Impreza alázó Bogárhátúk – avagy amikor Dávid legyőzi Góliátot

2010.09.26. 06:00
69 hozzászólás

Startra várva.

Itt minden megtörténik: 35 éves bogár alázza meg negyedmérföldön a Shelby GT500-at, az új turbo Imprezát, a 335i Coupe BMW-t és a közönség üdvrivalgásban tör ki. Valahogy ez a génjeinkben van, a kisebbel szimpatizálunk, az elesetteket segítjük és ha a kicsi nyer, felül kerekedik, akkor az elégtétel. Győzelem a nagy, a gonosz, a gazdag felett.

Igazi Dávid és Góliát küzdelem. Dávid nyert.

Nem újkeletű dolog bogárral gyorsulni. Kaliforniában, a 60-as évek végén egy motorsporttal beoltott, ámde nem túl pénzes fiatalembernek csak egy kicsit megpiszkált bogárhátúra futotta a V8-as izomautók ellen. Addig faragta, addig építgette, hogy eredményes volt: nyerni tudott.

Klasszikus Cal-looker.

A fiatalember a szakma benjáminja: Gene Berg. Aki számára a név ismeretlen, azt nem érdekli a léghűtéses vw tuning. Kaliforniából indult a tuning bogarazás, a Cal-looker építés, Amerikában a mai napig sok drag versenyt rendeznek bogaraknak.

A Bogár és a mutáns csatája.

Európában kicsit szomorúbb a helyzet, nagyon kevés igazán jó gyorsulási verseny van bogarak számára. A kevés közül az egyik legjobb a belga Der Autobahn Scrapers (DAS) rendezésében a bitburgi DASDRAGDAY, a DDD.

Turbós Civic és turbós VR6-os VW rémisztó szélesítéssel, drag slickekkel.

Persze a verseny nyílt, bárki nevezhet, hiszen az igazi érdekesség, amikor nem csak egymással mérkőzünk, hanem az idegenekkel is. A turbo Civic-kel, a kompresszoros Chevy-vel, vagy a 3.6-os BMW Alpina-val. Persze a győzelem nem mindig garantált, de annál nagyobb az öröm, ha megtörténik. Bogárból is van 10 másodperc alatt teljesítő, de a legszebb az, amikor egy rendszámos, utcán használt, gyönyörű állapotú gép veri oda korunk egy-egy nagy becsben tartott sportautóját. Az Autobahn Scrapers Belgiumból lábon átjön 10-15 bogárral, gyönyörű, cal-look stílusban épített bogarak és a legrosszabb is 14 másodpercet megy negyedmérföldön, de inkább azt mondanám, hogy 13 közepét. Aki nem jártas a negyedmérföld időkben, annak legyen elég annyi, hogy a 13 közepe, alja egy ügyesen startoló pilóta ideje egy Impreza STi-vel. Ezek a bogarak 13 másodperces idővel 160-180-as átlépő sebességgel mennek a táv végén. Rendszámos, utcai autókról van szó! A mezőny túlzásoktól sem mentes. Van itt nitrós, turbós autó, van korabeli dekoros bútorszállító T1-es nitróval, van tükörpolír fekete fényezésű turbós gép fékernyővel, persze ezek nem utcai gépek. Volt egy új Impreza turbo is, széria megjelenéssel és technikával, 14.9-et tudott menni. Ezt az időt a rosszabb utcai bogarak tudják a mezőnyben. A kis tömeg és a hátsó hajtásra terhelődő dinamikus súlypont áthelyeződés miatt a bogár félelmetesen tud rajtolni. A 13 alatt menő autók már kétkerekeznek és szinte kilőnek a startnál. Jobb 60 lábas eredményeik vannak, mint bármelyik 4 kerék hajtású autónak, amelyhez azért hozzátartozik a négykerekesek általában nagyonbb tömege is.

A bütykölés folyamatos a depóban.

Az egyik legnagyobb meglepetés az a 73 éves bácsi volt, aki Berlin mellől jött egy lemattult 1971-es bogárral, gyári lemezfelniken, semmi csicsa, komótosan átszerelte a hátsókat slickekre és ment pár 13.8 és 13.9-es időt. Elmondása szerint 1776 ccm-es a blokk, rajta Weber karburátorok, a 80-as években építette egy német szakember, nem tudja milyen tengely van benne, nem tudja milyen a hengerfej, de a görgős fékpadon 161 lóerőt tudott a főtengelyre számolva. A 13-as idő bizonyítékul szolgált az adatra.

Feltöltős szörnyeteg. Úgy szólt, mint a géppisztoly, sajnos nem hozta a várt eredményt. 11.5 körül ment.

A trend egyébként a turbósítás. Még 2-3 évvel ezelőtt egyáltalán nem volt turbós utcai bogár itt, csak a motortér fedél nélküli drag gépeken figyelt a nagy csiga. Ma azonban már az utcaiakon is, motorfedél alatt is elférő, szép kitek vannak.

Osztrákoknak nem volt szerencséjük. Látványosan szétdőlt a technika, a hajtórúd szakadt el.

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a kihegyezett, 13 alatt menő gépek hullanak, mint a legyek. Csak az igazán profi, horribilis költségvetéssel összeállított autók tudnak tartósak lenni. Egy Ausztriából jött, néha Magyarországon is feltűnő drag bogár blokk teteje lyukadt ki, szépen kinézett a hajtórúd. A lyukon benézve láthattuk, hogy a főtengely egy ellensúlyozott szép darab volt, de valamilyen megfontolásból gyári hajtórudakat használtak, az meg feladta a harcot. Neki sem kezdtek a javításnak, vicces feliratokkal látták el és a sörhöz nyúltak. Nem voltak szomorúak. Egyébként pedig a helyszínen bütykölés, új szinterkuplung felrakása, kerékcserék úgy hozzátartoznak a rendezvényhez, mint nyereghez a ló. Ha az ember végigsétál a depóban a hangulat óriási. Sörözés, szerelés, egymás vicces cseszegetése, beszólogatás elmaradhatatlan kellékei a DasDragDay-nek. Biztos nem volt ez másként 1968-ban az NHRA egy-egy versenyén sem. A bogárhátú, a jó kedv és a sör örök.