Mindjárt kilövik az évezred legerősebb rakétáját

2019.04.10. 19:50
13 hozzászólás

Emlékszel még a rakétára, ami űrbe vitte a vörös Tesla Roadstert? Az a teslás móka volt a tesztje azon kilövések sorának, amit ma este kezd a SpaceX, és autó helyett most már tényleg hasznos lesz a hasznos teher: egy hattonnás szaúdi műholdat visznek Föld körüli pályára. A megerősített, kicsit átdolgozott Falcon Heavy már ott áll a kilövőálláson és ha a floridai időjárás is engedi, éjfél után elstartol. Frissítés: tegnap nem engedte, de hamarosan, az éjjeli órákban érdemes lesz visszanézni ide, mert jelenleg jók a körülmények Floridában, és ha ez így is marad, magyar idő szerint 12-én 00:35-kor indul majd a közvetítés és onnantól bármikor jöhet a start.

Ez lesz majd itt az élőkép:        

A helyszín most is Cape Canaveral, ahol a SpaceX-nek húsz évre bérelt helye van a 39A-ra, a starthelyre, ahonnan Armstrongék elindultak a Holdra ötven éve, és ahonnan tavaly februárban a Falcon Heavy tesztrepülése is startolt. Az akkor kilőtt Tesla Roadster most épp a Nap túloldalán jár, 350 millió kilométerre tőlünk. A mai kilövés már nem csak egy teszt, a hattonás terhet geostacionárius pályára kell állítani; ez a teher pedig az Arabsat-6A nevű kommunikációs műhold, ami netet, tévéadást és telefonkapcsolatot szór majd a Közel-Keletnek, Európának és Afrikának legalább tizenöt éven át. Feltéve, hogy egyben kijut a légkörből. 

Itt még a hangárban fekszik a rakéta. Azok ott a végén a Merlin hajtóművek, 27 van belőlük
Itt még a hangárban fekszik a rakéta. Azok ott a végén a Merlin hajtóművek, 27 van belőlük

Ha Falcon Heavy-t nem is lőttek a tesztút óta, a SpaceX tavaly február óta túl van 21 sikeres küldetésen a Falcon rakétákkal. Idő közben fejlesztettek rajtuk, ennél a Falcon Heavy-nél már a Block 5-ös Falconokból építkeztek, aminek hála 7-8 százalékkal nagyobb a tolóerő: már 850 kN hajtóművenként, amiből 27 van az első fokozatban.  

Meglesz a mesterhármas?

Ha a fellövés megint sikeres lesz, azaz ha a rakéta nem robban fel a startálláson, majd egyben kijut a légkörből, még mindig lesz miért izgulni. A SpaceX üzleti modelljének lényege ugyanis, hogy amit lehet, újrahasznosítanak.  

– A két oldalsó gyorsítófokozatnak Cape Canaveralre kéne visszatérne, valahogy úgy, ahogy a tesztrepülésnél tették:

spacex-falcon-heavy-double-landing.gif

– A középső magot az Atlanti-óceánon úszó Of Course I Still Love You nevű drónhajó várja vissza. A tesztrepülésen ez a visszaérkezés volt az út egyetlen kudarca, és most a múltkorinál nagyobb sebességgel jön vissza a rakéta, azaz itt megint nagy az esélye a megsemmisülésnek. A SpaceX a durva érkezés miatt akkor sem számol vele biztosan, ha sikeresen landol, ezért a következő, júniusi kilövésre mindenképp építenek egy másikat a középső magból. 

A Falcon Heavy tesztrepüléséről visszaérkező középső rakétatest
A Falcon Heavy tesztrepüléséről visszaérkező középső rakétatest

– Plusz van még egy apróság. A SpaceX kommunikációjából most kimaradt Mr. Steven, a négykarú hajó, amely kilövésről kilövésre próbálja elkapni a raktérburkuló elemeket, eddig sikertelenül. Ő most alighanem a kikötőben marad.

Tehát éjjel fél egykor a fenti videón várhatóan elindul az élő közvetítés. Onnantól megint egy kétórás időablaka lesz a SpaceX-nek, abban a két órában kell megoldania a kilövést. Ha a témában művelődve ütnéd el a várakozás óráit, perceit, itt találod mindazt, amit a Falcon Heavy első útjáról és az akkor kilőtt Tesláról írtunk.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.