Pickup és szívás

2006.05.02. 07:43
Az egyik leggyakrabban firtatott ügy az adózási okból oly népszerű pickupok kérdése. Mennyire teherautó, mennyire személyautó? Mit lehet vele vontatni, milyen jogsival? Átmehet-e a Lánchídon, bemehet-e a belső sávba? Utánajártunk, és még egy-két egyébnek is.

A hatályos Kresz szerint a "gépkocsi: olyan gépjármű, melynek négy vagy több kereke van; a négykerekű motorkerékpár azonban nem gépkocsi." Ezt azért kell tudnunk, mert a "tehergépkocsi: a személygépkocsit, az autóbuszt, a trolibuszt és a vontatót kivéve minden gépkocsi." A busz, troli, vontató kérdése egyértelmű, a "személygépkocsi: személyszállítás céljára készült olyan gépkocsi, amelyben - a vezető ülését is beleértve - legfeljebb 9 állandó ülőhely van." Ki dönti el tehát, hogy egy ötszemélyes, platós pickup személy, vagy teherautó?

Többen is. Először is az Apeh. Ő azt mondja, hogy 87.04 termékbesorolásúak ( azaz haszonjárművek, tehát visszaigényelhető utánuk az áfa) az alábbi kategóriákba tartozó autók: zárt karosszériás, ún. furgon típusú haszongépjárművek, melyeknél a vezetőfülkét a rakodótértől az utasok védelmét szolgáló bármilyen gyárilag kialakított térelválasztó elem különíti el. A vezetőfülkében legfeljebb három személy szállítható. Teherautó a puttonyos, legfeljebb kétszemélyes autó is. Ha kisiparilag ezekbe további üléseket, öveket építenek be az autóba, azonnal személyautóvá válnak!

Ami bennünket jobban érdekel: a kabinos, vagy kettős, dupla kabinos, "pick-up" típusú haszongépjárművek. Nézzünk példát a két kategóriára: lehet teherautó a VW Transporter Mixto , és a platós pickupok; a lényeg a teljesen különválasztott rak- és utastér. Konstrukciós jellemzői: vannak benne állandó ülések biztonsági berendezésekkel, állandó rögzítési helyek vagy szerelvények ülések és biztonsági berendezések rögzítésére.

Nem befolyásolja az osztályozást, ha az áruk szállítására kialakított platórészt gyári vagy utángyártott fedőelemmel burkolják. Még egy kis gumiszabály a végére: ezek a gépjárművek akár 5-7 fő szállítására is alkalmasak lehetnek, azonban vizsgálni kell hasznos teherbírásukat, melynek nagyobbnak kell lennie, mint a személygépjárművek teherbírása.