2008.11.28. 00:15
124 hozzászólás

Az első hóesés mindenkiből másféle reakciót vált ki. Minden gumis örömtáncot jár, mert a feledékeny autósok hosszú tömött sorban állnak a műhelyek előtt, és bármennyit hajlandók kifizetni a téli abroncsok felszereléséért. A biztosítók kárfelvevői inkább sírva fakadnak a hasonló méretű rohamtól, és persze a közterületesek sem ugrálnak úgy örömükben, mint mondjuk a gyerekek. Vagy mint az autóbuzik.

Néhány felelőtlen őrült számára a fehér égi áldás egyet jelent az önfeledt éjszakai csúszkálással, vidám csapatással, a hegyi szerpentinek szúrófénnyel és üvöltő motohanggal betöltésével. Igazán elvetemült és gazdag ralisok ilyenkor átszerelik az edzőautóra a téli szettet: puhább gátló, kisebb fék, szöges gumi, virslikerék, aztán gyí. Nyam, nyam. Az ilyen hozzám hasonló, fakezű és csóró majmok pedig kutatni kezdenek a neten filléres hátul kaparós kocsik után. Legyen olcsó, kézi váltós, benzines, papíros, még épp műszakis és hátsókerekes. A többi nem számít.

Az összes autóhirdetési oldal, legyen az magyar vagy magyarított külföldi, egységesen tökéletlen. Mégpedig azért, mert egyiken sem lehet beállítani: csak hátsókerekesre keressen. Így kénytelen vagyok egyenként sorra venni a szóba jöhető típusokat. Az első jelölt annyira triviális, hogy szinte szégyellem leírni: a Zsiga. Persze a pár százezres keretbe egy VFTS nem fog beleférni, de fehérre fújt lemezfelni és hátsó spoiler azért igen. Hát nem kívánatos ez a kereklámpás ezerkecske? Dehogynem.

Mondjuk az 58 ezer kilométeres futásteljesítményen mindannyian önfeledten kuncoghatunk egy kicsit, de amikor 85 ezer pénz az ára, plusz van még rajta egy év műszaki, akkor az ilyen finom csúsztatások sokkal kevésbé zavarnak. A képeket kicsit jobban megszemlélve különösebben lepukkantnak sem tűnik, bár igazán mulatságos látvány a dupla csövű Koppány-rezó, és az a szörnyű fekete műanyag a csomagtértetőn. Viszont nem is a Kempinsky előtti drosztra keresünk villantós autót. Sajnos az eredetileg 61 lóerő, illetve ami megmaradt belőle, még hóba sem tűnik soknak. De ezt leszámítva szinte elsőre meglett a tökéletes hójáró.

Nem kell nagyon messzire menni néhány plusz köbcentiért, és a vele járó ráadás lóerőkért. Itt van például ez az elegánsan bordó parasztmerci 120 ezerért, és ez a racsingos fajtából való. Nézzék csak meg azt a csepp formájú visszapillantót! Vajon mennyivel lesz tőle áramvonalasabb ez a szeretnivaló cipősdoboz? A kötelező sportkipufogóvég itt is befigyel, akciós ajándékként pedig jár hozzá egy vonóhorog. Utóbbi jól jöhet, ha puszta véletlenségből beszédülnék egy árokba, és ki kéne onnan húzni.

Az orosz vasak kínálata egyébként szinte végtelen, alig több mint százezerért van minden, kockalada, barokkos ezeröcsi vagy épp kombi is. Szinte mindegyikhez kedvet kaptam, már csak a hecc kedvéért is, de azért tovább kutatok, hátha rálelek egy még zsírosabb falatra. Sajnos az összes szóba jöhető árú "nyugati" autó német vagy osztrák papírral rendelkezik. Kár, hogy nem oda születtem, gyakrabban járhatnék igazi alpesi szerpentinen, és csilliószor gazdagabb választékból szemezgethetnék. Nézzék csak!

Mindjárt elsőre egy igazi filléres gyöngyszemre akadok. Alfa Romeóból régi Gtv-re és 75-ösre kerestem, és azonnal ezt a szépséget dobta ki a gép. 1900 euró, azaz épp alatta marad a félmilliós küszöbnek, viszont cserébe szervizkönyves, tényleg csak 82 ezret futott, az első tulajdonostól vette a kereskedő és az ég egy adta világon semmi, de semmi baja nincs. Sőt, 150 lóerős kétliteres motorja, elöl a motor, hátul a váltó elrendezése, négy tárcsaféke és igényes beltere túl jó is ahhoz, amire én szánom. Aranybánya lesz ez, én mondom, aranybánya.

Kétezer eurónál olcsóbb 3-as BMW-t mindjárt 658-at találok, úgyhogy muszáj szűkíteni a keresést. Bedurvulok, legyen ezer eurónál is olcsóbb és legalább 116 lóerős. Még így is 31 autóból válogathatok. Már az első fényképes hirdetés is csábító, egy 320i 500 európai fizetőegységért, háromküllős sportkormánnyal, kihúzható combtámaszos sportüléssel, selymes hangú hathengeres motorral, különösebb törés vagy rohadás nélkül. Hát mi ez, ha nem a Kánaán? Azonnal stoppolnám.

A következő érdekes darab már egy E36-os 320i, napszítta piros fényezéssel, bénácska könnyűfém felnikkel, központi zárral, napfénytetővel. Rongyos 220 ezer forintnak megfelelő összeget kérnek a már 150 lóerős sorhatért, de igazán illetlen izgalomba akkor jövök, amikor meglátom a hátsó ülésekre polcolt téli gumikat. Egyedi autók, individual extrák, különleges fényezés? Piha. Hiszen ezt úgy, ahogy van, nekem találták ki. Még az sem zavar különösebben, hogy hengerfejes. Kéne.

És az mennyire leírhatatlanul kúl volna, ha egy hörgő V8-as hatalmas nyomatékhullámán lovagolva kaparnék a hegyvidéki hideg éjszakákon? Úgyis majdnem egymás alatt vannak az ábécében, lássuk csak azt a keresést: Buick, Cadillac, Chevrolet, 2000 ajró alatt. Egy motor nélküli Chevy Camaro és az elsőkerekes Le Sabre után egy másik Buickon akad meg a szemem: Regal V8 1979-ből. Csupán egy évvel fiatalabb, mint én, de V8-as motorja állítólag 4900 köbcentis, viszont csak 152 lóerő. Hatalmas gengszterverda, istenem, ez milyen méltóságteljesen csapatná a havat. Vörös foteljeiből ugyan kirepülnék, mint énekes kanári a nyitott ajtajú kalitkából, ráadásul 1200 euróért a penge könnyűfém kerekek se járnak hozzá, de kit érdekel? Ebben még annyi anyag van, hogy az összes eljövendő télen vidáman verethetnék vele, mielőtt végérvényesen elrohad.

További lehetőségek után kutatva gondolok egy merészet. Maserati. Hátha akad egy jó kis Biturbo bagóért. És igen, mindössze 990 euróért az enyém lehetne ez a kicsit hiányos utasterű dupla turbós szörny. Ma már talán nincs csúcsformában, de húsz éve ez éppolyan kívánatos kocsi volt, mint ma egy Quattroporte. Vagy legalábbis majdnem. Sebaj, az tuti, hogy még a hiányzó alkatrészek nélkül is én lennék a legstílusosabb marha a hegyen, és ez már önmagában is jó érzés. Ráadásul az is biztos, hogy a fénykorában 200 lóerő körül teljesítő olasz gépnek a havon csúszkálás meg se kottyan. Viszont az üzem- és balesetbiztonság egy ilyen állapotú, bonyolult luxusautónál már erősen kérdőjeles. Keresésre fel, hátha akad valami megbízhatóbb megoldás.

Ha Csikóséknál 400 ezer kilométeren túl is (közel) hibátlanul teljesít, azt az évi négyszer százat nálam is kibírná, lássuk hát, mennyiért vetítik ma Németországban a 190-es Merciket! Nem túl drágán, az igaz, 680 euróért, azaz kb. 180 ezer forintért ilyen 2010-ig vizsgás, kétliteres benzinest kapnék, könnyűfém felnivel, bordó belsővel, szervokormánnyal, ötgangos váltóval és persze jó pár karcolással. De ne legyenek illúzióink, a havas, jeges hegyi utak sem ölelnék körül puha dunyhaként a már sokat látott karosszériát, úgyhogy ez még bőven belefér. De valahogy a baby Benz nekem túl normális, túl célszerű, túlzottan is - jaj, mit kapok én majd ezért a hétfői értekezleten - unalmas.

Mit szólnának mondjuk egy bukólámpás, turbómotoros japán sportkocsihoz? Például egy megkímélt Nissan 200SX-hez? Jó, jó, olyan, hogy megkímélt 200SX nem létezik, de én se azért venném, hogy betegyem a vitrinbe. Ezt a gyönyörű sportcsíkozású darabot például nem is lehetne. Rongyos 1550 euróért a 169 lóerős turbómotoron felül jár hozzá eredeti könnyűfém felni, légzsák, elektromos ablakok, központi zár, napfénytető és sportfutómű, bár utóbbival kapcsolatban vannak fenntartásaim. Fene bánja, már akkor nyert ügyem van, ha kanyarban nem dülöngél úgy, mint egy részeg hintaló. Jöhet.

Illetve bármelyik jöhetne, meg a most kimaradtak közül is még rengeteg. Hóban csúszkálni ugyanis az egyik legszórakoztatóbb időtöltés, amit egy négykerekű kormánya mögött el tudok képzelni. Viszont hobbiautóm már van egy, ráadásul nem keveset költöttem rá az elmúlt hónapokban. Ezért ez a projekt forrás hiányában most egy időre téli álomba szenderül. Az idén így jártam, de a tél talán jövőre sem marad el, én pedig 2009-ben is örömmel veszem majd sorra a szóba jöhető hójárókat.

Az Autonánia rovat emblémája

Autonánia

Gyakran bóklászunk a Mobile.de-n és az Expressz.hu-n érdekes autók nyomában, amiket aztán nem veszünk meg. Ismerős? Ha ön is szokott ilyet csinálni, írja meg nekünk!

A konkrét használtautókra mutató linkeket a posztok publikálásakor ellenőrizzük, utána azonban lehet, hogy eltűnnek, mert eladják az autót vagy leveszik az oldalról.

Ha nem szeretne lemaradni egy részről sem, tegye el a sorozat okos könyvjelzőjét (RSS).

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.