Toyota RAV4 (2006)

Toyota RAV4 (2006) törésteszt

2006.08.27. 12:24
A Toyota szabadidőautójának harmadik nemzedéke sem kerülhette el a töréspróbát. A RAV4 elsőre érdekes légzsák-hibát produkált, a Toyota megoldotta a problémát, majd az NCAP újratesztelte az autót. A RAV4 így sem tudott öt csillagot szerezni, viszont szereti a gyerekeket és dicséretes irgalmat tanúsít az elbambult járőkelőket illetően.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 32
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonsági öv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 39 (80%)
Gyalogosbiztonság: 21 (58%)

Az NCAP eddig hat autót tesztelt a kis terepjárók kategóriájában. Mindezidáig egy Small Off-Roadernek sem sikerült négy csillagnál többet szereznie, a RAV4 is csak a négycsillagos legjobbak, a szintén idén tört Hyundai Tucson, a 2003-ban elpusztított Nissan X-Trail és a 2002-ben lezúzott Honda CR-V mellé állhatott oda. Kíváncsian várjuk, hogyan alakul majd a ranglista, ha az NCAP a zúzdába invitál majd még pár újabb fejlesztésű modellt is, mondjuk egy X3-as BMW-t, az új Land Rover Freelandert, vagy akár egy Kia Sportage-et. Ki szerez majd vajon először öt csillagot?

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Az áldozatok balkormányos dízel példányok voltak, fejenként 1620 kilogramm élősúlyban. Az autókat a nálunk SOL-ként emlegetett felszereltségi szintből választották (Európa más országaiban VX néven, vagy XT4-ként is találkozhatunk vele). A RAV4-ek biztonsági felszereléseinek listáján két front-, két oldal- és két függönylégzsák szerepelt, valamint a vezető térdét is védte egy ballon. Az első üléseket öveinek feszességét överő-határoló és előfeszítő kontrollálta. A hátsó külső üléseken felső rögzítési pontokat is tartlamazó ISOFIX-rendszer várta az apróságokat. Számos, a tesztben haszontalan aktív biztonsági kütyü is együtt pusztult a RAV4-ekkel: éles helyzetben ABS, menetstabilizáló, elektronikus fékerő-elosztó és vészfék-asszisztens próbálna segíteni a pilótának a csattanás elkerülésében.

A frontális teszt során első alkalommal alaposan leszerepelt a RAV4: az egyik szenzorból a karambolban kiszakadt a vezeték, emiatt a légzsákok túl későn nyíltak ki. Az NCAP jelezte a problémát a Toyotának, a gyártó átalakította az érzékelő vezetékelését és módosította a vezérlőegység programját is. Ezek után a minősítő intézet újra falnak küldte az immár kijavított modellt, melyben, bár szintén sérült a kábelezés, a kiokosított számítógép azonnal elpukkantotta a tölteteket, így ezek betölthették funkciójukat. Használt RAV4-vásárlók, figyelem: a Toyota nem hívta vissza a már legyártott autókat, így az okosabb légzsákok csak a JTMBA31V005012623 (egyik összeszerelő-üzem) és a JTMBA31V306022220 (másik összeszerelő-üzem) alvázszámoktól felfelé szolgálnak és védenek, a korábbiakban ki tudja, mi lesz egy csattanásban.

A frontális ütközési teszten az 1,6 tonnás vas 64 km/h sebességgel csapódott az akadályba. Az utascella masszívnak bizonyult, nem sérült meg túlságosan, az A-oszlop csupán 24 mm-t mozdult hátra. A kormánykerék is csak szűk másfél centit mozdult el jobbra, az igazi problémák a lábtérben keletkeztek. Szép és jó ez a viszonylag új találmány, a térdlégzsák, de a vezető térde lecsúszott róla, és beleütközött a légzsák tartószerelvényébe. Így aztán ez a biztonsági eszköz több kárt okozott, mint hasznot: a sofőr-imitáció imitált térde jobban sérült a karambol-imitációban, mint az utas-imitációé. A fékpedál is sokat féktelenkedett, hehe, 83 mm-t mozdult hátra, kettőt felfelé.

Annál derekasabban helytállt az autó a póznateszten és az oldalütközési próbán. A vezető teste zöld maradt az illusztráción, az oldalvédelem tökéletesen működött, a RAV4 száz százalékot teljesített. A biztonsági övek bekötésére figyelmeztető sípszó és villogás műsorszámában a RAV4 két ponot kapott a háromból: a kocsi csak az elöl ülők övére hívja fel a figyelmet, de azokra aztán nagyon idegesítően, az NCAP pedig szereti az ilyesmit.

A másfél éves műbabát egy Britax-Römer Baby Safe Plus Universal fantázianevű biztonsági ülésbe csatolták, az ülést a menetiránynak háttal rögzítették a felnőtt biztonsági övvel. A nagyobb, hároméves plasztikfióka egy Britax-Römer Duo Plus ülésbe került, melyet az ISOFIX-rendszerbe kattintottak be. A kis dummykat szemből és oldalról érkező ellenfél ellen egyaránt jól megvédte az autó, az NCAP inkább csak a szokásos információs hiányosságokba tudott belekötni. Úgy vélték, a Toyota nem elég egyértelműen jelzi, hogy most akkor az utaslégzsák ki- vagy bekapcsolt állapotban van, és nyafogtak egy kicsit az ISOFIX létét jelző címkék észrevehetetlensége miatt is.

 

Nagy böszme acéltestéhez képest a RAV4 egész megértően fogadja a belecsapódó gyalogosok porhüvelyét. Habár a motorháztető elülső éle kegyetlenül bánik a combbal, csípővel, az NCAP úgy vélte, a lökhárító és a gépháztető felületének megtervezésénél a Toyota mérnökei láthatóan igyekeztek megfelelni ennek az újmódi heppnek, a gyalogosok védelmére irányuló elvárásoknak is. Három csillag a négyből, kimagasló eredmény a mezőnyben.