Teszt: Volvo XC60 Momentum D4 aut. - 2012.

Ne ezen spóroljon!

2012. június 15., péntek 06:12
Szoktuk szeretni az XC60-at, de van ennél a motornál és felszereltségi szintnél jobb választás is. Nem is sokkal többért. Milyen XC60-at ne vegyen?

Általában szoktuk szeretni az XC60-at, többünk szerint ez az ideális Volvo. Ennek a konkrét példánynak is minden esély megadatott, hogy értelmes dolog süljön ki belőle, de ezzel a motorral és felszereltséggel nekem nem adta ki.

A most próbált XC60 fronthajtású. Olyan hajtási befolyással az első kereken, mint azt a kettes Golf GTI-ben képzeljük, amit utólag megbolondítottak egy V6-os turbódízellel. Még hármasban is rángatja a kormányt egyenetlen talajon, mit kölyökkutya a zoknit a szertelen vágtatás közben, elálló füllel. Pedig az új motor, ami egy kis átszámozást követően a D3 helyére jött, igazából öthengeres. Hiába, a marketing osztály túljárt a logisztikai és kereskedelmi osztály eszén: a felirat szerint D3, a valóságban D4. Genetikailag sok közös vonása van a D5-tel, hengerszám, furat, ilyesmik, de itt a löketen spórolták meg azt a 400 köbcentit.

Soros, öthengeres, kétliteres, turbó, 163 LE, és 400 NM: imádni való, nyomatékos, meg minden, na de a vezérlőszoftvert nyugodtan hozzáhangolhatták volna a fronthajtásos rendszerhez. Eleve hiányzik a hátsó hajtás, melynek zegzugos járataiban korábban kis newtonméterek százai nyargalhattak a hátsó féltengelyekkel esedékes első meghitt randira.

Most közel lehetetlen olyan kimutathatatlanul kis gázt adni, hogy ne bólogatás legyen a vége. Valahol a gázpedál potméteréhez hozzárendelt értékkel lehet a gond: 10%-nyi lenyomásnál sokkal-sokkal több üzemanyagot és levegőt tol. Egyszerűen hiányzik a csordogálás a tömeggel-érzés, amiért annyira szeretem a Volvókat használni. Ez csörtetni akar, átmenni mindenkin.

Előnye is van, hogy hátul nem hajt, például keveset eszik, vegyesben nyolc liter fölött evett valamivel, de a nyolc simán benne van – induláskor lenulláztam, de akkor volt már benne kilométer. Tisztán városon kívül hihető a hét liter, persze nem vadállat módjára kinyomva a szemét, csak szőrmentén, ami mindent egybevetve egy ekkorának tűnő hadihajótól igencsak bámulatos adat. Jézusom! 7 liter egy ekkora kombitól, leírva is örömet okoz.

A formáról eleget ömlengtünk már, tényleg pompás; minden görbületét, hajlatát imádatom övezi mindörökké. Hely is van, az épp elégnél másfél számmal több, az ilyesmire nem lehet panasz egy Volvóban, főleg, ha ekkora. Az XC60 az optimális Volvo-méret. Ennél nagyobb nem kell: már a szalonban belelátjuk a két gyereket, a bobtailt, a strandlabdát, meg a szörföt. Akár egyszerre is. Az összevissza hajtogatható ülésekkel extrém hosszú és méretes dolgok szállítása sem akadály, de alapból is fél köbméter a csomagtartó, illetve a csomagtartó roló alatti része. Lábtér, fejtér, minden bőséges, a puha műszerfalba második ujjpercig süpped a kezünk, a vízesés-konzol is úgy jó, ahogy van. Főleg BMW módra befordítva vezető felé, úgy is, mint driver's car. Még fekete műanyagból is, hát még szálcsiszolva, vagy Riva jachtokat idéző uszadékfából.

A biztonsági és kényelmi extrák annyira elkényeztetnek, hogy napokig tart visszaszokni a rendes autóba. Megszoktam, hogy ott a BLIS, ami figyeli a holtteret, meg a gyalogosvédő radar, ami egy egység a követős tempomattal. Ez az autó se itt vérzett el, hanem a spóroláson. Ne spóroljon, ha XC60 a vágya!

Az alap, szövetes székkel nem voltam kibékülve. Először is büdösre izzadtam magam a szövetkárpitban, másodszor egyszerűen nem tudtam jól beállítani. Tekergettem, csavargattam, de nem hozta a megszokott Volvo-élményt, amihez annyira ragaszkodtam, amikor volt szerencsém egy S80-nal járni hosszabb ideig. Talán a teszt utolsó napján csillant fel a remény, mert addig csavargattam a középső háttámasz gombját, amíg nem kellett folyamatosan fészkelődnöm, de az emlékeimben nincs meg az otthon kuckója-érzés.

A hifi gyatra. Sose gondoltam volna, hogy ezt egy Volvóval kapcsolatban leírom, de most le kell. Puffog, sok a mély, sok a magas, nincs közepe. Kár érte, mert a Volvo-termékélmény elválaszthatatlan része a jó a hifi. Kárpótlásul nőtt egy USB csatlakozó a könyöklő alatti rekeszbe, közvetlenül a félkilós, jéghideg távirányító mellé, melynek esztétikája önmagában birtoklási vágyat kelt az egész autó iránt. Ha régebbi, AUX bemenetes Volvóból ül át, semmi gond, a régi audio in is megmaradt, nem kell kábelért szaladgálni.

A spórolás áldozata lett az első parkradar is, enélkül eszébe ne jusson XC60-at venni. Soha. Tilos! A forma és a magasság miatt esély sincs látni, mi történik az ormok alatt, külön vicces, hogy követős tempomat bezzeg van, meg gyalogosfigyelő, meg helyettünk vezet, de elvérzünk az első beton virágládán. Ez milyen már? Parkradar. Előre. Kell.

A navi kibabrált velem, de rendesen. Nagyjából tudtam, melyik környékre megyek, csak a pontos utcát nem. De voltam már ott, tudtam, hogy a közelben vagyok, furcsa is volt, hogy öt kilométerrel riogatott. Erre mit csinál? Egy bal kanyar helyett jobbra fordít, a párhuzamos alárendelt úton végig jobbkezeztet, majd egy fordulóval keresztezem magamat, és egy mellékutcán ismét jobbkezeztetés két kilométeren át, ezúttal már a jó irányba. Pedig csak simán balra kellett volna fordítani.

Tehát ebben a cikkben az derült ki, mit rendeljen meg, ha XC60-at óhajt: a rendes hifit és az első parkradart. Boldog lesz vele. A kézi váltót felejtse el, jó ez a Geartronic. A dízelmotoros XC60 belépőára 9,47 millió, ezt felejtsük is el. Az egy számmal nagyobb motoros, de még mindig fronthajtású D4, Momentum felszereltséggel 10,46 milliótól indul. Ebben ültünk mi.

Erre jön aztán némi extra, hárommillióért: automata váltó, biztonsági és téli pro csomag, business 2-3 csomagok, ezekből lesz az igazi volvóság. Így együtt az egész 13.66 Millió. De tudjuk, mik azok, amiket még feltétlenül meg kell vásárolni, hogy igazán boldog legyen, nézzük, mennyibe kerül valójában egy XC60.

Szavazzon!

Még 80 ezer lett volna a parkradar előre is, a Premium Sound 150 ezer a Business csomag megvásárlása után (ami ugye ebben a hárommilliós kupacban megvolt). Ha eleve a Summumot vesszük, abban a félbőr is benne van, onnan már csak 465 ezerre lesz a teljes bőr, ami a Momentumtól még szűk millió: 965 ezer. Ebből a Volvóból tökéletes autót csinálni további 1,195 millióba került volna, úgy lett volna összesen 14,85 millió. Ha eleve a Summumot vesszük, ugyanezzel a motorral és fronthajtással, az 11,64 millióról indul, ezekkel az extrákkal, bőrrel, rendes hifivel, parkradarral együtt 15,2. Ne ezen a 400 ezren spóroljon.

Volvo Xc60 2012 Momentum D4 aut. Volvo Xc60 2012 Momentum D4 aut.

A Totalcar értékelése:

Kicsivel 15 millió alatt is meg tud állni az XC60-azás, de kicsit túllógva, értelmesebb, az autót élhetővé tévő extrákkal sokkal boldogabb lesz vele. Mert boldog lesz vele, az biztos.

Népítélet:

  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Fenntartási költség
  • Ennyire szerette

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

tömítőgyűrű, főtengely
SUZUKI ALTO 0.8 Ferdehátú 1982-1985
2154 Ft
gyújtógyertya
SUZUKI BALENO 1.8 GTX lépcsőshátú 1996-2002
1164 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

The perfect mix
A beautiful vintage Polski Fiat 125P conversion with the engine of a Golf R32.