Ami szép, az szép. Volt

2009.01.02. 17:02
203 hozzászólás

Kína nagy. Nagyon nagy. Itt pár tízezer autót elsózni nem nagy cucc, csak árulni kell, és magától elmegy. Másrészt a kínai vevőknek nincs komoly képük az autógyártás múltjáról, nem tudják, mi az a kifinomult stílus. Vagy, ha mégis tudják, valami másról hiszik ezt.

Vajon mit érezhetett az a formatervező a Peugeot-nál, aki megnyerte azt a remek feladatot, hogy a 206-osra rajzoljon feneket, méghozzá olyat, mint a 607-esé? Felemelő meló. Mert Kínában az eladott járművek többsége szedán, ahogy Dél-Amerikában is komálják a négyajtós formát. Hát megkapták. Az, hogy eggyel több alkoholista formatervező van Franciaországban, kit érdekel? Csendben jegyzem meg, hogy ezt a típust közelebb is árulják, Romániában, bár az emberek ritkán merészkednek ki nyílt utcára ilyen autóval. Talán a Logan mellett nehéz labdába rúgni ezzel:

A következő nagy kihívás az volt a Peugeot-nál, hogy meg kellett alkotni a 207-est, lehetőleg két fabatkából. Vagyis úgy, ahogy a Citroen C2-t készítették a kínai piacra: tulajdonképpen egy 206-os, más orral.

A kínai és dél-amerikai 207-es tehát nem más, mint egy átmaszkírozott 206-os Sedan, amit Brazíliában a kissé túlzó 207 Passion(=207 Szenvedély) néven árusítanak. A következő képek megtekintését csak erős idegzetű olvasóinknak javasoljuk.

Egy dologban biztos vagyok: valószínűleg nem kitüntetés az a feladat valakinek, hogy műtsön 207-es fényszórókat az amúgy is gyönyörű, faros 206-os elejére. Viszont jól végezte a dolgát az ismeretlen katona. Szemből csupán az a kis levegőbelépő nyílás árulkodik, amely a 206-os jellegzetessége volt. Biztos pénzbe került volna a megszüntetése. Innen nézve még az arányai sem rosszak a kocsinak.

Oldalról viszont már eléggé zavaros a kép. Az ajtónyílások arányai, a kilincsek méretei valahogy nem állnak össze. Arról nem is beszélve, hogy az eleje úgy indul, mintha valami sokkal nagyobb kocsi kezdődne, aztán ilyen a folytatás.

Ennél már csak a hátulnézet borzasztóbb. Állítólag 460 literes a csomagtartója, legalábbis a brazil adatok szerint.

Még azt sem tartom lehetetlennek, hogy a 207-es műszerfala komoly módosítások nélkül betottyant a régi helyére. Kár, hogy a régi ajtópanel íve nem passzol az új műszerfalhoz, de a kardánbox is a 206-osé maradt. Ha pozitívan akarjuk megközelíteni a dolgot, mondhatnánk azt is, hogy az utastér belvilága harmonizál a külsővel. Ja, hogy a kesztyűtartó fedele kicsit furán áll? Hát, van ilyen.

Azt nehéz kideríteni itthonról, hogy a típust hol gyártják, mivel a Peugeot-Citroënnek Kínában is van gyára. Pontosabban közös vállalata, a Dongfeng nevű céggel felesben. Itt olyan modellek születnek, mint a már látott Citroën C2, valamint a Xsara Picasso, a C-Triomphe (amely hozzánk Argentínából érkezik C4 Pallas néven), a Fukang/Elysée (ez még ZX alapú jármű), a Peugeot 307 Sedan és a 206-os is szerepel a palettán. 2007-ben 212 ezer autót gyártottak, de ebből kevesebb, mint 30 ezer volt 206-os. Frissebb adat még nincs. Az is tény, hogy Brazíliában is készül a 206-os az új orral, sőt, ott még a ferde hátú változatát is árusítják. Íme:

Tévedés ne essék. Nem ítélem el a Peugeot-t, pusztán azért, mert ilyen eszközökkel szerez vevőket magának Kínában és Dél-Amerikában. A pénznek nincs szaga, azt meg csupán mi tudjuk, hogy az eredeti 206-os a kilencvenes évek egyik legjobban sikerült, legeredetibb formája volt. Sőt, ha úgy vesszük, ha apró lépesekkel is, de formálják a kínai/dél-amerikai ízlésvilágot, egy kevésbé kificamodott irányba. Csak még hosszú az út.