Pista menni Le Mans: Egyetlen gyári Peugeot maradt versenyben

2010.06.13. 09:18
110 hozzászólás


Ha ezt a posztot még a hajnalban íródott előtt olvassák, ez a kis időugrás ne keverje meg önöket.

Ahogy ott említettem (vagy csak a kamerába mondtam?), a Peugeot nagy bajban van. Na, azóta a nagy bajból Gigantikus Gebasz lett.

A gond nem ma kezdődött, hanem még tegnap, amikor Sebastien Bourdais a vezető helyről volt kénytelen feladni a versenyt. A bal első keréken erős vibráció lépett fel, majd jött a defekt. Sokáig nem értette senki, hogy egy defekt miért indokolja az azonnali visszalépést és az autó ponyvával való letakarását.

Mi tudjuk, mert az éjjel ott voltunk a Team Peugeot boxában, mentorunk nem kicsit ügyes húzásának köszönhetően, hogy megnézzünk két versenyzőcserét (ekkor még két autó volt versenyben a háromból). Fotózni ugyan nem volt szabad, de maradjunk annyiban, hogy még videó is készült.

Ott, akkor, a csapat egyik vezető mérnöke bevallotta, hogy elég kínos hiba lépett fel: a jobb oldali felső lengőkar befogatási pontjánál egyszerűen megrepedt a saszi, ezért kellett a látszólag sértetlen autóval visszalépni. Aztán a másik autón önindítót kellett cserélni, ezért ez visszaesett a hatodik helyre.

Ez volt tegnap.

Ma, alighogy megírtam azt a hajnali posztot, elindultam reggelizni. Szerencsére a konyhára nem lehet panasz, ráadásul hajnali fél hétkor alig fújt arra valakit a szél. Az embereket éppen a takarítók igyekeztek eszméletre pofozni.

Ekkor az első helyen Franck Montagny 908-asa állt, mögötte egy körrel lemaradva két Audi (egyazon körben), majd az időközben negyedik helyre felkapaszkodott Anthony Davidson vezette 908-as. Nem álltak éppen rózsásan a dolgok.

Éppen néztem a monitoron a történéseket, sőt, balra elnézve láttam is az ablak alatt a boxutca felé eldünnyögő Montagny-t. Megtörtént a kerékcsere és a tankolás, majd kiengedték. Érdemes volt figyelni, mert a két Audi két-három másodperccel gyorsabb köröket futott, erősen nyomták, hogy utolérjék a vezetőt és távolodjanak Davidsontól.

Aztán a kör felénél, valahol a Hunaudiéres környékén lángok csaptak ki Montagny autójából, aki azonnal lelassult és a füvön elgurult az első tűzoltóig, aki eloltotta azokat. Ekkor mindenki azt várta, hogy lassan tovább gurul és bejön a boxba, de ő nem mozdult. Hosszú percekig minden francia csendben meredt a monitorra. Óriási csalódást éltek meg ezekben a pillanatokban.

Montagny versenymérnökének arca mindent elárul. Abban a másodpercben, ahogy kinyílt a 908-as ajtaja, már tudta, hogy vége mindennek.

Három autóval jöttek ide. Három nyertes autóval. Magasan megnyerték a kvalifikációt, vezettek, az első három helyen álltak, aztán a lovasok alól fokozatosan kidöglött a ló. Full dobogó helyett egy negyedik helyük maradt mindössze.

És idehívtak kétezer vendéget, lássák, mennyire uralják a hazai pályát. Katasztrófa.

Befejeztem a reggelit és szépen, ráérősen elindultam a paddock vége felé, elzárt területen ott tartják a kiesett autókat, oda hozzák őket először. Ráértem, mert messze állt a Peugeot, így megálltam a csapatnál: szinte mindenki a sátor előtt dohányzott. Odaléptem az egyik fejhallgatós szerelőhöz és megkérdeztem, mi történt Pedro autójával. Szerinte kigyulladt a jobb hátsó fék, de ezt már akkor sem hittem el, nem is úgy nézett ki, ráadásul egy kigyulladt fék miatt nem küldenek takarító brigádot a pályára.

Aztán a temetőben látszott is, hogy a féknek kutya baja, ellenben az egyik kísérő egy lapos, hosszú, hajlított fémlemezt dobott a döglött autó mellé. Az pedig - szerintem - a kipufogórendszer hővédője lehetett. Megrepedt, elmozdult, nem látta el többé funkcióját és a nagy hő belobbantotta a szivárgó olajat (friss infó a szerelőktől, most mindent vagy semmit-alapon nyomatják a pilótákkal).

Inenntől kezdve Anthony Davidson a márka minden reménysége. Messze a leggyorsabb, de még így is csak a negyedik. Elkezdte tolni, de nagyon. Hosszú másodperceket ver az Audikra. Körhátrányban van, nehéz dolga lesz. Úgy pedig pláne, hogy az egyik Audit Allan McNish vezetei, aki legalább olyan gyors, mint ő.

Mire viszaértem a paddock elejére, a Team Peugeot már pakolt. Idehaza, csendben.

Közben megálltam Engééknél, megkérdezni, hogy hogyan kerültek a rajt után pár körrel a borzalmas, 48. helyre. Mechanikai hibával: a féltengely megadta magát és kuka lett emiatt a váltó is. 45 perc alatt kicserélték ugyan, azóta hibamentesen, flottul mennek, de a Corvette és a Ferrari előttük áll még így is.

Illetve nem, mert amikor a Peugeot körözte volna le a Corvette-et, akkor utóbbi a pálya poros részére került, ott megcsúszott és háttal a palánknak ütközött. Bár bevánszorgott a boxba (pedig nem kicsi ütközés volt) és megjavítják (legalábbis úgy nézett ki), rengeteget veszíthet, megadva az esélyt a Young Aston Martinnak, hogy odaérjen a dobogóra. Egy Porsche GT3 RSR és egy Ferrari áll csak köztük.

Elöl pedig az Audik, rendíthetetlenül, megbízhatóan. A Peugeot-nak a győzelem is halvány vigasz lesz, főleg úgy, hogy a nem gyári csapatnak több autója maradt meg, mint nekik. Nem irigylem őket.