Versenyzésre tervezték, de ez a Mercedes mindig csak álldogál

2021.06.25. 14:00
7 hozzászólás

Amikor hosszas fejlesztés és temérdek pénz elköltése után a Mercedes bemutatta a 190-est, akkor már tervben volt, hogy a raliban is sokkal inkább helye volna, mint a nagy, nehéz és elavult SL-nek. Az összkerékhajtású Audi Quattro és a többi turbós rettenet viszont megnehezítette volna a Mercedes dolgát, ezért az angol Cosworth-szal fejlesztett motort inkább a DTM-ben vetették be. Ennek az egésznek a legmagasabb pontja tagadhatatlanul a 190E Evo II-es.

Mert ott volt ugyan a 2,3-as változat, amihez szorosan köthető Ayrton Senna neve is, hiszen a Nürburgring megnyitóján ilyen autókkal versenyeztek a híres és tapasztalt pilóták. Közülük tűnt ki a fiatal brazil versenyző, aki a rajt után azonnal a második helyre ugrott és addig taposta a Baby Benz-nek, amíg fel nem ért a dobogó csúcsára.

Egészen addig tartott a lendület, amíg meg nem jelent a BMW M3 Sport Evolution, ami után a Mercedesnek is villantania kellett, ezért 1989-ben megjelent az Evolution I, majd a következő évi Genfi Autószalonon bemutatták az Evolution II-t. 2,5-ös, négyhengeres motorja 235 lóerőt tud 7200-as fordulatnál és 245 Nm nyomatéka van 5000-től. Állítható a felfüggesztése és épp úgy dog leg kézi váltó van benne, mint az M3-asban, így egy síkba kerül a 2-es és 3-as fokozat, mert ez ugyebár eredetileg nem a garázsnak, hanem a pályának szólt.

Hatalmas légterelőit a Stuttgarti Egyetem professzora, Richard Eppler tervezte. Állítólag az autó láttán a BMW kutatás-fejlesztési vezetője, Wolfgang Reitzle csak annyit mondott, hogy “az aerodinamika törvényei bizonyára különböznek Müchen és Stuttgart között, mert ha ez a hátsó szárny működik, akkor át kell tervezünk a szélcsatornánkat.”

1990 májusában készült el a 487-e sorszámú, amit aztán július 13-án szállítottak az augsburgi márkakereskedésbe, ahol 8 évet állt mielőtt átvette első tulajdonosa, az autóversenyző, Gunter Thiel. Egészen 2019-ig tartotta meg az autót, amiben még most is csak 9350 kilométer van. Ideje nagyobbik részét gyűjteményben állva töltötte, de mindig elvégezték rajta szükséges szervizeket, hogy menetkész legyen. Thiel egyébként a sirályszárnyas Mercedes 300 SL-lel olyan nevekkel együtt indult a Nürburgringen rendezett 1000 km-s versenyen 1957-ben, mint Stirling Moss vagy Juan Manuel Fangio.

Megjelenésekor a közel 137 ezer német márkás 190-esre nem lehet azt mondani, hogy ne volna feltűnő homologizációs autó. El is kelt már a megjelenése előtt mind az 502 darab és ez ma sincs másképpen. Még közel 430 ezer euróért is lecsaptak a legmenőbb 190-esre.