Az anyadisznó

Veterán: Volvo TP21 Sugga - 1956

2007.08.17. 08:11
Ősöreg, 2,9 tonnás, pneumatikusan zárható diffijei vannak, soros hatos motor viszi bombázóhangon. A Sugga a világ legkevésbé unalmas Volvója.
Jobban bírta a terepet, mint elődje a TPV, mert rövidebb volt a tengelytávja, nem ült fel a huplikon

Nem pazarlom az időt, utálom a kvízjátékokat, ez egy Volvo Sugga. Nagyjából az ezredfordulóig csak azok tudták, hogy létezik, akik a svéd hadseregben szolgáltak. Van gyári kódja is, aszongya: TP21 (TerrängPersonvagn 21 azaz Terep-személyautó 21). Ezt a példányt 1956-ban gyártották. Később az M-zárolt (bár a svédeknél biztosan más a neve a háborús tartalékokra félretett készleteknek, mint a Magyar Néphadseregben) autókat szépen kiselejtezték, majd az 1953 és 1958 között gyártott 720 darab TP21-es rádióskocsi-készlet maradéka szétszóródott Európában. Egynek biztosan szomorú vége lett: alaposan átfényezve, szénné berhelve, kivénhedt Red Bull-promókocsiként rohadt el valami német udvarban. A Suggák közül sokat retróérzetű brutálmonstrumokká alakítottak át, sportülésekkel, V8-as motorral. TP21-ből eredeti csak mutatóba maradt. De azért maradt.

Rajzok, öreg fotók alapján kellett minden konzolt újraalkotni a farán

Képzeljenek el egy kifejezetten szerény, a feltűnést messzemenőkig kerülő, szemüveges, finom modorú, családcentrikus, szakmaszerető állatorvost. Az olajozottan működő társadalom legjobb fajta építőköve, törvénytisztelő ember, maximálisan betartja a városi együttélés normáit. A szomszéd nénit nem dobálja kővel, rózsaszín pólót nem vesz sárga nadrághoz. Mellesleg kombi Volvót használ, ez sokat elmond. Autóbuzikról az ilyen ember általában úgy beszél, mintha a frissiben felfedezett marsbéli életformáról kérdeznék. De ha lehet, még szívesebben hallgat. Szívesen vinnék egy ilyen orvoshoz a mandulagyulladásos hörcsögüket? Hát persze. És vizit közben elmesélnék-e neki, hogy V12-es motort építettek a Saab 900-asuk orrába? Ugye nem?

Hatalmasnak tűnik, pedig csak 4,7 méter hosszú. De iszonyatosan magas

Eddig rendben. Most nézzék meg az autót a képeken, görgessék végig a galériát (rákattintanak valamelyik képre, és följön), érdemes. Ez a dög üresen 2,9 tonna. A fogyasztása epikus. Amerre jár, elvetélnek a terhes nők, leesnek a létrákról a festőlegények, gyalogosfejek koppannak lámpaoszlopok törzsén, PIN-kódok ütődnek mellé a bankjegy-automaták tasztatúráin. A társadalom egy emberként megáll, és tátott szájjal bámul. Suggával járni veszélyes. Létezik elmebeteg, aki ilyet vesz? És ráadásul közlekedni mer vele az utcán?! Gondolnánk, Magyarország szűk az ilyenhez, hamar befogják az efféle őrülteket. A balástyai rém is csak három és fél évig húzta, aztán kattant a csuklóján a bilincs.

Meglepően könnyű a szervótlan kormány

Kapaszkodjanak meg, az autóügyi balástyai rém, valamint a szerény állatorvos egyazon újpesti személy. Dr. Horváth László. És ez a szörny nem az első veteránautója, hanem az ötödik. Mellesleg meg a negyedik Volvója. A beteg állatokhoz egy terroristabusszal, ismertebb nevén VW T2-es Transporterrel jár közel tíz éve. Volt mellette Bogara, most is parkol egy szép Volvo Amazonja a garázsban, egy ideig egy 144-es Volvót használt hétköznap, családostul a már említett 960-as Volvóval mozog.

A VW-Volvo-tengelyen (bár már egy ilyen orientáció is felettébb furcsa) húzódó érdeklődési spektrum azonban a Talbot Horizon izgalmi szintjét hozza egy Suggához képest. Hogy jött egy ilyen ötlet? Honnan lett az autó? Egyáltalán, mi ez? Személyautó? Teherkocsi? Már a fajtáját sem lehet betájolni.

Iszonyatos alváz, hatalmas váltó, óriási diffi

A TP21-es olyan öszvér jármű, mint a mai bigfootok, de még abból a korból, amikor a mai bigfootok egyenes ági ősei - a Ford F100-as pickupok - kis guruló pléhhamutartók voltak. A Sugga - a gúnynév kocát, anyadisznót jelent svédül, hát nem találó? - jól megírta a mai autólapítók receptjét. Fölül mezei személykocsi, a PV831-es taxi-Volvo karosszériája, ezt eszkábálták rá egy háromtengelyes, összkerékhajtásos Volvo teherkocsi mechanikájára. Persze az utolsó tengelyt azért leflexelték. Ahhoz képest, hogy az autóipar milyen távoli szegmenseiből álltak össze az alkatrészek, a végeredmény egészen harmonikus lett. Minimum karakteres.

Előtte és utána

1944 és 1946 között, a PV801-es taxi felépítményével, egy korabeli összkerekes teherautó alapjára a Volvo már készített összkerékhajtásos terepjárót TPV néven. A légi megfigyeléshez annál még vászontetőssé alakították az eredetileg zárt kasztnit. Néhány év kihagyás után, 1953-ban jött a TP21, cikkünk főszereplője, ami öt éves gyártási idejével egészen sikeresnek mondható. Ezután a Volvo a 850-es szériáig nem is gyártott más összkerékhajtásos személyautót. Katonai, kis, 4x4-es teherautókból nem volt hiány, a hatvanas években készült a C202 és a C303 (C304, C306) is. A 202-esnek érdekes magyar vonatkozása van: az 1974 és 1980 között futó Laplander becenevű autóból 1976-tól kezdődően a Csepel Művekben szereltek össze 1000 darabot.

Antennarögzítő-pontok, kibuvónyílás a tetőn

Hosszan barátkozok a közeledés gondolatával. A földet nézve közelebb araszolok, végül mellette állok. Felnézek, és elfog az iszonyat. 187 centimmel nem vagyok alacsony, de ez a dög messze fölém tornyosul, körben pedig panorámában addig tart, ameddig ellátok, hiszen 4,7 méter hosszú. Mindenfelé meghatározhatatlan funkciójú izék meredeznek belőle, attól tartok, hogy valamelyikkel mindjárt kinyúl és kitép belőlem egy darabot. Olyan, mint valami prehistorikus Transformers robot, ami transzfomerizálódás közben megszorult. Megtapogatom a sárhányót; gipszkarton vastagságú a lemez. Csakhogy ez acél. Az az egy lemezdarab lehet vagy fél mázsa. És az egész ilyenből van.

Ilyen a hangja a Kocának:

Eljön az indítás pillanata, és eszembe jut, hogy elindulás előtt elfelejtettem vécére menni a szerkesztőségben. Beszarás. A szörny felhördül, és olyan gurgulázás gomolyog a parkolóhely falai közti katlanban, hogy szinte rá lehet támaszkodni. Halkan potyog a vakolat, a sztochasztikus köhintések kisimulnak, a moraj selymessé válik. Ilyen lehet egy csapat Ford GT40 melegítéskor, Le Mans előtt. Pedig a Sugga motorja nem vényolcas, csak hathengeres, igaz, legalább soros és 3670 köbcentis.

Soros, hathengeres motor. Azért ilyen fura a hengerfeje, mert oldalt szelepelt

Az sem mindegy, hogy a rövid kipufogó a jobb első ajtó aljánál püföli a légkört, egyetlen, nem túl nagy hangtompító dobon át. Egyébként haszongépjárműves az egész. A vonóhorog olyan, mint a teherautóké, a kerekek, az alváz hatalmas, biztosan jobban bírja a terhelést, mint a Mississippi fölött átívelő hidak . Van rendes kapcsolható összkerékhajtás, felező, az első és a hátsó diffik pedig a műszerfalon lévő gombokkal, pneumatikusan zárhatók. Profi cucc, minden működik ma is, ötvenegy év után, ez egy téli próbán már kiderült.

Mivel a kasztnihoz alapot adó PV831-es modell taxi volt, ezért a Suggában is megvan a taxaméter helye. Csak hamutartós panelt tettek a lyukba