Hosszútávon rosszabb a négyévszakos?

2023.09.30. 16:02

Kedves Gumidoki!

Rendszeresen olvasom a rovatot és többször belefutottam ebbe a kijelentésbe: "Ha - mondjuk - 30 ezret fut, az már sok autópályázást és hosszabb utakat feltételez, amire már az egész éves abroncsok csak nagyon korlátozottan, de leginkább nem alkalmasak."

6,5 éve járok akkor újonnan vásárolt autómmal, igaz nem túl nagy teljesítményű (1,5 dci) de évente épp 30 ezret megyek vele kb. Végig négy évszakossal tettem ezt (Cross Climate), főleg pályán és városban, de soha egyszer sem tapasztaltam, hogy ez bármilyen kompromisszummal járna (pl. télen a budai hegyeket is járva, vagy nyáron a 50+ fokos olaszországi autópályán sem).

Az első szettet 3 évesen 90 ezer futott kilométer után cseréltem, a mostaniban van 80 ezer és még mindig hibátlan. Szóval ez a kijelentés az én esetemben abszolút nem állja meg a helyét, és több kollégám ismerősöm van, aki ugyanígy használja az autóját, nem egyedi a példám tehát.

Szóval a kérdésem, hogy ezt valójában Ön mint szakember miért gondolja így? Köszönettel, Szabolcs.

Kedves Szabolcs!

Örülök, hogy tapasztalatát megosztotta velünk!

A dolog magyarázata pedig az, hogy aki általában négyévszakos abroncsokra vált, az évekre szeretné elkerülni a gumisműhelyeket, pláne az abroncsvásárlást. A tapasztalatok és mérések szerint pedig a legoptimálisabb kifutása akkor van egy allseason gumiszettnek, ha nem mennek vele sokat és azt sem nagyobb tempóval. A kettő egyébként nyilván összefügg, ha belegondol, hiszen aki főleg városban autózik, általában nem is tud 30 ezret menni egy év alatt. A fékút is jelentősen hosszabb lehet a szóban forgó gumikkal nagy sebességnél, pláne kánikulában. Ennek ellenére természetesen nem tilos ilyen abroncsokkal autópályázni, de tény, hogy a kopást is intenzívebbé teszi az ilyen jellegű felhasználás.

Az, hogy ön gond nélkül megy 30 ezret négyévszakosokon egy évben, teljesen hihető. De mennyi ideig használ egy szettet..? Nyilván nem 5-6 évig.

A kérdés pedig különösen annak tükrében érdekes, hogy egy M+S és három-hegycsúcs-hópihe szimbólummal ellátott négyévszakos abroncs csak akkor értékelhető télen az "évszaknak megfelelő" mintázatként, ha a profilmélysége 4 mm feletti. Az osztrák hatóság például, vagy egy káresemény bekövetkeztekor a biztosító szakembere árgus szemekkel figyel erre is, holott sokan nem is tudnak róla. Ön előtt ismert volt eddig ez a tény?

Az utóbbi évek enyhe telei közepette kicsit ellankadt a figyelmünk; sokan nyári gumival járnak egész évben (pedig a padláson ott figyel a téli szett), mert ugye, ahogy mondani szokták: "ameddig nincs baj, addig nincs baj". Ám néha bizony bekövetkezhet; eshet akár térdig érő hó három óra alatt, akkor pedig egy 2 milliméteres allseason abroncs mit sem ér, pláne egy nyári.

Üdv, Gumidoki