34 mérföld egy gallonnal – garancia nélkül

2008.04.18. 01:46
Nyolcmillió forint, és a nemhivatalos nemmárka kereskedő már adja is a kulcsot bársonypárnán: tessék, ez itt az ön magyar rendszámos hibridüzemű nagy Toyotája, használja egészséggel. A Camry Hybrid igenis létezik!

Bal kézzel vakarni a jobb fülét: nagyjából ezt kell csinálnia egy magyar autóvásárlónak, ha hibridautót szeretne, de a Prius túl kicsi, a Civic IMA túl komolytalan, a GS 450h, RX 400h, vagy LS 600h Lexus meg túl drága neki. Mert ugye létezik más hibridüzemű autó, több is. És nem is csak a Toyotánál: a Ford (Escape hobbiterepjáró), a Nissan (Altima szedán) is kínál hibridautókat, csak épp egy óceánnal arrébb.

Szerencsére még csak ki sem kell utaznunk, ha megkívánunk egy benzin-elektromos üzemű jószágot. Élelmes kereskedők már alaposan kitaposták az utat a hibridautók számára az Újtól az Óhazáig, a használtautón rákeresve a Camry Hybridre a cikk írásakor 32 találat adódott, ezek vagy kétharmada új autó.

Mennyi a Camry?

Kanadában 30 660 a fapados, 34 800 dollár egy navigációval is felszerelt fullos hibrid Camry (2008-as modell), ami 4,76, illetve 5,41 millió forint. Kaliforniában meg 25 350 USA-dollár az alapár, ami 4,03 millió forint. Erre jön még a vám, a regadó, meg a forgalomba helyezés költségei, plusz a kereskedő haszna, és máris beülhetünk hétmillió körül egy alapfelszereltségű, 1-2 ezer kilométert futott, nyolcmillióért pedig egy fullos, navis-bőrös, tetőablakos, nullkilométeres hibrid Camrybe.

Röhej, vagy épp siralmas, ahogy tetszik. Azon már rég nem bosszankodunk, megszoktuk, hogy nálunk valahogy minden autó másfél-kétszer többe kerül, mint a nyomorgó USÁ-ban. De hogy a hajóztatott nullkilométeres Camry pontosan ugyanannyiba kerüljön, mint a hazai szalonból kihozott, jóval kisebb Prius – hát erre nehéz mit mondani.

Olvasó pontosít Amerikából

Sziasztok!

Apró észrevétel a tengeren túli árakkal kapcsolatos megjegyzésre: a kanadai árak nettó értékek. Ha a full+navi felszereltségű $34,800 árú autóval ki akarsz gurulni a szalonból, akkor ahhoz meg ki kell fizetni a szövetségi és a tartományi adót (ez Ontario-ban például 5+8=13%, de a legkevésbé adóztatott Alberta-ban is 5%), a "Pre-delivery Inspection" nevű üzembehelyezést, Freight névre hallgató helyszínre szállítási dijat, és a regisztációt. Igy a végösszeg Ontario-ban bőven $40k felett lesz, de Alberta-ban is $38k fölé kúszik a tényleges ára az autónak.

Ezek persze csak a hivatalos árak, a kereskedőknél keményen alkudni kell, de kizártnak tartom, hogy új autóként bárki bruttó 34,800-ért el tudja hozni a gépet.
Az árakat a piac mérete, es igényei nagyban befolyásolják. Az észak-amerikai piacra gyártott autók ugyanazokban a gyárakban, ugyanazokon a gyártósorokon készülnek, a minimalis különbségek miatt, tehát az USA alacsonyabb árait a gyártási/logisztikai költségek nem indokolnák. Mégis ez a helyzet. Az Alliston, Ontario-ban gyártott Honda Ridgeline az alliston-i szalonban $35,820-nál kezdődik, míg 4000 km-rel nyugatra, egy országhatáron túl - Kaliforniában - $28,000-nál. Ezen felül persze mindkét esetben adót és egyéb költségeket kell fizetni. Emiatt a kanadaiak is sírnak, föleg, hogy a USD/CAD árfolyam hónapok óta 1:1 közelében mozog, és így sokkal látványosabb a különbség. Nagyobb értékű autót így sokan a határtól délre vesznek.
Ezek alapján talán jobban könnyebben értelmezhetőek a nagyon pici, nagyon különleges igényekkel megáldott magyar piac autóárai. Az irdatlan adóterhek már nem annyira, de az már más téma...

Üdv! Rendszeres olvasótok:
xx

Az egyetlen kockázati tényező, hogy az autóra nincs garancia. Hogy ez mekkora rizikó egy eleve a mienknél sokkal igényesebb piacra készült Toyota esetében – ki-ki döntse el maga. (És még ez a kockázat sem annyira félelmetes, mint látszik: egy-két vállalkozóbb kedvű magyar kereskedő akár hajlandó is belefoglalni az adásvételi szerződésbe egy év jótállást a Camry esetében.)

Mit tud a villanyvas?

No de mit is vettünk, mi is a Camry Hybrid voltaképpen? Egy tágas, középkategóriás szedán, orrában 2,4 literes, soros négyhengeres benzinmotorral és egy állandó mágneses váltóáramú szinkronmotorral, bármit jelentsen is ez. És van még hátul egy irdatlan nikkel-metál-hidrid akkumulátor. A rendszer maximális összteljesítménye 187 lóerő, vagyis a hibrid Camry 1670 kilós tömege egész szépen meglódul egy padlógázra. Az autó végsebességét elektronika korlátozza 200 km/h-ra.

A felajánlás, maga

Üdv!

A sokadik hibrid lexusos cikk után szeretném a szerkesztőség figyelmébe ajánlani a Toyota Camry legújabb hibrid modelljét.
Pár hónapja vagyok a boldog tulajdonosa egy ilyen gépjárműnek, és szívesen hozzájárulnék ahhoz, hogy rajtatok keresztül a szélesebb autós közönség is megismerhesse ezt a szenzációs járművet. Nagyobb, kényelmesebb, mint a 450h, csúnyának sem mondható, csomagtere is elfogadhatóbb, megy is, ha kell (8.5mp 0-100), halk, suhan, és 7l körül szaladgálok vele. Ja, és mindez 7-8M Ft-ért hozzáférhető, ami vicces egy ilyen technológiával rendelkező és ilyen jól felszerelt autó esetén (navigáció, bőr, tetőablak, érintőképernyő, stb).
Szerintem egy cikket megér.

Ha érdekel benneteket az autó, szívesen rendelkezésetekre bocsátom egy teszt erejéig.

Üdvözlettel:
xx

Kedves Olvasó: ha Önnek véletlenül van a birtokában egy hibrid Altima, egy Tesla Roadster, egy Venturi Fetish, vagy akárcsak egy olyan hétköznapi benzinpusztító vacak, mint a Lamborghini Murcielago, bármelyik TVR, vagy Aston Martin, és büszke autójára, ne habozzék követni xx, azaz Gábor példáját, és írjon, mi meg megyünk!