2015.05.21. 15:52
30 hozzászólás

dsc05019.jpg

Konfuciánus szentély a Vacron-központ kerítésénél

Ma a sokadik dashcam-céget látogattam meg a Taitra által szervezett úton. Nem csoda, Tajvan igazi fedélzeti kamera-világhatalom, a tajvani cégek gyakorlatilag egymással versenyeznek. Utazás előtt rémálomnak tűnt a program, mondogattam is, hogy gyárlátogatási világrekordot fogok felállítani egy hét alatt, de a helyzet egyáltalán nem ilyen rettenetes.

dsc05020.jpg

Belül kicsit más, mint a thaiföldi változat

Gyárat ma láttunk először, inkább prezentációk vannak. Ráadásul a sokadik dashcam-cég is tud újat mutatni. A Papago cuccai a vezetőtámogató rendszerekre mentek rá, a 200 dolláros csúcsmodelljük tud táblafelismerést, sávelhagyás-figyelmeztetést, figyelmeztet a sebességtúllépésre és csipog, ha a dugóban elindult az előttünk álló, de mi túl sokat mélázunk.


dsc04987.jpg
A többinél is felbukkan időnként egy-egy sajátos funkció, a Vacronnál látok például egy olyat, amiről még nem is hallottam: a fedélzeti kamera nem csak az utat rögzíti, de a sofőrt is. Kérdem, mire jó, hogy a biztosítók miatt van-e, de nem. Négy éve gyártják, elsősorban Japánban és Nyugat-Európában népszerű, de valójában nem annyira a sofőrt, inkább az utasteret figyeli, mert taxikban használják. Van még négyfelé néző kamerájuk, tehát megvan az út, a két oldalablak, az utastér és kicsit a hátsó szélvédő is, csak az kedvetleníthet el, hogy a készülék megtévesztően hasonlít a szélvédőről fejjel lefelé függeszkedő Rogán Antalra.

dsc04990.jpg

Tóni, a 360 fokos

Az ő dashcamjükben az az extra, hogy a G-mérő logolja az autókra ható erőket, tehát az is megvan, ha ráhajtottunk egy csatorlafedélre, de nálunk egy defekt-per esetén lehet jó. Itt van az első tényleges üzemlátogatásunk, jól be is kell öltözni, nem teljesen logikus módon, hiszen az én hajszálaimtól nem sok félnivalója van a félvezetőknek, bezzeg a szakállammal egy tranzisztort is bármikor tönkreteszek. Így viszont úgy festettem a szettben, mint egy bujkáló Al-Kaidás, vagy wannabe IS-harcos, de ebből csak akkor lehet bajom, ha a CIA képszoftvere olvassa a Belsőséget.
dsc04982.jpg

A Vacron zártláncú kamerákban is erős, de azzal szerencsére nem fárasztanak minket, ugyanakkor amikor megkérdezem, motoros bukósisakra is ajánlanak-e kamerát, nem annyira sport- mint inkább baleseti bizonyítási jelleggel, kis zavar támad. Végül elővesznek egy boxer BMW-makettet, amin elöl és hátul is van egy, persze nem méretarányosan, hanem a tényleges termék. A tajvani posta használja a motorokon, elöl és hátul is van kamera, de a sokmilliónyi tajvani robogós nem – annyira be van kamerázva az összes város, hogy baleseti bizonyíték bárhol készen áll, és robogóval nem nagyon hagyja el valaki a várost.

dsc04985.jpg
Ezt hiszem is, meg nem is, lényeg, hogy nem igazán gondolok bele, inkább csak úgy elfogadom a választ. A Vacronosok aztán elvisznek minket kajálni egy olyan étteremben, amiről majd zokogva emlékezek meg egy másik posztban. Lényeg, hogy az asztaltársam Hsiao Er, alias Antonio Hsiao, a Vacron tengerentúli részlegvezetője. Kérdezem tőle, hogy is vannak ezek a motoros fejkamerák. Ő is ugyanazt mondja: Tajvanon felesleges robogón, úgyis minden be van kamerázva. Robogózol? Kérdem én. Igen, így ő. Volt már baleseted? Négy is. És? Vetted valami hasznát a bekamerázott városnak?

dsc04986.jpg

„Persze, mind a négyszer a felvételek alapján döntött a rendőrség. Egyszer én voltam a hibás, megelőztem jobbról egy autót, ami aztán belém jött. Amikor a rendőr megkérdezi, elismered-e a hibát, és elismered, csak a fele bírságot fizeted. Mert utána ugye megnézik a felvételeket, és úgyis kiderül, ki volt a hibás. A másik három esetben nem én hibáztam, más jött nekem, de akkor is mindig megvoltak a bizonyító felvételek.”

dsc04993.jpg

Mindez csak áttételes érdekeltséget jelent, hiszen a kártérítést a biztosító fizeti. A bírság, ha valaki balesetet okoz, nem nagy tétel, ha jól értettem, olyan 10-20 ezer forint között van. Viszont a robogós kötelező sokkal több, mint nálunk, ahol ha jól tudom, valami négyezer körül van, miközben a tajvani harmincezer forint egy évben. Igaz, őt tényleg egész évben robogóznak. De az agyam természetesen távolról sem ezen kúrtam fel. Hanem hogy Hsiao Er, alias Antonio (Costa Ricában tanult, ott kapta a nyugati nevét) tovább mesélt a kamerarendszerről

dsc04983.jpg

Nálunk ugye az van, hogy miként büszkén nekem is megmutatták egyszer az V. kerületben, a rendőrség a kamerákat egyszerű közigbírság-gyártásra használja. A másik cselekményszál, hogy mindeközben Vezda Laci egy darab Fiat Pandával, és a laptopjával járja a várost, hogy lopottautó-rendszámokra vadásszon. A rendőrség meg szarik az egészbe, és ha ezt megírjuk, a Police.hu-n hazudoznak valamit egy zavaros közleményben, név nélkül. Na, ezzel állítanám szembe (mert párhuzamba nem tudom) a tajvani rendszert.


dsc05003.jpg

Aranyhalak az előcsarnokban a szerencsehozó (szerencse=pénz) alfajból

„Ezt a rendszert” meséli tovább Antonio „kábé két évtizede kezdték kiépíteni. Probléma volt a sok autólopás- és feltörés, sok lopott autó került Dél-Amerikába, és sok cucc Japánba. Ennek vetettek véget. Tudod, mennyi idő alatt kerül itt elő egy lopott autó? Három óra.”

Oké, de most komolyan?

„Egyszer teszteltem a rendszert. Beugrottam egy piacra venni valamit, húsz percre hagytam ott a robogóm. Mire kijöttem, eltűnt. Felhívtam a rendőrséget, bejelentettem a helyet, időpontot, rendszámot. A diszpécser azt mondta, rendben van, uram, kérem, most oldja meg a hazautat robogó nélkül, és majd értesítjük. Tudod, mikor lett meg a robogóm? Két és fél órán belül hívtak. A tolvaj mondjuk nem lett meg, de még aznap elmehettem érte a rendőrségre. Három óra a szintidő, úgy tudom.


dsc04988.jpg

A Tóni adta kép


Fontos is, hogy rögtön bejelentsük, mert ha a lopott robogóval-autóval követnének el bűncselekményt, rögtön minket gyanúsítanának, így meg nincs probléma, és a jármű is hamar megvan. Hogy működik? Megkeresik az adott felvételt, attól kezdve a rendszerbe épített rendszámfelismerő automatikusan követi végig a járművet, a számítógép sorba rendezi a térfigyelő kamerák képét, és annyi. Hát ezért nincsenek Tajvanon bukósisak-kamerák.”

dsc04997.jpg

Köszönöm a figyelmet, és igen, elmeséltem Antoniónak, milyen hatásfokkal deríti fel a BRFK az autólopásokat (2,6%), és hogy Pintér Sándor ezzel tök elégedett, hiszen lapzártáig egyetlen rendőri vezető sem került lapátra emiatt. Csak hivatalosan megsértődtek, amikor Pista megírta, milyen szinten szartak bele az ellopott Priusa felderítésébe, még úgy is, hogy a magyar Prius Klub gyakorlatilag felderítette helyettük az utcát, ahová a lopott autók kerülnek. Hét ennyit mára a fedélzeti kamerák világáról, hamarosan kajákkal jelentkezem.