Mi szennyez jobban: a benzines vagy a villanyautó?

2019.06.22. 06:50 Módosítva: 2019.06.22. 07:22

Dr. Hanula Barna, a Győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki karának dékánja tartotta a Totalcar legutóbbi Mesterkurzusát, a május 19-i Parkoló Parádén. Az előadásban arról beszélgettek Göbölyös Zsolttal, hogy a mai tudásunk szerint milyen esélyei vannak a meglévő belső égésű motorra épülő autóknak, és valóban mindent el fog-e söpörni hamarosan a villanyautók előretörése. Az előadásról felvételt készítettünk, melyet a Youtube-on tettünk közzé, ahol nagy meglepetésünkre a trollkommenteken kívül számos értelmes hozzászólás is született. Ha kimaradt, nézzétek meg a videót, pörgessétek végig a hozzászólásokat, hogy még világosabb legyen Dr. Hanula alábbi reakciója, melyben összefoglalja a nézői felvetésekkel kapcsolatos gondolatait.

Feladó Hanula Barna

Címzett Zách Dániel

Dátum 2019. jún. 17., H, 23:09

Tárgy Előadás

 

Kedves Dani!


Úgy tűnik nem fogalmaztam mindenben eléggé érthetően az előadáson. Természetesen a hagyományos autó értékelésénél is a teljes életciklus számait vettem figyelembe, és ez érvényes a benzinre és a gázolajra is. Egy kompakt személyautó tipikus értékei 200.000 km futásteljesítmény esetén: helyben a benzinből kb. 104 g, a kőolaj-kitermelés, szállítás finomítás stb. 24 g, (GaBi adatbázis), a jármű gyártása és megsemmisítése 25 g, azaz összesen 153 g. Ugyanez dízelmotorral szerelve 140 g. (102+11+27)


Egy hasonló méretű, nem nagy hatótávolságú akkumulátoros autónál a jármű gyártása 50 g körüli, az akkumulátor megsemmisítése még nem ismert. Az áramból eredő CO2 egyenértékű emisszióval (CO2e) együtt a jármű életciklus emissziója 119 g az európai átlagárammal számolva. A németországi áram esetében az érték 142 g, (lásd: https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/elektroauto-studie-vw-ifo-institut-klimabilanz-c02/). A világ átlagos áramtermelése 140 g körüli értéket ad, Kínában viszont már 170 g/km értékkel kell számolnunk a teljes életciklus során.


Ezekből az adatokból világosan látszik, hogy a városi lokális emissziómentességet csak kis méretű akkumulátorok felhasználásával érdemes megcélozni, ami esetleg kis méretű, pusztán városi használatú autók esetében valósul meg, vagy a plug-in hibridek esetében. Egy nagy hatótávolságú, 100 kWh-ás akkumulátor csomag "beépített" CO2e emissziója önmagában 70 g/km értékkel számolható. Tehát marad az a felismerés, hogy az eddiginél sokkal hatékonyabban kell csökkentenünk az áram CO2e tartalmát! És sajnos éppen az áramra érvényes, amit sok kommentelő a benzinről és a gázolajról hittek, az áram esetében a számok még nem tartalmazzák a teljes életciklus járulékos emisszióját.


A győri Széchenyi István Egyetem "maradiságát" mi sem jellemzi jobban, mint a motorfékpadok száma: belső égésű 2 db, elektromos 13 db.


Vagyis dolgozunk rajta, de az út még hosszú...


Üdv

Barna

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.