Kicsit jobban Hat

2005.07.26. 08:01


Papírról olvasva


Utálok sajtóanyagból dolgozni, hiszem és vallom, hogy a személyes benyomás sokkal többet ér bármilyen gyári pr-anyagnál, de azt hiszem, a Mazda most megkötötte a kezem. Ha jól emlékszem, ötszázhetven-valahány ponton nyúltak bele a mérnökök az autóba. Hihetetlen, hogy mennyire nem látszik!

Ha már látni nem lehet az újításokat, hallgassuk, mit mond a gyártó. Tavaly felmérték az európai piacot, és kiderült, hogy a vásárlási döntés fő faktora középkategóriás autóknál a dizájn. És mivel a Mazda 6 eddig is jól fogyott, ehhez alig nyúltak hozzá. Más mintázatú (értik, mintázatú, nem alakú, gyémánt helyett méhsejt, anyám!) hűtőrács, picit más lökhárítók, sötétített fényszóróburák, új kerekek és kész.


Belül sem mentek túl messzire, finomabb anyagokat, puhább kartámaszokat és sötét középkonzolt pakoltak az autóba, no meg kézreállóbbra cserélték az ajtókon lévő kapaszkodókat. A karakuri ülés is maradt, hiszen azon amúgy sincs mit javítani, zseniális és kész.

Annál többet reszeltek a motorokon. A dízelek nem csak erősebbek, tisztábbak is lettek, már minden MZR-CD kódú, azaz dízelüzemű motort DPF védjegyű részecskeszűrővel szerelnek. A berendezés nem használ adalékanyagot, sem extra befecskendezőt , hanem ha megtelik korommal, átmenetileg megemeli a kipufogógáz hőmérsékletét (hogy hogyan, nem árulták el), és kiégeti magát.


A benzinmotorokat is továbbfejlesztették. Az 1,8-as benzines elektronikus fojtószelepet, a kétliteres változó hosszúságú szívócsöveket, kettős kipufogórendszert és szekvenciális szelepvezérlést kapott. A 2,3-ashoz nem nyúltak, ellenben a 6-oson 18 ponton helyeztek el új hangszigetelő elemeket a zajcsökkentés érdekében.

Az alapfelszereltség is gazdagabb lett. A legolcsóbb Mazda 6-hoz is jár manuális klíma, CD-s rádió, négy villanyablak és távirányítású, bicskakulcsos centrálzár. Rendelhető, illetve a legerősebb felszereltség része a kulcs nélküli, kártyás nyitás és indítás, no meg a xenonlámpa,

A középkategória és a Mazda 6 pozíciója Magyarországon

A 6-os az úgynevezett D szegmensben harcol a vásárlók kegyeiért. Középkategóriás autókból 2000 óta folyamatosan mindig egyre több fogyott nálunk, de idénre a tavalyi 17 263 darabos értékesítéshez képest kevesebb, mintegy 17 000 autó eladása várható - a Mazda szerint.

A tavalyi mennyiség 160 háromajtós, 5717 ötajtós, 8983 négyajtós és 2403 klasszikus szedán karosszériából tevődött össze. Az ötéves trend szerint bár most is a négyajtós a legkeresettebb a középkategóriában, egyre többen választanak ötajtós és kombikarosszériás nagy autót. A Mazda 6-ból 2002-es bevezetése óta mindig az ötajtós volt a legkeresettebb, tavaly 582 ilyen kelt el, 226 kombi és 378 szedán mellett.

A D szegmensben a piac az egyes árkategóriákban meglehetősen kiegyensúlyozottan oszlik meg, de a trend érdekes: a vevők egyre inkább a drágább autók felé fordulnak. Immár több középkategóriás autót adnak el hatmillió forint feletti áron, mint alatta. A Mazda 6 5,3 milliós alapmodelljét gyakorlatilag senki sem veszi, a legtöbben 5,5 és 6,5 millió forint közötti 6-ost választanak.

A dízel-benzines csatában az európai helyzettel ellentétben nálunk egyelőre nem a gázolaj vezet. De majdnem. Tavaly 8629 dízel és 8634 benzines középkategóriás fogyott el. A Mazda 6-nál más a helyzet, 2004-ben 983 dízel- és 203 benzinmotoros autót sikerült eladni.


A Mazda 6 továbbra is három karosszériaformában létezik: négyajtós (Sedan), ötajtós (Sport) és kombi (Sportwagon). A legolcsóbb új 6-os, az 1,8-as CE 5,3 millió, a legdrágább az összkerekes 2,3-as GT kombi 8,8 millió forintért. A gyengébb dízel 5,7, az erősebb 6,45 milliótól indul CE illetve TE felszereltségben, az ötajtós autók 100, a kombik 150 ezerrel drágábbak a szedánoknál. A navigációt és DSC-t tartalmazó csomag felára 650 ezer forint, automata váltó csak a nagyobb benzinesekhez rendelhető, háromszázezerért.

A Mazda Motor Hungary Kft. addig-addig számolt, hogy bebizonyította: a régi, kissé szegényebben felszerelt Mazda 6 drágább, mint az új. Azazhogy ha mondjuk egy korábbi, 5 849 900 forintos Mazda 6 Sport CD 120 TE megkapná azokat az extrákat, amik most az új TE-ben már alapárasok, 6 349 900 forintba kerülne. Holott az új csak 6 149 900-ba. Azaz a drágább új 3,15%-kal olcsóbb, mint az olcsóbb régi. Teccikérteni?

Mazda 6 - 2005

Mindenesetre még van egy kis idő számolgatni, az első új Mazda 6-ok augusztus végén érkeznek meg a magyar piacra. Az első dízelek még később, októberre várhatók, egyelőre limitált példányszámban. 2006-ban a MM Hungary már minden megrendelésnek eleget tud tenni, jövőre 1200 6-ost szeretnének eladni, ezzel a piac nyolc százalékára fáj a foguk.