Tisztelt Kütyüdoktor!
Egy 2007-es évjáratú Suzuki Swift GS-ben szeretném kicserélni, illetve modernizálni a gyári hifi fejegységet. Az alábbi két típust néztem ki, természetesen a hozzávaló 2 DIN-es beépítőszettel: Pioneer FH-S820DAB, KENWOOD DMX-5020BTS.
Kényelmi szempontból, illetve a megszokás miatt fontos lenne a kormányról vezérelhetőség a Suzuki gyári megoldásával. Kérdésem legfőképp az lenne, hogy a Kenwood megéri-e azt a + 40-50 000 Ft felárat a Pioneer-el szemben ( tetszenek a multimédiás képességek, de ha minőségileg nem feltétlen jobb a másikhoz képest, nem biztos, hogy megéri a plusz pénzt).
Illetve az is érdekelne, hogy a 2 kinézett fejegység érezhető minőségi ugrást jelentene-e a gyári hifihez képest, abban az esetben ha a hangszórókat nem cserélném ki, hanem az eredetiek maradnának az autóban.
Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel, Balázs
Önmagában a nagyméretű érintőképernyő nem jelent semmit, de, ha később tolatókamera is kerül a rendszerbe, az nagyon jó, kényelmes dolog.
Talán az érintőképernyő kezelése könnyedebb, a menüpontok lényegesen egyszerűbben hozzáférhetők, a Pioneer esetében viszont a hangerőállítás praktikusabb. Hangminőségben nincs számottevő különbség, mindkettő nagyon jó és nagyságrenddel múlja felül a gyári fejegységet.
A kormányról vezérelhetőség megtartásához szükség lesz egy kiegészítő modulra, amit mindkét rádió tud fogadni.
Mivel a Suzuki sem kivétel a mai autók között, ebben az autóban is nagyon vékony kábeleket használnak. Ezek a rádiók nagyobb teljesítményre képesek, mint a gyári, így a cserénél érdemes a pozitív és a negatív gyári vezetéket kiváltani egy nagyobb keresztmetszetűvel, ez nagyon kihallatszik a hangzásban, kigömbölyödnek a mélyek és a torzításhatár is lényegesen magasabb szintre lép.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Az Opel Corsa központizára nem zárja a bal hátsó ajtót. Véleményüket kérném, hogy mi lehet a valószinű ok.
Természetesen több oka is lehet a jelenségnek, de a legáltalánosabb, hogy eltörik az ajtóátvezetőben a vezeték. A karosszéria és az ajtó között átmenő kábelek az ajtó nyitogatásától egy idő után eltörnek, főleg télen, amikor a hideg miatt a vezetékek szigetelése merevebb. Ki kell pattintani az átvezető gumiját és szemmel már látszik is, hogy itt a hiba vagy sem.
A javításhoz ki kell váltani a törött kábelt, nem elég összeforrasztani, mert a forrasztás kemény kötés, hamar eltörne újból. Olyan helyen kell elvágni és toldani a kábelt, ahol az már nem mozog az ajtó nyitásakor. Mivel az átvezetőhöz hozzáférni nagyon kényelmetlen és a kárpitot is bontani kell az ajtó mindkét oldalán, nem javaslom az otthoni javítást, érdemes szakemberhez fordulni.
Ha az átvezetőben rendben vannak a vezetékek, akkor közvetlenül a központi zár motorjára kell rámérni. A motor záráskor és nyitáskor kb. 1,4 másodperces, 12V-os jelet kap. Ha a jel mérhető, akkor a motor hibásodott meg, ha nem mérhető, akkor el kell indulni visszafelé és ellenőrizni, hogy hol tűnik el a vezérlő jel.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoki!
Egy 8. generációs UFO Civicem van, és fénygondom. Sokféle autót vezettem már, de ennek a leggyengébb a világítása, egész egyszerűen siralmas. Jó pár izzót próbáltam már a Hellától a Phillipsen át az Osramig, de nem itt van a hiba. A foncsor ép, tiszta, a búra szintén, hisz új a lámpatest is. Mindenhol típustársaktól megkaptam már, hogy márpedig ez milyen jó... én nem vagyok elfogult. Tehát egyedi megoldást szeretnék, mégpedig projektort. Hogy LED-es vagy halogén, az már mellékes, de legálisan megoldható-e?
Azt tudom, hogy a Xenon-hoz kell lámpamosó, szintező, stb., de a projektorra irányulóan nem találni írást, hogy ezt elfogadná mondjuk az NKH egy ellenőrzés alkalmával? Kell-e ehhez bármilyen bizonylat? Ugye egy csomó autó van halogén vagy LED projektorral szerelve, egyiken sem láttam még mosót. Van ennek törvényileg akadálya?
Üdv, Tibor.
Nem vagyok jogász, így csak azt tudom leírni, amit én kiolvasok a jogszabályból. Sokan hivatkoznak arra a bizonyos E jelzésre, ami garancia lenne a csere jogszerűségére, de sajnos nem az. Ha megsérült a jármű lámpája, akkor a helyére vásárolhatunk egy utángyártott lámpatestet, ami rendelkezik jóváhagyási jellel, tehát kompatibilis az eredeti világítási megoldással, szóval, ha halogén volt, akkor halogén, ha xenon, akkor xenon, ha LED, akkor LED. Ebben az esetben egyenértékű az alkatrészcsere a gyárival, nincs semmi módosulás.
De! A hazánkban elfogadott ENSZ-EGB (ECE) előírásai alapján:
A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett. Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.
Szóval, ha egy lámpatest forgalmazója, gyártója azt állítaná, hogy a terméke az E jelzés miatt beépíthető az adott járműbe, akkor halkan, magában elmormolja a mondat második felét, hogy csak és kizárólag akkor, ha a jármű ugyanazzal a fényforrással rendelkezik gyárilag.
Az egyetlen út a 6/11990. KöHéM rendelet 44. § (1)
A járműre csak jóváhagyási jellel ellátott tompított fényszórót szabad felszerelni. A jármű egyedi forgalomba helyezésének engedélyezése során – a tompított fényszóró által biztosított megvilágítási kép vizsgálata alapján – e rendelkezés alól a közlekedési hatóság felmentést adhat.
Ha ki szeretnénk cserélni a halogén lámpatestet LED fényforrásra, akkor azt engedélyeztetni kell, és be kell jegyeztetni a forgalmi engedélybe. De, minden tervezgetés előtt, én úgy gondolom, hogy ki kell kérni a Közlekedési Hatóság állásfoglalását, így megspórolható pénz, energia és csalódás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Gyengélkedő gyári autókürt helyett használhatok-e jóval hangosabb de az eredeti helyére beférő mozdonykürtöt legálisan? A forgalmazó szerint 300 dB hangerőt tud. Természetesen nem a közlekedők ijesztgetése lenne a cél. Európai megfelelési jel a leírásában nem található.
Üdv: Pali
Nem lehet szerencsére.
Gondoljunk bele, hogy mi történne egy beteg vagy csak érzékenyebb embertársunkkal, egy kisgyermekkel, egy kutyával…, ha mellette a zebrán megszólalna egy hajókürt.
300dB, az nagyon sok, tekintve, hogy 120dB az emberi fájdalomküszöb és már ezen a hangnyomáson is károsodhat a hallás.
A 6/1990 (IV:12.) KöHÉM rendelet 72. § (1) Minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel kell szerelni - a motor álló helyzetében is működő - hangjelző berendezéssel, amelynek hangja folyamatos, egyenletes hangmagasságú és erősségű. Ez a hang több - egyidejűleg működő - készülékkel is előállítható. (2) A hangjelzés hangereje gépkocsi esetében 93-112 dBA, motorkerékpár, mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében 89-112 dBA lehet.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Ajánlókép forrása - Daily Mail/Guus Schoonewille
Kedves Kütyüdoki!
Az autónkkal (Opel Mokka 1.4 turbó, 2014 évjárat) hetente, kéthetente járunk, akkor is 25 - 50 km-t. Az akkumulátor élettartamának növelése és a töltöttségi szint fenntartása érdekében minden hónapban feltöltöm egy LIDL-ben vásárolt automata töltővel (6 - 12V, csepp- és gyors töltő), ami eddig hibátlanul működik. Minden alkalommal leveszem a sarukat a töltés idejére, azonban sok beállítás visszaáll alapbeállításra, melyeket újra kell konfigurálni, ami egy kicsit bosszantó. Ennek elkerülése érdekében lehet-e az akkut saru levétel nélkül is tölteni?
Okozhat-e valamilyen károsodást az akkuban vagy másban az autón, ha töltéskor nem veszem le a sarukat? Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: András.
Nyugodtan csatlakoztassa a töltőt, hiszen a csepptöltőket erre tervezték. Ha egy húsz-negyven éves szovjet töltőről lenne szó, arra azt mondanám, hogy nem szabad, mert a régi akkumulátortöltők egyszerű felépítésükből adódóan általában, úgynevezett ”szűretlen” egyenáramot szolgáltattak. Ez tökéletesen megfelel, ha külön töltjük az akkumulátort, sőt, megfelelt, ha egy Zsiguli elektromos rendszerét tekintjük arra is, hogy a helyén töltsük a saruk levétele nélkül. Nade. Az autók ma már tele vannak elektronikával és bár az akkumulátor hatalmas kapacitása kisimítaná egy régi akkumulátortöltő töltőfeszültségét is, és valószínű, hogy semmi bajt nem okozna a lüktető töltés sem, de egyéb hálózati zavarok, impulzusok ellen nem védene, így nem merném ajánlani.
Egy ma vásárolható töltő viszont, szinte tökéletes egyenáramot szolgáltat és rendelkezik mindenféle impulzus, tüske és zavar elleni védelemmel, így semmi értelme lecsatlakoztatni a sarut a csepptöltéshez.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
2006-os évjáratú Golf V a kérdéses jómadár. Az utólag beszerelt riasztó távirányítójával nyitom-zárom az autót. Néha azonban előfordul, hogy nyitás után, amikor már az ajtót kis kitártam és ülnék be a kocsiba, gondol egyet és visszazár. Én ekkor csak a zárásnál felszólaló csipogást, illetve a zár hangját hallom.
Többször ellenőriztem, nem én ülök-e ilyenkor a kulcsra, de nem. Ilyenkor megnyomom mégegyszer a nyitó gombot, a kocsi újra kinyit és zajlik tovább az élet menetrendszerűen. Nem hatalmas probléma, de mégis zavaró. Mi okozhatja a gondot?
Várom válaszát, Üdv, András
Érdemes ellenőrizni az ajtónyitás érzékelő kapcsolót. Ha a távirányítóval kinyitjuk az autót, de nem történik ajtónyitás, mert a kapcsoló nem kapcsol, akkor az autó automatikusan visszazár, ezi is lehet oka a hibának.
Üljön be az autóba, tegye rá a gyújtást, hogy a belsővilágítás késleltetés ne működjön és párszor nyissa ki, zárja be az ajtót. Ha hibás az ajtókapcsoló, akkor az ajtó kinyitásakor nem kapcsol fel a belsővilágítás. A kapcsoló a zárba van építve, cseréje kissé nehézkes és mindenképpen újat kell vásárolni, a bontóból származó már kopott, így csak időszakos megoldást nyújtana.
Ritkább esetben a központizár vezérlő kapcsolója elállítódik. Nyissa, zárja kulccsal az ajtót és közben figyelje, hogy ugyan annyit kell a nyitáskor és záráskor fordítani a kulcson. Ha az egyik irányba kevesebbet kell fordítani, akkor elállítódott a zár kapcsolója és könnyebben átbillen záró állapotba. Ez ritkább, mert a kapcsoló stabil helyen van a Golf esetében.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
Vettem egy Toguard ce41 típusú menetrögzítő kamerát, de inkább parkoló helyzeti incidens rögzítésére, mivel párom autóját napi szinten illetéktelen emberek zaklatják és valamikor az este folyamán. A kamerát beüzemeltem és a leírás szerinti parkoló módot bekapcsoltam, ami elméletileg rögzít mozgás esetén. Bekapcsoltam a mozgás és az erőhatás figyelést is. Más lehetőséget nem látok beállításoknál, amit a legérzékenyebbre állítottam. Bajom, hogy reggelre levan merülve és éjszaka nem rögzít semmit. Teszteltem mozgás esetén egyből rögzít, mivel a led elkezd villogni rajta. Kérdés, hogy merülhet le, nem ez a készenléti állapot, folyamatosan be lehet kapcsolva? Mit rontok el?
Előre is köszönöm. Kornél
Kedves Kornál!
Nem ismerem ezt a típust, de általánosságban a kamerák készenléti állapotban is sokat fogyasztanak, bár vannak kivételek. Mivel menetrögzítő kamera és nem megfigyelőrendszer, a gyártók nem fordítanak túl nagy gondot az álló motornál való rögzítésre, elegendőnek tartják, ha napközben, parkoláskor egy félórácskát figyel a szerkezet. Alvó állapotban ugyanúgy aktívak az érzékelők, műszakilag sokkal egyszerűbb megoldást választanak, így biztosítva, hogy egy esemény bekövetkeztekor nem kell bebootolnia a kamera szoftverének.
Az alvó állapot áramfelvétele 100-400 mA körüli érték, amit a belső akkumulátor csak rövid ideig tud kiszolgálni. Ha az autó akkumulátorára van kötve a kamera és természetesen van akkumulátorőr funkció, akkor 2-3 órát lehet használni, mindaddig, amíg az autó akkumulátorfeszültsége le nem esik a beállított szintre, ami 12-11,5 V közötti érték, így indítható marad az autó.
Fórumokat olvasva sokan választják a powerbankot, mint áthidaló megoldást. Jó gondolat, de körültekintőnek kell lenni, mert a powerbank nem tolerálja az autóban dúló állapotokat, a rezgésekkel még megbirkózik és a hideg sem olyan nagy ellensége, de a nyári forróság nagy problémát is okozhat, így elhelyezése, töltése babrás.
Mivel nem ismerem ezt a típust és a neten nem találtam specifikációt, nem tudom teljes bizonyossággal kijelenteni, de úgy gondolom, ez ennyit tud, legalábbis a legtöbb menetrögzítő csak menet közben használható, álló motornál minden óra ajándék.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Van egy több mint 10 éves Ford Fusion-ünk és szeretném lecserélni benne a rádiót, egy telefonos/androidos/bluetooth-os egységre.
Mire kell figyelni? Mit jelent, hogy egy vagy két DIN-es a készülék? Internetes rendelés esetén honnan tudom, hogy szerelhető-e ebbe a típusba? A fejegység elég vagy kell hozzá még más is? Előre is köszönöm a választ!
Az egy DIN-es fejegység az a méret, amit a régi autókból, autórádióként megismertünk. A dupla vagy két DIN méret, ennek kétszeresét jelenti magasságban, amit a nagy kijelző igénye hozott létre. Míg az egy DIN méretbe belefért minden, ami a tökéletes hangzást biztosítja, a nagy kijelzős testvére a képi megjelenítéssel és érintőképernyős kezeléssel hódít, ezeken lehet akár navigációt futtatni, CarPlay vagy Android Auto alkalmazást használni, tolatókamera képét megjeleníteni, filmet nézni…
A Fusionbe lehet dupla DIN méretű rádiót szerelni, ehhez egy beszerelő keret szükséges, ami a Fusion gyári rádióhelyét szabványos dupla DIN méretre alakítja. Az illesztőkeret 15 900 Ft-ba kerül. Ha a kormányon vannak távirányító gombok, akkor egy illesztőmodulra is szükség lesz, ami a Ford kormánygombjainak jelét az utólagos rádióhoz csatolja, ez a borsosabb tétel, egy ilyen modul 29 900 Ft. Én soha nem ajánlom az internetes vásárlást, csak olyan felhasználónak, aki tisztában van azzal, hogy mi kell neki pontosan és be is tudja szerelni otthon.
Mindenképpen látogasson el egy szervizbe, ahol segítenek összeállítani a szükséges kiegészítőket és abban is segítenek, hogy melyik fejegységre essen a választás. A neten, rengeteg jónak tűnő ajánlat van, például 60-80 000Ft-ért már navigációképes Androidos fejegységet kínálnak, de lássuk be, ha egy Pioneernak, Kenwoodnak nem sikerül ilyen tudást ajánlani csak háromszoros áron, akkor ez csak egy vacak lehet és kár lenne megvásárolni.
Úgy gondolom, egy autó HiFi szerviz reális áron tud kiváló készüléket ajánlani, lesz náluk minden szükséges kiegészítő és a beszerelést is megoldják valamint, ami lényeges, minden egy helyen lesz garanciális, ami az internetes vásárlás esetében lehetetlen.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
Egy olyan kérdésem lenne, hogy normális dolog-e, hogy amikor az ember indítózik, akkor az éppen bekapcsolt autórádió kikapcsol? Egy gyári Honda navi/kamera/rádió/mp3 player viselkedik így, azaz ha a gyújtás kulcs ACC állásban van (a motor áll), és megy a zene, majd indítózok, akkor a hifi lekapcsol, majd jó hosszan boot-ol mire újra visszatalál az éppen megszakadt művelethez.
Ennek mi az oka? Annyira leesik a feszültség, hogy kikapcsol a hifi? Vagy direkt kapcsol ki a hifi, hogy legyen elég kraft az indítózáshoz? Mindenesetre ez elég idegesítő. Nem lehet a tápot valahogy folyamatossá tenni? Kondikkal pl.?
Válaszát előre is köszönöm!
Ez így természetes, az autó az indítózás idejére lekapcsol minden terhelést ez az egyik ok, a másik, hogy az indítózás során olyan feszültségesés léphet fel, amit a rádió nem tud kezelni és lefagyna a szoftvere.
Kondenzátorral áthidalni nem hiszem, hogy sikerülne, mert a kiesés ideje az indítás hosszúságától függően túl hosszú a rádió áramfelvételéhez, így igencsak nagyméretű kondenzátorra lenne szükség.
A legegyszerűbb, ha gyújtásra kötjük a rádió ACC vezetékét, akkor álló motorral nem lehet zenét hallgatni, de szerintem ez nem olyan nagy baj, bár felhasználója válogatja, szerintem olyan nagyon sokáig úgysem lehet, mert lemeríti az akkumulátort.
Rádiója válogatja, hogy mit bír és mit nem bír, ki lehet próbálni egy relét bekötni, amit az önindító árama meghúz, és a relé az indítózás idejére állandó áramot kapcsol a rádió ACC vezetékére, természetesen az ACC vezetéket diódával leválasztva, hogy a rádió felé megjelenjen a +12V, de visszafelé, az autó irányába ne jelenjen meg. Nem megszakítani kell az ACC vezetéket és állandó áramra kapcsolni, hanem közvetlenül a diódával leválasztott részre csatolni, hogy egy időpillanatra se szakadjon meg a tápellátás.
Szerintem ez működik, de ahogy mondtam, vagy bírja a rádió vagy nem, azt, hogy az indítózásnál a tápfeszültség jelentős mértékben leesik, főleg télen, amikor az akkumulátor sem áll a helyzet csúcsán és a motor átforgatásához is nagyobb erő tartozik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
probléma volt az akkumulátorommal, ezért mielőtt másikat vettem utána olvastam, hogy hogyan kellene karbantartani a meglévő akkumat. Mindenhol azt olvastam hogy figyelni kell arra hogy hogyan töltjük az akkut, mert nagyon nem mindegy.
Mikroprocesszoros töltőket ajánlanak, amik a 3 részre bontott töltést vezérlik (1.egyenletes áram, 2. egyenletes feszültség, 3 csepptöltés) Márkás töltők mondtak, mert amelyikre csak rá van írva, hogy mikroprocesszor vezérelt, még az sem biztos hogy jó.
Kérdésem lenne, hogy az én majdnem 20 éves Yarisomba, ha berakom az akkumulátort, abban is van ilyen mikroprocesszor vezérelt töltő, ami felügyeli a generátorból érkező töltőáramot és megfelelően vezérli?
Köszönettel, Péter
Nem, ennyire nem szofisztikált az autók töltőrendszere.
A generátorra épített feszültségszabályzó állandó feszültségen tartja a töltést (megfelelő fordulatszámon) és ez elegendő ahhoz, hogy az autó normál energiaigényét biztosítsa és megfelelő az akkumulátor számára is, nem teszi tönkre, nem csökkenti az élettartamát. Ha viszont lemerül az akkumulátor, ez a töltés elégtelen és ilyenkor szükséges egy töltő, ami a lehetőségekhez képest a legmegfelelőbb módon, ciklusokban töltse fel, teljesen az akkumulátort. Ez két külön dolog, hiszen az autó csak kismértékű akkumulátormerülést pótol vissza, szinten tart, annyit, amennyit a normál használat során fogyaszt az autó, ebben a felhasználásban nincs szükség semmiféle hókuszpókuszra, elegendő a fix feszültség. Az akkumulátortöltő a lemerült akkumulátort tölti vissza és ilyenkor van jelentősége a ciklikus töltésnek.
Ha az akkumulátor élettartamának növelése lenne a cél, akkor nem itt kell keresni a gyenge láncszemet. A legnagyobb bűnös a szulfátosodás, ami nagymértékben csökkenti a kapacitást. Ha valaki nagyobb gondot fordít az akkumulátor élettartamának növelésére, annak ki kell venni időnként az akkumulátort és regenerálni, amihez egy speciális szulfátoldó készülék szükséges. Ezzel az a baj, hogy otthonra drága (70-80 000 Ft), szervizek pedig nem fektetnek bele, mert a folyamat hosszú időt vesz igénybe, minimum 24 óra, de inkább 2-3 nap és emellett helyigényes, felügyeletet igényel, nem minden esetben lesz eredményes és nincs is rá igény. Nincs rá igény, mert elfogadott tény, hogy egy akkumulátor, minden odafigyelés nélkül kiszolgál minket öt évig és utána egyszerűbb azonnal cserélni, mint napokat tornáztatni.
A másik élettartamnövelő megoldás, ha ellenőrizhető az akkumulátor folyadékszintje, savkoncentrációja és ez utántölthető, illetve beállítható – lenne – de ma már alig van olyan akkumulátor, ami nem zártcellás, vagy ne állítaná róla a gyártó és akadályozná meg, hogy hozzáférjünk.
Visszatérve a töltőre, a kiválasztása nem egyszerű, hiszen bármelyik gyártó rá tudja írni, hogy ez a legjobb és legokosabb, valóban érdemes az ismert márkák termékeit választani. A csepptöltő funkció kiváló azon autósok számára, akik ritkán használják a járművet, emellett viszont lényegesebb, hogy mekkora töltőáramot tud a töltő. Amikor a lemerült akkumulátort kell visszatölteni, igen kevésnek bizonyul egy 2 Amperes töltő, pedig a nagyáruházak ajánlataiban sokszor találkozunk ilyennel. Ha van rá lehetőség, a töltő maximális töltőárama legyen minél nagyobb, 4-10 A. Üdvözlettel,
Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
2005. évi, 1.6-os benzines Volvo S40 MkII gépkocsim van. 2013. óta használom, azóta elő-előjön az a hiba, hogy a külső hőmérséklet érzékelő nyilvánvalóan rossz értéket mutat - jellemzően 4-6 Celsius fokkal alacsonyabbat, de néha akár 10-15 fokkal alacsonyabbat is a valóságosnál, és mindig csak alacsonyabbat.
Amikor az autót megvettem, az OBD-kiolvasásnál volt egy hibajelzés: "hőmérséklet érzékelő túlfeszültség" jelzéssel - ekkor azonban a kijelzett hőmérséklet teljesen normálisnak tűnt, csak hónapokkal később jelentkezett a fent írt hiba. Amúgy csak rövid ideig áll fenn ez a probléma, olykor menet közben megjavul - vagy csak a következő indításkor. Vagy egy hét múlva. Azután hosszú hetekig látszólag normális a kijelzett érték. Úgy is jelentkezik, hogy elinduláskor normálisnak látszik a kijelzett érték, majd menet közben esik. Legkövetkezetesebben az őszi időjárás bekövetkeztekor jelentkezik.
Több autószerelőnél is jeleztem ezt a hibát, legtöbben azonban csak széttárták a kezüket. Egy alkalommal az ajtókárpitot lebontva kontakttisztítóval kezelték az itt lévő csatlakozókat - én nem voltam jelen, nem láttam, hogy valójában hogy csinálták. Ezután kb. egy évig nem tapasztaltam a fenti hibát, most ősszel viszont újra jelen van. Kérdésem, hogy van-e ötlete, mi okozhatja a hibát, hogy lehetne javítani, illetve ismeretei szerint a hibás hőmérséklet érték hatással lehet-e az autó egyéb rendszereinek (motorvezérlés, klímaberendezés) működésére? (Különösebb eltérést az autó fogyasztásában nem látok, az eltelt 6 és fél évben ez rendre 7,0 liter (6,8 - 7,2) volt 100 km-re.)
Válaszát előre is köszönöm, Dr. Timár Ferenc
Lehet rossz a jeladó, de ez ritka, valószínűbb az ajtóátvezető csatlakozó. Ha a jeladó a hibás, akkor azt cserélni kell, de előtte érdemes a tükör csatlakozóját ellenőrizni.
Ha a csatlakozó a kontakthibás, nem érdemes próbálkozni kontakt spray-vel, célravezetőbb, ha egyszerűen átforrasztja a vezetékeket és örökre kiiktatja a csatlakozót, de úgy gondolom, akármi is a hiba, érdemes áthidalni ezt a csatlakozót, így később sem lesz vele probléma és a hiánya nem okoz problémát.
Ha az ajtóátvezető csatlakozója hibás, annak otthon ne álljon neki, bízza inkább autóvillamossági szakemberre, mert nagyon nagy bontással jár és itt sem segít a kontakt spray, ki kell cserélni a csatlakozó tüskéit és mindezt a csatlakozó mindkét oldalán.
A Volvo szakavatott szerelője szerint kis mértékben hatással van a motorra és ennél nagyobb mértékben a klíma működésére, érdemes megjavíttatni.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözletem!
A következő problémában kérnék hozzáértő segítséget. Szeretném frissíteni a meglévő hangrendszert egy 1991-es Eunos Roadster V-spec csodában (MX-5 NA japán piacos). Az előző tulaj kicseréltette mind a 4 hangszórót, de ezzel is vannak fenntartásaim: az ülésekbe kétutas hangszórók kerültek a gyári pici oválok helyére, és a bal oldali ajtóban található hangszóró időnként recseg.
Általában közép hangerőn hallgatok régebbi rock, pop-punk stb. számokat, de néha lenne hangulatom kicsit ordíttatni is. Legfőképp a mély hangokat hiányolom a mostani összeállításban, amennyit tudtam, állítottam a fejegységen, de nem elég.
Nehezítő körülmények bőven vannak: számomra fontos a gyári kinézet, ezért szeretném megtartani a jelenlegi gyárias fejegységet: kb. 2002-es OEM Mazda fejegység NC72669R0.
Ha lehetséges ehhez a rendszerhez párosítani egy kis teljesítményű mélynyomót, ami jó lenne, de maximum az ülések alá vagy a mögötte található kb. 10 cm-es hézagba férhetne. A csomagtartó jelképes, minden köbcenti szükséges utazáskor.
Eléggé tanácstalan vagyok, nem bánnám, ha nem kellene "kísérletezni".
Előre is köszönöm! Üdv.: Zsolt
Kedves Zsolt
A gyári fejegységgel bajban lesz, mert forrásként olyan gyér hangot ad ki, amiből nehéz az építés, és bármit teszünk mögé, az nem tud jó hatásfokkal dolgozni a hiányzó magas és mélyhangból.
Az ajtóban lévő hangszórókkal nincs probléma, vérmérséklet kérdése, hogy mennyit költ rá az ember, egészen jó közép és mélyközép hangokat lehet reprodukálni. Minimum a Pioneer TS-A sorozatából ajánlanék, esetleg FOCAL PS sorozatot, ez utóbbinak a magashangja jobban fekszik a rockzene magasaihoz.
A fejtámlában lévő hangszórók számomra értelmezhetetlenek, úgy gondolom, hogy semmi szükség nincs rájuk, és nem is hiszem, hogy meg tudnak szólalni, hiszen nincs mögöttük tér, így nincs miből leképezni a hangot. Esetleg magassugárzóként egy térjavítást tudok elképzelni, de annak behangolása nagy felkészültséget igényel, én nem állnék neki, hiába gyári az ötlet, számomra ez az elhelyezés inkább meglepő, mint műszaki alapokat tartalmazó megoldás.
Léteznek aktív mélysugárzók, amik rásegítenek az ajtóhangszórókra, meg kell mérni, hogy mi fér az ülés alá, de úgy emlékszem, hogy nincs hely, ha tévedek, akkor mindenképpen ajánlom.
Lényeges, hogy a gyári rádió azon kívül, hogy nem HiFi-re gyártották, és szűk hangminőséget produkál, a végfokozata sem dicsekedhet nagy energiával, így mindenképpen szükséges egy erősítő, hogy a hangszórók élni tudjanak. Nem kell hatalmas Wattszámokban gondolkodni, szerintem egy Pioneer GM-A1004, két csatornába kötve kiváló lenne. Ez egy digitális erősítő, hangos, pici, és nem melegszik, bárhová elrejthető.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Korábbi tanácsunkra jött ez a hasznos kis kiegészítés.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt "Doki"!
A fent nevezett cikkhez lenne kis kiegészítésem:
Nekem is 2011-es Octaviam van és hasonló gondom volt.
A német szakszerviz 2016-ban garanciában cserélte a jobb 1 ablakemelő motorját én viszont "jó magyarként" elkértem a kiszerelt egységet.
Szétszedtem és a mechanika teljesen ki volt száradva, egy csepp kenőanyag nem volt benne.
Ezt pótoltam, összeszereltem és eltettem a polcra.
Tavalyelőtt a garanciában cserélt is produkált hibát, a kilépőfény nem világított (ami ugye a BUS-rendszer által van vezérelve) így a komplett motor cserés lett.
Visszaszereltem az általam "javítottat", ami azóta is szépen teszi a dolgát.
A német szervizben pedig garanciában cserélték az ő általuk beszerelt/én általam kiszerelt egységet.
Így jelenleg is van egy új tartalék a polcomon... :)
Bár a válaszban nem állítottál valótlanságot ("...Általában a két szélén tapad..."), gondoltam kiírom magamból, hogy hol szorulhat még. :)
További szép napot,
Zsolt
Tisztelt Kütyüdoktor,
Van egy 2011-es Octaviám, aminek a következő hibája hosszabb ideje zavar. Az utas oldali elektromos ablakot gond nélkül le tudom engedni, viszont felhúzni már nem egyszerű! Felhúzáskor az ablak automatikusan lemegy, és csak akkor tudom teljesen felhúzni, ha felfelé játszva kattintgatom az emelő gombot.
Esetleges észrevételed, segítséged előre is köszönöm!
Okozhatja a hibát az ablak szorulása, amitől leold az elektronika, de okozhatja az elektronika hibája is, amivel már találkoztunk - beázás miatt működött hibásan.
A szorulást úgy lehet ellenőrizni, hogy kézzel finoman rásegítünk az ablakra, ha így nem old le, akkor valószínűleg szorul. Általában a két szélén tapad, ezt szilikonnal orvosolni lehet. Le kell engedni az ablakot és a két oldalt lévő vezetőt szilikonnal befújni, de csak finoman, hogy az ablaküveg ebből ne kapjon, mert nehezen lehet letisztítani utána.
Ha nem segített, akkor az ajtóban kell keresni a szorulás okát, de ez már szakember feladata, az Octavia ajtaját otthon nem érdemes megbontani.
Az ablakvezérlő elektronika meghibásodása is okozhat ilyen jelenséget, ezt szintén szakember vagy szakszerviz tudja beigazolni, kimérni nem igazán lehet, célravezetőbb, ha van cseredarab és egy próba idejére átrakja a szerelő. Alapesetben kézzel mindig működnie kell, van, hogy néha elfelejti az automata funkciót, és vissza kell tanítani a végállásokat, de ha kézzel működtetve leáll, az vagy a nagy áramfelvétel miatt van. Ezt a szorulás okozza, vagy az elektronika hibája.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
T Kütyüdoktor!
Egy Astra TT-m van amit nagyon szeretek a különlegessége miatt. Gyárilag (ami ritka) színes nagy kijelző van benne DVD-s navival, ami valljuk meg, elavult. Viszont az autó fedélzeti computerének kijelzője is ez a képernyő.
A minap ültem egy K astrába, aminek a fejegysége car play funkciós színes kijelzős, amit ha összedugok a telómmal, azt azonnal tükrözi és ha nem is mindent, de nagyon sok funkciót az érintő képernyőről lehet kezelni.
A H astra alapokra épített TT-ba vajon lehet ilyet tenni, úgy, hogy a lehető legkisebb átalakítás legyen?
És milyen megoldás lenne ez? Köszi: Carlos
Cserélhető a rádió, adapterrel befér a helyére a szabványos dupla DIN fejegység, amikből én a Kenwood és Pioneer készülékeit ajánlom, ezek megbízhatóan működnek.
Természetesen a világhálón találhatók olcsóbb, sokat ígérő távol-keleti fejegységek, amiket Astrába ajánlanak, de ezek minősége és megbízhatósága kérdéses. Cserélhető, de van hátránya a cserének.
A központi kijelzőn megmaradnak a funkciók, de az utólagos rádióról nem kezelhető csak a kormánytávkapcsolókról. Ami kimarad, az az óra beállítása, erre csak a gyári rádió alkalmas.
A nagyobb probléma a rálátás. Míg a gyári rádió a központi kijelzőn jelenít meg, az utólagos a saját kijelzőjén, ami az Astra esetében eléggé lent van, nem is túl praktikus kezelni és lepillantva elveszítjük a figyelmünket az útról, ami vezetés közben nem szerencsés.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
2004-es Wagon R-emben szeretném a gyári fejegységet lecserélni JVC KD-X 262-re. A gyári hangszórókat szintén cserélném, viszont itt már bizonytalan vagyok. JVC CS-DR420, Pioneer TS-G1020F, SAL WRX 310 amikről azt gondolom, hogy megfelelőek lennének. Ennél többet nem költenék. Normál használatra szeretném. Tudom, hogy kis hangszórók és nem várok nagy durranást, de szeretném a legoptimálisabb választást eldönteni. Esetleg, ha van más ajánlata örömmel fogadom.
Üdvözlettel, Tamás
Kedves Tamás!
Ebben a fizikai méretben a JVC és a Pioneer jó választás. Valóban nem lehet különösebb hangminőséget várni, hiszen 10 cm-es membrán nem tud annyi levegőt megmozdítani, ami mély vagy középmély hanggal dicsekedhetne. A Wagon R esetében, ha hangminőségben is szeretne előbbre lépni, akkor a kalaptartóba kell belevágni egy 15x23cm-es ovál hangszórót, ami a csomagtartóval összezengve jelentős mosolyt csal a hallgatók arcára.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Üdvözlöm!
Egyre több típusú autóhoz lehet kapni után gyártott LED főfényszórót. A garázsoknál vita indult, hogy utólag lehet-e, szabad-e ilyenre cserélni a lámpákat. Volt aki a típus engedélyre hivatkozott, volt aki a vezetékelés eltérésére. (tompított fényszóró esetében)
Válaszát előre is köszönöm.
Sajnos nem vagyok jogász, így csak azt tudom leírni, amit a KÖHÉM rendeletben megtalálok:
37. § (1) A járművön csak olyan fajta, olyan színű, oly módon elhelyezett és annyi világító-, illetőleg fényjelző berendezést szabad alkalmazni, amilyent és amennyit a rendelet előír vagy megenged…
38. § (3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni. A fényszórók és a hozzájuk tartozó fényforrások biztonságtechnikailag releváns gépjárműtartozéknak tekintendők, vagyis a gépjármű forgalomba állása előtt hivatalos jóváhagyást igényelnek, és az eredeti konstrukció szabályoknak ellentmondó átalakítása vagy manipulálása nem megengedett. Minden fényszóró azzal a fényforrással (halogén, xenon vagy LED) együtt kapja meg a típusvizsgát, amellyel üzemeltetni kell. Ha a fényforrást egy nem típusellenőrzött, a fényszóró engedélyében nem szereplő fényforrásra cserélik, akkor az engedély, és ezzel a jármű forgalmi engedélye is érvénytelenné válik.
Izzó nem cserélhető LED fényforrásra, hiszen csak és kizárólag olyan izzó tehető be a lámpatestbe, aminek miden paramétere megegyezik a gyárival és az izzón ez fel is van tűntetve. Ha az egész lámpatestet cseréljük, akkor a lámpatesten szerepelnie kell az „E” jelzésnek és a bevizsgálást azonosító számnak, ez alapján visszaellenőrizhető, hogy a lámpatest valóban átesett-e bevizsgáláson és azt az adott gépjárműben tesztelték és megfelelt.
Vannak forgalmazók, gyártók, akik azt hirdetik, hogy az általuk gyártott, forgalmazott lámpatest rendelkezik a megfelelő tanúsítvánnyal, ha ez igaz, akkor a KÖHÉM sem tiltja, tehát cserélhető, de mindezek mellett érdemes kikérni a hatóság állásfoglalását, ami valószínű, hogy NEM, lesz, mert az általam eddig látott utólagos LED-es lámpatestek nem igazán lettek bevizsgálva sehol.
Üdvözlettel, Kütyüdoki - www.duett.hu
Tisztelt Doktor Úr!
Van egy Grande Puntom, aminek a rádiója a kezdetek óta (nincs BT, MP3, Mirroring - pl. iPhone, stb) nem fogott meg, de akkor megfelelt. Mostanra "megöregedett", így felmerült, hogy valami 7"-10"-os Androidos egységre kicserélném.
Ami kérdésként felmerül: egy ilyen csere alkalmával mit lehet tenni, illetve mit tesznek azzal, hogy a rádió kivágása nem egyezik a beépítendő (az eredeti díszkeretének kialakítása eltér) méretével. Mi a helyzet a CAN buszos csatlakozóval, vagy "bűvészkedni" kell és végül, a kormányoszlopról hogy vezérelhető az új egység, ha nem eredeti kerül be? Szíves válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel: Carlos
Alpine, Pioneer márkákban tud gondolkodni, ők dobtak piacra ilyen méretű kijelzővel fejegységet. A beépítésre pár autótípus esetében a gyártó készített adaptert, ami illeszti a nagyméretű rádiót a műszerfalba, de sajnos a Punto nincs közöttük.
Így is megpróbálható univerzális illesztőkerettel, de ehhez látni kell az autót, sokat mérni és csak utána tudunk biztosat mondani a lehetőségre. A kormányról vezérelhetőség nem szűnik meg, minden rádió fel van készítve olyan modul fogadására, ami lefordítja a gyári kormánygombok jelét.
Ez opcionális modul, a Punto esetében 34 900Ft-ba kerül, ami sajnos megnöveli a fejegység bekerülési árát. Természetesen távol-keleti kínálatban talál az interneten néhány gyári jellegű rádiót, de ezeknek a minősége, tapasztalatunk alapján nem üti meg a használható kategóriát, de ez az árukból is látszik.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoki!
Van egy 2007-es Ford Fiestám, amiben időnként gondol egyet és jelez az ajtó nyitva lámpa. Aztán magától elalszik menet közben. Amikor fent áll az említett hiba akkor nem alszik el a belső világítás, csak ha lekapcsolom.
De ez még hagyján, a riasztó is megszólal mikor bezárom. Utána megint gondol egyet és napokig hetekig semmi. Tisztelettel kérném a segítségét és a tanácsát hogy mit tudnék ezzel kezdeni, vagy hogy mi lehet a hiba.
Köszönöm!
Zárja be az ajtókat és zárt állapotban finoman mozgassa meg egyenként mind a négyet, majd a csomagtartót és a motorteret is. Amelyiknél felvillan a belső világítás annak a nyitásérzékelő kapcsolója hibás, megkopott.
Szerencsés esetben a motortér kapcsoló lesz a bűnös, ez az egy nem gyári, ezt a riasztószerelő tette be és ezt könnyű cserélni, vagy beállítani. Ha valamelyik ajtónál jelentkezik a hiba, az már nagyobb baj, mert gyárilag, ha jól tudom, a zárba van építve a kapcsoló és csak zárral együtt lehet cserélni.
Zárat nem szabad bontóból vásárolni, mert az valószínű, hogy már szintén kopott, így a javítás csak rövid ideig hozna eredményt.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
A tárgyban említett 2020.07.23-ai cikkéhez lenne észrevételem. Tamás problémájához megszólalásig hasonló problémával szembesültünk nagyjából egy hónapja 2011-es 1.5 dci Megane-unkban. Ha elég ideig járattuk a klímát, egy idő után hiába pörgött a ventilátor, nem jött be levegő egyáltalán. Megfelelő idejű leállítás után a probléma megszűnt.
A megoldás a klímarendszer utántöltése volt.
A problémát az okozta, hogy a lecsökkent hűtőközeg szint miatt a klíma magasnyomású köre sose érte el azt a nyomást, ahol a kompresszor lekapcsol, így -15 fok alá is lehűlt az elpárologtató, ami így eljegesedett és nem engedett át több levegőt. Miután az autót leállítottuk és a jég elolvadt, a befúvás ismét működött. Nagyjából egy hónap telt el a klíma feltöltése óta, azóta a probléma nem jelentkezett. Remélem, tapasztalatom másoknak is hasznos lehet.
Üdvözlettel: Tamás
Ez is lehet megoldás, köszönjük.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Doki!
Vettem nemrég egy 2003-as Avensist, és valószínűleg lefolyathattak valami ragadós-cukros italt a középkonzolon, mert a jobb oldali nyomógombok nem, vagy nagyon nehézkesen működnek úgy a hifi, mint a fűtéspanelen.
A kérdés, hogy ezen lehet-e különösebb bontás nélkül segíteni? Fújhatok-e például bele féktisztítót, hogy feloldjam a ragacsot a nyomógombok alól? Vagy létezik-e más trükk, vegyszer, vajákolás, bármi, amitől jobb lehet?
Köszönettel, Tamás
Nincs általános megoldás, mindig a szennyeződés határozza meg, hogy mivel lehet letisztítani. Úgy gondolom, hogy, ha befolyt, akkor bontani is kell a tisztításhoz, csak úgy utána kergetni valami oldószert vagy akár vizet sem mernék, nehogy az okozzon nagyobb bajt. Összeszerelt állapotban van az autó és a rádió is, a fűtéskonzol is áram alatt van, ha becsorgatunk valamit és az eléri az elektronikát, azonnal bontani kezdi a fém alkatrészeket.
Szívesen segítünk, nézzük meg, lássuk, hogy valóban mekkora bontást igényel, hogy minden résből kitakarítsuk a ragacsot, lehet, hogy elsőre nagyobbnak látszik, mint ami a valóság.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
A 2006-os Ford Focusom rádiója visszaszerelés után nem fogadja el a kódot, ami a szervizkönyvben van.
A kód beírása után el kell fogadtatni a kódot, rádiótípustól függően az 5-ös programgombbal, vagy a keresőgombbal, erről itt olvashat. Ha a rádió tiltásba kerül a hibás kódok miatt, akkor bekapcsolva kell hagyni fél-egy óra időtartamra és újra kérni fogja a kódot. Amennyiben nem fogadja el, akkor a kód nem ehhez a rádióhoz tartozik, ilyen esetben fel kell keresni egy autórádió-szervizt, ahol segítenek a kód kiolvasásában. Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor!
2013-as KIA Ceed 1.6 GDI autómban automata klíma van, amely szépen szabályozza is a ventilátort, azonban egy idő után hiába zúg a ventilátor a legmagasabb fokozaton, a levegő nem, illetve csak alig áramlik a rostélyokon.
Manuálisan állítva a ventilátort ugyanez a helyzet. Az a kevés levegő, ami jön, továbbra is hűvös, tehát úgy tűnik, hogy a klímával nincsen gond, de a levegő nyomása szinte teljesen eltűnik annak ellenére, hogy a hangja alapján a ventilátor továbbra is teljes fordulaton pörög.
A hiba sajnos nehezen reprodukálható, mivel indulás után általában hosszú ideig rendesen működik minden, a hiba csak hosszabb úton, kb. egy óra után jelentkezik. Ha egy időre megállok, újraindulás után egy ideig ismét rendesen működik minden. Próbálkoztam a belső levegőkeringetés és a klíma ki-be kapcsolásával, de nem sikerült semmilyen összefüggést felfedeznem.
Előre is köszönöm a segítséget! Tamás
Automata állásban az autó szabályozza, hogy melyik nyíláson, mennyi levegő juthat át, ilyenkor a motor ugyan annyi levegőt biztosít, tehát ugyan olyan hangon zúg, de időnként más lyukon érkezik az utastérbe.
Ha manuálisan beállítja, hogy pl. lábra érkezzen és emellett csökken az intenzitás, akkor valamelyik zsalu működhet rendellenesen. Megkeresni nehéz, mert a műszerfal alatt, nehezen hozzáférhető helyen kell nézelődni és nyúlkálni, és az sem könnyíti a keresést, hogy időszakos a hiba.
Érdemes megkérdezni a márkaszervizt, hogy tudják-e tesztelni a rendszert. KIA esetében nem tudom, de általában a diagnosztikai programból vezérelhető a rendszer, így talán jelentkezhet a probléma. Érdemes még ellenőrizni a pollenszűrőt, mert, ha régen volt cserélve, akkor lehet rajta annyi kosz és falevél, ami eltorlaszolja a levegő teljes áramlását.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Tisztelt Kütyüdoktor!
2013 évjáratú Mazda 3 G120 típusú autómban lassan esedékessé válik az akkumulátor cseréje. Azt olvastam hogy ezt csak Mazda szervizben ajánlott elvégeztetni, mert újra kell programozni a start-stop rendszert. A kérdésem az lenne, hogy ezt az újra programozást megúszhatnám úgy, hogy a csere idejére megtáplálnám egy másik akkuról a rendszert? Mondjuk egy bika kábellel. Mennyi ideig lehet megszakítani a pólusokat úgy, hogy a rendszerből ne törlődjenek adatok.
Előre is köszönöm a válaszát! Üdvözlettel: Zoltán
Tanítani kell, akár egy akkumulátor, akár kettő van az autóban, így márkaszervizt, vagy márkára szakosodott szervizt kell keresni, nem érdemes otthon nekiállni. Mivel paraméterezni kell az új akkumulátort, nem lesz megoldás a külső tápfeszültséggel történő kiváltás.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu
Kedves Kütyüdoktor,
egy 2009-es Hyundai ix55-em van amelyben gyárilag Infinity hangrendszer volt gyári erősítővel. A gyári fejegység elég butuska, de a hangzása az igényeimnek tökéletesen megfelelt. Sajnos megadta magát a rádió, és néha teljesen váratlanul kikapcsolt, majd kicsivel később be.
Az autóba egy Kenwood DMX8019DABS fejegység került, de amíg a generátor tölt az autóban addig halk de határozott vinnyogó hang hallható, illetve a különböző elektromos egységek fel illetve lekapcsolt állapota is befolyásolja ez a generátor zajt. (Pl. ajtó nyitás, fényszoró felkapcsolás). A gyári fejegységet visszatéve a jelenség megszűnik, és másik nem gyári (Pioneer) fejegységgel is hallható a generátorzaj.
Próbáltam külön leföldelni a fejegységet de nem segített, földhurok leválasztóval megszűnik a zaj (érdekes, hogy csak két külön típussal sikerült megoldani, és nem mindegy hogy melyik kerül az első és melyik a hátsó hangkimenetre), de az csökkenti a hangerőt, és érezhetően rontja a hangot. Időközben új generátort kapott az autó azzal sem változott a helyzet. Van esetleg ötlete, hogy mit érdemes kipróbálni?
Köszönettel, Péter
Ha benne maradt a gyári erősítő, akkor az a baj okozója, mert a gyári erősítőnek szimmetrikus bemenete van, innen ered a földhurok. A megoldás nem egyszerű, mert, ha jól tudom, a gyári erősítőt csak úgy lehet kiváltani, ha passzív hangváltókat szerelünk be, mert csatornánként, aktívan hajtja a hangszórókat.
Valóban a másik megoldás a zavarszűrő dobozka, ami leválaszt, de mivel a leválasztást és szimmetrizálást transzformátorral teszi, annak sajnos erőteljes hatása van a hangminőségre, akár olcsó, akár drága, a transzformátornak szűk az átviteli sávja.
Az erősítő kiváltása passzív hangváltókkal jó eredményt hoz, de elég nehéz összeválogatni a hangváltót, hogy az megfeleljen az autóban lévő hangszóróknak, de autó hifi-vel foglalkozó szerviznek ez nem lehetetlen feladat.
A generátorzaj ellen lehet még próbálkozni tápfeszültség oldalról, akár fojtótekercs beiktatásával, akár a rádió tápfeszültségének átkötésével, de nem hiszem, hogy eredménnyel járna.
Üdvözlettel, Kütyüdoki – www.duett.hu