Tíz autós Youtube-csatorna, amit nézned kell

2019.08.10. 15:48
50 hozzászólás

A fotel-autóbuzulás legjobb forrása a Youtube. Szeretem ezt a platformot, mert látom az autót mozgásban és megmutatják a képességeit, amilyen szinten csak átadható az egy videóban. Emellett az angol nyelvtudásomon is javított kicsit. Összeszedtem azt a tíz népszerű külföldi vloggert, akik elérték, hogy rajongjak az autókért.

1. Jay Leno's Garage

Aki egy kő alatt töltötte az elmúlt 30 évet, annak röviden: Jay Leno egy amerikai humorista, műsorvezető, mellesleg imád mindent, ami gurul. Mivel bérelt helye van az amerikai popkultúrában tv-műsorai révén, a pénze is megvan, hogy hobbijának éljen. Jelenleg az egyik legjobb műsora, a Jay Leno garázsa. Ebben mindent bemutat, amit az évek alatt összeszedett, sőt rendszeresen hív meg autókat a hozzá illő vendéggel, mint például Christian von Koenigsegg, Henrik Fisker vagy Charles Morgan.

A műsor 2015-ben indult, eleinte TV-ben, viszont később elkezdték feltölteni a Youtube-ra, és most már heti rendszerességgel jelennek meg epizódok mindkét platformon. Jelenleg a negyedik évadnál tart a műsor, és eddig összesen 52 részt forgattak. Ugyanúgy megjelennek amerikai izomautók, mint európai sport- vagy luxusautók, ráadásul minden korszakból. Jay emellett motorokkal is foglalkozik, legalább olyan széles spektrumon, mint az autókkal.

Viszonylag szépen beszéli az angolt, de néha hajlamos hadarni, ezért akiknek annyira nem megy a nyelv, lehet, hogy párszor vissza fogják tekerni. A régebbi epizódokhoz már elérhető a felirat és az újabbakhoz is folyamatosan készül, ez könnyít egy kicsit. Az autókat tetőtől talpig bemutatja, aztán megy velük városban és városon kívül, sőt amit érdemes, azt még egy szerpentinre is felkergeti. 

2. Doug DeMuro

Douglas DeMuro pályafutását egy amerikai Porsche-szalonban kezdte, mint autómozgató menedzser – ő parkolta és hordta lemosni az autókat. Egy évvel később, 2013-ban autós újságírónak állt, több magazinnál is dolgozott, később könyveket írt, komoly nevet szerzett szakmai körökben. Mindig válaszolt az olvasóknak, próbált minden kérésre, kérdésre reagálni, többek közt azért indította el Youtube-csatornáját, mert ez videók formájában egyszerűbb volt. 2016-ban főszerkesztő lett az egyik magazinnál, de elkezdett egyre jobban a videókészítésre fókuszálni, így dolgozta ki a jelenlegi formátumot. 

Doug eleinte bemutatja az autót nagy vonalakban, mesél kicsit a történelmi hátteréről, utána megmutatja az érdekes vagy szokatlan részleteit.  Ezeket szállóigévé vált - quirks and features - blokkban taglalja. Az epizód végén megy egy kört az autóval, és megpróbálja visszaadni a nézőnek, hogy milyen együtt élni az adott darabbal. A befejezésben ad az autónak egy pontszámot tíztől százig (Doug score) és ez alapján elhelyezi egy listán. Különböző szempontok alapján értékel, és nem feltétlen mossa össze a McLaren P1-et a Trabant 601-gyel.

Doug műsora kifejezetten amatőrnek tűnik, de ne legyenek kétségeink, rengeteg kutatómunka és utánajárás van az egyszerű technikával felvett részek mögött. Doug lelkes, már-már gyermeteg hozzáállása, az egyszerű szerkesztés még emberibbnek mutatja az egészet, ennél fogva a néző sokkal könnyebben azonosul vele.

Doug gyorsan, de tisztán és kivehetően beszél. A Youtube automatikus feliratozója csinál feliratot a videókhoz, emiatt néha a márkaneveket lehet, hogy egy létező angol szónak gondolja, de így is segít. A csatornának jelenleg közel hárommillió feliratkozója van, sőt 2017-ben Jay Leno is meghívta az műsorába egy beszélgetésre. Később, 2019-ben is szerepeltek közösen egy részben, amikor Doug bemutatta Leno McLaren F1-esét.

3. Donut Media

A Donut Media egy komoly csapat, komoly felszereléssel, háttértudással, mondandóval, egyáltalán nem komolyan vehető stílusban. Az előadó, James Pumphrey (mellesleg színész) szándékosan túltolja, elripacskodja a szövegeit, emiatt nem való mindenkinek.  Viszont az elvitathatatlan, hogy minden epizód tartalmas és informatív. 

Rengeteg rovatuk van, viszont a négy fő vonal, amit folyamatosan frissítenek az az Up to speed, Science garage, Wheelhouse és a Miracle whips. Az Up to speed-ben érdekes vagy különleges autótípusok történelmét mutatja be James Pumphrey színész, aki egyébként Jay Leno mentoráltja volt. A részek elején is elhangzik, amiről szól az epizód: everything you need to know about ... - azaz minden, amit tudnod kell a ... (amiről szól majd az epizód). Ez a legnézettebb rovatuk, és ezért James a legismertebb arca ennek a csapatnak.

Science garage című rovatukban főbb autóalkatrészek működését taglalják, és lefordítják, úgy hogy a laikusok is értsék. Ezt a sorozatot Bart Bidlingmeyer vezeti, és olyan elemeket mutatott már be, mint a turbó vagy a kompresszor,  vagy a Honda VTEC-rendszere. Társa Nolan Sykes a Wheelhouse rovatban magával az autóiparral foglalkozik, annak működésével, pszichológiájával és politikájával. Jó példa erre, hogy több részben is bemutatta már azt az esetet, amikor egy gyártó átmatricáz egy autót és sajátjaként árulja, de azt is elmagyarázza, hogy melyik autógyártó melyik konszernhez tartozik és miért. A Miracle Whips talán a legérdekesebb koncepció, mert itt Byron Bowers mutatja be, hogy különleges autókkal – veterántól a szupersportautóig – milyen együtt élni a mindennapokban.

Nem feltétlenül egyszerű őket megérteni, mert sokszor hadarnak és néha a jelenet kedvéért kiabálnak, vagy nagyon halkan beszélnek. Felirat szerencsére szinte minden részhez van, viszont ez is a Youtube által generált, ezért néha nem azt a szót olvashatjuk, amit a műsorvezető mond.

4. Saabkyle04

Hasonló a formátum mind Doug DeMuronál. Ugyanúgy végigfutja az autókat és a végén vezeti, viszont nem olyan alapos és nem olyan figyelemfelkeltő a stílusa, ezért nehezebben emészthető. Vele akkor találkoztam először, amikor érdekes és sportos autók hangját akartam hallani. Valószínűleg nagyon jó technikával dolgozik, mert a videók elejére bevágott autók hangja nagyon hiteles, és hátborzongatóan átjön a videón keresztül.

Általában kereskedések ajánlanak fel neki autókat, jellemzően egzotikumokat. A csatornáján újabban megjelentek projektek, például felújítás vagy tuningolás, amikről részletes szerelős videókat készít. A technika szerelmesei biztosan nézni fogják, de aki kevésbé érdeklődő ilyen jellegű műveletek iránt, annak unalmas lesz.

A csatorna neve elsőre elég fura, mai napig képtelen voltam rendesen megjegyezni, de ha tudjuk honnan ered, könnyebb. A Saab része onnan van, hogy a videós, Kyle első saját autója egy Saab 900, amit 2004-ben vásárolt, innen a 04. Tisztán és érthetően beszéli az angolt, ráadásul nem hadar, így egyszerű követni, amit mond. Erre szükség is van, mert még a régebbi részekhez egyáltalán nincs felirat, az újabbakhoz csak a Youtube által generált.

5. Visio racer

Nem igazán mutat be konkrét autókat, inkább toplistákat készít. Érdekes listák születnek, például 12  hathengeres motorkerékpár, vagy 9 kisköbcentis motor, nagyon sok hengerrel. A videókban mindig röviden taglalja, miért érdekes az adott technika, és felsorolásszerűen bemutatja őket egy rövid leírással. Régebben csak szövegek jelentek meg az összehalászott Youtube-videók mellett, de egy ideje narrál is. Szépen és érthetően beszéli az angolt, pedig szlovák származású, viszont rögtönzött videóknál nem figyel az akcentusára.

Az általános adatok mellet megoszt a boncolt motorhoz vagy autóhoz tartozó történelmi hátteret, így élvezhető és érdekes marad a műsor. Visio bevágott videókat a Youtube-on válogatja össze az adott modellhez, emiatt sokáig arc és név nélkül csinálta, két éve viszont elindított egy sorozatot, ahol a saját Subaru BRZ-jével foglalkozik, és itt kapunk egy arcot is a hanghoz.

Utoljára négy hónapja jelent meg videója, viszont előtte havi 3-4 alkalommal folyamatosan töltött fel. Remélhetőleg csak nyári szünetet tart mert hasznos, informatív videókat készít, a témához képest röviden és jól előadva.

6. Aging wheels

Az Aging Wheels műsorvezetője, Robert Dunn főleg saját történeteiből és szereléseiből merít ihletet a videóihoz. Különleges képessége, hogy van kapacitása Amerikában szenvedni egy Trabant 601-gyel, ráadásul megerősítve azt, hogy a magyarok mindenhol ott vannak, egy eredeti magyar rendszámos Trabanttal szívatja magát a hétköznapokban. Na jó, néha elengedi a gyeplőt, olyankor előkerül egy betegágy mopedautó is. Csak ritkán hajlandó beülni igazi autókba, mint egy Ford Fiesta vagy Ford F-150.

Amerikában nem sűrűn jön szembe Trabant az utcán, de talán még a múzeumokban sem. Egy-két fanatikus (őrült) vállalja csak be az apró, gyenge, lassú autóval a balettet a többtonnás full-size pickupok és SUV-ok között. Mindenkinek az az első kérdése Robert felé, hogy miért? És mindig az a válasz, hogy ő egyszerűen csak megszállottan gyűjt mindent, ami kretén és szokatlan.

Doug DeMuro egyszer meghívta egy közös produkcióra, ahol ő is kipróbálhatta a kétütemű Trabantot. A konklúzió a végén csak annyi volt, hogy adjunk hálát, amiért nem kell kommunizmusban élnünk, és ilyen autókkal járnunk. Az adás végén ugyan nem kapott pontot a Trabant, viszont későbbi videókban feltűnik a listán, és meglepő módon utolsó előtti helyen, a Yugo előtt végzett.

7. Mastermilo82

Talán ez a csapat mutatja a legjobban, hogy mi történik, ha egy országban legalizálják a marihuánát. A holland Emile Luijbe, más néven Master Milo (Milo mester) csapatával és szaktudásával alkot olyan dolgokat autókból, amikről gyerekkorunkban a legóval babrálva álmodtunk. 2006 óta csinálják a Youtube-csatornát, viszont 2017-ben egy hegesztési hiba miatt leégett a műhelyük, ezért a csapat egy része szétment. A Maradék ember Milóval elkezdte újraépíteni az egészet, de a kreativitásból nem vesztettek az emberhiány miatt.

Olyan elmebeteg dolgokat köszönhet nekik a világ, mint a Rollgolf – ez talán a leghíresebb építésük – de építettek már tankot is, sőt felhegesztettek egy kanapét egy autó orra fölé két méterrel, és onnan vezették a kocsit. Rendszeresen kettévágnak egy amúgy is nagyon pici autót, aminek aztán kivágnak a közepéből nem keveset, majd összehegesztve egy még kisebb autót kapnak.

Senki sem tudja, hogy ez miért jó, de ők láthatóan nagyon élvezik és a nézettség alapján azok is, akik csak otthonról követik. A legjobb ebben a csapatban, hogy nincsenek távlati tervek vagy célok. Fut néhány projekt, és ha bejön valami ötlet vagy autó, akkor arra azonnal ugrik mindenki. Ha véletlen nem jön be semmi, akkor csak úgy felgyújtanak egy működő mosógépet, mert miért ne?

Hollandul beszélnek a videókban, viszont szerencsére egy-két kivételével mindegyikhez tartozik angol felirat. Persze nem feltétlen kell érteni a szöveget ahhoz, hogy rájöjjünk, mi történik a képernyőn. Vannak dolgok, amiket akkor sem fogunk megérteni, ha értjük a dumát – olyankor meg fölösleges is fejtegetni, hogy mire gondolt a művész.

8. Car Throttle

A Car Throttle 2009 óta létezik, amikor is Adnan Ebrahim fiatalként ráeszmélt, hogy nincs egy olyan platform az interneten, ami az olyan autóőrültekhez szól, mint ő. A Car Throttle ma talán az egyik leggyorsabban növekedő autós online vlog (mellette magazin), hetente akár többször is jelentkeznek friss és egyedi tartalommal. Sokan foglalkoznak a videózással és komoly stábbal dolgoznak, így a minőség szinte garantált, de a 2,5 millió feliratkozó mindenképpen árulkodó.

Persze kapnak tesztautókat és bemutatják azokat, különleges autókat dolgoznak fel, viszont rengeteg belső projektjük van. Elég szórakoztató dolgokat találnak néha és ehhez mérten szórakoztatóan adják elő. Közéleti témákkal is foglalkoznak és szinte mindent lefednek, ami az autóiparral kapcsolatos, ezért egy kicsit hasonlítanak a Donut Mediára, viszont nem olyan irritálóak.

Ilyen nézettségnél már nem tehetik meg, hogy csak dünnyögnek a videóikban. Nagyon tisztán és szépen beszélik az angol nyelvet, még a kezdőknek sem lesz feltétlen nagy küzdelem. Nem használnak szlengeket, legfeljebb szándékosan és nem bombázzák a nézőket szakbarbár kifejezésekkel, ha nem indokolt. Ha valaki szereti a Donut Media témáit és videóit, de nem tud megbékélni a stílusukkal, nekik a Car Throttle lesz a tökéletes csatorna.

9. Top Gear

A Top Geart senkinek sem kell bemutatni.  Jelenleg 6,6 millió feliratkozójuk van, viszont szerintem ez inkább az előző, 2016 előtti csapatnak szól. Tíz éve kerültek fel az első videóik, de a rajongók mai napig újra nézik őket, sőt a céltalan nézelődők is könnyen belefutnak.

A Top Gear 2016-ban egy szerződésbontás miatt csapatot váltott, viszont a régi Clarcson – Hammond – May trió folytatta a műsort The Grand Tour néven. Ugyanúgy autókat mutattak be, viszont sokkal szokatlanabb és kreatívabb módon, mint mások. Folyamatosan futó projektjeik voltak, tartós – akár szélsőséges – tesztjeik és rovataik, mint például, amikor profi versenyzőket ültetnek teljesen átlagos és unalmas autókba. Még az átlagember számára elérhetetlen autókkal is emberközeli marad a műsor, ezért az is élvezi, aki nem akkora autórajongó. Ráadásul nagyon szórakoztató, hogy szinte állandóan egymást szívatják valamilyen formában.

Az új csapat a kritikusok és a nézők szerint is csak egy erőltetett próbálkozás arra, hogy utánozzák az elődöket. A folyamatosan csökkenő nézőszámok alapján úgy tűnik, nem is sikeres a próbálkozás. A nyelvel egyébként egyik csapatnál sem volt gond, teljesen érthetően beszélnek, ráadásul a legtöbb részhez tartozik felirat. A sorozat Magyarországon is sokáig futott, ezért a régebbi évadokból sok elérhető szinkronizálva, bár a szinkron minőségétől bevérzik az ember agya. 

10. Petrolicious

Talán az egyik legmotiválóbb és legemberközelibb csatorna. A központi téma itt nem kifejezetten az autó, hanem az ember, aki mögötte áll. A történetek általában megszállottakról szólnak, de sokan az autózásba vagy az építésbe menekültek az életük elől. 

A csatornán emellett futnak átépítős, felújítós projektek, ehhez kapcsolódóan pedig szakemberekkel és iparművészekkel is foglalkoznak. Ezt a csatornát tényleg megszállottak készítik megszállottaknak, ennek megfelelő technikai kivitelezéssel. 

 Ezek a kedvenc autós Youtube-csatornáink, és ha már online videózásról van szó, gyertek, nézzétek a Totalcar hetente többször frissülő csatornáját.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.