2020.01.21. 17:15
56 hozzászólás

Megismerni a magyar autópark összetétele és változásai közt rejlő mélyebb összefüggéseket kicsit olyan érzés mint megtudni, mi mozgatja az embereket amikor autót választanak. 

Egy új, magyar Youtube-csatorna a Data will talk to you arról készített egyszerű, áttekinthető animációt, hogy miként változott 2002. és 2018. közt a legnépszerűbb márkák autóinak átlagkora és korsorrendje a magyar nyilvántartásban, a Központi Statisztikai Hivatal összegzése alapján. Itt érdemes megtennünk egy fontos kiegészítést, mivel sokakban felmerülhet, hogy miért nem szerepel ebben a poszt fő témáját képező nagy összevetésben a Lada, a Wartburg és a Trabant, melyek az ezredfordulón még nagyon fontos szereplői voltak a forgalomnak. Az ok egyszerű: a három márka tömeges eladásai a rendszerváltás után megszűntek és bár a nyilvántartásban még 2002-ben is előkelő helyen szerepeltek, nyílegyenes kornövekedési pályájuk és az ebből adódó torzító hatás miatt miatt célszerű volt ezeket kivenni a Top15-ből és csak azon a márkák korátlagát visszakövetni, melyek 2018-ban voltak a legnépszerűbbek és amelyekből újként is jelentős mennyiséget adtak el ezekben az években. Ettől függetlenül a Data will talk to you elkészíti a szocialista Top3 korvideót is, melyet itt közlünk.

És most vissza a mai állapotokat kifejező adatzuhataghoz. Tudtad, hogy az évezred elején egy átlagos Suzuki (jellemzően esztergomi Swift) csak négy-négy és fél éves volt? Mit jelent ez? Főként azt, hogy a kilencvenes évek újautó-eladásai masszívan erről a típusról, illetve a szentgotthárdi Opel Astrákról szóltak. Használtan alig néhány került az országba, újként viszont sok tízezer. És az megvolt, hogy tizennyolc éve a teljes állomány legöregebb autói a Mercedesek voltak a maguk tizennégy és fél évével? 

Az utóbbiból legfeljebb néhány tízezer példányon lehetett magyar rendszám, és jellemzően ezeket is használtként helyezték itthon forgalomba. Ez, de nem csupán ez magyarázza azt, hogy mostanra több mint tizennégy év lett a teljes személyautó-állomány átlagkora. És vajon melyik márka előzte meg 2018.-ra a Mercedest a kor szerinti összehasonlításban? Én nem mertem volna tippelni. Nézzétek meg a videót, idézzétek fel, hogy mivel jártatok ezekben az években, ha egyáltalán tudtatok már járni, majd írjátok meg kommentben saját mini-autótörténelmeteket márkával, típussal, illetve régi autóitok gyártási évével. 

A sorozat korábbi epizódja a Magyarországon forgalomban lévő leggyakoribb autók márkánkénti sorrendjéről szólt, darabszámaik alapján.  

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.