Tudja, mi kell

Nissan Qashqai 1.6 dCi - 2012.

2012.04.16. 05:55

Adatlap Nissan Qashqai Tekna 1.6 dCi - Stop/Start - 2012

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 131 LE @ 4000 rpm
  • 320 Nm @ 1750 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.9 másodperc
  • Végsebesség:
    190 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.1 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • 7 770 000 Ft

Mindig szkeptikusan hallgatom, amikor olyasmit mondanak, hogy ez a remek egyhatos fogja leváltani a régi kétliteres motort. A Nissan is ilyet mondott, amikor a Qashqaiból kifrissítették a régebbi nagy dízelt.

Nem vagyok az ilyen fajta méretcsökkentősdi elvakult híve. Van, ahol sikerül egy kisebb motorral kiváltani egy nagyobbat, és van, amikor csak papíron. Bár az új fejlesztésű Renault dízelnek a nyomatéka pont annyi, mint a régebbi kétliteresé, 320 Nm. A kis motor ráadásul alacsonyabb fordulaton adja le a legnagyobb nyomatékát, cserébe előbb fullad ki. Ebből adódik, hogy ha nyomatékban nem, teljesítményben már adódik különbség. Nem is kicsi: az új motor 130, a régebbi nagy 150 lovas. Ez pedig húsz ló, akárhogy is nézzük.

Csak hogy értsük: ez nem Duster

Korábban kétféle dízelt árult a Nissan a Qashqaihoz: a kicsi 1,5 literes és 110 lovas, a nagyobb kétliteres és 150 lóerős. Most a kettő között tűnt fel az új 1,6-os motor, 130 lóerővel. A kézi váltós kivitelekhez ezt adják a kétliteres helyett, fronthajtással és összkerékhajtással egyformán. A kétliteres dízel is megmarad, de ezentúl csak automata váltóval lesz elérhető.

A kis 1.5 dci eddig is kizárólag fronthajtással és kézi váltóval volt párosítható, holott a Dacia Dusterben ugyanezt a motort 4 x 4-es kivitelben is árulják, ráadásul a Nissan összkerekes rendszerével. Egy ilyen top-Duster 4,54 millió forintba kerül. Ezzel szemben egy Qashqai 1.5 dci, az alap Visia felszereltséggel és fronthajtással 5,7 millió Ft. Ez jelentős különbség, noha két nagyon hasonló méretű autóról van szó. Hogy mi az eltérés? A felhasznált anyagok minősége, a zajszigetelés, a rugózás, az  ütközésbiztonság – nagyjából minden.

Mégsem esnék abba a hibába, hogy a régi dízelt szarozni kezdjem, mert jó volt. Sőt, nagyon jó. A vicc az, hogy pont egy dízel Laguna II-vel mentem el egy ilyen tesztautóért, és elbeszélgettünk a taxissal a Renault dízeleiről. Az ő 1,9-ese egy kalap hajítófát sem ér, ezenkívül a gatyája is ráment a javítására. Ellenben a kétliteres nemcsak megbízható, hanem tartós is, mondta a személyszállító iparos, akinek elhiszem. Az 1,9-esek 400 ezer kilométernél többet semmiképp sem bírnak, és utána mehetnek a kukába. A kétliteresekből már vannak olyan példányok, amelyek elmentek hatszázezret hiba nélkül.

Ez után a kétliteres dízel Qashqaijal elmentünk Svájcba, lenyomtunk Vályi Pistával egy Genf oda-visszát ugyanezzel a motorral, és rohadtul megszerettük. Csendes volt, nem vibrált, rugalmasan vette a gázt, jól ment, és a teljes út átlaga 6,8-6,9 l/100 km volt.

Ha ennyire jó ez a motor, akkor miért paterolják ki? Persze, megint a CO2.

Az új motor ugyanis papíron extrém takarékos. Ez óriási előny azokban az országokban, ahol ez alapján kell adózni, pláne céges flották esetében. Nálunk mindebből a 20 lóerőnyi előny marad a teljesítményadóban.

Hogy hiányzott-e a húsz ló amúgy? Nem igazán. A motorzsugorítást egyedül az veszi majd észre, aki kizárólag padlógázon hajlandó közlekedni, mert így pici késedelem érezhető, amikor az ember nagyon alacsony fordulatszámnál tiporja le a gázpedált. Ezt leszámítva ugyanolyan kellemes karakter. Sőt, gyakorlatilag ugyanúgy is gyorsul, a 10,3-as nullaszáz kifejezetten jó érték. Igaz, a tesztautót nem nehezítette el a 4x4-es rendszer, de még azzal együtt is képes 11 másodpercen belül megfutni a százat. Ezek az adatok pedig hajszálra egyeznek a kétliteres motoréval.

A sors pont úgy hozta, hogy ismét egy hosszabb autópályázás lett a tesztből, és a 130 ló elégnek bizonyult ott is, igaz, a megnövekedett traffipaxveszély miatt kábé úgy is autóztam, mint azt Svájcban vagy Ausztriában tettük: főleg tempomattal. A váltókarhoz nem kellett nyúlni, hogy visszakapcsoljak, csak amikor megálltunk pihenni. Az új motor olyan csendes is, mint a régi, talán annak kicsivel mélyebb tónusú volt a hangja, ezért az még megnyugtatóbbnak tűnt, de ez is pont elég jó.

Már csak azért is, mert lényegesen kevesebbet fogyasztott: a számítógép 6,1-et mutatott, de a tankolás alapján sem volt több 6,3-nál. Azaz a különbség masszív fél liter az új motor javára, úgy, hogy amikor országúti szakaszon használtam, az átlag lement 5,8-ra. Budapesten egyébként 7,5 volt a maximum – ez nyilván nem szentírás, erősen függ az ácsorgás és a dugók mennyiségétől. Az új motor mindenesetre gyanúsan jó hatásfokúnak tűnik, mert gyakorlatilag ugyanolyan légellenállás és tömeg mellett tudott ennyit spórolni a másikhoz képest.

Népítélet - Nissan Qashqai