Mitől jobb a Merci?

2008.05.02. 13:09
185 hozzászólás


Örök vitatéma, hogy jobb-e még a Mercedes a többi prémiummárkánál. Merthogy ugye harminc évvel ezelőtt elég volt kétszáz métert menni egy Mergával, egy BMW-vel, egy Audival meg egy Volvóval, és az ember a fenekével érezte, a fülével hallotta, sőt, az ujjbegyeivel tapintotta, hogy amelyik csillagot tol az elején, az nagyon más, sokkal többet tud.

Manapság viszont már tényleg csak ízlés kérdése, hogy az ember mit választ. Az előbb felsorolt márkák mindegyike nyert már összehasonlító tesztet a többiek ellen, mindegyikben csend van, finom anyagok, lágy rugózás, burzsoá kényeztetés.

Szóval a különbségek kicsinek tűnnek. Legalábbis abban, amit a felhasználó lát meg érez. Mi, autós újságírók talán többet tudunk a különbségekről, mert a gyárak folyamatosan ellátnak minket háttérinformációkkal. Így például tudjuk, hogy a Volvo 33 000 valós baleset adatait rögzítette az elmúlt négy évtizedben, mert ők nem csak az ütközési teszteket veszik alapul a biztonsági fejlesztéseknél, és azon sem lepődünk meg, hogy egy BMW ablaktörlője még a legnagyobb hidegben is szépen töröl, hiszen a BMW az egyetlen autógyár, amelyiknek saját tesztközpontja van a sarkkörön, Arjeplogban.

Van azonban olyan információ, ami hozzánk is csak véletlenül jut el, és még minket is meglep. Mint például ez a 158 oldalas kis (?) brosúra, amelyet a Mercedes készített – a tűzoltók számára.


Igen, a tűzoltóknak. Azért, hogy jobban meg tudjanak menteni bennünket, amikor egy baleset után másodperceken múlhat az életünk.

Mert ugye nem árt, ha a tűzoltó tudja, hogy hol kell elvágni a tetőoszlopot, hol kell alábakolni a padlóvázat, hogy ne rogyjon össze a tető levágása után, és milyen vágószerszám kell a CLK A-oszlopához, mert abban bizony erősítés van, amit a normál sűrített levegős olló nem vág el.


Kedvenceim:


kilincs kipeckelése faékkel (28. oldal)
cut (vágás) felirat a szélvédőüvegben (40. oldal)
a tető eltávolítása a szélirány figyelembe vételével (42. oldal)
a levágott tetőoszlopok éleinek letakarása védőhuzattal (45. oldal)


Mercedesék még a Maybachnak is szentelnek néhány fejezetet, pedig annak a valószínűsége, hogy egy átlag tűzoltó totálkáros Maybachhal találkozik, az körülbelül annyi, mintha Győzikével szeretnénk találkozni a Széchenyi könyvtár olvasótermében.


Szóval a tanulság annyi, hogy egy autó minőségét nem csak az határozza meg, hogy milyen jól gyorsul, mennyire kényelmes, szép-e a kárpitozása és udvariasak-e a márkaszervizében, hanem az is, hogy a tűzoltó milyen gyorsan tud kiszedni belőle, ha fejreálltam vele.

És most, barátaim, megint lehet vitatkozni: Nur ein Mercedes ist ein Mercedes?