2008.12.22. 09:48
67 hozzászólás


Ártatlan angol nyugdíjas halálát okozta a BBC népszerű autós tévéműsorában, a Top Gearben elhangzott vezetéstechnikai tanács.

Autóbaleset következtében elhunyt Angliában az a 85 éves férfi, akit elgázolt egy, a Top Gear című tévéműsorban elhangzott tanácsokat követő autósofőr - adta hírül az angol Daily Mail napilap. Bill Tucker azután vesztette életét, hogy a 29 éves Richard Browne egy erős lejtőn megpróbálta visszanyeri uralmát trélert vontató autója felett. Amikor a tréler elkezdett egyik oldalról a másikra kígyózni, Browne felgyorsította összkerékhajtású kocsiját olyan 60 mérföldes (körülbelül 97 km/óra) körüli sebességre, mert eszébe jutottak a BBC csatorna autós műsorában elhangzott tanácsok.

„Láttam a Top Gearben, ahogy mindig azt tanácsolják: szitáláskor taposs bele a gázba, csak az menthet meg. A legrosszabb dolog, amit tehetsz, hogy fékezel. Ezért gyorsítottam" - mondta. A Fraddon (Cornwall) közelében, az A30-as úton történt balesetet követően egy rendőrjárőr megkérdezte Browne-t: „Egyedül a Top Gear műsorában hallotta azt a tanácsot, hogy gyorsítással meneküljön a szitálásból?"

A St. Kew-i (Cornwall) ács azt válaszolta, hogy igen, csak a műsorban hallotta ezt. Ugyanakkor az angol cikk szerint a Top Gear tanácsa valójában egy viszonylag széles körben elterjedt autós tévhit. Paul Frost, egy baleseti helyszínelő közölte a napilap tudósítójával, hogy „ez egy nagyon népszerű autós vélekedés, amiről időközben már kiderült, hogy teljességgel téves." Egyébként az angol KRESZ, a 2007-es országúti előírások 98-as számú szabálya azt tanácsolja a sofőröknek, hogy „ellenkormányzással próbálják a vontatmány kígyózó mozgását csillapítani", és pont az ellenkezőjét tegyék annak, hogy „kigyorsítanak a szitálásból".

Bill Tucker tavaly október 31-én azután vesztette életét, hogy a Browne által vezetett és épp trélert vontató Mitsubishi Pajero elgázolta őt. Özvegye és hozzátartozói nem tettek lépéseket Richard Browne jogi felelősségre vonása érdekében.

Ugyanakkor a cronwalli helyettes halottkém, Andrew Cox a baleseti halált rögzítő jelentésében a következőket szorgalmazta: „Jó volna, ha profi vezetési tréningre lennének kötelezve azok a sofőrök, akik trélereket vagy lakókocsikat akarnak vontatni."

A Top Gear szóvivője leszögezte: „A műsorvezetők nem profi sofőrök, ezért nem gondolják úgy, hogy tanácsokat adhatnának vezetéstechnikai kérdésekben. Ilyen tanácsok osztogatása nem a mi feladatunk."

Persze azért a műsor nem büszke erre a pár mondatra, hiszen az ominózus lakókocsis klip fent van a BBC youtube.com szekciójában, de erősen megvágott formában, a rossz tanácsot adó rész például hiányzik belőle.

Az eset kapcsán megkérdeztünk a Wenson Vezetéstechnikai Centrum trénereit, ők mit javasolnak az ilyen helyzetek kivédésére. Szerintük az első és legfontosabb dolog, hogy ha észleljük a bajt, akkor „gyorsan cselekedjünk lassan". Ez annyit jelent, hogy késlekedés nélkül avatkozzunk közbe, de finom, progresszív mozdulatokkal, a kapkodást, hirtelen mozdulatokat kerülve. Sem a kormányt, sem a féket nem szabad durván kezelni, mert az csak tetézi a bajt.

Szitálni, kígyózni akkor kezd a szerelvény, amikor valamilyen külső tényező hatására elveszíti a stabilitását. Ez többnyire egy nagyobb löket oldalszél vagy túl gyors tempó lehet, ezért ilyenkor a célunk az, hogy mielőbb újra a biztonságos tempóra csökkentsük a szerelvény sebességét. Lassítani a legjobb motorfékkel vagy óvatos fékezéssel. Az ellenkormányzás akkor segít, ha egy kisebb autóból és nagyobb vontatmányból álló szerelvény lejtőn halad, ahol a nagyobb hátsó jármű „meglöki" a kisebb elsőt. Ilyenkor finoman ellen kell kormányozni és persze lassítani.

Amit a Pajero sofőrje csinált, az ilyen helyzetben a lehető legrosszabb megoldás: az instabilitás egyik oka ugyanis a túl nagy tempó, ezért azt növelni egyáltalán nem ajánlott. Ha hirtelen csap ki oldalra a vontatmány , akkor rövid, de határozott gázadás segíthet stabilizálni a szerelvényt, de ennek megtörténte után akkor is vissza kell lassítani a tempót a vontatmány számára biztos és biztonságos sebességtartományba.

Az ilyen helyzetek kialakulása nagymértékben függ attól, milyen kocsival mekkora vontatmányt húz az ember. A két jármű tömeg és térfogat aránya is szerepet játszik a stabilitásban, ezért például egy kisbusszal jobb vontatni, mint egy kisautóval. De akárhogy is vontatunk, legyünk nagyon körültekintőek és óvatosak.

Ugyan hivatalosan nincs fent a neten a rossz tanács, de a gugli a barátunk, így megtaláltuk ezt a részt is, bár a minősége elég rossz, hiszen kézi kamerával csinálták a tévéadásról. Viszont az jól látszik, hogy tényleg elhangzik az ominózus mondat.

És mi az abszolút tanulság? Ahogy Papp Tibi nagyon találóan megfogalmazta: hülyeségre nincs orvosság. És nem a Top Gear műsorvezetőire gondolt.