Németet vagy japánt? Az olvasó megmondja

2014.04.22. 17:42

Feladó: Zsolt

Címzett: Becsületesnepper

Dátum: 2014. április 20.

Tárgy: Németet vagy japánt?

Tisztelt Becsületes Nepper!

A "sportautót keresek 2-2,5 millió forintig" kérdésre adott válaszához szeretnék hozzászólni - nem, nem kritizálni! S egy picit kiegészíteni a válaszát. Mivel valóban nem kekeckedés a célom, örültem volna, ha ezt nyilvánosan tehetem - úgy talán némi segítséget is adhattam volna az öné mellett. Vagy legalábbis további alternatívákat. Sajnos ilyen lehetőséget nem találtam, de nem zárom ki, hogy én voltam figyelmetlen.

Két okból is szeretnék ehhez a válaszához hozzászólni: az egyik, mert szinte egy az egyben hasonló összeghatárig keresek éppen autót, illetve hasonló jellegű járművet szeretnék magamnak (éljen a teljes ésszerűtlenség, csak a fíling számít!), továbbá jómagamat is igen tájokozottnak mondhatom olyan téren, hogy az elmúlt tizensok évben autós újságíróként rengeteg kocsit kipróbálhattam, s az ezesetben szóbajöhető járművek nagyrészét már minimum vezettem. Ám volt amelyiknek a gazdija is voltam. De mégsem mindegyiket, így többek között ezért sem sikerült még döntenem - naná, hogy érdeklődve olvastam ezt az írást!

Az olvasójuk nem igényelte, így nem merült fel, hogy a három említett típus teljesen más kategóriát képvisel. Aztán arról sem esett szó, hogy míg az MX-5 alapvetően kabrió (már-már roadster), akárcsak az S2000 (illetve nyitottak, vagy azzá tehetők), addig a BMW Z3 kabrió vagy kupé verzióban készült. Érdekes, hogy bár az MX-5 valóban egy élő legenda (teljesen jogosan), ám én például pontosan emiatt (meg azért, mert már többször is volt hozzá szerencsém, többféle motorral, szinte mindegyik generációjához) vetettem el. Egyszerűen túlságosan adja magát megoldásként, mert szinte mindenki ismeri. Vagyis ha már igazi élményautót keresünk, nulla ésszerűség mellet (jó, az igény mindennapos hazsnálatról szólt), akkor az MX-5 nálam elvérzik. A másik kettő sokkal érdekesebb, nagyobb kuriózum. 
 
Azonban nem csak ők léteznek ebben az árkategóriában, még akkor sem, ha maradunk a japán, illetve a német vonalon.  Nem derül ki, hogy a kérdező konkrétan csakis, kizárólag a három említett típusból szeretne választani, ám azt gondolom, hogy minden esetben érdemes megemlíteni, hogy van még pár alternatíva. Akár kabriót, akár roadstert, akárcsak egyszerű sportkocsit keresünk. Mert pl. beleesik az ársávba a már nem gyártott Honda Prelude vagy a Toyota Celica is. Igaz, ezek fronthajtásúak, ám mivel a kérdező a testméretét is szóba hozta, ezek a kocsik lényegesen tágasabbak, s főleg az összkerék-kormányzású Prelude-del nagy fíling közlekedni. Mindkettő megbízható japán autó, mindkettőt birtokoltam is már. Igaz, a legtöbb alkatrész, főleg a Prelude 2.2 VTi futóművét illetően, nem éppen olcsó (viszont Prelude-ből csak ilyet érdemes és szabad venni - szerintem). De ez elmondható a ritka és viszonylag idősebb Z3-ról is, vagy az S2000-ről is.
 

Ám hoppá! Van itt egy zseniális kisautó, amely fílingben az MX-5-öt is lepipálja, sok értelemben mindegyiknél többet nyújt, igaz, szintén csak kétszemélyes, nem éppen lakóautó. Igen, a Toyota MR-2! Ez a vagányan stílusos, minden földi jóval ellátott autó középmotoros, teljesítményben az MX-5 szintjén van, de attól élvezetesebb, az ára belefér a keretbe, s az alkatrész sem egetverően drága hozzá! Ráadásul a 2000 körüli évjáratúakat már elsősorban nem az autógyilkos menőjanik vették és hajtották! A motorja sok Toyotából ismerős, hatalmas mennyiségben gyártotta a márka ezt az 1.8-ast!

S aztán ha MR-2, akkor az MG TF vagy F is szóba kerülhet. Igaz, ez nem német agy japán gyártmány, s talán nem olyan tartós, megbízható, mint a többi, ráadásul van néhány orvosolatlan típushibájuk is, de azért kb. ugyanazt tudja, mint az MR-2, picivel alacsonyabb áron.

Bevallom, én még elméláztam egy kicsit az általam nagyon megkedvelt, de sosem birtokolt Nissan SX200-on, vagy más néven Silvián (nem, nem a régi bukólámpáson), amely igen nagy teljesítményű, hátsókerekes, s hasonlóan a Z3 Coupéhoz, 2+2 üléses - ám ennyi pénzért épp a legalját lehet elérni, tehát csak feltételesen ajánlott, én el is vetettem ezt a típust. Ellenben szintén elég tágas, nagyon szép formájú, ritka autó - a még legendás Nissan-minőséggel!

Nálam belekeveredett a keresésbe egy kicsit kakukktojás autó is. Nem a származása, illetve a tudása miatt, hanem mert szinte tizenkettő egy tucat belőle, vagyis rengeteg gurul belőlük az utakon, s emellett nem egyértelmű a megítélésük. Az Audi TT-re gondolok, amelynek az összkerekes, legeerősebb kivitelei is elérhetőek ennyi pénzért, kabrió vagy zárt kupéként. Igen, talán egy kicsit istenkáromlás ezt a típust itt említeni, de az olvasójuk által említett célra elvileg tökéletesen alkalmas, majdnem az S2000 és a Z3 legerősebb kiviteleinek a menetteljesítményét adja a legizmosabb turbós, illetve a hathengeres szívómotorral. És nem is éppen a legszűkebb. Alkatrész bőven van hozzá, elviselhető áron, hiszen a típusból is van bőven az utakon, de az A3-ból pláne!

Közeledve a végéhez, annyit említenék még, hogy a Z3 nagyon rizikós vállalkozás. Az 1.9-es kabrióból itthon is elég sok volt/van (viszonylag). Ezekkel nagyon óvatos lennék. Nem csak a nagyobb élmény miatt ajánlanám a természetesen drágább 2.8-ast, hanem, mert pont az áruk, s a ritkaságuk miatt azokból esélyesebb egy valóban jó állapotút kifogni. Ugyanakkor a válaszhoz csatolt egyetlen fotón a Z3 Coupé látható, amely az ön által és általam összesen felsorolt autókból talán a legritkább, s három millió forint alatt nem is található ilyen. Egy szép és valóban jól karbantartott példányt kifogni még ennyiért is szinte lehetetlen, inkább 4-6 milliót kell akkor már erre szánni. De a saját, tehát szubjektív véleményem szerint a Z3 Coupé a világ egyik legszebb klasszikus hátsókerekes élményautója! És igazi ritkaság, ha ez is számít. Nekem igen. Sajnos az ára miatt az S2000-el együtt tettem le róla, fájó szívvel, pedig a Z3 Coupét - ha elérhető áron juthatnék hozzá - gondolkodás nélkül tenném a listám elejére!

Mellesleg 2,5 millióért korban fiatalabb, két- vagy háromajtós BMW-k is kaphatók, szintén igen sportos motorokkal, hátsókerék-hajtással, tágasabb beltérrel. Az egy másik kérdés, hogy ínyenceknek nem adják azt az érzést, mint egy Z3! Viszont, ha elfogadjuk ezeket a BMW-ket is alternatívaként, akkor nem szabad elmenni a Mercedes SLK mellett sem. Meglepő, hogy a Z3-hoz képest jóval fiatabb modelljeit is megvásárolhatjuk 2-2,5 millióért! Többféle motorral választható ez az autó, hátsókerékkel. Sokat adtak el automata váltóval (személy szerint jól ismerem a Merciket, s azt gondolom, hogy nálam ezek az automaták inkább emelik a fílinget, mint rontják), s ez az autó tud egy olyan igen lényeges dolgot is, amelyet az eddigiek nem: motoros keménytetővel rendelkezik! Tehát elvileg télen is teljesértékű autóként szolgálhat, de ennek a megoldásnak egyéb előnyei is vannak. Ugye? :)

Remélem, nem veszi trollkodásnak ezt a "kis" kiegészítést, amely nyilván a terjedelme miatt sem fért volna el a megadott felületen.

További jó munkát, márcsak azért is, mert nagyon jó ötlet ez az egész nepperűzős tanácsadás, s a legtöbb esetben magam is teljesen egyetértek a javaslataikkal!

Tisztelettel,
Zsolt

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.