Arccal a farpofák felé

2006.02.08. 08:47
Morzsa kutyám a fa tövét szaglászta, közben azt az embert néztem, aki épp beült a fekete C4-esébe. Jó lehet? Szereti? - merengtem, aztán becsapta az ajtót. Boioiong! 2006-ban miért vesz valaki Wartburgot?

Ó, de jó, holnap magam is elhozok egy C4-est. Az ajtócsapódás gerincrepesztő hangját már ismertem, a kilincsé viszont meglepett. Ha az ember visszaengedi, nem kattan vagy kluttyan, egyáltalán, semmi kellemes hangutánzó szóval leírható hangot nem ad, hanem valami fémes-fás pengés.

Az ajtócsapódás hangjához már volt szerencsém. Aztán beszállás előtt levertem a havat a lábamról. A küszöbön. Hát, feleim, ennél csüggesztőbbet régen hallottam, pedig nap mint nap Niva-küszöböt rugdosok, de az a C4-éhez képest Pavarotti, kósza szél a felhők lágy ölén, a szférák zenéje.

A Toyota már az első Yarisnál is figyelt rá, hogy szép hanggal csapódjon az ajtó, és az illetékes hangmérnökök addig sakkoztak a kilós gyapottömbbel, míg megcsinálták. A C4-nél az akusztikai tuning a vásárlókra marad. Az ajtó belsejét autóhifi szakműhelyben kell kitömetni, a zene is jobban szól majd (a C4 hifijére rá is fér). A küszöböt megfúrjuk, és telefújjuk PUR-habbal. A kilincs alsó részére meg finoman körbevágott mosdószivacsot ragasztunk, és a keményebb csillapítás kedvéért megkenjük Gumiám pasztával. És már kész is van. Az ajtó.

Dizájnban a Citroën mostanában a legbátrabbak közé tartozik, kezdenek kirakni egy előremutatóan ízléses modellsort. A C3 már megvolt; nem hasonlít a későbbi nagyobbakra, de a kisautó kategória legszebb gombóca. Szép a C2-es is, a C5-ös ormótlanságából faragtak egy kicsit a modellfrissítéskor, és a teljes modellváltástól se féltem őket. Az új C6-ost pedig nem túlzás a legendás DS-hez hasonlítani.

A C4 a legszebb köztéri szobrok egyike, még a kicsit asszonyosabb hátsójú ötajtós is, a kupé meg különlegesen jól sikerült. Dinamikus, elegáns, citroënesen futurisztikus forma, a mából visszanézve egészen hihetetlen, hogy adhatta ki a kezéből ugyanez a cég a Xsarát meg a Xantiát.

A beltéren még lehet dolgozni, mert a Citroënnél mintha fordítva tartották volna a touch design szakkönyvet: az ajtóburkolat tetejére került a leghitványabb műanyag. A hibák persze csak a második-harmadik körülnézéskor tűnnek fel, addig próbálgatjuk a kormányt, amiről már olvastunk, de más élőben tekergetni úgy, hogy a közepe mozdulatlan marad.

Aztán ott a kilométeróra, középen, átlátszó folyadékkristályos kijelző, digitálisan kijelzett sebességgel. Az LCD tetszik, én viszont jobban szeretem az analóg visszajelzőt, aminél az agyamnak nem kell arab számokat dekódolnia, és valami mutatóról látom, nagyjából jó-e. Ellenben kíváncsi lennék, a formatervező részlegen hallottak-e már a Volga M21-ről.

A kilométeróra mögötti zöld plexi féldinnyére gondolok, amire, digitális kijelzés ide vagy oda, nagyon hasonlít. Ilyen félévszázados távlatban a lopás már bőven nem bűn, hanem erény, különben meg nyilván a volgások is Amerikából lopták az ötletet. De jó, még árnyjátékozni is lehet mögötte, akár két ujjal sétálni, akár igényesebb változatban, hurkapálcikára ragasztott, papírból kivágott figurákkal.

Utazás aggodalom nélkül?

Elég egy gyomorrontás, vagy egy fogfájás ahhoz, hogy a nyaralás rémálommá változzon. Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Last minute nyári akciók

Ugorjon fejest a nyárba és utazzon el óriási kedvezménnyel!