Még egy halálos, kínai gagyi

2011.11.09. 18:00
77 hozzászólás

 

E NARDI.gif

Az 1907-ben született Enrico Nardi az olasz mérnökök-versenyzők azon legendás generációjához tartozott, mint Gioacchino Colombo, Aurelio Lampredi, Enzo Ferrari vagy Vincenzo Lancia. Az autózás ezen korának egyik olyan meghatározó embere volt, melyből ma világsztárt faragna bármelyik botcsinálta marketinges.

Tegnap éjjel kettőkör - miközben Csikóssal hazafelé tartottunk Szabó Gyuri barátunktól Kati Mercedesével-, éppen arról beszélgettünk, hogy mennyire innovatívak, precízek és iszonyatosan jó minőségűek voltak a második világháború előtti olasz autók és mennyire hiányzik manapság egy maréknyi ilyen karakteres, lánglelkű zseni a Fiat-csoportból.

Nardi, aki 59 éves korában kipufogógáz-mérgezésben hunyt el a háború előtt a Lanciánál tervezett teherautókat, versenyzett sportautóikkal, később pedig Vincenzo Lancia tanácsadója lett. Többször sikerrel indult a Mille Miglián, ami korának egyik legnehezebb versenye volt.

Enrico Nardi a 750 köbcentis BMW boxermotorral szerelt ND750 monopostóban

A háború után aztán Renato Danesével közösen alapítottak céget, amely sportautókat, kisszériás, egyedi megrendelésre készült karosszériákat és prototípusokat gyártott. 1947-48-ban az együléses Nardi-Danese versenygéppel Enrico megnyerte a Coppa d'Oro delle Dolomiti hegyifelfutót, majd 1951-ben megalapította saját cégét, a Nardi & C. S.a.S.-t, mely már csak és kizárólag prototípusokat és tuning-alkatrészeket gyártott.

A Nardi-Danese egy egész gyors konstrukciónak bizonyult. Feltéve, ha végigbírta a versenytávot

Az első legendás Nardi sportkormány is ekkor készült el (nyugodtan állíthatnánk, hogy indult világhódító útjára) és a csodálatos, spanyol Pegaso Z102-ben debütált. A fakarimás verziók azóta is kizárólag afrikai mahagóniból vagy diófából készülnek.

Kipufogók? Hátsó ablak? Zagato is ebből merített, gyönyörű

A Nardi kormány azóta is a kivételes minőség, esztétikum és jóízlés egyik mércéje, legenda lett, csakúgy, mint a brit Moto-Lita. A hírnév azonban magával hozza a silány minőségű másolatokat is. Nem először és nem utoljára akarnak mások is meggazdagodni az eredeti jó nevén.

Csak míg egy hamis futócipőt kidobunk, addig egy ilyen kínai másolatba bele is halhatunk.
A Driftworks - mely közismerten egész ütős, nagyon gyors és általában keresztben közlekedő autóiról ismert -, srácai a közelmúltban egy remek videóban mutattak rá a hamis Nardi-kormányok használatának veszélyeire. Kivártunk egy picit, hiszen nagyon kíváncsiak voltunk, hogyan reagál az E-bay és a hirdetők erre a nagy port felvert videóra.

Olcsó húsnak...

Nos, az történt, amit jó eséllyel meg lehetett jósolni: az eredeti Nardi-kormányok ára picit feljebb ugrott, a nyilvánvaló hamisítványok pedig még trükkösebb szöveggel, akár egy eredeti Nardi-dobozzal lefotózva keresik a gazdájukat mind a mai napig. Nem nehéz kiszúrni őket, mert olcsók és ízléstelenek.

Ettől függetlenül még az is lehet, hogy az eredeti kormányok is Kínában készülnek, csak éppen másik gyártósoron. Ez azonban mit sem von le az örök igazság mondanivalójából: olcsó húsnak híg a leve. Még 2011-ben is. Ne dőljenek be.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.