Pickup és szívás

2006.05.02. 07:43

Aztán ott az EU. Az Európai Unió minden forgalomba kerülő járművet megvizsgál, és különböző műszaki szempontok figyelembevételével (pl. károsanyag-kibocsátás, fékrendszer hatékonysága) eldönti, minek minősül. A pickupok jelenleg - ha jól tudjuk - kivétel nélkül N1-G kategóriába kerültek, azaz teherautók. Ennek megfelelően ezeket az autókat Magyarországon is csak teherautóként lehet forgalomba helyezni. Elvileg, ha valaki nagyon akarja, átalakítási kérelemmel élhet, és megpróbálhatja rávenni a Központi Felügyeletet, hogy az ő járművét engedje levizsgázni személykocsinak, kellő díjak befizetése mellett. Nincs tudomásunk arról, hogy valaki próbálkozott volna már ilyesmivel, és milyen sikerrel.

Ha pedig teherautó a pickup, két eset van. Ha megengedett legnagyobb össztömege 2,5 tonna alatti (ilyen összkerékhajtású platós kisteher tudomásunk szerint nincs most a piacon), akkor nagy baj nincs. Az egyetlen lényeges korlátozás, hogy a "Tehergépkocsival behajtani tilos" tábla rá is vonatkozik, tehát nem mehet át például a Lánchídon. Hacsak nem tesz fel dobozt a platóra. Mert a zárt kocsiszekrényű 2,5 tonna alatti tömegű teherautóra a tábla nem érvényes.

Különben meg sok a szívás a pickupokkal. Lakott területen belül például nem mehet a harmadik, vagy még belsőbb sávban, ha nincsenek felfestve az útburkolati jelek. Ez még nem akkora gond, nem is tudom, van-e olyan három, vagy többsávos út az országban, ahol ne lenne fehér csík. Viszont lakott területen kívül már minden harmadik sávban csak személyautó mehet, a pickup nem.

Motor és a harmadik sáv

Érdekes: ezek a korlátozások a motorkerékpárra is vonatkoznak. Történelmi távlatban a dolog érthető, hiszen valaha a Danuvia nem versenyezhetett a Moszkvicsokkal, de a mai világban ez a szabály már csak ősi kövület, amit veszélyes és felesleges betartani. Szóltunk is a főnökségnek (többek között) ez ügyben. Nem sok minden történt. Azóta volt egy választás, lesz egy új (?) kormány, ha lesz új főnökség, szólunk megint.

És még abban a két maradék sávban is lassan kell menni. A 2,5 tonna alatti össztömegű teherautó kavarhat 90/110/130-cal országúton, autóúton, autópályán, de a pickupokra a 70/70/80-as sebességhatár vonatkozik. Hurrá, hamarosan lemehetünk a pickuppal a horvát tengerpartra autópályán - végig nyolcvannal. Brrr. Bezzeg a 2,5 t alatti megengedett tömegű autók mehetnek úgy, mint a személyautók, hiszen egy harmincéves Wartburg a jog szerint más dimenziókban gyorsul és lassul, mint egy új Navara. Ami végülis igaz.

Lakott területen belül viszont a 3,5 tonna alatti megengedett legnagyobb össztömegű teherautó mehet 50 felett, ha a táblák megengedik, azaz a 60-as, 70-es tábla a pickupra is vonatkozik.

Van egy legenda, ami nem igaz. Állítólag, ha a pickupon van vonóhorog, a forgalmiban pedig 750 kg feletti vontatmány engedélyezéséről szerepel bejegyzés, a rendőr már kérheti is számon az E-kategória (nehézpótkocsi) kategóriavizsgát a sofőrtől. Kresz-oktató titkos kapcsolatunk szerint ez nem így van, csak az számít, mi lóg azon a vonóhorgon.

A pickupok előléptetése a Kresz szempontjából személyautóvá

A kisteherautó sofőrjének nem csak a pickupot, de a menetlevelet is vezetnie kell. Mindig. Hadd idézzem szeretett autójogászunk egy büntetett olvasónk levelére írt válaszát: "Csak az számít, hogy tehergépjárműben ül, ha ezt nem közúti közlekedési szolgáltatásra használja, akkor "csak" menetlevelet kell vezetnie. Ha éppen magáncélra használja a járművet, a menetlevelet akkor is ki kell töltenie, legfeljebb azzal egészítse azt ki, hogy a jármű árút nem szállít. Ha ezt legközelebb megteszi, elkerülheti a büntetést. "

És végül a bozótrács. Konkrét törvényt, rendeletet, hivatkozást nem találtunk, minden cikk csak arról szól, hogy majd 2006-tól tilos lesz. A KFF honlapján nincs róla utalás, de az importőrök megerősítették: idén már csak rugalmas, hajlékony gallytörő szerelhető az autók orrára, olyan, ami nem rontja a jármű eredeti gyalogosvédelmi paramétereit.

A cikk élesülését követően több olvasónk is érdeklődött a sárga rendszám és a pickup kapcsolatáról. A helyzet ugyanaz, mint a többi járműnél, mellyel személy-, vagy teherfuvarozást végeznek: "A szükséges engedélyek és a megfelelő gépjármű birtokában a tényleges tevékenység csak akkor kezdhető meg, ha a szállítást végző gazdálkodó szervezet kérelmére az okmányiroda különleges, sárga alapon fekete karakterekből álló rendszámtáblát adott ki. A közúti közlekedési szolgáltatás végzésére jogosító különleges rendszámtábláért fizetendő díj 9000 forint/pár." / magyarorszag.hu/