Nagykombit hatszázér?

2011.12.09. 11:42

Nem vagyok orákulum, nem ismerek minden autót, a véleményem szubjektív, személyes tapasztalataim, érzelmeim alapján alakul ki. Rossznak mondott autóból is van jó, jónak tartottból is akad elhanyagolt vacak. Csak egy nepper vagyok, nem próféta, én is tévedhetek.

Kedves Nepperűző!

Autóvásárlási tanácsot szeretnék kérni... Ami biztos: kombi legyen, kézi váltós autót szeretnék 1,8-2,3 szívó benzines motorral, főleg hosszú távú utakra kellene, minimális város (arra egyelőre jó a bkv, meg a kerékpár) 5 felnőtt személy aránylag kényelmesen elférjen, nagy csomagtér (zenekar+hangszerek stb) Valamilyen arany középutat keresnék megbízhatóság/minőség, és aránylag olcsó fenntartás között. A rendelkezésre álló pénzösszeg 6-700 000 Ft+járulékos költségek. Mivel első autó lenne, sok tapasztalatom nincs, ezért kizárólag a saját ízlésvilágomnak megfelelő autókból összeállítottam egy listát, (bár tudom, ennyi pénzért állapotot veszünk, nem típust, épp ezért elég bő a lista :]) és tulajdonképpen ennek szűkítésében szeretnék segítséget kérni. Mi az, amit azonnal érdemes lenne kizárni, és mik azok, amik között érdemes lenne keresgélni.

Tehát: Volvo 850, V70 (V40?), BMW E34, E36; Opel Omega B, Vectra B; Fiat Marea, Ford Mondeo MkI, MkII, Mitsubishi Galant, Peugeot 406.

Válaszát előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Tamás

Kedves Tamás!

Látom, visszatérő olvasónk lehet, ha azzal a bölcs hozzáállással indítja a listát, hogy nem típust, hanem állapotot veszünk. Ne is térjen le erről a csapásról, inkább türelmesen várja ki azt a jól karban tartott, viszonylag keveset futott példányt, amit ebből a keretből nem is lesz olyan könnyű megtalálni, de kitartással nem lehetetlen.

Ha öt személlyel és csomaggal szeretne kényelmesen utazni, néhány típust egyből kivennék; nem mintha nem lehetne beférni egy kispolszkiba is hatan, de a zenekari cuccokhoz mindenképpen termetesebb autó kell. A felsoroltak közül a V40, az E36-os BMW, és a Vectra B képviseli a középkategóriás autóból puffasztott kombit, a Fiat Mareát pedig csak a forgalmazó tartotta középkategóriásnak, mert az valójában egy Fiat Brava volt, kombi raktérrel. Ezek vagányabbak is, mint többi batár, de vagy a csomagtér, vagy az utastér erősen kompromisszumokra kényszerít. Mellesleg, mérettől függetlenül, egyiket sem merném tiszta szívvel ajánlani.

Egy E34-es 5-ös BMW-nek már elég nagy a teste, hogy beférjen egy dobszerkó meg két gitárerősítő, de a presztízsfelár miatt nehéz a megjelölt összegből épkézláb darabot találni, illetve a fenntartása is költségesebb, mint egy visszafogottabb, új korában is inkább a népnek szánt autónak. Hasonló a helyzet a 850-es, illetve V70-es Volvókkal: ennyi pénzből a kínálat alját lehet megcsípni, ami sosem szerencsés. Mitsubishi Galantból pedig annyira kicsi a választék, hogy nehéz lenne általános véleményt mondani.

A leírt paraméterek alapján szerintem a három fennmaradó típus lenne a józan választás: Omega, 406-os vagy Mondeo. Mindhárom mellett körülbelül ugyanannyi érv szól, mint ellenük, de karakterben azért van különbség.

Az Opel a legnagyobb közülük, és egyben a legrégimódibb is. Hosszmotoros, hátsókerék-hajtással, ami egyéni ízléstől függően lehet előny vagy hátrány is, mindenesetre ebben különbözik kortársaitól. Szintén nem a legfrissebb konstrukció a kétliteres benzines, amely az egyetlen okos választás hozzá, de még ezzel is nehéz levinni a fogyasztását 9-10 liter alá. Cserébe komfortos, fetrengős autó, viszonylag megbízható technikával.

Kényelemben nem marad el tőle a 406-os Peugeot sem, sőt, talán még finomabb, kultúrautóbb. Pár literrel kisebb a puttonya az Opelénél (526 vs 540 liter), de belülről nem érezni szűkebbnek. Az 1,8-as, illetve kétliteres benzinessel talán kicsit takarékosabb is, mint az Omega, nem lehetetlen nyolc literrel közlekedni vele. Viszont a Népítéletben többen panaszkodnak a legkülönfélébb hibákra. Ettől függetlenül a 406-os kifejezetten ajánlható autó, egyértelműen a megbízhatóbb Peugeot-k közé tartozik.

A trió legszürkébb autója a Mondeo, de talán ezért is lehet nyerő választás. Presztízsértéke minimális, és a megadott ártartományban unásig lehet szemezgetni a benzines kombikból. Igaz, közkedvelt céges, flottás autó volt már a kezdetektől fogva, ezért érdemes pontosan lenyomozni a kiszemelt példány történetét, de a több tucat meghirdetett között jó eséllyel megbújhat egy valóban keveset futott családi gép. Az 1,8-as Zetec-motor kimondottan étvágytalan, országúton hét liter benzinnel is elviszi a kombit, bár erőfölösleggel nem fog megrémiszteni senkit sem.

Ha első autóját veszi, és nem olajos kezekkel éli hétköznapjait, feltétlenül javasolnám viszont, hogy a megnézéskor vigyen magával megbízható szakembert, vagy vizsgáltassa át a gépet egy független szervizben. Ebben az árkategóriában ugyanis már érdemes kikozmetikázni a leginkább bontóba való autókat, viszont egy átlagautós nem feltétlenül sejti meg a turpisságot. Türelemmel, kitartással ellenben ki lehet fogni olyan gépet, amelyben van még néhány év, belátható ráfordításokkal.

Üdv:
Stump András