Teszt: Lancia Delta Platino 1.9 Twinturbo Multijet DPF

Van erre tíz millád?

2009.12.07. 07:15

Adatlap Lancia Delta Platino 1.9 Twinturbo Multijet - 2009

  • 1910 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 190 LE @ 4000 rpm
  • 400 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    7.9 másodperc
  • Végsebesség:
    222 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.7 l/100km
  • 8 065 000 Ft

Versenytársak


Ezek után azon már nem lepődtem meg, hogy a fedélzeti rendszerek kezelésére valamiért kettő menü van. Az egyik a nagy képernyőn, a másik a műszerfal kis kijelzőjén. Általában az összetartozó dolgok egyik részét itt kell beállítani, a másikat ott. Például a Bluetooth párosítását a műszerfalon, de a telefon más dolgait a központi egységben.

A Delta legkellemetlenebb tulajdonsága az, hogy a rádió mindig bekapcsol, ha a beindítjuk. Akkor is, ha kikapcsolva hagytuk ott. És ha halk volt, akkor is hangosan. A gonosz készülék lassan indul be, hogy az ember már ment vagy ötven métert, mire a rádió egy diadalordítással magához tér. Sehol nem találtam arra lehetőséget a menütengerben, hogy legalább a bekapcsoláskori hangerőt lejjebb vegyem, persze lehet, hogy van valahol egy harmadik menü, amit mondjuk a pótkerék üregéből lehet kezelni.

A vezetőt szórakoztató rendszerek listája a 9-10 milliós régióban nagyon gazdag. Többnyire felárért, mert a nyolcmilliós alapárba még a xenon sem fért bele. Azt már tudjuk a Puntóból, hogy a tangabugyi szimbólummal jelölt gomb a szervót hergeli az égbe, imádom is városban, és most itt van sávelhagyás-figyelmeztető. Ez nagyjából nyolcvantól működik, amikor indexelés nélkül átmenne a vonalon az ember, akkor a kormány ellenállása megnő – vagyis ez nem pittyeg, vagy vibrál. Kár, hogy amikor be van kapcsolva, az ikonja állandóan villog a műszerfal kijelzőjén. Este inkább kikapcsolja az ember, annyira zavaró, pedig tényleg hasznos lenne.

És van parkoló(fél)automata is, ez olyasmi rendszer, mint a Skoda Yetié: hosszirányban megkeresi a parkolóhelyet és beállás közben ő tekeri a kormányt. Kár, hogy nem jöttem rá, hogyan lehet átkapcsolni bal oldali beállásra, sajnos a funkció leírása egy az egyben kimaradt a használati útmutatóból. Viszont ez is beáll gond nélkül, majd a végén kiírja, hogy most már fejezd be magad.

Ami a kétturbós dízelt illeti, már ismertem a Saab 9-3-asból, mert a nemzetközi bemutatón vezettem kézi és automata váltóval is. A Fiat annyiban önző, hogy magának tartja fent a 190 lóerős változatát, a Saabé csak 180. A kettő közt annyi lehet a különbség, hogy picit később konyul le a nyomatéka. És nem az, hogy előbb konyul fel.

Miről van szó? Ugyebár két turbó van, egy kicsi, meg egy nagy, alul az egyik, felül a másik dolgozik. Gyakorlatilag így megszűnhetne a turbójuk, ahogy már a BMW (123d), a Volvo (S80 D5) vagy a Mercedes (E 250 cdi) szenzációsan jó kétlépcsős turbókkal alá is támasztotta ezt az elméletet.

A Lanciáé ehhez képest 1500-ig vibrálva, kelletlenül és rugalmatlanul viselkedik. Mintha a kisebbik turbó nem lenne elég kicsi. És még büszkén hirdetik a sajtóanyagban is: 1250-nél 200 Nm van, kétezernél meg ott a maximum: 400 Nm. Na most, ha váltót úgy áttételezték, hogy kétezernél ne nyíródjon le a gumi futófelülete, akkor 750 fordulattal lentebb a kétszáz kevés lesz. És ez így is van.

Igaz, úgy 1700-tól tényleg iszonyatos kezd lenni az erő, a Delta megemeli az orrát,  a kocsiban beszélgető utasok kétezernél hagyják abba a beszélgetést, A beszédszünet addig tart, amíg az ember le nem lép a gázról, mert a motor a végtelenségig húzatható, csak közben küzdeni kell a kormánnyal. Ha kanyarban csináljuk ugyanezt, a Delta orra egyre hevesebben mászik el kifelé. A motor jobban passzolna egy automatához, de azzal nem rendelhető a Delta kétturbós dízele. Így viszont 8 másodperc körül van százon, ami zseniális érték, ezzel nincs is gond.

Ezzel a kombinációval a Delta egy nagyon kényelmes autópályázó autó, ott tényleg mindig van elég ereje, bármikor nagyot tol. És ha nem is tízmilliós a csend benne, azért nem túl hangos. Városban már sokkal nyűgösebb vele a közlekedés, egyrészt a motor alsó gyengesége miatt, másrészt azért, mert a feszesre húzott, csatolt hosszlengőkaros futóművel – ejnye-bejnye! –  hetvenig kifejezetten ráz, pláne a szép nagy, 225/45-ös kerekekkel.

Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy a Lancia Delta egy rakás hajítófát sem ér, csupán azt, hogy akinek megtetszett, nem feltétlenül ezzel a motorral jár a legjobban. Ott van például az 1,6-os dízel, ami az első Delta tesztautónkban volt. Évtizedekkel újabb blokk, csendesebb és vibrációmentes. Az 1,9-es pedig már egy régi darab, amire hiába akasztanak 16 szelepes hengerfejet és két turbót, az nem lesz olyan finom és erős, mint az újabb fejlesztésű konkurensek.

Szavazzon!

Azért nem értem a Deltát, mert ez egy rém elegáns, nőies vagy öreges autó. Nem hinném, hogy túl sok fiatal akarna a nagyi nappalijával közlekedni, hiába drágák benne a bútorok. De egy ötvenes ember hogy a fenében fogja ezt a logikátlan menükatyvaszt kezelni? Nyilván nem sokan lesznek, akik megvesznek egy Deltát úgy, hogy tízmillió környékéig nyomják fel a vételárát, mert ez erős túlzás, a részegységek, extrák, de még ez a dízelmotor sincs ezen a szinten. Ennyiét nagyon sokféle, lényegesen jobb autót kapni, bár akinek ez tetszik, annak úgyis hiába beszélek. Egy normál középkategóriás autó áráért, egy szerényebb motorral, kisebb kerekkel a Delta egy jó választás lehetne, hiszen elég tágas és jól variálható, ráadásul még egyedi is. Sőt, szerethető – sokkal szerethetőbb, mint ha csak egy Bravo lenne. Ezért is zavar annyira, hogy nem kapta meg mindenből a legjobbat.

Totalcar értékelés - Lancia Delta Platino 1.9 Twinturbo Multijet - 2009

A Bravo technikájára épített luxusautó a bivalyerős, de alul rugalmatlan motorral nem harmonizál. Talán automatával jobb lenne, mint kézi váltóval. Egy ilyen elegáns autóhoz modernebb részegységek dukálnának. Persze nem járhat mindenki Audival meg Saabbal, és nem ellenzem, hogy valaki ilyet vásároljon. Támogassa csak a Lancia márka fennmaradását, mert felfelé jön végre.

Népítélet - Lancia Delta