Mit tehetsz, ha tekert órás autót vettél?

2017.09.11. 17:44
78 hozzászólás

Na jó, azt hiszem most lett elegem. Tudják, az utóbbi hónapokban olyan gagyi meséket hallgattam telefonon, mindenféle autóeladóktól, nevezzük őket akár kereskedőknek, hogy megáll az eszem. Mostanában egy 2008-as Volvo S40 nyomában loholok és ez az autó már több kézen ment keresztül, mint ahány ajtaja van. Hét évnyi használat után, júniusban adta el a korábbi gazdája, 620 ezer forintért.

A sötétszürke Volvo három hónapon belül négyszer váltott tulajdonost, közben többször hirdették a Használautó.hu-n is, ahol előző gazdája is kiszúrta, mert a hirdetési fotókon szerepelt az autó rendszáma, és minden ismertetőjegye is segített az azonosításban. Volt alkalmam végigmozizni, hogy a koszlott vacakból táltos paripa fejlődik a hirdetési szövegekben, és vele száguldott az ára a mezőny élére. Két napja ismét eladták, és ahogy a Belügyminisztérium rendszerében látom, át is íratták már, hiszen a korábbi kettő helyett már három 200 ezer körüli kilométerbejegyzés szerepel a rendszerben. Az alábbiak nagyon fájnak majd egy használtautó-vásárlónak, ha magára ismer.

Szuper, hogy a nepperek a nagy nyári hajtásban lefényezték az ajtókarcokat, illetve eltüntették a horpadást a jobb első sárvédőről. Azt is hajlandó vagyok elhinni, hogy lemosták és kitakarították az autót, illetve foglalkoztak kicsit az első tulaj szerint gyengélkedő motorral, mielőtt továbbpasszolták a Volvót. Azt viszont nem hiszem el, hogy mindez elég volt ahhoz, hogy az S40-es értéke hetek alatt megháromszorozódjon. Inkább békebeli óratekeréses csalásnak tűnik ez.

Az autó vevőjének szólnak az alábbi tanácsok, hisz nincs még minden veszve.

- Nyugodjon meg, önt átverték, ezért harcolnia kell a pénzéért!

-Ha a két-három napja vásárolt 2008-as, magyar rendszámú (első betű L), ezerhatszáz köbcentis, benzines Volvo S40-ének adásvételi szerződésében 205 ezer kilométer körüli futásteljesítmény szerepel (a legutóbbi pontosan 204888), és valóban nem tudott arról, hogy több mint kétszer ennyit mentek már a frissen vásárolt autójával, akkor minden bizonnyal nem erre a Volvóra vágyott és/vagy nem ennyi pénzért, hiszen ennyiért kaphatott volna olyat, amellyel minden rendben.

- Joga van reklamálni, sőt, a nagy értékkülönbségek miatt kérheti a vételár teljes visszafizetését is az eladótól. Ezt a jog az eredeti állapot helyreállításának nevezi. Hívja fel őt, mondja el neki, hogy nem szeretné megtartani a tekert órás Volvót, viszont megegyezne a szerződés felbontásának részleteiről. Az adásvételi szerződést egy semmisségi megállapodással írhatják felül. A megállapodás másolatával az okmányirodában törölhetik a tulajdonjogát, a biztosítónál pedig érdekmúlás miatt felmondhatja frissen kötött szerződését.

- Ez az autó három hónapja még csak 620 ezer forintot ért, és ha a legutóbbi eladó igazat mondott nekem, ön, a vevő közel háromszor ennyit fizetett érte. Így ha az eladó netán mégsem menne bele a fenti egyességbe, ügyvédhez fordulhat. 

- Az ügyvéd egyszerű fogyasztóvédelmi ügyként kezeli majd az esetét. Megkeresi az eladót és hivatalos felszólítással kezdeményezi, hogy bontsa fel önnel a Volvo adásvételi szerződését, majd térítse meg a valótlan információ (hamis kilométeradat) alapján végbement ügylettel okozott kárt. 

- Ha az eladó erre sem reagál, az ügyvéd valószínűleg azt javasolja majd önnek, hogy pereljék be a tekert órás Volvo eladóját. Bizonyítékuk is lesz az óratekerésre, hiszen egyrészt írhatnak nekem, aki kapcsolatban áll az eredeti, becsületes tulajdonossal, másrészt az autó rendszáma alapján lekérdezhetik a Belügyminisztérium központi rendszeréből a korábban rögzített óraállásokat. Így napra pontosan tudni fogják, hogy mikor csökkent a felére a kilométerszám. Az erről szóló igazolást csatolhatják a per iratanyagához.

A fenti túlélőtippeket bárki alkalmazhatja, aki mostanában vásárolt használt autót, így az az úr is, aki a múlt héten 1,9 millió forintért hirdette meg a Volvót, és aki nagyon de nagyon meglepődött, amikor ma felhívtam és elmeséltem neki, hogy milyen autót árult. A beszélgetés után kettő percen belül lekerült a hirdetés a Hahuról, nahát! Ha ő sem tudott az óratekerésről, mert a korábbi tulajdonos nem tájékoztatta erről, akkor ő is visszaviheti a Volvót annak akitől vette, majd az szintén az előző tulajdonoshoz fordulhat és így tovább, egészen addig az eladóig, akinél ilyen lendületesen olvadt a felére a futásteljesítmény. Van ilyesmire példa, más megoldás pedig nincs, mert a beletörődés csak a trollkommentek szintjén az.

A magyar volvós közösség is segíthet megtalálni azt az átvert autóvásárlót, akiről most még semmi biztosat nem tudunk. Szüksége lesz a támogatásra, az ügy rendezése után pedig keríthetnek neki egy korrekt S40-et, hiszen lesz pénze autóra, vásárlási szándéka pedig szintén.

Azért bosszantó körbepasszolgatott Volvo esete, mert ha olvasóink ilyen ügyesen megtalálták az újabb hirdetést a rendszám ismerete nélkül, akkor akár a vevők is lehetnének szemfülesebbek. Lekérdezhetnék a kiszemelt autó korábban rögzített kilométeradatait az állami rendszerből, vagy legalább elvihetnék egy márkaszervizbe, mielőtt leszámolják a pénzüket az eladó asztalára. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.