2006.06.23. 08:26
A kenyai bennszülöttek ideális járműve. Simán be tudnak szállni a fejükön cipelt csomaggal is. Más értelmét nem látom az ekkora belmagasságnak, mióta a cilinder kiment a divatból.

Nem új autó a szóban forgó példány. Vagyis újnak új, csak épp modellnek nem új. Megrágtuk már 2003-ban az újba tevés után, aztán tavaly is nyalogattunk rajta kicsit - bár az egy komolyabban felszerelt példány volt -, de viszont akkor már vaskosan a használttesztek közé került. Most akkor mit kezdjek ezzel? Mit mondhatnék még róla amellett, hogy szép zöld a színe?

Na megvan: azt hiszem, arról fogok mesélni, hogy ez dízel, mert a másik kettő benzines volt. Így a külsőt és a belsőt bemutató mondatokat ki is lehetne hagyni, de azért foglaljuk össze mégis, hátha valaki most lát ilyet először.

Szerintem a kerék és az ék feltalálásának horderejéhez hasonlítható a kocka feltalálásáé is. Főleg a nagy kockáé, mert egy kis kockát ki venne észre, míg a kis kerék használható valamire. Tehát egyértelmű, hogy ha egy autónak vannak kerekei, vagy ék alakúnak, vagy kocka formájúnak kell lennie. Ék alakúak a sportkocsik, így a Berlingónak maradt a kocka.

Úgy néz ki menet közben, mint egy felállított pingpongasztal. Akármelyik oldaláról nézzük. És ugyanolyanok a menettulajdonságai is. A legkisebb oldalirányú fuvallatot is megérezni a kormányon, míg a szembeszél a motor erejét teszi próbára. A mostani 1,6-os HDi elég ahhoz, hogy a városban hurcibáljuk magunkat meg a haverokat, esetleg csomagokkal együtt. A sávok között cikázva előzni úgysem fogunk, ahogy a buszmegállóknál állva sem kacsintunk ki belőle a csajoknak.

Előbbi esetben ugyanis a dülöngéléstől betojnánk, utóbbiban pedig lerí rólunk, hogy nem unatkozó milliomosok vagyunk, hanem a főnök utasítására épp szállítunk valamit. Autópályán már nem ennyire jó a helyzet. A maximális sebesség simán tartható (még több is), inkább az előzéseknél van a gond. Ha mi előzünk, nagyon kell figyelni, hogy legyen elég Kraft, hogy hamar lelépjük, akinél gyorsabbak vagyunk. Itt sincs gond a motor tartalékával, akár 150 m/h-ról is ugorhatunk vele, bár nem olyan nagyot.

Ha teherautót vagy kamiont előzünk, az oldalszélre kell nagyon ügyelni, ami a megelőzés után lép fel. Pingpongasztalunkat ugyanis simán egy sávval arrébb rakja, akár van még egy sáv, akár nincs. Ha minket előznek - ez a gyakoribb eset -, arra kell figyelni, hogy nagyon gyorsan eltakarodjunk a száguldó útjából, mert a Berlingót nem tisztelik. Mindenki csak a hasznonjárművet látja benne, eszébe sem jut, hogy egy család utazhat benne, és simán letolják az útról.

Ezt a tiszteletlenséget tapasztalni városban is, ahogy más típusoknál is. A szerkesztőségi Ladával például egyszer sem kaptam meg a jobb kezet, még egy suzukis is elém vágott a múltkor, és még ő anyázott... A Focus ST-vel, a Prowlerrel, vagy bármelyik Audival sosem tapasztaltam ilyet. Ennek taglalása egy másik cikk témája lesz, már látom.