Fűnyírómotoros hibrid hatkerekű 1980-ból

2021.02.27. 08:00
8 hozzászólás

A Briggs & Stratton név leginkább kerti kisgépekből lehet ismerős, de a fűnyírók és kapálógépek benzinmotorjain túl is alkottak említésre méltót, például egy hatkerekű benzin-elektromos autót, a Briggs & Stratton Hybridet 1980-ban. Igaz, hogy csak egy 300 ezer dolláros promó-terméknek szánták, amivel a 18 lóerős kéthengeresüket reklámozták, de mivel a későbbi hibridek sem térnek el túlzottan a cég bő 40 éves koncepciójától, érdemes róla megemlékezni.

Az autóhoz még nem az emissziós kvóták, hanem az 1979-es, második olajválság utáni üzemanyagszűke adta az ötletet, de az elektromos hatótávja még egynémely mai szükséghibridét is lepipálja: ötven kilométert tudott megtenni elektromos módban, a benzinmotorral együtt pedig 485-öt. Az autó súlya is nagyjából hozza a mai szintet, 1450 kilogrammot nyomott, igaz, ezt a régi, ólom-alapú akkumulátor 450 kilója jelentősen megdobta. A pakkot egyébként az autó hátuljába építették, hogy lemerülés esetén ki lehessen cserélni, igaz, a prototípuson nem demonstrálták a funkciót. 

A hibrid rendszer, bár nem volt a maiakéhoz foghatóan kifinomult, meglepően sok kombinációban működött: a sofőr választhatta ki, hogy az elektromotor, a 688 köbcentis benzinmotor, vagy mindkettő egyszerre mozgassa az autót. A két motor egyébként egy Borg-Warner automatikus kuplungrendszerrel volt összekötve, ami egy Ford Pintóból származó négysebességes manuális váltóhoz kapcsolódott. A kombinált teljesítmény is kétségbeejtő volt, 26 lóerő, amivel elméletileg éppen elérte a 100 km/h-t.

Az autó alapja egy tisztán elektromos, hatkerekű kisteherautó alváza, a tengelyek funkciói pedig a következőképpen alakultak: az első tengely volt a kormányzott, a középső felelt a hajtásért, a harmadik pedig csak az akkupakk súlya miatt volt betoldva. A  küllemet a többek között az Oscar Mayer Wienermobile-ért és a Jeep Wagoneerért felelős Brooks Stevens Design Associates tervezte, érdekesség, hogy a szélvédő és az ajtók egy Volkswagen Sciroccoról származnak. Ahogy nagyjából az összes hatkerekű személyautó (khmmercedes6x6), úgy ez sem került gyártásba, a benzinmotorokat fejlesztő Briggs & Stratton valószínűleg nem is rendelkezett egy egész autó legyártásához elég tapasztalattal, papíron viszont szép próbálkozás volt.

/No More Nice Cars