Az autók többsége túl széles az Autobahnra?

2017.07.09. 12:11 Módosítva: 2017-07-09 13:06:00
Tipikus német autópályás életkép: útszűkület, útépítés, kamionok szoronganak a külső sávban, a belsőben óvatosan előzik őket a személyautók. Ilyenkor elég, ha a kamionos csak picit bambul el, máris röpködnek a műanyag alkatrészek, pillanatok alatt ledarálják a nagy teherautókerekek a tükröt, az indexet, galacsinná gyűrik a lemezeket. Azt hinné az ember, egyértelmű a helyzet: a kamionos hibázott, a biztosító fizet, minden megy magától. Aztán jön az Autobahn Polizei, és a fakabát jelzi a személyautó vezetőjének, hogy 20 euró lesz a büntetés, másik 76 a kiszállás és kap egy büntetőpontot is a jogosítványába. Mert hogy semmi keresnivalója nem volt a belső sávban. Mi van??

Péter nagyon sokat használja az autóját, Németországban dolgozik, minden nap vezet az autópályán. Aztán egyik nap egy ilyen Baustelle mellett ledarálta a szolgálati Hyundai-jának a jobb oldalát egy kamion, a bal oldalára meg a szalagkorlát rajzolt dynamic line-okat. Aznapi munkák ugrottak, lehet hívni trélerest, csupa boldogság az élet. Aztán a kiérkező rendőrök még azzal is megédesítették a napját, hogy jelezték: szabálytalanul közlekedett az autópályán, ezért megbüntetik. Mert hogy a tiltás ellenére tartózkodott a belső sávban. Hogy milyen tiltás? Két méternél szélesebb járművel tilos a belső sávban közlekedni.

Természetesen ilyenkor mindenki vitába szállna a rendőrökkel: már hogy lenne egy szimpla családi autó szélesebb két méternél? Péter még a Fahrzeugbriefben található számsort is mutatta: 1815 milliméteri széles az autó, az épp sehogy sincs két méter. Mire a zsandárok előkaptak egy obis mérőszalagot, és megmérték tükörtől-tükörig: 212 centi. Úgy érezte, innentől nincs sok értelme a helyszínen vitatkozni, majd a cég ügyvédje intézi a dolgokat a hivatalos módon. Mindenesetre Péter biztos a maga igazában, hiszen a hivatalos autópapírokon egy 200 centinél kisebb szám szerepel a Fahrzeugbreite rubrikában.

A mi forgalminkban nem szerepel a jármű szélességére vonatkozó adat, és sajnos közben kiderült, hogy a Fahrzeugbriefben a szélességet a tükrök és egyéb tartozékok nélkül értik, míg a közlekedési szabályok a teljes, mindennel együtt számolt szélességre vonatkoznak. Ráadásul a probléma már évek óta tüzeli a németeket, nagyjából 5-6 éve került először terítékre, hogy embereket megbüntetnek az autópályán a túl széles autóik miatt. Puffognak is rajta, hogy a rendőreik csak pénzbehajtani állnak az út szélére (ilyenkor kicsit elmosolyodok, mert az a 20 Euro, amit ilyenkor büntetésként kiszabnak rájuk, a mi harmincezres csekkjeinkhez -meg ugye a z ő és a mi fizetéseinkhez – képest kerekítési hiba csak). Az utóbbi években már van pár autópálya-mérnökség, ahol a lehetőségekhez képest igyekeznek szélesebbé tenni a belső sávot, ilyen helyeken 210 centis a korlátozás(de értelemszerűen a külső sávban kell lehetővé tenni, hogy egy pótos szerelvény vagy turistabusz is kényelmesen elférjen)

Az a helyzet, hogy akárhogy is nézzük, ha a teljes járműszélességet kell figyelembe venni, az ADAC táblázata szerint szinte semelyik modern autó nem sorolhatna be az útszűkületeknél kétméteres korlátozású belső sávba. Egy Golf, egy Astra, egy Octavia de még egy Logan sem fér be két méter alá – oké, a Logan pontosan 200 centi, talán elmegy. De a franc se szeretne egy Péteréhez hasonló esetben milliméterek miatt vitatkozni azon, hogy most akkor egyáltalán szabad lett-e volna a belső sávban tartózkodni, és hogy ki fizesse ki az esetleg milliós kárt.

Mit tehet az, aki el akarja kerülni, hogy ilyen kellemetlen helyzetbe kerüljön? Egyértelmű: ha két méternél szélesebb az autója, és 2 méteres szélességkorlátozás van érvényben az adott szakaszon, ne menjen a belső sávba. És hogy honnan tudhatja meg, hogy egyáltalán milyen széles a kocsija? Na, ez egy fogós, ravasz kérdés. A Hyundai (ha már ilyen típus tört össze Péter alatt) az i40-nél csak a tükrök nélküli méreteit adja meg. A Volkswagen Golf hivatalos adatlapján szerencsére rajta van a tükrökkel együtt mért szélesség is: 2027 mm. Az egyik gyártó így adja meg, a másik meg úgy. Ha biztosra akar menni, mérje meg saját maga a teljes szélességet.

Nem kell hozzá más, csak egy mérőszalag, esetleg egy segítő, aki megfogja a szalag végét (de egyedül is megoldható a dolog, ilyenkor a szalag végén a kis kampót bele lehet akasztani a tükörlapba, igaz, így 2-3 centivel kisebb értéket kapunk, de ezt könnyű korrigálni), meg hogy mindkét első ablakot lehúzza. Ilyen egyszerű. És ha a szalag két méternél (ez pontosan 200 centiméter, ami nem meglepő módon épp 2000 milliméter) többet mutat, a kétméteresre korlátozott szakaszokon inkább várjon türelmesen, nem azon a pár kilométernyi kamion mögött totyogáson fog múlni, hogy időben megérkezik-e.

Régen minden kisebb volt

Nem csoda, ha az emberek nagy részében fel sem merül, hogy az autójuk szélesebb lenne két méternél. Az illusztráló képek készítésekor kíváncsiságból lemértem egy első generációs Octavia és egy Mitsubishi Sigma szélességét is. A Sigma egy felső kategóriás autó volt a maga idejében, meg voltam róla győződve, hogy ha valami, akkor ez biztos szélesebb két méternél, hiszen ez egy „nagy” autó. Hát, francokat. 197 centivel olyan vígan lehet kolbászolni vele a korlátozott sávokban is, hogy ihajj. Ehhez képest meg egy mai Golf (ami két osztállyal kisebb elvileg) ugye bő öt centivel szélesebb. A hármas Golf 1890mm egy utolsó generációs Audi 80 tükörtől-tükörig 1930, egy Ford Scorpio megvan 1960 mm-ből. Aztán a régi felsőosztályok: a W124-es Mercedes 188 centi széles a tükrökkel együtt. Az utódja, a W210, aka Pápaszemes sem több, mint 1990 mm. Pont ennyi a BMW E39 szélessége is. Most akkor tessék megmondani, csoda, ha ez embereknek eszébe sem jut, hogy már egy vadiúj Focus-nak sincs semmi keresnivalója a kétméteres sávban?