabad bejutnia. A nedvesség - jó esetben - azonban csak pára formájában van jelen az abroncs belsejében, míg a defektjavító konkrét, folyós anyag formájában kerül bele.
A sok éves tapasztalat azt mutatja, hogy évek alatt bizony elő-előfordul, hogy még a nedvesség is belejuthat a zárt TPMS házba, és tönkreteszi a jeladót. Ez értelemszerűen sokkal nagyobb eséllyel megtörténik a defektjavítóval ugyanúgy.
Tehát elvileg nem árt neki, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek döntő többségben tönkreteszi, főleg egy régebbi, jó pár évet használt TPMS-szenzor esetében. A legtöbb gyártó ezért szenzorcserét javasol a konkrét kerékben defektjavító használata után.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Sikerült szert tennem egy eredeti, használt F40-es hátsó kerékre, melyet dísztárgyként szeretnék megőrizni az utókornak. A felnin lévő mintegy 30 éves gumi a lamellák között már erősen repedezett. Mivel kezeljem a gumit, hogy konzerváljam állapotát, megállítsam pusztulását? Itt ugye nem fontos a gumi klasszikus használhatósága, hiszen azt egyrészt rég elvesztette, másrészt sosem kell már ezen túl a saját súlyán kívül mást elviselnie, azt is csak álló helyzetben. Az egyedüli szempont tehát optikailag megőrizni az épségét. Tudna valami jó tippet adni, mivel lehet évtizedek távlatában a gumi lebomlását késleltetni?
Köszönettel, Péter
Kedves Péter,
Gratulálok e remek relikviához! :)
Az abroncsok öregedését legjobban glicerines ápolóval lehet lassítani, kezelni. A sokak által kedvelt és a gumifelületnek csillogó fényt adó szilikonos készítmények nagyon kiszárítják a keveréket, nem jók. Konkrét termékötletem nincs, de amiben szilikon helyett glicerin van, az bármelyik jó lehet a célra.
Üdv, Gumidoki
Címlapkép forrása: Ferrari
Tisztelt Gumidoktor!
Az lenne a kérdésem, hogy egy 5J 14" acél felnire (Suzuki Splash) feltehető-e 185/65 R14 gumi? A gyári gumimérete az autónak 165/70 R14, így a két méret közötti váltószám úgy néztem, hogy megfelelő, de a kérdés inkább arra vonatkozik, hogy erre a felnire nem lesz-e túl széles a gumi, illetve milyen negatív következményei lehetnek? (Pl. nagyobb üzemanyag fogyasztás, vagy parkolásnál nehezebb kormányzás? Illetve ezek lehet, hogy nem is érezhető változások lennének?)
Köszönettel: Máté József
Kedves József!
Kezdem azzal a ténnyel, hogy a 185/65 R14 méretű gumiabroncs 5,5 - 7,0" széles felnin használható biztonsággal. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a Splash 5,0" széles papucsa túl keskeny, azaz nem megfelelő hozzá. Megjegyzem, ez amúgy sem tökéletes váltómérete a gyári 165/70 R14-nek, úgyhogy nem is oly' nagy baj ez.
Ha szélesebb kerekeket szeretne az autóra, ahhoz felnicsere szükségeltetik tehát. Ám akkor már lehet, érdemesebb felmenni 15"-ra.
Üdv, Gumidoki
Üdvözlöm,
segítséget szeretnék kérni, 2022-es Seat Leon kombi autón (céges lízingelt) téligumi csere után 100 km/h felett elkezdett kicsit remegni az autó, így elvittem egy független gumishoz, (mivel nem az első alkalom, hogy a szolgáltató nem képes megfelelő munkát elvégezni) a gumicserénél centríroztatni, ezután még rosszabb lett.
Újra elvittem, volt eltérés, megesküdtek, rendben lesz. Ismét teszt (Budapest-Nagykanizsa) ahol 100-120 között enyhén remeg az autó, de nem minden esetben, próbáltam a sebességgel is játszani, eltérő útminőség mellett (autópálya - M7), de nem tudtam egyértelműsíteni, gyorsítás során hol erősebben, hol gyengébben kezd el remegni az autó, amit az utasok is éreznek. Nyári gumival ilyen helyzet nem fordult elő.
Mit javasol, gumi lehet a hibás vagy menjek egy másik gumishoz ismét centríroztatni?
Kedves Levélíró,
A menet közben tapasztalható rezgésnek, remegésnek számtalan oka lehet, amely közül csak egy a kiegyensúlyozatlan kerék. Egy tapasztalt, sokat látott gumis kolléga mondása volt az, hogy egy téglát is ki lehet centrírozni, de attól az még tégla marad.
Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ha a kerekeknél maradunk, akkor egy sérült, akár csak enyhén deformált felni is okozhat vibrációkat, egyénként tökéletesen kiegyensúlyozható. Vagy lehet egyik abroncsnak (szinte nulla az esélye, hogy mind a négy abroncs rossz legyen) olyan jellegű gyártási hibája, hogy bár a gumi tökéletesen kerek, az oldalfalának, vagy akár az egész szerkezetének a rugalmassága körkörösen mégsem egyforma. Így van egy olyan frekvencia, ahol nagyon be tud rázkódni a kerék.... De több futóműalkatrész, vagy éppen a hajtáslánc hibája is generálhat rezgéseket.
De ha a kerekeknél maradunk, létezik olyan műszer, amely kiválóan alkalmas a kerekek anomáliáinak felderítésére és kiszűrésére. Ilyen a műszerrel pár hazai szakműhely is fel van szerelve. Én egy ilyen vizsgálatot tartanék a legjobb következő lépésnek. Ha fényt derít a valós okra, már csak meg kell oldani azt.
Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Az köztudott, hogy a téli guminak nem tesz jót, ha meleg időben fent hagyjuk, de arra nem igazán találtam választ eddig, hogy a nyári guminak árt-e, ha nulla fok környékén használjuk? A télen használt nyári gumi menetstabilitásra gyakorolt negatív hatásaival tisztában vagyok, konkrétan az érdekel, hogy a nyári gumit károsítja-e, ha hideg, de száraz időben használjuk?
Előre is köszönöm!
Kedves Levélíróm,
A nyári gumiabroncsban a - nálunk megszokott téli hideg - nem tud olyan maradandó károsodást okozni, mint a téliekben a nyári forróság. Utóbbiaknak sem a meleg levegő, sokkal inkább a felforrósodott útfelülettel való érintkezés árt. Persze minden relatív, mert a saját szememmel láttam olyan nyári gumiabroncsot, amelyet véletlenül kézből leejtettek -44 fokban és úgy összetörött szilánkosra, mint az üveg, csak a szerkezeti szálak tartották egyben. De ez egy skandináv sztori , nálunk azért ettől nem kell tartani. :o)
Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Napi városi közlekedésre használok egy Yamaha Aerox 50 köbcentis robogót. A robogó 2006-os évjáratú, 12 000 km van benne, és még gyári első és hátsó gumival szerelt. A gumik állapota ránézésre megfelelő, még nem kopottak. Az lenne a kérdésem, hogy a több mint 16 éves gumit érdemes-e kicserélni a gumik öregedése miatt, függetlenül attól, hogy még nem kopottak?
Válaszát előre is köszönöm! Üdv, Zsolt
Kedves Zsolt,
Mindenképpen érdemes! Ezt akkor fogja megtapasztalni és bizonyítottnak érezni, ha kipróbálja a robogóját friss gumikon. Főleg nedves, vizes útfelületen. Nyilván a használat évei alatt hozzászokott a gumiabroncs határainak szűküléséhez, tán nagyon észre sem vette, ha nem forszírozza a gépet nagyon. De sokkal több biztonsági tartalék lesz az új abroncsokban, ezt garantálhatom!
Hajrá! Üdv és B.Ú.É.K. Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Legutóbbi kerékcserekor elkövettem azt a hibát, hogy nem jelöltem meg a lecserélt kerekeket. Egy 2008-as Kia Rio 1,4 (G4EE) autómon a téli és a nyári szett is felnin van, mindkettő 175/70 R14. A téli forgásirányos (Kumho WinterCraft), a nyári aszimmetrikus (Kumho Ecowing). Sajnos utóbbin maradt el a jelölés, így még az oldalak és ezzel a forgás iránya sem ismert számomra.
Azt szeretném kérdezni, hogy
- van-e módszer arra, hogy tavasszal jól kerüljenek vissza? Vagy most már csak lutri, hogy megmarad-e az eredeti forgásirány?
- ha nincs, akkor kell-e aggódjak a biztonság miatt?
Ha nem feltétlenül fontos, akkor nem cserélném a nyári gumikat. Még legalább 80%-osak, 4 szezont futottak, kb. 40E km van bennük. Válaszát érdeklődve várom és előre is köszönöm!
Kelemen Attila
Kedves Attila,
Aggodalomra semmi oka. Ugyanis akkor sincs semmi baj, ha random kerülnek fel a kerekek az autóra és ezzel esetleg megváltozik a korábbi forgásirányuk. A mai modern gumiknál semmiféle gondot nem jelenthet ez. Azért bizonyos futásteljesítmény után a kopás képéből értő szem (és kéz) meg tudja állapítani a forgás korábbi irányát. Egy elsőkerekes autónál pedig általában az első tengelyen lévő gumik intenzívebb kopást mutatnak, ez is lehet segítség a pozíció megállapításához. Ha mindezzel mégsem jut dűlőre, akkor az első két mondatom lép érvénybe. ;o)
Üdv, Gumidoki
Címlapkép forrása:Kelemen László/Totalcar
Kedves Gumidoki!
Lassan itt a tél. Kérdezném, hogy a Hondámra: 1,8 140LE 2006 4D Civic-re milyen gumikat vegyek? Négyévszakos vagy téli/nyári? Most 205 55 R16-os felnik vannak fent. Benne lennék a négyévszakosban is, és sejtem, hogy a Goodyear Vector 4Seasons Gen-2-t fogod ajánlani, aminek vannak előnyei, nedves úton, kényelmes, defekttűrő, viszont állítólag gyorsan kopik, most vettem áprilisban a Hondát és már mentem vele 14 ezer km-t, aggódom, hogy nem bírná sokáig. Ha téliket vennék, akkor felnit is kellene vennem, mert az sincs, kiváncsi lennék a tanácsaidra! Az előző Hondával Dunlop-okon jártam téli/nyári kombinációban, szerettem. Szeretek a belső sávban autózni !! :-)
Válaszodat előre is köszönöm! Üdvözlettel : Marci
Kedves Marci,
A négyévszakos mintázatok alapvetően azoknak valók, akik kisebb méretű és teljesítményű autóval közlekednek főleg városban, esetleg elővárosban és éves szinten nem mennek többet, mint 10 ezer kilométer. A leírásodból az derül ki, hogy tulajdonképpen egyik pont sem igaz rád és a vezetési szokásaidra. Azaz a te esetedben sokkal hatékonyabb és biztonságosabb megoldás a szezonális csere. Innentől kezdve mindegy is, hogy milyen négyévszakosokat preferálok én, mert az - sajnos, vagy nem, de - nem a te pályád... ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Új Vitarámra most szereltettem fel új téli gumikat. Az új gumikon erős gyorsításkor jobbra húz a kormány és vele az autó is. Ránézésre a gumi sértetlen, a nyomás egyforma 2,4 bar, forgásirány megfelelő. Mielőtt visszamennék a gumishoz: Más a téli kerék méret, lehet, hogy ez a gond? Nyári: 215/55R17 Continental, téli: 205/65R16 Nokian wr d4. A téli felni a klasszik SX4 alufelnije, 205-ös gumik voltak rajta. Az autó szinte új, a nyári gumival nem volt ilyen probléma.
Köszönettel: Bálint
Kedves Bálint
Nem szerencsés, hogy sem a felni, sem a gumiméret nm specifikus az autón. A régi SX4 felnije fél collal keskenyebb, mint a Vitaráé, a gumiméret sem a gyári 215/60 R16. A felsorolt tények meg tudják zavarni az autó futóművét, illetve érzékenyebbé tudják tenni a viselkedését a nyomvályúkra, útegyenetlenségekre. Mindezekkel együtt lehet a gumiban is a hiba. Ez viszont műszeresen ellenőrizhető; igazolható, vagy éppen zárható ki. Az ennek kimutatására alkalmas gépet úgy hívják, hogy Hunter GSP9700, amelynek működéséről a forgalmazó honlapján olvashat, ahol talál műhelyeket is, amelyek rendelkeznek ezzel a masinériával.
Érdemes mindezek előtt egy olyan próbát csinálni, hogy megcserélve a két első kereket egymással, mi a tapasztalat? Más-más a konzekvencia, ha marad a jobbra húzás, vagy épp balra kezd el menni az autó, esetleg semleges marad a viselkedés... ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
Téli gumi választás előtt állok kisautómra. Eddig Linglong Green Max Winter HP volt, amit nagyon csúszósnak éreztem. Jelenleg a Kumho Wp52, Debica Frigo 2 New, Sava Eskimo S3+ és a Falken Hs01 között vacilálok. Árban is ez a növekvő sorrend, vegyesen használom városban és hosszabb utakon is. Elsősorban a Kumho és a Sava lenne a befutó, a Falkennel is jo tapasztalataim voltak, de árban nem tudom megéri-e a kulönbséget. 155/70 R13 a méret.
Köszönöm!
Kedves Levélíró,
A Linglong és hasonló kaliberű társai pont ott kezdenek elvérezni, ahol az ember téli használatban számítana rájuk, a nyálkás-vizes, illetve a havas-latyakos úton. Amíg az aszfalt száraz, egész kiszámíthatóan viselkedik...
Az ön által említett egyéb mintázatok mindegyike előrelépés a Green Max Winterhez képest, ez egyértelmű. Sőt, ebben a felsorolásban az ár tulajdonképpen nagyjából tükrözi a termékek kvalitásait. Kérdés az is, hogy mennyit szán a projektre. Fontos paraméter lehet a választásnál, hogy a jobb abroncs tudása egyéb dolgokban is megnyilvánul, gondolok itt pl. a komfortra, futásteljesítményre is. Hadd ajánljak még a figyelmébe egy ár-érték tekintetében jó választást ebben a méretkategóriában, ez pedig a Matador MP93 Nordicca. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
2018-as gyártású Ford Kuga 1,5 Ecoboost típusú autómra keresek téligumit acélfelnivel. A gyári méret ami most rajta van alufelnivel 235/55R17. Az lenne az elsődleges kérdésem, hogy lehetne-e olcsóbb alternatívaként 215/65R16 méretű gumit használni, és ha lehet akkor ehhez milyen felniméretet kell választani? Azért vagyok bizonytalan, mert azt hallottam, hogy a fék miatt nem jó hozzá csak a 17"-os kerék, ezért lenne szükségem a szakértelmére.
Ha nem jó akkor milyen alternatívát lehetne használni, vagy csak a gyári méret a megfelelő?
Ezenfelül kérem írja meg milyen téli gumit ajánl erre a kocsira. Évente összesen kb. 10 000 km-t megyek az autóval, és ha nagy hó van nem hozom elő az autót, így a négyévszakos is szóba került, de mivel szinte új Michelin nyári gumi van rajta, ezért hogy ne kótyavetyéljem el inkább vennék téli gumi felni garnitúrát, hiszen ez biztonságosabb is. Eddig a GoodYear és a Continental gumival szemeztem, de nem tudom most melyik lenne jobb ár érték arányú, vagy mi mást érdemes venni?
Üdvözlettel: Viktor
Kedves Viktor,
Jól hallotta, megerősítem, hogy a '18-as évjáratú Kugán a fékek mérete miatt nem használható a 16"-os kerék, minimum 17" kell rá. Innentől kezdve viszont lehet, nem is kellene új felniszettet vásárolnia, elég lenne a meglévőn cserélgetni a szezonnak megfelelő gumikat. Télre is természetesen a gyári, 235/55-ös méret javasolt erre az autóra. Persze ettől még vehet külön felnigarnitúrát a téligumikhoz, csak nem szükségszerű. Ha mégis így dönt, ehhez irányadónak leírom a gyári felni méretét: 7,5x17" ET52,5 5x108x63,4 mm.
A jelzett futásteljesítmény miatt valóban lehet(ne) létjogosultsága esetében a négyévszakos gumikon való elmerengésnek, de ha nem bízik ebben a megoldásban, egy ilyen méretű és tömegű autón én sem forszírozom ezt. Nagyon sok remek mintázat van a piacon, amelyek külön kategóriába sorolhatóak. Ha szeretné megőrizni a Michelinnel megszokott futáskultúráját az autónak és a büdzsé is megengedi, akkor érdemes a prémium szegmensből válogatnia. Az ön által felsorolt két márka is ide tartozik. Mindkettőnek szuper téli termékei vannak, ha bízik bennük, nem beszélem le egyikről sem. Annyit írok csak, én a kettő közül a GY-t érzem kicsit jobbnak. De nem beszéltünk akkor a szintén prémium Pirelli, Bridgestone, vagy éppen Michelin vonatkozó mintázatairól sem még... :)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor,
Egy elég elkeserítő probléma miatt írok. Az autóm egy kétéves Toyota Corolla, de esetemben a típus nem is annyira érdekes. Nemrég egy kátyúba hajtottam, ami az autó jobb oldali futóművét érintette. Mindkét felni deformálódott, a hátsó gumi ki is szakadt.
Első körben mindkét felnit és mindkét gumit újra cseréltettem, nem akartam javítással kockáztatni. De a problémám itt kezdődik: az autó kasznija és a kormánykerék is vibrál. 3x lett a kerékszett egyensúlyozva, nem hozott eredményt. A futómű márkaszervizben lett ellenőrizve.
Próbáltam, hogy megcserélem az első és hátsó kerekeket, nem változik semmi, nyilván nem az amúgy új kerekekkel lesz gond.
Azt kérem, hogy adj lehetőleg tippet, mivel lehet gond. Illetve én már áttúrtam a netet, de nem találtam olyat, ahol specifikusan ilyen problémával foglalkoznának. Lehet egy féltengelyt, egy kerékagyat ellenőriztetni ebből a szempontból? A próbaszerű cserélgetést nem erőltetném. Ahova eddig vittem az autót, mindenhol centríroztak, és mindenhol találtak hibát az előző munkában. Azt hiszem, másfele kell keresgélnem, de úgy látom, nehéz helyzetben van az, akit a legkisebb vibráció is zavar az autóján. Köszönöm, ha tudsz tippet adni, mit vizsgáltassak, és hogy hol.
Köszönöm, Gábor
Kedves Gábor,
Leírása alapján szinte bizonyos, hogy nem az új kerekek okozzák a jelenséget. Kérdés, hogy milyen sebességnél jelentkezik a vibrálás, ha növeli a tempót, kisimul vagy erősödik? Jellemzően a gyorsítás, lassítás, kormányzás befolyásolja-e a rázkódást, terheletlenül gurulva mi a helyzet? Sok a kérdés...
A futóművet ellenőriztetném én első körben egy kifejezetten erre szakosodott szervizben, ha ott minden rendben találtatik, akkor mennék tovább a hajtásláncra. Nem egyszerű feladat, de a végére lehet járni.
Üdv, Gumidoki
A címlapkép illusztráció, forrása: Boston Globe/Getty Images
Kedves Gumidoki!
Nankang NS2-t néztem ki új guminak, elég jó az ára. Feleannyiért kapok 4-5 éves márkás (Conti, Michelin) 5-6 mm használt abroncsot. Melyik legyen?
Kedves Levélíró,
Leírom az érveket pro és kontra, aztán döntse el ön! ;)
A használt abroncs mindig lutri. Nem ismerjük az előéletét; hogyan és min használták, hogy volt tárolva? Persze nyilván vannak tuti vételek és kivételek, de nem ez a jellemző. Az 5-6 mm-es profil még bőven használható, de hendikeppel indul egy újhoz képest. 4-5 éves gyártású gumiabroncs kb. 8-10 évvel korábbi technológiát és fejlesztési szintet jelent, azaz generációkkal korábbi termékkel van dolgunk. A laikus könnyen belefuthat sérült abroncsba is, ha a használtak között keresgél, aztán jön az egymásra mutogatás kellemetlen procedúrája. Viszont sokszor valóban meglepően jó állapotú, jó kondíciójú abroncs érhető el az új töredékáráért. Megértem, akiket ez vonz.
Az új abroncs viszont, még ha nem is a legnevesebb gyártótól való, általában naprakész fejlesztés, friss anyagokból összerakva. Garancia van rá, ami probléma esetén érvényesíthető. Sőt, sokszor a kötelezőn túl ún. kátyúgaranciát is adnak hozzá, ami ismerve a hazai utak állapotát igen jól jöhet. Sokszor a náluk vásárolt új abroncsot a gumiszervizek akár ingyen, vagy kedvezménnyel szerelik, míg az ügyfél által hozott használtat felárral.
Összegezve tehát nem feltétlenül rossz vétel egy használt abroncs, de aki nem ért hozzá, könnyen csőbe húzható. Viszont olcsó. Az új abroncs vásárlása kiszámítható, sokkal jobban körüljárható a termék, és plusz szolgáltatások is elérhetők hozzá, igaz magasabb áron. Kinek mi a fontos... :)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoktor!
Ma olvastam cikkét, melyben arról is ír, hogy egy gumi 10 éves koráig biztonsággal használható. Felmerül bennem a kérdés, hogy mi a helyzet az 5-6-700 lóerő fölötti szupersportkocsiknál, ahol ugye nem ritka, hogy 5-10 évesen kevesebb mint 10 ezer km van az autókban, gyűjtői darabok lévén egészen biztosan jól is lettek tárolva, ápolva, így a gumijaik is. De valóban rá lehet biztonsággal szabadítani nagyonsokszáz lóerőt és rettenetes kanyarsebességet egy idős, de keveset futott és jól tárolt gumira?
Köszönettel, Péter
Kedves Péter,
nyilván egy ilyen extrém autón a gumik is extrém terhelésnek vannak kitéve. Azaz nem mindegy, hogy akár csak pár száz kilométeres éves használat során milyen élmény, és mennyire biztonságos azt vezetni.
Higgye el, hogy aki ilyen autókból rendelkezik gyűjteménnyel, vagy akár csak egy példánnyal, az gondot fordít erre is. Azaz futástól függetlenül 2-3-4 évente lecserélik a gumikat újakra, én magam is tudok nem egy ilyenről.
Üdv, Gumidoki
Üdv.
Sikerült beszereznem egy viszonylag ritka pickupot. Fiat Fullback single cab 4x2 benzin. Szeretnék rá 4 évszakos gumit venni, az A/T gumit nem erőltetném, mivel inkább súlyt hordok vele, mint terepezek, és nem találtam megfelelő súly-index számút.
A gyári gumiméret 195R15C 106/104R 8PR. És itt jött a probléma, hogy nincs megadva a profil magassága, találtam pár gumit konkrétan ezekkel a paraméterekkel, de jobbára csak nyárit. Létezik erre valami alternatíva, hogy milyen profilszámmal lehet kiváltani? Mondjuk 195/80 R15C? 6J felnire megy, szóval maradnék a gyári keskeny, magas guminál.
Köszönöm üdv Gedeon
Kedves Gedeon,
Jól érzi, amikor nincs külön feltüntetve a szériaszám a személy- és kisteherabroncsok méretjelölésében, akkor az /80-at jelent.
Így a Fullback esetében a 195/80 R15C is megfelelő méret. Egy dologra kell odafigyelni, hogy a terhelési index 106 (nem 96 vagy 100) kell legyen, azaz nehogy személyautóra való abroncsot vegyen véletlenül. ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Azzal tisztában vagyok, hogy tengelyenként eltérő típusú (téli-nyári) nem lehet, de azt nem tudom, hogy lehet-e pl. elől téli, hátul 4 évszakos, mert ez nem teljesen egyértelmű számomra, ebben kérem a segítségét!
Köszönöm Zoltán
Kedves Zoltán,
Mit lehet, és mit szabad, nem ugyanaz, tisztázzuk először ezt! A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet így fogalmaz: (5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
Azaz ugyanazon tengelyen kell azonos jellegű (téli, nyári, négyévszakos) gumikat használni. A másik tengelyen már lehet más jellegű. Ez a jogszabály.
Ugyanakkor én műszaki szempontok szerint sokkal szigorúbb lennék. Hiszen tud meglepetéseket okozni a vezetőjének egy olyan autó, amin elöl pl. nyári, hátul téli mintázat van felszerelve. Tehát a kérdésére az a válasz, hogy lehet, de egyáltalán nem ajánlott egyik tengelyen téli, másikon négyévszakos abroncsokkal járni.
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
Ahogy nézem, a Continental gumik esetében az FR jelölés peremvédőt jelent, de mi is ez pontosan? Ez erősített oldalfal? Olyat is olvastam, hogy kicsit jobban kiáll, ezzel védve a felnit a dörzsölődéstől, hisz a gumi találkozik először a padkával. Ez nekem furcsa, nem inkább a gumit kellene védeni vezetésbiztonsági szempontból? A kérdésem lényege tulajdonképpen az, hogy emiatt a gumis nem fog szentségelni, mert mondjuk nehezebb szerelni?
Előre is köszönöm válaszát! Gergely
Kedves Gergely,
Így van, a német Continental abroncsgyártó FR rövidítéssel (felgen ripen) jelöli az úgynevezet peremvédő jelenlétét termékein. Nem egységes nomenklatúra ez, más gyártók másképp jelölik ugyanezt, például:
RFP azaz Rim Fringe Protector
FP azaz Fringe Protector
MFS azaz Maximum Flange Shield
FR azaz Felgen Ripen
FSL azaz Felgenschutzleiste
ML azaz Mit Leiste
Ennek azért van jelentősége, mert ez a rugalmas gumikitüremkedés sokszor maradandó sérülés nélkül vészeli át a padkával való találkozást, míg a felni azonnal karcolódik ilyen esetben. Nagyobb, peresebb abroncsméretekben megszokott a peremvédős kivitel, így a gumis sem fog szentségelni, ha éppen ilyen gumit kell szerelnie, mert a szerelés szempontjából ennek tulajdonképpen nincs jelentősége. Ám ha a gumis szentségelne mégis emiatt, azonnal állj tovább és keress egy másikat! ;)
Üdv, Gumidoki
T. Gumidoki!
Talán már volt, szinte biztos, de mivel örök a kérdés: gyári állapotú, vadiúj, kocsin sose járt 5-6-7 éves abroncsot szabad-e venni/használni?
Illetve mennyivel kockázatosabb/rosszabb egy 2. vagy 3. osztályú (Barum, Debica, Matador, Viking stb.) ilyen típusú gumi (X éves), mint egy (X éves) Conti, GY, Dunlop? Téli gumit keresve ajánlottak egy szett 2015-ös Conti TS850-et, vagy 2016-os Nokiant, azzal érvelve, hogy még mindig jobb gumik, mint a nexcsingcsungok és társaik.
Köszönettel, Fekete Levente
Kedves Levente,
Az általános javaslat, amivel nagyjából minden abroncsgyártó egyetért az az, hogy 10 éves koráig használható egy gumiabroncs biztonsággal. Ez kb. működik is. Az abroncs a hőváltozások, a levegővel történő érintkezés hatására álltában is öregszik. Pláne, ha napsugárzás is éri közben. Azért lutri ilyen szempontból egy használt, vagy akár új, de régebbi gyártású gumi, mert senki nem tudja megmondani/garantálni, hogy azt milyen körülmények között tárolták. Éppen ezért nincs egzakt és korrekt válasz a kérdésére sem. Nyilván nagyon sok mindent elárul az abroncs állapota, színe, szaga (nem vicc!), repedezések jelenléte, vagy épp hiánya stb. Simán lehet egy példásan tárolt 6 éves gumi jobb kondícióban, mint egy 2 éves, kert végébe dobott...
Az megint más, ha egy 6-7 éves autón a saját, gyári abroncsai vannak még megfelelő profilmélységgel. Az - ha állapotra megfelelőnek tűnik - sokkal bizalomgerjesztőbb lehet, mint egy ki tudja honnan előszedett használt gumi. Nem mondom, hogy a mai abroncsárak mellett nincs létjogosultsága a használt vásárlásának, csak nagyon észnél kell lenni. Minden ilyen eset egyedi tehát, de a kockázat benne van. Végül azt sem érdemes elfelejteni, hogy az abroncsipar is nagy lépésekkel halad előre, a fejlődés ezen a területen is töretlen; tehát egy mai középkategóriájú abroncs lehet, hogy simán tudja egy 6-8 éves, két generációval ezelőtti prémium nívóját... ;)
Üdv, Gumidoki
Tisztelt Gumidoktor!
A problémám és ezzel együtt a kérdésem is kissé bonyolult és komplex lesz, előre is elnézését kérem. Az érintett jármű -talán kissé meglepő lesz- egy nyerges vontató, egy Renault T480, 2019-es évjárat, na de hiszen gumikon gurul ez is.:) Körülbelül egy hónappal ezelőtt két új Bridgestone RW-Steer 001, 385/55R 22.5 tipusú/méretű gumi került felszerelésre a kormányzott kerekekre, miután az előző szett elkopott meglehetősen rendellenes módon.
Első ránézésre úgy tűnt alacsony guminyomás volt az oka, mivel a tipikus jele látszott ennek, mindkét gumi külső és belső széle egyszerre elkopott, a bal oldali gumi külső szélén több helyen már a drót is kilátszott (jobb kormányos országból írok). Ezzel együtt mindkét oldalon a futófelület középső szekciója még bő 50-60 százalékos maradt. Az alkalmazott nyomás pedig az itt "szokásos" 120psi volt. És itt kezd érdekessé válni a történet... Miután az új gumik felnire kerültek, kértem a szerelőt, hogy a nyomás legyen 130psi azaz majd' 9 bar. Ő ezt fejét rázva sokallta, viszont az előző gumik kopására apellálva mégiscsak felpumpálta erre az értékre, hozzátéve, hogy sose fújt még első kereket 120psi-nél keményebbre egyetlen teherjárművön sem.
Körülbelül egy héttel később enyhe vibrációt kezdtem érezni az autó elején de a kormánykereket nem rázta. Aztán a vibráció egyre erősödött, ráadásul fékezéskor elég durván kezdett rázni az eleje, azonban nem minden fékezésnél és nem egyforma intenzitással. A vibráció állandósult, a külső tükrök, és a fülkében minden folyamatosan rázkódott. Visszamentem a gumishoz, ahol kiderült, hogy a szereléskor centírozó granulátumot nem használt, mondván, ezek olyan jó minőségű gumiabroncsok amelyek ezt nem igénylik. Végül azonban ez mégiscsak pótolva lett. Viszont az új gumik kopása zavarba ejtő így alig 8-9 ezer km futást követően. Ugyanis a magasabb nyomás -9bar- ellenére ismét látványosan kopik mindkét gumi külső és belső széle egyszerre ugyanúgy, mint ahogy az előző garnitúrával történt és a centírozó granulátum ellenére a vibráció és rázkódás továbbra is megmaradt. Sajnos a gumisnak nincs ötlete mi lehet a gond, illetve annyi, hogy teszünk fel két új abroncsot, mert ezek lehet, hogy gyári hibásak.
Esetleg Ön találkozott már hasonló esettel akár személyautón is és van gyanúja, mi okozhat rövid időn belül ilyen érthetetlen kopást illetve a vibrációt és rázkódást? Elképzelhetőnek tart e egy olyan komplex hibát, ahol rossz futómű beállítás párosul gyári hibás merev hídtesttel rossz kerékdőlést eredményezve, ezáltal koptatva a gumik külső és belső szélét egyszerre? Arra gondolok, hogy esetleg a hídtest végein a csonkállványok szöge gyárilag hibás lehet.
Köszönöm megtisztelő válaszát, Károly Írországból
Kedves Károly,
Sorai elolvasása után azt mondom, hogy igen, teljes mértékben egyetértek feltevésével, egyértelműen a futómű irányába javasolt tovább vizsgálódni az adott tények esetében! Én nem is elsősorban a -dőlésre, inkább a kerékösszetartásra gyanakodnék. Ha esetleg kiderült valami és megoldásra talált a probléma, szívesen olvasnám azt is. ;)
Üdv, Gumidoki
Kedves Gumidoki!
A gyári előírás tömlős abroncs (mivel küllős a felni, ez nem is probléma) A gond, hogy a piacon nem (vagy gondolom igen nehezen) találok TT-s abroncsot. Kérdésem, hogy szabad-e TL-es abroncsot venni és tömlővel használni? (vagy van ennek kizáró magyarázata?)
Köszönettel Illés Zsolt
Kedves Zsolt,
Ha lehetne variálni a tömlőt TL (tubeless) gumival, akkor minek különböztetnék meg a kettő, ugye? :) De nem lehet.
A TL abroncsok belső, légzáró rétege ugyanis érdes, bordázott, ami előbb-utóbb egyszerűen kidörzsölné a belsőt, így okozva defektet. Ez pedig bármilyen járművön kockázatos, motorkerékpáron meg pláne elkerülendő. Ha belsős a kerék, akkor oda bizony TT (tube type) abroncsot kell keríteni, nincs más megoldás. ;)
Üdv, Gumidoki