Teszt: Peugeot 407 2.0 HDI Symbole

Ötvenből csak hatnak csúnya

2004. szeptember 27., hétfő 10:12
A Peugeot Hungária és mi is úgy gondoltuk, kapjon a 407-es még egy esélyt. A harcsaszájú Peugeot meghálálta a bizalmat, második tesztautónk, a kétliteres HDI sokkal jobban viselte magát, mint a 2.2-es benzines. hiába, immár ökölszabály: nehéz autót normál használatban három liter alatt gázolaj hajtson! Ebből már mindenki ki tudott úgy szállni, hogy "voltaképp nem is rossz autó". Persze a sok pozitív tapasztalat begyűjtése mellett sikerült bővíteni a modell hibalistáját is.
csik.jpg

A TotalCar stábjából nekem volt szerencsém a májusi bemutatón először találkozni a Peugeot új üdvöskéjével. A túra kimondottan kedvező benyomásokat hagyott bennem, így hát nem is tudtam mire vélni Winkler kolléga fanyalgását azzal az autóval kapcsolatban , melyet később egy hosszabb tesztre kaptunk kölcsön az importőrtől.

Aztán beleültem, elcsodálkoztam a bemutatóautókhoz képest tényleg gyatrább kárpitokon, kapcsoltam párat a valóban kellemetlen váltóval és ismét leszűrtem a lényeget: egy-egy autóteszt nem jellemezhet egy modellt, csak annak egy bizonyos hajtáslánccal szerelt, egy bizonyos felszereltségű változatát.

És most itt a másik 407-es. De ízlésről nem vitázunk. Egy biztos, a nagy Peugeot mindenkiből határozott véleményt húzott ki; szép vagy csúnya, középút nincs. Nemhivatalos, nemreprezentatív, nemobjektív felmérésem szerint 50 emberből hat a húderonda, 44 a húdeszép kategóriába sorolta az autót. (Az előbbi hat ember viszont a TotalCar szerkesztőség tagja - a szerk.) A 407-es fura vonalai láttán a hölgyek elaléltak, a gyermekek izgatott zsibongásba kezdtek, csak mord, kérges lekű férfiemberek nyilatkoztak úgy, hogy aránytalan, hogynézki és fúj.

Nekem továbbra is tetszik, az én szememben a 407 kategóriájának egyik legszebb autója. Hogy melyik is voltaképp ez a kategória, azt már nehezebb volt megmondani. Érzésre a prémiummárkák négyajtós középső modellei, az S60-as Volvo, a hármas BMW, vagy a C-Merci ellenfelének tűnt a 407, de mikor megnéztem a rideg számokat is, csodálkozva konstatáltam, hogy egész más a helyzet. A középkategória képviselői között 4676 mm-es hosszával az autó nagyobb az Accordnál, az Avensisnél és a Lagunánál, alig 2,7 centivel rövidebb a Passatnál. 2725 mm-es tengelytávját a hatalmas Mondeo is csak alig 2,9 centivel veri. Ehhez mérten már nem mondhatok mást: a 407 literes csomagtér és az épp-hogy-csak-elférek-magam mögött már nagyon elgondolkodtató. A 2,2 centivel szűkebb tengelytávú Passatban hátul keresztbe rakom a lábam!

Akár így, akár úgy, szegmensében az új Peugeot hosszú orra, az íveket és a szegleteket sajátosan keverő formavilága mindenképp karakteres jelenség. Karizmájának tündöklésén még a hülyécske "A játéknak vége"- jelmondat sem tud érdemben csorbítani - bár annyit meg kell jegyeznem a szövegíró védelmében, hogy meglepően sokan skandálták ezt a mondatocskát pavlovi reflexként, elhomályosult szemmel, jól idomított fogyasztó módjára az autó láttán. Különösen a gyermekek formálódó értelmébe égett bele intenzíven a szlogen.

Amilyen extravagáns kívülről, olyan szürke belül. Látható, hogy a Tervező néha hozzányúlt valamiféle legális vagy illegális droghoz (ekkor készült a középkonzolon trónoló meghatározhatatlan külsejű szellőzőegység, a hatalmas fejtámla, vagy a váltógomb a felhúzógyűrű használatára figyelmeztető kis SHIFT-nyilacskával, és a számítógép kijelzőjének kis ikonjait sem tiszta tudattal rajzolták), de legtöbbször a puszta racionalitásé volt a pálya. Új bajuszkapcsoló? Minek, hiszen ott van még a raktárban jópár láda abból, amit például a Citroen Saxóban, vagy a 206-osban is használunk. Új műszerfal? Á, jó lesz a 406-osé, maradt még belőle jócskán.

Az idő is sürgethette az ergonómiafelelősöket, így siklottak el afelett, hogy az ajtó könyöktámasza nem támasztja a könyököt, a középső könyöktámasz viszont izzasztó műanyag. A lábszár mindig hozzáér a középkonzol oldalához, és ami miatt a legtöbben panaszkodtak: a rosszul elhelyezett kapcsoló miatt a vezetőt kivéve mindenki csak csuklóficam kockáztatásával húzogathatja az egyébként dicséretesen oda-vissza automata elektromos ablakokat.

Na jó, ha már a hibáknál tartunk, essünk túl a legkellemetlenebben: a Peugeot és a Citroen tesztautókon valahogy mindig tönkremegy ez-az. A tízezer kilométert futott 407-es motorháztető-kitámasztó rúdját (persze már az is szégyen, hogy nincs teleszkóp) rögzítő pöcköt már letörte valaki, a rúd egy darab szigszalagon lógott. A bicskaszerű slusszkulcs tolla már a kis gomb lenyomása nélkül is nyitható-csukható, ilyet még se a hasonló technikát alkalmazó VW-csoport autóinál, se a Fiatoknál nem láttunk korábban. És ami valóban zavaró volt: a fényszórómagasság-állítás is elpusztult, ráadásul a lámpatest a legalsó pozícióban rögzült, így éjszaka a látótávolság reflektor nélkül mintegy 15-20 méterben maximálódott.

Ezektől eltekintve (ha el tudunk, persze) kényelmes természetű autósnak mindig jó dolog a 2.0 HDI 407-tel közlekedni. Puha, igazi franciához méltó fotelből navigálhatjuk a másfél tonnás hajót. A hagyományosan értelmezett adrenalintúltengéses, sportos vezetési élmény nem létezik benne. Ha elszámítunk egy kanyart vagy féktávot, a rendkívüli orrnehézség ellenére sem valószínű, hogy vége a világnak, mert az 50 km/h felett automatikusan élesedő menetstabilizáló rendszer ügyesen kezeli a helyzetet. Az 1997 köbcentis, 16 szelepes, közös nyomócsöves turbódízel négyezres fordulatszámon ébredő 136 lóereje, és ami egy ekkora tömegű autónál még fontosabb, a 2000 1/min-től meglévő 320 Nm-es nyomatéka könnyedén kapja hátára a kasztnit.

Katalógus szerint 208 km/h a végsebesség és 11 másodperc a 0-100-as gyorsulás. Mi ezt nem próbáltuk, de autópályán a 150-160, uram bocsá' 170-180-as utazót kényelmesen, erőlködés nélkül tartja az autó, a remek hatsebességes váltóval pedig mindig öröm föl- és visszakapcsolgatni, ha a helyzet úgy kívánja. Hogy miért nem ilyen jó az előző tesztben próbált ötsebességes is, nincs magyarázat.

Ami még sokaknak fontos lehet: a harcsaszájú Peugeot-t mindenki megnézi, ha előzni akarunk, akkor pedig a ragadozóarc elől menekülve mindenki elengedi. A fogyasztás - hála a hat sebességnek és a hosszú áttételű végfokozatnak - nálunk a teszthéten 7,5 liter körül alakult, mérésünket a számítógép is megerősítette. Ezek után a 407-es fogyasztását számlálgató manócskának már elhiszem azt is, hogy amíg nem futottunk bele néhány főváros-átszelő dugójárásba, a tempós országúti autózást 6,4 literből oldotta meg a böhöm jószág.

Nem csak a fogyasztás adatait könnyű előcsalni a számítógépből a középkonzolra ömlesztett, de logikusan rendszerbe szervezett gombtengerrel. Ha egyszer rászánunk egy negyedórát az autó lelkének megismerésére, utána bármit könnyedén elintézhetünk. Jellemző például, hogy míg a bemutatón hiába kerestem a klíma kikapcsolásának lehetőségét, a teszten már oda se nézve, három gombnyomással iktattam ki és be a légkondit.

A legolcsóbb 407-es az 1.8-as benzines Sphere kivitelű autó, ennek ára 5 250 000 forint; szintén Sphere felszereltségű 110 lovas, 1.6-os dízelt félmillióval többért kapunk. A Peugeot a biztonságon nem spórol: a már taglalt ESP mellé mindegyik 407-hez alapáron jár vezető- és utasoldali, függöny-, oldal- és kormányoszlop-légzsák, lőporos övfeszítő és fékasszisztens. Az automata klíma már csak a magasabb felszereltségű autókban kétzónás, ahogy bőrkormány és -váltógomb, behajló tükrök is csak ezekhez tartoznak alanyi jogon. Mi a nagyobb motorhoz minimálisan járó Symbole becenevű kivitelt kaptuk, ezen a szalonban 6 650 000 forintos cédula fityeg. Ami még hiányzott belőle a Supreme nevű csúcsmodellhez képest: elektromosan állítható bőrülés, tempomat és a tolatóradar - bár ez utóbbi kapcsolóját megtaláltuk a középkonzolon. Hmm.

Peugeot 407 2.0 HDI Supreme

A legolcsóbb 130 lovas TDCi Mondeo 6 365 000 forintba kerül, körülbelül hasonló felszereltséggel, jóval kiegyensúlyozottabb futóművel, jóval több hellyel - és jóval kevesebb egyéniséggel. Egy D-4D motoros SOL felszereltségű Avensis unalmasabb belterével, de tagadhatatlan megbízhatóságával 6 655 000 forint. A 407-es olyan autó, hogy ha valaki beleszeret a formájába, nem hátul akar utazni benne, és meg tud barátkozni azzal, hogy néha le-lepottyan róla egy s más, az mindig boldog lesz vele és benne.

  Értékelés: Kitűnő a motor, rossz a tömegeloszlás, van sok apró hiba, szeretem a formáját, picit drága: 3 és fél          

Címkék:


h i r d e t é s

Totalcar áruház

olajszűrő
PEUGEOT 307 CC 2.0 16V Kabrió 2003-2013
1782 Ft
gumiharang készlet, hajtótengely
PEUGEOT BOXER 2.5 DT Busz 1997-2001
2172 Ft
felfüggesztés, motor
PEUGEOT BOXER 2.0 Dobozos 2002-2013
4890 Ft
További termékek »

Totalcar Magazine

Secret cars from the Honda factory
One of our readers living in London spotted an interesting car on one of his trips outside the city - it was all camouflaged. Since he was near Swindon, it couldn't have been anything but a Honda.