Golf vagy fallabda?

2005.06.20. 09:13

Emberünk elbizonytalanodik. Neki ugyanis a régi igazából jobban tetszett, ráadásul most ilyen kedvező feltételek mellett kapható. Ki tud segíteni, melyiket válassza?


Európa-szerte, így Magyarországon is bemutatták a Renault eddigi legsikeresebb és egyben legkeresettebb autójának legújabb generációját. A harmadik, teljesen megújult Clióban nemcsak szép új modellt, hanem a Thalia óta talán a francia gyártó legnagyobb üzletpolitikai döntését is üdvözölhetjük.

Mint azt már a megírtuk , a harmadik generációs Clio kívül-belül megújult és rengeteg hárombetűs extrával bővült. Ennek alkalmából egy elsötétített hangár mélyén mi is vethettünk egy futó pillantást a B-szegmens legújabb várományosára, miközben sok olyan újdonságot is megtudtunk, amit egy mindenki számára elérhető sajtóanyag csak ritkán tartalmaz.

Amint megláttam a ponyvával letakart új Cliót, rögtön feltűnt, hogy itt ráncfelvarrásról egyáltalán nem beszélhetünk. Ezzel szemben, mint később kiderült, az autót takaró ponyva ráncai makulátlanabb, kiforrottabb, bár első látásra megszokást igénylő formát takartak. Manapság a szokatlanság nem meglepő, a legújabb és legkeresettebb kisautók ugyanis igen speciális recept szerint hódítanak.

Történetünk valamikor 2005 októberében játszódik. Mikor a jövendőbeli tulajdonos először meglátja az utcán későbbi szerelmét, azt gondolja: Jézusom, mi ez a furcsa gombóc? Nem kell azonban sok idő, és kezd megbarátkozni a gondolattal, hogy ez bizony az új Clio. Ezután következik saját maga meggyőzése arról, hogy a Clio szép, sőt neki direkt tetszik. Majd a barátok és ismerősök hitegetése következik az autó makulátlan formájáról.


Ezt ugyan már a Megane megjelenése idején is végighallgathatták tőle, de akkor sem hittek benne igazán. Innen aztán nincs messze az eltökélt vásárlójelölt utolsó lépése, mikor ifjonti hévvel rohan a szalonba megvásárolni a legújabb Cliót, az autót, amit eddig nap mint nap féltékenyen nézett az utcán, és ami annyi álmatlan éjszakát okozott neki, mióta megismerte. Bemegy. Már tudja, mit akar. Ám ekkor nem várt esemény történik.

Kiderül ugyanis, hogy a régi Clió is kapható még. Olcsóbban, kevésbé felszerelten, de lehet, hogy mégis inkább az tetszene jobban. Ráadásul nemcsak a felgyülemlett készletet árulják, hanem mindkét modellt gyártják a vásárlók elbizonytalanítására. És emberünk valóban elbizonytalanodik. Neki ugyanis a régi igazából jobban tetszett, ráadásul most ilyen kedvező feltételek mellett kapható. Ki tud segíteni, melyiket válassza? Ekkor elhatározza, megkéri a kereskedőt, győzze már meg, miért is vegye az újabb, drágább Cliót.


A kereskedő pedig elkezdi sorolni: Ha tetszik önnek a Modus, sok hasonlatosságot felfedezhet az új Clión. Kezdjük rögtön a kanyarfényszóróval. Ez bizony a kormány elfordítására felkapcsolja a kanyar irányába álló lámpákat, ezzel eddig ön előtt rejtett tikokat tárva fel útról, útpadkáról. Igaz, egyelőre csak ötajtóst tudunk önnek mutatni, ez mégse szegje kedvét. Így legalább könnyen megtekintheti az extraként rendelhető egyik legújabb innovációnkat, a hátsó, középső ülőhelyen kialakítható gyermekvédelmi rendszerünket, amely speciálisan kialakított fejtámlával védi gyermekei fejét az oldalirányú mozdulatoktól. Ezután az övet az üléstámlára helyezett vezetőn áthúzva pont a megfelelő helyen vezetheti végig a lurkó mellkasán.


Néha nemcsak gyermekei, felnőtt ismerősei is hátraülnének? Nem gond. A 16 cm-rel megnövelt lábtér - amit a teljes autó több mint 17 cm-es hossznövekedése segített elő -, pont elegendő, hogy 180 centijükkel kényelmesen elférhessenek egymás mögött. A 3 cm-es belső szélesség-növekedésből hátul mindenki kaphat egy-egy centit, így már akár szélesebb mobiljukat is a zsebükben hagyhatják menet közben. 6 centivel nőtt a magasság, amiből három a fejtérbe jutott, így kompenzálva a tető igen erőteljes lejtését.

És ami a legfontosabb. Szokott ön fallabdázni? Nem? Ha megveszi az új Cliót, biztosan rászokik.


A légbefúvó szabályozója ugyanis squashlabdát mintáz. Hogy ön inkább golfozni szeret? Sajnos mindenkire mi sem gondolhatunk. Ha irigyelte a kártyás indítást megane-os barátaitól, opcióban azt is kaphat az új Clióhoz. Vagy pénzt fordít rá, vagy a kulcsot. Öné a választás. Ráadásul nem kell azonnal döntenie, ugyanis 2006-ban még biztos megkapja mindkét Cliót. Bár az újat csak októbertől viheti haza, de ha önnek inkább az tetszik, érdemes rá várni - hangzanak a képzeletbeli kereskedő szájából az érvek. Ám eddigre társát, a képzeletbeli vevőt olyannyira elbizonytalanította, hogy az inkább alszik a dologra egyet, majd másnap a 2008-ig változatlanul kapható Thalia mellett dönt. Abból legalább csak egyféle van, és az olcsó.


Az igazság azonban az, hogy a Renault sokat áldozott az új Clióra. A fejlesztés 953 millió eurójából 630 milliót a három gyár kialakítására fordítottak, amiből a két franciaországi megosztozik a nemsoká megjelenő Clio sport-, valamint három- és ötajtós változata között. Eközben az Európának eddig csak lépcsőshátú Renault-kat gyártó Törökország is szerepet vállal az új Clio összeszerelésében.

A Renault reményei szerint erre szükség is lesz, mivel az elmúlt 15 évben gyártott 8 753 500 Clióból több mint 20 000 Magyarországon talált gazdára, amiből csak az elmúlt évben 2850 darabot értékesítettek. Úgy tűnik, Magyarország az éves Clio-gyártás csupán jó egy napját foglalja le, mivel a harmadik generációs változatból akár napi 2300 is legördülhet a három gyár futószalagjairól.

Renault Clio III

A számadatok biztatóak. Az is valószínű, hogy az új, harmadik Clio jobb lesz, mint elődje. De hogy szebb is lesz-e, egyelőre kérdés marad. Még szoknunk kell. Ígéretet kaptunk, hogy szeptemberben már ki is próbálhatjuk. Akkor aztán majd eldől, jobb lett-e a kissé nissanos Clio-Modus-Megane keverék. Már nagyon várom a napot, mikor egy clióst nem kevernek össze egy thaliással. Remélem olyan lesz, amilyennek mondják. Úgy szeretném!