2005.08.29. 13:16
A Fritz rádióra hangoltunk, és Falco Vienna Calling számára büszkén vonultunk a Falcónál is unalmasabb német Lübben utcáin. Az iskolás fiatalok tátott szájjal bámultak a kocsi után. Az új Volkswagen Jetta ott megdobogtatja a szíveket.

Ha azzal kezdem, mennyire utáltam az ötös Golfot, és számomra mennyire érdektelen autó, elfogultnak tartanak. Ha azt mondom, az új Passattól sem hasaltam le, úgy érzem, további bajba keveredek. Nem tehettem mást tehát, terápiás célból felkerekedtem, és az utazás minden gyötrelmét kiállva kipróbáltam, és megpróbáltam megszeretni a legújabb Volkswagent, a félig Golf, félig Passat Jettát.

A kezelés némiképp sikeres volt, a Jetta vállalható autó, ráadásul egyéniséget is találtam az egyik tárolórekeszben egy VW emblémás sörnyitó képében. Tudom, tudom, hogy Golf GTI-ben is volt ilyen, de most már nem csak a kiváltságosok tartozéka - a VW sörnyitó a polgári felszereltség része lett. Zseniális, maga a VW karikatúrája.

A '80-as években sorkatonai szolgálatom alatt dekoratőrként egy békegalambot ragasztottam a Magyar Népköztársaság katonai doktrínájára. Semmi különösebb célom nem volt, csak kicsit elmértem, és a tabló gyártásakor a szöveg alatt sok hely maradt. Hirtelenjében csak egy békegalambsablont találtam, azzal próbáltam javítani a helyzeten.

Éreztem, ingoványos a talaj, és amikor őrnagy elvtárs csodálkozva tekintett a tablóra, megpróbáltam elmagyarázni, hogy a hadsereg védelmi jellegű, ezért a béke a fő cél, és a béke szimbóluma a galamb, vagy valami ilyesmit. Egy hónap múlva új tablót kellett csinálnom.


Gyári tartozék

Kíváncsi vagyok, a VW tervezőknek hogyan sikerült beadniuk, miért kell a sörnyitó a Jettába? Főleg abban a tudatban, hogy manapság a sörön kívül gyakorlatilag mást nem lehet ezzel a szerszámmal nyitni. Ha sör, akkor Németország, és ha Németország, folszkvágen, csak hogy a sztereotípiáknál maradjunk.

Amerika über alles!

Minden jel arra mutat, hogy a fő csapásirány az USA. Itthon az új Jettának komoly konkurensekkel kell megküzdenie, ott jobbak az esélyek. A Jettát mindig is jobban megbecsülték az óceánon túl. 1979 óta 6,6 millió Jetta talált gazdára, amiből 2,2 milliót adtak el Észak-Amerikában.
 
Az új Jetta bejelentése a Volkswagen észak-amerikai részlegétől származott 2004. november 18-án, és idén január 5-én mutatták be a Los Angeles Motor Show-n. A forgalmazás márciustól indult az Egyesült Államokban és Kanadában. Azóta 45 ezer autót értékesítettek. Az autó kizárólag a VW mexikói gyárában készül, innen exportálják a világ minden tájára.


Az USA-ban futó típus külsőleg - a hátsó rendszám kiképzésen kívül - megegyezik az európai változattal. Szemből ötös Golf, némi krómorral, ami úgy tűnik, a közeljövőben a Volkswagenek stílusjegye lesz, hátulról gyakorlatilag egy Passat. A hátsó lámpákról - a sajtótájékoztatón - büszkén hirdették, hogy LED-esek, de ha jobban megnézzük, a tolatólámpa és a ködlámpa hagyományos, a körülöttük lévő krómgyűrű pedig semmi. Vajon ködlámpára nem futott a LED-ből? Mindenesetre tény, hogy jól világítanak, és divatos a stílus.

Oldalról is ismerősnek tűnik, az oldalablakok vonala leginkább a Phaetont juttathatja az eszünkbe. A Jetta 4,55 méter hosszú, 1,78 méter széles, és 1,46 méter magas, azaz 178 mm-rel hosszabb, 46 mm-rel szélesebb, és 13 mm-rel magasabb az elődjénél. Az igazi felhördülés indulásunk előtt történt, amikor kinyitottuk a csomagtartót. A Bora 455 literje helyett az 527 liter nemcsak papíron néz ki jól, hanem a valóságban is óriás. Nagyon tetszett, hogy a hátsó ülések is előredönthetők, ráadásul kulccsal zárhatók, akárcsak a kartámasz mögötti kis ajtó.


Első körben egy kétezres, benzines, Sportline felszereltségűvel sikerült közel 200 kilométert autózni a zuhogó esőben, először Berlinben, majd autópályán, aztán kis falvakon keresztül. Igazán jó élmény volt. Az autó belül-elöl Golf, nekem tökéletesen kényelmes. Az anyagok jók, csak a világos bőrkárpit nekem nem tetszik. A navigáció óriási képernyője jól áttekinthető, a tájékoztatónyilak a műszerek közötti kijelzőn is megjelennek. Szépen mondta az irányt, bár amikor Berlin központjában egy elvétett kanyar után off-roadot kiáltott, egy kicsit megrökönyödtem.


2.0 FSI benzines

A 2.0 FSI a városból kiérve kezdte jól érezni magát. A kellemes zápor korlátozta a szélsőséges megmérettetést, de éreztem, hogy az üresen 1373 kg-os autót könnyedén mozgatja a 150 ló. Gyorsulása 9,2 másodperc, végsebessége 210 km fölött van. Ehhez a motorhoz hatsebességes kézi váltó dukál, amit biztos sokan szeretnek, és biztos optimálisabb erőátvitelt eredményez, de nekem nem tetszik. Szerintem túl rövidek a fokozatok, és mintha egy kicsit akadt volna. Igazából a feláras, hatsebességes (Tiptronic) automatát szeretném.

Borából Jetta

Nem sikerült kideríteni, miért lett újra Jetta, de azt kell mondanom, jó választás. A Jetta név Magyarországon mindenkiben kellemes emlékeket idéz. Sok családnak a Jetta volt az első nyugati autója, és az egyes Golf alapokra épülő, első és második generációs Jetták megbízható, jó autók voltak. Nézzünk rá a Népítélet rovatra , és látjuk milyen címekkel illették: "Helyes kis pöffögő", "Imádtuk!", "Lomha kis csettegő", "Szürke Villám", "Az elnyűhetetlen" , "Fűtőolaj-Ferrari" , "halas baratno( nem ker semmit csak kiszolgal)", "Hű szolga", "Megbízható, engedelmes jószág".

Talán az áramlatok és a szelek koncepciót próbálták erőltetni a Bora nevével. A délkelet-trieszti szél viszont nem hozott egyértelmű elismerést. A VW Bora nem vitte tovább a Jetták jó hírét, jellegtelen, középszintű autó volt.

Az új Jetta a név európai visszavételével tiszta lapról indulhat. A VW újra egységessé teszi a típus elnevezését, egyedül Dél-Afrikában és Dél-Amerika egy részén hagyják meg a Bora nevet, ahol a legelső Jetta típusból még mindig sok fut az utakon.


Második napon - kivételesen megint esőben -, a kisebbik dízelt próbáltam, Trendline felszereltséggel. Belül némiképp puritánabb textilkárpit, nincs ülésfűtés és manuális a klíma. Szerintem nem rosszabb az sem, a kétzónás klíma úgyis csak szemfényvesztés. Navigáció ide is jutott, gondolom, csak az újságírók kedvéért. Izgatottan húztam el a kézifék előtti rekesz ajtaját, de a megkönnyebbülés kisimította a ráncokat: itt is van sörnyitó.

A motor sokkal haragosabb, mármint a hangja. Nincs mese, ez dízel, nem lehet összetéveszteni. El tudnék képzelni szigorúbb hangszigetelést is. 77 kW, azaz 105 lóerő, 250 Nm nyomatékmaximummal. A végsebességre 189 km/órát adtak meg, amit a műszer szerint jócskán át tudtunk lépni. Egy szárazabb szakaszon kétszáz fölé is ment a mutató. A váltó itt ötsebességes, és szerintem jobb, mint a hatos.


A futómű már bizonyított az ötös Golfban. A Jetta is örökölte a jó tulajdonságokat, a négy független felfüggesztést a több lengőkaros hátsó futóművet és a rakás elektronikát. Óriási vezetési élményről nem tudok beszámolni, de gondolom, nem is ezt várták el. Szerintem nálunk népszerű lesz ez a motor-felszereltség összeállítás.

Ötféle motorral, a kipróbáltakon kívül 102 lóerős 1,6-os és 115 lóerős 1,6 FSI benzinessel, valamint 140 lóerős kétliteres TDI dízellel, Trendline, Comfortline és Sportline felszereltséggel választható az új Jetta. Magyar árakat még sajnos nem tudunk. Németországban a Trendline felszereltséggel, 1,6-os 102 lóerős motorral 18 950 euróba kerül, ami jelenleg kb. 4 670 000 Ft.

Volkswagen Jetta

  • 4100
    Kéne
  • 1946
    Nem kéne

Volt olyan Volkswagenem, amit nagyon szerettem, és el tudok képzelni olyat, amit megint szeretnék. Például egy egyes Golf alapokra épülő pick-up kéne. Ez az új Jetta nem. Nem tudom megindokolni, miért. Első ránézésre technikailag nem lehet rá panasz, a forma sem rossz, és el tudom képzelni, hogy valaki nagyon szeresse. De ezt a kocsit nekik hagyom. Jó kis kocsi, szeresse más.