Megoldották a gumikerekes Szergej mozdony rejtélyét?

2021.03.08. 13:04
0 hozzászólás

Igazi ős-mém az M62-es mozdony és a rakétaszállító teherautó házasságából létrehozott szerkezet, amely állítólag csupán néhány métert vánszorgott saját erejéből egész pályafutása során, viszont látványosságnak nagyszerű volt.

A német Auto Motor und Sport most újra előszedte az ősrégi fotókat, és igyekeztek kideríteni, hogy hogyan született ez a különös öszvér. Számos változat kering az interneten. Ezek közül azt találták a legvalószínűbbnek, hogy a Kolomnai Mozdonygyár, a Moszkvai Állami Műszaki Egyetem és a Kolomnában működő VNIKTI vasúti kutatóintézet közös projektje lett volna a közúti mozdony, amelyet nagy teljesítményű mobil áramfejlesztőnek szántak volna.

Az M62-es ugyanis dízel-elektromos mozdony, amelynek Kolomna 14D 40 jelzésű, kétütemű, 150 literes V12-es motorja 2000 lóerő leadására is képes, és ez a teljesítmény egész kis települések, vagy teljes katonai táborok táplálásához elegendő lehet. Az ilyen irányú felhasználás lehetőségét pedig nagyban egyszerűsítette volna, ha sikerül közúti közlekedésre alkalmassá tenni.

Az orosz mérnökök azt találták ki, hogy egy MAZ-547A rakétaszállítóból származó kerekekkel teszik közúti közlekedésre alkalmassá a mozdonyt. Hogy pontosan mennyit vettek át a teherjárműből, azt nem tudni biztosan, de állítólag új hajtást terveztek – minden kereket egy-egy 60 kW-os villanymotor hajtotta volna, ami úgy 980 lóerő összteljesítményt jelentett volna – és kerekenkénti hidraulikus kormányzást.

A mifelénk Szergejként is ismert M62-es durván 116 tonnát nyom menetkészen, ebből a forgóvázak nélkül is megmaradt 86 tonna, és állítólag ez okozta a projekt bukását: az első próbák alkalmával, 2003-ban állítólag rögtön eltört az egyik kerék felfüggesztése, a hidraulika pedig eleresztette az olajat. Nem tudni, hogy miért, de a bukott prototípus továbbfejlesztésére nem áldoztak több erőforrást, bár úgy néz ki, az eredetileg katonai keki festést helyett később kapott egy szép piros polgárit.

A különös gépezetről 2011 óta nem is kerültek nyilvánosságra újabb képek, később is csak úgy került elő, hogy valaki a Spintires nevű terepjáró-szimulációhoz készített egy modellt, így, ha nem is a valóságban, de az M62 12x12-es terepjáró-változata mégis kipróbálható.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.