Aztán Texasban hogyan autóznak? Tünde elmeséli a teherautóból

2019.01.07. 16:48

Alakul a nagy amerikai közlekedési morál-térképünk. Laci Marylandből a múlt heti Égéstér után érezte úgy, hogy meg kell osztania velünk, milyen arrafelé közlekedni. Mint kiderült, elég stresszes, tempomat meg mindenben van náluk, csak semmi értelme, ha nem tudja senki használni. Erre fel írt Tünde Texasból, akinek egész más tapasztalatai vannak az ország másik feléből. 

Feladó Tünde

Címzett Máth Dávid

Dátum 2019. jan. 7. 0:44

Tárgy ...olyan itt a közlekedés, hogy visszasírom a budapestit

Kedves Dávid!


Ha nem gond, szeretnék én is hozzászólni így levélben a megjelent cikkhez Texas állami tapasztalattal. Több ezer mérföldet tettem ott meg személyautóval és teherautóval.


Alapvetően semmi problémát nem láttam/tapasztaltam, jobb, nyugodtabb mint például Magyarország. Én egyébként a magyar közlekedési morált sem látom nagyon gáznak, van ettől sokkal rosszabb is, megjártam bolgár, török részeket, ahol elég meglepően rosszabb a helyzet. A magyarok nagyrészt csak irányjelzőt nem használnak, meg pofátlankodnak, mintha másnak nem lenne sietős, meg hát persze nem akarják elengedni a másikat, sávváltásoknál meg kifordulásoknál is inkább, ha látják mit akarsz, csak azért is odalépnek, nehogy mán jobban haladjon a másik, tisztelet a kivételnek.


A texasi részen, ha dugó van se erőlködnek az emberek, sokszor még a sávváltásokat se erőltetik ha láthatóan jobban halad a másik, nem zárnak rá teljesen a másikra, ha valaki át akar menni, elengedik, úgy általában véve is, meg dugóban is, szinte mindig használják az irányjelzőt. Olyan nyugodt érzést ad az egész közlekedés, féltem mikor eleinte jártam az utakat, hogy majd jön a fekete leves és hogy a nagyvárosok majd, mint Houston vagy Dallas majd biztos megleckéztet, de nem volt, nem tapasztaltam semmi negatívumot, sőt, inkább csak jót.


A navigáció az természetesen kell, mert olyan csomópontok vannak, meg elágazáshegyek, hogy ott szerintem még a helyiek is elkeveredhetnek, ha nem figyelnek, aki meg először jár ott, a forgalom sebességében ki sem igazodna a táblákon hol hova kell fordulni. Ahol rendszeresen jártam, azt föltanultam természetesen, de a navi az mindig jó társ. Ami furcsa az a „turn right on red”, már megszoktam, de sokszor elfelejtkezek róla, de akkor se dudálnak, mert ugye nem kötelező, csak lehetőség és meg kell állni, mintha STOP tábla lenne, csak utána lehet kimenni jobbra a piroson.


Az „all-way stop” is jó találmány és betartják. A sebességhatárokat is szinte koppra betartják, van persze, hogy kicsit jobban szalad a forgalom, de nem jelentős, sőt én voltam a magyar mentalitással inkább a kirívó, hogy „mindig menjünk kicsit jobban mint a megengedett”, meg váltogassunk sávokat, hogy jobban haladjunk. Idővel leszoktam róla, oda állítom a tempomatot, ami a megengedett és együtt megyek a többiekkel.


A motorosok se vadok, beállnak a sorokba, akkor előznek, ha már ha autóval lenne is elférne, hatalmas széles sávok vannak, de nem mennek be az autók közé, én még álló sorban se láttam volna, hogy előrecsorognak. Ott a sisak nem kötelező, olyan fele-fele arányban láttam sisakost és anélkülit, azt mondják, ha olyan a biztosításod, akkor nem kötelező a sisak, érdekes.


A tempomatot én általában használom, még a teherautókban is van, meg leszabályzó, hogy 75 mph-nál többel ne mehessen, talán csak annyi a hátránya, ha kicsit dimbes-dombos, mert a sokfokozatú automaták emelkedőn elkezdenek visszakapcsolgatni, hogy tartsa a sebességet, majd a domb tetején felváltogat, majd lejtőn is visszaváltogat magától, hogy jobb motorfék legyen.

 

Én kéziváltóval biztos nem így csinálnám ott, mint amit az automata elektronikák összehoznak, inkább csak kicsit zavaró és tempomat nélkül vagy fix fokozatban legtöbb automata tudja a D mellett, amikor lehet váltogatni és fixben tartani, amit persze ugyancsak fölülbírál az elektronika, ha nagyon beesne a fordulat vagy túlpörögne. Volt olyan autó, ami lejtőn nem váltott vissza, annál meg akkor túlszaladt a sebesség, ha ráfékezek, akkor meg kilép ugye a tempomat tartásból. Lényeg, hogy sík terepen jó használni. 


Van azért ott is néha, aki odalép neki és elhúz, de nem veszélyeztet csak ha lehet menni, de nagyon-nagyon ritkán láttam olyat, aki nem tart be minden szabályt a közlekedésben. Inkább a látványra mennek: nagy autók, épített különlegességek, drága példányok tömkelege, de nem azért van nekik hogy eltapossanak, meg hogy mindenáron megmutassák mit tud. Ott más a társadalmi mérce, az éves adózásban mérik, ki az aki „többet ér” és nem úgy, hogy ki csal el többet, hanem hogy ki fizet többet. :)


Talán egy negatívum van, a jobbratartási kötelezettség, amit nem igazán tartanak be, sok államban engedett a jobbról előzés, lehet ebből fakad, akár teherautók is maradnak bent tartósan. Ha kettőnél több sáv van, azért ők a legbelsőben nem mennek, de simán ott ragadnak bármelyik másikban tartósan, mások meg simán előzik őket jobbról. Személyautók is összevissza minden sávban odaragadnak, nem alkalmazzák a jobbra tartási kötelezettséget városban sem, autópályákon sem igazán. De ennek ellenére nem villognak, nem dudálnak, nem fékezgetnek, szépen kivárnak, esetleg elcsorognak jobbról barátságosan.


Örülök, ha tapasztalatommal segíthetek a cikkedhez!


Üdv: Tünde

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.