Újra a turbós benzines a király Pikes Peak-en

2016.06.28. 14:34
15 hozzászólás

Sebastien Loeb rekordja elérhetetlen távolságra, de már nem a francia zseni az egyedüli nyolcperces Pikes Peaken. Vasárnap rendezték a felfutók királyát, ami idén is a villanyautók és a turbós benzinesek meccséről szólt, de most fordult a sorrend. Felkerültek végre az onboard videók, ez itt Romain Dumas 8:51,445-ös győztes felfutója a Normával. Úgy tessék nézni, hogy a 38 éves Dumas az eggyel korábbi vasárnapon még Le Mans-ban versenyzett és nyert

A Norma Auto egy tucat francia konstruktőr, amelynek 2014 után másodszor nyerte meg Dumas a Pikes Peak-i felfutót. Az autó közel ugyanaz volt: a mindössze 610 kilogrammos(!) M20 RD nevű prototípus egy kétliteres, turbós Honda-motorral a HPD-től.   

Dumas a Normában
Dumas a Normában

Duman kívül egyvalaki ment kilenc perc alatt idén, az pedig Rhys Millen volt. Millen tavaly egy elektromos prototípussal nyerte meg az abszolút értékelést, idén viszont nem sok esélye volt a francia ellen. Az új-zélandi legenda, Rod Millen fia régi arc a hegyen, már második éve az eO PP-féle villanyos prototípussal próbálkozik. A PP kétszer nehezebb a Noprmánál, 1200 kilogramm, miközben egy 50 kilowattórás litiumionos akksit cipel, és teljesítménye kicsikét 1600 lóerő alatt van. Millen ideje 8:57,118 volt, amivel simán bejött másodiknak, és harmadikként bekerült egy nagyon szűk társaságba, a nyolcpercesek klubjába. Ez a 8:57 ráadásul új elektromos rekord is. Íme: 

Dumas és Millen csatája az utolsó nagy robbanómotor kontra villanymotor meccsek egyike Pikes Peaken. Idén az első ötből hárman elektromos hajtással mentek (végeredmény). Gyári támogatás nékül egyre nehezebb erős konkurenst építeni a piszok egyszerű, félelmetesen erős villanyosoknak, márpedig ez nem a gigaköltségvetések versenye. Az utóbbi időben egyre több helyi menő váltott elektromos kategóriába, ami már azért sem logikátlan, mert itt egy 4300 méter magas befutóról van szó, amire eleve 2800 méter fölöttről indulnak neki. A szektoridőket megnézve tökéletesen látszik, melyiknek a gyengéje a magaslati levegő – az utolsó szektorban szinte végig négy kilométer fölött mennek:

Dumas/turbós benzines/8:51,445:  1:30,032  - 2:05,097  -   2:31,484   -   2:44,832 

Millen/villanyautó/8:57,118 1:30,609   -  2:08,208   -   2:36,941   -  2:41,360

Ez itt pedig továbbra is Sebastien Loeb idén már hároméves őrült rekordja, az az egészen hihetetlen 8:13,878-as felfutása a Peugeot 208 T16-tal. Azt a 875 kilós gyári csúcsgépet egy biturbós V6-os hajtotta 875 lóerővel.

Friss.: Ez itt meg a szériagyártású villanyautók kategóriájának új rekorderének, a Pikes Peak-re optimalizált Tesla Model S-nek a beltere. Az ő 11:48-as futásukról még nincs onboard.