Alacsony guminyomás, de a TPMS nem jelzett

2023.12.23. 15:57

T. Gumidoktor!

Véleményét kérném az alábbi problémával kapcsolatban. Idén tavasszal (téli-nyári) gumicsere után a szerelő közölte, hogy a (2 szezont futott) téligumikat dobhatom ki, mert "túl lettek terhelve vagy nem megfelelő volt a guminyomás". Ezt a megállapítást azzal támasztotta alá, hogy a gumi belső felén egy kézzel érezhető és szemmel látható enyhén kitüremkedő domborulatra mutatott rá ami a futófelület teljes szélességében látható volt.

Biztosra veszem, hogy se túlterhelés nem történt, se guminyomás probléma. (Nem mászok járdaszegélyekre szemből, nagy gázzal, nem pakolom tele sittel az autót, TPMS nem jelzett soha, ráadásul alkalmanként ellenőrzöm a kúton a guminyomásokat.)

Lustaságom miatt még a tárolóhelyiségemben megvoltak a korábban cserélt nyári és téligumijaim és kíváncsiságképpen átnéztem mindegyiket. Majd mindegyikben ugyanúgy megvolt a keresztirányú domborulat, viszont azokra senki soha nem mondta, hogy túl lettek volna terhelve és nem hajlandóak felszerelni. Ugyanott szoktam cseréltetni a gumikat, nekik észre kellett volna azokat is venni.

Kicsit olyan érzésem van, hogy a válság arrafelé viszi a gumis szakmát, hogy már mindent kitalálnak, hogy új gumit adjanak el VAGY tényleg probléma van/volt a gumikkal?

Segítségét, válaszát megköszönve, Üdvözlettel! Zsolt

Kedves Zsolt!

Nem egyértelmű nekem, amit írt. A keresztirányú kitüremkedés azt jelenti, hogy sugárirányú, azaz radiális? Vagy kerületi és körkörösen érzékelhető az abroncs oldalfalán? Mert ha előbbi, az nem lehet túlterhelés következménye. Viszont lehet teljesen normális átlapolás, vagy ha úgy tetszik szerkezeti összeillesztés akár, de sérülés is. Ha viszont utóbbi, az valóban jellemzően a lapos futás (túlterhelés, vagy nem elegendő abroncsnyomás) következménye.

Sajnos TPMS nem hatékony ebből a szempontból, nem bízhatjuk rá magunkat. Működési elvtől és autótípustól függően ugyanis sokszor pár tizedes nyomásvesztést még simán hibahatáron belül kezel, ami huzamosabb használat nyomán bizony már nyomot hagyhat az abroncsokon. Sokan belefutnak abba a hibába, hogy a TPMS-re hivatkozva és abban bízva egyszerűen nem ellenőrzik soha az abroncsokban lévő nyomást...

Én a konkrét esetben kérnék egy gyártói bevizsgálást, akár közvetlenül a gyártó képviseletét felkeresve. Ha két éve használja őket, akkor vélhetően még a gyártói garancia is érvényes rájuk. A gyártó pedig kiad majd a szemle nyomán egy hivatalos állásfoglalást, ami vagy összecseng a gumis véleményével és megerősíti azt, vagy épp pont megnyugtatja önt, hogy semmi olyan baja nincs az abroncsoknak, ami a biztonságos használatukat lehetetlenné tenné.

Üdv, Gumidoki