Ő a felelős a Halálos iramban autóiért
Craig Lieberman Youtube-csatornája nekem egy reggelizős csatorna. Felkelek, benyomom a kávéfőzőt, berakom a pirítóba a kenyeret, és elindítom egy videóját, mire véget ér egy rész, többnyire az utolsó falat is lecsúszott. Craig tulajdonképpen a memoárjait osztja meg a nézőkkel, hiszen ő volt az autós tanácsadója a az első két Halálos iram filmnek, vagyis a film készítői neki mondták el a szándékukat, és ő találta ki, hogy milyen autóval, hogyan lehetne azokat megvalósítani.
![](https://kep.index.hu/1/0/3242/32425/324258/32425881_1dfc086e9ab753418fcbbc6d4014b9df_wm.jpg)
Craig védelmében legyen mondva, ő is rengetegszer fogta a fejét, amikor megtalálták valami baromsággal a látványtervezők. Például sehogy sem tudta őket meggyőzni, hogy nincs olyan, hogy egy autó padlólemeze kiszakad a sebességtől, aztán mégis megtörtént az Eclipse-szel az első rész első versenyén. Ja, és ugye tudjuk, hogy a dinitrogén-oxid sem robban fel, ha rálőnek a tartályra. Külön bájos, ahogy a videókba rengeteg bevágás kerül be Craig saját anyagaiból, amit a forgatásokon a saját kézi kamerájával rögzített. A szemcsés, interlace-ben úszó felvételek csak még távolabb helyezik időben az első filmet, és kíméletlenül rádöbbentenek, hogy maholnap 20 éve mutatták be az első részt.
![](https://kep.index.hu/1/0/3242/32425/324258/32425883_ac0ef6d51ad527441fa62097c61b3b85_wm.jpg)
Craig akkoriban egy sportfutóműveket árusító cégnek dolgozott, és évtizedek óta súlyos benzinfej volt. A forgatások óta megfordult nála M3-as BMW-től kezdve Lamborghini Diablóig minden, még egy Isuzu I-Mark is, amikor összeakadt a universalos David Marderrel egy bemutatón, épp egy negyedik generációs Toyota Suprát hajtott. Ez a Supra került később a filmbe Paul Walker karaktere alá, de sokkal érdekesebb, hogy Craig miért vette. A Supra előtt egy rendesen megépíttet Fox Mustangot hajtott, de egy este felállt mellé a lámpánál egy Supra.
Hiába a kompresszoros V8, a Supra csúnyán lelépte a Mustangot, Craiget meg annyira nyomasztotta a helyzet, hogy hamar vett egy kéziváltós, biturbó Suprát. Amikor összeakadt a Universal Studio fejeseivel, az autó éppen sárga volt és 650 lóerős, miután megautóztatta Rob Cohen producert, egyértelmű volt, hogy ez lesz a főhős autója. Craig majdnem dobott egy hátast, amikor közölték vele, hogy az autónak narancssárgának kéne lennie, mert a Mazda RX-7-ről kölcsönzött Mica Yellow árnyalat 8 ezer dollárért került fel az autójára. A teljes belső kárpitot is át kellett húzni, hogy passzoljon az új külsőhöz, viszont fura módon a bukókeret sárga maradt.
![](https://kep.index.hu/1/0/3242/32425/324259/32425903_d364216113bcd24bb1352357eb8bbf9d_wm.jpg)
Nyolc Suprát használtak a forgatáshoz, ez volt az egyetlen motorikusan is felhúzott autó, a többit egyszerűen felesleges volt megépíteni. Kellett autó az ugratásos jelenetekhez, kellet egy autó, amiben a belsőket vették fel (ez mellesleg egy teherautó extra mélyre süllyesztett platóján volt), meg mikrofonos darab is kellett a párbeszédek rögzítéséhez. A kiégett roncs, amivel Walker meglepi Vin Diesel csapatát az első filmben, Rhys Millen autóversenyzőtől jött, kölcsönbe. Vicces momentum az is, ahogy a kamera végigmegy a beépítésre szánt alkatrészek felett. Abban a vágóképben egy alkatrész sem tartozott a Suprához, Craig garázsából söpörték ki a resztlit, a vezérműtengely a földön például egy Mustang V8-asából jött.
Megvan a jelenet, ahol a Supra próbaútján súlyosan lealáznak egy Ferrarit 355-öt? Az a producer, Neal H. Moritz autója, mellesleg ő is vezeti, a jó csaj a jobb egyben pedig a felesége, Sarah. Viszont, ahogy a visszaemlékezésekből kiderül, a Supra sosem tudott volna lépést tartani a Diesel karakterének Chargerével, hiszen azon rendes drag gumik voltak. Utóbbi sem volt 900 lóerős, a kompresszor csak dísz volt a motoron, mellesleg a hátsókerekes rajthoz is egy hidraulikus emelő kellett, amit utólag, számítógéppel töröltek a felvételről. Meg aki már valaha látott rendes gyorsulási verseny rajtot, az tudja, hogy vagy gumifüst van, vagy ágaskodó kaszni, a kettő együtt nem megy.
Nem csak a Suprát, de a Nissan Skyline-t is Craig biztosította a második filmhez, persze azt is komolyan átalakították a produkcióhoz. Ennek a sztorija is érdekes, hiszen ez a konkrét autó volt az első hivatalosan az Államokba importált R34-es Skyline-ok közül, ugyanis az ország import törvényei miatt az autót csak 25 éves kora után lehetett volna legálisan behajózni, ám a MotoRex nevű cég egy kiskapuval mégis megoldotta néhány GT-R bevitelét, igaz, aztán a kiskapu hamar bezárult.
És nem csak autókról van szó: Craig a mai napig jóban van a stúdió embereivel, így például külön videót szánt arra, hogy elmagyarázza, miért lett a sorozatból akciófilm autós film helyett. Röviden azért, mert az első három rész bevételi adataiból jól látszott, hogy az autókat szerető közönség nem tart el egy franchise-t, ellenben egy akciófilm sokkal több embert szólít meg. Készült már interjú Sean Moris-szal is, ő találta ki a Skyline sorhatos Mustangot a Toky Drift filmhez, annak is érdekes a sztorija.
Magam részéről sosem voltam a film rajongója, utoljára talán 14 évesen tudtam lelkesedni érte, Craig csatornáját mégis nagyon szeretem. Leginkább az tetszik benne, hogy visszaad valamit az akkori tuning-irányzatokból, az autóépítés akkori hangulatából. Furcsa látni az árakat, hogy a ma súlyos pénzekért hirdetett japán sportkocsik mennyire filléres tételek voltak a 2000-es évek elején. Az árak felveréséhez kellett a filmek által rendesen megtolt kultusz, tehát, ha szigorúan vesszük, ma azért nem lehet kifizetni a Toyota Suprát, mert Craig Lieberman Mustangját egyszer csúnyán lehagyta egy.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)