2019.01.24. 15:03
170 hozzászólás

Tisztességes autóbuzi társaságok szó nélkül vetik ki magukból az olyanokat, akik képesek párás tekintettel, remegő hanggal beszélni egy lassan harmincéves családi egyterűről. Hogy szükséged van egy ilyenre, mert sok a gyerek, meg a cucc, az rendben van, de hogy RÁKÍVÁNJ? Amikor a sportos vezetési élmény, a feszes futómű az isten, kétszáz lóerőnél kevesebbel a nagyanyám se indul el a teszkóba? Hamarabb fog eldicsekedni valaki a számítógépén tárolt tiltott pedofil tartalmaival, mint hogy bevallja, 25-30 éves családi egyterűk fotóit és videóit gyűjti titkos folderekbe.

Erre Winkler a múltkori Égéstérben nyilvánosan belemondja a mikrofonba, hogy hjaajjj, a Previa, különösen az első generációs Toyota Previa mekkora nagy kedvence neki. Talán még nyöszörgött és nyögdécselt is hozzá. Én meg, mint valami gátlásait ledobó perverz, kiabáltam a kocsiban (általában autóban hallgatok Égésteret): ez az, te beteg állat, mondjad még! A Previa ugyanis az egyik All Time Favorite autóm. Imádom a formáját, azt, hogy orr-középmotoros, hogy a klímája akár egy kis hűtőszekrényben jégkockákat is képes készíteni. És milyen már a műszerfala? Sci-fi filmek űrhajóiba nem terveztek ennyire futurisztikus formákat.

Volt belőle összkerekes, és ahogy azt már az egyszer véletlenül szpottolt Previa-hokotrónál is megírtam, a filmtörténet egyik legállatabb gunshipjét faragták belőle. Talán nincs még egy autó, aminek annyira jól állt volna, ahogy a hátracsapódó tolóajtóban megjelent egy tűzokádó és töltényhüvely-köpő M134 Minigun. Az emberek csak Minigun Minivan néven emlegetik a kocsit.

Na, jó, nem csak menő szerepekben játszott az első generációs Previa – a meglehetősen bugyuta Idegroncs-derbiben is főszereplő volt (mentségemre: ezt még abban a korban láttam, amikor MINDEN utunkba kerülő VHS kazettát meg kellett néznünk). Gondolom tejelt rendesen a Toyota, hogy egy egész estés filmben láthassuk autós üldözésben, bevásárlóközpont-rombolásban és ugratásban is jeleskedni ez egyébként egy sokkal nyugisabb autóéletre tervezett családi egyterűjüket. Hogy a film őrületes bukás volt, az tényleg nem a Previán múlt.

Azt csak most, hogy a típusnak utánaolvastam, tudtam meg, hogy a Previa japán belpiacra készült verziója, az Estima egészen érdekes al-verziókat kapott. Érdemes tudni, hogy ha valaki egy jobbkormányos Estima Lucida vagy Estima Emina fantázianevű modellt vásárolna, hogy mondjuk ezekből nyerjen alkatrészt az öregecske Previájához: ez a két verzió a japán adó-kategóriákhoz lett igazítva, ezért 11 centivel keskenyebbek és vagy 7 centivel rövidebbek, mint az eredeti Previa. A japán belpiacos modellek mindig meg tudnak döbbenteni.

Aztán az Égésteret hallgatva újabb comingout jött Winklertől: hogy hjaaajj a Ford Crown Victoria, az de kéne neki. Ez az Winkler, csináld még, üvöltsd a fülembe, hogy Crown Victoria! Ezek azok a nagy amerikai rendőrautók, meg taxik, amiket még pár évvel ezelőtt is gyártottak, amikből sok kapitányság és taxitársaság jó előre bespájzolt, mikor kiderült, hogy leáll a gyártásuk. És ezek azok a legömbölyített sarkú és élű dobozok, amiknek a látványától egymást túlhangoskodva sírtunk Rézmányival.

Az, hogy a típus a gyengénk lenne, nem kifejezés: egész testünk egy nagy Soft Spot, ha a Crown Vicről van szó. Minden egyes sárga taxit és fekete-fehér járőrautót megkönnyeztünk, legszívesebben mindet magukhoz öleltük volna. Ha tehetjük, magyar (ráadásul egynemű) Brangelinákként örökbe fogadva az összes csöppséget magunkkal hoztuk volna Kaliforniából. És nem csak a Crown Viceket, de a Mercury Maraudereket és Grand Marquis-eket is.

Oké, ha jobban belegondolunk, egy Crown Victoriával azért lehet menőzni, pláne, ha egy Police Interceptora van valakinek. Ráadásul nem is kell túl sokat birizgálni egy szolgálatból leszerelt rendőrautót ahhoz, hogy durván gyilkolható pályagépet kapjon az ember, kicsit másképp nézek a típusra:

Innen nézve már nem is annyira fura, ha valaki egy Crown Victoriát szeretne (vagy mondjuk a másik klassz tepsit, egy Chevrolet Caprice-t), be kell lássuk, egy Toyota Previára izgulni sokkal perverzebb dolog. De ettől még nem kezd el majd kevésbé porcosodni, mikor meglátok egy összekerekes, dupla üvegtetős, újszerű példányt. Félek, hogy ilyennel csak fotón fogok találkozni, de ha véletlenül mégis összejön a nagy találkozás, én komolyan mondom, térdre borulok.

Közben eszembe jutott, hogy mi mind hangemberek vagyunk, akik csak a képernyő előtt polírozzák a bohócot. Van a szerkesztőségben olyan is, aki nem csak verbálisan perverz, de konkrétan pénzt is adott olyasmiért, ami sokak szerint még a Previánál is perverzebb. Na igen, a Previa formája láttán nem sokan kezdenek el öklendezni, nem használják az ocsmányság mértékegységeként. Még nem láttam mémként szembejönni a fotóját. De a Fiat Multiplát…

Nem mondom, hogy nem szeretnék egyet, imádom az idióta formáját, a szuperül variálható belterét. De én nem vagyok olyan kemény, hogy pénzért vásároljak egyet (meg aztán inkább egy Previa, mint egy Multipla). Ennyire nagyon, igazán hardcore perverz csak egy van a szerkesztőségben. Karotta. Ráadásul ő nem csak egyszerűen egy első generációs Multiplát vett. Ő rögtön azzal a motorral vette meg a használt, málló műanyag kilincsű, málló fényezésű olasz egyterűt, amire mindenki, aki vezetett új korában Multiplát, egy emberként mondta, hogy ne. Például Csikós is, aki szintén nagy rajongója a gülüszemű Multiplának, többször elmondta, csak a dízellel szabad megvenni, az egyhatos benzinessel lusta, lomha, nem jó. Úgyhogy Karotta vett egy egyhatos benzinest.

Te is perverz vagy? Milyen ocsmány, haszontalan autóra vágysz, amit még a haverjaidnak sem mertél elmondani?