Ötvenből csak hatnak csúnya

2004.09.27. 10:12
A Peugeot Hungária és mi is úgy gondoltuk, kapjon a 407-es még egy esélyt. A harcsaszájú Peugeot meghálálta a bizalmat, második tesztautónk, a kétliteres HDI sokkal jobban viselte magát, mint a 2.2-es benzines. hiába, immár ökölszabály: nehéz autót normál használatban három liter alatt gázolaj hajtson! Ebből már mindenki ki tudott úgy szállni, hogy "voltaképp nem is rossz autó". Persze a sok pozitív tapasztalat begyűjtése mellett sikerült bővíteni a modell hibalistáját is.
csik.jpg

A TotalCar stábjából nekem volt szerencsém a májusi bemutatón először találkozni a Peugeot új üdvöskéjével. A túra kimondottan kedvező benyomásokat hagyott bennem, így hát nem is tudtam mire vélni Winkler kolléga fanyalgását azzal az autóval kapcsolatban , melyet később egy hosszabb tesztre kaptunk kölcsön az importőrtől.

Aztán beleültem, elcsodálkoztam a bemutatóautókhoz képest tényleg gyatrább kárpitokon, kapcsoltam párat a valóban kellemetlen váltóval és ismét leszűrtem a lényeget: egy-egy autóteszt nem jellemezhet egy modellt, csak annak egy bizonyos hajtáslánccal szerelt, egy bizonyos felszereltségű változatát.

És most itt a másik 407-es. De ízlésről nem vitázunk. Egy biztos, a nagy Peugeot mindenkiből határozott véleményt húzott ki; szép vagy csúnya, középút nincs. Nemhivatalos, nemreprezentatív, nemobjektív felmérésem szerint 50 emberből hat a húderonda, 44 a húdeszép kategóriába sorolta az autót. (Az előbbi hat ember viszont a TotalCar szerkesztőség tagja - a szerk.) A 407-es fura vonalai láttán a hölgyek elaléltak, a gyermekek izgatott zsibongásba kezdtek, csak mord, kérges lekű férfiemberek nyilatkoztak úgy, hogy aránytalan, hogynézki és fúj.

Nekem továbbra is tetszik, az én szememben a 407 kategóriájának egyik legszebb autója. Hogy melyik is voltaképp ez a kategória, azt már nehezebb volt megmondani. Érzésre a prémiummárkák négyajtós középső modellei, az S60-as Volvo, a hármas BMW, vagy a C-Merci ellenfelének tűnt a 407, de mikor megnéztem a rideg számokat is, csodálkozva konstatáltam, hogy egész más a helyzet. A középkategória képviselői között 4676 mm-es hosszával az autó nagyobb az Accordnál, az Avensisnél és a Lagunánál, alig 2,7 centivel rövidebb a Passatnál. 2725 mm-es tengelytávját a hatalmas Mondeo is csak alig 2,9 centivel veri. Ehhez mérten már nem mondhatok mást: a 407 literes csomagtér és az épp-hogy-csak-elférek-magam mögött már nagyon elgondolkodtató. A 2,2 centivel szűkebb tengelytávú Passatban hátul keresztbe rakom a lábam!

Akár így, akár úgy, szegmensében az új Peugeot hosszú orra, az íveket és a szegleteket sajátosan keverő formavilága mindenképp karakteres jelenség. Karizmájának tündöklésén még a hülyécske "A játéknak vége"- jelmondat sem tud érdemben csorbítani - bár annyit meg kell jegyeznem a szövegíró védelmében, hogy meglepően sokan skandálták ezt a mondatocskát pavlovi reflexként, elhomályosult szemmel, jól idomított fogyasztó módjára az autó láttán. Különösen a gyermekek formálódó értelmébe égett bele intenzíven a szlogen.

Amilyen extravagáns kívülről, olyan szürke belül. Látható, hogy a Tervező néha hozzányúlt valamiféle legális vagy illegális droghoz (ekkor készült a középkonzolon trónoló meghatározhatatlan külsejű szellőzőegység, a hatalmas fejtámla, vagy a váltógomb a felhúzógyűrű használatára figyelmeztető kis SHIFT-nyilacskával, és a számítógép kijelzőjének kis ikonjait sem tiszta tudattal rajzolták), de legtöbbször a puszta racionalitásé volt a pálya. Új bajuszkapcsoló? Minek, hiszen ott van még a raktárban jópár láda abból, amit például a Citroen Saxóban, vagy a 206-osban is használunk. Új műszerfal? Á, jó lesz a 406-osé, maradt még belőle jócskán.

Az idő is sürgethette az ergonómiafelelősöket, így siklottak el afelett, hogy az ajtó könyöktámasza nem támasztja a könyököt, a középső könyöktámasz viszont izzasztó műanyag. A lábszár mindig hozzáér a középkonzol oldalához, és ami miatt a legtöbben panaszkodtak: a rosszul elhelyezett kapcsoló miatt a vezetőt kivéve mindenki csak csuklóficam kockáztatásával húzogathatja az egyébként dicséretesen oda-vissza automata elektromos ablakokat.

Na jó, ha már a hibáknál tartunk, essünk túl a legkellemetlenebben: a Peugeot és a Citroen tesztautókon valahogy mindig tönkremegy ez-az. A tízezer kilométert futott 407-es motorháztető-kitámasztó rúdját (persze már az is szégyen, hogy nincs teleszkóp) rögzítő pöcköt már letörte valaki, a rúd egy darab szigszalagon lógott. A bicskaszerű slusszkulcs tolla már a kis gomb lenyomása nélkül is nyitható-csukható, ilyet még se a hasonló technikát alkalmazó VW-csoport autóinál, se a Fiatoknál nem láttunk korábban. És ami valóban zavaró volt: a fényszórómagasság-állítás is elpusztult, ráadásul a lámpatest a legalsó pozícióban rögzült, így éjszaka a látótávolság reflektor nélkül mintegy 15-20 méterben maximálódott.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!