Ilyen autót vesz a magyar – igazából
A magán-autóeladások 2014-es sztárjai
Szép dolog a statisztika, még szebb, ha árnyaltan kezeljük a bennük szereplő adatokat. Az autóeladási kimutatások mindig felkorbácsolják a kedélyeket, de talán tisztábban látunk, ha kicsit belenézünk abba a táblázatba is, amelyik a magánemberek autóvásárlásairól szól.
Magyarországon nagyon lassan, de nő az évről-évre eladott új autók száma, 2014-ben például már bő 67 ezer kocsi kelt el. Azt is tényként kezelhetjük, hogy e 67 ezer autó java része céges flottavásárlások, állami beszerzések részeként kel el, egy jó nagy adag – becslések szerint akár 15-20 százalék – külföldre történő reexportálás útján gyarapítja az egyre szépülő eredményeket, ám hús-vér magánzóból jó, ha összejön 18 ezer ember.
Ők 18 ezren azok, akik a saját pénzüket viszik a boltba, akik valóban maguk döntik el a hirdetések, a szomszéd ajánlása, a márkahűségük, a régi autószerelőjük, avagy a magánvéleményük alapján, melyik szalonban írják alá a szerződést. Hogy jobban érthető legyen: a többiek, azaz a maradék közel 49 ezer autóhasználó számára többnyire az állami beszerzési mutyigépezet, a vállalati flottaguru, vagy a külföldi cég központi policy-ja dönti el, mibe ül – tehát ők igazából nem számítanak egy olyan statisztikában, ahol az adott típusok kedveltségét az eladási sorrend hivatott a tudatalattinkba sugallni. Hiszen az összeladási sorrend nem annak a 67 ezer főnek az ízlését mutatja, ezeket az adatokat nagyon elhúzza alig pár száz vállalati és állami döntéshozó irányultsága.

Amit ezekből tudunk, és amit a média is megafonnal üvöltött a fülünkbe az elmúlt hetek során: a 67 ezer összesen eladott autóból vitathatatlanul a Škoda Octavia az éllovas a maga 3968 példányával. Őt követi a 2590-et elért Ford Focus, majd jön be harmadik helyre az Opel Astra a maga 2422-es eredményével, hurrá. Legalább tudjuk, mely márkák képviseletei állnak jól az állami szervekkel és a flottamenedzserekkel, mert ez nagyjából az a rangsor. Aztán következik a Dacia Duster, az Opel Corsa, a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Škoda Rapid, az Opel Mokka, ez az első tíz lefutottuk hát a kötelező kört.
Nekem azonban sokkal többet mond az a statisztika, amelyet a Datahouse Kft-től kaptunk, és amely a magánvásárlók szokásairól mesél. Lehet, hogy ők csupán 27 százalékát képviselik annak a torz struktúrának, ami a magyar eladásokból kirajzolódik – normális gazdaságú országokban a vállalati eladások vannak kisebbségben, jellemzően 20-35 százalékát jelentik az össz-számoknak –, de az ő 27 százaléknyi véleményük sokkal többet nyom a latban, sokkal jobban megmutatja, melyek azok a típusok, amiket a köz kedvel, mint a központilag erőltetettek, mint a 49 ezer többié. A számítások kedvéért egyetlen táblázatba tettem a hivatalos összeladási számokat és a datahouse-os magáneladásos számokat, akit érdekelnek az apró részletek, itt megnézheti az Excelt.
Következzenek hát a magáneladások hősei, azok az autók, Amelyeket 2014 Magyarjai Maguknak Kedveltek A Legjobban. Első helyre surran be nagy krómvigyorral, duci kerekein a Dacia Duster 936 példánnyal – és valóban látunk belőle sokat az utakon, tehát jogosan kap tapsvihart. Második, alig hat autónyival lemaradva tőle az Opel Corsa 929-cel. A régi magyar éllovas, a Suzuki Swift pedig még mindig jó erőben evez be a harmadik helyre 664 darabos eladással.
Hoppá, hol maradt a Škoda Octavia? Az nem lehet, hogy az összesített rangsor első helyezettje még az első három közé sem jutott be a magánlistán! Pedig nem, de baromira nem. Az Octavia – kapaszkodjanak meg – a 20. helyen áll a magánemberek által megvett autók sorában, a hivatalos összeladások 3968-ával szemben nála csupán szerény 291 névvel felcímkézhető vevőt látunk, tehát e kocsik 92 százaléka állami és céges csatornákon keresztül talált gazdára, s alig maroknyi illető döntött úgy, hogy a saját pénzét adja ki őrá. Még az összesítésben második Ford Focus is csak a 12. helyre tud itt fellépni a 2590-nel szemben mutatott 373-as magán-darabszámával.
Lássuk magáneladások sorrendje szerinti első húsz típust 2014-ből (zárójelben az összeladások szerinti helyezések szerepelnek, összehasonlításképpen):
1 | (4.) | Dacia Duster | 936 db |
2 | (5.) | Opel Corsa | 929 db |
3 | (6.) | Suzuki Swift | 664 db |
4 | (18.) | Toyota Yaris | 523 db |
5 | (3.) | Opel Astra | 512 db |
6 | (29.) | Dacia Sandero | 478 db |
7 | (32.) | Suzuki Splash | 444 db |
8 | (10.) | Suzuki SX4 S-Cross | 435 db |
9 | (15.) | Kia Ceed | 432 db |
10 | (9.) | Opel Mokka | 409 db |
11 | (25.) | Dacia Logan | 393 db |
12 | (2.) | Ford Focus | 373 db |
13 | (13.) | Opel Zafira | 368 db |
14 | (19.) | Renault Fluence | 352 db |
15 | (36.) | Opel Meriva | 346 db |
16 | (20.) | Volkswagen Polo | 328 db |
17 | (16.) | Nissan Qashqai | 320 db |
18 | (37.) | Mazda 3 | 315 db |
19 | (7.) | Volkswagen Golf | 295 db |
20 | (1.) | Škoda Octavia | 291 db |
A magáneladások 2014-es márkasorrendje pedig (zárójelben az összeladások szerinti helyezések):
1. | (1.) | Opel | 2938 db |
2. | (6.) | Dacia | 1973 db |
3. | (5.) | Suzuki | 1823 db |
4. | (7.) | Toyota | 1359 db |
5. | (2.) | Ford | 1208 db |
6. | (10.) | Kia | 1012 db |
6. | (4.) | Volkswagen | 1012 db |
7. | (8.) | Nissan | 908 db |
8. | (9.) | Renault | 869 db |
9. | (3.) | Škoda | 661 db |
10. | (17.) | Hyundai | 644 db |
Ha az össz- és a magáneladások közti különbségeket tovább böngésszük, adódnak még még érdekességek. Rögtön a Fiat 500-at tartalmazó rubrikánál homlokra szalad a szemöldök – összesen 1176 fogyott belőle, ám a Datahouse csupán 78 magánvevőt tudott hozzá összegereblyézni az eladási ügyiratokból. Hoppá, ez azt jelenti, hogy minden 15-ből csupán egy kisfityót vett meg Csapodi Andi és Wermer Béla, a többi valamilyen Bt., Kft., Rt. eszközkészletében landolt, avagy ahogy még inkább gyanítom, azóta német, avagy osztrák rendszámmal rója ma már a mieinknél simábban aszfaltozott utakat a gemütlich házikók között.
Táblázatunk adatai szerint az 500-as Fiatok nagyjából 7 százaléka landolt magánvásárlóknál, a többinél nem embernév került a forgalmi engedély üzembentartói rovatába. A Fiatnál azért is érdekes ez az óriási eltérés, mert nem tipikusan cégautó.
Ne hagyjuk lankadni lelkünkben a zokni bolyhait az esti film mellett tépkedő mániást, mert további böngészéssel könnyen találunk hasonlóan kirívó magán/céges eladási arányt mutató típusokat. Ezek ugye, amelyek nem az átlagember szimpátiája miatt szerepelnek jól az eladási statisztikákban. A csupán 5-10 százaléknyi (tehát kirívóan kis arányú) magánerős vásárlást felmutató típusok körébe tartozik a:
Fentiek azok az autók, amelyeket leginkább hideg fejű flottamenedzserek, állami döntéshozók erőltetnek azokra az áldozatokra, akik kénytelenek cégautóban tengetni napjaikat, s nem élvezhetik például egy barna, veterán Škoda S100 napi használatának minden örömét és báját a rakparti dugóban. Ettől még egyáltalán nem biztos, hogy rossz autók lennének ezek, sőt. A flottamenedzser szakember, ő a szervizszámlák, újraeladhatósági ráták nyers adatait masszívan figyelembe veszi a rá bízott járműpark összeállításánál, nagyon mellé nem nyúl. De az is valószínű, hogy az érzelem, mint érv nála az utolsó utáni helyen kullog a döntéshozatalban.
Gondolatmenetünk végén pár okosságot még leszűrhetünk:
– a tipikus vevőnek jellemzően nincs pénze flancolni Magyarországon, ezért kicsi, olcsó autót vesz. Ezt sejtettük, de most látjuk is a Duster, Corsa, Swift, Yaris, Astra, Sandero, Splash, SX4, Ceed és Mokka első tízes helyezése alapján,
– a cégek, nagyobb vállalatok és állami szervek elsősorban a Porsche Hungária, másod-, harmad- és sokadsorban a Ford, a Mercedes, a BMW (Mini) és a PSA-csoport (Peugeot, Citroen) autóit választják,
– a magánvásárlók szíve a Mitsubishi, a Dacia, a Hyundai, a Honda, a Toyota, a Mazda, a Suzuki, a Kia, a Subaru és az Alfa Romeo márkákhoz húz – ezeknél ugyanis a legmagasabb a valódi vevők aránya.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Logikus: elvették jogsiját, ezért felgyújtotta barátnője autóját
Az ok-okozati összefüggést még mi is keressük.
- Hírek
A Toyota Rav4 egy Wankel-motorral is unalmas?
Ráadásul átépítették hátsókerék-hajtásúra.
- Hírek
A McLaren stabilan behúzta a Kínai Nagydíjat
A harmadik hely a Mercedesé lett.
- Nepperűző
Használt plug-int vennék tízmillióból, mit érdemes?
Skodákat, Peugeot-t és Volvót néztem, de azt olvastam, egyik rosszabb, mint a másik.
- Szerelem
Vágó úr, én itt beszállnék!Mercedes-Benz E 63 AMG (W211) - 2007.
Ezzel a becsülettel gondozott és karbantartott sportlimuzinnal gondolatban visszautaztunk a gyártási évébe, és ott is ragadtunk egy kicsit.
- Hírek
Most ingyen kipróbálhatod a lengyel kókányolós autószerelő szimulátort
A teljes verzió szeptemberben jelenik majd meg.
- Hírek
A Seat marad a hibrid és belső égésű motorok fejlesztésénél
A piaci helyzetük ezt követeli.
- Belsőség
Ilyen autók cirkáltak a 70-es években Magyarországon. Felismered mindet?Kvíz: Ismerd fel a 70-es évek autóit!
Lada, Trabant, Wartburg, meg ami még: ebben a kvízben bizonyíthatod, hogy minden autót ismersz, ami a 70-es években népszerű volt Magyarországon.
- Hírek
Hamarosan bemutatják az AUDI első elektromos autóját
Ez az AUDI nem az a márka, mint az általunk ismert Audi.
- Hírek
Három versenyzőt is kizártak utólag a Kínai Nagydíjról
A súlyhatár és a túlzott kopás volt a probléma.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Súgd meg a rendőrségnek, hogy hol traffizzanak áprilisban
Az elmúlt pár évben volt már ilyenre példa.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
